Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:26:
nu begrijp je ineens ook de enorme NSA data centers.. want ik probeer me voor te stellen hoeveel data er 'live' verwerkt moet worden door al die Microsoft, Apple en Google 'terminals'
Die data 'verzamelwoede' is business en resultaten zullen ongetwijfeld aan bevriende naties worden aangeboden , vandaar dat overheden wereldwijd zo stil zijn momenteel, vreemd na alle VS afluisterschandalen.
Al vind ik het nog wel een beetje overdreven om zelfs de NSA erbij te halen. Privacy in Windows 10 is inderdaad ver te zoeken, maar dat betekend niet dat het allemaal voor de NSA en hun datacenters is. Ook is het datacenter in Utah, als je het artikel goed leest, het middelpunt, waar al de verzamelde data naar toe gaat en zijn er niet meerderen van, zoals jij lijkt te beweren. Als dat wel zo is, zou ik daar graag een bron van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkwark
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 16:50
zojuist mijn Microsoft account maar losgekoppeld van mijn computer.. :") Straks ook maar mijn laptop doen, moet ik nog bepaalde dingen aanpassen die mijn MS account had geactiveerd of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:36:
[...]
Al vind ik het nog wel een beetje overdreven om zelfs de NSA erbij te halen. Privacy in Windows 10 is inderdaad ver te zoeken, maar dat betekend niet dat het allemaal voor de NSA en hun datacenters is. Ook is het datacenter in Utah, als je het artikel goed leest, het middelpunt, waar al de verzamelde data naar toe gaat en zijn er niet meerderen van, zoals jij lijkt te beweren. Als dat wel zo is, zou ik daar graag een bron van zien.
er zijn 10 tallen, zoniet honderden extreem geheime 'programma's' waar zelfs de president, het congres ect niets van af weten.. het geschatte (want geheim) budget loopt in de tientallen miljarden.
en jij denkt dat je 'gewoon' locaties kan googlen buiten die ene bekende hele grote ?
Ieder westers land heeft NSA datacenters imho.
Er moet op dit moment computer technologie gebruikt worden die nog niet bij het publiek/bedrijfsleven bekend is, met name data opslag en verwerking, ongekende hoeveelheden en ongekende snelheden.
Gewoon kunnen 'inzoomen' op iedereen die een telefoon of computer gebruikt, waar ook ter wereld.
En als je ziet want er nu, openlijk, van jouw laptopje/telefoon wordt doorgestuurd is dat buiten alle proporties imho .. goed dat allerlei organisaties hier nu werk van gaan maken.
En verder kunnen wij als tweakers elkaars ervaringen delen.. voorlichting, daar begint alles mee.
De massa beseft al lang niet meer dat het kleine schermpje, waar ze de hele dag aan vastgeplakt lijken te zitten, alles ziet en noteert en nooit meer iets vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat gaat wel de scope van dit topic ver te buiten. En daarnaast denk ik niet dat het allemaal waar is.
Ik vind het alu hoedje gehalte wel heel erg hoog, als ik zo eerlijk mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:26:
[...]
Dat gaat wel de scope van dit topic ver te buiten. En daarnaast denk ik niet dat het allemaal waar is. Ik vind het alu hoedje gehalte wel heel erg hoog, als ik zo eerlijk mag zijn.
daarom ben ik er ook niet te diep op ingegaan, ik hoef jou (en kan je ws) niet te overtuigen en idd gaat het voorbij aan de scope van dit topic.
het gaat dus over grove privacy schendingen van burgers en bedrijfsleven en wat er evt. qua instellingen tegen te doen is (weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tjonge wat een ellende is dat, gewoon niet meer normaal wat ze allemaal doen om al je data te verzamelen. Het lijkt dat ze zich er niet eens voor schamen en er vanuit gaan dat iedereen het gewoon slikt.
En ik denk dat ze daar nog gelijk in hebben ook, de meeste mensen (vooral de jeugd) interesseert het geen zak wat ze delen.

Ik kan nu wel alle instellingen gaan tweaken en instellen dat er zo min mogelijk data van mijn computer naar Microsoft gaat, maar Microsoft zal ook nog een heleboel zaken hebben draaien waar we (nu) geen weet van hebben.
Mijn vertrouwen is ernstig geschaad, en dat vind ik zeer kwalijk.

Ik ga mij oriënteren naar alternatieven, maar dat gaat zeker moeilijk worden, als je het gebruiksgemak van Windows wilt evenaren. Ik ga nu eerst maar terug naar Win7, en daarnaast ik ga ook serieus kijken of Linux een optie kan zijn in mijn situatie.

Wat een desillusie, gewoon schandalig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrkwark schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:05:
zojuist mijn Microsoft account maar losgekoppeld van mijn computer.. :") Straks ook maar mijn laptop doen, moet ik nog bepaalde dingen aanpassen die mijn MS account had geactiveerd of ?
Tja... mijn Microsoft-account is mijn oude MSN-account. Ik heb hem nooit gebruikt buiten MSN / Skype om (die ik beiden al jaren niet meer gebruik), dus loskoppelen was niet eens nodig.

Waar ik me drukker om maak is dat bedrijven uiteindelijk met al hun applicaties, inclusief die voor de desktop, in de store gaan zitten, zonder losse downloads. Dan kun je niet meer zonder Microsoft-account, want je hebt er een nodig om de store te gebruiken.

Op zich zou ik dat nog niet zo erg vinden, want het maakt me niet zoveel uit als anderen weten welke programma's ik gebruik. Ik heb een hele stapel originele software, die bij de betreffende bedrijven onder mijn naam is geregistreerd. Hetgeen wat echter waarschijnlijk gebeurt is dat die Microsoft-account samengaat met dataverzameling en/of andere diensten die je niet kunt uitzetten. (Denk aan de achterlijke koppeling tussen Google Play en Google Plus: je kunt zonder Plus-profiel geen reviews in Play achterlaten. In elk geval, niet de laatste keer dat ik het probeerde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:37:
ik hoop dat iemand een tooltje schrijft die met 1 druk op de knop alle privacy instellingen 'goed' zet, ben inmiddels alweer dagen bezig met lezen en tweaken en ben het al behoorlijk zat.
Hear, hear!

Ik heb alle tips uit de OP toegepast. Dat is nog best een werk. Enkel locatie heb ik aanstaan i.v.m. kaarten/regenmeter. Waar ik voorheen enthousiast was na de aankondiging van windows 10 en de stappen die microsoft zette, wordt dat nu een beetje overspoeld door het gevoel 'waar gaat dit naar toe'.

Wat ik echt niet snap is dat automatisch verbinden met hotspots en het delen van je WIFI met al je contacten. Naast privacy vind ik het ook niet bepaald veilig. Hotspots doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:26:
Dat gaat wel de scope van dit topic ver te buiten. En daarnaast denk ik niet dat het allemaal waar is.
Ik vind het alu hoedje gehalte wel heel erg hoog, als ik zo eerlijk mag zijn.
Misschien ben ik wel de eerste die het hele topic naar de knoppen helpt door een vette Godwin erbij te halen.... *knip* laat dat er even buiten

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 04-08-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakster86 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:35:
[...]

Wat ik echt niet snap is dat automatisch verbinden met hotspots en het delen van je WIFI met al je contacten. Naast privacy vind ik het ook niet bepaald veilig. Hotspots doe ik niet aan.
wifi sense .. het idee is sympathiek zo op het eerste gezicht.

vrienden (van facebook) kunnen, als ze bij jou op visite zijn, gebruik maken van jou wifi.. krijgen ze van microsoft jouw wifipaswoord.
Voeger vertelde je ze gewoon even jouw SSID en paswoord.

Nadeel is nu in win 10, dat je niet kan kiezen wie.. dus of allemaal of niemand.
Ander 'nadeel is dat Microsoft van iederen de wifipaswoorden al heeft genoteerd zonder toestemming... paswoorden, zijn ze helemaal gek op, van je hele thuisnetwerk ;) (en op de zaak ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Blijf dit volgen, maar voorlopig lekker terug naar Win 7 Pro. Nooit tekortkomingen ervaren daarmee.
Privacy settings gaan met een stap te ver.

@ Katsunami ook bij iOS zet ik veel uit hoor, maar eens die dwingen ook steeds meer af. En het lastige is daar helemaal mee heb je eenmaal een nieuwe iOS versie kan je nooit meer terug zodra de signing van de voorlaatste major.minor gestopt is..

* GerardVanAfoort ziet ook steeds minder de lol in van een verder mooi Windows 10!

[ Voor 60% gewijzigd door GerardVanAfoort op 04-08-2015 15:41 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Heb gisteren Windows 10 op de PC gezet en dit is precies wat ik zocht... Ff alles nalopen vanavond.

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik volg dit topic zo'n beetje op een afstand en ik moet eerlijk zeggen dat dit topic het alu-hoedjes niveau wel aan het ontstijgen is. Kan me niet herinneren dat dit soort topics er ook voor Apple en Google zijn, terwijl hun data-verzamel-woede (voor zover dat dan ook het geval is natuurlijk, want volgens mij is er nergens bewijs voor :+) is zeker niet minder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
marcop82 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:43:
Voor zakelijke doeleinden overwegen we Windows 10, maar met de huidige onduidelijke staat van informatie-verzameling, zijn we niet zeker dat we dit op toestellen willen plaatsen waar client-gegevens mee behandeld worden. Want wat nu ontdekt wordt, is wat aan de oppervlakte ligt, maar wat wordt er dieper in het OS allemaal met de informatie gedaan ?
Je geeft het antwoord zelf al eigenlijk, teveel is onduidelijk nog dus zou ik dat als bedrijf zeker (nog) niet doen. En sowieso als bedrijf proberen de Enterprise versie te gebruiken waar je al (iets) meer controle over houden kan.
Hoe gaan updates om met de aanpassingen die de privacy settings uitschakelen ? Gaan deze weer terug geactiveerd worden of zelfs extra informatie verzamelen om te verkopen ?
Goed punt, door die verplichte niet uitschakelbare automatische W10 updates kan MS allerlei Data Collection zaken via een omweg weer aanzetten of anders implementeren of een andere naam geven waardoor er na verloop van tijd, zonder dat je het beseft, toch weer allemaal privacy-gevoelige info gelekt wordt. Lekker werken is dat zo met W10. Not!
Persoonlijk vind ik het zelf opvallend dat als betalende gebruiker (zakelijk en persoonlijk) je ook automatisch in de informatieverzamelwoede terecht komt. Misschien toch maar een MacOS X of Linux variant overwegen die niet je informatie verkoopt aan derde partijen.
Mee eens, maar "opvallend"? Ik vind het schandalig en ben dan ook heel blij dat ik niet heb geupgrade van Win7pro naar W10. Linux komt er zeker naast draaien bij mij ook, op termijn zal ik Windows dan alleen gaan gebruiken voor games en Linux voor al het andere en serieuze werk, althans dat is mijn streven nu want MS heeft het voor mij op dit moment helemaal verkloot met deze W10 versie en de weg die ze zijn ingeslagen.

[ Voor 3% gewijzigd door remotehost op 04-08-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modbreak:Zouden we het svp ook met name over de privacy instellingen van Windows 10 kunnen hebben......dat was volgens mij de insteek van dit topic. Dus alle NSA / Stazi / etc reacties graag achter wege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:16:
Ik volg dit topic zo'n beetje op een afstand en ik moet eerlijk zeggen dat dit topic het alu-hoedjes niveau wel aan het ontstijgen is. Kan me niet herinneren dat dit soort topics er ook voor Apple en Google zijn, terwijl hun data-verzamel-woede (voor zover dat dan ook het geval is natuurlijk, want volgens mij is er nergens bewijs voor :+) is zeker niet minder....
Er is alleen een heel groot verschil tussen Apple, Google, en Microsoft.

Apple? Die hebben een marktaandeel van 7%, en een heel groot deel van de mensen die Apple-spullen gebruikt vinden het wel best. Ik ken er een paar die op het gebied van computers en telefoons simpelweg zeggen "Als Apple iets doet, dan zal het wel goed zijn en waarschijnlijk niet beter kunnen." Tja. Dat soort mensen kan ik geen medelijden mee hebben. Daarnaast, als je zonder Apple wilt leven, kan dat makkelijk.

Google? Ja, die hebben ook een zat grote datahonger, en een 75% ofzo van de telefoonmarkt, maar als je wil, dan kun je -prima- zonder Google leven. Ik zou bijvoorbeeld zonder problemen kunnen wisselen naar een andere search engine. Mijn smartphone zou ik kunnen omruilen voor een dumbphone met losse navigatie, en dan ben ik 100% van Google af.

Microsoft? Windows staat op >=90% van alle computers. De hele wereld is afhankelijk van dat besturingssysteem; particulieren, bedrijfsleven, en scholen. Je -kunt- niet zonder Windows als je dingen voor of samen met anderen moet doen.

Zou je Apple of Google uit de IT-wereld kunnen schrappen? Zeker. Het zou een economische klap betekenen en veel banen kosten op verschillende gebieden, maar het grootste deel van de IT-wereld blijft gewoon doorgaan zoals het nu is. De producten en diensten die beide bedrijven bieden zijn direct vervangbaar. Als je Microsoft schrapt staat per direct de hele wereld stil.

DAT is wat deze privacyschendingen in Windows zo'n issue maakt: je ontkomt er bijna niet aan, zelfs als je dat zou willen.

Nu, op dit moment, kun je nog een groot deel van de dataverzameling afkappen door dit uit te zetten, maar hoe lang duurt het nog voordat er een optie verdwijnt en altijd aan staat, of dat de Microsoft-account verplicht wordt om Windows te kunnen gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zal ik voor de grap wat ontopic posten :>

Via Reddit

Handig sciptje om zo'n beetje alle dingen te doen die hier langsgekomen zijn: zet telemetry uit, stop services stop tasks, uninstall onedrive, folders uit MyPC (?) , pas explorer view aan (?), en edit de host file..

En ook via reddit

.exe gui tooltje om een aantal van deze dingen te doen

Naast het eerste script even de pc settings doorlopen en dan kom je een heel eind.

Zelf zet ik dus ook al tijden de firewall op block all met een whitelist zodat o.a:

- windows update alleen update als jij dat wilt
- defender niks meer kan uploaden
- andere apps niet zo maar contact kunnen zoeken

Maar daar moet je wel zin in hebben want je moet even actief regels gaan aanmaken voor je browser, games etc.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
maratropa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:10:

Naast het eerste script even de pc settings doorlopen en dan kom je een heel eind.

Zelf zet ik dus ook al tijden de firewall op block all met een whitelist zodat o.a:

- windows update alleen update als jij dat wilt
- defender niks meer kan uploaden
- andere apps niet zo maar contact kunnen zoeken

Maar daar moet je wel zin in hebben want je moet even actief regels gaan aanmaken voor je browser, games etc.
Dit is voor mij echt te veel werk, alleen maar om Windows 10 te kunnen gebruiken zonder mijn data te delen. Ik dacht dat ik alleen op mijn telefoon dingen moest uitzetten voor een beetje privacy, maar nu moet ik ook mijn PC gaan tweaken (voor zover dit niet onmogelijk gemaakt is door Microsoft).
Voor die paar spellen die ik op de PC speel en een paar programma's die niet in Linux werken, laat ik lekker Windows 7 er op staan. Voor de rest gebruik ik wel Linux.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Xyphoid schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:26:
[...]

Dit is voor mij echt te veel werk, alleen maar om Windows 10 te kunnen gebruiken zonder mijn data te delen. Ik dacht dat ik alleen op mijn telefoon dingen moest uitzetten voor een beetje privacy, maar nu moet ik ook mijn PC gaan tweaken (voor zover dit niet onmogelijk gemaakt is door Microsoft).
Voor die paar spellen die ik op de PC speel en een paar programma's die niet in Linux werken, laat ik lekker Windows 7 er op staan. Voor de rest gebruik ik wel Linux.
Ik denk dat ook zonder het firewall gedoe je al een eind komt hoor, dus alleen het script. Daarna zal er weinig verschil meer zijn met 7 en 8.1..?

Zelf gebruik ik graag defender en icm de nieuwe windows update vind ik de firewall fijne extra controle.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 04-08-2015 14:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
  • Laatst online: 21-08 22:48
Wel jammer dat je die wizard met al die vragen niet nog een keer kan doorlopen na installatie.

Nou moet ik één voor één die opties gaan zoeken die her en der verstopt zitten.
Oh well, weet het nu voor de vorige keer, maar gebruiksvriendelijk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
maratropa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:29:
[...]

Ik denk dat ook zonder het firewall gedoe je al een eind komt hoor, dus alleen het script. Daarna zal er weinig verschil meer zijn met 7 en 8.1..?

Zelf gebruik ik graag defender en icm de nieuwe windows update vind ik de firewall fijne extra controle.
Ik ga vanavond dat scriptje eens proberen.
Gewoon in een .bat file kopiëren en uitvoeren?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Xyphoid schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:37:
[...]

Ik ga vanavond dat scriptje eens proberen.
Gewoon in een .bat file kopiëren en uitvoeren?
Yep, even als admin uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef je ook gewoon gelijk, denk alleen dat het onstuitbaar is / wordt op middellange termijn. Overigens ben jij dan een uitzondering dat je zo bewust ermee om gaat. De (bewuste) volwassen van nu vinden het eng en willen het allemaal niet, de jeugd weet niet beter en vindt het normaal (heeft ieder nieuwe generatie t.o.v. de vorige). Plus, de gemiddelde (onbewuste) volwassen gebruiker (de meerderheid) weet het niet eens.

Ik heb alles wat ik kon vinden uitgezet en ben op zoek naar meer om te doen. Ik hou win 10 wel, want ik doe in feite niets wat niet iedereen zou mogen weten. Ik wil er echter gewoon kontrole over houden, want de commercie in zijn algemeenheid laat me bijna kotsen tegenwoordig. Ik ben al wat ouder >:)

M'n SSID's eindigen op _optout nu, zal eens testen of dat ook echt delen tegenhoud.
Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:28:
[...]

Hier zit geen enkel apparaat op het internet als dat niet 100% noodzakelijk is voor de functionaliteit. Zelfs mijn SMART-TV heeft geen netwerkverbinding (en over een tijdje waarschijnlijk zelfs geen TV-verbinding meer, omdat ik er alleen nog blu-ray's mee kijk eigeniljk).

Dat is misschien nog wel het meest zorgelijk. Mensen geboren zo rond 1995 (oud genoeg om Facebook te gebruiken vanaf het begin) groeien echt op met het idee dat alles maar delen en online gooien de normaalste zaak van de wereld is.

Nooit. Als ik een applicatie installeer en hij wil meer rechten hebben dan ik nodig acht dan annuleer ik de installatie. Ik vind ook dat Windows 10 meer rechten eist dan dat een OS nodig zou moeten hebben. Een OS dient, als ik mijn oude lessen goed herinner, voor 2 dingen:

- Het bruikbaar maken en beheren van de hardware
- Faciliteren van diensten ter installatie en starten van programma's

Dat is dan ook de reden waarom ik onder Windows (en OSX) meer en meer ongelukkig begin te voelen. Het is gemakkelijk dat alles kant en klaar is, maar het is méér dan kant en klaar. Het OS biedt diensten aan die ik helemaal niet wil (OneDrive/Skydrive, apps zoals Get Office, Get Skype, etc....), en erger, het hangt mijn computer in een enorm dataverzamelnetwerk als ik de opties en EULA's mag geloven.

Het zou nog half zo erg zijn als je tijdens de installatie diensten en apps zou kunnen uitvinken die je niet geïnstalleerd wil hebben; dat kon vroeger wel (tot en met Windows 2000, als ik het me goed herinner), maar dat is nu ook al niet meer mogelijk. Je kunt veel dingen hoogstens uitzetten of blokkeren, niet verwijderen.

Dit is wat mij al 15 jaar af en aan aantrekt richting Linux: je kunt er, zeker tegenwoordig, beide kanten mee op. Als je bijvoorbeeld een Debian NetInstall installeert, wat krijg je dan? Een OS, en ENKEL een OS, met command line tools om je computer te beheren. Als je meer wil, dan installeer je dat. Is dit teveel werk, dan kun je ook de andere richting op werken, via bijvoorbeeld Ubuntu (IMHO een haatbare distributie, omdat Canonical zich gedraagt als het Apple van de open source wereld), Mint, of een van de vele andere kant-en-klare versies.

Ik weet niet of Windows 10 het gaat overleven op mijn huidige hardware. Zelfs mijn nieuwe computer krijgt mogleijk Windows 7 (ik heb nog een licentie liggen), puur en alleen om spellen te spelen en die éne taak die ik via Windows MOET uitvoeren. Wat er dan na 2020 gebeurt zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doet het "Removing all Folders from MyPC" stukje (welke folders haalt het weg)?

In sommige van die folders houden apps data bij. Mijn Outlook PST is daar bijvoorbeeld heen gemigreerd. Ik zou dus wel een beetje uitkijken.

echo Removing all Folders from MyPC
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{088e3905-0323-4b02-9826-5d99428e115f}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{1CF1260C-4DD0-4ebb-811F-33C572699FDE}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{24ad3ad4-a569-4530-98e1-ab02f9417aa8}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{374DE290-123F-4565-9164-39C4925E467B}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{3ADD1653-EB32-4cb0-BBD7-DFA0ABB5ACCA}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{3dfdf296-dbec-4fb4-81d1-6a3438bcf4de}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{A0953C92-50DC-43bf-BE83-3742FED03C9C}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{A8CDFF1C-4878-43be-B5FD-F8091C1C60D0}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{B4BFCC3A-DB2C-424C-B029-7FE99A87C641}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{d3162b92-9365-467a-956b-92703aca08af}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace\{f86fa3ab-70d2-4fc7-9c99-fcbf05467f3a}" /f > NUL 2>&1
Happy2000 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:59:
[...]

Yep, even als admin uitvoeren.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Nog een dingetje gevonden volgens mij: de Agenda.

Open Agenda - instellingen - vertrouwenscentrum.

Nog een wazige 'stuur al je gegeven en wij geven je misschien wat relevante informatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

So if you want to opt out of Google Maps and Wi-Fi Sense at the same time, you must change your SSID of, say, myhouse to myhouse_optout_nomap. Technology is great.
- http://www.theregister.co...0/windows_10_wi_fi_sense/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb een vraag: inmiddels ook in het ervaringen en discussie draadje geplaatst maar geen reactie (veracht deze ook niet aangezien daar snel een veel overheen gepraat word)

Ik heb een custom vergrendel scherm:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/2015-08-04%2017.08.34.jpg

Hier zit een raar geval op geplakt namelijk een symbool met een tekstballon en dan de vraag: "Leuke foto?"

Blijkbaar is dit een vorm van feedback. In de hoop dat het weg gaat heb ik gedrukt en is er dus "feedback" weg.

Blijkbaar niet genoeg want dat %&@%# ding is nog steeds aanwezig. Ook na een reboot, een harde aan/uit etc.

Wat dan nog het meest verrotte is is dat MS mijn vergrendelscherm veranderd.
Waar het eerst de Tijger was werd het geregeld wat anders:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/2015-08-04%2017.09.07.jpg

Ik ben hier dus niet van gediend. Ik heb intussen mijn vergrendelscherm terug gezet:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/2015-08-04%2017.09.19.jpg

Dit mag niet baten want het is in de tussentijd al 4 keer gewijzigd :(
Ik heb intussen alle instellingen na gelopen, alle privacy instellingen gecontroleerd en ik gebruik weer een Lokaal account.

Maar dan blijft dat: "Leuke Foto?" geval staan :( iemand een idee hoe dit te verwijderen valt?
Edit: inmiddels is het weer veranderd.. Ik snap er niets van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:10
Ik heb eens gekeken naar mijn vergrendelscherm, maar alles is lichtgrijs.
Bij mij kan ik geen keuzes maken, omdat hier het gros buiten werking is gesteld dmv scripts en unstall alles wat met privacy te maken had.
Welke dat van die getriggerd heeft weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Net dit scriptje gedraaid.
Ik weet niet wat ie allemaal gedaan heeft, maar Onedrive is in ieder geval er af.

Ik heb eens in de Privacy settings gekeken.
Apps hadden nog steeds toegang tot mijn Account info. Dat heb ik dus handmatig uit gezet.
Ook camera en microfoon waren nog ingeschakeld.
Location en Advertisement ID had ik al uit, dus weet niet of dat door het script wordt gedaan.
Ook Bluetooth en Radio stonden nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Windows 10 TNBT v1.7 (04.08.2015)

Due to the popular demand of creating a dedicated thread for my AIO tweak script for Windows 10, I decided to do so.
TNBT is a big collection of tweaks for Windows 10 Build 10240 RTM, all combined into one .cmd script.

Features:
- Disable telemetry and data collecting
- Disable or uninstall OneDrive
- Uninstall default Windows Apps
- Replace Utilman with Sys-Admin CMD on Lockscreen (optional)
- Disable Quick Access as default view in Explorer
- Block Telemetry servers via hosts file
- Disable Cortana / Bing Search and Searchbar
- Disable unnecessary services
- Disable unnecessary scheduled tasks
- Enable the classic vertical icon spacing on desktop
- Remove versioning tab from properties
- Enable classic control panel view
- Disable lockscreen
- Indicate compressed NTFS files
- Change Logon screen background with accent color
- Show file extensions
- Disable jump lists
- Internet Explorer 11 tweaks
- Disable Windows Update sharing

Download (v1.7):
​http://www83.zippyshare.com/v/Up5P1Ev3/file.html

Notes:
- Run the .cmd as administrator
- To block the telemetry servers via hosts file, you should temporarily disable your AV/Firewall
- Some changes might need a restart
- There is no proper way to reinstall default apps. You'll have to create a new user profile to undo this.

***Hou er rekening mee dat deze uitgebreide tool behoorlijk kan ingrijpen.
Hij verwijderd ook de apps die je normaal niet kunt de-installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Von Henkel op 04-08-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Henkel, waar komt die tool vandaan, heb je linkje van de bron?
Xyphoid schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:53:
[...]

Net dit scriptje gedraaid.
Ik weet niet wat ie allemaal gedaan heeft, maar Onedrive is in ieder geval er af.

Ik heb eens in de Privacy settings gekeken.
Apps hadden nog steeds toegang tot mijn Account info. Dat heb ik dus handmatig uit gezet.
Ook camera en microfoon waren nog ingeschakeld.
Location en Advertisement ID had ik al uit, dus weet niet of dat door het script wordt gedaan.
Ook Bluetooth en Radio stonden nog aan.
Hij doet alleen wat er in de link zelf staat (dus dat klopt :> ) dus niet al die andere dingen die je handmatig in pc settings kunt aanpassen. Sowieso een tip om niet zo maar scriptjes te laten lopen waarvan je niet weet wat ze doen ;)

Met een beetje mazzel is er binnenkort een prachtige gui tool met alle opties :)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 04-08-2015 21:21 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
[quote]maratropa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:58:
Henkel, waar komt die tool vandaan, heb je linkje van de bron?

De bron vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:28:
[...]
De linkjes naar de scripts zijn verwijderd...
heb het van spotnet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op eigen risico uit te voeren in Powershell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Get-AppxPackage -name "Microsoft.ZuneMusic" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Music.Preview" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.Cortana" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxGameCallableUI" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxIdentityProvider" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingTravel" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingHealthAndFitness" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFoodAndDrink" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.People" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFinance" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.3DBuilder" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsCalculator" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingNews" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxApp" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingSports" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsCamera" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Getstarted" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Office.OneNote" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsMaps" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftSolitaireCollection" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftOfficeHub" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingWeather" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.CloudExperienceHost" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BioEnrollment" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsStore" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.Photos" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsPhone" | Remove-AppxPackage

Damn... en dit is een schone installatie? OK, mijn Pro-versie lijkt een heleboel van dit spul niet te hebben, maar er zit nog meer dan zat van dat spul in.

Ondertussen heb ik de meeste Store apps verwijderd, alles wat betreft accounts en delen van gegevens uitgeschakeld, als een wilde ongebruikte services op disabled gezet, en langzaamaan begint Windows 10 op een OS te lijken in plaats van een reclamezuil. Het punt blijft echter dat ik het OS eigenlijk niet vertrouw...

Overstappen op Linux is echter nog steeds lastig, simpelweg omdat er voor sommige programma's gewoon geen echt gelijkwaardige alternatieven zijn, om nog maar niet te spreken van ColorNavigator voor mijn Eizo monitor. (Vroeger fotografeerde ik heel veel, en ben zeer gewend geraakt aan een hardwarematig gecalibreerde monitor met profielen voor verschillende taken.)

Ik weet niet of ik Windows 10 nog een kans moet geven, en of ik toch maar Windows 7 terug moet zetten voor mijn (oude) spellen, Linux moet installeren voor de rest, en hardware die daar niet meer werkt simpelweg moet verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:05:
Op eigen risico uit te voeren in Powershell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Get-AppxPackage -name "Microsoft.ZuneMusic" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Music.Preview" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.Cortana" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxGameCallableUI" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxIdentityProvider" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingTravel" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingHealthAndFitness" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFoodAndDrink" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.People" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingFinance" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.3DBuilder" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsCalculator" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingNews" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.XboxApp" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingSports" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsCamera" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Getstarted" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Office.OneNote" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsMaps" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftSolitaireCollection" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.MicrosoftOfficeHub" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BingWeather" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.CloudExperienceHost" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.BioEnrollment" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsStore" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.Windows.Photos" | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage -name "Microsoft.WindowsPhone" | Remove-AppxPackage

Damn... en dit is een schone installatie? OK, mijn Pro-versie lijkt een heleboel van dit spul niet te hebben, maar er zit nog meer dan zat van dat spul in.

Ondertussen heb ik de meeste Store apps verwijderd, alles wat betreft accounts en delen van gegevens uitgeschakeld, als een wilde ongebruikte services op disabled gezet, en langzaamaan begint Windows 10 op een OS te lijken in plaats van een reclamezuil. Het punt blijft echter dat ik het OS eigenlijk niet vertrouw...

Overstappen op Linux is echter nog steeds lastig, simpelweg omdat er voor sommige programma's gewoon geen echt gelijkwaardige alternatieven zijn, om nog maar niet te spreken van ColorNavigator voor mijn Eizo monitor. (Vroeger fotografeerde ik heel veel, en ben zeer gewend geraakt aan een hardwarematig gecalibreerde monitor met profielen voor verschillende taken.)

Ik weet niet of ik Windows 10 nog een kans moet geven, en of ik toch maar Windows 7 terug moet zetten voor mijn (oude) spellen, Linux moet installeren voor de rest, en hardware die daar niet meer werkt simpelweg moet verkopen.
Ik had 5 packages niet geïnstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt zeggen wat je wil, maar eerlijk gezegd vind ik het niet normaal. Overheden zouden zich hiermee moeten gaan bemoeien.

Men kan wel zeggen "Je bent niet verplicht om Windows 10 te gebruiken", maar wat dan, na 2020? Dat is nog slechts 4.5 jaar. De support verloopt dan, en dan ben je wel bijna verplicht om te upgraden. Wat als Microsoft in 2020 besluit om voor alle bestaande en nieuwe installaties een Microsoft Account verplicht te maken, en men een abonnement aan Windows hangt, zoals Adobe met Creative Suit heeft gedaan?

In geval van Adobe kan ik het nog begrijpen, want het zijn programma's die meestal (semi)professioneel worden gebruikt, voor specifieke doelen door een specifieke doelgroep, maar in geval van Windows hangt direct >= 90% van de wereld in de prijzen.

Een OS van €5 per maand wordt na 2 jaar duurder dan Windows Professional, dat je met support 10 jaar lang kunt gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:17:
Je kunt zeggen wat je wil, maar eerlijk gezegd vind ik het niet normaal. Overheden zouden zich hiermee moeten gaan bemoeien.

Men kan wel zeggen "Je bent niet verplicht om Windows 10 te gebruiken", maar wat dan, na 2020? Dat is nog slechts 4.5 jaar. De support verloopt dan, en dan ben je wel bijna verplicht om te upgraden. Wat als Microsoft in 2020 besluit om voor alle bestaande en nieuwe installaties een Microsoft Account verplicht te maken, en men een abonnement aan Windows hangt, zoals Adobe met Creative Suit heeft gedaan?

In geval van Adobe kan ik het nog begrijpen, want het zijn programma's die meestal (semi)professioneel worden gebruikt, voor specifieke doelen door een specifieke doelgroep, maar in geval van Windows hangt direct >= 90% van de wereld in de prijzen.

Een OS van €5 per maand wordt na 2 jaar duurder dan Windows Professional, dat je met support 10 jaar lang kunt gebruiken.
Verplicht om te upgraden? Je kunt natuurlijk ook Linux installeren. ;) Er is geen verplichting op het gebruik van Windows he. En wie weet wat voor abonnements vormen er gaan komen (als MS daarop overstapt, al denk ik dat die kans nihil is).

Aan de andere kant; ook eerdere versies hebben een overkill aan tooltjes en apps. Een aantal van die apps, zijn met die Powershell commando's verwijderd of uitgeschakeld, nothing more, nothing less. Iets wat volgens mij met Add or remove programmes / features ook had gekunt (de meesten denk ik dan) en wat bij oudere versies ook kon.

Ik snap de heisa, omdat bepaalde dingen inderdaad - op zijn minst - op het randje zijn, maar ik denk ook niet, dat het zoveel is als men soms zegt dat het is en daarnaast; wie weet gebeurd dat nu ook in Windows 7 / 8, maar malen we er niet om, omdat we het niet weten.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 04-08-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:26:
Verplicht om te upgraden? Je kunt natuurlijk ook Linux installeren. ;) Er is geen verplichting op het gebruik van Windows he.
Ja, die verplichting is er wel. Er is *ALTIJD* iets dat je *MOET* doen voor deze of gene dat vaak alleen in Windows (en soms in OSX) kan. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het updaten van firmware van apparaten, waar vaak alleen Windows-programma's voor zijn, of (zoals in mijn geval) het gebruik van een of ander programma dat verplicht is, om wat voor reden dan ook; verplicht gesteld door een opleiding, bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
maratropa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:58:

Hij doet alleen wat er in de link zelf staat (dus dat klopt :> ) dus niet al die andere dingen die je handmatig in pc settings kunt aanpassen. Sowieso een tip om niet zo maar scriptjes te laten lopen waarvan je niet weet wat ze doen ;)

Met een beetje mazzel is er binnenkort een prachtige gui tool met alle opties :)
Hoe bedoel je wat er in de link staat?
Welke link?

Heb het script op mijn laptop uitgevoerd. Daar doe ik toch geen belangrijke dingen op. Is speciaal om te klooien. Staat ook Ubuntu Mate op, dus als Windows er aan gaat, is dat niet erg.
Mijn hoofd PC blijft gewoon Windows 7.
CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:26:
[...]
Verplicht om te upgraden? Je kunt natuurlijk ook Linux installeren. ;) Er is geen verplichting op het gebruik van Windows he. En wie weet wat voor abonnements vormen er gaan komen (als MS daarop overstapt, al denk ik dat die kans nihil is).
Je bent wel verplicht als je veel PC spellen speelt. Of als je speciale software gebruikt die niet werkt in Linux of waar geen alternatief voor is in Linux.

Ik kan Linux gebruiken, want ik gebruik Windows alleen voor Powerdirector, Steam en mijn printer (die het niet doet in Linux). En daarvoor heb ik een aparte PC.

Maar zolang weinig bedrijven drivers en software voor Linux maken, zit ik vast aan Windows en kan ik niet helemaal over op Linux. Voorlopig kan ik Windows 7 gebruiken. Maar als dat over een aantal jaar ook verdwijnt, dan hoop ik maar dat Linux wat meer ondersteund wordt of dat iemand een kale Windows 10 heeft kunnen maken (dus zonder persoonlijke data die overal en nergens maar opgevraagd, opgeslagen en gedeeld wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:34:
[...]

Ja, die verplichting is er wel. Er is *ALTIJD* iets dat je *MOET* doen voor deze of gene dat vaak alleen in Windows (en soms in OSX) kan.
Vaak zijn er in Linux gewoon alternatieven beschikbaar, dus daarin zie ik het probleem niet zo. Of het moet iets héél specifieks zijn.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over het updaten van firmware van apparaten, waar vaak alleen Windows-programma's voor zijn, of (zoals in mijn geval) het gebruik van een of ander programma dat verplicht is, om wat voor reden dan ook; verplicht gesteld door een opleiding, bijvoorbeeld.
Ook firmwares hoef je niet te updaten; sterker nog, ik adviseer nooit om (pro)actief firmwares te upgraden, enkel als je tegen problemen aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zou ook niet te para zijn mbt windows 10 alleen, iedereen verzamelt eigenlijk alles op dit moment. Ik ben eerlijk gezegd blij dat je eigenlijk heel makkelijk 99% er uit kunt hacken binnen een kwartier.

Binnenkort verschijnen de full gui one click oplossingen en dan is het helemaal makkelijk om de boel allemaal uit te zetten.
Xyphoid schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:43:
[...]

Hoe bedoel je wat er in de link staat?
Welke link?

Heb het script op mijn laptop uitgevoerd. Daar doe ik toch geen belangrijke dingen op. Is speciaal om te klooien. Staat ook Ubuntu Mate op, dus als Windows er aan gaat, is dat niet erg.
Mijn hoofd PC blijft gewoon Windows 7.
M'n link naar het scriptje zei: "Handig sciptje om zo'n beetje alle dingen te doen die hier langsgekomen zijn: zet telemetry uit, stop services stop tasks, uninstall onedrive, folders uit MyPC (?) , pas explorer view aan (?), en edit de host file.. " , dus niet de handmatige pc settings dingen. (die zijn volgens mij ook moeilijker te scripten)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CptChaos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:46:
[...]
Vaak zijn er in Linux gewoon alternatieven beschikbaar, dus daarin zie ik het probleem niet zo. Of het moet iets héél specifieks zijn.
[...]
Ook firmwares hoef je niet te updaten; sterker nog, ik adviseer nooit om (pro)actief firmwares te upgraden, enkel als je tegen problemen aan loopt.
Tja, op deze manier kun je natuurlijk altijd wel aantonen dat Linux voor iedereen bruikbaar is in alle situaties. "Als het niet kan (zoals het updaten van firmware), dan doe je het toch niet? Ik raad dat toch altijd al af." Dat is natuurlijk een drogreden.

Ik zeg niet voor niets dat het vaak zat voorkomt dat mensen bepaalde programma's MOETEN gebruiken. Een voorbeeld is mijn huidige masterstudie in de avonduren (OK, die ik 10 jaar na het behalen van mijn HBO ben gaan doen).

Als de docent zegt een verslag in docx-formaat te willen ontvangen, denk je dan dat ik dat verslag met LibreOffice kan maken? Nee, natuurlijk niet. Er bestaat namelijk een kans dat het verslag, om wat voor reden dan ook, niet juist opent in zijn Office-versie. Dan krijg ik het gewoon keihard terug natuurlijk, en we hebben beiden niet de tijd om te gaan zitten prutsen om te zien waarom het niet werkt. Ik ben dan verplicht om via Surfspot Office aan te schaffen, om er ZEKER van te zijn dat dat verslag goed doorkomt.

Of het verstandig/juist is om het verslag in docx-formaat te vragen, laat ik in het midden, maar het is zeker wel een plausibel voorbeeld. Ik kan me indenken dat men daar op een universiteit op de een of andere manier standardiseert, anders krijgt een docent 87 verschillende formaten aan verslagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Katsunami schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:02:Tja, op deze manier kun je natuurlijk altijd wel aantonen dat Linux voor iedereen bruikbaar is in alle situaties. "Als het niet kan (zoals het updaten van firmware), dan doe je het toch niet? Ik raad dat toch altijd al af." Dat is natuurlijk een drogreden.
Waarom zou je een firmware updaten, als je geen problemen hebt met dat apparaat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:09:
Waarom zou je een firmware updaten, als je geen problemen hebt met dat apparaat? :?
.....

En als ik nou WEL problemen heb met het apparaat, en een firmware-update is daar de oplossing voor? Misschien wordt er een nieuwe feature toegevoegd die ik graag wil gaan gebruiken?

Als je dan zelf geen Windows tot je beschikking hebt, zul je al bij iemand anders het apparaat met drivers moeten installeren om dáár je firmware te updaten, en dan alles weer deïnstalleren. Lekker makkelijk ook. Je kunt proberen zo hard je wil om het te ontkennen, maar het ter beschikking hebben van een Windows-installatie is vereist, als je niet je leven HEEL erg moeilijk wil maken, zeker als je met anderen (vooral niet-IT-mensen) moet kunnen samenwerken.

Dat vereiste is zo sterk dat het aan een verplichting grenst, wat er met het huidige model op neer komt dat binnen 5 jaar iedereen op Windows 10 zal moeten zitten. En die "iedereen" zijn gegarandeerd niet tech-savvy genoeg om het OS zo in te richten c.q. te slopen dat de datahonger beteugeld wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 05-08-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, zo kan je aan de gang blijven natuurlijk met het zoeken naar een excuus om "verplicht" te upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
mrjraider schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:19:
Ik heb een vraag: [...] Ik heb een custom vergrendel scherm:[...] Hier zit een raar geval op geplakt namelijk een symbool met een tekstballon en dan de vraag: "Leuke foto?"[...] Blijkbaar is dit een vorm van feedback.[...]
Dit is Windows Spotlight (iets negativer artikel met meer info: theverge.com). Het is niet perse reclame opzich (ook wel), maar een 'feature' om je te wijzen op zaken in Windows die je wellicht nog niet hebt ontdekt. Aan jouw de vraag of je dat wil of niet, maar het is iig uit te zetten door op spotlight te zoeken in het startmenu/scherm.
[...]Wat dan nog het meest verrotte is is dat MS mijn vergrendelscherm veranderd.
Waar het eerst de Tijger was werd het geregeld wat anders:[...]
Dat zijn de Bing wallpapers die onderdeel uitmaken van Windows Spotlight. Als je die uitzet is dit probleem ook weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 05-08-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:17:
...

Je kunt beter Windows 8.1 + http://www.classicshell.net/ nemen en je hebt support tot en met januari 2023. Werkt dan als Windows 7.

Als het 2023 is ben je ook wel toe aan een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een script draaien dat je van Usenet hebt geplukt, dat is een goed idee ja... :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
maratropa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:51:

M'n link naar het scriptje zei: "Handig sciptje om zo'n beetje alle dingen te doen die hier langsgekomen zijn: zet telemetry uit, stop services stop tasks, uninstall onedrive, folders uit MyPC (?) , pas explorer view aan (?), en edit de host file.. " , dus niet de handmatige pc settings dingen. (die zijn volgens mij ook moeilijker te scripten)
Oh :P
Tja, het was laat en ik was weer niet aan het opletten...
Maar ik ben benieuwd naar de GUI versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Xyphoid schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Oh :P
Tja, het was laat en ik was weer niet aan het opletten...
Maar ik ben benieuwd naar de GUI versies.
:p Dat is wishful thinking van me he, maar gezien het feit dat W10 privacy leeft en er nu al allerlei scriptjes en kleine tooltjes voor zijn denk ik dat er echt wel een full auto one click n00b oplossing komt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

Een script draaien dat je van Usenet hebt geplukt, dat is een goed idee ja... :X 8)7
Niet alles wat van usenet komt is gelijk of per definitie slecht of schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:12
Ik heb het zelf nog niet geïnstalleerd en uit geprobeerd , maar las bij security.nl dat er een privacytool voor windows 10 ontwikkelt is: https://www.security.nl/posting/4384...oor+Windows+10

Hier nog meer info: https://www.reddit.com/r/Windows10/c...ws_10_privacy/

Hier te downloaden: https://github.com/10se1ucgo/DisableWinTracking

En hier voorbeeld van het programma: http://i.imgur.com/AV8btDc.gifv

Aangezien ik het zelf nog niet uitgeprobeerd heb, geheel eigen risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 21:10
Weet iemand wat InfoWatch Device Monitor precies uitvoert? Eset firewall vraag toestemming of "Microsoft Feedback SIUF Deployment Manager Client" (DMClient.exe) verbinding mag maken met een bepaald adres.

Ik heb vrijwel alle zaken genoemd in TO uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p8AuAk2.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 16:25
4tune schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:55:
Weet iemand wat InfoWatch Device Monitor precies uitvoert? Eset firewall vraag toestemming of "Microsoft Feedback SIUF Deployment Manager Client" (DMClient.exe) verbinding mag maken met een bepaald adres.

Ik heb vrijwel alle zaken genoemd in TO uitgevoerd.

[afbeelding]
Als ik er in Google op zoek dan kom ik uit op allemaal Russische sites. Lijkt me niet helaas zuiver dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:32:
[...]

Niet alles wat van usenet komt is gelijk of per definitie slecht of schadelijk.
Heb je helemaal gelijk in, alleen een makkelijk aan te passen script (waar er nu waarschijnlijk al tientallen verschillende van rond zwerven onder dezelfde naam) vind ik nogal tricky om van Usenet te halen.
En zonder blikken of blozen te draaien....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik met je eens. Maar je ziet ook nu zoveel scriptjes verschijnen op diverse websites dat je ook daarvan niet meer weet wat ze doen en of ze veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voorlopig zou ik niet zomaar scriptjes uitvoeren, simpelweg omdat je niet altijd kan zien wat gebeurt en er ook nog niet veel gekend is wat de gevolgen zijn. Misschien schakel je wel een belangrijke service uit die voor een ander onderdeel van belang is.

Dat hier dringend duidelijkheid en onderzoek naar moet komen hoe je een Home en Pro versie kan stoppen overmatig te phone-home'n evenals data-collectie te doen, is een feit. Ik hoop dat de betere tech sites hier ook onderzoeken naar gaan doen en dat hier uiteindelijk misschien zelfs van Europa (snel!) een oplossing komt. Het moet voor de overheden ook niet leuk zijn dat de US zomaar toegang heeft tot de informatie van de meeste inwoners van andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

marcop82 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:31:
[...]
Het moet voor de overheden ook niet leuk zijn dat de US zomaar toegang heeft tot de informatie van de meeste inwoners van andere landen.
Ach, via Microsoft Ierland moet Europa gewoon de informatie over de meeste inwoners van de US opvragen :+

Reciproke maatregelen begrijpen ze in ieder geval.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vergeleken met mijn settings nu. Komt aardig overéén

Dank voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ja, hier ook. Ik heb nu echter wel een microsoft account gekoppeld. Dat leek mij in eerste instantie wel handig i.v.m. mijn lumia telefoon. Nu begin ik een beetje te twijfelen.

Wat zijn de verschillen (nadelen) van een microsoft account vs een lokaal account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:25:
[...]

Dit is Windows Spotlight (iets negativer artikel met meer info: theverge.com). Het is niet perse reclame opzich (ook wel), maar een 'feature' om je te wijzen op zaken in Windows die je wellicht nog niet hebt ontdekt. Aan jouw de vraag of je dat wil of niet, maar het is iig uit te zetten door op spotlight te zoeken in het startmenu/scherm.

[...]

Dat zijn de Bing wallpapers die onderdeel uitmaken van Windows Spotlight. Als je die uitzet is dit probleem ook weg.
Dank U O+

Maar de instelling staat op Afbeelding en niet op Spotlight.. Of dien ik het ergens anders uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:16:
Het verschil in ophef over privacy-inbreuk tussen niet-desktop OS-en en Windows 10 is inderdaad frappant, maar de houding wat Windows 10 betreft is de juiste lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ultra schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

Het verschil in ophef over privacy-inbreuk tussen niet-desktop OS-en en Windows 10 is inderdaad frappant, maar de houding wat Windows 10 betreft is de juiste lijkt me?
:+ Ik heb daar zeker wel een mening over, maar vind dit niet de plek om die te ventileren. Wat mij wel opvalt is dat het in veel gevallen (ik zie op diverse plekken screenshots van instellingen die helemaal niet in build 10240 van Windows 10 zitten) zaken die compleet feitelijk incorrect zijn.....uit z'n verband gerukt...en zo kan ik nog wel even door gaan.

Je moet je baseren op de volledige feiten en ook in dit topic zie ik gewoon zaken hun hun context gehaald en feitelijk onjuist weergegeven...vandaar dat ik me hier verder ook niet in dit topic meng.

Wat de zogenaamde privacy voorvechters er van vinden moeten ze allemaal zelf weten.....bemoei ik me niet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Freakster86 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:44:
Ja, hier ook. Ik heb nu echter wel een microsoft account gekoppeld. Dat leek mij in eerste instantie wel handig i.v.m. mijn lumia telefoon. Nu begin ik een beetje te twijfelen.

Wat zijn de verschillen (nadelen) van een microsoft account vs een lokaal account?
...

Serieus? :X

http://lmgtfy.com/?q=wind...+account+vs+local+account

Kan ergens niet geloven dat ik daadwerkelijk nog de moeite genomen heb om naar LMGTFY.com te gaan en dit nog te plaatsen ook... :/

[ Voor 13% gewijzigd door Vickiieee op 05-08-2015 14:30 ]

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:28:
[...]

:+ Ik heb daar zeker wel een mening over, maar vind dit niet de plek om die te ventileren.
...
'Alu-hoedjes niveau' zegt al genoeg hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Je kan nooit genoeg alu-hoedjes in de kast hebben.
Ik heb liever dat ik nu voorzichtig ben met mijn gegevens, dan dat ik later geen scheet kan laten, zonder dat alle bedrijven en overheden daarvan op de hoogte zijn.

Al die nieuwe functies in Windows 10 zijn leuk, maar ik wil wel graag de keuze hebben of ik die gebruik of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
[...]

:+ Ik heb daar zeker wel een mening over, maar vind dit niet de plek om die te ventileren. Wat mij wel opvalt is dat het in veel gevallen (ik zie op diverse plekken screenshots van instellingen die helemaal niet in build 10240 van Windows 10 zitten) zaken die compleet feitelijk incorrect zijn.....uit z'n verband gerukt...en zo kan ik nog wel even door gaan.
Het probleem is dat de onduidelijkheid en het gebrek aan transparantie zorgwekkend zijn voor het verleden, waar zonder deze duidelijke aanwijzingen van data-collectie, zorgde voor wantrouwen in de techniek. Niet bij Microsoft maar bv. Google en Facebook.

Misschien best dat je je niet ventileert tov. de conspiracy-theory gasten maar er kweekt veel FUD onder de mensen door mensen met ervaring die neutraal zijn in het verhaal. Het is namelijk een mooi OS, technisch gezien. Ik denk ook dat veel mensen bereid zijn om Windows 10 voor de volle mep te betalen zónder gelogd, geprofileerd en geforceerd te worden. Ik als power user die waarde hecht aan correct gebruik van gebruikersgegevens, voel niet dat dit een OS voor mij is.

Persoonlijk vind ik dat Windows 10 een tegenstrijdig karakter bevat en voor mij is het moeilijk één mening te vormen:
  • Gratis voor iedereen, maar je betaalt met je privacy en privé profilering. Echter betaalt men nog steeds voor Windows (bij een PC) en apps in de Marketplace waar procenten op genomen worden.
  • Tal van privacy opties tijdens installatie instelbaar. Maar een heel deel ook niet, veel onduidelijkheid en blijkelijk moedwillig verstopt.
  • Meer veiligheid voor je systeem, dankzij geforceerde updates. Maar met data-loggende en -verzendende voorzieningen, valt dat nog te bezien.
  • Facebook generatie boeit privacy niet, is geen "eigendom" meer. Maar het is niet die generatie die wel of niet beslist Windows 10 uit te rollen op het bedrijf.
Als dit nu allemaal een issue was met Windows 10 Free of hoe het zou heten, maar Microsoft verwacht dat OEMs betalen evenals retail-kopers (Pro is 250€) en dat terwijl je nog steeds gebruikt wordt om met je gegevens aan de loop te gaan. Als ik een professional ben met gevoelige materie op zijn computer, ga ik toch niet de volle mep betalen (of "gratis" updaten) om potentieël je eigen woorden later online terug te vinden in een zoekresultaat ? Misschien is het een vergezocht voorbeeld maar er is zeer weinig transparantie wat er wél met de informatie (al dan niet later) gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Vickiieee schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:30:
[...]

...

Serieus? :X

http://lmgtfy.com/?q=wind...+account+vs+local+account

Kan ergens niet geloven dat ik daadwerkelijk nog de moeite genomen heb om naar LMGTFY.com te gaan en dit nog te plaatsen ook... :/
Ja, serieus. Bedankt voor de link..

Hier gaat de discussie over privacy en wordt verondersteld dat zo'n microsoft account je privacy 'schendt'. Een microsoft account waarmee je instellingen synct tussen je apparaten, hoe is dat schending van je privacy?

In windows kun je hiertussen kiezen:
- thema
- instellingen voor webbrowser
- wachtwoorden
- taalvoorkeuren
- toegankelijkheid
- andere windows instellingen (wat hier onder valt?)

Eigenlijk niets meer/minder dan wat je met chrome doet i.c.m. een android telefoon. Verder, mocht je bijvoorbeeld windows phone hebben (guilty) dan is het syncen juist erg handig in mijn ogen. Ik probeer erachter te komen wat de (grote) nadelen hiervan zijn, maar voorzover ik kan zien valt het reuze mee met die 'privacyschending'. Vandaar dat ik de vraag hier opwerp. Ik kan aardig aluhoedje zijn, maar hier zie ik de gevaren niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
[...]

Je moet je baseren op de volledige feiten en ook in dit topic zie ik gewoon zaken hun hun context gehaald en feitelijk onjuist weergegeven...vandaar dat ik me hier verder ook niet in dit topic meng.

Wat de zogenaamde privacy voorvechters er van vinden moeten ze allemaal zelf weten.....bemoei ik me niet mee :)
Nog even los van de discussie wat Apple/Google etc wel/niet doen, en waarom er zoveel ophef moet zijn als Microsoft het dan ook doet. (wat mij betreft is er juist te weinig ophef over Apple/Google ipv teveel ophef over W10/Microsoft)

Welke dingen zijn er dan feitelijk onjuist en/of uit verband gerukt? En waarom? Misschien dient de soep inderdaad niet zo heet gegeten te worden als het wordt opgediend, realiteit is wel dat Microsoft het recht voorbehoud om grootschalig bij te houden hoe en wat je aan het doen bent.

Waarbij het taalgebruik dat Microsoft hanteert dermate vaag is dat de dingen letterlijk van alles zou kunnen betekenen. Zoals bijvoorbeeld dit zinnetje in de instellingen (gewoon in de release build) 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future'.

Betekent dit dat microsoft:
- Alles bijhoudt wat je tikt?
- Alleen alles bijhoudt wat je in Edge/Cortana/het zoekvenster tikt?
- Alleen daadwerkelijke zoekopdrachten in Edge/Cortana?
- Alles wat je in applicaties tikt?
- Iets heel anders?

Dat zinnetje kan dus letterlijk alles betekenen, en Microsoft heeft zichzelf ook met dat zinnetje ingedekt voor alles wat het eventueel kan betekenen.

Microsoft heeft met haar gedecentraliseerde updates van Windows 10 het meest grote botnet gecreëerd wat er bestaat, zelfs als 5-10% daadwerkelijk het uitzet. Het is ongetwijfeld erg handig om updates sneller te verspreiden en er zit een heel marketing bureau achter om ons te vertellen waarom dat zo geweldig is. Maar laten we het niet mooier maken dan het is. Een botnet dat dataverkeer/capaciteit van haar klanten leent zodat het zelf minder dataverkeer/capaciteit hoeft in te kopen. Hier in Nederland nog niet eens zo erg, maar in België zijn er al providers met redelijke datalimieten.

Ik geloof ook niet dat Microsoft actief gaat zoeken naar usernames/passwords in memory dumps, of door je bestanden gaat snuffelen om te kijken wat er allemaal in zit. Maar Microsoft behoudt zich met haar nieuwe OS en voorwaarden om pretty much te doen wat het wilt doen en zegt niet expliciet dat ze het niet doen.

Overigens heb ik in de TS alleen maar zaken gezet die ik ook daadwerkelijk zelf heb uitgevoerd, en dus geconfirmeerd in de release build van W10 zit, het enige wat ik niet helemaal zeker weet is of de AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl daadwerkelijk meegeleverd was omdat ik geen directory listing kon krijgen van die directory met een elevated command prompt en het toen maar gewoon gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop82 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:59:
[...]

Het probleem is dat de onduidelijkheid en het gebrek aan transparantie zorgwekkend zijn voor het verleden, waar zonder deze duidelijke aanwijzingen van data-collectie, zorgde voor wantrouwen in de techniek. Niet bij Microsoft maar bv. Google en Facebook.

Misschien best dat je je niet ventileert tov. de conspiracy-theory gasten maar er kweekt veel FUD onder de mensen door mensen met ervaring die neutraal zijn in het verhaal. Het is namelijk een mooi OS, technisch gezien. Ik denk ook dat veel mensen bereid zijn om Windows 10 voor de volle mep te betalen zónder gelogd, geprofileerd en geforceerd te worden. Ik als power user die waarde hecht aan correct gebruik van gebruikersgegevens, voel niet dat dit een OS voor mij is.

Persoonlijk vind ik dat Windows 10 een tegenstrijdig karakter bevat en voor mij is het moeilijk één mening te vormen:
  • Gratis voor iedereen, maar je betaalt met je privacy en privé profilering. Echter betaalt men nog steeds voor Windows (bij een PC) en apps in de Marketplace waar procenten op genomen worden.
  • Tal van privacy opties tijdens installatie instelbaar. Maar een heel deel ook niet, veel onduidelijkheid en blijkelijk moedwillig verstopt.
  • Meer veiligheid voor je systeem, dankzij geforceerde updates. Maar met data-loggende en -verzendende voorzieningen, valt dat nog te bezien.
  • Facebook generatie boeit privacy niet, is geen "eigendom" meer. Maar het is niet die generatie die wel of niet beslist Windows 10 uit te rollen op het bedrijf.
Als dit nu allemaal een issue was met Windows 10 Free of hoe het zou heten, maar Microsoft verwacht dat OEMs betalen evenals retail-kopers (Pro is 250€) en dat terwijl je nog steeds gebruikt wordt om met je gegevens aan de loop te gaan. Als ik een professional ben met gevoelige materie op zijn computer, ga ik toch niet de volle mep betalen (of "gratis" updaten) om potentieël je eigen woorden later online terug te vinden in een zoekresultaat ? Misschien is het een vergezocht voorbeeld maar er is zeer weinig transparantie wat er wél met de informatie (al dan niet later) gedaan wordt.
Tuurlijk...de tekstenin de privacy voorwaarden zijn misschien een beetje wazig. Maar ik begrijp heel goed dat Microsoft, om Cortana bijvoorbeeld goed te laten werken, informatie van mij nodig heeft. Dat dus zinnen die ik type en uitspreek (in Bing of Cortana's zoekbalk) dus geanaliseerd kunnen/moeten worden.

Daarnaast vind ik persoonlijk ook het geforceerde update verhaal erg sterk. Dat overigens voor Defender bestanden voor analyse geupload worden, tja....ze zullen niet random bestanden uploaden...maar alleen de bestanden die mogelijk besmet zijn met een virus (i know een aanname), maar zet dat er dan neer...nu laat je dat vaag. Het gevolg is dat er dus discussie over ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Freakster86 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

. Ik kan aardig aluhoedje zijn, maar hier zie ik de gevaren niet echt.
Wat heet "gevaar", het gaat erom wat je allemaal wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Freakster86 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Ja, serieus. Bedankt voor de link..

Hier gaat de discussie over privacy en wordt verondersteld dat zo'n microsoft account je privacy 'schendt'. Een microsoft account waarmee je instellingen synct tussen je apparaten, hoe is dat schending van je privacy?

In windows kun je hiertussen kiezen:
- thema
- instellingen voor webbrowser
- wachtwoorden
- taalvoorkeuren
- toegankelijkheid
- andere windows instellingen (wat hier onder valt?)

Eigenlijk niets meer/minder dan wat je met chrome doet i.c.m. een android telefoon. Verder, mocht je bijvoorbeeld windows phone hebben (guilty) dan is het syncen juist erg handig in mijn ogen. Ik probeer erachter te komen wat de (grote) nadelen hiervan zijn, maar voorzover ik kan zien valt het reuze mee met die 'privacyschending'. Vandaar dat ik de vraag hier opwerp. Ik kan aardig aluhoedje zijn, maar hier zie ik de gevaren niet echt.
Volgens mij gaat het meer om het feit dat Windows 10 gratis aangeboden wordt, maar dat hier meer achter moet zitten. Voor niets gaat immers de zon op. Hoe bekostigd Microsoft dat? Doorverkoop van zoekresultaten van gebruikers kan daar een voorbeeld van zijn.

Het grote voordeel van syncen tussen apparaten of systemen zie ik trouwens ook hoor. Of het in de cloud opslaan. Vanochtend vroeg installatie van Windows 10 afgerond, Chrome geïnstalleerd, maar was alle bladwijzers e.d. kwijt. Even niet aan gedacht, maar inloggen en alles werd gesynct en was er weer. Inclusief plug-ins e.d.! :D

Tot slot: echte gevaren als in voor je fysieke gesteldheid (dat je ineens opgepakt kan worden o.i.d.) zal er ook niet zijn mits je geen gekke dingen doet. Of het nu geanonimiseerd wordt of niet (wat ik op zich wel hoop), wat kunnen bedrijven daar nu echt mee? Advertenties laten zien die ze op de man (/vrouw, zo u wilt :9) spelen om je eerder te laten klikken en jij misschien een leuke aanbieding of deal hebt? Win-win zou ik zeggen.
Meer het idee dat je zelf 'verkocht' wordt, of in ieder geval je eigen browsegegevens zal bij een aantal mensen niet lekker zitten.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:15:
Tuurlijk...de tekstenin de privacy voorwaarden zijn misschien een beetje wazig. Maar ik begrijp heel goed dat Microsoft, om Cortana bijvoorbeeld goed te laten werken, informatie van mij nodig heeft. Dat dus zinnen die ik type en uitspreek (in Bing of Cortana's zoekbalk) dus geanaliseerd kunnen/moeten worden.

Daarnaast vind ik persoonlijk ook het geforceerde update verhaal erg sterk. Dat overigens voor Defender bestanden voor analyse geupload worden, tja....ze zullen niet random bestanden uploaden...maar alleen de bestanden die mogelijk besmet zijn met een virus (i know een aanname), maar zet dat er dan neer...nu laat je dat vaag. Het gevolg is dat er dus discussie over ontstaat.
Inderdaad ja, was Microsoft veel duidelijker geweest in zijn opzet en toegelaten alles uit te schakelen (waar we het hier over hebben) met toevoeging dat bepaalde diensten beperkt of niet meer werken, dan was "iedereen" blij, in de mate dat je iedereen blij kunt krijgen. Maar nu creeëren ze heel veel onvertrouwen, dit hoeft echt niet in 2015 waar je wekelijks wel over de één of andere dienst leest hoe vele duizenden personengegevens gelekt zijn.

Ik vind het niet erg dat Cortana moet weten hoe mijn albums met mijn foto's heten. Maar als ik dat niet wil, hoor ik dat makkelijk af te kunnen zetten.

Het boeit me weinig dat een document dat ik typte wordt meegestuurd bij een crash. Maar als ik dagelijks met patiëntendossiers bezig ben, wil ik dat uit kunnen zetten. Niet om wat Microsoft ermee doet, maar om wat er achter blijft op de PC.

Als ik mijn encryptiesleutel van BitLocker in de cloud heb staan, is dat handig. Maar als ik jurist ben, wil ik dat misschien toch niet.

En daar wringt het schoentje, waarom moeten ze hun meest geavanceerde OS ooit (zal de marketing wel gezegd hebben ergens) zo heimelijk maken ?

De opties zijn er (soms), maar je moet ze zoeken.
Zet die geforceerde updates standaard gerust aan voor een onwetende gebruiker, maar laat de mogelijkheid ze uit te schakelen ipv. mensen met de firewall te laten rommelen.
Laat al die reclame-gevulde apps gerust er standaard op staan maar geef me een makkelijke manier om ze eraf te gooien ipv. mensen in de PowerShell te laten copy-pasten van een vage website.

Men maakt me niet wijs dat Microsoft dit niet van ver zag aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop82 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

....nu creeëren ze heel veel onvertrouwen, dit hoeft echt niet in 2015 waar je wekelijks wel over de één of andere dienst leest hoe vele duizenden personengegevens gelekt zijn.

[...]

Het boeit me weinig dat een document dat ik typte wordt meegestuurd bij een crash. Maar als ik dagelijks met patiëntendossiers bezig ben, wil ik dat uit kunnen zetten. Niet om wat Microsoft ermee doet, maar om wat er achter blijft op de PC.

Als ik mijn encryptiesleutel van BitLocker in de cloud heb staan, is dat handig. Maar als ik jurist ben, wil ik dat misschien toch niet.
[...]
Om eerlijk te zijn zullen artsen patientendossiers in de meeste gevallen bewerken/benaderen via Citrix achtige oplossingen waarbij dat soort gegevens per definitie goed beveiligd zijn. Daarnaast kan een bedrijf waar dit soort informatie wordt gebruikt ook de Enterprise versie van Windows 10 gebruiken. Al was het natuurlijk beter geweest dat ook de Pro uitvoering op het vlak van privacy wat beter af was geweest....

Misschien komt er binnenkort een update waarmee dit allemaal wel mogelijk wordt......dat dus alleen de Home versie alles deelt etc... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Om eerlijk te zijn zullen artsen patientendossiers in de meeste gevallen bewerken/benaderen via Citrix achtige oplossingen waarbij dat soort gegevens per definitie goed beveiligd zijn. Daarnaast kan een bedrijf waar dit soort informatie wordt gebruikt ook de Enterprise versie van Windows 10 gebruiken. Al was het natuurlijk beter geweest dat ook de Pro uitvoering op het vlak van privacy wat beter af was geweest....

Misschien komt er binnenkort een update waarmee dit allemaal wel mogelijk wordt......dat dus alleen de Home versie alles deelt etc... :)
Persoonlijk zou ik het ervoor over hebben om de Pro (of upgrade naar Pro) te kopen als ik zeker was dat alle data-collection, controle over features en ad-supported zooi uit te schakelen was en bleef, niet na een update weer mogelijk actief staat ofzo.

Maar nu overweeg ik gewoon weg te gaan van Windows ipv. een licentie te kopen, zolang dit niet aangepakt wordt. Ik neig juist meer dan ooit tevoren om de overstap naar Linux of MacOS X te doen. Niet bedoeld als dreigement en ik weet dat het MS niet kan boeien. Maar mijn uitgesproken mening zal ook bij anderen ter gedachte zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Vickiieee schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:17:

Tot slot: echte gevaren als in voor je fysieke gesteldheid (dat je ineens opgepakt kan worden o.i.d.) zal er ook niet zijn mits je geen gekke dingen doet. Of het nu geanonimiseerd wordt of niet (wat ik op zich wel hoop), wat kunnen bedrijven daar nu echt mee? Advertenties laten zien die ze op de man (/vrouw, zo u wilt :9) spelen om je eerder te laten klikken en jij misschien een leuke aanbieding of deal hebt? Win-win zou ik zeggen.
Meer het idee dat je zelf 'verkocht' wordt, of in ieder geval je eigen browsegegevens zal bij een aantal mensen niet lekker zitten.
Ik zie die advertenties juist als storend. Wat heb ik aan een advertenties van telefoons, terwijl ik net een telefoon heb gekocht? Of advertenties van allerlei headsets, omdat ik per ongeluk op een plaatje van een headset heb geklikt tijdens het shoppen?

Als ik wat nodig heb, dan ga ik daar zelf wel naar op zoek. Ik vind die gepersonaliseerde advertenties net zo vervelend als telefonische verkoop of verkopers die bij je langs komen.

Ik gebruik nu ook een Android telefoon. Maar daar heb ik wel alle sync instellingen uit gezet en alle apps die ik niet gebruik verwijderd of disabled. Ook alle toegang tot mijn camera en contacten heb ik per app ingesteld. Alleen mijn contacten en mijn bookmarks worden gesynct. Bookmarks maakt mij niet zo uit als iedereen die weet. En contacten staan in Gmail, omdat ik nou eenmaal niet al die contacten op een papiertje kan bijhouden. En wat ik met die contacten deel in mailtjes is allemaal ook niet spannend.

Als ik de keuze had gehad om alle privacy instellingen aan te passen en als die keuze in een overzichtelijk menu zou staan, dan was er niks aan de hand geweest en had ik vrolijk Windows 10 gebruikt. Maar nu moet ik met allerlei scriptjes aan de gang om al die troep weg te halen en basic settings aan te passen. Scriptjes gebruik ik liever om troep toe te voegen en speciale settings aan te passen.

Waarom kunnen ze niet gewoon een kale Windows maken, waar je al die onzin als Cortana en sharing optioneel aan kunt toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ja, maar met een microsoft account heb je nog steeds de mogelijkheid om bepaalde dingen niet 'te delen'. Instellingen, uiterlijk etc. vind ik nog niet echt bepaald privacy gevoelige informatie. Maakt het gebruik over meerdere devices voor mij persoonlijk wel een stuk fijner.
[...]

Volgens mij gaat het meer om het feit dat Windows 10 gratis aangeboden wordt, maar dat hier meer achter moet zitten. Voor niets gaat immers de zon op. Hoe bekostigd Microsoft dat? Doorverkoop van zoekresultaten van gebruikers kan daar een voorbeeld van zijn.
Dat zou kunnen, maar ik denk persoonlijk dat Microsoft hiermee versplintering in het landschap wil voorkomen. Ze proberen iedereen over te halen naar Windows 10 om daarmee dit OS ook een stuk interessanter te maken voor ontwikkelaars wanneer straks Windows 10 voor telefoons uitkomt. Met de app verkopen gaat Microsoft ook veel meer verdienen denk ik zo. En vergeet niet: XP is net weg, maar windows 7, 8, 8.1... en dan nu 10. Dan snap ik dat je graag die versplintering probeert tegen te gaan.
Het grote voordeel van syncen tussen apparaten of systemen zie ik trouwens ook hoor. Of het in de cloud opslaan. Vanochtend vroeg installatie van Windows 10 afgerond, Chrome geïnstalleerd, maar was alle bladwijzers e.d. kwijt. Even niet aan gedacht, maar inloggen en alles werd gesynct en was er weer. Inclusief plug-ins e.d.! :D

Ja, dat snap ik. Maar als je dit specifiek toepast op een microsoft account, dan zie ik die 'gevaren' die jij noemt niet echt. Al die synchronisatieopties zie ik niet als privacy gevoelige informatie. Mijn thema, bepaalde instellingen en wat dan nog. Als ze daar iets mee kunnen (advertentie-wise) dan zou ik dat erg knap vinden.

Browsegegevens en zoekresultaten zijn niet van toepassing als je Edge/IE niet gebruikt. Maar dan nog, je zegt zelf Chrome te gebruiken. Gebruik ik zelf ook, daar niet van, maar Google gebruikt ook werkelijk alles om maar een beter beeld van jou te kunnen schetsen en je dus "betere" content voor te kunnen schotelen. Of die informatie nou bij Google of bij Microsoft terecht komt... ik denk niet dat het wat uitmaakt. Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan Microsoft (puur gevoelskwestie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dat zeggen de meeste microsoft ICT boys.. van de week op een verjaardag een paar gesproken, ze geven geen krimp als je over de privacy schendingen begint.
Veelal (zoals jij) 'maar hunnie doen dat ook en dan klaagt niemand'
Wat mij betreft wordt de huidige data verzamelterminal genaamd 'WIN 10' onmiddelijk verboden in de EU totdat er duidelijk is dat je als consument zelf kan en mag beslissen wat je wil delen.
Tot die tijd moeten we zelf sleutelen en dat is niet iets voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:43:
[...]

dat zeggen de meeste microsoft ICT boys.. van de week op een verjaardag een paar gesproken, ze geven geen krimp als je over de privacy schendingen begint.
Veelal (zoals jij) 'maar hunnie doen dat ook en dan klaagt niemand'
Wat mij betreft wordt de huidige data verzamelterminal genaamd 'WIN 10' onmiddelijk verboden in de EU totdat er duidelijk is dat je als consument zelf kan en mag beslissen wat je wil delen.
Tot die tijd moeten we zelf sleutelen en dat is niet iets voor de massa.
Dat hoor ik de Android en/of iOS ict boys ook altijd zeggen....pfff. Even serieus, alle drie de platformen hebben last van dezelfde privacy gerelateerde issues. En als je dan stijgert dat men er nu ineens last van heeft omdat het om Windows gaat, volgens mij gebruikt het gros van de Nederlanders toch in de meeste gevallen gewoon z'n Android of iOS smartphone of tablet om iets op het internet te doen......dus laten we nu niet doen alsof het met Windows ineens allemaal wel erg is dat het OS/platform er met je data vandoor zou gaan....

Dat is namelijk met de komst van Windows 10 niet ineens erger geworden, oke....Windows 10 is (in vergelijking met Windows 7 of 8) wat meer datahongerig......wat jij stelt is natuurlijk veel te kort door de bocht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:48:
[...]

Dat hoor ik de Android en/of iOS ict boys ook altijd zeggen....pfff. Even serieus, alle drie de platformen hebben last van dezelfde privacy gerelateerde issues. En als je dan stijgert dat men er nu ineens last van heeft omdat het om Windows gaat, volgens mij gebruikt het gros van de Nederlanders toch in de meeste gevallen gewoon z'n Android of iOS smartphone of tablet om iets op het internet te doen......dus laten we nu niet doen alsof het met Windows ineens allemaal wel erg is dat het OS/platform er met je data vandoor zou gaan....

Dat is namelijk met de komst van Windows 10 niet ineens erger geworden, oke....Windows 10 is (in vergelijking met Windows 7 of 8) wat meer datahongerig......wat jij stelt is natuurlijk veel te kort door de bocht.....
Nou, nou. Jij bagataliseert nu heel erg veel. Microsoft gaat vele malen verder dan welke partij dan ook. En ze verkopen ook nog eens door aan derde partijen. Het is wachten totdat er een exploit komt en jou data op straat ligt, dan piep je wel anders.

Je hebt betaald voor Windows, dus wordt niet verwacht om zelf ook het product te zijn om als melkkoe te fungeren zoals bij Google. En Apple richt zich steeds meer op als 'the privacy company': http://www.apple.com/nl/privacy/

Ik hoop niet dat dit het begin wordt dat de Elite (Apple) goede privacy kan kopen door een premium prijs te betalen en de rest / het volk met (Microsoft en Google als vogelvrij wordt verklaard als het om informatie privacy gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:48:

.....dus laten we nu niet doen alsof het met Windows ineens allemaal wel erg is dat het OS/platform er met je data vandoor zou gaan....

Windows 10 heeft de grootste verzamelwoede van alle OS'en zover ik het kan overzien.. ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar er moet hoognodig ingegerepen worden want dit gaat de verkeerde kant op.
Een voorbeeld.. de gebruikersovereenkomst moet wat mij betreft op 1 pagina passen (en niet 45 pagina's vol met juridch gebrabbel) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:19:
Windows 10 heeft de grootste verzamelwoede van alle OS'en zover ik het kan overzien..
En wat te denken van Android en iOS... Of reken je die expres niet mee nu? ;) Ik denk dat er meer mobieltjes in gebruik zijn dan PC's namelijk, waardoor de kans groot is dat de mobiels de grootste verzamel"woede" hebben. Heb je hier trouwens ook een bron van? Dit lijkt mij namelijk heel sterk en heb jou hier wel meer beweringen zien doen zonder bronvermelding, dat ik het nu om eerlijk te zijn wel fijn zou vinden als je een bron zou hebben, waarmee je dit staven kan.
ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar er moet hoognodig ingegerepen worden want dit gaat de verkeerde kant op.
Als jij vindt dat er hoognodig ingegrepen moet worden, dien je een klacht in bij de daarvoor bestemde instantie, CBP voor NL en CBPL voor België.
Pak het dan dus goed aan, in plaats van overdreven zaken als NSA en weet ik het wat erbij te gaan zitten halen.
Met klagen op een forum bereik je in ieder geval weinig, want ook wij hebben die jurisdictie niet.
Een voorbeeld.. de gebruikersovereenkomst moet wat mij betreft op 1 pagina passen (en niet 45 pagina's vol met juridch gebrabbel) :P
Op 1 pagina passen is anders ook gigantisch overdreven. Er zijn zoveel facetten aan een OS dat je dat nooit beknopt op 1 pagina krijgt, tenzij je het lettertype 0,01px maakt (en je dan weer klaagt het niet te kunnen lezen). Dat is gewoon onrealistisch.

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Hoge bomen vangen veel wind, en Microsoft is de hoogste. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Privacy is een hot issue, in ieder geval in bepaalde kringen, en microsoft wekt de indruk dit de volkomen irrelevant te vinden. Dat gaat tegen de tijdsgeest in. Vergeet ook niet dat microsoft bij de Amerikaanse regering heeft aangedrongen omzichtiger met persoonlijke gegevens om te gaan. En dat komen ze zelf met dit OS.Hypocriet.

http://tweakers.net/nieuw...et zomaar kunnen opvragen

Let vooral op het eind van het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:54:

Pak het dan dus goed aan, in plaats van overdreven zaken als NSA en weet ik het wat erbij te gaan zitten halen.
Met klagen op een forum bereik je in ieder geval weinig, want ook wij hebben die jurisdictie niet.
ah dus op Tweakers mag je niet over Microsofts data verzamelwoede klagen ?
maar wel duizenden tips en tricks bespreken om jouw prive data af te schermen voor Microsoft ?
beetje hypocriet vind je niet .. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mensen die Windows 10 Pro hebben, die kunnen nog extra dingen instellen in gpedit.msc. Onder Administrative Templates -> Windows Components -> Search kun je Web Search en Cortana volledig uitschakelen. Als je dan uitlogt en inlogt dan staan deze functies uit en kun je ze ook niet aanzetten. Er wordt dan weergegeven: "Cortana is disabled by company policy."

Na uitgebreid nadenken lijkt het erop dat voor mij het zo ver mogelijk uitschakelen van alle aan delen c.q. online instellingen en het strippen van de standaard geïnstalleerde Store apps nog de beste oplossing is. Overstappen op Linux is vanwege verscheidene stukken hardware en software die ik gebruik (en in sommige gevallen, nodig heb) nog steeds niet practisch, want ik schat +/- 25% van de tijd naar Windows te moeten booten, nog afgezien van de spellen die ik soms wil spelen.

Ik ga kijken of ik nog meer kan uitzetten, dan de installatie afmaken, en een image trekken. (Met Image For Linux, trouwens.)

Ik heb dus gisteravond en vandaag zitten uitschakelen en strippen, maar ik vind het triest dat het nodig is. Ik zou het een stuk beter vinden als, zoals iemand hierboven opperde, Windows 10 kaal geleverd zou worden met het minimaal benodigde aantal features (zeg, vergelijkbaar met Windows 7), waarna je de rest uit de store zou kunnen downloaden, ALS je dat wil.

Trouwens, TheVMaster kan ik in deze draad niet serieus nemen. Als ik zo over zijn websites heen kijk, is hij een MS expert / Microsoft-forever man. Niet dat dit erg is natuurlijk (ik zou in een oogwenk Unix gaan draaien als ik alles wat ik nodig had erop ondersteund kon krijgen), maar het zorgt er wel voor dat hij, in mijn ogen, nooit objectief in deze draad zou kunnen meedoen.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 05-08-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:57:
[...]

Nou, nou. Jij bagataliseert nu heel erg veel. Microsoft gaat vele malen verder dan welke partij dan ook. En ze verkopen ook nog eens door aan derde partijen. Het is wachten totdat er een exploit komt en jou data op straat ligt, dan piep je wel anders.

Je hebt betaald voor Windows, dus wordt niet verwacht om zelf ook het product te zijn om als melkkoe te fungeren zoals bij Google. En Apple richt zich steeds meer op als 'the privacy company': http://www.apple.com/nl/privacy/

Ik hoop niet dat dit het begin wordt dat de Elite (Apple) goede privacy kan kopen door een premium prijs te betalen en de rest / het volk met (Microsoft en Google als vogelvrij wordt verklaard als het om informatie privacy gaat.
Ehh....waar lees jij dat Microsoft de informatie verkoopt? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:33:
ah dus op Tweakers mag je niet over Microsofts data verzamelwoede klagen ?
maar wel duizenden tips en tricks bespreken om jouw prive data af te schermen voor Microsoft ?
beetje hypocriet vind je niet .. :*)
Ik zeg niet dat het niet mag, ik vind overdreven er over praten gewoon zonde en kun je beter je heil daarover elders zoeken, bij de instanties die er over gaan. En als ik jouw reacties zo lees, heb jij het best hoog zitten allemaal. ;) Je haalde van de week niet voor niets NSA en hun nieuwe datacenter aan.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:34:
[...]
Trouwens, TheVMaster kan ik in deze draad niet serieus nemen. Als ik zo over zijn websites heen kijk, is hij een MS expert / Microsoft-forever man. Niet dat dit erg is natuurlijk (ik zou in een oogwenk Unix gaan draaien als ik alles wat ik nodig had erop ondersteund kon krijgen), maar het zorgt er wel voor dat hij, in mijn ogen, nooit objectief in deze draad zou kunnen meedoen.
Dus omdat ik een Microsoft techneut ben zou je mij niet serieus moeten nemen? O+ Natuurlijk ben ik behoorlijk bevooroordeeld en redelijk pro-Windows 10 (zeg maar enorm :+), maar dat geeft anderen dan het recht om zonder enige (betrouwbare) bronnen Windows 10 te bashen? Lijkt me niet, daarbij ben ik ook van mening dat de richtlijnen best duidelijker opgesteld mogen worden. En ja, als je alle voordelen wilt hebben van een Cortana, Wifi Sense, OneDrive, etc...dan zal daar iets tegenover staan.....is dat nieuw? Neuh, lijkt me niet.....zoals al vaker genoemd zijn de twee andere OS/Devicees aanbieders daar net zo goed in......
CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:41:
[...]
Ik zeg niet dat het niet mag, ik vind overdreven er over praten gewoon zonde en kun je beter je heil daarover elders zoeken, bij de instanties die er over gaan, als ik jouw reacties zo lees, heb jij het best hoog zitten allemaal. ;)
Om eerlijk te zijn snap ik het ook niet goed. Het enige wat wordt aangehaald zijn de slecht geformuleerde (tja....die zijn best wel vaag op sommige stukken, in ieder geval de Nederlandstalige) privacy voorwaarden die overigens geen 45 pagina's zijn zoals eerder werd gesuggereerd, maar een stuk korter en in de basis ook nog in redelijk begrijpbaar Nederlands opgesteld.

Voor de rest worden er vooral aannames gedaan en worden er mensen nagepraat en worden de NSA en notabene de Stazi er bijgehaald.....en in zowat alle gevallen niet onderbouwd met bronnen....hoe wil je dan in hemelsnaam dat je serieus genomen wordt...? :X

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 05-08-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:43:
Voor de rest worden er vooral aannames gedaan en worden er mensen nagepraat en worden de NSA en notabene de Stazi er bijgehaald.....en in zowat alle gevallen niet onderbouwd met bronnen....hoe wil je dan in hemelsnaam dat je serieus genomen wordt...? :X
Er zijn gewoon mensen, waar ik er één van ben, die er een extreme hekel aan hebben aan informatie verzamelende apparaten, instellingen en bedrijven.

Ik wil gewoon een besturingssysteem voor mijn computer, dat mijn hardware bruikbaar maakt, en me de mogelijkheid geeft de programma's die ik nodig heb te draaien. Daar hoort dus *niet* een stapel programma's tussen die trials en reclame bieden, en zeker niet een compleet data verzamelend subsysstem.

Het is nogal wiedes dat mensen aannames doen. Wat denk jij dan dat MS met al die data gaat doen die ze verzamelen? Gewoon voor de leuk op hun servers laten staan? Die wordt echt wel op de een of andere manier ingezet om er geld uit te kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:41:
[...]
Ik zeg niet dat het niet mag, ik vind overdreven er over praten gewoon zonde
ik kies mijn eigen woorden zouden ze de kamer zeggen.

wat jij 'overdreven? ' en 'gewoon zonde?' vind kan mij niet zo boeien eigenlijk, ieder zijn mening.

we hebben het hier over een operatingsysteem dat vroeg of laat bij miljoenen consumenten de huiskamer in gepusht wordt.
logisch dat gebruikers van een technisch forum zoals Tweakers hier wat kritischer naar kijken, en dat microsoft specialisten en medewerkers het niet prettig vinden als er negatief over gesproken wordt.

tegenhouden van negative klanken lukt microsoft alleen als ze wat meer respect voor hun gebruikers zouden tonen.

verder laat ik het er voorlopig bij, ik wacht even de SR1 update eind volgende week af en bekijk dan eea opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Er zijn gewoon mensen, waar ik er één van ben, die er een extreme hekel aan hebben aan informatie verzamelende apparaten, instellingen en bedrijven.

Ik wil gewoon een besturingssysteem voor mijn computer, dat mijn hardware bruikbaar maakt, en me de mogelijkheid geeft de programma's die ik nodig heb te draaien. Daar hoort dus *niet* een stapel programma's tussen die trials en reclame bieden, en zeker niet een compleet data verzamelend subsysstem.

Het is nogal wiedes dat mensen aannames doen. Wat denk jij dan dat MS met al die data gaat doen die ze verzamelen? Gewoon voor de leuk op hun servers laten staan? Die wordt echt wel op de een of andere manier ingezet om er geld uit te kunnen slaan.
Maar kom dan met feiten/bewijs....aannames doen kunnen we allemaal :+ Je gebruikt dus ook geen smartphone begrijp ik....of een tablet?
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:52:
[...]

verder laat ik het er voorlopig bij, ik wacht even de SR1 update eind volgende week af en bekijk dan eea opnieuw.
As we speak rolt er een 'fix' binnen. Het gaat om KB3081424.

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 05-08-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:53:
[...]

Maar kom dan met feiten/bewijs....aannames doen kunnen we allemaal :+ Je gebruikt dus ook geen smartphone begrijp ik....of een tablet?
vertel jij nu is, als Microsoft man, waarom al die informatie nodig is .. kom is met wat feiten, want als je zo gaat beginnen.
maar goed, dit moet natuurlijk geen flame gebeuren worden, want dan kan je het topic sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:56:
[...]

vertel jij nu is, als Microsoft man, waarom al die informatie nodig is .. kom is met wat feiten, want als je zo gaat beginnen
Jij roept dat MS gegevens gaat verkopen......gewoon een aanname en nu moet ik met feiten komen waarom Microsoft informatie nodig heeft...? 8)7 Ik ben even naar de sportschool....hier moet ik namelijk even over nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Mensen hebben in de gaten dat zaken die met privacy/persoonlijke gegevens te maken hebben in windows 10 anders benaderd worden dan in voorgaande versies van windows.Er is minder uit te schakelen/ te tweaken dan voorheen en er zijn aardig wat schuifjes om doorheen te lopen en op nee te zetten. Jezelf " opt-outen" is een heel gedoe. Group policy + regedit, scriptjes draaien, power shell, alleen maar om controle te houden over je OS.
De mensen die hier posten, hebben dat kennelijk hoog zitten, dat mag best gerespecteerd worden en serieus genomen worden..Aub geen vergelijk met andere OS' en en hun capriolen.Daar gaat het hier niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:43:
Dus omdat ik een Microsoft techneut ben zou je mij niet serieus moeten nemen? O+ Natuurlijk ben ik behoorlijk bevooroordeeld en redelijk pro-Windows 10 (zeg maar enorm :+), maar dat geeft anderen dan het recht om zonder enige (betrouwbare) bronnen Windows 10 te bashen?
Tuurlijk kun je niet serieus genomen worden juist vanwege die vooroordelen. Je kunt nooit neutraal in deze discussie staan.

Daarnaast, het is logisch dat Windows 10 gebasht wordt. Ik bash net zo hard op Android, en op mijn telefoon is ook alles gesloopt, uitgeschakeld, en geblokkeerd. Het enige dat daadwerkelijk aan staat is de Google account omat ik niet anders kan. Die is echter, op de paar apps die ik geïntalleerd heb, compleet leeg.
Lijkt me niet, daarbij ben ik ook van mening dat de richtlijnen best duidelijker opgesteld mogen worden. En ja, als je alle voordelen wilt hebben van een Cortana, Wifi Sense, OneDrive, etc...dan zal daar iets tegenover staan.....is dat nieuw? Neuh, lijkt me niet.....zoals al vaker genoemd zijn de twee andere OS/Devicees aanbieders daar net zo goed in......
Krijg het in je hoofd... ik WIL geen Cortana, Wifi Sense, OneDrive, een MS-Account... ze hebben me niets te bieden dat ik zou willen gebruiken. Ze bezorgen alleen maar afhankelijkheid van Microsoft, met het potentieel informatie te delen die ik niet gedeeld wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:57:
[...]

Jij roept dat MS gegevens gaat verkopen......gewoon een aanname en nu moet ik met feiten komen waarom Microsoft informatie nodig heeft...? 8)7 Ik ben even naar de sportschool....hier moet ik namelijk even over nadenken...
Nee dat was ik niet, maar ik zou wel graag van een Microsoft fan een onderbouwing willen horen waarom al die informatie wordt verzameld en doorgestuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:56:
[...]
vertel jij nu is, als Microsoft man, waarom al die informatie nodig is .. kom is met wat feiten, want als je zo gaat beginnen.
maar goed, dit moet natuurlijk geen flame gebeuren worden, want dan kan je het topic sluiten.
MS is geen Google.. het verdienmodel bij MS is helemaal niet ingericht op het verkopen van informatie. Ze gebruiken de Data om het OS te verbeteren. :)

Niet richting jou maar sommige mensen hier proberen overal wat achter te zoeken. Net of onze data zo interessant is voor MS :+
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:59:
[...]
Nee dat was ik niet, maar ik zou wel graag van een Microsoft fan een onderbouwing willen horen waarom al die informatie wordt verzameld en doorgestuurd ?
Doorgestuurd aan wie?

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 05-08-2015 20:02 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings