Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:41:
Wat een waardeloos en zeer klantonvriendelijk systeem van Microsoft, dat nieuwe gedoe met de key van Windows 10.
De goed werkende PC met Windows 8.1 van mijn ouders een paar weken geleden een upgrade laten doen naar Windows 10. Dat bleek niet goed te werken omdat er voor de verouderde Nvidia kaart geen goede drivers waren. Ook met een tip hier uit het forum ging het maar enkele dagen goed, daarna steeds weer problemen met verspringende resoluties of zwart beeld geflikker. Dus toen maar weer terug gegaan naar Windows 8.1, maar die draaide toen ook niet meer stabiel.
Toen maar besloten om voor een nieuw moederbord te gaan en het grafische gedeelte op te laten lossen door de ingebouwde graphics van de processor van Intel, o.a. om dit soort driverproblemen in de toekomst te voorkomen.
Nou, ik moest natuurlijk eerst de geactiveerde Windows 10 key hebben, want ouder moederbord en oude bios op de vorige, maar hij was geactiveerd. Dus ik dacht destijds met het productkey.vbs scriptje de key van Windows 10 achterhaalt te hebben, maar dit bleek de algemene key te zijn, dus die werkte niet met de nieuwe schone Windows 10 installatie.
Dus maar Microsoft gebeld gisteren en bij de eerste persoon alles uitgelegd. Nieuw moederbord dus we kunnen niet ervan uit gaan dat de key in de computer is opgeslagen, want het mobo is nieuw. Ik heb wel de originele WIndows 8.1 key hier voor mijn neus liggen, zei ik. "Dat maakt niet uit", zei die persoon, "We gaan je doorverbinden en dan komt het zeker weten allemaal goed". Nou, toen had ik eigenlijk moeten ophangen, want na precies 1 vol uur in de wacht en 6 euro belminuten lichter kwam ik bij een vrouwpersoons uit die de hele tijd in herhaling viel. Mijn Windows 10 key die gekoppeld zat aan mijn Windows 8.1 key (Windows 10 was immers toch al echt geactiveerd geweest) wilde ze me niet geven, terwijl ik Windows 10 voor mijn neus had staan. Ik moest toch weer eerst Windows 8 erop zetten en dan Windows 10 upgraden en dan eventueel weer een schone installatie doen van Windows 10. Drie keer zoveel werk dus. Ik vroeg nog "De afgelopen weken ben ik ongeveer 48 uur bezig geweest met computergedoe met Windows upgraden en downgraden en upgraden. Kan je mijn key niet geven, of mag je hem niet geven?" maar ook daarop kreeg ik een er-omheen-draai antwoord. Toen dus het gesprek maar afgekapt en de hoorn erop gegooid, want ik had er nu al anderhalf uur in zitten.
Toen maar Windows 8.1 weer geinstalleerd en daarna de Windows 10 upgrade, en dat ging nog binnen die anderhalf uur die ik gisteren tevergeefs aan MS had gespendeerd. Dus een wijze les voor mij, nooit meer bellen met een persoon van MS, want dat is vergeefse moeite. Dat automatische telefoonnummer met die codes invoeren heeft wel altijd gewerkt, maar dat is niet meer volgens mij, bij Windows 10.
Hoe dan ook, heeft er uberhaupt al iemand met een programma zijn echte Windows 10 key uit de BIOS gekregen? Ik heb nu productkey.vbs geprobeerd, produkey en Belarc Advisor, maar ik weet nog steeds niet of dat wel de goede Windows 10 key geeft. Ik zou mijn Windows 10 key dus graag willen weten, voor als in de toekomst er weer eens een moederbord vervangen moet worden ofzo. Dat ik dan niet weer dit gedoe krijg want dan is de overstap naar Linux of Mac een feit.