Marzman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:49:
[...]
Er is geen probleem met de keys, dus ik denk niet dat er iets te verhelpen is door Microsoft.
Wat ze gratis geven is een upgrade naar Windows 10 van bepaalde versies van Windows. Dus moet je dat ook als upgrade installeren. Na die eerste installatie is het gekoppeld aan je hardware dus als je dan nog ooit een verse installatie nodig hebt kun je wel meteen Windows 10 installeren. Makes perfect sense, behalve voor een paar Tweakers die met een nieuw OS meteen een verse installatie willen.
Overigens heb ik ook geen schone installatie en ik merk er niks van. Het voelt aan als een schone installatie (Upgrade vanaf Windows 8 of 8,1 naar 10). Het is de soepelste upgrade van Windows die ik ooit gedaan heb.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd.
- Upgrade van een gebruikt systeem W7/8.1 naar 10.
- Upgrade van kale installatie W7/8.1 naar 10
- Upgrade van een gebruikt systeem W7 naar 10 en daarna 'restore' (niets bewaard).
- Eerdere upgrade gedaan van W7 naar 10 en toen via USB een schone installatie.
--- Even voor de duidelijkheid IK HEB GEEN KEYS IN HOEVEN VOEREN BIJ SCHONE INSTALLATIES/RESTORE!
Alles is goed gegaan en toch voelt de kale W10 installatie het snelst/soepelst en schoonst aan. Ook viel me op dat de windows map het kleinst was na een volledige schone installatie vanaf USB.
- W7 upgrade naar 10 : 17.1GB-Originele windows installatie was meer dan 1 jaar oud
- Kale W8.1 naar 10 : 15.2GB
- Kale W10 : 12.8 (maar zit na updates en wat programma's al op 14.1GB)
Alle W10 installaties zijn W10 Pro.
En zowel zakelijk als prive gaat het goed, er zijn wat 'unieke' programma's die niet alles even fijn vinden maar tot nu toe valt het me niet tegen.
Het enige dat ik tot nu toe gehoord heb is dat COD4 niet werkt, als je een level wilt laden crashed het spel. En wat antieke Realtek chips die al geen W8 ondersteuning meer hadden werken niet (ALC650/850 - Opgelost door een Konig usb audio dongeltje te halen van 7 euro).
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"