De laatste tijd zijn er zo gigantisch veel geruchten en gelekte foto's rondom de 6s-reeks van de iPhone, dat ik het tijd vind voor een eigen topic.
We weten allemaal wel wat we eigenlijk sowieso kunnen verwachten: een iPhone 6s en een iPhone 6s Plus met bijgewerkte interne componenten. In andere woorden: uiterlijk verandert er waarschijnlijk niet veel of zelfs niks, maar ze zullen net als alle voorgaande s-modellen wel weer sneller worden, een betere camera krijgen en uiteraard voorzien worden van iOS 9.
Daarnaast zal het ook geen geheim zijn dat de keynote in september plaats zal vinden met een Nederlandse beschikbaarheid eind september of wellicht zelfs oktober zoals met de iPhone 5s het geval was. Maar wat is er van al die geruchten nu eigenlijk waar en wat niet? Beter gezegd: wat kan er wel en niet waar zijn van de betreffende geruchten, want pas wanneer Apple de iPhone 6s reeks daadwerkelijk geïntroduceerd heeft, weten we wat er wel en niet waar is, tot die tijd kunnen we blijven dromen.
Op basis van de vele bronnen die ik de laatste tijd heb geraadpleegd, probeer hier ik de meest voorkomende geruchten uiteen te zetten met daarbij een oordeel in hoeverre ik verwacht dat het gerucht ook daadwerkelijk zo zou kunnen zijn. Ik nodig jullie uit om hier je steentje aan bij te dragen en indien blijkt dat mijn oordeel niet hetzelfde is als dat van het gros van de tweakers, dan zal ik het daarop aanpassen.
Onderbouwing: De afgelopen 3 jaar heeft de keynote waarin de iPhone geïntroduceerd werd plaatsgevonden op de tweede dinsdag van september. Namelijk 12-9-2012, 10-9-2013 en 9-9-2014. Als we deze trend doorzetten, dan komen we automatisch bij dinsdag 8 september 2015 uit. Qua datum ligt dat ook niet ineens ver van de eerdere data af, dus in dat opzicht zie ik eigenlijk geen reden waarom het niet op 8 september zou vallen dit jaar. Al bestaat natuurlijk altijd nog de kans dat het toch dinsdag 15 september wordt.
Onderbouwing: Hoewel ik zelf iemand ben die stiekem het 4" formaat van zijn huidige iPhone 5 nog heel erg prettig vind, met name vanwege de 'pocketability' in jeans, en de terugkomst van een 4" model zou aanmoedigen, moet ik toch ook wel mijn meerdere erkennen in de record verkoopcijfers die Apple kwartaal op kwartaal behaalt met de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Om die reden zie ik dan ook geen directe aanleiding waarom Apple met een kleiner model zou moeten komen. Anderzijds zou Apple natuurlijk Apple niet zijn als ze wel zo'n groot mogelijk marktaandeel willen houden en wie weet hebben ze toch nog de nodige feedback van iPhone 5 en 5s gebruikers dat ze nog twijfelen om over te stappen vanwege het formaat van de iPhone 6 en 6 Plus.
Kortom: het zou niet gek zijn als Apple naast de iPhone 6s en 6s Plus met een kleiner model op de proppen komt. Of dit dan een vernieuwde 5c gaat worden (6c) of dat Apple het iPhone 6 design verkleint tot 4", is lastig te zeggen. Wel verwacht ik dat de specs minimaal een generatie achter zullen lopen op de 6s reeks.
De laatste geruchten wijzen er echter steeds meer op dat Apple bang is dat een dergelijk toestel ten koste zou gaan van de verkoop van de iPhone 6, waardoor het erop begint te lijken dat er toch geen 4" model bijkomt en wellicht hoogstens nog een iPhone 5c of 5s als allerlaatste alternatief aangeboden zal worden.
Onderbouwing: Vrijwel alle in 2015 gelanceerde producten hebben een vorm van Force Touch gekregen, wat je qua marketing en feature toch wel het nieuwe Touch ID mag noemen. Het nieuwe toverwoord voor de marketingafdeling van Apple wat na de Apple Watch ook in de MacBook, MacBook Pro retina 13 en 15 inch is gestopt. Dat laatste is waarschijnlijk gedaan omdat anders de Apple Watch het enige apparaat zou zijn waar dit in zit en dat verkoopt toch wat minder soepel als je helemaal moet uitleggen hoe het werkt en wat het doet. Dat het daarentegen mogelijk al in een MacBook van een potentiële Watch-koper zit, maakt de verkoopbaarheid van zo'n Watch direct groter.
In dat opzicht zou het ook in de iPhone 6s reeks niet misstaan. Ook zijn er genoeg toepassingen te bedenken waar het daadwerkelijk van toegevoegde waarde kan zijn of zelfs een nieuwe toevoeging op de welbekende touch screen gestures.
Desondanks vereist dit toch wel een behoorlijke aanpassing aan de elektronica en mogelijk wordt het scherm hiermee een tikkeltje dikker, wat de productiekosten zou opvoeren aangezien dan niet meer van een iPhone 6 mal gebruik gemaakt kan worden. Apple zet echter vrij agressief in op Force Touch, dat ik de feature eerder wel dan niet op de 6s reeks zie verschijnen (uitgezonderd de 6s mini/6c als die er komt).
Onderbouwing: Inmiddels heeft de Apple Watch Sport als eerste Apple product "7000 series aluminium". Wat hier het voordeel van is? Dit is een aluminium soort die zo'n 60% sterker is dan andere soorten aluminium en mede daardoor ook een veel egalere afwerking heeft, die als gevolg minder gevoelig is voor krassen dan alle huidige iPhones. Er kleeft echter ook een nadeel aan, zij het beperkt. Zo maakt dit aluminium een iPhone volgens kenners aan alle kanten ietwat groter, al gaat het hier over tienden van millimeters. De breedte en hoogte zouden beide met 0.15mm toenemen en de dikte met 0.2mm, al wordt bij dat laatste ook Force Touch in de berekening meegenomen.
Ook voor deze feature geldt dat er geen noodzaak is en de vraag is dan ook met name hoeveel extra kosten dit met zich meebrengt. De naar verhouding erg kleine Apple Watch komt al aardig in de buurt van een iPhone qua verkoopprijs en als het 7000 series aluminium een flinke extra kostenpost met zich meebrengt, dan zie ik het niet zo snel in een groter apparaat zoals de iPhone 6s (Plus) terugkomen. Aan de andere kant weet iedereen dat elke aluminium telefoon (in de meeste gevallen 6061) tot de dag van vandaag als grootste nadeel toch wel het oplopen van krassen en deuken heeft. Apple zou Apple niet zijn als ze niet het beste van het beste voor hun producten willen, ook al is het niet noodzakelijk. Plus: hiermee komen de kleuren weer exact in lijn met die van de Apple Watch, want haal je huidige iPhone maar eens uit je broekzak en leg deze naast een Apple Watch met de gelijknamige kleur en je ziet dat de tint net wat anders is. Diverse fora staan al vol met klachten hierover.
Onderbouwing: Dat de 6s reeks een verbeterde camera krijgt, lijkt een gegeven. Maar of Apple het aantal Megapixels ook gaat opkrikken is nog maar de vraag. Meer Megapixels voegen op dit formaat sensor niet erg veel toe en vragen wel meer opslag van je. Gezien de zware inzet op iCloud Photos van Apple zou dit een behoorlijke impact hebben op het maximale aantal foto's in je iCloud plan, tot wel 33% minder foto's. Plus dat Apple al tijden roept dat het (terecht) niet om de Megapixels gaat, net zoals Intel al jaren (eveneens terecht) roept dat het niet om de Gigahertzen gaat.
Aannemelijker is het dan ook dat de iPhone 6s de optische beeldstabilisatie (OIS) krijgt die de iPhone 6 Plus heeft, maar bij de iPhone 6 nog ontbreekt. Daarnaast zal het waarschijnlijk een nieuwer type sensor zijn waardoor foto's in het donker weer een stapje beter zullen worden.
Onderbouwing: Dit is een gerucht wat al een aantal jaren in alle geruchten lijstjes komt en ook dit jaar verwijs ik hem eigenlijk gelijk naar het rijk der fabelen. De eerdere beweegreden die men vaak hoorde was dat "Samsung, HTC en anderen ook minimaal 32 GB aanbieden in hun topmodellen", maar Apple kenners weten dat Apple niet meegaat met de concurrentie en dat het eerder andersom is.
Kijk maar eens naar de jarenlange kritiek uit bepaalde hoek dat Apple steeds maar weer weigerde een SD-uitbreidingsslot in de iPhone's en later iPad's te stoppen: inmiddels heeft Samsung er ook afscheid van genomen in hun laatste generatie Galaxy S6. Wel is het zo dat er de laatste tijd steeds meer kritiek is komen te liggen op de 16 GB modellen, maar dat kwam dan met name omdat met ingang van iOS 7 en ook universele apps, de eigenaren van die toestellen hun vrije opslag in rap tempo zagen verdwijnen.
Echter heeft Apple eerder dit jaar tijdens de WWDC een aantal zeer belangrijke features op dit vlak prominent naar voren gehaald, dusdanig dat ik het niet zie gebeuren dat ze het 16 GB instapmodel uit zullen faseren. Het gaat hierbij namelijk enerzijds over het feit dat ze iOS 9 OTA update flink hebben kunnen verkleinen, waardoor je sowieso minder vrije ruimte nodig hebt dan voorheen met een major release. Plus wat ze noemen App Slicing, waarbij de App niet meer alle resources voor iPad, iPad retina, iPhone 4, iPhone 5, iPhone 6 én iPhone 6 Plus hoeft te bevatten zodra je hem downloadt, maar hij alleen die resources pakt die voor het apparaat waar je hem op dat moment op installeert nodig zijn. Door afbeeldingen kan dit zomaar tientallen MB's per app schelen en als 75% van de grote ontwikkelaars dit binnen een jaar in apps zoals Evernote, Pocket, LinkedIn, Swarm en Spotify hebben doorgevoerd, dan kan dit voor de gemiddelde gebruiker zomaar een volle GB aan extra ruimte opleveren, meer voor power users.
Onderbouwing: De enige reden dat ik hier geen 100% betrouwbaarheid aan geef is de 2 GB RAM. Voor de rest geldt bij dit gerucht dat het eigenlijk niet eens een gerucht is. Elke S-variant van voorgaande iPhones hebben namelijk een CPU en GPU upgrade met zich meegekregen en inderdaad in sommige gevallen ook een upgrade van RAM-geheugen.
Dat laatste is echter bij de 4S en 5s niet het geval geweest, waardoor het absoluut geen zekerheid is dat de iPhone 6s 2 GB RAM krijgt. Bekijk het ook eens van de andere kant: zelfs de Android topmodellen met 3 GB RAM halen daar nauwelijks voordeel uit t.o.v. 2 GB. Kortom: als de iPhone 6s 2 GB RAM krijgt, dan heeft Apple op performance gebied geen enkele reden om de iPhone 7 met 3 GB RAM uit te rusten en dus zou deze op 2 GB RAM blijven steken.
Echter is de iPhone 6 alweer de derde generatie die het met 1 GB RAM heeft moeten stellen en op basis daarvan is het zeker tijd voor een upgrade. Het is alleen de vraag in hoeverre iOS dat op de iPhone nodig heeft. Je kan namelijk totaal geen vergelijking trekken met Android, omdat deze twee besturingssystemen wezenlijk anders werken en Apple ook een veel betere optimalisatie heeft tussen soft- en hardware dan bij Android het geval is.
We weten allemaal wel wat we eigenlijk sowieso kunnen verwachten: een iPhone 6s en een iPhone 6s Plus met bijgewerkte interne componenten. In andere woorden: uiterlijk verandert er waarschijnlijk niet veel of zelfs niks, maar ze zullen net als alle voorgaande s-modellen wel weer sneller worden, een betere camera krijgen en uiteraard voorzien worden van iOS 9.
Daarnaast zal het ook geen geheim zijn dat de keynote in september plaats zal vinden met een Nederlandse beschikbaarheid eind september of wellicht zelfs oktober zoals met de iPhone 5s het geval was. Maar wat is er van al die geruchten nu eigenlijk waar en wat niet? Beter gezegd: wat kan er wel en niet waar zijn van de betreffende geruchten, want pas wanneer Apple de iPhone 6s reeks daadwerkelijk geïntroduceerd heeft, weten we wat er wel en niet waar is, tot die tijd kunnen we blijven dromen.
Op basis van de vele bronnen die ik de laatste tijd heb geraadpleegd, probeer hier ik de meest voorkomende geruchten uiteen te zetten met daarbij een oordeel in hoeverre ik verwacht dat het gerucht ook daadwerkelijk zo zou kunnen zijn. Ik nodig jullie uit om hier je steentje aan bij te dragen en indien blijkt dat mijn oordeel niet hetzelfde is als dat van het gros van de tweakers, dan zal ik het daarop aanpassen.
De geruchten
De keynote zal plaatsvinden op dinsdag 8 september 2015
Betrouwbaarheid: 95%Onderbouwing: De afgelopen 3 jaar heeft de keynote waarin de iPhone geïntroduceerd werd plaatsgevonden op de tweede dinsdag van september. Namelijk 12-9-2012, 10-9-2013 en 9-9-2014. Als we deze trend doorzetten, dan komen we automatisch bij dinsdag 8 september 2015 uit. Qua datum ligt dat ook niet ineens ver van de eerdere data af, dus in dat opzicht zie ik eigenlijk geen reden waarom het niet op 8 september zou vallen dit jaar. Al bestaat natuurlijk altijd nog de kans dat het toch dinsdag 15 september wordt.
Het 4" scherm komt terug: welkom iPhone 6s mini
Betrouwbaarheid: 50%Onderbouwing: Hoewel ik zelf iemand ben die stiekem het 4" formaat van zijn huidige iPhone 5 nog heel erg prettig vind, met name vanwege de 'pocketability' in jeans, en de terugkomst van een 4" model zou aanmoedigen, moet ik toch ook wel mijn meerdere erkennen in de record verkoopcijfers die Apple kwartaal op kwartaal behaalt met de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Om die reden zie ik dan ook geen directe aanleiding waarom Apple met een kleiner model zou moeten komen. Anderzijds zou Apple natuurlijk Apple niet zijn als ze wel zo'n groot mogelijk marktaandeel willen houden en wie weet hebben ze toch nog de nodige feedback van iPhone 5 en 5s gebruikers dat ze nog twijfelen om over te stappen vanwege het formaat van de iPhone 6 en 6 Plus.
Kortom: het zou niet gek zijn als Apple naast de iPhone 6s en 6s Plus met een kleiner model op de proppen komt. Of dit dan een vernieuwde 5c gaat worden (6c) of dat Apple het iPhone 6 design verkleint tot 4", is lastig te zeggen. Wel verwacht ik dat de specs minimaal een generatie achter zullen lopen op de 6s reeks.
De laatste geruchten wijzen er echter steeds meer op dat Apple bang is dat een dergelijk toestel ten koste zou gaan van de verkoop van de iPhone 6, waardoor het erop begint te lijken dat er toch geen 4" model bijkomt en wellicht hoogstens nog een iPhone 5c of 5s als allerlaatste alternatief aangeboden zal worden.
Force Touch doet zijn intrede in de iPhone
Betrouwbaarheid: 75%Onderbouwing: Vrijwel alle in 2015 gelanceerde producten hebben een vorm van Force Touch gekregen, wat je qua marketing en feature toch wel het nieuwe Touch ID mag noemen. Het nieuwe toverwoord voor de marketingafdeling van Apple wat na de Apple Watch ook in de MacBook, MacBook Pro retina 13 en 15 inch is gestopt. Dat laatste is waarschijnlijk gedaan omdat anders de Apple Watch het enige apparaat zou zijn waar dit in zit en dat verkoopt toch wat minder soepel als je helemaal moet uitleggen hoe het werkt en wat het doet. Dat het daarentegen mogelijk al in een MacBook van een potentiële Watch-koper zit, maakt de verkoopbaarheid van zo'n Watch direct groter.
In dat opzicht zou het ook in de iPhone 6s reeks niet misstaan. Ook zijn er genoeg toepassingen te bedenken waar het daadwerkelijk van toegevoegde waarde kan zijn of zelfs een nieuwe toevoeging op de welbekende touch screen gestures.
Desondanks vereist dit toch wel een behoorlijke aanpassing aan de elektronica en mogelijk wordt het scherm hiermee een tikkeltje dikker, wat de productiekosten zou opvoeren aangezien dan niet meer van een iPhone 6 mal gebruik gemaakt kan worden. Apple zet echter vrij agressief in op Force Touch, dat ik de feature eerder wel dan niet op de 6s reeks zie verschijnen (uitgezonderd de 6s mini/6c als die er komt).
7000 series aluminium voor de behuizing, net als Apple Watch
Betrouwbaarheid: 50%Onderbouwing: Inmiddels heeft de Apple Watch Sport als eerste Apple product "7000 series aluminium". Wat hier het voordeel van is? Dit is een aluminium soort die zo'n 60% sterker is dan andere soorten aluminium en mede daardoor ook een veel egalere afwerking heeft, die als gevolg minder gevoelig is voor krassen dan alle huidige iPhones. Er kleeft echter ook een nadeel aan, zij het beperkt. Zo maakt dit aluminium een iPhone volgens kenners aan alle kanten ietwat groter, al gaat het hier over tienden van millimeters. De breedte en hoogte zouden beide met 0.15mm toenemen en de dikte met 0.2mm, al wordt bij dat laatste ook Force Touch in de berekening meegenomen.
Ook voor deze feature geldt dat er geen noodzaak is en de vraag is dan ook met name hoeveel extra kosten dit met zich meebrengt. De naar verhouding erg kleine Apple Watch komt al aardig in de buurt van een iPhone qua verkoopprijs en als het 7000 series aluminium een flinke extra kostenpost met zich meebrengt, dan zie ik het niet zo snel in een groter apparaat zoals de iPhone 6s (Plus) terugkomen. Aan de andere kant weet iedereen dat elke aluminium telefoon (in de meeste gevallen 6061) tot de dag van vandaag als grootste nadeel toch wel het oplopen van krassen en deuken heeft. Apple zou Apple niet zijn als ze niet het beste van het beste voor hun producten willen, ook al is het niet noodzakelijk. Plus: hiermee komen de kleuren weer exact in lijn met die van de Apple Watch, want haal je huidige iPhone maar eens uit je broekzak en leg deze naast een Apple Watch met de gelijknamige kleur en je ziet dat de tint net wat anders is. Diverse fora staan al vol met klachten hierover.
Verbeterde 12 Megapixel camera
Betrouwbaarheid: 80%Onderbouwing: Dat de 6s reeks een verbeterde camera krijgt, lijkt een gegeven. Maar of Apple het aantal Megapixels ook gaat opkrikken is nog maar de vraag. Meer Megapixels voegen op dit formaat sensor niet erg veel toe en vragen wel meer opslag van je. Gezien de zware inzet op iCloud Photos van Apple zou dit een behoorlijke impact hebben op het maximale aantal foto's in je iCloud plan, tot wel 33% minder foto's. Plus dat Apple al tijden roept dat het (terecht) niet om de Megapixels gaat, net zoals Intel al jaren (eveneens terecht) roept dat het niet om de Gigahertzen gaat.
Aannemelijker is het dan ook dat de iPhone 6s de optische beeldstabilisatie (OIS) krijgt die de iPhone 6 Plus heeft, maar bij de iPhone 6 nog ontbreekt. Daarnaast zal het waarschijnlijk een nieuwer type sensor zijn waardoor foto's in het donker weer een stapje beter zullen worden.
Het instapmodel krijgt 32 GB opslag
Betrouwbaarheid: 20%Onderbouwing: Dit is een gerucht wat al een aantal jaren in alle geruchten lijstjes komt en ook dit jaar verwijs ik hem eigenlijk gelijk naar het rijk der fabelen. De eerdere beweegreden die men vaak hoorde was dat "Samsung, HTC en anderen ook minimaal 32 GB aanbieden in hun topmodellen", maar Apple kenners weten dat Apple niet meegaat met de concurrentie en dat het eerder andersom is.
Kijk maar eens naar de jarenlange kritiek uit bepaalde hoek dat Apple steeds maar weer weigerde een SD-uitbreidingsslot in de iPhone's en later iPad's te stoppen: inmiddels heeft Samsung er ook afscheid van genomen in hun laatste generatie Galaxy S6. Wel is het zo dat er de laatste tijd steeds meer kritiek is komen te liggen op de 16 GB modellen, maar dat kwam dan met name omdat met ingang van iOS 7 en ook universele apps, de eigenaren van die toestellen hun vrije opslag in rap tempo zagen verdwijnen.
Echter heeft Apple eerder dit jaar tijdens de WWDC een aantal zeer belangrijke features op dit vlak prominent naar voren gehaald, dusdanig dat ik het niet zie gebeuren dat ze het 16 GB instapmodel uit zullen faseren. Het gaat hierbij namelijk enerzijds over het feit dat ze iOS 9 OTA update flink hebben kunnen verkleinen, waardoor je sowieso minder vrije ruimte nodig hebt dan voorheen met een major release. Plus wat ze noemen App Slicing, waarbij de App niet meer alle resources voor iPad, iPad retina, iPhone 4, iPhone 5, iPhone 6 én iPhone 6 Plus hoeft te bevatten zodra je hem downloadt, maar hij alleen die resources pakt die voor het apparaat waar je hem op dat moment op installeert nodig zijn. Door afbeeldingen kan dit zomaar tientallen MB's per app schelen en als 75% van de grote ontwikkelaars dit binnen een jaar in apps zoals Evernote, Pocket, LinkedIn, Swarm en Spotify hebben doorgevoerd, dan kan dit voor de gemiddelde gebruiker zomaar een volle GB aan extra ruimte opleveren, meer voor power users.
Apple A9 processor, verbeterde GPU en 2 GB RAM
Betrouwbaarheid: 90%Onderbouwing: De enige reden dat ik hier geen 100% betrouwbaarheid aan geef is de 2 GB RAM. Voor de rest geldt bij dit gerucht dat het eigenlijk niet eens een gerucht is. Elke S-variant van voorgaande iPhones hebben namelijk een CPU en GPU upgrade met zich meegekregen en inderdaad in sommige gevallen ook een upgrade van RAM-geheugen.
Dat laatste is echter bij de 4S en 5s niet het geval geweest, waardoor het absoluut geen zekerheid is dat de iPhone 6s 2 GB RAM krijgt. Bekijk het ook eens van de andere kant: zelfs de Android topmodellen met 3 GB RAM halen daar nauwelijks voordeel uit t.o.v. 2 GB. Kortom: als de iPhone 6s 2 GB RAM krijgt, dan heeft Apple op performance gebied geen enkele reden om de iPhone 7 met 3 GB RAM uit te rusten en dus zou deze op 2 GB RAM blijven steken.
Echter is de iPhone 6 alweer de derde generatie die het met 1 GB RAM heeft moeten stellen en op basis daarvan is het zeker tijd voor een upgrade. Het is alleen de vraag in hoeverre iOS dat op de iPhone nodig heeft. Je kan namelijk totaal geen vergelijking trekken met Android, omdat deze twee besturingssystemen wezenlijk anders werken en Apple ook een veel betere optimalisatie heeft tussen soft- en hardware dan bij Android het geval is.
Bronnen
- MacRumors - Apple Appears to Have Ditched Plans for 4-Inch 'iPhone 6c' in 2015 - 2015-07-27
- Digital Trends - iPhone 6s news - 2015-07-21
- OneMoreThing - Foto's: Productie iPhone 6s in volle gang - 2015-07-24
- MacRumors - Next-Generation iPhone Again Rumored to Adopt 7000 Series Aluminum - 2015-06-17
Relevante en aanverwante topics
- [iPhone 6 & iPhone 6 Plus] Ervaringen & discussie
- [iOS 9 Beta] Ervaringen & Discussie
- [Apple Watch] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Disclaimer
Hier probeer ik bewust geen onuitputtelijke lijst van te maken en alleen de beste of meest voorkomende geruchten erbij te pakken. Desondanks vind ik hem nu nog niet compleet en zal ik hem spoedig bijwerken. Alle feedback is welkom, evenals het aanleveren van nieuwe geruchten of gelekte info.[ Voor 32% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-07-2015 21:51 ]