mitchell2805 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:18:
[...]
Het is één objectief met 5 lenzen ofwel elementen geloof ik.
Maar Business Insider kan nog zo'n goede bron zijn, toch slaat dit verhaal van hun echt nergens op. Er is geen enkele kennis aan te pas gekomen. Als eerste, waarom denk je dat prime lenzen zo goed presteren? Ze hebben minder elementen. In je artikel zetten dat bekend is wat de iPhone 7 voor camera krijgt? Dan kan ik ze niet meer serieus nemen. Ik neem aan dat jij dat ook snapt.
En gelukkig zijn er één-persoons leakers die betrouwbaar zijn, maar als het uit meer bronnen komt is het véél betrouwbaarder. Wel is de betrouwbaarheid vaak af te lezen aan dat wat ze claimen. Bij de persoon van Business Insider heb ik dus mijn twijfels, gezien de lak aan kennis, het ongebruikelijk vroeg is om over de iPhone 7 te beginnen en het nog niet eerder voorbij gekomen is.
Ben het met je eens wat betreft één of meerdere bronnen. Het gaat mij er alleen om (en ik zeg niet dat het in dit geval zo is) dat veel websites elkaar klakkeloos kopiëren en je in feite maar één bron hebt. Maar zoals ik lees, heb jij het wel daadwerkelijk over verschillende bronnen.
Ja, het met zekerheid brengen wat er nu in de iPhone 7 komt qua camera is extreem vroeg, eigenlijk te vroeg. Wel is het een feit dat Apple nu al bezig is met het intern ontwikkelen van de iPhone 7, maken van meerdere prototypes en daaruit keuzes maken wat er wel en niet in komt. Op veel punten staat dit hoogstwaarschijnlijk al vast (70-80%). Wat niet zegt dat ze niet voor iets anders kunnen kiezen in een later stadium natuurlijk. Daarnaast zou deze bron dan van binnen het ontwerpteam van Apple moeten komen en dat geloof ik inderdaad ook niet, dat is namelijk zoals Apple zelf al een keer heeft uitgelegd een klein team waaronder Tim Cook, Jony Ive en dergelijke vallen.
Wat betreft de lens en elementen heb je het toch echt verkeerd. De reden dat een prime lens weinig elementen nodig heeft, komt omdat hun basisdoel zo extreem simpel is: één focal length en vaak ook nog eens op de eenvoudigste afstanden: 35 en 50 mm, met 85 mm als wat ingewikkeldere focal length. Laatstgenoemde heeft dan ook vrijwel zonder uitzondering meer elementen en is daarom zwaarder en duurder.
Technisch is het in de basis zo dat meer elementen gezamenlijk zorgen voor een scherper beeld, minder vervorming, minder chromatische aberratie, etc. Bij een prime lens zijn minder elementen nodig, omdat dat 'beeld' an sich al meer naar perfectie neigt dan een zoomlens (het hoofdelement wordt ontworpen voor die ene afstand). Zodoende heeft een zoomlens meer elementen nodig om over het gehele bereik van de lens het uiteindelijke beeld scherper en minder vervormd te krijgen. Het gebruik van minder elementen heeft altijd de voorkeur, want dit levert een kleinere en lichtere lens op en laat meer licht door, maar je kan om een voorbeeld te noemen gewoon geen 24-70mm zoomlens maken met 5/6 elementen, omdat je dan een belabberd beeld krijgt, terwijl dit met een prime lens wel goed mogelijk is.
Dat is tevens de reden dat er geen 10-1000mm f/0.7 lenzen bestaan met de scherpte van een 50mm prime lens. Daar zou je eenvoudigweg teveel elementen voor nodig hebben en moet de lens ook erg groot gemaakt worden (lengte en diameter) om het benodigde licht door te laten. Het is en blijft altijd een compromis.
Probeer mij niet de les te lezen over het verschil tussen bronnen en websites.
Wat betreft Force Touch: twee verschillende sites hebben onafhankelijk van elkaar verschillende schermen van de 6s bemachtigd die substantieel anders zijn dan die van de normale 6. Grootste verschil is de dikte. Welke reden is er om het paneel dikker te maken als de trend is om alles dunner te maken? Nieuwe functionaliteit. Dan zijn er daarnaast ook nog cutouts te zien. Om dat nog eens kracht bij te zetten
hier nog de werking van Force Touch op de iPhone.
De 12 MP camera is eerst
voorspeld door analist Ming-Chi Kuo, die ik uiteraard ook niet geloof. Vervolgens is in
dit artikel een claim te lezen van iemand die er verstand van heeft. Ik weet het, een drogreden, maar lees het artikel eerst. Vervolgens wordt de camera bevestigd via een
intern document van Foxconn dat inmiddels offline gehaald is.
Nu kunnen die componenten en documenten vervalst zijn en kan iedereen elkaar kopieren, maar toch is het met drie onafhankelijke bronnen wel duidelijk. Voor die 80-90 % dan
Over de datum van de Keynote heb je zeker gelijk. Aankondigingen van Apple worden altijd (met een paar uitzonderingen) op een dinsdag gedaan.
Dit ben ik volledig met je eens.

Zoals ik al aangaf is die 12 MP ook een logische eis (tenminste: 9 MP minimaal) als Apple 4K wil aanbieden. En als Apple geen 4K aan zou bieden, dan zouden veel mensen, waaronder ik, toch geen iPhone voor dat geld gaan halen maar een Samsung bijvoorbeeld.
Donstil schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:44:
[...]
goed te zien dat er eindelijk weer eens voortgang geboekt wordt op accu gebied alleen vloeistof bijvullen zie ik nog wel als een enorm struikelblok.
Je moet het thuis maar net op voorraad hebben en Is je vloeistof op (wat het natuurlijk gaat zijn) kun je niet opladen. Gaat het lekken (zoals hierboven al aangehaald) ben je de joker. Waar haal ik de vloeistof? Gaan supermarkten/benzine stations dat op voorraad nemen? Gaat een vulling voor 1 week net zo weinig kosten als dat 5x opladen via het stroomnet nu kost?
Allemaal van die vragen die mij nu gelijk te binnen schieten.
Zoals in het artikel van The Telegraph te lezen is (Nu.nl vergeet dit te vermelden), heeft men de waterstofcel naast de gewone accu geplaatst, volledig in het formaat van de huidige telefoon. Dat zou ook de bedoeling zijn voor productierijpe toestellen. Zie het als een plug-in hybride auto: die auto rijdt primair op elektra, waarbij de traditionele bron (fossiele brandstof) alleen bijgeschakeld wordt als er meer vermogen gevraagd wordt of als de accu leegraakt.
Bij smartphones zal het meest voor de hand liggende scenario ook zo zijn (maar net iets anders in werking): primair wordt nog de accu gebruikt en secundair de waterstofcel. Zonder (gevulde) waterstofcel zal je dus hetzelfde ervaren als nu het geval is. Met waterstofcel zal deze vermoedelijk eerst de accu volladen en deze zo houden tot de waterstof op is, waarna je op de accu kan doorwerken, de waterstofcartridge kan vervangen of gewoon op de traditionele manier via Lightning op kan laden.
Mij lijkt het niet werkbaar om dit alleen bij benzinestations te koop aan te bieden, maar het potentiële gevaar is groter dan met benzine, zij het op een kleinere schaal. Pure waterstof is namelijk 10x ontvlambaarder dan benzine.
Sowieso verwacht ik op het begin wel flinke kosten, maar die zullen dalen als de voordelen (een week niet opladen) voor veel mensen de nadelen (kosten) overstijgen. Het hoeft op het begin niet net zo goedkoop te zijn als opladen via het stroomnet, omdat het een unieke eigenschap heeft. Maar het moet ook niet wekelijks € 10 gaan kosten.
Mijn persoonlijke idee (lees: hoop, verwachtingen en wensen in één) is dat de cartridges een soort kleine pennetjes worden zoals je die bijvoorbeeld in een Galaxy Note steekt, maar dan minder lang. Die leveren per cartridge dus een week 'lading' en worden in een doosje van 5-10 stuks verkocht voor € 5-25.
Verder weet ik niet wat de voorwaarden zijn voor het mogen verkopen van waterstof in cartridges, wellicht is net zo strikt als fossiele brandstoffen, maar anders zie ik ook kans dat Apple (en resellers) dit in hun assortiment op gaan nemen, net als inktcartridges.
[
Voor 26% gewijzigd door
MooDyBLueS op 25-08-2015 08:02
]