@
nero355
Er zitten geen connectoren voor antennes op het PCB. Wel hele kleine testpoints, worden door veel mensen aangezien als UFL connectoren maar het zijn testpoints met een minuscuul schakelcontact om in de fabriek de RF te kunnen meten. Solderen? Dat wordt dan microsolderen onder de microscoop.
De serial connector geeft na het boot proces een console voor beheer door Caiway en/of Genexis. Zeer onduidelijke structuur, lijkt op Cisco IOS. Er zit een mogelijkheid in de 3.14 firmware om SSH te krijgen maar het is denk ik geen goed idee om dat hier te delen. Google is your friend. Zo heb ik het ook gevonden.
De D-link DWR-966 heeft dezelfde HW/SW, zo ben ik aan drivers voor de USB poort gekomen. USB stick met utilities en gaan.
Er is geen mogelijkheid in de firmware om een blijvende hook te maken naar een shell script. Dus bij een herstart zijn alle veranderingen weer weg. Die firmware is overigens OpenWRT 14.07 met wat extra scripts.
Wel is duidelijk wat een rommel je eigenlijk in huis haalt met dit device. OpenWRT zit al op release 19. Er draait een erg oude kernel 3.10.12 op en ook nog uClibc dat al jaren geen update heeft gehad. Dat is dus zeg maar status 2014. Met alle kwetsbaarheden van dien. Ook publiceert Genexis de GPL source code niet... erg slordig. En dan dus wel in kleine scriptjes op het device dreigen met de auteurswet, copyright en zo... ja, ja.
Stuitend vind ik wel de absolute controle van dit device. Caiway en Genexis hebben werkelijk alles uit de kast gehaald... TR-69, SSH vanuit WAN (!), een management console, elke paar uur “phone home” etc.
Een bridge maken tussen WAN (eth1) en zeg ethernet poort 1 op eth0 zal best wel kunnen maar moet je niet willen. Gewoon SFP er uit en een Ubiquity router X SFP is dan zoveel beter. De 7840 is hopeloze verouderde techniek en iedere keer na een herstart of bijvoorbeeld stroomuitval is het device weer standaard.
Heel goed met Uboot, FIT images, LZMA e.d. vertrouwde adepten kunnen wellicht de firmware uitpakken, veranderen en weer inpakken. Uitpakken lukt me, het inpakken met alle pointers, checksums etc. niet omdat Genexis dus de GPL code niet heeft vrijgegeven. Een klacht hierover bij GNU zou wel op zijn plaats zijn...
Overigens: Artikel 11.2 uit de AV van Caiway stelt “... Tevens is het verboden dat u, of derden (behalve op verzoek van Caiway) technische handelingen aan de Randapparatuur uitvoeren, of veranderingen aanbrengen.”
Ik merk hierbij dus op dat mijn beperkte experimenten uitgevoerd zijn op een extern gekochte 7840, niet op de door Caiway geleverde.
[
Voor 24% gewijzigd door
ernstoud op 01-05-2021 22:29
]