Toch ook maar hier even mijn gedachte plaatsen over deze actie:
.plan: Gezocht: oledkenners die de nieuwe Samsung OLED S95B-televisie willen ...
Dit vanwege de disclaimer die mij doet vermoeden dat de reacties door de betreffende personen niet echt worden gelezen.
Twee weken proberen in ruil voor 100 euro vind ik wel wat matig. Mensen moeten hun eigen tv dus aan de kant zetten voor die periode, alles instellen op de Samsung tv en vervolgens na twee weken alles weer terugdraaien. Goedkoop reclame maken voor Samsung maar ik snap niet zo goed waarom tweakers hier in mee gaat. Tenzij tweakers natuurlijk een hoop meer krijgt dan de magere 100 euro.
Er komen wel vaker van dit soort acties voorbij en elke keer laat een ietwat vieze smaak bij mij achter als ik de voorwaarden lees. Ik vind eigenlijk dat tweakers hier eens bij zichzelf te rade mag gaan om te kijken of het morele kompas wel goed is gekalibreerd. Misschien zelfs eens nadenken over een code of conduct voor dit soort zaken richten fabrikanten om simpelweg nee te zeggen.
Mensen staan er vaak niet bij stil hoeveel verantwoordelijkheid ze hiermee op hun hals halen en hoeveel effort het is. Zie ook deze reactie
MMaster23 in 'Gezocht: oledkenners die de nieuwe Samsung OLED S95B-televisie willen testen'. Je bent verantwoordelijk voor transport, eventuele schade, diefstal en je bent daarvoor niet verzekerd. 100 euro is al niet veel gezien wat Samsung er voor terug krijgt maar met alle verantwoordelijkheid die er bij komt is het dus eigenlijk niks.
Feitelijk doe je vrijwilligers werk voor een reclame campagne van een bedrijf met een miljarden omzet.
Tuurlijk, er zijn altijd mensen te vinden die het dan alsnog willen doen. Dat betekent niet dat het een eerlijke verhouding is of moreel goed te verantwoorden.
Nu zijn er divers mensen die aankaarten dat de reviews wellicht minder goed zouden zijn als men het product krijgt. Dit omdat het dan meer een win actie zou zijn. Bovendien vraagt tweakers zelf ook geen geld voor het plaatsen van reviews om vergelijkbare reden. Dat is natuurlijk in de basis een valide argument.
Het verschil is dat tweakers als bedrijf nog steeds geld verdient aan die review door de advertenties op de website en mensen met een abonnement. Community leden doen het feitelijk gratis. In ruil hiervoor krijgt Samsung praktisch gratis reclame en profiteert tweakers ook nog eens van het aanwezig zijn van de reviews op producten.
En dan hebben we het nog niet gehad over de vraag wat tweakers van Samsung krijgt voor deze actie. Want daar wordt in bovenstaande post met geen woord over gerept. Ik kan me echter niet voorstellen dat tweakers hier helemaal geen vergoeding voor krijgt van Samsung.
Kortom, er sprake van scheve verhoudingen. Bovendien gok ik dus dat tweakers indirect dus wel degelijk geld vraagt van Samsung voor het plaatsen van reviews in de vorm van deze user reviews. Dit wordt echter absoluut niet duidelijk gemaakt in de post.
Als laatste
Tweakers Partners en Samsung geven communityleden de mogelijkheid een review te schrijven.
Nee, sorry, het is andersom. De communityleden die de review schrijven leveren een dienst aan Samsung en tweakers.