Service-gericht of reclame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
reviews: Een Chinese Mondriaan - Orico Portable SSD
@Tomas Hochstenbach
Wel geldt er in elk geval tot eind augustus een code (XI5DYJUS) voor 10% korting op één ssd (en 15% op twee), waarmee de prijs in de praktijk voorlopig op 153 euro uitkomt
Dit zinnetje is vast heel erg 'service-gericht' bedoeld richting de lezers, maar volgens mij ga je hier als neutrale reviewschrijver een grens over door dit toe te voegen en wekt de schijn van belangenverstrengeling.

Immers: als de lezer na review interesse heeft kan hij zelf wel een goede deal vinden. (Of gaan we overal nu kortingscodes toevoegen?)

Het staat inderdaad op de Amazon-pagina zelf, maar een simpele toevoeging als "hoewel hij met kortingsaktie goedkoper te krijgen valt" is voldoende. In de comments vullen de reactanten het dan wel aan. Op deze manier behoud de reviewer zijn neutraliteit, in plaats van als een soort verkoper specifieke kortingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

De opening van de review zegt al dat ze reviewen op verzoek van de fabrikant. Verder vind ik de paragraaf zeker niet bijzonder overtuigend of pushend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

In principe valt het meeleveren van een kortingscode niet echt onder de noemer 'reclame'. Je ziet het overal.

Wat misschien een meer belangrijke vraag is: De opening van de review geeft aan dat het product op verzoek van de fabrikant is gereviewed. Is dat gedaan voor een financiële vergoeding en/of heeft de fabrikant de tekst van het artikel kunnen inzien voordat deze is gepubliceerd?

Zou iemand van de redactie deze vraag kunnen beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59

Herman

FP ProMod
Jammer dat het ding niet is opengehaald. Wat zit er in? Welke componenten zijn gebruikt? Wat is de controller?

Dat had de review m.i. wat meer 'Tweak'-waardig gemaakt :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 22:11
Inderdaad, waarom een product reviewen van een merk waar nog niemand van gehoord heeft en (bijna) nergens te verkrijgen is? Als het nergens te koop is, dan is deze review toch niet meer relevant?
Ik kan er niets aan doen, maar ook ik zie dit als verborgen reclame.

En spijtig dat T.net de moeite niet gedaan heeft om de SSD van binnen eens te bekijken. De redacteur zegt dat de behuizing niet te openen is zonder het te beschadigen. Als T.net niet gesponsord is, dan betekent dat ze deze schijf gewoon gekregen of gekocht hebben en niet te leen. Waar wachten ze dan op om ze gewoon open te breken? Of wil ze de schijf achteraf nog gebruiken voor weet ik veel wat? Geen T.net review waardig dit!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Er lopen hier wat verschillende soorten feedback door elkaar, dus even per onderwerp:

Vermelding kortingsactie
@Keypunchie @Anoniem: 1777010 @Anoniem: 363533
Dank voor jullie feedback. Ik heb even intern overlegd en we hebben besloten om de actie wel nog te vermelden, maar niet mee te nemen in de beoordeling. De vermelding inclusief details was inderdaad servicegericht bedoeld, maar we begrijpen dat de vermelding van bijvoorbeeld de einddatum ook als pusherig over kan komen.

Details over interne componenten
@ShaiNe @Herman
Producten die we testen hebben we vrijwel altijd te leen. We mogen een product dus niet zomaar moedwillig slopen. Daarnaast kan een werkend product na de review nog van pas komen, bijvoorbeeld als een lezer nog om een specifiek testje vraagt dat we nog niet hadden gedraaid, als er twijfels zijn bij de juistheid van een testresultaat, of als we in de toekomst iets veranderen aan onze testmethode en de ssd opnieuw willen testen als vergelijkingsmateriaal.

Ik heb Orico gevraagd om toestemming om de ssd te openen, die kreeg ik niet, en gevraagd om technische details over de gebruikte componenten, die kreeg ik ook niet. Dat is jammer, maar niet erg ongebruikelijk bij deze productgroep (externe ssd's).

Waarom reviewen jullie een slecht verkrijgbaar product?
Specifiek over de verkrijgbaarheid: te koop voor iemand die in de Benelux woont is inderdaad ons uitgangspunt voor te reviewen producten, tenzij het technisch een buitengewoon interessant product dat we desondanks willen testen. Dit product is verkrijgbaar bij Amazon.nl en voldoet dus aan die eerste voorwaarde. Dat de prijs niet in de Pricewatch wordt weergegeven, is jammer, maar geen vereiste.

Waarom reviewen jullie een onbekend / Chinees product?
Bekendheid is in principe geen criterium op basis waarvan we een product reviewen. Dan zou een nieuwe fabrikant nooit een kans krijgen, en juist een nieuwe speler kan de dingen soms best anders doen dan gevestigde namen. Daarnaast hebben we eerder dit jaar een ander product van Orico gereviewd, op verzoek van een tweaker zelfs, en dat artikel is uitstekend gelezen. Blijkbaar zijn er dus genoeg medetweakers die dit merk wel interessant vinden.

En nog even algemeen: ik vind het jammer dat bij inhoudelijke feedback door sommigen vrij snel de kaart 'Tweakers zal hiervoor wel worden betaald' wordt getrokken. Het merendeel van jullie loopt lang genoeg rond op Tweakers om beter te weten: alle content afkomstig van de Tweakers-redactie, die dus niet expliciet als gesponsord/advertorial is gemarkeerd, komt 100% onafhankelijk tot stand. Ik leg jullie graag uit waarom we keuzes hebben gemaakt én doe graag iets met jullie feedback, maar dan wel graag zonder dit soort verwijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 12:19
Je uitleg is helder, maar iets knaagt er wel aan mij. De review was al wat leuker geweest als je hem wel open had gemaakt. Blijkbaar heb je dit exemplaar gratis ontvangen, maar je had hem ook zelf kunnen aanschaffen en wel openmaken. Het feit dat de fabrikant dingen aan jullie dicteerd geeft toch wel een klein randje #ad .

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 22:11
Specifiek over de verkrijgbaarheid: te koop voor iemand die in de Benelux woont is inderdaad ons uitgangspunt voor te reviewen producten, tenzij het technisch een buitengewoon interessant product dat we desondanks willen testen. Dit product is verkrijgbaar bij Amazon.nl en voldoet dus aan die eerste voorwaarde. Dat de prijs niet in de Pricewatch wordt weergegeven, is jammer, maar geen vereiste.
Het product wordt verkocht door Orico en wordt verzonden door Amazon. Echter is dit gewoon de Duitse Amazon die het levert (retouradres is Duits) en op de Duitse Amazon is het eveneens te koop. Als de beschikbaarheid in de Benelux een voorwaarde is, dan kan je gelijk welke AliExpress product reviewen, want die leveren ook gewoon in de Benelux.
Daarnaast hebben we eerder dit jaar een ander product van Orico gereviewd, op verzoek van een tweaker zelfs, en dat artikel is uitstekend gelezen. Blijkbaar zijn er dus genoeg medetweakers die dit merk wel interessant vinden.
En ook dat product werd maar door één partij aangeboden (een wederverkoper op Bol.com) en is minder dan een maand te koop geweest (8/03/22 - 3/04/22). Dus waarom energie steken in een review als het na een maand niet meer beschikbaar is?
Het merendeel van jullie loopt lang genoeg rond op Tweakers om beter te weten: alle content afkomstig van de Tweakers-redactie, die dus niet expliciet als gesponsord/advertorial is gemarkeerd, komt 100% onafhankelijk tot stand.
Dat is het hem net. Ik loop hier inderdaad al lang rond en heb T.net duidelijk zien evolueren van een hobby/passie/nerdy club naar een gestroomlijnde, commerciële organisatie waarbij de invloed van DPG Media op de werking van de redactie niet zomaar te ontkennen valt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
ShaiNe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:59:
[...]

En ook dat product werd maar door één partij aangeboden (een wederverkoper op Bol.com) en is minder dan een maand te koop geweest (8/03/22 - 3/04/22). Dus waarom energie steken in een review als het na een maand niet meer beschikbaar is?
Naast dat het product nog wel beschikbaar is via AliExpress (laten we niet doen alsof de gemiddelde tweaker daar nooit wat bestelt) én dat ik niet in de toekomst kan kijken; omdat het een technisch uiterst interessant product was. De combinatie van Thunderbolt met backwards-compatibility naar USB is/was uniek. En zoals ik schreef werd er specifiek naar een test van dit product gevraagd door een tweaker - input van de community is voor mij altijd een belangrijke reden om iets te testen.
ShaiNe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Dat is het hem net. Ik loop hier inderdaad al lang rond en heb T.net duidelijk zien evolueren van een hobby/passie/nerdy club naar een gestroomlijnde, commerciële organisatie waarbij de invloed van DPG Media op de werking van de redactie niet zomaar te ontkennen valt.
Ik loop hier pas een jaar of twee rond, maar ik heb in elk geval nog nooit iemand 'van DPG' (wat een beetje een rare term is, want we werken allemaal voor DPG) aan m'n bureau gehad om zich met de inhoud van een artikel te bemoeien. En da's maar goed ook, want ik denk dat ik de hogere bazen niet snel uitgelegd krijg wat een externe SSD überhaupt is :P

Ik snap best dat je wat wrok koestert richting Tweakers of DPG als organisatie, maar ik vind het niet eerlijk van je om die te projecteren op mijn werk. Ik vind deze tech onwijs leuk, durf mezelf best een nerd te noemen, en doe m'n best om toffe techreviews te maken - met dit soort insinuaties kan ik dan ook bijzonder weinig.
Pagina: 1