Met een parallelweerstand zal het inderdaad verdwijnen, maar een weerstand wordt warm en neemt dus energie. Me dunkt dat je dat niet wilt, want één van de motieven tot het overgaan naar LED's is nou juist energiebesparing en die doe je dan te niet.
Beter is een dubbelpolige schakelaar toepassen, die schakelt ook de nuldraad uit..
En wat gebeurt er eigenlijk als ik de verlichting dan inschakel? Stroom pakt altijd de makkelijkste weg, dus je zou verwachten dat de weerstand niet echt meedoet in het circuit.
Op zch kan ik die dimmer wel vervangen, maar het vervangende type schakelt ook niet dubbelpolig.
Vergeef me mijn onwetendheid...Stroomkennis gaat tot 4 VWO, en da's al 27 jaar geleden...
NOndeju, thanks man! Ik heb hetzelfde met een kerstverlichting ledstring. Doe ik de schakelaar van 't blok uit waar ie in zit, dan lijkt het in het pikkedonker nog steeds alsof er een sterrenhemel is. Gaaf maar vreemd. Het vreet nog steeds stroom dus lijkt 't ? Ik haal daarom gewoon de stekker er fysiek uit...Techneut schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:39:
Dit is een heel bekend verschijnsel, dat hier al menige keren aan de orde is geweest. Het is eenvoudig verklaarbaar, het wordt veroorzaakt door de vrijwel energieloze capacitieve stroom die altijd aanwezig is tussen de draden. Je schakelt de lampendraad uit, maar er naast ligt een fasedraad die keurig met die lampendraad een condensatortje vormt. Ook bij andere apparatuur heb je dit en dus ook bij gloeilampen. Alleen is deze stroom heel klein en dientengevolge bij gloeilampen die verhoudingsgewijs een veel hogere bedrijfsstroom hebben niet merkbaar.
Met een parallelweerstand zal het inderdaad verdwijnen, maar een weerstand wordt warm en neemt dus energie. Me dunkt dat je dat niet wilt, want één van de motieven tot het overgaan naar LED's is nou juist energiebesparing en die doe je dan te niet.
Beter is een dubbelpolige schakelaar toepassen, die schakelt ook de nuldraad uit..
Professioneel Heftruck Syndroom
Allereerst je laatste zin, een mens kan niet alles weten. En ik weet van mijn kinderen dat elektrotechniek er in die natuurkundeboekjes maar heel bekaaid afkomt. En meestal is de leraar ook geen elektrotechnicus, zodat in de gewone natuurkunde heel goed les kan worden gegeven maar simpel blijkt dat elektriciteitsleer eigenlijk een vak apart is. Als je na die school er totaal niets mee doet en er ook nog weinig feeling mee hebt, dan blijft weinig tot niets van hangen. Heel begrijpelijk dat een en ander je niet duidelijk is.hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:03:
Ben ws. niet goed genoeg onderlegd, maar die weerstand kan toch nooit meer stroom "pakken" dan de doorgelaten stroom?
En wat gebeurt er eigenlijk als ik de verlichting dan inschakel? Stroom pakt altijd de makkelijkste weg, dus je zou verwachten dat de weerstand niet echt meedoet in het circuit.
Op zch kan ik die dimmer wel vervangen, maar het vervangende type schakelt ook niet dubbelpolig.
Vergeef me mijn onwetendheid...Stroomkennis gaat tot 4 VWO, en da's al 27 jaar geleden...
Maar wat betreft je eerste zin:
Die weerstand staat toch parallel aan die LED? Als die niet echt meedoet zoals je veronderstelt, waarom zet je hem dan in als ik vragen mag? Waarom zou hij niet meedoen, hij ligt er toch niet werkloos on-aangesloten naast? De eenvoudige waarheid is dat hij extra stroom gebruikt, hoe hoog of hoe laag z'n weerstandswaarde ook is. Niks weg van de minste weerstand, de LED neemt stroom, de weerstand ook. En extra stroom betekent extra energieverbruik en hitte.
Als het een lamp met dimmer aan een snoer is, dan is de eenvoudigste oplossing inderdaad zoals vermeld in bovenstaand bericht de stekker er uit trekken.
Edit:
Ik lees je vraag nog eens door, om misverstaan te voorkomen, dat extra energie verbruik dat ik noemde als bezwaar is natuurlijk bij ingeschakelde lamp. Als je de lamp uitschakelt neemt zo'n weerstand inderdaad wel een deel van die capacitieve stroom voor z'n rekening zodat je minder last hebt van dat "nagloeien". En dat is wel nagenoeg energieloos.
[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 10-07-2015 18:54 ]
Het zijn inbouwspots, dus die schakel je niet zomaar af.
Eigenlijk wil ik op zoek naar een weerstandje dat weinig verbruikt, maar wel genoeg pakt om die lekstroom op te souperen.
Hoe kan ik dat achterhalen?
edit:
wat in mijn ogen vreemd is:
bij de set van 10 lampjes treedt dit niet op, de set van 9 lampjes heeft wél last van dit capacitieve fenomeen. Kan het zijn dat de "opgetelde" weerstand van de lampjes nét genoeg is om de lampjes niet te laten branden?
Bij het inklikken van de lampjes werd het fenomeen steeds minder. Maw: na één lampje was het gewoon heel duidelijk, bij de 8ste al minder en bij de negende bijna niet waarneembaar. Bij 10 lampjes is het weg...
[ Voor 49% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2015 19:39 ]
Dat is een bijna goed, stroom is net als water, maak je in een emmer twee gaten, een grote en een kleine dan stroomt er door beide gaten water, maar door de kleine zal er minder stromen dan door de groter.hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:03:
Ben ws. niet goed genoeg onderlegd, maar die weerstand kan toch nooit meer stroom "pakken" dan de doorgelaten stroom?
Neem je twee weerstanden, een grote en een kleine weerstand dan zal door beide stroom lopen, hoeveel hangt af van de weerstand waarde net als de grote van de gaten bepaalde hoeveel water erdoor kan lopen bepaalde de waarde hoeveel stroom erdoor kan lopen.
Edit/
Kan je de draad niet naar gnd schakelen? Neem aan dat die nu zweeft, dus onderdoken word en niet is aansloten aan een kant? Door hem aan de gnd te hangen in de uitstaand trek je de draad laag en ontlaad de stroom via de gnd, zal led niet aangaan.
[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 10-07-2015 19:49 ]
Het voorstel in het vorige bericht zou ook kunnen, een verbinding naar de gnd (ground), maar dat vereist wel een extra aarddraad die je moet trekken. In plaats van aarde kun je daarvoor natuurlijk ook de nul nemen en als toevallig de schakelaar is gecombineerd met een stopcontact is het trekken van die extra draad niet eens nodig. Het enige is dan een dimmer gecombineerd met een wisselschakelaar. Op de P-klem daarvan zet je dan de lampendraad in plaats van wat gebruikelijk is de fase. Alleen ik meen me te herinneren uit m'n studietijd dat een dergelijk geknutsel met de nulleider in strijd is met de voorschriften.hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:30:
Thx, weer wat geleerd.
Het zijn inbouwspots, dus die schakel je niet zomaar af.
Eigenlijk wil ik op zoek naar een weerstandje dat weinig verbruikt, maar wel genoeg pakt om die lekstroom op te souperen.
Hoe kan ik dat achterhalen?
edit:
wat in mijn ogen vreemd is:
bij de set van 10 lampjes treedt dit niet op, de set van 9 lampjes heeft wél last van dit capacitieve fenomeen. Kan het zijn dat de "opgetelde" weerstand van de lampjes nét genoeg is om de lampjes niet te laten branden?
Bij het inklikken van de lampjes werd het fenomeen steeds minder. Maw: na één lampje was het gewoon heel duidelijk, bij de 8ste al minder en bij de negende bijna niet waarneembaar. Bij 10 lampjes is het weg...
Je zou het ook, wat je eigen idee betreft, kunnen proberen met een weerstandswaarde die gelijk is die van één lampje parallel aan de hele handel. Je bootst dan na alsof je een lampje meer hebt (of je neemt gewoon een lampje meer
Maar bedenk wel dat dat een vrij forse weerstand moet zijn van een vermogen dat ook gelijk is aan dat van één lampje, dus 2 W. Het extra verbruik van 10 % is nog te overzien, maar het is alsnog een flinke warmtebron, ik kan je voorspellen dat hij gloeiend heet wordt.
Ik zie overigens dat je hetzelfde probleem ook aankaartte op de forumrubriek LEDs; de verlichting van de toekomst, waar toevallig ook die nuldraad oplossing wordt genoemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 10-07-2015 22:10 ]
Idealiter heb je een weerstand die afgeschakeld wordt als de lampen aangeschakeld worden. Zoiets moet te bedenken zijn...
/edit:
die verbinding naar gnd... Er zit een stopcontact in hetzelfde raam als waar de dimmers hangen. Dus een aardedraad verbinden met de zwarte draad die uit de dimmer naar de lampjes gaat is snel gedaan. Maar schiet mijn aardlek er dan niet uit bij het inschakelen van de lampen?
[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2015 22:35 ]
Als hij brand.Techneut schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:52:
Een lampje van 2 W heeft een weerstand van krap 27000 ohm.
TS, probeer eens een 100K of wellicht 150K weerstand parallel te zetten. (minimaal een 1 Watt type)
Ik vermoed overigens dat het hier gewoon om de lekstroom van de dimmer gaat.
Zoals ik al aangaf hoef je de aarddraad niet te nemen, je kan ook de nul pakken als je toch op dezelfde plaats ook een stopcontact hebt. Maar die nul niet met de zwarte draad verbinden!!!!. Evenmin trouwens als het toch de aarddraad is.hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:24:
Als ik een ordinaire 35W halogeen parallel erbij doe, is het effect ook weg. Lijkt logisch, gezien bovenstaand verhaal.
Idealiter heb je een weerstand die afgeschakeld wordt als de lampen aangeschakeld worden. Zoiets moet te bedenken zijn...
/edit:
die verbinding naar gnd... Er zit een stopcontact in hetzelfde raam als waar de dimmers hangen. Dus een aardedraad verbinden met de zwarte draad die uit de dimmer naar de lampjes gaat is snel gedaan. Maar schiet mijn aardlek er dan niet uit bij het inschakelen van de lampen?
Het mag duidelijk zijn dat je dan een gigantische botte kortsluiting maakt. Nee, wat je dan dient te doen is wat ik in mijn vorige bericht al voorstelde: Dimmer met wisselschakelaar, de P-klem van die schakelaar verbinden met de lampendaad, de twee andere klemmen met resp. fase en nul. In de uitstand staan de lampjes dan tussen twee nullen, de vaste nul en die via de schakelaar en daarmee is je probleem opgelost, zonder extra energieverlies. Eén probleem echter, die methode is volgens mij wel in strijd met de voorschriften. Misschien (dat weet ik uiteraard niet) dat met die gedachte de aarddraad werd voorgesteld. Waarvoor trouwens hetzelfde geldt.
Daarom is het voorstel van AllesKan ook te overwegen. Als dat lukt verdient dat toch de voorkeur.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 10-07-2015 23:14 ]
Tussen de schakeldraad en de nulleider meet ik 19 Volt als de dimmer "uit" staat.AllesKan schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:44:
[...]
Ik vermoed overigens dat het hier gewoon om de lekstroom van de dimmer gaat.
Wanneer ik de schakeldraad loskoppel van de dimmer, is er geen spanning waarneembaar tussen de schakeldraad en de nulleider.
Is dat nog consistent met het capacitieve verhaal?
[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 11-07-2015 11:23 ]
Doorgaan met de suggestie van AllesKan?
GND bedoelde ik niet de aardedraad mee, maar GND van het circuit met pulldown weerstand. Ik ging uit van DC circuit, maar is natuurlijk AC. Mijn excuus.hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:24:
Als ik een ordinaire 35W halogeen parallel erbij doe, is het effect ook weg. Lijkt logisch, gezien bovenstaand verhaal.
/edit:
Wat zijn de feiten.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:06:
Het lijkt me aannemelijker dat de dimmer gewoon teveel doorlaat voor een gemiddelde LED lamp. Ik meen dat het verbruik van de dimmer een halve watt oid is. Dat geeft een stroom van 2,5 mA, hetgeen nog steeds niet fijn is om vast te pakken...
Doorgaan met de suggestie van AllesKan?
Constant 19v?
2.5mA kortsluitstroom?
Led is een diode dat is anders dan een halogeen dat is een weerstand, dus dat kan andere effect geven.
Je kan het proberen wat AllesKan voorstelde, heb je weerstanden in huis? 100K @ 19v zou ongeveer 2mA moeten weglekken.
Bij dimbare VSA heb je dit ook, gaan dimmers doorgaans ook niet helemaal uit, kwestie van hele VSA uitschakelen, die optie is er ook nog, gewoon de dimmer helemaal uitschakelen.
[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 11-07-2015 12:21 ]
Die 2 mA heb ik berekend. Is eigenlijk een aanname, gebaseerd op het standbyverbruik van de dimmer dat volgens de specs 0,5W zou zijn.
Ik heb geen weerstanden in huis, moet straks even naar de lokale hobbyshop. En dan vraag ik dus om 100K en 150K. AllesKan had het over een 1W exemplaar, wat is dat?? Een speciaal type ofzo?
Het vermogen wordt aangegeven met de letter P en P = I2R of andersom gerekend P = U2 /R. I is de stroom die er door moet gaan, U is de spanning die er over komt te staan, het is maar net welke van de twee je bekend zijn.
Waar je met eentje van gelijke weerstandswaarde bij 2 volt misschien kan volstaan met een piepklein gevalletje, moet je bij netspanning, van 100 maal zo'n hoge spanning rekening houden met 1002 zoveel vermogen, lees warmteafgifte. En dan mag duidelijk zijn dat het piepkleine exemplaartje niet meer volstaat.
Misschien ten overvloede, die 1 W betekent dus eentje met een vermogen van 1 watt een middelgroot exemplaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 11-07-2015 14:29 ]
Voor de grap twee weerstanden in serie gezet en dat geheel parallel geschakeld aan een lamp: geen effect.
Ik begrijp er steeds minder van en neig naar het aanschaffen van een 35W halogeenlamp...
Ik waardeer jullie bijdragen overigens enorm, bedankt daarvoor.
p.s. Ook nog EUR 0,70 achter de wagen voor de twee weerstanden

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 11-07-2015 14:43 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dus in serie krijg je 300 kohm, parallel 75 kohm.
Nog niet aan gedacht, ik heb namelijk ooit dimmers gehad, nu al heel lang niet meer, maar wat DukeBox opmerkt is ook een goede opmerking. Dat voorstel van die halogeenlamp vind ik zonde van het energieverbruik. Ter vergelijking, die heeft als hij staat ingeschakeld een weerstand van ruim 1500 ohm.
[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 11-07-2015 15:02 ]
De lampen zijn Masterled Dimtones van Philips, 4W per stuk en werken prima met deze dimmer (die overigens 420W kan leveren); dat wordt ook door Philips beaamd.DukeBox schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:51:
Als er eerst 10 halogeen lampen aan de dimmer hingen gok ik dat de dimmer een 150watt+ is. En daardoor niet geschikt is voor 10x2 watt aan led.
@Techneut:
Jij stelt dus voor om de twee weerstanden parallel aan de 9 lampjes te hangen? Ik ga het meteen proberen.
edit: no sigar ....
Ja, maar de ondergrens is 20watt, en max 420. Het dim bereik is eigenlijk te groot voor led. Daarnaast, je driver kan daar ook mee overweg en de minimale belasting van leds ?hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:11:
De lampen zijn Masterled Dimtones van Philips, 4W per stuk en werken prima met deze dimmer.
Specs kan niet vanuit gaan bij dit soort dingen en dan nog klopt je theorie niet helemaal. Standby verbruik is van het dimmer zelf, de onderdelen in de dimmer verbruiken zelf bepaalde hoeveelheid stroom, ik denk dat ze dat zonder lampen hebben gemeten of in ieder geval met halogeen lamp ipv led lamp.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:25:
Constant 19v, dan weer eens 18,9 dan eens 19,1. Die multimeter is niet super accuraat
Die 2 mA heb ik berekend. Is eigenlijk een aanname, gebaseerd op het standbyverbruik van de dimmer dat volgens de specs 0,5W zou zijn.
Ik heb geen weerstanden in huis, moet straks even naar de lokale hobbyshop. En dan vraag ik dus om 100K en 150K. AllesKan had het over een 1W exemplaar, wat is dat?? Een speciaal type ofzo?
Jammer dat het niet werkte met die weerstanden, het was het proberen waard voor 70cent.
Is de truc van het schakelen van de dimmer zelf geen optie, dus de dimmer in zijn geheel uitschakelen, zo doen wi dat bij het aquarium, we dimmer eerst tot +-10% en dan gaat onze dimmer niet verder en dan schakelen we alles gewoon helemaal uit door stroom eraf te halen.
hier gebruiken ze een lagere weerstandswaarde voor een vergelijkbaar probleem.
Ik zou een 330 Ohm weerstand in serie zetten met een condensator van 330 nF. De condensator heeft praktisch geen verliezen en de weerstand dient ter bescherming van een hoge dV/dt die bij een dimmer kan ontstaan.
Hoeveel Ohm is de 35 Watt halogeen lamp in koude toestand?
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 11-07-2015 18:25 ]
Zoals ik al vermoede heeft je dimmer dus gewoon een lekstroom. En dat is 'gewoon' doordat men meestal een snubber circuit parallel aan de triac zet. Niks mis mee, alleen zit jij met het onvermijdelijke resultaat.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:30:
Tussen de schakeldraad en de nulleider meet ik 19 Volt als de dimmer "uit" staat.
Wanneer ik de schakeldraad loskoppel van de dimmer, is er geen spanning waarneembaar tussen de schakeldraad en de nulleider.
Is dat nog consistent met het capacitieve verhaal?
Redelijke weerstand parallel zetten helpt kennelijk niet, dus dan lijkt me de simpelste oplossing er gewoon nog 1 ledlamp bij te zetten. Desnoods uit het zicht.
Zojuist de derde groep voorzien van LED's. Alleen: deze groep bevat 6 spots. Dan maar 4 uit het zicht plaatsen? Neuh, ook een beetje duur. Die lampjes zijn 11,- per stuk,
Ik wacht ff af of Dre nog met wat zinnigs komt.
Dan moet je een dimmer gebruiken die echt een fysieke aan/uit schakelaar heeft. Of het snubber circuit van je dimmer aanpassen aan je ledlampjes.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:04:
Haha, da's fijn
Zojuist de derde groep voorzien van LED's. Alleen: deze groep bevat 6 spots. Dan maar 4 uit het zicht plaatsen? Neuh, ook een beetje duur. Die lampjes zijn 11,- per stuk,
Ik wacht ff af of Dre nog met wat zinnigs komt.
[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 11-07-2015 21:22 ]
Als workaround kan ik natuurlijk rustig een 35W halogeentje in de groep van 6 en van 9 gooien, kost me de kop niet, ook niet qua verbruik.
Eens, maar dat is geen gezicht als er overal leds branden en her en der een verloren halogeen. En dat wordt bovendien dermate warm dat ik die niet uit het zicht zou willen wegbouwen.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:21:
Eensch, maar die tastdimmers van Jung zijn zoooo mooi. En best duur bovendien, dus die wil ik niet 1-2-3 afschrijven.
Als workaround kan ik natuurlijk rustig een 35W halogeentje in de groep van 6 en van 9 gooien, kost me de kop niet, ook niet qua verbruik.
Dat zou dan een groep van 8 LED + 1 Halogeen en een groep van 5 LED + 1 halogeen worden. Nogmaals: dat ga je niet heel goed merken. Ja, een beetje qua verbruik. Maar we komen van 25x 20W halogeen en zijn dus nu terug naar 25x 4W LED. Dan zijn 2x 35W halogeentjes niet de doodsteek voor je terugverdientijd, hoor.
Als jij het verschil toch niet ziet, dan ongeacht of dat verschil wel of niet aanwezig is, lijkt me dat verreweg de handigste oplossing. Hoef je zelfs niks voor te wijzigen.hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:27:
Die dimtones van Philips geven hetzelfde licht, echt waar. Ik zie het verschil niet.
Als ik twee dimtones opoffer voor halogeentjes, voelt dat toch als zonde van mijn geld...En als we dit probleempje tacklen, maak ik mijn installateur best blij, denk ik. Hij zit nl. met hetzelfde probleem, maar dan met groepen van 3 of 4 dimtones.
Evengoed, probleem komt voort uit je dimmer/led combinatie, en zonder die dimmer intern aan te passen blijft al het andere symptoombestrijding.
Maar ik ben overigens wel nieuwsgierig naar wat iemand anders nog voor ideeën heeft.
De installateur???hansdegit schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:47:
Tuurlijk, maar we blijven tweakers, toch? Bovendien vind ik het niet ontzettend vervelend, meer opmerkelijk.
Als ik twee dimtones opoffer voor halogeentjes, voelt dat toch als zonde van mijn geld...En als we dit probleempje tacklen, maak ik mijn installateur best blij, denk ik. Hij zit nl. met hetzelfde probleem, maar dan met groepen van 3 of 4 dimtones.
Ik ben een beetje verbaasd dat je die hier opnoemt. Want je mag toch verwachten dat zo iemand inmiddels zo vaak met dit fenomeen heeft te maken gehad dat hij haarfijn weet hoe de vork in de steel zit en weet welke apparatuur hierin voorziet en welke absoluut niet. Dat zelfs zo iemand nog met de handen omhoog staat verbaast me zeer.
Ik snap je verbazing ,maar als je zijn situatie kent, snap je mijn reactie ook.
Ik heb heel lang een halogeen lamp in dezelfde groep lampen gelaten om dit te tackelen.
Later toch een LED lamp voor genomen.
De LED lampen blijven nagloeien, maar niet de hele nacht.
Volgens mij is het probleem het beste op te lossen door een schakelaar voor de dimmer te plaatsen, zoals iemand met het aquarium voorbeeld al zei. Met KaKu is dit eenvoudig uit te voeren. Desnoods plaats je de schakelaar in de centraaldoos.
De resultaten:
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 330 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,22 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 lampen
- alleen een weerstand van 49 kOhm werkt niet afdoende
Alle credits naar Dre, thx man!
Dit waren de setjes die naar hansdegit zijn verzonden:
R | C | Z bij 50 Hz | Stroom bij 230V | Vermogen in weerstand | |
Setje #1 | 330 Ohm | 0,33 µF | 9651 Ohm | 0,024 A | 0,19 Watt |
Setje #2 | 100 Ohm | 0,22 µF | 14469 Ohm | 0,016 A | 0,03 Watt |
Setje #3 | 100 Ohm | 0,33 µF | 9646 Ohm | 0,024 A | 0,06 Watt |
Setje #4 | 49 kOhm | - | 49 kOhm | 0,005 A | 1,08 Watt |
Via de DM begreep ik dat in ieder geval setje 1 t/m 3 niet warm werden. Zo'n RC netwerk werkt dus goed met praktisch geen verlies.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 15-07-2015 20:09 ]
Kan je iets duidelijker aangeven hoe je de weerstand en de condensator hebt aangesloten?
Zou mooi zijn als ik het zo op kan lossen. Heb net uit pure frustratie alles weer teruggebouwd naar halogeen.
Hoi mede tweakers. Gisteren mijn 3 traditionele GUS.3 halogeen spotjes + Osram trafo vervangen 3x GU10 Philips 4w warm white/warm glow LED lampjes.Dre schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:34:
Goed om te horen dat het werkt hansdegit!
R C Z bij 50 Hz Stroom bij 230V Vermogen in weerstand Setje #1 330 Ohm 0,33 µF 9651 Ohm 0,024 A 0,19 Watt Setje #2 100 Ohm 0,22 µF 14469 Ohm 0,016 A 0,03 Watt Setje #3 100 Ohm 0,33 µF 9646 Ohm 0,024 A 0,06 Watt Setje #4 49 kOhm - 49 kOhm 0,005 A 1,08 Watt
Lampjes zitten nu dus rechtstreeks achter een Jung 1254 UDE tastdimmer en ook ik ondervind dezelfde gloeiende lampjes. Effect is extra zichtbaar doordat het maar 3 lampjes zijn + warm led effect.
Alle reacties lezend ben ik dus niet de enige en lijkt de enige oplossing een soortgelijk RC traject... Die zijn zeker niet in de winkel te verkrijgen? Mmm
En hoe je het ook wendt of keert, een weerstand waar stroom doorgaat betekent verlies, ook al is het in de voorbeelden in de tabellen meer een beetje, met een condensatortje heb je dat niet.
En dergelijke slechts kleine capaciteitswaarden laten dit weglaten van de weerstand best toe. Hoe die bijbehorende weerstandswaarden zijn berekend is me niet bekend. Mogelijk zijn ze helemaal niet berekend, maar gewoon door uitproberen zijn ontstaan?
Oh ja,
Zulke onderdelen zul je los in een elektronicawinkel moeten kopen. Compleet met snoertjes er aan zul je nergens tegenkomen, laat staan met de meest uiteenlopende RC-setjes..
Kortom, je zult zelf met de soldeerbout aan de slag moeten.
[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 26-10-2015 21:05 ]
Anoniem: 719469
Verder, Techneut, als ik alleen een condensator zou monteren, hoe kan ik het beste uitrekenen hoeveel uF ik zou moeten uitproberen?
De weerstand zit er in voor "better safe than sorry". Om de dV/dT van de dimmer en de daaruit volgende I wat te beperken zit die weerstand erin. Het zou me niks verbazen dat de weerstand net zo goed weggelaten kan worden. Hou het maar op onzekerheid van mijTechneut schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:59:
Ik had de laatste berichten hierover gemist. Vandaar dat ik hier toch even een opmerking over maak, ook al is het aan de late kant. Want wat betreft die RC-combinaties, het zal uitstekend werken, maar meestal is de weerstand daarin overbodig en kun je met enkel een condensator volstaan. In verhouding met de schijnbare weerstand bij 50 Hz doen die weerstanden nauwelijks iets in zo'n stroomketen.
En hoe je het ook wendt of keert, een weerstand waar stroom doorgaat betekent verlies, ook al is het in de voorbeelden in de tabellen meer een beetje, met een condensatortje heb je dat niet.
En dergelijke slechts kleine capaciteitswaarden laten dit weglaten van de weerstand best toe. Hoe die bijbehorende weerstandswaarden zijn berekend is me niet bekend. Mogelijk zijn ze helemaal niet berekend, maar gewoon door uitproberen zijn ontstaan?
De capaciteit (in µF) hangt af van de lekstroom en brandspanning c.q. stroom van de LED-lamp of LED-lampen die zijn aangesloten. Valt niet makkelijk te zeggen via het internet. Op basis van de ervaring van hansdegit zou ik er een paar bestellen van 0,22 µF, 0,33 µF en 0,47 µF. Mijn voorkeur hebben de zogenaamde X2 condensatoren (ook een stukje onzekerheid misschienAnoniem: 719469 schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:06:
Hans, ik zit ook met dit probleem met GIRA KNX dimmers met HV LEDs en ben benieuwd naar de uiteindelijke toepassing. Waar monteer je condensator en evt. weerstand? Heb je misschien een paar fotootjes?
Verder, Techneut, als ik alleen een condensator zou monteren, hoe kan ik het beste uitrekenen hoeveel uF ik zou moeten uitproberen?
Anoniem: 719469
Anoniem: 722107
kan ik het ook niet eenvoudigweg oplossen door er een dubbelpolige schakelaar tussen te plaatsen ipv een enkelpolige? Op die manier snijden we de null (fase) ook af en is t probleem ook opgelost? Of werkt deze oplossing niet in combinatie met een dimmer? Ik ben benieuwd want zit met een gelijkaardig 'probleem'.
grts
Ook hier hetzelfde probleem en na wat zoeken uiteraard een topic op Tweakers gevonden met een oplossingDre schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:34:
Goed om te horen dat het werkt hansdegit!
R C Z bij 50 Hz Stroom bij 230V Vermogen in weerstand Setje #1 330 Ohm 0,33 µF 9651 Ohm 0,024 A 0,19 Watt Setje #2 100 Ohm 0,22 µF 14469 Ohm 0,016 A 0,03 Watt Setje #3 100 Ohm 0,33 µF 9646 Ohm 0,024 A 0,06 Watt Setje #4 49 kOhm - 49 kOhm 0,005 A 1,08 Watt
Via de DM begreep ik dat in ieder geval setje 1 t/m 3 niet warm werden. Zo'n RC netwerk werkt dus goed met praktisch geen verlies.
Maar: hoe sluit ik deze condensator en weerstand aan voor het gewenste effect? Is het de bedoeling dat ik ze in serie plaats en dan parallel aansluit met de lamp?
Dus zwarte draad -> condensator -> weerstand -> blauwe draad?
Of een andere volgorde?
Ik heb trouwens ook de compensator van Busch-Jaeger gevonden als mogelijke oplossing, maar daar betaal je minimaal 14 euro incl verzending voor. Het lijkt me dat dat veel geld is voor 2 componenten die ik ook zelf aan elkaar kan zetten
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Inderdaad zo moet je het aansluiten.wellproc schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:38:
[...]
Maar: hoe sluit ik deze condensator en weerstand aan voor het gewenste effect? Is het de bedoeling dat ik ze in serie plaats en dan parallel aansluit met de lamp?
Dus zwarte draad -> condensator -> weerstand -> blauwe draad?
Bedankt voor de snelle reactie! Zal morgen eens wat componenten kopen en testen.
Dank voor de tip. Ik had dat inderdaad bij het zoeken en lezen (hier of ergens anders) ook begrepen.Techneut schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:01:
Doorgaans kun je ook enkel volstaan met de condensator, meestal heeft die weerstand totaal geen nut. Met als voordeel van dat weglaten dat je dan geen extra energieverbruik hebt. Immers elke weerstand waarin een stroom loopt verbruikt energie. Neem dus die setjes condensator-weerstand niet te letterlijk.
Ik heb net de componenten in huis, dus ga vanavond wel wat solderen en testen.
Kan ik nog even kiezen of het met of zonder weerstand wordt.
Tegenvaller: de dimmer deed het niet meer. Maar na het omschakelen van de dimmer naar een andere modus werkte het gewoon weer zoals het hoort.
Dimmer is een Jung 1224 LED UDE die 3 verschillende dimmodi kent:
1. Universeel/automatisch
2. Faseafsnijding
3. Faseaansnijding
Modus 3 werkt goed in combinatie met deze schakeling. Iemand enig idee of dit klopt?
Het werkt in ieder geval, dus ik ben tevreden.
Anoniem: 756191
Wel even de pootjes van de weerstand isoleren (krimpkous)!!
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 756191 op 20-02-2018 00:26 ]
Imho klopt er iets niet aan je verhaal...
Een weerstandje van 1/4 Watt zou bij een verbruik van 1 Watt echt wel doorfikken op den duur en zeer zeker warm worden.
Echter, de berekende stroomopname klopt niet. 230V/220kOhm = 0,001A. Dat levert bij een spanning van 230V een verbruik van 0,24 Watt op.
M.a.w. dat kan wel.

Waar men heel vaak niet op komt is dat zoiets helemaal zonder energieverlies mogelijk is met een condensator met ongeveer dezelfde schijnbare weerstand bij 50Hz, er van uitgaande dat de lamp aangesloten is op de gewone netspanning (gelijkrichting en eventueel verdere elektronica etc. in de lamp). Dus in dit geval een condensator van ongeveer 7 nanofarad, een gangbare waarde van 10 nanofarad zal het uitstekend doen.
Ook ik heb last van nagloeiende en / of knipperende LED lampen en enig zoekwerk op het internet, heeft mij onder ander hier gebracht. Ik ga zeker 1 van de aangedragen oplossingen proberen (weerstanden of condensatoren) maar toch nog even een vraag voor alle zekerheid (omdat mijn kennis van elektriciteit niet erg groot is).
In dit forum en een ander forum waar een soortgelijk probleem behandelt werd, variëren de aangedragen waardes nogal.
Bij de weerstanden wordt er gesproken over weerstanden van 100 kOhm tot 990 kOhm (met een vermogen van meer dan 1 Watt).
Bij de condensatoren heeft men het over 10 nF, 100 nF, 220 nF en 330 nF en 470 nF en wordt er ook gesproken over weerstanden van 39 kOhm en 47 kOhm.
Of combinaties van weerstanden en condensatoren waarbij de weerstand dan "maar" 330 Ohm is, met een condensator van 330 nF.
Is (simpel geredeneerd) groter altijd beter in dit geval? Dus ongeacht de lek spanning, altijd een 470 nF condensator (met wat voor weerstandswaarde?). Of een weerstand van 990 kOhm (met een vermogen van meer dan 1 Watt)?
Bij voorbaat dank voor een reactie.
Beter is daarom een condensator, die heeft dat bezwaar niet. Welke waarde die moet hebben om te voldoen zal van geval tot geval verschillen, maar de waarde steekt niet zo nauw. De spanning die hij kan verdragen is het belangrijkste. Bedenk dat de topspanning van de netspanning (topwaarde van de sinus) wortel 2 keer zo hoog is, dus ongeveer 325V (wisselspanning). Als je de grootste geadviseerde waarde neemt zit je altijd goed. Toch eerst een lagere waarde proberen is natuurlijk ook prima. Tenslotte, een combinatie met een weerstand heeft geen zin.
Als ik naar een elektronica zaak ga en ik vraag een condensator van 220 nF en 330 nF die 325 V aan moet kunnen dan weten zij wel welke ik nodig heb neem ik aan? of moet ik vragen naar een condensator van 220 nF en 330 nF met een weerstand van ongeveer 40 kOhm? (Ik denk het eerste....).
En met die 220 nF en 330 nF (de capaciteit) ligt de schijnbare weerstand vast, onnodig om die erbij te vermelden. Even terzijde, bij de netspanning van 50Hz zijn deze 7237 resp. 4825 ohm. Voor een schijnbare weerstand van ongeveer 40kohm heb je trouwens een 10 keer zo kleine capaciteit nodig:
Xc = 1/2πfC Waar Xc de schijnbare weerstand is, f de frequentie en C de capaciteit in farad, 1nF = 1/ 1000.000.000F.
[ Voor 41% gewijzigd door Techneut op 08-04-2018 18:08 ]
Ik had even op internet gekeken en daar kom ik bijvoorbeeld een (polypropyleen) condensator tegen van 400V334J (330nF, 400V), maar daar staat dan weer niet bij of het 400V AC of DC is..... Is dat ergens aan te herkennen?
En met parallel aansluiten van de condensator over de lamp wordt bedoelt "op" de 2 aansluitingen van 220V van de lamp? "Kortsluiten" zeg maar, maar dan met de condensator ertussen.
U hoort het: een echte leek op elektriciteitsvlak :-) Dus bedankt voor de lessen in elektriciteit.
Over wissel- of gelijkspanning:
Als een condensator alleen maar geschikt is voor gelijkspanning staan er bij de aansluitingen een plus en min. Ontbreken die, dan zijn ze voor zowel gelijk- als wisselspanning. Overigens zijn het meestal de zwaardere (elektrolytische condensatoren, meerdere µF) die enkel voor gelijkspanning bestemd zijn, lichte exemplaren zoals die waar we het hier over hebben zijn vast en zeker gewoon universeel. En die je zag op het internet zullen dan ook universele condensatoren zijn, 400V is prima.
Met het aansluiten parallel aan de lamp wordt inderdaad bedoeld zoals je het onder woorden brengt.
Ga ik komend weekend eens hobbyen met mijn LED lampen en condensatoren :-)
Anoniem: 1113019
Een leek hier met veel bewondering voor jullie (vak)kennis!
Ik ben een zelfde project bezig, halogen vervangen door led. Oude trafo eraf (gu5.3 spots) en vervangen door gu10 fitting direct op blauwe en zwarte draad.
Dit in combo met de zelfde Jung tiptronic 1254 UDE
Het gaat om verwchillende locaties en verschillende aantallen in serie.
Je raad het al op enkele locatie blijft er een zacht branden, lekstroom kennelijk. Vreemd genoeg in een vertrek was het opgelost door lamp je te verwisselen en Geen nagloeien meer!
Mocht Ik condensator willen plaatsen, waar Doe Ik dat?
Ik heb toegang tot de dimmer met zwart/blauw en in de spot gaten tot zwart/blauw. Plaats Ik die gewoon op de kroonsteen bij eerste inserie?
Dank voor de hulp
Bazza
Deze weerstand gebruikt 24/7 stroom?Techneut schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:11:
Een weerstand heeft hoe je het ook wendt of keert altijd energieverlies. En ook al is dat maar weinig, met LED-lampen wil je juist energie besparen. De hoogste van de genoemde waarden is 47kOhm, dat lijkt een vrij hoge weerstand, maar hij snoept toch een vermogen van ruim 1 watt, hetgeen een verbruik van 9,9 kWh per jaar betekent. Bij meerdere van die lampen gaat dat toch wel meetellen.
Beter is daarom een condensator, die heeft dat bezwaar niet. Welke waarde die moet hebben om te voldoen zal van geval tot geval verschillen, maar de waarde steekt niet zo nauw. De spanning die hij kan verdragen is het belangrijkste. Bedenk dat de topspanning van de netspanning (topwaarde van de sinus) wortel 2 keer zo hoog is, dus ongeveer 325V (wisselspanning). Als je de grootste geadviseerde waarde neemt zit je altijd goed. Toch eerst een lagere waarde proberen is natuurlijk ook prima. Tenslotte, een combinatie met een weerstand heeft geen zin.
Anoniem: 100386
Bij ons wordt bijna elke centraaldoos gebruikt voor plafondverlichting. Is het een idee om in al die centraaldozen een X2 condensator te maken? bv. 330nf @ 325vac. Is dat veilig?
Mijn gedachte is dat op die manier de huisinstallatie wordt ontstoord, en dat lekstroom zo veel mogelijk wordt voorkomen cq. verholpen.
Of het veilig is hangt alleen maar af van je vaardigheden en zorgvuldigheid. Een losse condensator is verreweg het goedkoopst (in de onderdelenwinkel een paar dubbeltjes) maar een wat meer kostende complete unit laat zich monteren als een extra lamp en is voor iemand die hiermee niet zo handig is wellicht veiliger.
[ Voor 93% gewijzigd door SA007 op 26-12-2018 13:14 ]
Anoniem: 1166748
(zie fotos https://imgur.com/a/R5p2TBe; de ene zonder flash genomen zodat je duidelijk de leds ziet oplichten).
Wat je ziet is ook als tijdelijke oplossing opgezet, gewoon om te zien of het wel degelijk zou werken.
Mijn vraag: is dit goed aangesloten (want zo heb ik "parallel" geinterpreteerd...)?
(condensator info: 0.33 uF K X2 ~ 275 VAC ~ 40/100/21 +-+ op ebay gekocht btw)
ps: er wordt in dit topic ook gesuggereerd dat men best een condensator neemt die nog hogere voltage pieken aankan; 325V ?
ps2: heb dit zonet "geinstalleerd", dus weet pas vanavond of er 'iets' is veranderd. maar voorlopig lijkt dit niet zo te zijn...
PS3: tip:
als je een armatuur hebt waarin verschillende spots zitten (bv 3x GU10), hoef je enkel één van die (gloei)LEDs te vervangen door een 'zogenoemde' PowerLED en dat lost het probleem ook gelijk op (heb dit bij 3 armaturen toegepast, met succes). Het praktische probleem is dat zelden wordt vermeld of dit om een powerled gaat, dan niet. In mijn situatie bleek een serie Leds van Action ook goed te werken
(al had ik nog andere LEDs - ook op ebay gekocht - die dit probleem ook oplosten; alleen hadden die een andere warmte-kleur... maar daardoor wist ik tenminste dat ik het op deze manier ook kon oplossen)
Deze oplossing is in dit topic al meerdere keren gegeven maar zorgt er wel voor dat je niet hoeft te klooien met condensatoren, andere LED's of wat voor houtje-touwtje oplossing dan ook.
[ Voor 38% gewijzigd door sypie op 11-01-2019 19:11 ]
ps: en jawel, er bestaan blijkbaar 2P wisselschakelaars, maar dit betekent praktisch ook meer draden in de buizen (wat in mijn situatie sowieso al niet meer gaat).
Terloops een update: de lamp "gloeit" nu wel beduidend minder hevig; wat duidelijk betekent dat de condensator zijn effekt heeft. Ik stel me nu natuurlijk de vraag welke ik hiervoor dan best wel neem: één met hogere of lagere F-waarde ? (nb: armatuur heeft 4x1.5W LED in zich, vlgs de doos)
@SA007: het maakt mij niet echt uit waar dit onderwerp wordt geplaatst/behandeld, zolang ik maar weet waar ik het kan opvolgen... (ik heb het hier geplaatst omdat het aansluit met wat op pg 2~3 werd besproken)
Ik realiseerde mij vandaag dat de philips armaturen gebruik maken van PowerLed drivers (zie foto hierboven). Dus heb ik effe de "oude" led opnieuw in mijn spot-armatuur gedraaid, en daar de condensator 'bijgestoken'... en dit werkt nu wel ! (dus 1x condensator, en zonder weerstand).
Dus vraag ik mij nu af: moet ik de condensator bij die philips armatuur nu koppelen aan de (AC) output, EN: mag ik hiervoor nog altijd die 330 nF's ervoor gebruiken (deze zijn toch universeel) ? Of moet ik hiervoor een andere waarde nemen?
Die 330nF ofwel 0,33µF is dus niet voldoende. De benodigde waarde is beslist niet universeel, maar hangt af van het vermogen van de lamp. Probeer er gewoon nog eentje met dezelfde waarde aan parallel te schakelen of gewoon parallel aan de lamp alsof het een extra lamp is, wat op hetzelfde neerkomt. Dat is in beide gevallen inderdaad het AC-circuit. Let naast die waarde op de spanning, die moet niet lager zijn dan √2 x 230V = 325V zijn.
Het lijkt er toch op dat er iets niet helemaal juist is met die led driver.
(zoals ik al zei: steek zo'n condensator in een armatuur met "individuele" spots en je ziet gelijk het effect ~ in feite heb ik in de andere spotlight de powerled daar effe uitgehaald, en de condensator dan "gewoon" even in de socket geduwd <= NIET aan te raden, natuurlijk)
Ik heb ook mijn broer geraadpleegd (veel meer thuis in electriciteit én electronica); die zegt me dat ik zeker géén condensator moet aansluiten aan de AC kant...?! (iets met mogelijks 'slecht afgevlakt zijn' en 'een rimpel op de spanning', waar toch weinig/niks aan te doen zou zijn ~ ik had al afgehaakt na "niet doen"
Op eBay kan je zo'n Led drivers al kopen voor weinig geld: heeft het zin zoiets uit te proberen?
Terloops: het 'nagloeien' stoort me niet echt, maar ik wil het gewoon uitzoeken ('k zit nu eenmaal zo in mekaar...).
Jammer, met alle respect voor het meedenken van je broer, maar hier vergist hij zich toch. Is hij echt technicus, of ook een geïnteresseerde leek? Het heeft namelijk hoegenaamd niets met afvlakken te maken. Ik ben niet rechtstreeks bekend met deze drivers, maar ergens vertrouw ik dat ding niet.Anoniem: 1166748 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:23:
Ik heb ook mijn broer geraadpleegd (veel meer thuis in electriciteit én electronica); die zegt me dat ik zeker géén condensator moet aansluiten aan de AC kant...?! (iets met mogelijks 'slecht afgevlakt zijn' en 'een rimpel op de spanning', waar toch weinig/niks aan te doen zou zijn ~ ik had al afgehaakt na "niet doen")
Voor wie dit nog niet weten even terug naar de bron van het verschijnsel met nogmaals een uitleg.
In de hele elektrotechniek heb je te maken met parasitaire capaciteiten. In jip-en-janneketaal, twee van elkaar geïsoleerde draden vormen ongewild een condensator, met een capaciteit die evenredig is aan de lengte van de draden.. En doordat je te maken hebt met wisselspanning ontstaat een voortdurend afwisselend linksom en rechtsom laden en ontladen van die condensator. Met andere woorden, ondanks de onderlinge isolatie en de schakelaar uit toch, voor heel veel leken nogal onbegrijpelijk een stroom. Daar is niets aan te doen, het treedt niet alleen op bij LED's, maar ook bij alle andere stroomverbruikers zoals gloeilampen. Alleen daar zie je het niet omdat die laad- en ontlaadstroom in verhouding klein is vergeleken bij de bedrijfsstroom. Daarom zul je het ook met name zien bij LED's met een relatief laag vermogen en niet bij b.v, een 100W equivalent.
De remedie is dan ook het kunstmatig vergroten van de lampstroom door er iets aan parallel te schakelen. Dat iets kan een weerstand zijn, maar die ontwikkelt hitte en daarmee energie die verloren gaat. Uiteraard wil je dat liever niet, terwijl een condensator dit net zo goed doet, zonder energieverlies.
Probeer eens die condensator niet intern in dat "ding" aan te sluiten, maar gewoon extern alsof het een extra lamp is. De dingen die je kant en klaar kan kopen berusten hier ook op.
"Probeer eens die condensator niet intern in dat "ding" aan te sluiten, maar gewoon extern alsof het een extra lamp is. De dingen die je kant en klaar kan kopen berusten hier ook op."
Kijk, dat is nu precies wat ik dacht gedaan te hebben? zie nogmaals foto: [ https://imgur.com/a/R5p2TBe ]. De blauwe en bruine draad komen vd schakelaar (en ik heb dat extra stukje xvb er tss zitten om dit gewoon uit te proberen).
Ik kan ipv die condensator net zo goed een lamp daar koppelen (in parallel dus met die led armatuur; tenminste zo zie ik het toch).
DUS: wat ik op die foto gedaan heb, is dat nu korrekt of verkeerd?
Terloops: heb er al aan gedacht om daar dan zo'n powerled aan te koppelen. Ik heb een paar GU10 nr E27 convertors, dus dat moet kunnen (ik laat hier zeker nog iets over weten)
ps: neem het mij niet kwalijk dat ik de bal al eens missla; dit is zeker niet mijn domein. mijn vader was electricien, en heb in mijn jeugd heel wat draden mogen trekken, schakelaars/stopkontakten mogen aansluiten... en de nodige schokken mogen verwerken
en ik waardeer zeker je reakties, want anders zat ik nu ook nog eens met weerstanden te knoeien...
Je kan , behalve in de lamp, ook een extra condensator plaatsen bij je schakelaar tussen schakel en nul. Haal een condensator van minimaal 300 VAC (er mag ook een DC waarde op staan, maar er moet ook een AC waarde op staan. Bijv een 375 Vac/800 Vdc is goed), bestel 'm niet bij Ali maar haal 'm bij de lokale electronicaboer, of laat iemand 'm voor je bij bij Farnell bestellen.
Type 'filmcondensator', of type 'X' condensator (mag ook X1 of X2 zijn. Geen 'Y' condensator) van een beetje stevige waarde. Hoe groter hoe beter. De grootte zal vooral gelimiteerd zijn door de afmetingen die je kwijt kunt.
Misschien een rare vraag, maar wat zit er nog meer op die schakeldraad aangesloten? Enkel en alleen de Phillips LED lamp(en?), de schakelaar in de muur en verder niks? Ook geen schakeldraad voor een afzuiging?
ik had in mijn huis namelijk hetzelfde probleem maar wat extremer. Toen ik in de badkamer de vijf 30 watt halogeen spotjes had vervangen voor LED bleven de lampen ook branden als de schakelaar uit stond; de schakelaar deed effectief dus niks meer met LED, maar wel met halogeen. Bleek dat er op de schakeldraad ook de turbostand van de ventilatorbox aan was gesloten waardoor er zo'n grote lekstroom door de ventilator liep dat het voldoende was om de lampen op volvermogen te laten branden...
[ Voor 34% gewijzigd door Theo op 14-01-2019 20:18 ]
7400 Wp op het dak
Ik probeer jouw suggestie deze avond in eerste instantie met de 0.47 uF (had nl 2 series besteld, en die 0.47s kwamen toevallig gisteren toe).
Het grappige is - tenminste als ik je goed begrijp - dat ik jouw suggestie al eens had geprobeerd bij een andere schakelaar (zie [ https://imgur.com/a/IksAwix ] ~ de 1P schakelaar is voor het LED kelderlicht; de wisselschakelaar eronder voor de LED lamp in de achterhal). Dat indicator lichtje bleef nl ook 'nagloeien', maar vond ik niet zo erg gezien dit achteraan in het huis zat). Om te testen had ik de condensator eerst "gewoon" gekoppeld rechtstreeks op de 1P schakelaar zelf (L1 & 1). Toen dat gelijk effekt had - en ik dat ding eigenlijk niet in de wanddoos wou verwerken - heb ik het verwerkt in de LED lamp zelf (zoals je op de foto kan zien)...
Ter info:
1. de LED lamp had/heeft niet het 'gloei-effekt' (dus enkel dat verklikkerken)
2. de schakelaars op de foto zaten er al toen ik het huis kocht. Ik had de 1P recent "uitgebreid" met die led indicator
3. het zat in de planning om die 1P te vervangen door een 2P; als ik eens tijd en goesting had
4. nog een reden om het niet in de wanddoos te verwerken: vlgs mij - zoals ik het in eerste instantie uitprobeerde - zat die condensator dan niet in parallel met de lamp, maar in serie?! (omdat nl vanaf connector '1' die draad doorloopt naar de lamp; en vandaar verder verbindt met de N ?!)
Ik mis op die foto dat knooppunt waar de condensator op zit de (zwarte) lampdraad die vanaf de schakelaar komt. Nu zit de condensator tussen blauw en bruin, dus tussen fase en nul. Dat heeft natuurlijk geen enkel effect op de lamp. Op die manier kun je er wel honderd van die condensatoren opzetten en nog geen succes scoren. Waar zit de zwarte draad vanaf de schakelaar? De condensator moet tussen die zwarte draad en de blauwe.Anoniem: 1166748 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:24:
^^
"Probeer eens die condensator niet intern in dat "ding" aan te sluiten, maar gewoon extern alsof het een extra lamp is. De dingen die je kant en klaar kan kopen berusten hier ook op."
Kijk, dat is nu precies wat ik dacht gedaan te hebben? zie nogmaals foto: [ https://imgur.com/a/R5p2TBe ]. De blauwe en bruine draad komen vd schakelaar (en ik heb dat extra stukje xvb er tss zitten om dit gewoon uit te proberen).
Ik kan ipv die condensator net zo goed een lamp daar koppelen (in parallel dus met die led armatuur; tenminste zo zie ik het toch).
DUS: wat ik op die foto gedaan heb, is dat nu korrekt of verkeerd?
De kleuren (in belgie) zijn gebaseerd op oa deze pagina: [ https://www.gamma.be/nl/d...bels/elektriciteitskabels ] (en mijn electricien gebruikt ook die kleuren). Het huis dat ik heb gekocht is nog vd vorige eeuw, en gebruikte een totaal ander kleursysteem (vnl Groen & Geel, met wat zwart, blauw, rood, wit, etc... EN ZONDER aarding... je begrijpt me wel).
Het circuit is als volgt opgezet; zie hier [ https://imgur.com/a/pWSACiS ]. De kleur vd draden "wijkt" hier af naar de lamp toe omdat in diezelfde buis (eerst richting zolder) ook nog (apart, bij wijze van spreken) {Bl + Ro + Ge/Gr} 'meeloopt' voor het zolderlicht (wat zelf gekoppeld is aan een 2P schakelaar ~ had electricien toendertijd voorgesteld omwille vdie Niko Led indicator).
Daarom heb ik gekozen voor kleur Bruin (richting zolder) dat eigenlijk de Fase is richting lamp, en Blauw (neutraal) vd lamp terugkomend... (dat - ook terloops - op zolder eerst passeert via een lasdoos)
Om diezelfde reden is de Fasekleur komende vd (beneden) wisselschakelaar Blauw gekozen (ipv Rood)
(hei, ik moest me behelpen met de buizen die er al lagen ~ en de electricien die uiteindelijk de schakelkast heeft geinstalleerd, vond dit allemaal aanvaardbaar). En jawel, die Blauwe draad wordt - richting zolder - verbonden met die Bruine draad...
(als je dit gortig vindt; ik kan je de oorspronkelijke kleurbedrading bezorgen. Of nog: voor het ganse huis waren slechts 2 zekeringen voorzien; ene voor resp beneden en boven. en dan wil je niet weten wat de verschillende eigenaars tssdoor nog allemaal hadden uitgespookt...)
Praktisch: indien dit "normaal" door mij zou opgezet zijn (met een buizeninfrastructuur die me dat zou toelaten natuurlijk, én de vrije beschikking over al mogelijke draadkleuren), dan zou je ter hoogte vdie lamp een Rode en Blauwe draad zien (in de praktijk is die Rode nu dus Bruin). tja...
Bijkomende test gedaan (zie fotos):
1. Philips armatuur vervangen door GU10 "nagloei" LED. Op de foto staat de lichtschakelaar uit, en heb ik dus een lichte nagloei (2de foto - zonder flash - maakt dit nog duidelijker).
Als ik nu "gewoon" een condensator (nam hier de 0.33uF) steek tegen het 'suikertje' aan (dus parallel met draden Ro en Bl vd lamp ~ jawel, effe tegen die vijsjes aangeduwd), dan verdwijnt die 'nagloei' gelijk... wat mij doet besluiten dat die powerLed_driver de zaak ietwat complexer heeft gemaakt?!
2. Heb daarna de philips armatuur er weer aangekoppeld, samen met die GU10 spot. De spot gloeit nu NIET meer (?), maar philips leds wel nog steeds... (zonder die condensator, wel te verstaan)
(had ergens een webpg gelezen waaruit ik begreep dat die (sommige?) leddrivers ook gebruik maken van condensators - wat mogelijks pt 2 kan verklaren - maar waarom dan ook niet langs de AC kant ?)
En vandaar ook mijn vraag: kan ik iets doen aan de AC zijde? (de output zou zijn: 75mA met 360VDCmax ~ moest er mijn vergrootglas bijhalen om het te kunnen lezen)
oh ja: ik gebruikte Bruin ipv Zwart voor de wisseldraden (1ste keuze van mijn electricien is nl zwart) omdat mijn leverancier Zwart toevallig niet in huis had (kon 1-2 weken duren voor dat terug "binnen" was). Had ik al gezegd dat ik een pitbull-dozer was?
(en opnieuw: mijn electricien zei dat dit geen probleem is, zolang ik maar consequent blijft doorheen het ganse huis)
Die 0.33 µF condensator zorgt er dus voor dat je LEDspotje niet meer nagloeit, maar zelfs met deze condensator gloeit je Phillips lamp nog wel na? Ook bij twee van deze condensatoren?
Misschien een raar idee wat je wellicht ook al hebt uitgesloten; is je schakelaar nog wel goed? kan deze niet een ministroompje doorlaten? Als je in je schakelaar beneden de blauwe 'COM' draad losmaakt van de schakelaar is de lamp dan ook helemaal uit?
Iedere LED driver heeft aan de primaire zijde (230V kant) en aan de secundaire zijde (de DC spanning kant) condensatoren zitten; anders kan een driver niet zomaar werken. (ze worden ook voor PFC gebruikt, maar dat is een ander verhaal). De condensatoren die in zo'n driver zitten die hebben verder geen gevolg voor het nagloeien van de lamp.
7400 Wp op het dak
Geen aarde, terwijl je wel een groen-gele draad noemt? Groen-geel is specifiek bedoeld voor aarde, elke andere toepassing is verboden. Met de blauwe draad is dat ook het geval, die mag alleen maar gebruikt worden voor de nul. Als dat op welke manier ook anders is, b.v. wat jij noemt omdat de elektricien de correcte draden niet in voorraad heeft, dan is die elektricien een enorme knoeier die meer één ding verdient, ontnemen van z'n bevoegdheid.Anoniem: 1166748 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:04:
ok: effe een verduidelijking hier dan...
De kleuren (in belgie) zijn gebaseerd op oa deze pagina: [ https://www.gamma.be/nl/d...bels/elektriciteitskabels ] (en mijn electricien gebruikt ook die kleuren). Het huis dat ik heb gekocht is nog vd vorige eeuw, en gebruikte een totaal ander kleursysteem (vnl Groen & Geel, met wat zwart, blauw, rood, wit, etc... EN ZONDER aarding... je begrijpt me wel).
Je verdere relaas is door dit alles nog al warrig door dat fout gebruiken van de draadkleuren. Ik geef je het dringende advies om te zorgen dat dit eerst helemaal klopt:
Bruin = fasedraad
Blauw = nuldraad
Zwart = lampendraad en wisseldraden
Groen-geel = aarde
Deze kleuren berusten op afspraken in de hele EU.
Aan alle andere kleuren in je uiteenzetting is eigenlijk geen touw aan vast te knopen.
Verder hoe dan ook, de condensator moet parallel aan de lamp, met andere woorden tussen zwart en blauw.
Oh ja, als de eigenlijke lamp Op gelijkspanning werkt gaat parallel aan de lamp natuurlijk niet, je moet echt aan de AC-kant van de driver zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 15-01-2019 23:07 ]
In België wil men ook nog wel eens rood gebruiken ipv bruin voor fase. Dat mag ook binnen de standaard die geen dwingende kleur voorschrijft voor enkel en alleen de fasedraad (mits geen blauw en geen geel/groen) In Nederland is fase standaard bruin (bij enkelfase), grijs (bij meerfase) of zwart (mij meerfase en schakel). Maar volgens de letter van de wet mag je deze ook paars of groen of wit maken..Techneut schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:03:
[...]
Geen aarde, terwijl je wel een groen-gele draad noemt? Groen-geel is specifiek bedoeld voor aarde, elke andere toepassing is verboden. Met de blauwe draad is dat ook het geval, die mag alleen maar gebruikt worden voor de nul. Als dat op welke manier ook anders is, b.v. wat jij noemt omdat de elektricien de correcte draden niet in voorraad heeft, dan is die elektricien een enorme knoeier die meer één ding verdient, ontnemen van z'n bevoegdheid.
Je verdere relaas is door dit alles nog al warrig door dat fout gebruiken van de draadkleuren. Ik geef je het dringende advies om te zorgen dat dit eerst helemaal klopt:
Bruin = fasedraad
Blauw = nuldraad
Zwart = lampendraad en wisseldraden
Groen-geel = aarde
Deze kleuren berusten op afspraken in de hele EU.
Aan alle andere kleuren in je uiteenzetting is eigenlijk geen touw aan vast te knopen.
Verder hoe dan ook, de condensator moet parallel aan de lamp, met andere woorden tussen zwart en blauw.
Oh ja, als de eigenlijke lamp Op gelijkspanning werkt gaat parallel aan de lamp natuurlijk niet, je moet echt aan de AC-kant van de driver zitten.
Plus, je moet aan de standaarden voldoen van het jaar waarin je elektriciteitsnetwerk in huis is aangelegd of serieus is geupdated, en niet altijd aan de laatste eisen.
7400 Wp op het dak
Dat gezegd zijnde:
a) "Die 0.33 µF condensator zorgt er dus voor dat je LEDspotje niet meer nagloeit, maar zelfs met deze condensator gloeit je Phillips lamp nog wel na? Ook bij twee van deze condensatoren?". Inderdaad: toen je dat eerst voorstelde, heb ik dat gelijk geprobeerd. Maar nog niet met die 0.47 uF, of zelfs evt 3-4 vdie dingen; probeer ik deze middag/vanavond even...
(nb: ook een 'powerled' in die GU10 steken gaf niet de oplossing; zoals bij mijn spotlights)
Wat die schakelaar betreft: ik denk dat die gewoon ok is (= nieuw, zoals het meeste materiaal trouwens ~ in de keuken zaten al "nieuwe" van zo'n jaar of 2-3 oud), omdat ik dit fenomeen in alle 4 de wisselschakel circuits heb, waar ik inderdaad ook 4 vdie philips armaturen voor had gekocht (nogmaals: die nagloei is niet echt hinderlijk; gewoon geinteresseerd om een oplossing te vinden).
Terloops: heb ik zo'n armatuur ook eens gekoppeld aan een 1P schakelaar (die gaf dit ook); dan de draden omgewisseld - zoals hier ook werd voorgesteld - wat dit zo goed als oploste (niet helemaal; je "zag" nog een hééééél klein beetje 'gloei'; en uiteindelijk zo'n condensator er tegen aan gestoken, wat gelijk de zaak oploste... (nu, voor de zekerheid zal ik die 'blauwe' draad deze avond effe loskoppelen; kwestie van puntjes aftikken)
b) "als de eigenlijke lamp Op gelijkspanning werkt gaat parallel aan de lamp natuurlijk niet, je moet echt aan de AC-kant van de driver zitten.". Een beetje wat ik zelf ook concludeerde; dus wat doe/kan ik aan die kant (rekening houdend met wat die led driver mogelijks al zelf doet)?!
Kan je met de info vdie led driver (75mA met 360VDCmax) ook iets aanvangen? zoals ik al vroeger zei: dit is niet echt mijn "dada", maar ik beschik over een volt/ampere meter; dus zeg maar wat ik moet doen...
btw: toen ik er pas in woonde, had ik er bijna overal spaarlampen inzitten (had ik in mijn oud appartement zitten); en die hebben dat probleem helemaal niet (zoals ook vroeger in dit topic al werd vermeld)
Als je fase en nul omdraait bij je LED lamp (randaarde uiteraard wel laten zitten) dan zeg je dat het niet meer nagloeit. Effectief heb je dan je oplossing gevonden? Voor de lamp maakt het niet veel uit of je fase en nul omdraait.
Aan de LEDdriver zelf kun/hoef/moet je niks zelf doen. Je hoeft de LED lamp echt alleen maar te zien als een 'black box die licht geeft' met daaraan drie aansluitingen; 1 voor aarde en twee voor wisselspanning. Dat er in de black box een LEDdriver zit, een LED en wellicht wat condensatoren en draadjes dat maakt voor nu even niet uit
Met spaarlampen en gloeilampen zul je dit probleem niet zo snel krijgen daar een spaarlamp niet kan werken op een heel laag vermogen. Een LED kan dit wel. (zoals je ziet)
7400 Wp op het dak
Helemaal waar dat laatste. Maar je zoekt hulp omdat je zelf niet voldoende er van af weet. Door het tonen van afbeeldingen en het noemen van draadkleuren bleek dat die niet helemaal correct zijn toegepast. Dus van offtopic zijn was geen sprake, zeker niet waar je bovendien heel vreemde kleuren noemde. Al met al was dit wat verwarrend. Zeker omdat rood tot zo'n 50 jaar geleden in Nederland de kleur van de nuldraad was (en groen fase) en in een ander bericht in dit topic werd verteld dat in België rood ook toegestaan is als fasedraad. Al met al voor een vakman die dit niets vermoedend aantreft erg vreemd.Anoniem: 1166748 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:56:
^^ De Ge/Gr draad (= aarding) werd door mij aangebracht, toen ik de ganse infrastructuur vernieuwde vorig jaar (dus voordien zat die er niet/ngergens). Over de kleuren ga ik het niet (meer) hebben; bovendien gaat de discussie hier over Leds die 'nagloeien', toch ?
Als het nagloeien zoals ik las verdwijnt bij het omwisselen van fase en nul zou ik me dan niet suf gaan piekeren naar een verklaring. Misschien ligt er wel ergens een verbinding met de fasedraad over een kortere afstand naast de lampdraad. Hoe dan ook is het probleem lijkt me hiermee opgelost.
Ik bedoel daarmee, geeft het zachte licht evenveel slijtage vergeleken met de led's volledig aan.