Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:03:
Ben ws. niet goed genoeg onderlegd, maar die weerstand kan toch nooit meer stroom "pakken" dan de doorgelaten stroom?

En wat gebeurt er eigenlijk als ik de verlichting dan inschakel? Stroom pakt altijd de makkelijkste weg, dus je zou verwachten dat de weerstand niet echt meedoet in het circuit.

Op zch kan ik die dimmer wel vervangen, maar het vervangende type schakelt ook niet dubbelpolig.

Vergeef me mijn onwetendheid...Stroomkennis gaat tot 4 VWO, en da's al 27 jaar geleden...
Allereerst je laatste zin, een mens kan niet alles weten. En ik weet van mijn kinderen dat elektrotechniek er in die natuurkundeboekjes maar heel bekaaid afkomt. En meestal is de leraar ook geen elektrotechnicus, zodat in de gewone natuurkunde heel goed les kan worden gegeven maar simpel blijkt dat elektriciteitsleer eigenlijk een vak apart is. Als je na die school er totaal niets mee doet en er ook nog weinig feeling mee hebt, dan blijft weinig tot niets van hangen. Heel begrijpelijk dat een en ander je niet duidelijk is.

Maar wat betreft je eerste zin:
Die weerstand staat toch parallel aan die LED? Als die niet echt meedoet zoals je veronderstelt, waarom zet je hem dan in als ik vragen mag? Waarom zou hij niet meedoen, hij ligt er toch niet werkloos on-aangesloten naast? De eenvoudige waarheid is dat hij extra stroom gebruikt, hoe hoog of hoe laag z'n weerstandswaarde ook is. Niks weg van de minste weerstand, de LED neemt stroom, de weerstand ook. En extra stroom betekent extra energieverbruik en hitte.

Als het een lamp met dimmer aan een snoer is, dan is de eenvoudigste oplossing inderdaad zoals vermeld in bovenstaand bericht de stekker er uit trekken.

Edit:
Ik lees je vraag nog eens door, om misverstaan te voorkomen, dat extra energie verbruik dat ik noemde als bezwaar is natuurlijk bij ingeschakelde lamp. Als je de lamp uitschakelt neemt zo'n weerstand inderdaad wel een deel van die capacitieve stroom voor z'n rekening zodat je minder last hebt van dat "nagloeien". En dat is wel nagenoeg energieloos.

[Voor 13% gewijzigd door Techneut op 10-07-2015 18:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:01
Sinds vandaag is Dre mijn held op GoT. Heel fideel van hem om even een aantal weerstandjes en condensatoren bij elkaar te solderen en naar me op te sturen.

De resultaten:
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 330 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,22 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 lampen
- alleen een weerstand van 49 kOhm werkt niet afdoende

Alle credits naar Dre, thx man!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Goed om te horen dat het werkt hansdegit!

Dit waren de setjes die naar hansdegit zijn verzonden:
RCZ bij 50 HzStroom bij 230VVermogen in weerstand
Setje #1330 Ohm0,33 µF9651 Ohm0,024 A0,19 Watt
Setje #2100 Ohm0,22 µF14469 Ohm0,016 A0,03 Watt
Setje #3100 Ohm0,33 µF9646 Ohm0,024 A0,06 Watt
Setje #449 kOhm-49 kOhm0,005 A1,08 Watt

Via de DM begreep ik dat in ieder geval setje 1 t/m 3 niet warm werden. Zo'n RC netwerk werkt dus goed met praktisch geen verlies.

[Voor 7% gewijzigd door Dre op 15-07-2015 20:09]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True