Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21-02 09:11
Ik heb gisteren en eergisteren 19 halogeenlampjes vervangen door 19 Philips dimtone. Het zijn twee groepen: een met 10 lampjes, de andere dus 9. Schakelen doe ik met een Jung 1254 UDE tronic dimmer.

De groep met 10 lampjes staat echt uit als ik ze uitschakel, maar in de groep met 9 lampjes blijft een aantal lampjes heeeeeel zachtjes branden.

Ik ben bang dat ik last heb van een lekstroom.

Kan ik dit oplossen door parallel aan de lampjes een dikke weerstand te plaatsen? En hoe dik moet die weerstand dan zijn?

De LEDs zijn Philips masterled Dimtone 4w-35. Alles draait op 230V.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
Ben ws. niet goed genoeg onderlegd, maar die weerstand kan toch nooit meer stroom "pakken" dan de doorgelaten stroom?

En wat gebeurt er eigenlijk als ik de verlichting dan inschakel? Stroom pakt altijd de makkelijkste weg, dus je zou verwachten dat de weerstand niet echt meedoet in het circuit.

Op zch kan ik die dimmer wel vervangen, maar het vervangende type schakelt ook niet dubbelpolig.

Vergeef me mijn onwetendheid...Stroomkennis gaat tot 4 VWO, en da's al 27 jaar geleden...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
Thx, weer wat geleerd.

Het zijn inbouwspots, dus die schakel je niet zomaar af.
Eigenlijk wil ik op zoek naar een weerstandje dat weinig verbruikt, maar wel genoeg pakt om die lekstroom op te souperen.

Hoe kan ik dat achterhalen?

edit:
wat in mijn ogen vreemd is:
bij de set van 10 lampjes treedt dit niet op, de set van 9 lampjes heeft wél last van dit capacitieve fenomeen. Kan het zijn dat de "opgetelde" weerstand van de lampjes nét genoeg is om de lampjes niet te laten branden?
Bij het inklikken van de lampjes werd het fenomeen steeds minder. Maw: na één lampje was het gewoon heel duidelijk, bij de 8ste al minder en bij de negende bijna niet waarneembaar. Bij 10 lampjes is het weg...

hansdegit wijzigde deze reactie 10-07-2015 19:39 (49%)

• hansdegit
Als ik een ordinaire 35W halogeen parallel erbij doe, is het effect ook weg. Lijkt logisch, gezien bovenstaand verhaal.
Idealiter heb je een weerstand die afgeschakeld wordt als de lampen aangeschakeld worden. Zoiets moet te bedenken zijn...

/edit:
die verbinding naar gnd... Er zit een stopcontact in hetzelfde raam als waar de dimmers hangen. Dus een aardedraad verbinden met de zwarte draad die uit de dimmer naar de lampjes gaat is snel gedaan. Maar schiet mijn aardlek er dan niet uit bij het inschakelen van de lampen?

hansdegit wijzigde deze reactie 10-07-2015 22:35 (37%)

• hansdegit
Thx AllesKan. Ik heb 'em alleen niet liggen, dus ik moet even naar de lokale electronicaboer.

• hansdegit
quote:
AllesKan schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:44:
[...]
Ik vermoed overigens dat het hier gewoon om de lekstroom van de dimmer gaat.
Tussen de schakeldraad en de nulleider meet ik 19 Volt als de dimmer "uit" staat.
Wanneer ik de schakeldraad loskoppel van de dimmer, is er geen spanning waarneembaar tussen de schakeldraad en de nulleider.

Is dat nog consistent met het capacitieve verhaal?

• hansdegit
Het lijkt me aannemelijker dat de dimmer gewoon teveel doorlaat voor een gemiddelde LED lamp. Ik meen dat het verbruik van de dimmer een halve watt oid is. Dat geeft een stroom van 2,5 mA, hetgeen nog steeds niet fijn is om vast te pakken...

Doorgaan met de suggestie van AllesKan?

• hansdegit
Constant 19v, dan weer eens 18,9 dan eens 19,1. Die multimeter is niet super accuraat :)

Die 2 mA heb ik berekend. Is eigenlijk een aanname, gebaseerd op het standbyverbruik van de dimmer dat volgens de specs 0,5W zou zijn.

Ik heb geen weerstanden in huis, moet straks even naar de lokale hobbyshop. En dan vraag ik dus om 100K en 150K. AllesKan had het over een 1W exemplaar, wat is dat?? Een speciaal type ofzo?

• hansdegit
Nou, ik heb zo'n 1W exemplaar van 150kOhm parallel aan het lampje: geen effect, alle lampjes aan de dimmer blijven heel vaag branden.

Voor de grap twee weerstanden in serie gezet en dat geheel parallel geschakeld aan een lamp: geen effect.
Ik begrijp er steeds minder van en neig naar het aanschaffen van een 35W halogeenlamp...

Ik waardeer jullie bijdragen overigens enorm, bedankt daarvoor.

p.s. Ook nog EUR 0,70 achter de wagen voor de twee weerstanden :( -O-

hansdegit wijzigde deze reactie 11-07-2015 14:43 (8%)

• hansdegit
quote:
DukeBox schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:51:
Als er eerst 10 halogeen lampen aan de dimmer hingen gok ik dat de dimmer een 150watt+ is. En daardoor niet geschikt is voor 10x2 watt aan led.
De lampen zijn Masterled Dimtones van Philips, 4W per stuk en werken prima met deze dimmer (die overigens 420W kan leveren); dat wordt ook door Philips beaamd.

@Techneut:
Jij stelt dus voor om de twee weerstanden parallel aan de 9 lampjes te hangen? Ik ga het meteen proberen.

edit: no sigar .... :?

• hansdegit
Je zult vast gelijk hebben, maar deze dimmer werkt ook prima met 2x Masterled E27 dimtone. En die zijn samen 16 W. De dimmers vervangen wordt gewoon een heel dure grap, dat wil ik nog even uitstellen.

• hansdegit
Haha, da's fijn :)

Zojuist de derde groep voorzien van LED's. Alleen: deze groep bevat 6 spots. Dan maar 4 uit het zicht plaatsen? Neuh, ook een beetje duur. Die lampjes zijn 11,- per stuk,

Ik wacht ff af of Dre nog met wat zinnigs komt.

• hansdegit
Eensch, maar die tastdimmers van Jung zijn zoooo mooi. En best duur bovendien, dus die wil ik niet 1-2-3 afschrijven.

Als workaround kan ik natuurlijk rustig een 35W halogeentje in de groep van 6 en van 9 gooien, kost me de kop niet, ook niet qua verbruik.

• hansdegit
Die dimtones van Philips geven hetzelfde licht, echt waar. Ik zie het verschil niet.
Dat zou dan een groep van 8 LED + 1 Halogeen en een groep van 5 LED + 1 halogeen worden. Nogmaals: dat ga je niet heel goed merken. Ja, een beetje qua verbruik. Maar we komen van 25x 20W halogeen en zijn dus nu terug naar 25x 4W LED. Dan zijn 2x 35W halogeentjes niet de doodsteek voor je terugverdientijd, hoor.

• hansdegit
Tuurlijk, maar we blijven tweakers, toch? Bovendien vind ik het niet ontzettend vervelend, meer opmerkelijk.

Als ik twee dimtones opoffer voor halogeentjes, voelt dat toch als zonde van mijn geld...En als we dit probleempje tacklen, maak ik mijn installateur best blij, denk ik. Hij zit nl. met hetzelfde probleem, maar dan met groepen van 3 of 4 dimtones.

• hansdegit
Nee, je kunt ook als installateur niet alles weten. Bovendien zet hij nu pas zijn eerste schreden op het gebied van LED. Laten we eerlijk zijn, pas sinds een jaar ofzo is het licht van een dimbare LED vergelijkbaar met de gloed van halogeen. Energiebesparing heeft hem nooit zo geboeid en hij heeft het gewoon altijd druk, dus laat -ie mij lekker dit soort dingen uitzoeken.

Ik snap je verbazing ,maar als je zijn situatie kent, snap je mijn reactie ook. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hansdegit
Sinds vandaag is Dre mijn held op GoT. Heel fideel van hem om even een aantal weerstandjes en condensatoren bij elkaar te solderen en naar me op te sturen.

De resultaten:
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 330 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,33 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 en bij 6 lampen
- een condensator van 0,22 uF icm een weerstand van 100 Ohm werkt bij 9 lampen
- alleen een weerstand van 49 kOhm werkt niet afdoende

Alle credits naar Dre, thx man!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True