redwing schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:17:
Al die versies kan ik prima uitrekenen hoor. Zoals ik al zei moet je inderdaad wel persoonlijk gaan kijken maar zo heel ingewikkeld is het nu ook weer niet. Als ik in juni een salarisverhoging krijg kan ik (als ik wil) echt wel precies bepalen wat dat nu daadwerkelijk oplevert.
Zoals ik al zei, jij valt waarschijnlijk in de groep die het redelijk kan uitrekenen, maar jij kan echt niet in juni uitrekenen wat een salarisverhoging volgend jaar voor jou betekent, want dat weet zelfs de overheid nog niet.

En ook voor jou geldt waarschijnlijk dat het een enorme puzzel is, want op je loonstrookje staat nog veel meer dan alleen de inkomstenbelasting en daar zie je oa HRA, PGB kinderopvangtoeslag nog niet eens. Leef je dan eens in aan mensen die tussen bijstand en laagopgeleid werd zitten. Voor hun is het A. een stuk ingewikkelder en B. het zijn geen Tweakers.
Ik heb de gewoonte om mijn belastingaangiften met de hand na te rekenen en ik slaag er nooit in om op exact hetzelfde uit te komen als het bedrag in de blauwe enveloppe. Orde van grootte lukt mij wel, maar ook dat is ingewikkeld, laat staan als je of een stuk armer of een stuk rijker als ik ben.
Dit is complete onzin, die lobby komt overal vandaan omdat het basisinkomen niet de oplossing is voor de problemen waarvan geclaimed wordt dat het op zou kunnen lossen. Laat staan dat er ooit bewezen is dat het enigszins een goed effect zou hebben.
Dat is nogal een omgekeerde gang van zaken. Er wordt gelobbyed om geen goed onderzoek en experimenten te doen en dat doen ze omdat er niet genoeg onderzoek en experimenten zijn die de logische gevolgen bevestigen?
Nee hoor, de bijstand is een vangnet om te zorgen dat je een minimum hebt om van rond te komen. Hoe je dat afbouwt als iemand wel werkt is puur een invulling. De regering kan zonder problemen besluiten dat je pas bij een ton inkomsten geen bijstand meer krijgt.
Zie je nou zelf niet wat je doet? Je maakt er een basisinkomen van!
En waar gaat die zorg dan van betaald worden betalen, krijgt iedereen die plotseling voor nop ? Als je dit daadwerkelijk meent gaat je belastingpercentage per direct met enkele procenten omhoog om het betaalbaar te houden.
Hoe denk je dat nu vrijwel alle zorg betaalt wordt? Een gehandicapte die niet kan werken betaalt niets zelf, ondanks dat we een heel systeem hebben opgetuigd met allerlei potjes waar hij geld van krijgt en allerlei rekeningen die hij vervolgens zelf moet betalen. Wat ik voorstel komt exact op hetzelfde neer, maar dan zonder de administratieve rompslomp.
Nogmaals, wantrouwen is iets dat een regering inbouwt en niet inherent aan het systeem. De mate van controles wordt simpelweg bepaald door de regering die het UWV aanstuurt en daarmee bepaald wat er gebeurt. Dat kunnen ze zomaar afschaffen als ze dat willen en bij een basisinkomen zouden ze zomaar kunnen besluiten om allerlei controles extra te gaan doen (zwartwerken, controle of iedereen nog wel leeft en of kinderen wel daadwerkelijk zijn geboren).
[...]
Net zoveel als dat jij er nodig hebt om te zien dat het juist niet inherent aan het systeem is maar puur een gevolg van hoe de regering er mee om gaat.

Ik snap niet dat jij het niet wil snappen. Het basisinkomen betekent dat iedereen er recht op heeft, het huidige systeem betekent niet dat iedereen er recht op heeft (maar als het puntje bij paaltje komt en je bent door alle hoepels gesprongen en je bent helemaal geplukt wel). Dat is het grote verschil, dat is inherent aan het systeem. Als je het huidige systeem ombouwt dat iedereen gewoon recht heeft op bijstand dan heb je gewoon een basisinkomen gecreëerd.

En dat wil je niet, dus is inherent aan jouw systeem dat je er alles aan doet om mensen aan het werk te zetten, ook al werkt dat averechts.
Uitgangspunt van het systeem zoals het nu is is dat je minder krijgt als je minder nodig hebt, en dus ontmoedigt het per definitie om te gaan werken. Het basisinkomen is niks anders als die filosofie wijzigen. En die filosofie veroorzaakt al die voorbeelden die ik aanhaal en waar jij van zegt: "laat het huidige systeem meer op een basisinkomen lijken dan heb je dat probleem niet."
Je mist het punt. Ik wil alleen de dooddoener ontkrachten, ik zeg niet dat het een goed idee is.
Er is nog geen enkel fatsoenlijk experiment gedaan dus dit vind ik een heel voorbarige uitspraak. Het enige wat ze tot nu toe hebben gedaan is een aantal minima een zak geld gegeven en dan concluderen dat ze inderdaad minder gaan stelen, waarbij vergeten wordy dat mensen zich toch al beter voelen en gaan gedragen als er aandacht aan ze besteed wordt (en daar zijn wel genoeg relevante experimenten mee gedaan)
In Canada is een vrij uitgebreid experiment gedaan. Maar nogmaals, het feit dat er actief wordt tegengewerkt om te experimenteren wil nog niet zeggen dat we geen gedachte experiment mogen doen.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt noch wat je bedoelt. Uitgangspunt van het basisinkomen is dat niemand zich meer zorgen hoeft te maken om de eerste levensbehoefte, en dat neemt een hoop problemen weg. Mensen die nu in de bijstand zitten worden gewoon letterlijk ziek van alle druk die het systeem ze oplegt en de uitzichtloosheid.
We hebben nu al te weinig banen, er komen geen relevante banen bij dus die extra BTW ga je niet krijgen. Sterker nog je hebt zelf aangegeven dat het basisinkomen bedoelt is omdat er te weinig werk en teveel mensen zijn.
In het huidige systeem is er te weinig werk, omdat je tenminste 50% boven het minimumloon moet zitten om noemenswaardig vooruit te gaan tov bijstand en heel veel werk nou eenmaal niet rendabel is voor dat geld. Het basisinkomen zorgt er oa voor dat mensen vertrouwen hebben en dus meer uitgeven, meer kunnen uitgeven en dat het loont om voor minder geld te gaan werken, wat er voor zorgt dat automatisering minder nut heeft.
Ik waag dat enorm te betwijfelen. Stel dat je dan op 80.000 Euro per jaar zit. In het basisinkomen hou je dan 52.000 euro over. Dat vertaalt zich naar een werkelijke belastingdruk van 35%, dat is lager dan de werkelijke belastingdruk waar je in het huidige systeem onder valt (het huidige systeem is zo ingewikkeld dat het moeilijk te zeggen is). En zelfs als dat min of meer gelijk blijft moet je er rekening mee houden dat bijv. je woning veel goedkoper is omdat er geen prikkels vanuit de HRA meer zijn. En vergis je niet, je levert naast belasting nog veel meer in op je loonstrookje, ook dat kan vrijwel allemaal verdwijnen en/of optioneel worden en/of een stuk efficiënter worden.
In het huidige systeem met de huidige filosofie is met name de huurtoeslag broodnodig. Binnen het huidige kader kan je dat niet aanpassen, althans niet zonder 20% van Nederland op straat te zetten of zonder allerlei nieuwe regeltjes te bedenken die hun weer compenseren. Het probleem met het huidige kader is dat soort simpele repen niet meer kunnen. De regering staat voor een bord met 10.000 knopjes en 10.000 cijfertjes en niemand kan voorzien wat de impact voor al die cijfertjes is als je ergens aan draait. Problemen worden opgelost door nog meer knoppen toe te voegen, en als men een knop wil afschaffen resulteert dat meestal ook alleen maar tot nieuwe knoppen. De enige manier om daarmee te kappen is om gewoon 2 knoppen te hanteren: het basisinkomen en het belastingtarief.
Klopt, maar dat komt vooral doordat jij een apart idee hebt van wat inherent aan het huidige systeem is en wat van het basisinkomen. Als je b.v. wantrouwen strikt vindt vallen onder het huidige systeem en vertrouwen onder het basisinkomen zul je inderdaad veel oplossen door het in te voeren. Algemeen is echter het idee van een basisinkomen vooral dat iedereen onvoorwaardelijk een zelfde zak geld krijgt. En als je daar van uit gaat is dat totaal niet nodig om veel problemen die we nu hebben op te lossen.
Je verstaat nu wat anders onder wantrouwen dan ik. Het huidige systeem is er op gebaseerd dat men de bevolking
wantrouwt en ziet als potentiële profiteurs. Het basisinkomen gaat er vanuit dat men de bevolking
vertrouwt en dat vrijwel niemand zn hele leven op de bank wil doorbrengen. Dat is het fundamentele verschil. Je betrekt er nu andere zaken bij, maar inderdaad belastingontduiking en te snel rijden zullen niet verdwijnen met het basisinkomen en daar zal op gecontroleerd moeten blijven worden.
Het basisinkomen voor de meeste hier behelst het afschaffen van het enorme circus aan toeslagen en belastingvoordelen, en dat te vervangen voor 1 uitkering die iedereen krijgt en van kan leven en 1 simpel belastingtarief zonder allerlei belastingvoordelen en schalen. Logischerwijs zal dat per saldo berekenen dat iedereen die slachtoffer is van het huidige systeem er op vooruit gaat, iedereen zoals jij en ik die gewoon een degelijk salaris hebben en geen gekke regeltjes per saldo ongeveer gelijk blijft en mensen die legaal maar wel profiteren (omdat de term misbruik verwarring gaf) van het systeem er op achteruit gaan.
Voor de gemiddelde Nederlander verandert er niets, er komen alleen enorme besparingen en indirecte positieve effecten bij.
De reden om dit in te vullen is omdat het huidige systeem nu al faalt in zn doelstellingen en in zn uitvoering en helemaal niet voorziet in de huidige werkelijkheid en de toekomst dat er simpelweg niet voor iedereen werk is wat voldoende betaalt om van te leven. Het basisinkomen maakt het mogelijk dat men zich nuttig inzet zonder dat daar enorme inkomens voor nodig zijn, terwijl het ondertussen heel helder, eerlijk en consequent mensen beloont die betaalt gaan werken of meer gaan verdienen. Het maakt arbeid een stuk interessanter en voor laag opgeleide mensen goedkoper, zonder dat ze uitgebuit worden.
De fout die de meeste tegenstanders maken is dat ze denken dat het huidige stelsel niet wijzigt maar dat iedereen er gewoon 1000 euro bij krijgt. Ja, dat kost je 17 miljard Euro per maand, maar is niks anders dan een stroopop. Het is juist de bedoeling om dit min of meer kosten neutraal in te voeren en te besparen op oa de administratieve rompslomp en misbruik.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"