emnich schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:33:
[...]
Als jij een duurder huis wilt dan moet je je dus gaan indekken dat je dat een poosje kan betalen. Een zorgverzekering is iets anders omdat je daar de kosten niet van kan inschatten. De WW is maximaal 24(?) maanden en is dus prima commercieel te verzekeren of voor te sparen.
Laten we daar nu net een WW voor hebben zodat iedereen standaard voor dit soort zaken is ingedekt. De praktijk heeft nl. laten zien dat als je dat niet collectief doet mensen die een grotere kans op letsel hebben (kan zowel door werk als brak lichaam zijn)
De economie is voor ongeveer 50% afhankelijk van uitgaven van de overheid. Een deel verdienen we met de export en een deel van onze uitgaven vloeien naar het buitenland door import. Het effect van een beetje sparen (wat we nu ook al doen maar dan via verplichte premies) is echt niet zo groot.
Dat effect is dus wel heel groot, waarom denk je dat het consumentenvertrouwen zo'n belangrijke graadmeter is. Veel vertrouwen geeft meer uitgaven en een betere economie.
Juist niet, nu is dat het geval maar met een basisinkomen is het voor iedereen hetzelfde.
Just niet, want nu heeft iedereen recht op WW gebaseerd op zijn werk. Straks krijgt iemand die weinig verdient alsnog een groot gedeelte via zijn basisinkomen en iemand die veel verdient nog maar een heel klein gedeelte. Je maakt het verschil dus juist extra groot ondanks dat iemand die veel verdient meer bijdraagt aan de inkomsten benodig voor het basisinkomen.
Een ZZP'er kan helemaal nergens aanspraak op maken. Als die even geen opdrachten heeft moet hij/zij ook gewoon z'n huis verkopen voor hij evt aanspraak kan maken op bijstand. Dat is prima en moet ook niet anders worden maar dat zou voor iedereen moeten gelden.
Vind jij het echt prima dat iemand die geen werk heeft altijd terugvalt naar bijstand ????? Dan heb jij toch een ander idee van prima dan ik en dan snap ik ook gelijk heel goed ons verschil van mening.
Kunnen de tegenstanders het dan ook eens worden over waarom ze precies tegen zijn want daar hoor ik ook heel veel verschillende dingen over

Ik ben tegen omdat ik nog geen enkel voorstel heb gezien dat haalbaar is en daarnaast ook geen enkel voordeel zie die niet makkelijker ook haalbaar zou zijn (mits de regering er ook echt op zou sturen)
Yup, en dat betaal je daarna door je belasting weer net zo goed terug. Voor werkenden is een basisinkomen puur geld rond pompen.
[...]
Je betaald er wel voor, maar dat zorgt er nooit voor dat de WW break-even draait. (in de topicstart een kostenpot van 3.536 miljard voor WW)
Yup, en de enige reden daarvan is dat de overheid heeft bedacht dat ze geen WW premie betalen voor ambtenaren en dat zelf willen betalen. Uteindelijk is dat dus een keuze maar zou WW normaal gesproken kosten neutraal zijn.
Graag iets beter opsplitsen, 3/4 van deze kosten ontkom je niet aan als je enigszins soociaal wil zijn.
[...]
Je hebt altijd nog je basisinkomen als je werkloos wordt. Je inkomen valt dus niet terug naar 0. Je buffer hoeft dus ook veel kleiner te zijn, en het zou ook veel goedkoper kunnen zijn om 'bij te verzekeren' tot een bepaald (door jezelf te bepalen en tijdsduur) bedrag. Zo'n "WW-verzekering" zou dus veel goedkoper kunnen zijn dan nu. Helemaal voor ZZP'ers is het dus beter.
Je buffer is afhankelijk van hoeveel je verdient en is dus voor laagverdieners niet nodig terwijl veelverdieners heel veel apart moeten zetten. Je ontkomt dus niet aan een verzekering en de eelijkste manier daarvan is zoals we nu in de WW doen. Dat aanpassen zou dan ook nogal onzinnig zijn en alleen maar bureacratie toevoegen (welke je nu net weg wilt hebben)
[...]
Als werken in de bouw meer risico is, dan zal dat beter betaald moeten worden zodat meer mensen dat willen doen. Blijkbaar is dat dan meer 'waard' dan een kantoorbaan. Gewoon zelfregulatie dmv. vraag/aanbod.
Dream on, waarom betaald het nu dan niet al beter ? Dat gaat echt niet veranderen hoor, zolang je er minder scholing voor nodig hebt is er een grotere groep mensen beschikbaar en zal het dus minder betalen.
[...]
Maar daarmee bereik je toch niet dat je alle werkenden ineens ook het basisinkomen gaat geven? Dat zul je toch echt in 1 klap moeten doen denk ik.
Waarom zou je dat moeten doen ? Een werkende zal meer belasting betalen dan dat hij aan basisinkomen kirjgt. Die een zak geld geven en de belasting omhoog gooien heeft dan ook totaal geen toegevoegde waarde.
[
Voor 34% gewijzigd door
redwing op 06-06-2016 21:45
]