Tuurlijk kan dat zonder basisinkomen. Want ook bij een basisinkomen zul je altijd nog controle nodig hebben. Zo kun je b.v. een WW en een pensioen nooit afschaffen, zul je de samenstelling van een gezin bij moeten houden, moet je controleren of iemand niet in meerdere gemeentes staat ingeschreven e.d. Alleen doordat je alles simpeler maakt kunnen die controles wel ver omlaag alleen kan je dat zowel met een basisinkomen als een versimpeling van het huidige stelsel bereiken.emnich schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:04:
[...]
Omdat het zonder basisinkomen niet kan. Als je de controles voor de WW, AOW, WAO, bijstand etc afschaft dan zit je al in een basisinkomen. Immers ik kan dan gewoon een uitkering aanvragen en omdat er niet gecontroleerd word, krijg ik die ook.
Nogmaals, het basisinkomen is één van de mogelijke oplossingen om de fouten in het huidige systeem op te lossen. Een andere oplossing kan echter zijn om die fouten uit het huidige systeem te halen (ze zijn ten slotte niet inherent aan het systeem maar een gevolg van verkeerde uitvoering)
Dat gaat je ook met een basisinkomen niet lukken, want wie gaat b.v. de hoogte van het basisinkomen bepalen ? Wat denk je dat er gebeurt als er een begrotingstekort/overschot is ? De regering zal hoe dan ook de begroting van het land op orde moeten houden en dat gaan ze toch echt doen door aan de inkomsten en uitgavenknoppen te draaien.Dat is voor mij het principe van het basisinkomen. Iedereen krijgt een zak geld (wat nu het overgrote deel van de mensen ook al krijgt) maar dan onafhankelijk van iets. Je doet er lekker mee wat je wilt. Wil je een huis kopen met hypotheek dan doe je dat, wil je huren dan doe je dat. Wil je kinderen op de opvang stoppen of juist niet? Wil je samenwonen of alleen? Allemaal prima, zoek het lekker uit! Het is jouw leven, doe er mee wat je wilt.
We moeten toe naar een overheid die minder bepaald en alleen maar in de basis faciliteert.
Wat weerhoudt je er nu trouwens van om een huis met hypotheek te kopen, te huren, kinderen al dan niet op de opvang te plaatsen en samenwonen of niet ? Er is niemand die je daarvoor tegen houdt. Dus hoezo krijg je meer vrijheid met een basisinkomen ? Het enige dat eigenlijk verandert ten opzichte van het huidige systeem is dat je met een basisinkomen de sollicitatieplicht weghaalt, iedereen een zak geld geeft waarvan de helft die zak geld weer terug mag geven in de vorm van belastingen (iedereen die werkt). Al het andere heeft niets met het basisinkomen te maken en kun je o pheel veel andere manieren net zo goed oplossen.
Uit alle realistische berekeningen komt dat het basisinkomen juist meer gaat kosten. Daarnaast kom je weer aan met al je regels die nu mensen tegenwerken. Ga eerst eens bedenken welke regels dat zijn en wie ze nu daadwerkelijk tegenwerken. Heel veel van die regels hebben nl. gewoon nut en gaan negatieve gevolgen hebben als je ze afschaft. Er zijn natuurlijk ook veel regels die niet echt nuttig zijn, maar waarom zou je die dan niet afschaffen ?Mensen moeten weer zélf controle krijgen over hun leven. Als ze dan de hele dag op de bank willen hangen met een krat bier en een zak chips, ook prima. En ja, ik betaal liever daar voor dan voor het kapot maken van mensen die wel willen maar nu tegengewerkt worden door alle regels. Per saldo kost het me namelijk hetzelfde (en ik denk zelfs dat het nu meer kost).
Daarnaast, hoezo heb je in Nederland niet de controle over je eigen leven ? Ja, als je niets wilt doen wordt je 'gedwongen' om iets te zoeken, maar voor de rest kun je veelal doen wat je wilt.
Ik ben er van overtuigd dat als je een basisinkomen invoert, veel mensen minder gaan werken (komt ook uit verschillende onderzoeken), waardoor werken minder lonend wordt (meer belasting nodig) en dus nog minder mensen gaan werken. Met een beetje pech kom je in een spiraal terecht waardoor de hele economie er onderdoor gaat. Nu kun je dit effect in het huidige systeem ook hebben alleen dan een stuk minder sterk.ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de mensen gewoon iets van hun leven willen maken. En de mensen die dat toch niet willen, doen dat nu ook al niet.
Maar heel simpel, er zitten inderdaad voordelen aan een basisinkomen, het moet alleen wel haalbaar/betaalbaar zijn, een stabiel systeem zijn en de beste oplossing zijn en dat is het voorlopig niet.
[removed]