Onbekend schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:54:
[...]
Ik heb de link wel bekeken. En als een compleet boek in beeld komt, en daarna de auteur zelf in aan het woord komt die ook nog iets over zijn boek verteld, dan is dat gewoon een (verkapte) reclame van dat boek.
Natuurlijk gaat dat stuk tot het eind van die aflevering niet alleen over dat boek, maar het blijft gewoon reclame van een "bestseller".
Ik vind daar nog wel een verschil in zitten. Als iemand bij bijvoorbeeld Top Gear als gast is om over een boek/film/etc te kwekken of bij Harry Mens, da's reclame. Het verschil zit hem erin dat ze bij zulke optredens een gegarandeerd kritiekloos podium krijgen. Bij EenVandaag krijg je dat echt niet.
Daarnaast heb je de selectieprocedure, EenVandaag wilde waarschijnlijk toch al een item in die richting maken (doen ze ook wel vaker) en dan zoeken ze dus gewoon wat mensen erbij die er iets interessants over kunnen zeggen. Heeft iemand daar toevallig ook een boek over geschreven en kan je die voor de camera krijgen, dan vind ik het niet gek als dat boek dan ook in beeld komt. Hij had ook relevante dingen over het onderwerp te vertellen, hij is er niet bij gesleurd om maar reclame te kunnen maken.
Als je bij Harry Mens op de thee wil
hoef je alleen maar een zak geld mee te nemen. En je krijgt gegarandeerd geen kritiek. Dàt noem ik reclame.
[...]
Dat is juist de ontwikkeling. Dankzij automatisering gaat de ontwikkeling steeds sneller. Ik moet er bijvoorbeeld nu niet aan moeten denken om nog op een 640x480 resolutie te werken omdat HD resolutie onbetaalbaar zou zijn als deze zonder robots gemaakt zouden worden.
Zeker. Op bepaalde vlakken zoals beeldschermen en telefoons en dergelijke zit die welvaart er ook nog wel in. Maar op veel andere vlakken zie je wel (meer) robotisering maar geen toename in welvaart. Lagere prijzen vaak wel.
Daarbij gebeuren er nu twee dingen: de rijken gaan er relatief meer op vooruit dan de armen en Jan Modaal. Die laatste groep vermengt ook steeds meer. Juist de banen van de traditionele middenklasse worden overgenomen door robots of door grote ketens.
De rijken zijn investeerders en ondernemers, die kunnen niet ontslagen worden en hun werk is ook niet zo 1-2-3 te automatiseren omdat robots geen bedrijven op kunnen zetten. Voor de armen duurt automatisering helaas langer. Echt minimumloonwerk valt best te automatiseren, maar de besparing is dan gewoon minder. Dus daar zit minder druk achter. Als Jan Modaal uit de middenklasse z'n baan verliest kan het dus zomaar zijn dat hij werk moet gaan zoeken voor minimumloon. Dat is nog niet geautomatiseerd.
[...]
Je blijft altijd vreemde mensen houden die van anderen profiteren. Wat doet een huisbaas van een studentenflat? Niets, alleen maar geld innen. En die telemarketeer doet zeker wel iets, en is zeker van belang voor dat betreffende bedrijf waar meer mensen hun brood verdienen.
De netto welvaartswinst van een telemarketeer is nul. De gebelde slachtoffers worden er zelden blij van. De telemarketeer zelf waarschijnlijk ook niet. Het bedrijf erachter verkoopt meer, dat is waar, maar dat is nog geen welvaart. Een deel van die winst snoept het bedrijf gewoon weg bij andere bedrijven, dat doet dus niets voor de welvaart. Nog een deel is de door-de-strot-duw techniek: consumenten die spullen kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben of niet willen maar door agressieve verkooptechnieken toch afnemen. Ook dat is in mijn ogen geen toename van de welvaart.
Die huisbaas die je noemde zou voor onderhoud moeten zorgen en heeft ooit een investering moeten doen om eigenaar te worden van een pand. Uiteraard zijn er genoeg minder frisse types in die business, maar een huisbaas kan best welvaart toevoegen.
[...]
Wat voegt bijvoorbeeld Apple toe aan de welvaart? Met die dure producten van hun zorgen ze alleen maar voor dat mensen armere mensen in geldproblemen komen. Dat is eigenlijk precies het zelfde, met als enige verschil dat ze "legaal" bezig zijn.
Ook weer een slecht voorbeeld. Apple maakt zelf producten. Spullen die binnen een hun ecosysteem samenwerken, een aanbod van diensten, bepaalde look-and-feel en kwalitatief relatief goede apparaten. Je kan ze overpriced vinden (het is ook niet mijn ding), maar dat wil nog niet zeggen dat ze niets toevoegen aan de welvaart.
Je kan ook naar Rolex kijken. Je kan op je telefoon ook zien hoe laat het is en die is nog nauwkeuriger ook. Maar mensen vinden een Rolex mooi en dan zijn er mensen die er graag eentje willen hebben. Uiteindelijk is het gewoon een product van hoge kwaliteit. Vanuit praktisch oogpunt is het misschien een overdreven hoge kwaliteit, maar dat maakt op zich niet zoveel uit. Als het zonder agressieve of misleidende reclamecampagne verkocht kan worden omdat mensen het gewoon zèlf willen hebben dan voegt het welvaart toe.
[...]
Bijna al het werk is nuttig of juist nutteloos, dat ligt er net aan hoe je er naar kijkt.
Die bergen reclamefolders op de deurmat en de reclame op tv zijn ook voorbeelden om mensen geld uit hun zak te kloppen.
Die had ik ook kunnen noemen. Als ik alle beroepen moet gaan opnoemen die niets toevoegen aan de welvaart heb ik wel een paar kantjes nodig.
In zeer beperkte mate is de reclamebranche trouwens wel nuttig. Als een winkel een folder wil (laten) drukken en klanten pakken zelf zo'n folder van de stapel in de winkel omdat ze willen weten wat de winkel zoal te bieden heeft dan is het nog informatievoorziening. Ook reclame die mensen bewust maakt van het feit dat er bijvoorbeeld een nieuwe winkel is geopend heeft nog een zekere informatieve waarde. Maar dergelijke reclame is natuurlijk vrij eenvoudig te vervangen door een regionale nieuwsbrief/mailinglist.
Niemand heeft een tv of laptop van 2000 euro nodig, terwijl er 1 van 1000 ook voldoet. Maar de mensen daarachter creëren enorm veel werk in de reclamebranche.
De reclamebranche en Zweverig B.V. (horoscoop-TV, superfood, alternatieve genezers, etc) is wel een groot zo niet het grootste deel van de onzichtbare werkelozen. Een andere groeiende groep is de casual gaming industrie. Specifiek
perperdure in-game aankopen. (hij is leuk, toegenomen welvaart!) Door smerige verkooptrucs betalen mensen voor games een veelvoud van wat een vergelijkbare game vroeger retail had gekost.
Met je laptop en TV zit je er weer naast. Sommige mensen hebben zeker wel een laptop van 2000 euro nodig. Gamers, professionele ontwerpers, architecten om maar wat te noemen. Natuurlijk kunnen die hun werk ook wel op een laptop van 300 euro doen, maar een laptop is gewoon gereedschap. En goed gereedschap kan veel tijd en frustratie besparen. Dat is een toename van de welvaart.
Een TV van 2000 euro is luxe maar geen onzin. Een filmfan kan zo'n scherm aanschaffen. Het is geen geldklopperij. Daarnaast financieren die topmodellen voor een deel ook weer de onderzoekskosten om een nòg betere TV te ontwerpen.
Parfum (A-merk) is een twijfelgeval. De kostprijs is nihil en ze verkopen vooral een gevoel/fantasie en die creëeren ze ook met reclame en door sterren hun spul te laten aanprijzen. Tegelijk wil de consument die fantasie ook graag hebben. Verschilt eigenlijk weinig van Pokémonkaarten of wat de jeugd ook moge verzamelen tegenwoordig in dat opzicht.. Zolang het doel is om een mooie fantasie te maken waar mensen het geld voor over hebben is het een toename van de welvaart, zodra je een merk/franchise gaat uitmelken voegt het weinig meer toe. Maar dat is een hele dunne lijn.
[...]
Als je (tijdelijk) geen werk kunt vinden is dat erg slim. Ondertussen solliciteer je natuurlijk verder, maar als het boeken schrijven veel winst oplevert ga je daar natuurlijk mee verder.
Op de lange termijn heeft geen enkele baan (in zijn huidige vorm) toekomst. De banen veranderen allemaal, en gaan allemaal met hun tijd mee.
Niet allemaal, genoeg banen verdwijnen gewoon. Daarom moet je dus een beetje flexibel blijven.
Maar zeggen dat het slim is om schrijver te worden vind ik een beetje krom. Robots nemen je werk misschien niet direct over maar het verdienmodel is afhankelijk van een kunstmatig gecreëerde schaarste. Je kan een glazenwassende robot ook verbieden en dan voorstellen dat het slim is om glazenwasser te worden. Dat is niet geheel onwaar, maar is het echt zo verstandig?