Kan ik ook niet. Hoop dus dat jij en alle anderen het met mij eens zijn als ik aangeef dat we dit topic beter kunnen gebruiken om deze vraagstelling op te lossen ipv ellenlange wellus nietus spelletjes te spelen, waarbij een privé situatie geldt als zogenaamd valide argument voor een aanpassing die >17 miljoen mensen aangaat.
Gemeentelijke Belastingen zouden feitelijk moeten komen te vervallen.
Denk wel dat het goed is dat gemeentes een eigen budget en mogelijkheid tot lokaal beleid behouden. Rotterdam heeft met zijn haven andere belangen dan Amsterdam met grootste luchthaven en Groningen met gasboringen.
Als alle toeslagen vervallen, moeten die belastingen ook vervallen anders kom je met je BI niet rond.
Bottom line natuurlijk een vestzak broekzak verhaal maar dat ons belastingstelsel onnodig complex is zal niemand ontkennen.
Idem geldt voor het Eigen Risico in de zorg, dat zal ook moeten verdwijnen. En dat kan prima, want het systeem werkte ooit ook prima zonder eigen risico's en veel lagere premies.
Hierbij doel je op het tijdperk van de particuliere zorgverzekeringen? Kan me niet voorstellen dat je dit wilt herintroduceren. Heb je straks een zorgeloos leventje met basisinkomen, wil het ziekenhuis je (nog) niet helpen omdat ze meer kunnen verdienen aan een particulier verzekerde.
Verder natuurlijk totaal onzinnig om zorgkosten uit het verleden als referentiekader te nemen. "Vroeger" was een ziekte als kanker al snel terminaal. Anno 2017 kan het gelukkig een stuk beter gediagnosticeerd en bestreden worden. Medicijnen kosten alleen (helaas) wel snel een paar ton per jaar, per patient.
Uberhaubt nog even los hiervan. Eigen risico komt bij de verzekaar terecht terwijl subsidies etc. vanuit de overheid komen. Die 2 geldstromen kun je natuurlijk niet tegen elkaar wegstrepen.
Enfin. Ik ga nog een laatste poging wagen om dit topic richting een constructieve hoek te duwen en mocht hier geen fatsoenlijk antwoord op komen dan haak ik af.
Even los van de noodzaak en even zonder direct achter de komma te moeten rekenen.
Als ik alle posts vanuit het pro kamp goed interpreteer -en ik ga nu even kort door de bocht' zal het bekostigen van b.v. een basisinkomen vooral weg moeten komen bij de "sterke schouders"
Vinden deze mensen dat leuk? Natuurlijk niet. Zelfs in ons huidige stelsel ontduikt men massaal belasting. De meer de belastingdruk gaat toenemen, de meer je vermogens (of zelfs hoogopgeleide mensen) wegjaagt en uberhaubt geen belastingen meer kunt innen.
Dus.... Simpele vraag voor de pro-personen: hoe denk je de personen en bedrijven te kunnen overtuigen om in Nederland te blijven terwijl je belastingen significant moet opschroeven en we dankzij allerlei EU verdragen morgen een hoofdkantoor kunnen oprichten c.q. een baan kunnen vervullen in het liberale Duitsland of België?
En om zelf wel even gefundeerd voor de dag te komen:
http://statline.cbs.nl/st...tion/?dm=slnl&pa=82563ned
Ruim de helft van de overheidsinkomsten komt weg uit belastingheffing op "producten"
Gaan we meer exporteren als we hier een basisinkomen invoeren? Nope
Gaan we de binnenlandse consumptie meer aanjagen? Vast en zeker
Alleen is het jammere dat we qua consumptie-goederen flink moeten importeren. (Tel voor de gein het aantal made in china labeltjes bij ie thuis). Ergo, de handelsbalans slaat om waardoor het financieren van het basisinkomen door louter belastingen te innen per definitie niet haalbaar is.
Linksom of rechtsom zullen we dus financiële middelen uit het buitenland moeten aantrekken om uberhaubt onze economie draaiende te houden. De gaskraan in Groningen zal spoedig dichtgaan en Shell is zijn bezittingen in de Noordzee aan het verkopen. Simpel gezegd kunnen we dus nog geld verdienen met de export van tulpen, kaas en kennis. Laat nou net dat stukje "kennis" heel makkelijk op het vliegtuig kunnen stappen als hij/zij met 2 uurtjes vliegen in Barcelona het drievoudige kan verdienen.
En ja, Nederland drijft op MKB.
En nee, de lokale timmerman zal niet snel emigreren. Feit blijft dat zijn hout uit Canada komt en de spijkers uit China dus linksom of rechtsom moet die import terugverdiend worden door het exporteren van kennis.
Een keer raden waar ons kennisniveau heengaat als ouders niet meer zeggen "zoon, je moet je huiswerk maken zodat je later geld kunt verdienen om een huis te kopen en een kind op te voeden" maar "zoon, pak een biertje en relax. Waarom studeren als de overheid je huis e.d. betaalt? Wat wil je nog meer? Dont worry be happy"
Mijn conclusie: een basisinkomen zal wellicht mogelijk zijn in landen die rijk zijn aan grondstoffen. Iedereen elke dag een uurtje olie oppompen en er kan een nieuwe wolkenkrabber worden gebouwd. Helaas hebben we als Nederland qua grondstoffen weinig te bieden. We moeten ons geld dus verdienen met kennis (aka hoger opgeleiden) terwijl je met een basisinkomen juist een andere groep mensen bedient. Hoger opgeleiden zullen per definitie geen genoegen nemen met een basisinkomen dus voor hen maakt het geen verachil terwijl de bijstandsgerechtigen meer financiële ruimte krijgen en daardoor des te minder gemotiveerd zullen zijn om (weer) aan het werk te gaan. En al mocht deze groep in het meest gunstige geval wel massaal de handen uit de mouwen willen steken, zal dit voornamelijk gaan om werkzaamheden die weinig tot niets leidt tot een verhoogde export.
[
Voor 46% gewijzigd door
Switchie op 24-06-2017 03:20
]
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren