Op de langere termijn wel ja. Maar geld is niet de voornaamste reden voor een basisinkomen. De maatschappelijke effecten van het basisinkomen. Dat mensen gelukkiger worden, minder snel ziek, niet meer uitgebuit kunnen worden, altijd de garantie hebben op inkomen ongeacht je situatie.
Dat is je ook al meerdere keren voorgerekend, 40% is complete onzin, het gaat eerder hoog in de range van 50-80% zitten.
50% had ik zelf ook al voorgesteld. Laat de overheid verder zelf ook maar eens goed kijken waar er te bezuinigen valt. Ik kan nog wel wat verzinnen voor ze: Denk aan Koningshuis, Wachtgelden voor ex-politici, het gedogen van het massaal overschrijven van de Balkenende norm door topmanagers in (semi) publieke functies, immigratiestop,
asielgelukszoekers terug naar land van herkomst indien dat land als veilig wordt bestempeld, hypotheekrente aftrek voor hypotheken boven de 500.000 euro afschaffen en verhoog de vermogensbelasting een paar procent voor iedereen die meer dan een miljoen bezit.
Werkloosheid bestaat gewoon nog, onder dwang werken bestaat gewoon nog (sterker nog, het zullen er meer zijn), hoog gemotiveerde werknemers is onzin. Etc. etc.
Nee, met een BI zal werkloosheid niet meer bestaan. Het niet hebben van werk kun je dan net zo zien als het niet hebben van een auto. En zo iemand noem je ook niet autoloos.
Jouw hele verhaaltje over maatschappelijke effecten is leuk en aardig, maar dat is gebaseerd Star Trek economie waar het minimum in deze huidige tijd iets van 3000+ euro oid zou zijn, dan kan je rustig gaan overdenken wat je wil gaan doen, in de tussentijd nog wat studeren.
Je baas kan je rustig ontslaan want je hoeft je huis toch niet uit. Of je moet echt in een villa wonen.
Alleen dat is een verzonnen toekomst...
Star Trek economie? WoW was dat maar geen leugen. In die wereld wordt er wel goed voor je gezorgd. Dat je dan alsnog op een sterrenschip "werkt" is iets dat je doet omdat je dat graag zelf wilt. Vergelijkbaar met mannen die Navy Seals willen worden. Daar is het motto ook simpel, als je het niet wil, daar is het gat van de deur. In het Star Trek universum is niemand verplicht om op een sterrenschip te werken. Overigens is de Star Trek economie ook niet geheel duidelijk, omdat het soms wel lijkt alsof mensen nog een baan hebben, zoals de vader van Sisko, die had een eigen restaurant. Maar goed, het kan ook zijn omdat in die universum al reeds in de basis is voorzien en dat die man graag een restaurant wou en dat hij zijn plezier daar ook uit haalt. Zou dat niet ideaal zijn als dat in werkelijkheid hier ook zou kunnen?
Al jouw verzonnen maatschappelijke effecten die zou er nu bijna allemaal al moeten zijn, alleen dan in grotere mate, want bijstand is simpelweg hoger dan BI.
Je vergeet het aspect DWANG. Bijstand betekend weliswaar geld, maar ook met je blote billen bloot en je hele privacy op tafel, en doen wat je gezegd wordt, want anders, strafkorting. Bijstand is een vangnet, inderdaad, het vangt je en houdt je gevangen.
Het grootste probleem met bijstand / BI is simpelweg de financiele zorgen die gepaard gaan met erin zitten. En dan is het BI lager dan bijstand alleen je mag dan wel 20% van je loon houden ipv 0%.
Oftewel je wordt verplicht om te gaan werken om op bijstandsnivo te komen en dat zijn dus een heleboel mensen die ongeschoold werk moeten gaan doen, dat weten werkgevers ook, oftewel de lonen voor die groepen zullen naar beneden gaan.
En waar je uit de bijstand kan komen, daar kan je niet uit een BI komen.
Waar je vanuit de bijstand scholing kan krijgen van UWV waardoor je verder kan, kan je met een BI geen scholing betalen en blijf je altijd aan de onderkant van de samenleving hangen (en je kinderen ook).
Als je in de bijstand zit hou je, als je tenminste al je zaakjes goed op orde hebt, niet rookt of drinkt ruim 300 euro per maand over om van te leven, exclusief de extraatjes die gelden voor de bijstand. Financieel gezien is de bijstand helemaal niet zo slecht. Als je het vergelijkt met het minimuminkomen voor iemand die 40 uur per week werkt, nou dan ben je gek dat je 40 uur per week werkt. Dan nog liever bijstand.
Het feit dat het BI lager is dan de bijstand, alhoewel minimaal, want over de hoogte van het BI wordt ook nog gediscussieerd, is de BI enkel bedoeld voor de basis. Met Bijstand kun je nog wel wat extraatjes doen. Ik heb zelf ook in de bijstand gezeten. Kon gewoon mijn auto houden, zelfs nog op vakantie gaan, kreeg vakantiegeld, stukje participatiefonds, collectieve zorgkorting via de gemeente. Allemaal mooi en wel, financieel gezien. En dat is ook wel eens gezegd, dat een alleenstaande moeder met kinderen in de bijstand meer geld binnen harkt dan iemand die 1,5x minimum verdiend. Het zijn juist al deze zaken die de bijstand financieel gezien wel aantrekkelijk maken. Alleen de verplichtingen die er bij horen maken het juist weer heel erg onprettig. Laten we beide vervelende bijwerkingen neutraliseren door BI in te voeren. Werken moet weer lonen, en als men gaat werken, moet men dit ook met plezier willen doen. En dat plezier wordt dan ook nog gecombineerd met het feit dat je geen loon hoeft af te dragen voor je uitkering. Win win.
Dat is het grootste maatschappelijke effect wat een BI gaat veroorzaken, van een onderlaag die kansen krijgt ga je naar een onderlaag die geen kansen meer krijgt en voor eeuwig verschopt blijft.
En dat baseer je op?
Oh, dus als de bankier (lees: topman, directeur) er niet meer is, is de gehele bank er ook niet meer?
Je wil gewoon niet toegeven dat vuilnismannen belangrijker zijn voor de maatschappij dan die graaiers daar aan de top bij de banken.
2500 euro, mwah ook nog wel. 2000 nee.
En een totaal andere vraag:
Stel dat jij die 3000 euro verdient, en samen met jouw collega op de vuilnisauto rijdt. Nu kom je erachter dat jouw collega 4000 euro verdient en exact het zelfde werk doet als jij. Wil jij dan nog steeds voor die 3000 euro werken, of wil je dan ook minimaal 4000 euro?
Dat is een onrealistische vraag omdat dat nu ook gebeurt. Dat is afhankelijk van hoelang iemand al dat werk doet. Zoiets noemen we 'functie jaren'. Als we exact gelijktijdig begonnen zijn dan zou ik wel gaan navragen waarom hij 1000 euro meer krijgt.
Daarom snap ik die stribbeligheid over dit onderwerp niet. Vlaktax is al voorgesteld. Iedereen 40 of 50% van zijn inkomen laten betalen aan inkomstenbelasting/loonbelasting. Dat is al vele malen voorgesteld en toch nog weer gaan navragen hoeveel er bijgedragen moet worden? Vreemd. Erg vreemd.
Maar waarom kunnen we die toeslagen niet nu al laten vervallen?
Dan breng je heel veel mensen financieel in de problemen. Dan gaan er letterlijk heel veel mensen failliet, die gaan dan een beroep doen op de WSNP en dan is het uiteindelijk de maatschappij die voor deze schulden opdraait.
Status werkloos lijkt me niet te veranderen? Als je geen werk hebt, ben je werkloos volgens de huidige definitie, die definitie hoeft niet te veranderen.
Nee, maar met een basisinkomen kan die term vervallen. Werk is dan geen essentiële onderdeel van het leven, maar een keuze. Sowieso mag die term wel verdwijnen want er kleven veel te veel negatieve stigma's aan het woord, die door vele mensen zonder werk als zeer onplezierig worden ervaren.
Zie het maar zo: Iemand zonder auto noem je toch ook geen "autoloze". En waarom niet? Omdat een auto geen essentiële onderdeel is van het leven.
Waarom zou personeel waarbij de invoering van het basisinkomen meewegend is, ineens hoog gemotiveerd zijn? Ik heb nieuws voor je, dat zijn ze niet en er is een schreeuwend tekort aan personeel (ja, wij werven actief in polen, puur omdat we in NL geen personeel kunnen krijgen, ik zie niet in waarom dat ineens zou veranderen. En dan zijn ze ook ineens hoog gemotiveerd. Of zeggen ze ineens doei als je een keer kritiek hebt, want ach, ze krijgen toch wel hun basisinkomen?
Personeel dat een BI heeft kan daar altijd op terugvallen. Als het werk niet bevalt of de baas doet vervelend dan zeg je gewoon "Beste maar weer". Ik zeg ook niet dat HUIDIG personeel gemotiveerd zou zijn. Zodra het BI is ingevoerd kunnen mensen zelf gaan kiezen, en wie zelf zonder dwang kiest, is gemotiveerd. Als jij in januari een vakantiebestemming gaat zoeken, en na een paar dagen heb je je ideale vakantiebestemming gevonden, dan ga je toch ook als het zover is gemotiveerd op vakantie? (niemand dwingt je).
Dat kan nu ook prima? Ik heb 2 banen, en doe daarnaast een deeltijd HBO-opleiding, en zelfs daarnaast heb ik nog ruimte voor hobby's en ontplooiing op andere kennisgebieden, en de komende zomer ga ik lekker 2 weken niets doen! En dat zonder basisinkomen!
Vanuit jouw perspectief is een BI niet nodig aangezien jij je makkelijk red. Maar er zijn genoeg mensen die zich niet makkelijk redden, die ook vaak overgeleverd zijn aan de grillen van de gemeentes, zeker met de invoering van de participatiewet. Nu heb jij werk wat je waarschijnlijk wel leuk vind. Maar stel het werk komt te vervallen en je kunt niet 1,2,3 hetzelfde werk terug vinden, en uiteindelijk beland je bij de gemeente, die jouw situatie gaat misbruiken en jou echt niet aan hetzelfde soort werk gaat helpen wat je voorheen deed. Nee, die laten je schoffelen, wc's schoonmaken, enveloppen vouwen, papier prikken totdat je er geestdood bij neervalt. Dus, mijn punt is, probeer het BI eens te bekijken vanuit zo'n situatie en niet vanuit je eigen situatie waar alles, naar schijnt, op rolletjes loopt.
Waarom kunnen we dit niet toepassen op de bijstand dan? Of roken óf eten.
Ja, dat kan. Maak de bijstand onvoorwaardelijk. En schaf het dwangarbeid gedeelte af.
Met een sobere bijstand met minder toeslagen zal werken ook sneller lonen.
Met een sobere bijstand in de huidige situatie zul je veel meer mensen de armoede indrukken en werk is er niet voor ze. Technologische werkloosheid is een feit, daar kun je niet omheen. Er zijn ook genoeg mensen in de bijstand die gewoonweg niet meer kunnen werken, door gebrek aan opleiding, ervaring, ouderdom of gebreken.
Die banen zijn er voor een groot gedeelte al, het personeel is alleen niet te krijgen!
Jup, alleen jammer dat gemeentes en bedrijven zo krenterig zijn om mensen niet een opleiding te gunnen (een zgn bbl traject) om die banen te vervullen.
Maar hoe ga je nu ineens énkel hooggemotiveerd personeel krijgen? Daarnaast voorziet het basisinkomen slechts in pure basis zoals je het zelf schetst, dus als je een huis gekocht hebt heb je alsnog niks aan een basisinkomen waar je op terug zou kunnen vallen
Nou dat gaat vanzelf. Stel het BI wordt nu ineens ingevoerd. Bam, iedereen krijgt 1000 of 1200 euro per maand, onvoorwaardelijk. Sommige mensen zullen bij hun werkgever weggaan en lekker rustig op zoek gaan naar iets anders. Slechte werkgevers zullen zelfs nog meer personeel verliezen. Dus om te overleven zullen ze wat meer moeten bieden. Hoeveel mensen hier kennen de jaren 90 nog? Dat waren pas hoogtij dagen voor de werknemers. Die hadden toen de banen voor het kiezen en ze konden hoge eisen stellen. De werkgevers vochten als het ware tegen elkaar om de werknemer. Als je mensen zelf de keus geeft, dan volgt een hogere motivatie van zelf wel. Net zoals ik hierboven aangaf in het vakantiebestemmingsplan.
Hoe dan? Dat huis dat je gekocht hebt kun je toch niet meer betalen van alleen een basisinkomen, hoezo komt daar geen stress bij kijken dan?
Dat is een keuze die je zelf maakt. Niemand verplicht jou om een huis te kopen dat jou verplicht 1000 euro per maand aan hypotheek te betalen. Als jij dan vervolgens je werk kwijtraakt en het basisinkomen is niet genoeg om je hypotheek te bekostigen dan moet je het maar verkopen, of verhuren. Maar dat heb je nu ook. Van een bijstand uitkering kun je ook geen 1000 euro hypotheek betalen.
Relevantie? En hoezo komt door dit een gebrek aan basisinkomen?
Het leven is zo duur geworden dat een stel met kinderen bijna altijd wel met z'n beiden moet werken om het hoofd boven water te houden. Kinderen gaan tegenwoordig heel vaak naar de crèche. Ouders hebben geen tijd meer voor hun kinderen. Zijn uitgeblust. En die kinderen willen zo graag een beetje aandacht van hun pappie en mammie, maar krijg het niet. Opgevoed worden ze ook niet. Jongelui van tegenwoordig zijn stukken brutaler dan die van in mijn tijd. In mijn tijd waren we ook al een stukje brutaal, maar 20 jaar daar voor hoefde je niets te flikken als puber. Dan kreeg je gewoon een draai om de oren. Zelfs die heb ik ook nog wel eens gehad. Tegenwoordig mag je je kinderen geen corrigerende tik meer geven want dan heb je de kinderbescherming gelijk op je dag. Met andere woorden, de kinderen kunnen mooi baas spelen in huis. En laat ik toevallig een neef hebben met twee kinderen waar ik dit exact zie gebeuren. Die twee kinderen hebben zulke grote bekken, dat is gewoon niet normaal meer. Maar er wordt niet tegen opgetreden. Ja af en toe wordt er wel eens naar ze geroepen of zo, maar daar blijft het bij. Nou zoiets had ik niet hoeven flikken als puber, m'n pa gaf me wel eens een paar flinker beukers als ik iets had geflikt.
Maar we hadden toch een vlaktaks van 50%? Mag je alles waar je voor werkt gewoon houden, of moet je de helft afdragen? En wat maakt het precies een walgelijke wet?
Oh is het nu zo moeilijk? 50% loonbelasting voor iedereen. Ja dat klinkt inderdaad als de helft. Dus verdien je 3000 euro bruto, dan hou je daar 1500 euro netto van over. Daar komt je basisinkomen van 1000 euro bij, dus dan heb je 2500 euro netto.
In de huidige situatie houdt je van 3000 euro bruto netto ongeveer 2230 over. Dus met een basisinkomen zou je er nog op vooruit gaan ook.
De Participatiewet. Ja, die is walgelijk. Omdat er zoveel dwang in zit en zoveel mensen vernederd.
Bekijk onderstaande video's maar eens, dat verteld het gehele verhaal precies zoals ik het probeer te verwoorden:
[
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pZ0D3W62qZA]
Zeg nu zelf, dit is toch niet iets om trots op te zijn? Je zult maar in hun schoenen staan.
kanonne zeg, wat een gequote, kan ik niet met 1 persoon in discussie gaan en de rest met elkaar, pfff
[
Voor 128% gewijzigd door
Snowwie op 18-06-2017 02:46
]