Hier ga je er - mijn inziens - verkeerd vanuit dat het BBP bij de burgers terecht komt. Onze pensioenen en zorgstelsel plukken veel geld weg, Nederland scoort hoog op BBP, maar het huishoudinkomen ligt stukken lager, ongeveer op het gemiddelde van Europa.Snowwie schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:48:
Volgens Wikipedia hebben we $ 48.222,- per hoofd van de bevolking
...
Het zou op zich raar zijn als het dan niet mogelijk zou zijn om per hoofd van de bevolking $ 13.000,- (ongeveer 12.000 euro per jaar / 1000 euro per maand) uit te trekken voor een Basisinkomen. En dan blijft er nog steeds een bak geld over want dat bedrag is net iets meer dan een KWART van de totale BBP.
Dat zegt men op die websiteFreeShooter schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:20:
Maar je hebt goede punten wat betreft de berekening. Echter, je eerste aanname dat 750 en 1100 niet genoeg zijn om van te leven, kan ik me niet in vinden.
Mijn probleem is misschien dat ik de maatschappij niet zie als werk-gecentreerd. Als je iedere nacht 8 uur slaapt en 40 uur in de week werkt dan heb je 72 uur over om helemaal zelf in te delen. Ik kies er bijvoorbeeld voor om te sporten, vrijwilligerswerk te doen en tijd met vrienden door te brengen, ondertussen betaal ik een schoonmaakster om de tent netjes te houden. Het probleem is volgens mij niet zozeer dan er van je verwacht wordt dat je fulltime werkt, maar dat mensen er voor kiezen om fulltime te werken om een bepaald inkomensniveau te behalen.Voor mij persoonlijk is dat vooral het veranderen van de werk-gecentreerde maatschappij naar één waarin we ons veel meer kunnen richten op de de activiteiten die ieder persoon gelukkig maken. Werk hoort daar, voor mij, ook bij maar zeker niet het grootste deel van de tijd die ik wakker ben.
Mijn collega's die nu in het boek van Bregman bezig zijn roepen dan ook veelal: ik zou bij een BI wel blijven werken, maar wel een dag minder. Ik zeg dan: waarom nu niet? Kan je je leven niet zo inrichten dat je ook prima rond komt met een dag minder werk?
DuidelijkOnbekend schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:51:
Dat is eigenlijk een goede vraag, waarbij ieder weer verschillende antwoorden op gaat geven.
Ik verwacht dat het basisinkomen het volgende gaat oplossen:
- Het is transparant en eenvoudig om te bepalen wat iemand maandelijks krijgt.
- De overhead en fraudemogelijkheden worden hierdoor een stuk minder. (en dus ook minder kosten)
- Méér werken gaat altijd lonen, of je nu van 0 naar 1 uur of van 39 naar 40 uur per week gaat werken.
Vwb punt 2: fraude kan zich verplaatsen, het afbouwen van het controleapparaat werkt dit ook in de hand, denk bijvoorbeeld aan zwart werken. Onderdeel van - vrijwel alle - plannen is een verhoging van de inkomstenbelasting, hierdoor gaat zwart werken veel meer lonen dan het nu doet.
Ik ben het volkomen met je eens dat meer werken moet lonen, dat doet het nu alleen als je op een bepaald niveau zit. Is een basisinkomen nodig om dit rond te krijgen? Ik denk van niet. Een alternatief zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat voor iemand zonder werk / inkomen alle noodzakelijke kosten worden vergoed door de overheid. Voor alle overige uitgaven krijgt deze persoon dan een kleine uitkering. In het geval van de bijstand: huur, zorg en nutsvoorzieningen worden betaald, een uitkering van 300 à 400 euro per maand blijft over (genoeg voor eten en kleding, maar weinig luxe). Of dit een wenselijke constructie is, dat is de vraag, maar het is zeker een alternatief.
Ik ben in de veronderstelling dat vrijwel alle modellen die er nu liggen en qua getallen het zaakje rond krijgen, dit enkel op het t=0 moment doen en in opvolgende jaren zullen falen. Dat is inherent aan het systeem van meer keuzevrijheid, minder werken en - voor de financiering - flink steunen op werkenden.begintmeta schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:14:
Het is qua getallen rond te krijgen, maar qua wil momenteel vermoedelijk niet.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.