Omdat ze anders nu ook wel thuis zouden zitten ?
Dat moet reëel zijn omdat het anders onzinnig is. Je kunt met je open blik wel tig variaties bedenken maar zolang je alle opties af moet strepen omdat ze niet haalbaar zijn ben je alsnog snel klaar.[...]
Een frisse blik moet reëel zijn? Sinds wanneer? Als je gaat brainstormen met een reëel einddoel in zicht is dat ook meteen hetgeen wat je niet gaat bereiken. Dat is echt hoe een proces van vernieuwing werkt, met een open blik erin, zoveel mogelijk opties openhouden in het begin en later pas gaan selecteren en uitdiepen.
Je zult altijd aannames moeten doen omdat je geen goede proef kan doen. Juist daarom moet je kijken wat de negatieve en positieve kanten zijn. En voorlopig zijn de negatieve kanten een stuk groter en reëler dan de positieve.[...]
Zoals ook jij aannames doet. Want, met alle respect, jij hebt net zoveel of weinig overzicht als een ander wat de gevolgen zullen zijn.
En pak nu dat kleine clubje eens en laat die naysayers wat ander werk gaan doen, ik durf te wedden dat je uiteindelijk toch echt meer gedaan hebt dan als je die naysayers thuis had laten zitten. Simpelweg verzetten ook de meesten naysayers alsnog een stuk werk.Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik heb met een klein clubje gemotiveerde mensen altijd meer bereikt dan met een grote club naysayers.
Complete onzin, als je nu niets doet krijg je nog steeds genoeg te vreten en ook nog een dak boven je hoofd. Als je de verschillende berekeningen bekijkt zelfs nog meer dan dat je met het basisinkomen zou krijgen.[...]
Behalve dat je niks te vreten hebt en geen dak boven je hoofd. Misschien niet jouw definitie van gestraft worden, maar ik heb geen zin in een semantische discussie daarover.
We kunnen natuurlijk ook de huidige toeslagen versimpelen en zorgen dat de inkomensval verdwijnt. Lijkt me een stuk makkelijker te doen dan iets compleet nieuws verzinnen.[...]
gaat het daar over dan? Hoe is het belangrijk wat je nu ook kan? En als je even terugleest zie je dat het hele systeem van toeslagen, heffingskortingen, drempels en weet ik het wat niet door iedereen als houdbaar meer gezien wordt. Je pleit nu voor een status quo. Hoe voorzie jij dan hoe we over 30 jaar onze maatschappij inrichten? Een beetje doorgaan, beetje tweaken aan de hoogte van de toeslagen, nog een paar regeltjes erbij waardoor straks echt niet niemand meer snapt hoe het werkt? Of gaan we op zoek naar iets nieuws?
Dit is anders wel iets dat uit alle reële berekeningen (ook van de voorstanders) komt. Je kunt die berekeningen een beperking vinden van je open blik, je zult ze alleen toch echt moeten doen om een goede afweging te kunnen maken van wat de gevolgen zullen zijn. En voorlopig komt er alleen uit dat het basisinkomen een utopie is met heel veel risico's en weinig voordelen (alhoewel dit ook weer afhankelijk is van wat je onder het basisinkomen verstaat want alleen in dit topic zijn er al tig versies te vindenNu zeg je dat het gros van de mensen er op achteruit gaat als je een systeem introduceert zonder weeffouten. Dat is wel de omgekeerde wereld of niet? Misschien komt dat omdat je al als uitgangspunt hebt dat het "systeem niet gaat werken". Misschien is het eerder zo dat je het verkeerde systeem voor ogen hebt.
Kort gezegd, je zult toch echt eerst met een kloppend financieel plaatje moeten komen voordat je echt een discussie kunt gaan voeren. Want je kunt wel al die genoemde positieve dingen blijven roepen, als ze niet haalbaar zijn houdt het toch echt heel snel op.
[removed]