Je hebt inderdaad wat gemist, het gaat al pagina's lang over dat een van de voordelen van het basisinkomen is dat het allemaal een stuk simpelere en dus doorzichtiger en efficienter is.
De hele overhead is veel meer dan die 10%, het officiële cijfer ligt op 15% maar daar zit van alles nog niet in zoals bijv. de kosten die gemeentes maken. Daarom is met een enorme versimpeling 10% haalbaar, er blijft dan nog genoeg over.
Niet als je invoert als een heffingskorting van 24000 euro. Dat is een kwestie van uitvoering. Maar inderdaad, strikt genomen worden al die ontelbare geldstromen vervangen door 2 geldstromen waar nog steeds wat overlap in zit.
Gomez12 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:53:
Leg eens exact uit hoe die rompslomp dan moet verdwijnen onder een BI. Want het heeft net als de zorg en de huizenmarkt wederom niets met het BI te maken.
Uiteraard kan je een separaat project opstarten om de rompslomp bij een arbeidsovereenkomst te verminderen, maar een BI gaat daar niets aan doen.
In vorige posts ben ik hier al dieper op ingegaan, maar het komt er op neer dat een groot deel van de 15% werkgeverslasten kan vervallen en het ontslagrecht flink versoepeld. Zo heb je nu veel discussie over of iemand vrijwillig werkeloos is, dat soort discussies en bijbehorende regelgeving vervalt als dat toch geen invloed heeft op de uitkering, want die krijgt iedereen.
Met bron neem ik aan dat je het volgende bedoelt (correct me if i'm wrong) :
[...]
Want Dijsselbloem heeft het daar erover dat 2x modaal in 2015 52% belasting zou betalen, niet vrijwel elk inkomen is 2x modaal hoor.
Dat is selectief quoten. Nogmaals voor de duidelijkheid, marginale belastingdruk betekent het percentage wat je over elke euro extra betaalt. Zoals ik aangeef met Dijsselbloem al eerste bron van honderden die ik kon vinden, nu betaalt iedereen boven modaal een vergelijkbaar percentage en zelfs meer dan wordt voorgesteld in het basisinkomen, ondanks allerlei aftrekposten zoals de HRA. Onder modaal betaal je minder dan 50%, maar verlies je inkomsten zodra je meer gaat verdienen. Die worden dus gecompenseerd door het basisinkomen.
Zoals ik in oudere posts laat zien, voor de meeste inkomens kom je nu al bijzonder dicht bij netto inkomen die gelijk zijn wat het basisinkomen zou betekenen. Marginale belastingdruk van gemiddeld 55% gecombineerd met verschillende heffingsvrijstellingen (vergelijkbaar met het basisinkomen).
Hmmm, negatieve compensatie... Yep daar zullen ze om staan te springen.
Dat is juist de berekening die jij blijkbaar niet snapt. Lage inkomens verliezen andere inkomsten en krijgen daar niets voor terug. Ze gaan van 1300 naar 1000
Nee, dit wordt telkens herhaalt, maar klopt gewoon niet. Ten eerste is de 1000 euro gekozen omdat het makkelijk rekent, niet in steen gebeiteld. Ten tweede is van die 1300 veel geld gewoon rondpompen. Als je 1300 euro ontvangt maar 300 euro direct terug moet geven aan de overheid en je vervangt dat voor een systeem waar je 1000 euro krijgt en niets direct hoeft terug te geven dan ga je niet achteruit.
En nu even realistisch... Als jij 30% op de kosten kan besparen dan mag jij (waarschijnlijk) van je baas 20% houden. Alleen dat gaat je niet lukken, net zomin als dat je bij de overheid de overhead zwaar kan terugdringen.
Het enige wat ik eigenlijk alleen maar continue bij jouw replies lees is dat je zelf ook niet rondkomt qua begroting BI dus moet je maar overal en nergens spontaan geld vandaan halen.
De grote lijnen berekeningen die ik heb gepost laten zien dat het in grote lijnen werkt. Waar ik de laatste dagen mee bezig ben zijn discussies over details en het weerleggen van stroopoppen en zaken die me in de mond gelegd worden.
Binnen het huidige systeem kan je niet 1/3 besparen, maar het basisinkomen is radicaal anders en dan kan het dus wel. Je hakt met de botte bijl een heel groot deel bureaucratie gewoon weg. Dat doe je bij de grootste bureaucratische organisaties (op zorg na, al zou ik die gelijk meenemen), namelijk Sociale Zaken en belastingen.
Bestaande bureaucratieën hebben de neiging om steeds duurder en ingewikkelder te worden, en alle pogingen tot efficiëntie hebben vaak het tegengestelde tot gevolg. De enige manier waarop je kan bezuinigen is taken weghalen, en dat is wat het basisinkomen doet.
Simplistisch gesteld : Als grofweg het merendeel erop vooruit gaat / gelijk blijft dan gaan de huren/huizenprijzen omhoog / blijven gelijk. De zorgverzekering gaat omhoog / blijft gelijk. De prijzen van de supermarkt gaan omhoog / blijven gelijk.
En de armen/gehandicapten hebben grof minder te besteden.
Hier klopt niks van. We zien maand in maand uit dat 80 miljard euro extra in de economie nauwelijks tot geen inflatie oplevert. Maar het BI zorgt niet voor meer geld (niet per definitie althans, kan wel), het zorgt ervoor dat hetzelfde geld efficiënter wordt besteed. Als je zoals jij beredeneert dan kan de overheid niet bureaucratisch genoeg zijn, want het beperken van bureaucratie maakt iedereen armer... Nee, het zal vooral de economie aanwakkeren omdat er veel minder geld aan de strijkstok blijft hangen, meer transparantie is, meer flexibiliteit is en meer zekerheid is. Niet te vergeten meer vrijheid omdat de overheid je niet meer kan sturen om bijv. duurder te gaan wonen als je meer verdient.
Ik vind het maar een rare manier van discussiëren. Eerst wordt er constant geroepen dat de pot kleiner wordt, (bijna) iedereen dus minder krijgt en dus armer wordt. Vervolgens is het ingedaald dat de pot groter wordt dan wordt het zo gedraaid dat die grotere pot er voor zorgt dat iedereen armer wordt.

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:11:
Er zijn vele studies over het motiveren tot werken. Heel comfortabel kunnen leven zonder werk betekent dat mensen daar op richten. Twee uitersten als voorbeeld;
De Engelse single moms die puur broeden voor een huis en dikke subsidie. Geen ander land biedt zoveel voordelen voor deze groep, nergens is deze groep groter.
Ander onderzoek laat zien dat mensen niet 'gelukkiger' meer worden, geen belang hebben bij, een inkomen van (enkele jaren geleden) 60-65k per jaar. Dat betekent ook dat er geen echte motivatie is heel veel meer te verdienen als mensen die kennis hebben. Uitzonderingen daargelaten; net zoals er uitzonderingen zullen zijn die wel graag meer doen dan nodig bij een BI.
Je ziet ook dat daar voor de meeste mensen de push ook wel redelijk ophoudt en dan liever kiezen voor meer vrije tijd.
Anyway, de cijfers en referenties heb ik zo niet bij de hand en moet ik nazoeken. Mobiel sowieso niet handig.
Dooddoeners over communisme kennen we nu wel. Uitgangspunten zijn juist het beperken van sturing en bureaucratie door de overheid (want maar 2 knoppen) en het stimuleren van werken (want loont per definitie). Het huidige systeem ontmoedigt juist om te werken.
Het is heel leuk in theorie dat mensen niet meer werken als ze een BI krijgen, maar het huidige systeem zorgt voor precies hetzelfde. Zelfs als je nooit een vinger uitsteekt kom je niet om van de honger en heb je een dak boven je hoofd. Kijk naar jezelf en kan je dan werkelijk beweren dat jij werkt omdat het moet? Zelf werk ik vanwege de luxe en status die het mij geeft en de sociale contacten, persoonlijke ontwikkeling en uitdaging. Dat verandert niet met het BI, sterker nog dat, dat wordt allemaal een stuk duidelijker en makkelijker. Veel studies over de vraag waarom mensen werken wijzen in de richting van Maslow en niet naar dwang.
Wat nogal eens vergeten wordt is dat de achtergrond van het BI is dat we naar een wereld toe gaan waar simpelweg niet voor iedereen werk is. Het huidige systeem is ooit bedacht in tijden dat we nog massale immigratie nodig hadden omdat er zoveel werk en groei was en had dus als uitgangspunt dat iedereen die niet werkte een profiteur is. Die gedachte heeft voor- en nadelen maar is misschien weleens toe aan heroverweging.
Het topic staat vol met berekeningen op globaal niveau. Meer de diepte in kan je niet verlangen, daar wordt het al snel te ingewikkeld voor. Toch is er nog steeds discussie mogelijk, het is nergens voor nodig om die dood te slaan omdat men zo zachtjes aan genoeg krijgt om steeds hetzelfde te herhalen. De essentie van alle berekeningen komt toch op hetzelfde neer, als je naar het huidige systeem kijkt (bijstand en toeslagen die een minimale levensstandaard garanderen, heffingskortingen van vele honderden euro's de maand en een gemiddelde marginale belastingdruk (na een woud van toeslagen, schalen en kortingen van 55%) komt het de facto helemaal niet op iets compleet anders neer als de beoogde versimpeling van het systeem, alleen de weg er naartoe is enorm gecompliceerd en heeft allerlei nadelen die ontstaan door achterhaalde uitgangspunten. De besparingen zijn duidelijk maar moeilijk te kwantificeren, dat de overheid inefficiënt is wordt zelfs ten twijfel getrokken, daar kom je ook nooit precies uit.
Binnen de huidige uitgangspunten is het niet te verkopen dat een werkeloze miljonair toch bijstand ontvangt, maar ondertussen is het net zo oneerlijk dat iemand die wat heeft opgebouwd eerst alles moet afbreken voordat hij gebruik mag maken van de vangnetten. Binnen de huidige uitgangspunten is het volstrekt logisch dat iemand die meer gaat verdienen hulp van het systeem verliest en dat meer verdienen dus niet loont. Zou wat zijn als iemand die uit de bijstand komt bijstand blijft ontvangen nadat hij werk heeft gevonden en iemand die hetzelfde werk doet maar nooit bijstand heeft gehad geen bijstand krijgt. Dit zijn de vraagstukken die je beoogt op te lossen met het basisinkomen en waar je binnen het huidige systeem per definitie niet uit komt. Met dooddoeners als "communisme!" los je in ieder geval niks op, zeker niet als je ondertussen zelf een bijna communistisch systeem verdedigt.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"