Het onvoorwaardelijke basisinkomen topic deel 2. Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 29 Laatste
Acties:
  • 99.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
Metro2002 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:18:
[...]
Nee, het is pas een vergelijking als de verzekering tegen de ene verminkte vrouw zegt: betaal het zelf maar want je hebt geld genoeg en de andere verminkte vrouw zegt: hier heb je direct geld.
Zo klopt ie inderdaad een stuk beter :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sowieso wordt lenen en geld uitgeven aangemoedigd en sparen en jezelf bedruipen ontmoedigd. Helaas :|

Edit:
Smuggler schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:00:
[...]

Dan moet ik maar goede vrienden gaan uitzoeken, straks ben ik al mijn geld daaraan kwijt.
Of moet ik alleen rijke vrienden maken. Mensen worden dan echt verstoten uit de maatschappij.
Misschien moet ik ook maar andere ouders gaan zoeken.... 2 ouders in de bijstand, hoe ga ik dat onderhouden met mijn salaris, of moet ik het salaris van mijn vriendin erook bij betrekken???
En ook nog gelovig worden, ja....

klinkt niet echt realistisch.
Heb je nog een beter voorstel?
Alles is beter dan de basisuitkering ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Roenie op 01-12-2016 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01
Roenie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:49:
Sowieso wordt lenen en geld uitgeven aangemoedigd en sparen en jezelf bedruipen ontmoedigd. Helaas :|
Dat is niet zo raar. Geld moet namelijk rollen.
Zodra je het uitgeeft, verdient een ander (en de staat) er aan. En die kunnen het op hun beurt ook weer uitgeven.
Als je het geld op de bank laat staan, is dat in principe dood geld. Ja, de bank kan daardoor meer leningen verstrekken, maar als het geld normaal was uitgegeven waren die leningen niet nodig.

Op dit moment wordt te veel lenen ook ontmoedigd, kijk maar eens naar de maximale hypotheek die elk jaar omlaag gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:37:
[...]
Dat is niet zo raar. Geld moet namelijk rollen.
Zodra je het uitgeeft, verdient een ander (en de staat) er aan. En die kunnen het op hun beurt ook weer uitgeven.
Als je het geld op de bank laat staan, is dat in principe dood geld. Ja, de bank kan daardoor meer leningen verstrekken, maar als het geld normaal was uitgegeven waren die leningen niet nodig.

Op dit moment wordt te veel lenen ook ontmoedigd, kijk maar eens naar de maximale hypotheek die elk jaar omlaag gaat.
Waarom 'moet' ik er voor zorgen dat anderen iets verdienen? Ik moet helemaal niets. Eigenlijk zorgwekkender is dat je dus (als ik het goed begrijp) de welvaart van de één belangrijker vindt dan de zorgen van de ander. Mensen moeten maar meer consumeren, want dat is goed voor 'de' economie? Kennelijk zijn we er nog steeds niet achter dat er grenzen aan de groei zitten.

Waar het mij om gaat is dat als je meer uitgeeft dan je hebt, je geholpen wordt in dit land. Als je zuinig bent, wordt je 'gestraft'. En dat geldt op vele gebieden, niet alleen met uitkeringen.

Het is verbazingwekkend dat zoveel mensen door hun principes, vasthoudendheid, et cetera ondanks bovenstaande toch hun financiële zaken op orde hebben en houden. Wordt een lekker zooitje als we allemaal meer uitgeven dan we hebben, zoals in sommige andere landen heel normaal is. Maar goed, dan sturen we de huissleutel naar de bank en is de shit voor een ander. Tot het moment dat de grote massa ook dit destructieve gedrag gaat vertonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
Metro2002 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:18:
[...]

Nee ik denk niet verkeerd, zo zijn de regels. Je mag niet meer dan 5k spaargeld hebben, je mag geen overwaarde op je huis hebben, je mag geen werkende partner hebben en nog een aantal regels.
De regels zijn anders/genuanceerder dan je het hier doet voorkomen.
Het gaat om eigen vermogen, spaargeld is daar onderdeel van en de hoogte is afhankelijk van de omstandigheden (van bijna 6k tot bijna 12k).
Overwaarde mag bijna 50k zijn.
Daar kun je van alles van vinden maar uitgangspunt is dat bijstand voor mensen is die op geen enkele manier in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
Zuur voor mensen die flink wat spaargeld hebben maar aan de andere kant betalen we het met z'n allen en iemand die bijv 50k spaargeld heeft bijstand geven is iets waar ik niet aan mee wens te betalen. Profiteurs zullen er altijd zijn maar dat zijn er naar mijn idee relatief zo weinig dat ik dat op de koop toeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Roenie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Waarom 'moet' ik er voor zorgen dat anderen iets verdienen? Ik moet helemaal niets. Eigenlijk zorgwekkender is dat je dus (als ik het goed begrijp) de welvaart van de één belangrijker vindt dan de zorgen van de ander. Mensen moeten maar meer consumeren, want dat is goed voor 'de' economie? Kennelijk zijn we er nog steeds niet achter dat er grenzen aan de groei zitten.
Stilstaan is achteruit gaan dus je moet groeien, en dat doe je niet met geld dat op de bank staat te verstoffen. Ook de staat wil groeien en die wil graag elk jaar méér belastingsinkomsten dan het jaar daarvoor. Dat gaat o.a. d.m.v. de btw, en daardoor is het de bedoeling dat je geen geld gaat oppotten.
Het is wel zo dat mensen niet méér moeten lenen dan nodig is. Dus geen lening afsluiten om op vakantie te kunnen, maar wel bijvoorbeeld om een moeilijke periode te kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
emnich schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:41:
[...] ^ dit. Het is voor mij voornamelijk een gedachte experiment en niet iets wat morgen direct ingevoerd kan worden. Het is een stip op de horizon naar hoe het wat mij betreft zou moeten worden.
[...]
Generaliseer nou niet zo. Dat jij blijkbaar alleen maar werkt voor het geld is prima maar doe nu geen uitspraken over anderen. Het gaat overigens niet om de nummer 1 reden. Het gaat om alle redenen bij elkaar. Dus als je al genoeg geld hebt om in de basis te voorzien, ga je dan nog werken of niet. Vrijwel alle lotterij winnaars blijven gewoon werken, ondanks dat ze het geld niet nodig hebben.
[...]
Wat mij betreft is werken voor het geld. Vergeet niet dat hobby en andere bezigheden ook geld op kunnen brengen.
Wat die loterij winnaars betreft: ik denk dat ze te veel in hun bestaande omgeving vast zitten om de verandering goed aan te kunnen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:05:
[...]

Stilstaan is achteruit gaan dus je moet groeien, en dat doe je niet met geld dat op de bank staat te verstoffen. Ook de staat wil groeien en die wil graag elk jaar méér belastingsinkomsten dan het jaar daarvoor. Dat gaat o.a. d.m.v. de btw, en daardoor is het de bedoeling dat je geen geld gaat oppotten.
Het is wel zo dat mensen niet méér moeten lenen dan nodig is. Dus geen lening afsluiten om op vakantie te kunnen, maar wel bijvoorbeeld om een moeilijke periode te kunnen overbruggen.
Waarom is stilstand achteruitgang dan?

Geld dat je op de bank hebt staan verstoft trouwens niet, maar wordt voor het grootste gedeelte gewoon uitgeleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Roenie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:40:
[...]
Waarom is stilstand achteruitgang dan?
Inflatie.
Geld wat je ergens hebt liggen wordt steeds minder waard.
Geld dat je op de bank hebt staan verstoft trouwens niet, maar wordt voor het grootste gedeelte gewoon uitgeleend.
Het verstoft inderdaad niet want de bank gebruikt dat actief. Maar voor jou levert het niets op (of heel weinig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Inflatie.
Geld wat je ergens hebt liggen wordt steeds minder waard.

[...]

Het verstoft inderdaad niet want de bank gebruikt dat actief. Maar voor jou levert het niets op (of heel weinig).
Als mijn geld minder waard wordt of als het niets oplevert is dat mijn probleem. Sterker nog meer uitgeven werkt inflatie in de hand: bestedingsinflatie.

Het gaat niet om inflatie of opbrengst, maar om het feit dat zorgvuldig met je geld omgaan vroeger of later 'bestraft' wordt. Denk ook aan de eigen bijdrage voor het verzorgingshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:27:
[...]
Als mijn geld minder waard wordt of als het niets oplevert is dat mijn probleem. Sterker nog meer uitgeven werkt inflatie in de hand: bestedingsinflatie.
Een beetje meer inflatie mag wel, toch? Deze cijfers zijn niet echt wenselijk http://statline.cbs.nl/St...=081020-1258&HDR=T&STB=G1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Roenie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:27:
[...]
Het gaat niet om inflatie of opbrengst, maar om het feit dat zorgvuldig met je geld omgaan vroeger of later 'bestraft' wordt. Denk ook aan de eigen bijdrage voor het verzorgingshuis.
Waarom beschouwen sommigen een hulpmiddel toch als een verzekering?

Als je met 25k op de bank toch een soort van bijstand wilt ontvangen dan moet je je daarvoor gewoon verzekeren.
Als je met 3ton op de bank een verzorgingshuis in wilt gaan dan moet je je daarvoor gewoon verzekeren.

Standaard bijstand / standaard regeling voor het verzorgingstehuis voorziet daar gewoon niet in omdat het anders onbetaalbaar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
De hele discussie gaat om eerlijkheid.

Als twee mensen met het zelfde salaris, werkeloos worden. Zouden ze de zelfde rechten en plichten moeten hebben. Dat is nu niet zo. Als je niet spaart, krijg je direct bijstand (na ww)

Echter als je spaart moet je eerst alles opeten. Daarna krijg je bijstand. Het zou eerlijker moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het is weliswaar niet eerlijk, maar anders zou het wel heel onbetaalbaar gaan worden als samenleving. Zou van de zotte zijn als je dan als miljonair de bijstand in kan gaan (extreem voorbeeld, maar geen onderscheid is geen onderscheid dan).

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
internet4me schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:18:
De hele discussie gaat om eerlijkheid.

Als twee mensen met het zelfde salaris, werkeloos worden. Zouden ze de zelfde rechten en plichten moeten hebben. Dat is nu niet zo.
Dat is nu wel zo... Alle rechten en plichten zijn gelijk voor 2 mensen die werkeloos worden.

Alleen is er een los hulpmiddel voor armen, maar dat heeft niets te maken met of je werkeloos wordt of niet.
Kid Buu schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:22:
Het is weliswaar niet eerlijk,
Wat is er niet eerlijk aan hulp voor de armen?

[ Voor 16% gewijzigd door Gomez12 op 12-06-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ging over het feit dat wanneer je boven een bepaalde vermogensgrens zit, je dan geen recht hebt op bijstand. Iemand met een zelfde loon en zelfde situatie zou geen recht op bijstand hebben omdat ie zuiniger heeft geleefd dan een ander die wel bijstand ontvangt. Dus ja wat is armoede dan in dit geval?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kid Buu schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:01:
Ging over het feit dat wanneer je boven een bepaalde vermogensgrens zit, je dan geen recht hebt op bijstand. Iemand met een zelfde loon en zelfde situatie zou geen recht op bijstand hebben omdat ie zuiniger heeft geleefd dan een ander die wel bijstand ontvangt. Dus ja wat is armoede dan in dit geval?
Heeft iemand van jullie überhaupt wel een idee wat bijstand is?

Want met hetzelfde loon en dezelfde situatie zullen de 2 personen allebei of wel of geen bijstand krijgen.
Alleen als de situaties verschillend zijn (reden waardoor is niet relevant hebben we afgesproken) dan kan er mogelijk 1 van de 2 bijstand krijgen.

Ik snap echt niet waarom er de hele tijd 2 verschillende situaties vergeleken worden om dan te zeggen : Dat is oneerlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ken mensen uit mijn omgeving ja, die (tijdelijk) in de bijstand hebben gezeten. Om geen dief van eigen portemonnee te zijn hebben die veelal trucjes uit de kast gehaald om onder die vermogensgrens te duiken zodat ze er wel recht op hadden.

Als je werkloos bent, geen recht meer op WW hebt en een niet zo'n hele bijzondere buffer (die grens ligt nu op 5.920 euro als allleenstaande) hebt word je al gedwongen om er op in te teren voordat je recht op bijstand hebt. Verstandig zijn: (lees een buffer opbouwen) en je wordt dus benadeeld in zo'n situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Het is dus wel hetzelfde. Dat is er oneerlijk aan. Als je spaart krijg je dus (veel) later bijstand. Dan mag je eerst zelf je vermogen opeten. Een ander krijgt het direct.

Nu focussen we ons op 1 oneerlijk deel waarom het basisinkomen eerlijker zou zijn. Echter hier komen we niet eens uit. Wordt er wel geluisterd ipv een mening direct klaar hebben.

Feit is dat er nu diverse zaken oneerlijk zijn en dat het systeem nu niet deugt. Het systeem moet anders dat willen de voorstanders. Het basisinkomen op wat voor manier ook. Is eerlijker.

[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 12-06-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik denk dat bijna iedereen het er mee eens is dat de huidige vorm van uitkeringen en toeslagen ondoorzichtig is geworden, maar of het systeem zelf niet deugt weet ik niet.

Verschillende mensen hier (waaronder ik :) ) hebben allemaal andere ideeën over een basisinkomen dan zomaar maandelijks geld te geven, onafhankelijk van de situatie.
Ik weet ook niet of een basisinkomen veel eerlijker is dan het huidige systeem. Er zullen positieve en negatieve kanten aan het basisinkomen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ninjazx9r98 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:34:
[...]
Zuur voor mensen die flink wat spaargeld hebben maar aan de andere kant betalen we het met z'n allen en iemand die bijv 50k spaargeld heeft bijstand geven is iets waar ik niet aan mee wens te betalen. Profiteurs zullen er altijd zijn maar dat zijn er naar mijn idee relatief zo weinig dat ik dat op de koop toeneem.
Iemand die 50k spaargeld heeft heeft de kosten van de bijstand al lang terugbetaald en de kans is ook groot dat hij binnen de kortste keren weer uit de bijstand zal komen. Zo iemand geef ik 100 keer liever geld dan iemand die totaal geen spaargeld heeft en zeer waarschijnlijk nog wel ff in de bijstand blijft
Gomez12 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:16:
[...]
Heeft iemand van jullie überhaupt wel een idee wat bijstand is?
Lees jij wel wat anderen nu precies tegen je zeggen ? Het gaat er niet om dat mensen niet snappen wat bijstand is als wel dat de huidige regels gewoon niet eerlijk zijn.
Want met hetzelfde loon en dezelfde situatie zullen de 2 personen allebei of wel of geen bijstand krijgen.
Alleen als de situaties verschillend zijn (reden waardoor is niet relevant hebben we afgesproken) dan kan er mogelijk 1 van de 2 bijstand krijgen.

Ik snap echt niet waarom er de hele tijd 2 verschillende situaties vergeleken worden om dan te zeggen : Dat is oneerlijk...
Als 2 mensen allebei 50k per jaar verdienen en 1 daarvan alles uitgeeft om een grote auto te rijden en bier te zuipen terwijl de ander zorgt dat hij wel spaargeld heeft voor onverwachte zaken, zal bij werkeloosheid de eerste gelijk extra geld krijgen terwijl de 2e zijn gespaarde geld eerst op mag maken. 2 dezelfde situaties waarbij de verstandige gepakt wordt en eerst zijn geld mag opmaken en de ander juist vanaf de 1e dag een zak geld krijgt. Lijkt me nogal logisch dat dit niet eerlijk is.....

En ja, wat mij betreft mag ook een miljonair zonder problemen bijstand ontvangen (de voorstanders van een basisinkomen zouden het hier trouwens sowieso al mee eens moeten zijn ;) )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Top. _/-\o_ goed verwoord.

[ Voor 88% gewijzigd door internet4me op 12-06-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
redwing schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:40:
[...]

Iemand die 50k spaargeld heeft heeft de kosten van de bijstand al lang terugbetaald en de kans is ook groot dat hij binnen de kortste keren weer uit de bijstand zal komen. Zo iemand geef ik 100 keer liever geld dan iemand die totaal geen spaargeld heeft en zeer waarschijnlijk nog wel ff in de bijstand blijft
Iemand die met 50k de bijstand in gaat is het gedurende de ww periode dus niet gelukt om weer werk te vinden. Waarom dat in de bijstand binnen de kortste keren wel ineens zou lukken en niet voor die tijd is me dan ook een raadsel.
Stel dat het overigens wel lukt om er binnen de kortste keren weer uit te komen, zal er ook nauwelijks ingeteerd zijn op het spaargeld, wat is dan het probleem?
Ik geef overigens liever geld aan de persoon die het echt nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:20
ninjazx9r98 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:01:
[...]
Stel dat het overigens wel lukt om er binnen de kortste keren weer uit te komen, zal er ook nauwelijks ingeteerd zijn op het spaargeld, wat is dan het probleem?
Dat diegene alles uit eigen zak mag betalen en degene zonder spaargeld gratis geld toegestopt krijgt.
Maar het is natuurlijk niks nieuws dat geld sparen bestraft wordt in dit land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:38
[...]

Iemand die met 50k de bijstand in gaat is het gedurende de ww periode dus niet gelukt om weer werk te vinden. Waarom dat in de bijstand binnen de kortste keren wel ineens zou lukken en niet voor die tijd is me dan ook een raadsel.
Je mist een beetje de boodschap. Wat men duidelijk probeert te maken is dat het op deze wijze aangemoedigd wordt om je geld te verbrassen, want als je immers een mindere periode hebt kun je zo snel mogelijk gebruik maken van de bijstand (je krijgt andermans geld). In feite wordt het je financieel op meerdere manieren ontmoedigt om uit zelf beschikking een buffer op te bouwen.

Nu wil het niet zeggen dat de oplossing is om de miljonair na de WW maar in de bijstand te stoppen, maar dat het stukje zelfbeschikking in dit systeem wel ontmoedigt wordt. Uiteindelijk naai je er alleen jezelf mee door een buffer op te bouwen en die sportauto maar even te laten als het om deze specifieke situatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In Duitsland speelt die discussie veelal met betrekking tot de onderhoudsverplichting voor ouders door kinderen, een kind dat veel geld heeft moet dokken, het kind dat alles heeft verbrast of willens en wetens verpest niet...
Misschien komt het trouwens uiteindelijk hier op uit, maar wat daarvoor de voorwaarden zouden zijn en of die ooit zouden bestaan...

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 12-06-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Een andere mening hebben is iets totaal anders dan de boodschap missen.
Die aanmoediging zie ik persoonlijk overigens niet ondanks het eigen huis en spaargeld dat we hebben.
Het is ook nogal wat om iedere maand je geld te verbrassen alleen omdat je dan eerder bijstand krijgt mocht je ooit voor lange tijd werkeloos zijn, beetje ver gezocht en vooral theoretisch als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
[...]
Laten we het zo zeggen dat iemand die spaargeld opzij zet voor onverwachte zaken zeer waarschijnlijk wat bewuster met zijn leven en werk bezig is dan iemand die alles opbrast.
Dat als ie daar een half jaar over doet hij duizenden euro's armer is terwijl iemand die alles op heeft gebrast duizenden euro's heeft gekregen.
Ik zeg ook nergens dat ik vind dat die geen geld mag krijgen. Ik vind alleen dat als je degene die alles opbrast en daarmee in de problemen komt een zak geld geeft dat je iemand die verstandig met zijn geld om gaat en in dezelfde situatie komt dus ook een zak geld moet geven.
ninjazx9r98 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:22:
Het is ook nogal wat om iedere maand je geld te verbrassen alleen omdat je dan eerder bijstand krijgt mocht je ooit voor lange tijd werkeloos zijn, beetje ver gezocht en vooral theoretisch als je het mij vraagt.
We zeggen ook niet dat iemand dat snel gaat doen als wel dat het oneerlijk is. Dit is precies 1 van de punten uit het basisinkomen die me juist wel aanspreekt. Gelijke situaties moet je op een gelijke manier oplossen en niet afhankelijk zijn van iemands levensstijl.

[ Voor 19% gewijzigd door redwing op 13-06-2016 12:00 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:39:
...Ik vind alleen dat als je degene die alles opbrast en daarmee in de problemen komt een zak geld geeft dat je iemand die verstandig met zijn geld om gaat en in dezelfde situatie komt dus ook een zak geld moet geven.
Wat is dezelfde situatie? Is die pas bereikt als beiden hetzelfde vermogen hebben? Wat doe je met iemand die meer geld binnenkrijgt dan hij kan verbrassen, zou je die in dezelfde situatie ook extra geld moeten geven?

Volgens mij zijn uiteindelijk eigenlijk in de praktijk geen twee situaties gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
begintmeta schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:43:
[...]
Wat is dezelfde situatie? Is die pas bereikt als beiden hetzelfde vermogen hebben? Wat doe je met iemand die meer geld binnenkrijgt dan hij kan verbrassen, zou je die in dezelfde situatie ook extra geld moeten geven?
Dezelfde situatie is dat iemand voordat ie werkeloos wordt in dezelfde situatie zit. Dus iemand die 50k verdiende voordat ie werkeloos werd moet ongeacht wat ie met dat geld gedaan heeft op een bepaalde manier behandeld worden. Als je dus iemand die alles verbrast een zak geld geeft moet je iemand die goed spaart dat ook geven. En iemand die meer binnenkrijgt dan ie verbrast krijgt dan dus net zo goed een zak geld. Die gelijkheid is wat me juist wel bevalt van het basisinkomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:49:
...
Dezelfde situatie is dat iemand voordat ie werkeloos wordt in dezelfde situatie zit. Dus iemand die 50k verdiende voordat ie werkeloos werd moet ongeacht wat ie met dat geld gedaan heeft op een bepaalde manier behandeld worden. Als je dus iemand die alles verbrast een zak geld geeft moet je iemand die goed spaart dat ook geven. En iemand die meer binnenkrijgt dan ie verbrast krijgt dan dus net zo goed een zak geld. Die gelijkheid is wat me juist wel bevalt van het basisinkomen.
Is dezelfde situatie eigenlijk niet dat iemand is geboren en leeft? En dat je dan een zak geld moet krijgen? Onderscheid maken op grond van of iemand werk heeft gevonden, wat iemand daarvoor kreeg en of iemand het werk niet meer doet om welke reden dan ook lijkt me eigenlijk niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
begintmeta schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:56:
[...]
Is dezelfde situatie eigenlijk niet dat iemand is geboren en leeft? En dat je dan een zak geld moet krijgen? Onderscheid maken op grond van of iemand werk heeft gevonden, wat iemand daarvoor kreeg en of iemand het werk niet meer doet om welke reden dan ook lijkt me eigenlijk niet nodig.
Op zich klopt dat, alleen zul je dit ergens van moeten betalen. Aangezien dat dus van belastingen moet komen heeft het weinig nut om iemand eerst een zak geld te geven en dan via de belastingen weer terug te vragen. Je kunt dus beter pas een zak geld geven als iemand geen inkomen meer heeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Onbekend schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:05:
[...]

Stilstaan is achteruit gaan dus je moet groeien, en dat doe je niet met geld dat op de bank staat te verstoffen.
Je klinkt een beetje als iemand die totaal niet met geld om kan gaan eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Ik snap sowieso niet waarom er in de bijstand zo'n zwart-wit gedachte wordt aangehouden, als je meer vermogen hebt dan X, dan krijg je niets, maar als je een eurocent minder hebt, dan heb je ineens recht op de volle mep. Dat zorgt er alleen maar voor dat mensen met geld gaan smijten voor totaal nutteloze dingen in plaats van het verstandig opzij te zetten.

Een veel eerlijker verdeling in die situatie zou zijn om het rendement op je eigen vermogen, desnoods met een hogere rentevoet, te korten op je bijstand, of in geval van een eigen huis, je HRA. Die miljonair die genoeg rente krijgt om zichzelf te bedruipen zal dus niks aan bijstand over houden, maar de huizenbezitter wel, en die wordt dan zelfs aangemoedigd om zijn hypotheek af te lossen waardoor ie minder financieel risico heeft.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Stoney3K schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:27:
Een veel eerlijker verdeling in die situatie zou zijn om het rendement op je eigen vermogen, desnoods met een hogere rentevoet, te korten op je bijstand, of in geval van een eigen huis, je HRA. Die miljonair die genoeg rente krijgt om zichzelf te bedruipen zal dus niks aan bijstand over houden, maar de huizenbezitter wel, en die wordt dan zelfs aangemoedigd om zijn hypotheek af te lossen waardoor ie minder financieel risico heeft.
Maar dat is weer simpel te doen door alles als inkomen mee te nemen dus ook rente-inkomsten, winst van aandelen/beleggen e.d. Je krijgt dan automatisch dat iemand inkomen houdt en afhankelijk daarvan al dan niet bijstand krijgt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Metro2002 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:49:
[...]

Je klinkt een beetje als iemand die totaal niet met geld om kan gaan eigenlijk.
Dank je voor het compliment. :(

Je moet wel natuurlijk een buffer van X duizend euro achter de hand houden en op niet 1 paard wedden. (Maar dat hoort in het financiële onafhankelijks-topic verder thuis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Maar dat is weer simpel te doen door alles als inkomen mee te nemen dus ook rente-inkomsten, winst van aandelen/beleggen e.d. Je krijgt dan automatisch dat iemand inkomen houdt en afhankelijk daarvan al dan niet bijstand krijgt.
Wat ik vooral bedoel is dat de bijstand geen 'aan/uit'-toestand moet zijn waardoor mensen misschien 100 of 150 euro aan spaar- en investeringsrendement hebben en daardoor nul bijstand krijgen, maar die bijstand een schaal moet worden van nul tot 100% van de maximale waarde, zodat je altijd een bestaansminimum over houdt zonder dat je daarvoor eerst al je bezittingen mag opeten.

Stel je hebt dus genoeg spaargeld om daar 100 euro per maand aan rente aan over te houden, dan krijg je 100 euro minder aan bijstand.

Als alternatief kunnen ze ook zeggen dat je bij een vermogen van X, je per maand een bepaald percentage zelf bij mag leggen die dan op de bijstand gekort wordt. Dan gebruik je je spaargeld waar het voor bedoeld is: een buffer voor mindere tijden, maar begint het vangnet niet pas zijn werk te doen als de buffer helemaal leeg is en je weer totaal opnieuw mag beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Stoney3K schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:34:
[...]
Wat ik vooral bedoel is dat de bijstand geen 'aan/uit'-toestand moet zijn waardoor mensen misschien 100 of 150 euro aan spaar- en investeringsrendement hebben en daardoor nul bijstand krijgen, maar die bijstand een schaal moet worden van nul tot 100% van de maximale waarde, zodat je altijd een bestaansminimum over houdt zonder dat je daarvoor eerst al je bezittingen mag opeten.
Snap ik, dit lijkt me ook de oplossing voor de inkomensval die je nu hebt als je gaat werken.
Stel je hebt dus genoeg spaargeld om daar 100 euro per maand aan rente aan over te houden, dan krijg je 100 euro minder aan bijstand.
Ik zou daar 75 euro minder (oid) aan bijstand van maken. Je zorgt er dan nl. voor dat werken altijd lonend is. En werken betekent dan dat je een inkomen genereert, dus dat kan rente of beleggen zijn maar ook daadwerkelijk werken voor jezelf of een baas.
Als alternatief kunnen ze ook zeggen dat je bij een vermogen van X, je per maand een bepaald percentage zelf bij mag leggen die dan op de bijstand gekort wordt. Dan gebruik je je spaargeld waar het voor bedoeld is: een buffer voor mindere tijden, maar begint het vangnet niet pas zijn werk te doen als de buffer helemaal leeg is en je weer totaal opnieuw mag beginnen.
Dat zie ik dan weer niet zo zitten want dan krijg je weer net zo'n regel als die we nu hebben dat geld op de bank 3% rendement op zou moeten leveren 8)7 Je moet natuurlijk wel kijken naar het daadwerkelijk rendement.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
redwing schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:41:
[...]
Dat zie ik dan weer niet zo zitten want dan krijg je weer net zo'n regel als die we nu hebben dat geld op de bank 3% rendement op zou moeten leveren 8)7 Je moet natuurlijk wel kijken naar het daadwerkelijk rendement.
Hoeveel mag dat controleren van of het opgegeven rendement ook het daadwerkelijke rendement is gaan kosten?

Want daadwerkelijk rendement is van vele vele factoren afhankelijk.

Het klinkt leuk kijken naar daadwerkelijk rendement, maar waarschijnlijk zal het controleren een veelvoud kosten van wat het gaat opleveren. Of iedereen gaat opgeven 0% rendement te hebben gehaald.

Huidige regeling kost in wezen niets om te controleren en het is voor iedereen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:41:
Het is natuurlijk wel redelijk dat je een deel van je eigen vermogen inzet om een inkomensval op te vangen. Daar heb je het immers ook voor.

Stel je hebt dus genoeg eigen vermogen om er 100 euro aan pure rente per maand aan over te houden, dan krijg je misschien 150 of 200 euro minder bijstand. Met als gedachte dat je dan prima 100 euro per maand van dat vermogen op mag snoepen om een inkomensval op te vangen.

Het is dan niet meer zo dat je niets krijgt tot je je eigen vermogen helemaal hebt verbrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Gomez12 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:46:
[...]
Hoeveel mag dat controleren van of het opgegeven rendement ook het daadwerkelijke rendement is gaan kosten?

Want daadwerkelijk rendement is van vele vele factoren afhankelijk.

Het klinkt leuk kijken naar daadwerkelijk rendement, maar waarschijnlijk zal het controleren een veelvoud kosten van wat het gaat opleveren. Of iedereen gaat opgeven 0% rendement te hebben gehaald.

Huidige regeling kost in wezen niets om te controleren en het is voor iedereen gelijk.
Voorlopig wordt bijna alle rendement die ik op mijn geld maak (niet zo bar veel ;) ) al vooringevuld door de belastingdienst. Dat controleren zal dus wel meevallen.

De huidige regeling kost juist wel geld en is ook nog eens niet gelijk voor iedereen. Want je zult toch echt moeten controleren hoeveel vermogen iemand heeft. De reden waarom het niet gelijk is heb ik al eerder uitgelegd. Want als je het voor iedereen gelijk wilt hebben moet je dus ook iedereen hetzelfde geven en niet met tig uitzonderingen komen waarom iemand toch niet onder deze regeling valt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk (en kan dat niet met cijfers onderbouwen nu) dat het aantal mensen dat volgens alle regels nu recht heeft op een bijstandsuitkering, maar door de vermogensdrempel deze niet kan krijgen, niet een hele grote groep is waar we in de discussie rond het basisinkomen heel veel rekening mee dienen te houden. Wat mij betreft geldt ook voor deze mensen: het niet controleren, en gewoon onvoorwaardelijk een BI geven, is eenvoudiger dan regels opstellen en die gaan handhaven.

Het systeem hoeft ook niet per se eerlijk te zijn, als het maar eerlijker is dan het bestaande systeem. 100% eerlijk (wat is dat eigenlijk?) krijg je het toch niet, en tegenstanders kunnen altijd met gemak die ene situatie vinden waarvoor een BI niet goed zal uitpakken. Maar ja, die situatie is er nu ook voor heel veel mensen.

Wat ik interessanter vindt, is het rekenmodel, en de hoogte waarop we op een betaalbare manier een BI kunnen vaststellen. Als blijkt dat het land failliet gaat bij 750 euro in de maand, en het slechts bij maximaal 400 euro een goed idee is, dan kun je wat mij betreft al ophouden, want dan gaat het natuurlijk nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kurkentrekker schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:43:
Het systeem hoeft ook niet per se eerlijk te zijn, als het maar eerlijker is dan het bestaande systeem.
Is het eerlijker als we minder bedeelden buiten de boot laten vallen omdat ze minder dan gemiddeld zijn?

Want dat doet het BI, je pakt de gemiddelde mens, je rekent daarop en iedereen die erboven of eronder zit die heeft pech. En de groep die erboven zit vind ik niet zo heel boeiend. Maar de groep die eronder zit...
Wat ik interessanter vindt, is het rekenmodel, en de hoogte waarop we op een betaalbare manier een BI kunnen vaststellen. Als blijkt dat het land failliet gaat bij 750 euro in de maand, en het slechts bij maximaal 400 euro een goed idee is, dan kun je wat mij betreft al ophouden, want dan gaat het natuurlijk nooit werken.
Dat is heel erg afhankelijk van wat je nu precies gaat afschaffen en welke vlaktax je wilt hanteren en wat de mensen zelf gaan doen (en dat is het grootste probleem om in een rekenmodel te krijgen).

Bij 400 euro zal ik blijven doorwerken zoals ik nu werk, maar bij 750 zal ik het even goed moeten narekenen en bij 1000 euro ga ik met mijn chef praten over minder dagen werken (en ga ik dus minder bijdragen aan de vlaktax) gewoon omdat hoe hoger het BI wordt hoe minder je per uur gewaardeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb nog even over het "onvoorwaardelijke" inkomen zelf nagedacht. Raar dat we mensen willen gaan belonen voor niets doen.
Geld is namelijk een (algemeen geaccepteerd) ruilmiddel. Je levert een product of dienst, en in ruil daarvoor krijg je een product of dienst terug aangeboden. Als je die laatste twee niet nodig hebt, is geld ook een optie waarmee je een totaal ander product of dienst van iemand anders kunt gebruiken.

Dit is in principe een sluitende cirkel. Stel dat er nu zomaar geld aan mensen wordt gegeven om producten of diensten te gebruiken, dan zullen die producten en diensten meer gaan kosten. Immers, als je zelf geen producten of diensten aanbied, krijg je namelijk datzelfde geld gratis van de overheid. Het geld is eigenlijk niets meer waard en zal er een flinke onhoudbare inflatie ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Onbekend schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:31:
Ik heb nog even over het "onvoorwaardelijke" inkomen zelf nagedacht. Raar dat we mensen willen gaan belonen voor niets doen.
Geld is namelijk een (algemeen geaccepteerd) ruilmiddel. Je levert een product of dienst, en in ruil daarvoor krijg je een product of dienst terug aangeboden. Als je die laatste twee niet nodig hebt, is geld ook een optie waarmee je een totaal ander product of dienst van iemand anders kunt gebruiken.

Dit is in principe een sluitende cirkel. Stel dat er nu zomaar geld aan mensen wordt gegeven om producten of diensten te gebruiken, dan zullen die producten en diensten meer gaan kosten. Immers, als je zelf geen producten of diensten aanbied, krijg je namelijk datzelfde geld gratis van de overheid. Het geld is eigenlijk niets meer waard en zal er een flinke onhoudbare inflatie ontstaan.
Waarom zou die inflatie onhoudbaar zijn? Je gaat mensen toch geen ongelimiteerd BI geven?

Uiteraard zullen de prijzen na invoering BI fors omhoog gaan, want er is meer "vrij" geld in omloop. Maar onhoudbaar is die stijging nou niet echt te noemen, een brood wat meer kost als het BI kan simpelweg niet uit.
Het wordt alleen wel ingewikkelder aangezien als het bij ons omhoog gaat, dan wordt het aantrekkelijker om over de grens het uit te gaan geven en dat kan wel eens vervelend gaan worden, want als het BI afgestemd is zodat iemand met 1000 euro rondkomt, maar diezelfde persoon dezelfde boodschappen in BE kan doen voor 750 euro dan heb je een redelijke uitdaging, want dan heb je opeens 750 euro die niet terugvloeit in ons land en je hebt ook nog eens 250 euro die vrij besteedbaar is wat nooit de bedoeling was.

Maarja, we kunnen altijd nog Trumps voorbeeld volgen en een muur tussen ons en DU en BE maken.

Maar dit soort fratsen zijn ook weer van die dingen waar je je moet afvragen of iemand in de grensstreek wel net zo veel BI moet krijgen als iemand in de randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Lordy79

Vastberaden

Ja, maar het is er wel... en dat is dus in feite een basisinkomen en ik wat ik betoog is dat je dit langzaam zou kunnen opvoeren naar 12.000 euro per jaar in ruil voor het afschaffen van andere sociale voorzieningen. Je zou het op die manier in 10 jaar geleidelijk kunnen doen.
Nochtans ben ik daar niet voor.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:05:
[...]

Is het eerlijker als we minder bedeelden buiten de boot laten vallen omdat ze minder dan gemiddeld zijn?

Want dat doet het BI, je pakt de gemiddelde mens, je rekent daarop en iedereen die erboven of eronder zit die heeft pech. En de groep die erboven zit vind ik niet zo heel boeiend. Maar de groep die eronder zit.
In ieder systeem zijn er mensen die er buiten hun eigen schuld om, buiten zullen vallen en benadeeld zijn. Ook in het huidige systeem is dat zo.
Doe even het gedachte-experiment waarbij je een nieuw systeem mag bedenken voor een samenleving die ng niet bestaat. Als je dan kunt kiezen tussen iets dat over het algemeen goed werkt, waarbij 1% van de mensen benadeeld wordt, of een ander systeem waar dat 1,5% is, dan kies je waarschijnlijk voor dat eerste. Ook overlappen die twee groepen niet.

Projecteer dat op de huidige situatie, waarbij er een aantal mensen nu buiten de boot vallen. Straks, met een BI, zijn zij geholpen, maar zal een andere groep misschien benadeeld zijn. Zolang dat minder mensen zijn, is invoering dus een goede keuze (mits ze niet buitenproportioneel gescrewed zijn natuurlijk).

Als je dat aanneemt, dan hoef je alleen nog maar uit te rekenen hoe hoog dat BI moet zijn om het in te kunnen voeren, en daar ligt volgens mij het werkelijke probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kurkentrekker schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:43:
[...]
Als je dan kunt kiezen tussen iets dat over het algemeen goed werkt, waarbij 1% van de mensen benadeeld wordt, of een ander systeem waar dat 1,5% is, dan kies je waarschijnlijk voor dat eerste. Ook overlappen die twee groepen niet.
De truc is dus dat die groepen elkaar wel overlappen in het huidige systeem en BI
Projecteer dat op de huidige situatie, waarbij er een aantal mensen nu buiten de boot vallen. Straks, met een BI, zijn zij geholpen,
Zij zijn niet geholpen, zij worden enkel maar verder naar beneden gedrukt...
In wezen is een BI :
- De armsten gaan erop achteruit (en fors)
- De niet kunnen werkenden gaan erop achteruit (en fors)
- De niet al te armen gaan erop vooruit
- De gemiddelde blijft grofweg gelijk (het is alleen een broekzak vestzak verhaal)
- De rijken gaan grofweg erop achteruit (in theorie, het is maar net afhankelijk van wat hun belastingmannetjes ervan kunnen maken)
mits ze niet buitenproportioneel gescrewed zijn natuurlijk
Definieer buitenproportioneel, in het huidige systeem krijgen de armsten snel 1300, terwijl in het BI dat enkel maar de hoogte van BI is. Dus met jouw BI van 400 krijgen ze nog maar 1/3e van wat ze nu krijgen, met 750 krijgen ze nog maar 60% van wat ze nu krijgen en met 1000 euro krijgen ze nog maar 80% van wat ze nu krijgen.
Als je dat aanneemt, dan hoef je alleen nog maar uit te rekenen hoe hoog dat BI moet zijn om het in te kunnen voeren, en daar ligt volgens mij het werkelijke probleem...
Mwah, je zit nog even met keuzes als :
- Momenteel zijn we een verzorgingsstaat, willen we daar vanaf?
- Momenteel zijn we een kenniseconomie, willen we daar vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 18:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Allereerste, de discussie van afgelopen week vind ik van hoog niveau en van beiden kanten komen ijzersterke argumenten. :D
Gomez12 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:24:
Mwah, je zit nog even met keuzes als :
- Momenteel zijn we een verzorgingsstaat, willen we daar vanaf?
- Momenteel zijn we een kenniseconomie, willen we daar vanaf?
- Wat is de definitie van een verzorgingstaat? ik denk dat we daar met een BI niet onze verzorgingstaat vernietigen, maar veranderen in een nieuwe opzet.
- Waarom ben je je kenniseconomie kwijt met een BI? Je bied mensen de mogelijkheid om opleidingen te volgen. Juist iets dat de huidige regels tegenhoud.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Smuggler schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:38:
[...]
- Wat is de definitie van een verzorgingstaat? ik denk dat we daar met een BI niet onze verzorgingstaat vernietigen, maar veranderen in een nieuwe opzet.
Je geeft gehandicapten etc geen extra geld meer, je dwingt ze om maar te moeten werken (al kunnen ze dat wellicht niet). Ja, dat kan je een nieuwe opzet noemen.
- Waarom ben je je kenniseconomie kwijt met een BI? Je bied mensen de mogelijkheid om opleidingen te volgen. Juist iets dat de huidige regels tegenhoud.
Je geeft de armen minder geld, oftewel minder mogelijkheden om opleidingen te volgen.
Maarja, wellicht dat er gekozen wordt voor de vorm van baby's ook 1000 euro geven, dan hebben die 18.000 euro klaarstaan om opleidingen mee te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
Gomez12 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:24:
Zij zijn niet geholpen, zij worden enkel maar verder naar beneden gedrukt...
In wezen is een BI :
- De armsten gaan erop achteruit (en fors)
- De niet kunnen werkenden gaan erop achteruit (en fors)
- De niet al te armen gaan erop vooruit
- De gemiddelde blijft grofweg gelijk (het is alleen een broekzak vestzak verhaal)
- De rijken gaan grofweg erop achteruit (in theorie, het is maar net afhankelijk van wat hun belastingmannetjes ervan kunnen maken)
Je snapt toch wel dat dit niet klopt? Uitgangspunt is dat er een enorme besparing in efficientie en administratieve lasten te behalen is. Het kan niet dat iedereen er op achteruit gaat, het potje blijft net zo groot alleen dan hoeft er minder overhead en fraude/misbruik uit, per saldo zal dit dus gemiddeld een vooruitgang betekenen. Tenzij je natuurlijk deze hervorming gebruikt om de lasten flink te verhogen en de overheid fors te vergroten, terwijl het doel het tegenovergestelde is.

Achteruitgang is bovendien ook relatief. Even een voorbeeld: Nu heeft men huurtoeslag nodig, straks is wonen een stuk goedkoper (alle subsidie uit de markt). Kortom, met minder geld huur je dezelfde woning, dan kan je wel zeggen dat je je huurtoeslag verliest en dus achteruitgaat, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Net als met de zorgtoeslag, nu ontvangt een deel van de mensen zorgtoeslag die linea recta weer naar een verplichte verzekering gaat, straks is dat circus afgeschaft. Ja, je gaat er op achteruit omdat je geen zorgtoeslag ontvangt, maar je krijgt nog dezelfde zorg.

Het zijn dit soort overversimplificaties die telkens gebruikt worden om het basisinkomen als achteruitgang te presenteren die in werkelijkheid niet kloppen.

De enige die er echt op achteruitgaan zijn de kleine groepen die door de overheid meer bevoordeeld worden dan redelijk is, al dan niet door regels die hun doel voorbij geschoten zijn, plus wat bijvangst zoals ambtenaren wiens werk echt overbodig wordt (denk dat er genoeg nuttig overheidswerk overblijft, maar goed) en die nergens anders aan de bak kunnen en bijv. huisjesmelkers en vastgoedspeculanten omdat we daar de subsidie afschaffen, of belastingadviseurs wiens nut grotendeels vervalt bij een simpel systeem. Dat zijn eigenlijk allemaal zeer dure en goedbetaalde Melkertbanen en veel van die mensen kunnen ook iets nuttigs doen als ze daartoe gedwongen worden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:56:
Net als met de zorgtoeslag, nu ontvangt een deel van de mensen zorgtoeslag die linea recta weer naar een verplichte verzekering gaat, straks is dat circus afgeschaft. Ja, je gaat er op achteruit omdat je geen zorgtoeslag ontvangt, maar je krijgt nog dezelfde zorg.
Maar die mensen moeten toch nog steeds verzekerd zijn? Of worden de verzekeringen dan ineens veel goedkoper? Of gaan mensen hun zorg uit eigen vermogen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:04:
Maar die mensen moeten toch nog steeds verzekerd zijn? Of worden de verzekeringen dan ineens veel goedkoper? Of gaan mensen hun zorg uit eigen vermogen betalen?
De zorg is al vrijwel volledig door de overheid geregeld en betaalt dus ik zou dat beetje schijn marktwerking ook gelijk afschaffen, een terugkeer naar het oude ziekenfonds ligt dan nog meer voor de hand. Hoe je het precies invult is een andere discussie, maar het BI voorziet het afschaffen van het rondpompen van geld en dat is precies wat de zorgtoeslag en basisverzekering is. En anders moet je inderdaad van het BI kunnen betalen en zal de hoogte van het BI daar rekening mee moeten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 14-06-2016 15:10 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:10:
[...]

De zorg is al vrijwel volledig door de overheid geregeld en betaalt dus ik zou dat beetje schijn marktwerking ook gelijk afschaffen, een terugkeer naar het oude ziekenfonds ligt dan nog meer voor de hand. Hoe je het precies invult is een andere discussie, maar het BI voorziet het afschaffen van het rondpompen van geld en dat is precies wat de zorgtoeslag en basisverzekering is. En anders moet je inderdaad van het BI kunnen betalen en zal de hoogte van het BI daar rekening mee moeten houden.
Maar dan moet zorg toch alsnog betaald worden? En als het een overheidstaak wordt moet de overheid het voor 100% van de burgers betalen, terwijl de overheid het nu maar voor een deel van de mensen betaald (in de vorm van zorgtoeslag). Zet dat de overheidsuitgaven dan niet verder onder druk?

Je wilt minder bureaucratie, maar vervolgens ga je de zorg weer deprivatiseren, ik geef toe dat ik er weinig verstand van heb, maar dat lijkt me toch tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
[...]

Achteruitgang is bovendien ook relatief. Even een voorbeeld: Nu heeft men huurtoeslag nodig, straks is wonen een stuk goedkoper (alle subsidie uit de markt). Kortom, met minder geld huur je dezelfde woning, dan kan je wel zeggen dat je je huurtoeslag verliest en dus achteruitgaat, maar in werkelijkheid is dat niet zo.

...

Het zijn dit soort overversimplificaties die telkens gebruikt worden om het basisinkomen als achteruitgang te presenteren die in werkelijkheid niet kloppen.
Wow. Over oversimplificaties gesproken :X

Laten we even blijven bij de huurtoeslag. Minima huren nu een woning van een woningcorporatie voor circa 700 euro en krijgen 300 euro huurtoeslag. Dan verdwijnt de huurtoeslag. Denk je nou werkelijk dat de huizenprijzen dan evenredig dalen? Dat een woningcorporatie even akkoord gaat en tevens levensvatbaar blijft als ze tientallen procenten van hun inkomsten wegvallen?

Daar komt bij dat het een sprookje is om te denken dat vrijemarktprincipes als vraag en aanbod ook maar enigszins van toepassing zijn op de sociale huursector. Op een dergelijk huis moet je niet zelden langer dan 10 (!) jaar wachten. Er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat jouw als feit gepresenteerde stelling dat je er niet op achteruit gaat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:25:
Maar dan moet zorg toch alsnog betaald worden? En als het een overheidstaak wordt moet de overheid het voor 100% van de burgers betalen, terwijl de overheid het nu maar voor een deel van de mensen betaald (in de vorm van zorgtoeslag). Zet dat de overheidsuitgaven dan niet verder onder druk?

Je wilt minder bureaucratie, maar vervolgens ga je de zorg weer deprivatiseren, ik geef toe dat ik er weinig verstand van heb, maar dat lijkt me toch tegenstrijdig.
Dat is dus weer het probleem met het huidige systeem, het valt allemaal niet meer te doorzien.

De overheid is in 2016 een slordige 75 miljard Euro aan zorg kwijt! Het is een illusie dat je verzekeringspremie de zorgkosten dekt, dat is een druppel op de gloeiende plaat. En ja, voor een fors deel van de bevolking geldt dat ze dat kleine deel wat ze wel direct betalen ook weer via een toeslag terug krijgen. Het BI zegt, betaal dit gewoon uit de belastingpot, ipv dat 95% uit de belastingpot komt en dat die 5% direct door mensen wordt betaalt, waarvan meer dan de helft het ook weer terug krijgt.

En al die verzekeringsmaatschappijen met duizenden labels en nog veel meer producten die allemaal op hetzelfde neerkomen zijn veel bureaucratischer dan dat het oude systeem ooit was en een nieuw simpel systeem ooit zou worden.
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:35:
Wow. Over oversimplificaties gesproken :X

Laten we even blijven bij de huurtoeslag. Minima huren nu een woning van een woningcorporatie voor circa 700 euro en krijgen 300 euro huurtoeslag. Dan verdwijnt de huurtoeslag. Denk je nou werkelijk dat de huizenprijzen dan evenredig dalen? Dat een woningcorporatie even akkoord gaat en tevens levensvatbaar blijft als ze tientallen procenten van hun inkomsten wegvallen?

Daar komt bij dat het een sprookje is om te denken dat vrijemarktprincipes als vraag en aanbod ook maar enigszins van toepassing zijn op de sociale huursector. Op een dergelijk huis moet je niet zelden langer dan 10 (!) jaar wachten. Er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat jouw als feit gepresenteerde stelling dat je er niet op achteruit gaat klopt.
De overheid is nu de huren rap aan het verhogen en kan met dezelfde knop de huren ook weer verlagen (of bevriezen, het BI voer je ook niet van de ene op de andere dag in). Ja, dat denk ik en dat is ook gewoon zo als de politieke wil er is. Je geeft het zelf al aan, vrije markt is niet of nauwelijks van toepassing.

De woningcorporaties zijn een groot deel van hun inkomsten al kwijt aan belasting die ze aan de overheid betalen, belastingen die hoge huren en vervolgens huurtoeslag nodig maken. Nog een voorbeeld van een indirecte belasting die je nu nergens terug ziet als we het over het huidige systeem vs BI hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door ph4ge op 14-06-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
[...]
Je snapt toch wel dat dit niet klopt? Uitgangspunt is dat er een enorme besparing in efficientie en administratieve lasten te behalen is. Het kan niet dat iedereen er op achteruit gaat, het potje blijft net zo groot alleen dan hoeft er minder overhead en fraude/misbruik uit, per saldo zal dit dus gemiddeld een vooruitgang betekenen. Tenzij je natuurlijk deze hervorming gebruikt om de lasten flink te verhogen en de overheid fors te vergroten, terwijl het doel het tegenovergestelde is.
En toch als je het doorrekent klopt het verhaal wel. De niet al te armen gaan er fors op vooruit, terwijl de meeste anderen er op achteruit gaan. Daarnaast zal het ook wel meevallen met de fraude omdat het nog steeds rendabel (zelfs meer dan nu) is om inkomsten te verbergen.
Achteruitgang is bovendien ook relatief. Even een voorbeeld: Nu heeft men huurtoeslag nodig, straks is wonen een stuk goedkoper (alle subsidie uit de markt). Kortom, met minder geld huur je dezelfde woning, dan kan je wel zeggen dat je je huurtoeslag verliest en dus achteruitgaat, maar in werkelijkheid is dat niet zo.
In werkelijkheid vertaald zich dat niet 100% terug (ik meen dat berekeningen van de HRA uitgingen van 60%). Daarnaast is het BI in alle genoemde gevallen lager dan wat iemand nu aan subsidies krijgt. Er moeten dus heel wat kosten van af voordat het voor de allerarmsten een vooruitgang gaat worden. Terwijl dat eigenlijk net een groep is die je niet wilt laten terugvallen in inkomen.

De enige die er echt op achteruitgaan zijn de kleine groepen die door de overheid meer bevoordeeld worden dan redelijk is, al dan niet door regels die hun doel voorbij geschoten zijn,
Als je het eens doorrekent zul je zien dat dit complete onzin is. Rijke mensen gaan er fors op achteruit en die zou je in deze groep kunnen laten vallen, alleen een groot gedeelte van de minima gaan er ook op achteruit en die vallen zeer zeker niet in deze categorie. Als je klaagt dat we niet mogen simplificeren om ons punt te maken moet je dat zelf ook niet doen en zeker niet met punten die aantoonbaar niet kloppen.
plus wat bijvangst zoals ambtenaren wiens werk echt overbodig wordt (denk dat er genoeg nuttig overheidswerk overblijft, maar goed) en die nergens anders aan de bak kunnen en bijv. huisjesmelkers en vastgoedspeculanten omdat we daar de subsidie afschaffen, of belastingadviseurs wiens nut grotendeels vervalt bij een simpel systeem. Dat zijn eigenlijk allemaal zeer dure en goedbetaalde Melkertbanen en veel van die mensen kunnen ook iets nuttigs doen als ze daartoe gedwongen worden.
Leuk die bijvangst die in plaats van belastingbetalers nu belastingvangers gaan worden. Lijkt me niet echt een pluspunt om te gebruiken voor het BI.

Nogmaals, er zitten best goed gedachtes achter het BI en het heeft ook best een aantal goede punten , alleen de verdeling van geld zal toch echt op een andere manier moeten gebeuren omdat gewoon vlak 1000 euro geven niet een goede/eerlijke oplossing is.
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:39:
[...]
De overheid is in 2016 een slordige 75 miljard Euro aan zorg kwijt! Het is een illusie dat je verzekeringspremie de zorgkosten dekt, dat is een druppel op de gloeiende plaat.
Alleen Achmea al krijgt 20 miljard binnen aan premie-inkomsten, ik zou dat geen druppel op een gloeinde plaat willen noemen eerlijk gezegd.

Maar ongeacht dat zal het ergens van betaald moeten worden. Of de mensen moeten een premie betalen (en gaat het dus af van hun BI) of je moet het vanuit de belastingen krijgen (en dan levert werken weer minder op). Maar dat is eigenlijk niet veel anders dan nu.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 14-06-2016 15:52 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Dat is dus weer het probleem met het huidige systeem, het valt allemaal niet meer te doorzien.

De overheid is in 2016 een slordige 75 miljard Euro aan zorg kwijt! Het is een illusie dat je verzekeringspremie de zorgkosten dekt, dat is een druppel op de gloeiende plaat. En ja, voor een fors deel van de bevolking geldt dat ze dat kleine deel wat ze wel direct betalen ook weer via een toeslag terug krijgen. Het BI zegt, betaal dit gewoon uit de belastingpot, ipv dat 95% uit de belastingpot komt en dat die 5% direct door mensen wordt betaalt, waarvan meer dan de helft het ook weer terug krijgt.

En al die verzekeringsmaatschappijen met duizenden labels en nog veel meer producten die allemaal op hetzelfde neerkomen zijn veel bureaucratischer dan dat het oude systeem ooit was en een nieuw simpel systeem ooit zou worden.
Ik denk niet dat die 95-5 verhouding klopt. Zo noemt het cbs over enkele jaren geleden dat 41% van de zorgpremie betaald werd uit zorgtoeslag. https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-van-betaalde-zorgpremie

Over al die pakketten gesproken, hoe wil je dat regelen vanuit overheidswege? Iedereen een basispakketje? Of moet iedereen dan ook nog het riantste pakket krijgen? In het eerste geval zullen veel mensen alsnog extra verzekeringen af willen of moeten sluiten. In het tweede geval is het veel te duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Je snapt toch wel dat dit niet klopt? Uitgangspunt is dat er een enorme besparing in efficientie en administratieve lasten te behalen is. Het kan niet dat iedereen er op achteruit gaat, het potje blijft net zo groot alleen dan hoeft er minder overhead en fraude/misbruik uit, per saldo zal dit dus gemiddeld een vooruitgang betekenen.
??? Alleen dan hoeft er minder overhead en fraude/misbruik uit ?
Je vergeet even het basisinkomen wat de werkenden ook gaan krijgen...

En niet iedereen gaat erop achteruit hoor...
Er is alleen een heel kleine groep die er iets op vooruit gaat, het grootste gedeelte zit hem in de broekzak-vestzak die men wil introduceren bij de werkenden.
Achteruitgang is bovendien ook relatief. Even een voorbeeld: Nu heeft men huurtoeslag nodig, straks is wonen een stuk goedkoper (alle subsidie uit de markt).
Waarom zou een woningeigenaar zijn woning goedkoper verhuren? Omdat alle subsidie uit de markt is? Dat zal de woningeigenaar geen ene barst interesseren.

Een woningeigenaar zal het enkel goedkoper verhuren als er niemand op af komt, alleen zolang er rijkere zijn dan jij die die woning gewoon huren zal hij niet in prijs dalen.

Jij gaat uit van wishfull thinking (wat je ook wel nodig hebt met BI maargoed)
Je bedoelt dat je de zorgtoeslag en verplichte verzekering wel tegen elkaar kan wegstrepen terwijl het totaal niet in verhouding staat? Dat soort oversimplificaties?
De enige die er echt op achteruitgaan zijn de kleine groepen die door de overheid meer bevoordeeld worden dan redelijk is
Je bedoelt gehandicapten, bijstandsmoeders etc.. Want die ga je treffen...
De bijstanders die de tijd en mogelijkheid hebben om te werken, die kunnen gaan werken, maar de bijstanders zonder die mogelijkheid die laat je keihard verzuipen (oh wacht die worden meer bevoordeeld dan redelijk is)
plus wat bijvangst zoals ambtenaren wiens werk echt overbodig wordt
Ambtenaren moet je het helemaal niet over gaan hebben in een BI topic, dat gaat een gigantische kostenpost worden waar niemand goed van gaat worden. Die kostenpost krijg je waarschijnlijk nog niet eens in 100 jaar BI terugverdiend.
Want elke ambtenaar zal zijn stem erover laten horen en zijn sausje erover willen gieten en vergadering hier en vergadering daar.
Ja, het is een eenmalige post, maar hij is wel extreem hoog. En dat krijg je echt niet zomaar terugverdiend door er een paar te ontslaan.
[...]
Het BI zegt, betaal dit gewoon uit de belastingpot, ipv dat 95% uit de belastingpot komt en dat die 5% direct door mensen wordt betaalt, waarvan meer dan de helft het ook weer terug krijgt.
Oftewel er moet grofweg 2,5% extra uit de belastingpot komen. Waar wil je dit vandaag halen? (Nog even daargelaten dat zorgtoeslag niet 100% dekt, oftewel men krijgt het niet terug, men krijgt een gedeelte terug)
Dus wat stel je voor? Al die verzekeringsmaatschappijen uit gaan kopen en het hele circus weer optuigen in handen van de overheid brengen? De vorige overgang was al niet gratis en nu zal je ook nog eens verzekeringsmaatschappijen moeten uitkopen etc.

Je roept enkel maar meer kosten op je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
[...]

De overheid is nu de huren rap aan het verhogen en kan met dezelfde knop de huren ook weer verlagen (of bevriezen, het BI voer je ook niet van de ene op de andere dag in). Ja, dat denk ik en dat is ook gewoon zo als de politieke wil er is. Je geeft het zelf al aan, vrije markt is niet of nauwelijks van toepassing.

De woningcorporaties zijn een groot deel van hun inkomsten al kwijt aan belasting die ze aan de overheid betalen, belastingen die hoge huren en vervolgens huurtoeslag nodig maken. Nog een voorbeeld van een indirecte belasting die je nu nergens terug ziet als we het over het huidige systeem vs BI hebben.
Ah, dus eerst suggereer je dat de huizenprijzen vanzelf evenredig lager worden aan aan de huursubsidie, dus grofweg van 700 naar 400, en nu zijn we al beland bij de situatie dat de overheid de woningcorporaties maar moet dwingen om akkoord te gaan met fors lagere huurprijzen om mensen die geen huursubisidie meer krijgen te compenseren, want de vrije markt is toch niet van toepassing? Well, that escalated quickly.

Ten eerste: de overheid verhoogt de huren helemaal niet. Hoe kom je erbij?
Ten tweede: Denk je nou werkelijk dat het afschaffen van de verhuurdersbelasting voor voldoende middelen zorgt om 40% aan gemiste inkomsten te compenseren?
Ten derde: Moeten alle woningcorporaties weer in handen komen van de staat? Zo niet, hoe wil je ze dan niet failliet laten gaan? De huursubsidie voortaan verstrekken aan de woningcorporaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:39:
En toch als je het doorrekent klopt het verhaal wel. De niet al te armen gaan er fors op vooruit, terwijl de meeste anderen er op achteruit gaan. Daarnaast zal het ook wel meevallen met de fraude omdat het nog steeds rendabel (zelfs meer dan nu) is om inkomsten te verbergen.
Waar blijft dat geld dan? Voorzichtige schattingen laten zien (kan link zo snel ff niet vinden op de telefoon, staat wel in dit topic ergens) dat zeker 10% van de uitgave op gaat aan uitvoeringskosten. Waar blijft dat geld dan als zoals jij zegt bijna iedereen er op achteruit gaat?
In werkelijkheid vertaald zich dat niet 100% terug (ik meen dat berekeningen van de HRA uitgingen van 60%). Daarnaast is het BI in alle genoemde gevallen lager dan wat iemand nu aan subsidies krijgt. Er moeten dus heel wat kosten van af voordat het voor de allerarmsten een vooruitgang gaat worden. Terwijl dat eigenlijk net een groep is die je niet wilt laten terugvallen in inkomen.
Nogmaals, veel van die subsidies is geld rondpompen. Ik geef nota bene in de post waarop je reageert een aantal voorbeelden. Nu geven we je subsidie A om de overheid kosten B (==A) gelijk weer te betalen, als we A schrappen betekent dat niet dat iemand achteruit gaat omdat hij B. ook niet hoeft te betalen.
Als je het eens doorrekent zul je zien dat dit complete onzin is. Rijke mensen gaan er fors op achteruit en die zou je in deze groep kunnen laten vallen, alleen een groot gedeelte van de minima gaan er ook op achteruit en die vallen zeer zeker niet in deze categorie. Als je klaagt dat we niet mogen simplificeren om ons punt te maken moet je dat zelf ook niet doen en zeker niet met punten die aantoonbaar niet kloppen.
First of all, wat zijn rijke mensen? De vermogensbelasting is nauwelijks ter sprake gekomen in dit topic, en staat m.i. los van de BI.

Ik neem aan dat je hoge inkomens bedoelt. Aangezien voor de hogere inkomens de werkelijke belastingdruk ongeveer gelijk ligt aan de 50% die hier wordt voorgesteld (zou het toeval zijn dat die 50% gekozen is?) ben ik heel benieuwd in welke berekening ze er op achteruit gaan. Het probleem van dit soort berekeningen is juist dat het onmogelijk is om in een simpele berekening alle belastingen van het huidige systeem te vatten. Zoals al eerder ter sprake gekomen, zonder dat men het door heeft betaalt je werkgever ook nog eens 15% belasting over jouw salaris, dat je ook nog eens een basis zorgverzekering betaalt wat eigenlijk gewoon belasting is etc.

Ik had zo'n mooi grafiekje, maar ik kan hem niet meer vinden. Wel een verhaaltje van Dijselbloem uit 2014 over 2015:
In een toelichting aan de Tweede Kamer bevestigde Minister Dijsselbloem dat de marginale belastingdruk voor burgers met een bruto inkomen van ongeveer € 70.000 de komende jaren kan toenemen van 52 naar 60%. Door de maatregelen van de coalitie zullen deze hogere inkomens fiks meer belasting verschuldigd zijn over de extra verdiensten boven een bepaalde inkomensgrens.

Bij inkomens tot pakweg € 20.000 bedraagt de marginale belastingdruk circa 20%, om vervolgens te stijgen tot 50%. Bij een jaarlijks inkomen boven € 115.000 vindt er weer een daling plaats tot 55%.
Kortom, met 50% marginale belastingdruk voor iedereen plus basisinkomen gaat bijna iedereen er gewoon op vooruit. Het zijn foute berekeningen die het gevolg zijn van het ongelooflijk complexe systeem die een foutief beeld schetsen. Die 20% vertekent omdat er inkomsten wegvallen als je meer gaat verdienen, de bekende inkomensvallen.
Leuk die bijvangst die in plaats van belastingbetalers nu belastingvangers gaan worden. Lijkt me niet echt een pluspunt om te gebruiken voor het BI.
Het zijn nu ook belastingvangers, alleen dan veel duurder. En het gros van dergelijke slimme jongens (makelaars, verzekeringsadviseurs) heeft waarschijnlijk best de capaciteiten om zich nuttig in te zetten voor de samenleving.
Nogmaals, er zitten best goed gedachtes achter het BI en het heeft ook best een aantal goede punten , alleen de verdeling van geld zal toch echt op een andere manier moeten gebeuren omdat gewoon vlak 1000 euro geven niet een goede/eerlijke oplossing is.
We leven in een wereld met kosten die afgesteld zijn op allerlei subsidies. Meer dan 90% van de Nederlandse huishoudens ontvangt een toeslag, en dan worden aftrekposten nog niet eens meegenomen. Op de huidige wereld kunnen we een vlak BI niet projecteren, maar dat is geen wetmatigheid. Een groot deel zal de markt oplossen en voor de rest kan de overheid dat bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Gomez12 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:55:
??? Alleen dan hoeft er minder overhead en fraude/misbruik uit ?
Je vergeet even het basisinkomen wat de werkenden ook gaan krijgen...

En niet iedereen gaat erop achteruit hoor...
Er is alleen een heel kleine groep die er iets op vooruit gaat, het grootste gedeelte zit hem in de broekzak-vestzak die men wil introduceren bij de werkenden.
Nee, je begrijpt me niet. Nu hebben we een systeem waar we X ophalen aan allerlei belastingen en Y uitgeven aan allerlei sociale voorzieningen.Dit systeem heeft enorme kosten op gebied van uitvoering en administratie. Het BI gaat er vanuit dat X en Y gelijk blijven, maar dan zonder die enorme kosten.
Waarom zou een woningeigenaar zijn woning goedkoper verhuren? Omdat alle subsidie uit de markt is? Dat zal de woningeigenaar geen ene barst interesseren.

Een woningeigenaar zal het enkel goedkoper verhuren als er niemand op af komt, alleen zolang er rijkere zijn dan jij die die woning gewoon huren zal hij niet in prijs dalen.

Jij gaat uit van wishfull thinking (wat je ook wel nodig hebt met BI maargoed)
Men betaalt voor wonen wat men kan betalen, als alle subsidie uit de markt is kan iedereen dus minder betalen. ;) Dat de subsidies verdwijnen betekent niet dat er iemand rijker kan komen, dat kan net zo goed in het huidige systeem, maar ook die rijkere persoon zal minder te besteden hebben omdat de subsidies vervallen. Het is bijna een wetmatigheid dat een gezin 30%-40% van zijn besteedbare inkomen aan wonen kan besteden. Die percentage veranderen niet, wel de bedragen.
Je bedoelt dat je de zorgtoeslag en verplichte verzekering wel tegen elkaar kan wegstrepen terwijl het totaal niet in verhouding staat? Dat soort oversimplificaties?
Dat is geen oversimplificatie, versimpeling is uitgangspunt van het systeem. Nu is dit systeem gewoon een verkapte belasting voor de midden en hoge inkomens, ik zeg dat het beter is om dat gewoon allemaal van 1 belasting te betalen. Wat is daar nou praktisch op tegen?
Je bedoelt gehandicapten, bijstandsmoeders etc.. Want die ga je treffen...
De bijstanders die de tijd en mogelijkheid hebben om te werken, die kunnen gaan werken, maar de bijstanders zonder die mogelijkheid die laat je keihard verzuipen (oh wacht die worden meer bevoordeeld dan redelijk is)
Die krijgen een basisinkomen wat als uitgangspunt heeft dat je aan je eerste levensbehoefte kan voldoen, net als dat het huidige systeem beoogd. Wat is nou de achteruitgang?
Ambtenaren moet je het helemaal niet over gaan hebben in een BI topic, dat gaat een gigantische kostenpost worden waar niemand goed van gaat worden. Die kostenpost krijg je waarschijnlijk nog niet eens in 100 jaar BI terugverdiend.
Want elke ambtenaar zal zijn stem erover laten horen en zijn sausje erover willen gieten en vergadering hier en vergadering daar.
Ja, het is een eenmalige post, maar hij is wel extreem hoog. En dat krijg je echt niet zomaar terugverdiend door er een paar te ontslaan.
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar het huidige systeem heeft als nadeel dat elke ambtenaar zijn sausje erover heen kan gieten, het basisinkomen laat daar per definitie geen ruimte voor. De enige vragen zijn: wat is de hoogte van het basisinkomen en wat is de hoogte van de inkomstenbelasting.
Oftewel er moet grofweg 2,5% extra uit de belastingpot komen. Waar wil je dit vandaag halen? (Nog even daargelaten dat zorgtoeslag niet 100% dekt, oftewel men krijgt het niet terug, men krijgt een gedeelte terug)
Snap je nou het principe niet? Nu noemen we het premie terwijl het in feite gewoon een belasting is, het BI zegt stop dat gewoon allemaal in 1 grote pot inkomstenbelasting. Dus ja, de belasting gaat iets omhoog maar daar staat tegenover dat de premie vervalt.

Dit bedoel ik met oversimplificaties. Als kosten A met inkomsten B te maken hebben ga je er niet op achteruit als je beide schrapt.
Dus wat stel je voor? Al die verzekeringsmaatschappijen uit gaan kopen en het hele circus weer optuigen in handen van de overheid brengen? De vorige overgang was al niet gratis en nu zal je ook nog eens verzekeringsmaatschappijen moeten uitkopen etc.

Je roept enkel maar meer kosten op je af.
Hoe we de privatisering van de zorgverzekering terug moeten draaien lijkt mij off topic, maar het huidige systeem is zo gigantisch kostbaar en volstrekt onbeheersbaar dus dat een investering daarin zo is terugverdient twijfel ik niet aan.

Je zou kunnen beginnen met elke zorgverzekering te verplichten om allemaal exact hetzelfde product (basisverzekering) voor dezelfde prijs aan te bieden, ipv dat het allemaal merken zijn en de ene iets duurder is met een gratis aanvullende verzekering en de andere iets goedkoper. Als je dat hebt gerealiseerd is het een kleine stap om het helemaal weg te halen bij zorgverzekeraars, die zijn er nu ook alleen maar blij mee omdat ze profiteren van het systeem, het product is in zijn basis helemaal niet interessant.
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:00:
Ah, dus eerst suggereer je dat de huizenprijzen vanzelf evenredig lager worden aan aan de huursubsidie, dus grofweg van 700 naar 400, en nu zijn we al beland bij de situatie dat de overheid de woningcorporaties maar moet dwingen om akkoord te gaan met fors lagere huurprijzen om mensen die geen huursubisidie meer krijgen te compenseren, want de vrije markt is toch niet van toepassing? Well, that escalated quickly.

Ten eerste: de overheid verhoogt de huren helemaal niet. Hoe kom je erbij?
Ten tweede: Denk je nou werkelijk dat het afschaffen van de verhuurdersbelasting voor voldoende middelen zorgt om 40% aan gemiste inkomsten te compenseren?
Ik geloof dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

De overheid bepaald binnen welke bandbreedte huren mogen bewegen en voert ondertussen een enorme heffing in. Nee, dan verhoogt de overheid letterlijk genomen de huren niet zelf, maar het is niet alsof iemand echt een keuze heeft om het niet te doen. En op een vergelijkbare manier kan de overheid dus ook de huren verlagen. Sowieso kan de overheid de huren bevriezen en inflatie zn werk laten doen.

Huursubsidie volgt de markt, ipv de meeste andere subsidies waar de markt de subsidie volgt zoals de HRA. Dat klopt. In die zin kan het afschaffen van de huursubsidie inderdaad niet op zichzelf staan en moet de overheid hetzelfde beleid wat die huursubsidie langzaamaan noodzakelijk heeft gemaakt gewoon omkeren zodat de subsidie niet meer noodzakelijk is.

Als alle subsidies uit de markt zijn dan is kopen of huren per saldo ongeveer even duur en is het dus per definitie mogelijk om daar een passend BI voor te creëren. Als dan blijkt dat het voorgestelde BI te laag is dan moet dat wat omhoog. Maar het zal je verbazen hoeveel zaken er gewoon zo duur zijn omdat men dat nou eenmaal kan betalen en niet omdat het in verhouding staat tot de kosten.
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:00:
Ten derde: Moeten alle woningcorporaties weer in handen komen van de staat? Zo niet, hoe wil je ze dan niet failliet laten gaan? De huursubsidie voortaan verstrekken aan de woningcorporaties?
Faillissementen van woco's is in principe volstrekt niet aan de orde. Het is nergens voor nodig dat een woco meer dan 400 euro per maand aan kosten heeft aan een simpele huurwoning en investeringen zijn allemaal al lang en breed gedaan en grotendeels terugverdient. Het geld heeft jarenlang tegen de plinten geklotst en die potentie is er nog steeds, nu roomt de overheid dat af en ik stel voor om daarmee te stoppen en de huur evenredig te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:39:
[...]
Ik geloof dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

De overheid bepaald binnen welke bandbreedte huren mogen bewegen en voert ondertussen een enorme heffing in. Nee, dan verhoogt de overheid letterlijk genomen de huren niet zelf, maar het is niet alsof iemand echt een keuze heeft om het niet te doen. En op een vergelijkbare manier kan de overheid dus ook de huren verlagen. Sowieso kan de overheid de huren bevriezen en inflatie zn werk laten doen.

Huursubsidie volgt de markt, ipv de meeste andere subsidies waar de markt de subsidie volgt zoals de HRA. Dat klopt. In die zin kan het afschaffen van de huursubsidie inderdaad niet op zichzelf staan en moet de overheid hetzelfde beleid wat die huursubsidie langzaamaan noodzakelijk heeft gemaakt gewoon omkeren zodat de subsidie niet meer noodzakelijk is.

Als alle subsidies uit de markt zijn dan is kopen of huren per saldo ongeveer even duur en is het dus per definitie mogelijk om daar een passend BI voor te creëren. Als dan blijkt dat het voorgestelde BI te laag is dan moet dat wat omhoog. Maar het zal je verbazen hoeveel zaken er gewoon zo duur zijn omdat men dat nou eenmaal kan betalen en niet omdat het in verhouding staat tot de kosten.

[...]
Faillissementen van woco's is in principe volstrekt niet aan de orde. Het is nergens voor nodig dat een woco meer dan 400 euro per maand aan kosten heeft aan een simpele huurwoning en investeringen zijn allemaal al lang en breed gedaan en grotendeels terugverdient. Het geld heeft jarenlang tegen de plinten geklotst en die potentie is er nog steeds, nu roomt de overheid dat af en ik stel voor om daarmee te stoppen en de huur evenredig te verlagen.
Ik geloof helemaal niet dat ik een aantal dingen door elkaar haal. Ik geloof dat jij anderen beticht van oversimplificeren, terwijl jij hier de ene na de andere onjuiste stelling zonder argumenten als feit presenteert. Het eerste feit ten aanzien van jouw stelling dat de huren wel gelijk blijven als de huursubsidie wordt afgeschaft moet nog genoemd worden.

En het simpelweg opleggen van overheidswege gaat natuurlijk niet werken zonder dat je woningcorporaties zelf weer gaat subsidieren. Ik snap echt niet hoe je met droge ogen kunt beweren dat woningcorporaties maar genoegen moeten nemen met 300 euro verlies aan inkomsten per huis per maand, terwijl je even verderop de verhuurdersheffing 'enorm' noemt. En dat je daarna beweert dat investeringen van woningcorporaties niet meer nodig zijn laat al helemaal zien dat je maar lukraak iets lijkt te roepen. Ze moeten maar gewoon genoegen nemen met minder inkomsten. Echt een superrealistisch plan zeg. En helemaal geen simplificatie.

Volgens mij zit jij veel meer aan een socialistisch model te denken waarin de staat volledige zeggenschap heeft over zorg en woningen. Nog los van hoe ongelooflijk onzalig dat socialistische idee is lijkt me dat niet een discussie die iets te maken heeft met het basisinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat nog steeds exact dezelfde discussie en punten maar herhaald worden. Voor mij blijft het belangrijkste punt nog steeds dat ik helemaal voorstander ben van vereenvoudiging van het systeem - wie niet. Dat staat echter los van het basisinkomen.

Het basisinkomen, waarvan voorstanders maar blijven claimen dat het zoveel eerlijker is, is dat absoluut niet. Vooral niet voor de zwakkeren in de samenleving. De uitzonderingen en potjes zijn er niet voor niets: gehandicapten die voorzieningen nodig hebben en meer uitgaven hebben omdat standaard marktwaren vaak niet kunnen voorop.

De kluwen moet ontward worden, maar zodra je gaat tornen aan het concept "geen uitzonderingen" in het basisinkomen, is het geen basisinkomen meer. Dan is het in praktijk gewoon de situatie die we nu hebben waarbij iedereen kan rekenen op een bepaalde hoeveelheid ondersteuning afhankelijk van behoefte. Nogmaals: simplificatie staat daar los van.

Het basisinkomen zoals gepromoot wordt is en blijft gewoon een slechter plan dan het basisidee dat er nu is. Vooral als er vervolgens maar uit nood zelfs geopperd wordt om vrijwel alles overheidsgereguleerd te maken, kan ik niet anders concluderen dan dat wat er nu geopperd is al eens geprobeerd is: communisme. No thanks...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:09:
[...]
Waar blijft dat geld dan? Voorzichtige schattingen laten zien (kan link zo snel ff niet vinden op de telefoon, staat wel in dit topic ergens) dat zeker 10% van de uitgave op gaat aan uitvoeringskosten. Waar blijft dat geld dan als zoals jij zegt bijna iedereen er op achteruit gaat?
Als je 750 euro verdeelt over 5 mensen :
50
100
150
200
250

En je maakt hiervan :

30
100
200
200
220

zie je dat de armen er op achteruitgaan, de rijken er op achteruit gaan en alleen de lagere middenmoters er op vooruit gaan en dat allemaal met evenveel geld.
Nogmaals, veel van die subsidies is geld rondpompen. Ik geef nota bene in de post waarop je reageert een aantal voorbeelden. Nu geven we je subsidie A om de overheid kosten B (==A) gelijk weer te betalen, als we A schrappen betekent dat niet dat iemand achteruit gaat omdat hij B. ook niet hoeft te betalen.
En ik zeg notabene waarom dat niet klopt omdat het verdwijnen van de subidies niet voor 100% mee zal rekenen in het eindbedrag. Hoe dat precies zit weet ik niet maar uit onderzoeken blijkt dat nu eenmaal zo.
Ik neem aan dat je hoge inkomens bedoelt. Aangezien voor de hogere inkomens de werkelijke belastingdruk ongeveer gelijk ligt aan de 50% die hier wordt voorgesteld (zou het toeval zijn dat die 50% gekozen is?) ben ik heel benieuwd in welke berekening ze er op achteruit gaan.
In de reeele berekeningen waarbij je ziet dat je er niet bent met een belasting van 50% zeker niet als je ook dingen die de werkgever nu betaald meeneemt (want daar wil je ten slotte ook van af)
Het probleem van dit soort berekeningen is juist dat het onmogelijk is om in een simpele berekening alle belastingen van het huidige systeem te vatten. Zoals al eerder ter sprake gekomen, zonder dat men het door heeft betaalt je werkgever ook nog eens 15% belasting over jouw salaris, dat je ook nog eens een basis zorgverzekering betaalt wat eigenlijk gewoon belasting is etc.
Dat jij dat niet kunt overzien wil niet zeggen dat het zo heel moeilijk te berekenen is. Het is inderdaad lastig als je het per individu wil doen, maar als je het een beetje opsplitst kun je zo berekenen wat de globale gevolgen voor de verschillende groepen zijn.
Kortom, met 50% marginale belastingdruk voor iedereen plus basisinkomen gaat bijna iedereen er gewoon op vooruit. Het zijn foute berekeningen die het gevolg zijn van het ongelooflijk complexe systeem die een foutief beeld schetsen. Die 20% vertekent omdat er inkomsten wegvallen als je meer gaat verdienen, de bekende inkomensvallen.
Denk nu eens even na, je beweert iedere keer weer dat iedereen er op vooruit gaat terwijl je zo kunt berekenen dat met een basisinkomen van 1000 euro dat absoluut niet het geval is. De berekeningen zijn zelfs in dit topic (zelfs al ergens aan het begin) uitgebreid gemaakt.
[...]
Het zijn nu ook belastingvangers, alleen dan veel duurder. En het gros van dergelijke slimme jongens (makelaars, verzekeringsadviseurs) heeft waarschijnlijk best de capaciteiten om zich nuttig in te zetten voor de samenleving.
Dus je wilt beweren dat ze nu een marginale belastingdruk in negatieve cijfers hebben ??? Dream on, zulke lui leveren bakken voor de belasting op. Denk AUB even na wat je beweert want er klopt echt geen ene bal van en de onderbouwing is ook ver te zoeken. Het enige dat ik voorbij zie komen is dat je even simpel heel veel overhead weg denk te halen en daarmee iedereen extra geld kunt geven en dat zonder dat er grote groepen op achteruit gaan. En dat terwijl je nog steeds voor iedereen bij zult moeten houden hoeveel ze verdienen, of ze niet zwart werken, of de kinderen wel echt geboren zijn, of de ouderen misschien niet al overleden zijn e.d.
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:39:
[...]
Als je dat hebt gerealiseerd is het een kleine stap om het helemaal weg te halen bij zorgverzekeraars, die zijn er nu ook alleen maar blij mee omdat ze profiteren van het systeem, het product is in zijn basis helemaal niet interessant.
Het product is net als alle verzekeringen wel degelijk interessant. Het is nl. geld vangen en iets minder uitkeren oftewel winst.
Huren zal altijd duurder zijn omdat je daarvoor een huis zult moeten kopen, en bij verhuren moet je die kosten + wat winst overhouden. Daarnaast moet je het altijd vergelijken met andere dingen waarin je kunt investeren waardoor een bep. winstmarge er altijd moet zijn om de markt in stand te houden.
[...]
Wederom laat je zien dat je niet snapt hoe zo'n markt in elkaar zit en je getallen ook niet kunt onderbouwen. Zelfs als op een woning de investering al is terugverdiend betekent dat niet dat er daarmee geen kosten meer zijn. Je zit b.v. nog altijd met onderhoud, beheer, vervanging van huizen e.d. (alleen al standaard onderhoud is volgens veh al 300 euro per maand en dan heb je nog niet het risico, winst en beheerskosten meegenomen)

Wat trouwens wel zal gebeuren is dat de kosten van woco's omlaag zullen gaan als huizen goedkoper worden (door b.v. HRA af te schaffen) en dat dat invloed zal hebben op de huren. Maar verwacht niet dat dat ooit onder de kosten van kopen uit zal komen.

[ Voor 23% gewijzigd door redwing op 14-06-2016 17:33 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:03:
Ik geloof helemaal niet dat ik een aantal dingen door elkaar haal. Ik geloof dat jij anderen beticht van oversimplificeren, terwijl jij hier de ene na de andere onjuiste stelling zonder argumenten als feit presenteert. Het eerste feit ten aanzien van jouw stelling dat de huren wel gelijk blijven als de huursubsidie wordt afgeschaft moet nog genoemd worden.
Het basisinkomen kan je niet oversimplificeren, omdat het hele punt juist is dat het extreem simpel is. :) Een BI, en een belasting tarief, thats it.

Dat maakt vergelijken moeilijk, omdat je iets wat heel simpel is vergelijk met iets wat dat helemaal niet is en het huidige systeem er juist op gebouwd is om allerlei kosten, belastingen en andere narigheid te verstoppen. Ik neem het mensen dan ook niet kwalijk dat ze oversimplificeren, het maakt alleen vele vergelijkingen scheef.

Als je het dan simpel wil vergelijken doe het dan goed. Zoals ik een paar post terug laat zien ligt de huidige werkelijke belastingdruk voor de meeste mensen al hoger dan als voorgesteld voor het BI, dat terwijl er allerlei kosten niet inzitten. In de simpele vergelijking komt het BI er in die zin dus goed van af.

Als je het dan ingewikkeld wil maken om problemen aan te tonen moet je het wel goed doen, en daar gaat het vaak mis omdat je dan het huidige systeem te simpel vergelijkt.
En het simpelweg opleggen van overheidswege gaat natuurlijk niet werken zonder dat je woningcorporaties zelf weer gaat subsidieren. Ik snap echt niet hoe je met droge ogen kunt beweren dat woningcorporaties maar genoegen moeten nemen met 300 euro verlies aan inkomsten per huis per maand, terwijl je even verderop de verhuurdersheffing 'enorm' noemt. En dat je daarna beweert dat investeringen van woningcorporaties niet meer nodig zijn laat al helemaal zien dat je maar lukraak iets lijkt te roepen. Ze moeten maar gewoon genoegen nemen met minder inkomsten. Echt een superrealistisch plan zeg. En helemaal geen simplificatie.
Leg eens uit, ze hebben het immers decennia lang ook gekund. Tot aan de jaren 80 heeft de overheid op die manier ook altijd de huren laag gehouden, en met de huidige lage rentestanden is dat alleen maar makkelijker.

Ik beweer trouwens nergens dat investeringen niet nodig zijn. Maar investering staat los van de huur. Dat doet een woco als het goed is niet met de winsten vanuit bestaande huurwoningen maar hij financiert dat (vergelijkbaar met elke andere huizenkoper en kan dat dus ook tegen vergelijkbare kosten).
Volgens mij zit jij veel meer aan een socialistisch model te denken waarin de staat volledige zeggenschap heeft over zorg en woningen. Nog los van hoe ongelooflijk onzalig dat socialistische idee is lijkt me dat niet een discussie die iets te maken heeft met het basisinkomen.
Beiden zijn basisbehoefte, beide zijn op dit moment vrijwel volledig in door de overheid gestuurd en betaald maar dan in zo'n systeem dat er allerlei partijen gigantisch hun zakken kunnen vullen.

Voor wonen stel ik voor dat de overheid stopt met subsidiëren, als je weleens in het woningmarkt komt dan ken je mijn ideeën daarover. Het basisinkomen maakt mogelijk dat de markt zelf zn werk gaat doen en de overheid alleen nog maar faciliteert. Ik verwijs hiervoor naar het andere topic.

Voor zorg stel ik voor dat we stoppen met de halfzachte privatisering. Dat is gewoon mislukt. Als jij daar het label socialistisch op wil plakken moet je dat vooral doen, maar hoe noem je het systeem nu dan waar de overheid vrijwel de hele rekening betaalt maar waar er nog een soort geprivatiseerde administratieve laag tussen zit?
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:10:
Ik zie dat nog steeds exact dezelfde discussie en punten maar herhaald worden. Voor mij blijft het belangrijkste punt nog steeds dat ik helemaal voorstander ben van vereenvoudiging van het systeem - wie niet. Dat staat echter los van het basisinkomen.

Het basisinkomen, waarvan voorstanders maar blijven claimen dat het zoveel eerlijker is, is dat absoluut niet. Vooral niet voor de zwakkeren in de samenleving. De uitzonderingen en potjes zijn er niet voor niets: gehandicapten die voorzieningen nodig hebben en meer uitgaven hebben omdat standaard marktwaren vaak niet kunnen voorop.
Gehandicapten voorzieningen moeten gewoon uit de algemene middelen komen. Nergens voor nodig om dat nu vanuit allerlei verschillende potjes naar de gehandicapte te geven die het dan zelf inkoopt.

Voor gezonde mensen zonder werk is het alleen een achteruitgang als je het basisinkomen dusdanig laag in stelt dat je er niet van rond kan komen, cq de kosten in stand houdt die het gevolg zijn van het huidige systeem. Het basisinkomen geeft ze zekerheid, rust en vrijheid die ze nu niet hebben, plus de mogelijkheid om te werken voor luxe zonder alles in te leveren.
De kluwen moet ontward worden, maar zodra je gaat tornen aan het concept "geen uitzonderingen" in het basisinkomen, is het geen basisinkomen meer. Dan is het in praktijk gewoon de situatie die we nu hebben waarbij iedereen kan rekenen op een bepaalde hoeveelheid ondersteuning afhankelijk van behoefte. Nogmaals: simplificatie staat daar los van.

Het basisinkomen zoals gepromoot wordt is en blijft gewoon een slechter plan dan het basisidee dat er nu is. Vooral als er vervolgens maar uit nood zelfs geopperd wordt om vrijwel alles overheidsgereguleerd te maken, kan ik niet anders concluderen dan dat wat er nu geopperd is al eens geprobeerd is: communisme. No thanks...
De uitgangspunten zijn gewoon anders, en de uitgangspunten van het huidige systeem zorgen voor de kluwen en de kosten, per definitie. Als je alles er op richt om alleen de mensen te helpen die dat echt nodig hebben en ze ziet als profiteurs, dan creëer je per definitie dat werken vanuit de bijstand niet loont en dat er allerlei regels moeten komen om te zorgen dat niet iemand stiekem teveel krijgt.

Tja, je kan het communisme of socialisme nodig, net wat je nodig hebt om het zwart te maken. Het uitgangspunt is juist dat de overheid veeeeel minder stuurt. De basis is geregeld en verder moeten en mogen mensen het zelf uitzoeken. Geen straf als je bijv. een klein baantje vindt, geen straf als je alleen wil wonen of geen kinderen wil, geen straf als ergens wil wonen waar de overheid eigenlijk vindt dat je met jouw inkomen/vermogen niet mag wonen etc etc, dat klinkt mij veel meer als communisme in de oren. Overigens is door dit systeem zo ondertussen onze overheid ook bijna net zo groot aan het worden als in menig communistisch systeem.

Echt communisme hebben we trouwens nooit gehad. Die ideologie is gekaapt door narcistische monsters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:19:
Als je 750 euro verdeelt over 5 mensen :
50
100
150
200
250

En je maakt hiervan :

30
100
200
200
220

zie je dat de armen er op achteruitgaan, de rijken er op achteruit gaan en alleen de lagere middenmoters er op vooruit gaan en dat allemaal met evenveel geld.
De vergelijking klopt niet. Zelfs als we uitgaan van een voorzichtige 10% besparing zul je zien dat je bijna iedereen er op vooruit kunt laten gaan.
In de reeele berekeningen waarbij je ziet dat je er niet bent met een belasting van 50% zeker niet als je ook dingen die de werkgever nu betaald meeneemt (want daar wil je ten slotte ook van af)
Nogmaals, de 50% is alleen genoemd omdat het makkelijk rekent en in lijn maar onder het huidige niveau ligt. Als het 55% wordt is het ook prima, nog steeds lager voor de meeste mensen maar het rekent zo lastig.
Dat jij dat niet kunt overzien wil niet zeggen dat het zo heel moeilijk te berekenen is. Het is inderdaad lastig als je het per individu wil doen, maar als je het een beetje opsplitst kun je zo berekenen wat de globale gevolgen voor de verschillende groepen zijn.
Ik geef elke keer aan waarom het te simpel gedacht is, ik reageer daar op mensen die zeggen dat het een achteruitgang is omdat ze het niet allemaal overzien.
Denk nu eens even na, je beweert iedere keer weer dat iedereen er op vooruit gaat terwijl je zo kunt berekenen dat met een basisinkomen van 1000 euro dat absoluut niet het geval is. De berekeningen zijn zelfs in dit topic (zelfs al ergens aan het begin) uitgebreid gemaakt.
Ik beweer niet dat iedereen er op vooruit gaat, ik herhaal telkens dat mensen die onevenredig gebruik maken van het huidige systeem er op achteruit gaan. Maar de pot die er te verdelen is wordt groter (administratieve/handaving vervalt + indirecte voordelen voor gezondsheidszorg, onderwijsniveau, veiligheid etc) en dus ligt het in de rede dat er groepen op vooruit gaan. Dit is klip en klare logica, en berekeningen die beweren dat bijna iedereen er op achteruit gaat terwijl de pot groter wordt bevatten dus fouten. En die fouten komen waarschijnlijk uit oversimplificering van het huidige systeem.
Dus je wilt beweren dat ze nu een marginale belastingdruk in negatieve cijfers hebben ??? Dream on, zulke lui leveren bakken voor de belasting op. Denk AUB even na wat je beweert want er klopt echt geen ene bal van en de onderbouwing is ook ver te zoeken.
Ik weet niet wat je precies wil zeggen, maar ik beweer dat als je er over nadenkt dat een belastingadviseur wiens nut vervalt als er een simpel systeem is, hij dus eigenlijk een gesubsidieerde baan heeft. Als een beroep alleen maar bestaat omdat de overheid het nou eenmaal zo geregeld heeft maar verder niets toevoegt aan de samenleving dan is het waarschijnlijk voor iedereen nuttiger als die persoon wat anders gaat doen. Dat is een zekere logica die ik niet anders kan onderbouwen.
Het enige dat ik voorbij zie komen is dat je even simpel heel veel overhead weg denk te halen en daarmee iedereen extra geld kunt geven en dat zonder dat er grote groepen op achteruit gaan. En dat terwijl je nog steeds voor iedereen bij zult moeten houden hoeveel ze verdienen, of ze niet zwart werken, of de kinderen wel echt geboren zijn, of de ouderen misschien niet al overleden zijn e.d.
Dat is ook zo'n beetje alles wat overblijft, ja. Zaken die toch al bijgehouden moeten worden los van de inkomstenbelasting en zaken die nu ook worden bijgehouden. Wat verdwijnt is dat kleine werkgevers niemand in dienst nemen omdat ze er dan meer dan een fulltime baan in administratie bij krijgen en dat iemand die werkeloos is het bijna onmogelijk wordt gemaakt om zelf wat te beginnen of simpele klussen te doen.

En nogmaals, ik zeg niet dat iedereen er beter van wordt. Ik zeg dat de pot groter wordt en beter verdeeld wordt en dat er allerlei indirecte voordelen zijn die ook de pot vergroten of de kosten verlagen.

Ik denk niet alleen dat je het weg haalt, ik weet het zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:26:
[...]
Als je het dan simpel wil vergelijken doe het dan goed. Zoals ik een paar post terug laat zien ligt de huidige werkelijke belastingdruk voor de meeste mensen al hoger dan als voorgesteld voor het BI, dat terwijl er allerlei kosten niet inzitten. In de simpele vergelijking komt het BI er in die zin dus goed van af.
Je hebt niets laten zien behalve een of ander getalletje dat al tig keer onderuit gehaald is vergeleken met de huidige cijfers (van 3 jaar geleden). Daarnaast is ook al tig keer aangetoond dat je er niet bent met alleen een vaste uitkering en een vaste belasting (WW, zorg, WIA om er een paar te noemen). En je gaat er ook niet op in als er aangetoond wordt dat bijna alle groepen er hard op achteruit gaan (waaronder de allerarmsten) en dat dat dus ook niet haalbaar is. Wat mij betreft ben je dan ook het BI wel over aan het simplificeren en dan ook nog op zo'n manier dat magisch iedereen er op vooruit gaat en we in een Utopie kunnen gaan leven waarbij iedereen zelf mag weten wat ie doet.
Voor wonen stel ik voor dat de overheid stopt met subsidiëren, als je weleens in het woningmarkt komt dan ken je mijn ideeën daarover. Het basisinkomen maakt mogelijk dat de markt zelf zn werk gaat doen en de overheid alleen nog maar faciliteert. Ik verwijs hiervoor naar het andere topic.
Dat gaat alleen maar werken als je heel veel sturing van de overheid krijgt. Voor een woco is een gezonde markt nl. totaal niet interessant, die willen winst maken. Wil je dus de goede huizen in de goede gebieden krijgen zul je daar heel hard op moeten aan sturen (dat gebeurt nu zelfs al te weinig) terwijl je die 'bemoeienis' juist helemaal weg wil gaan halen.
[...]
Gehandicapten voorzieningen moeten gewoon uit de algemene middelen komen. Nergens voor nodig om dat nu vanuit allerlei verschillende potjes naar de gehandicapte te geven die het dan zelf inkoopt.
En hoe had je dat gedacht zonder enige controle goed geregeld te krijgen ? Ik geef b.v. simpelweg aan dat ik gehandicapt ben en dat ik daarom mijn complete huis moet verbouwen. Huppa, zo op kosten van de regering alles verbouwd :) Want aparte potjes deden we ten slotte niet aan en alle controles gingen er ook uit.
Voor gezonde mensen zonder werk is het alleen een achteruitgang als je het basisinkomen dusdanig laag in stelt dat je er niet van rond kan komen, cq de kosten in stand houdt die het gevolg zijn van het huidige systeem. Het basisinkomen geeft ze zekerheid, rust en vrijheid die ze nu niet hebben, plus de mogelijkheid om te werken voor luxe zonder alles in te leveren.
Je valt in herhaling met punten die al tig keer onderuit zijn gehaald, zelfs via berekeningen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...

...
Op zich sluit het idee basisinkomen natuurlijk niet uit dat bepaalde mensen daarboven nog aanvullingen zouden krijgen. Basisinkomen wil niet zeggen 'geen uitzonderingen' maar 'iedereen krijgt (onvoorwaardelijk) dat inkomen', of daar nog andere (voorwaardelijke) inkomens bijkomen (dat zijn dan niet-basisinkomens), staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:45:
Je hebt niets laten zien behalve een of ander getalletje dat al tig keer onderuit gehaald is vergeleken met de huidige cijfers (van 3 jaar geleden). Daarnaast is ook al tig keer aangetoond dat je er niet bent met alleen een vaste uitkering en een vaste belasting (WW, zorg, WIA om er een paar te noemen). En je gaat er ook niet op in als er aangetoond wordt dat bijna alle groepen er hard op achteruit gaan (waaronder de allerarmsten) en dat dat dus ook niet haalbaar is. Wat mij betreft ben je dan ook het BI wel over aan het simplificeren en dan ook nog op zo'n manier dat magisch iedereen er op vooruit gaat en we in een Utopie kunnen gaan leven waarbij iedereen zelf mag weten wat ie doet.
Welk getalletje bedoel je?

WW is een verzekering. WIA wordt nu ook uit de algemene middelen betaalt en ik zie geen enkele reden waarom dat niet door het basisinkomen vervangen kan worden. Zorg wordt al bijna volledig door de overheid betaalt, het enige is dat we een klein gedeelte nu premie noemen ipv belasting, nogmaals ik zie geen reden waarom we dat niet gewoon in zn geheel belasting kunnen noemen.

En nogmaals, je kan nog zo vaak mij de woorden in de mond leggen dat iedereen er magisch beter van wordt, maar dat zeg ik niet. De pot wordt groter.
Dat gaat alleen maar werken als je heel veel sturing van de overheid krijgt. Voor een woco is een gezonde markt nl. totaal niet interessant, die willen winst maken. Wil je dus de goede huizen in de goede gebieden krijgen zul je daar heel hard op moeten aan sturen (dat gebeurt nu zelfs al te weinig) terwijl je die 'bemoeienis' juist helemaal weg wil gaan halen.
Ik wil echt de woningmarktdiscussie in een ander topic voeren. Het enige wat ik er over kwijt wil is dat de huidige prijsniveau's voor zowel koop als huur absoluut geen wetmatigheid zijn en makkelijk lager kunnen (en zouden moeten).
En hoe had je dat gedacht zonder enige controle goed geregeld te krijgen ? Ik geef b.v. simpelweg aan dat ik gehandicapt ben en dat ik daarom mijn complete huis moet verbouwen. Huppa, zo op kosten van de regering alles verbouwd :) Want aparte potjes deden we ten slotte niet aan en alle controles gingen er ook uit.
Het BI houdt in dat iedereen een inkomen om in zn levensonderhoud te voorzien. Dat wil niet zeggen dat we niet meer controleren of iemand zn zorgkosten onterecht zijn.
Je valt in herhaling met punten die al tig keer onderuit zijn gehaald, zelfs via berekeningen.
Ja, ik blijf maar op stroopoppen reageren. :) En ja, een berekening waar de pot groter wordt en toch bijna iedereen er op achteruit gaat neem ik gewoon niet serieus. En dat terwijl het grote tegenargument is dat het BI gratis geld is voor iedereen en niemand meer wat zou uitspoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:44:
[...]
De vergelijking klopt niet. Zelfs als we uitgaan van een voorzichtige 10% besparing zul je zien dat je bijna iedereen er op vooruit kunt laten gaan.
10% is de maximale overhead, dat is niet voorzichtig dat is een heel grove besparing. En het gaat er niet om dat je bijna iedereen er op vooruit zou kunnen laten gaan, het gaat er om dat dat met een BI simpelweg niet gebeurt door de verdeling waar je aan vast zit waardoor standaard de armen en de echte rijken er fors op achteruit gaan.
[...]
Ik beweer niet dat iedereen er op vooruit gaat, ik herhaal telkens dat mensen die onevenredig gebruik maken van het huidige systeem er op achteruit gaan. Maar de pot die er te verdelen is wordt groter (administratieve/handaving vervalt + indirecte voordelen voor gezondsheidszorg, onderwijsniveau, veiligheid etc) en dus ligt het in de rede dat er groepen op vooruit gaan. Dit is klip en klare logica, en berekeningen die beweren dat bijna iedereen er op achteruit gaat terwijl de pot groter wordt bevatten dus fouten. En die fouten komen waarschijnlijk uit oversimplificering van het huidige systeem.
Jij beweert dus wederom dat onze minima onevenredig gebruik maken van het huidige systeem.......

Je beweert ook wederom allerlei plussen die je niet waar kunt maken (handhaving heb je nog steeds nodig, gezondheidszorg zal niets veranderen, onderwijsnivo zal niet veranderen, veiligheid zal niet veranderen)
Het komt er simpelweg op neer dat je hier een discussie aan gaat waarbij je zelf totaal niet overziet hoe het huidige systeem in elkaar zit en hoe je voorgestelde systeem in elkaar gaat zitten en wat van beide de voor en nadelen zijn. Daarmee roep je een hoop ongefundeerde zaken die al tig keer onderuit gehaald zijn.
[...]
Dat is ook zo'n beetje alles wat overblijft, ja. Zaken die toch al bijgehouden moeten worden los van de inkomstenbelasting en zaken die nu ook worden bijgehouden. Wat verdwijnt is dat kleine werkgevers niemand in dienst nemen omdat ze er dan meer dan een fulltime baan in administratie bij krijgen en dat iemand die werkeloos is het bijna onmogelijk wordt gemaakt om zelf wat te beginnen of simpele klussen te doen.
Deze dan nog als laatste, wederom een bewijs dat je totaal geen benul hebt wat de impact is van wat je voorstelt. Je geeft hier b.v. nu aan dat een bedrijf niet meer hoeft bij te houden hoeveel ze verdienen (want daar is die administratie ten slotte voor). Ik denk dat een heel aantal bedrijven hier enorm blij mee gaat zijn en plotseling een bak minder inkomen hebben waarover ze belasting moeten betalen :+
En nogmaals, ik zeg niet dat iedereen er beter van wordt. Ik zeg dat de pot groter wordt en beter verdeeld wordt en dat er allerlei indirecte voordelen zijn die ook de pot vergroten of de kosten verlagen.
De pot kan best iets groter worden (alhoewel die 10% zeker niet haalbaar is) maar beter verdeeld wordt ie zeker niet. Daarvoor is het BI te simpel omdat je nu eenmaal altijd een aantal uitzonderingen hebt waar je rekening mee zult moeten houden (gehandicapten, areidsongeschikten e.d.)
Ik denk niet alleen dat je het weg haalt, ik weet het zeker. :)
Ja, omdat je uitgaat van een utopie waarbij iedereen bij een BI plotseling een brave Hendrik wordt die een stuk minder ziek is :+

Oh, bij mijn volgende reply pak ik alleen nog maar de kern. Ten slotte komt het er toch iedere keer op neer dat je alles van het BI enorm positief meetelt en alles van het huidige stelsel enorm negatief :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:58:
En ja, een berekening waar de pot groter wordt en toch bijna iedereen er op achteruit gaat neem ik gewoon niet serieus. En dat terwijl het grote tegenargument is dat het BI gratis geld is voor iedereen en niemand meer wat zou uitspoken.
Je hebt 1 groep die er goed op vooruit gaat en de rest gaat er op achteruit. Dat is helaas voor jou de essentie van een verdeling zoals het BI (iedereen vast bedrag en een vaste belastingpercentage) ten opzichte van hoe het geld nu verdeelt wordt (heel veel uitzonderingen). De enige manier om dat te veranderen is als je uitzonderingen gaat toevoegen aan het BI wat tegen het idee van het BI ingaat.

Daarnaast maak je werken voor een grote groep mensen (vooral de grote belastingbetalers) minder rendabel omdat het belastingpercentage hoger wordt en je een groter gedeelte als vast bedrag uitgekeerd krijgt (ook inherent aan het BI)

Dus tja, er valt best wel wat te besparen waarmee je een grotere pot krijgt, alleen door de verdeling wordt het er helaas niet beter op, en door het systeem zelf is het voordeliger om minder uit te gaan spoken. Ik zie dus best voordelen in een BI (inkomensval weg halen, minder subsidies) alleen de verdeling voor iedereen gelijk maken zal helaas niet werken. Ik zie dan eerder iets in dat de bijstand + allerlei subsidies voor lagere inkomens eens op de schop genomen worden en vervangen door een systeem waarbij werken altijd lonend is, maar je niet alle werkenden een zak geld geeft die ze daarna via de belasting weer terug betalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Als je werken lonend wil maken en de bestaande (voor een deel) subsidies-systeem wilt behouden spreek je je zelf tegen. Nu is werken door allerlei regelingen lees subsidies niet lonend. Het juist de bedoeling om de subsidies weg te halen en iedereen de zelfde basis te geven. Elke euro die je daarna verdiend. Is direct winst. (Daarover wel een tax)

Dus direct lonend om te werken. Vanaf het eerste uur.

In het bestaande systeem zijn er situaties dat 40 uur werken niet eens lonend is.....

Aanvulling:
Ik heb geen gegevens wat de overhead is van het bestaande subsidie "systeem" is. Maar als je de lokale en centrale overheid bij elkaar neemt. Denk ik eerder aan 20% dan aan 10%
Vergeet daarbij ook niet alle kwijtscheldingsregelingen.

[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 14-06-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:12:
Als je werken lonend wil maken en de bestaande (voor een deel) subsidies-systeem wilt behouden spreek je je zelf tegen.
Nee hoor, de enige reden waarom er een inkomensval is is omdat er allerlei regelingen zijn die bij een bep. inkomen plotseling wegvallen. Verdien je dan dus 1 euro meer dan die grens krijg je plotseling een heel stuk minder. Neem die subsidies echter op de schop en zorg er voor dat er van elke verdiende euro b.v. 75% vermindert wordt op je subsidies en dan krijg je vanzelf dat werken altijd lonend is.

Je kunt dan ook makkelijk een systeem bedenken met allerlei subsidies waarbij je toch geen inkomensval hebt.
Aanvulling:
Ik heb geen gegevens wat de overhead is van het bestaande subsidie "systeem" is. Maar als je de lokale en centrale overheid bij elkaar neemt. Denk ik eerder aan 20% dan aan 10%
Vergeet daarbij ook niet alle kwijtscheldingsregelingen.
Geef die cijfers dan eens waaruit dat blijkt ? 10% is al veel overhead laat staan 20% en daarnaast gaat het om de winst die je er op ten opzichte van het BI dus zal het daarr dan 0% moeten zijn (wat het nooit zal worden)

Daarnaast over die kwijtscheldingen, die zul je ook met een BI niet kwijt raken. Iemand die schulden heeft kan ten slotte niets aflossen aangezien het BI alleen in het broodnodige voorziet.

[ Voor 31% gewijzigd door redwing op 14-06-2016 19:42 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
De bedoeling is dus wel dat die kwijtscheldingen verdwijnen.
Wat betreft de schulden..dat is voor de afnemer en de verstrekker. Waarom zou de gemeenschap daarvoor moeten opdraaien. De basis moet zijn. Ga werken en aflossen, kun je dat niet dan heeft de verstrekker een probleem. (Een verstrekker daarvan heeft ook verantwoordelijkheid, en anders dan doet men een griekje...tijdverlengen.)

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 14-06-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Ik zie eerlijk gezegd ook niet waar het basisinkomen kosten bespaard.

Stel: De overheid heeft twee werknemers in dienst en moet één persoon bijstand (WW?) betalen, dan kost dat (bijvoorbeeld):

Werknemer 1: 1600 Euro
Werknemer 2: 1600 Euro
Werkloze 1: 1200 Euro

Totaal kosten overheid: 4400 Euro

Nu krijgen we een basisinkomen. Hierdoor kunnen we op administratie en dergelijke besparen, dus hebben we aan 1 werknemer genoeg. De besparing die het oplevert geven we aan de werkloze(n?):

Werknemer 1: 1600 Euro
Werknemer 2 -> Werkloze 2: 1400 Euro
Werkloze 1: 1400 Euro

Totaal kosten overheid: 4400 Euro

De werkloze gaat er op vooruit. De ontslagen werknemer gaat er op achteruit.
(En dat is dus vanuit het standpunt dat er niet genoeg werk is / zou zijn voor iedereen, en daarom een basisinkomen noodzakelijk is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Met deze wijze kunnen we ook iedereen een nep baan geven. Want dan heeft iedereen 1600.
(Die 400 vindt je dan ook wel ergens...)

De bedoeling is ook om meer nuttigere banen te krijgen, geen nep banen zoals een leger aan ambtenaren.

Verder mis je met dit zeer slechte voorbeeld het idee van een basisinkomen volledig. Zou je pagina 1 eens willen doorlezen.

Aanvulling.
*het is juist een eerlijkere herverdeling van allerlei regelingen/subsidies/kwijtscheldingen. Die je nu volledig buiten beschouwing houdt. Oa ook voor werknemer 1. Maar zeker ook werkeloze 1. Met zijn/haar regelingen.
Maar ook een ander belastingsysteem. Zoals de vlaktax.

[ Voor 33% gewijzigd door internet4me op 14-06-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:06:
Met deze wijze kunnen we ook iedereen een nep baan geven. Want dan heeft iedereen 1600.

De bedoeling is ook om meer nuttigere banen te krijgen, geen nep banen zoals een leger aan ambtenaren.

Verder mis je met dit zeer slechte voorbeeld het idee van een basisinkomen volledig. Zou je pagina 1 eens willen doorlezen.

Aanvulling.
*het is juist een eerlijkere herverdeling van allerlei regelingen/subsidies/kwijtscheldingen. Die je nu volledig buiten beschouwing houdt. Oa ook voor werknemer 1. Maar zeker ook werkeloze 1. Met zijn/haar regelingen.
Maar ook een ander belastingsysteem. Zoals de vlaktax.
En wie bepaalt dan of een baan nuttig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
In het kort gezegd, diegene die het aanbiedt en diegene die het accepteert.
Zo zou het nu ook moeten zijn echter dat is nu in de praktijk niet altijd zo.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 14-06-2016 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:44:
Marktwerking dus? Dat is volgens mij precies hoe het nu werkt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:44:
Met een wettelijk minimumloon en met ongeveer 1 miljoen ambtenaren die niet naar marktwaarde betaald worden (banen voor laagopgeleiden overbetaald, banen voor hoogopgeleiden onderbetaald) is het helemaal niet zo'n simpele redenering meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Verwijderd1 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:51:
[...]

Marktwerking dus? Dat is volgens mij precies hoe het nu werkt ;).
ZEKER niet. Een werkeloze moet nu elke baan accepteren. Ookal weet hij dat het niet nuttig is.
Ook heeft de overheid genoeg banen gecreëerd, die eigenlijk overbodig zijn. Het basisinkomen zal een groot deel hiervan doen verdwijnen. Dus eigenlijk overbodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:59:
10% is de maximale overhead, dat is niet voorzichtig dat is een heel grove besparing. En het gaat er niet om dat je bijna iedereen er op vooruit zou kunnen laten gaan, het gaat er om dat dat met een BI simpelweg niet gebeurt door de verdeling waar je aan vast zit waardoor standaard de armen en de echte rijken er fors op achteruit gaan.
De 10% overhead is een hele voorzichtige inschatting, waarschijnlijk valt er veel meer te besparen. Zelfs de meest efficiente bedrijven zitten vaak aan 10% overhead, dat zal bij de overheid eerder meer dan minder zijn. Het blijven inschatten omdat het huidige systeem het onmogelijk maakt om de kosten van de overheid precies de plaatsen.
Jij beweert dus wederom dat onze minima onevenredig gebruik maken van het huidige systeem.......

Je beweert ook wederom allerlei plussen die je niet waar kunt maken (handhaving heb je nog steeds nodig, gezondheidszorg zal niets veranderen, onderwijsnivo zal niet veranderen, veiligheid zal niet veranderen)
Het komt er simpelweg op neer dat je hier een discussie aan gaat waarbij je zelf totaal niet overziet hoe het huidige systeem in elkaar zit en hoe je voorgestelde systeem in elkaar gaat zitten en wat van beide de voor en nadelen zijn. Daarmee roep je een hoop ongefundeerde zaken die al tig keer onderuit gehaald zijn.
Dat beweer ik helemaal niet. De huidige minima hebben onevenredig te maken met het rondpompen van geld. Dat we kappen om uit potje 1,2,3,4,5 allemaal kleine bedragen te halen zodat een minima dat weer aan overheidsrekening 1,2,3,4,5 kan betalen betekent niet dat de minima er op achteruit gaat. Ja, hij krijgt zwart-wit gezegd minder binnen, maar er gaat ook minder uit. Daar waar het niet mogelijk is om dat te ondervangen zal het basisinkomen hoog genoeg moeten zijn.

De plussen kan ik wel hard maken. Iedereen die ooit een boek heeft gelezen weet dat armoede en stress mensen oa dommer maakt, mensen ongezonder maakt en crimineler maakt. Zo zijn er ook verbanden tussen armoede/stress en geweld en geestelijke ziektes. Dit is gewoon gegeven, en blijkt ook uit de eerste onderzoeken naar basisinkomen te verbeteren. Ik heb inderdaad niet de middelen om hier een enorm onderzoek naar te beginnen, als jij dat soort uitgangspunten niet wil aannemen moet je dat vooral niet doen.
Deze dan nog als laatste, wederom een bewijs dat je totaal geen benul hebt wat de impact is van wat je voorstelt. Je geeft hier b.v. nu aan dat een bedrijf niet meer hoeft bij te houden hoeveel ze verdienen (want daar is die administratie ten slotte voor). Ik denk dat een heel aantal bedrijven hier enorm blij mee gaat zijn en plotseling een bak minder inkomen hebben waarover ze belasting moeten betalen :+
Het is een ding dat je me constant woorden in de mond legt en constant met stroopoppen komt, het is een ander ding om mij voor een onbenul uit te maken.

Nergens heb ik gezegd dat bedrijven helemaal geen administratie hoeven te hebben. Echter, de enorme rompslomp die een arbeidsovereenkomst met zich meebrengt kan grotendeels verdwijnen.
De pot kan best iets groter worden (alhoewel die 10% zeker niet haalbaar is) maar beter verdeeld wordt ie zeker niet. Daarvoor is het BI te simpel omdat je nu eenmaal altijd een aantal uitzonderingen hebt waar je rekening mee zult moeten houden (gehandicapten, areidsongeschikten e.d.)
Je blijft in herhaling vallen, dus ik ook. Zorg komt nu voor het grootste deel uit het overheidsbudget en gaat voor een klein deel in deze gevallen uit een overheidspotje, naar de patient en weer naar een (semi) overheid. Zorg staat los van het basisinkomen, dat voorziet in het levensonderhoud.

Je hebt nogal vertrouwen in de overheid als je denkt dat er niet 10% verspild wordt.
Ja, omdat je uitgaat van een utopie waarbij iedereen bij een BI plotseling een brave Hendrik wordt die een stuk minder ziek is :+

Oh, bij mijn volgende reply pak ik alleen nog maar de kern. Ten slotte komt het er toch iedere keer op neer dat je alles van het BI enorm positief meetelt en alles van het huidige stelsel enorm negatief :)
Ik begrijp je punt niet, maar ik doe mn best. Waarom en hoe zou men frauderen met een uitkering waar iedereen recht op heeft? Het enige wat je moet controleren is dat mensen het basisinkomen niet aanvragen in naam van iemand anders, of dat iemand bijv. een buitenlander is die er geen recht op heeft.
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:08:
Je hebt 1 groep die er goed op vooruit gaat en de rest gaat er op achteruit. Dat is helaas voor jou de essentie van een verdeling zoals het BI (iedereen vast bedrag en een vaste belastingpercentage) ten opzichte van hoe het geld nu verdeelt wordt (heel veel uitzonderingen). De enige manier om dat te veranderen is als je uitzonderingen gaat toevoegen aan het BI wat tegen het idee van het BI ingaat.
Tja, zo kan ik het ook, je hebt inderdaad mensen die er op vooruit zullen gaan en mensen die er op achteruit zullen gaan. En ja, dat kan je ook 2 groepen noemen waarvan groep 1 vooruit gaat en groep 2 achteruit. Je kan nou eenmaal niks veranderen zonder dat je een groep krijgt die vooruit gaat en een groep die achteruit gaat, al zorgen de systematische besparingen er wel voor dat de pot voor iedereen groter wordt. :) En dat is uiteindelijk het punt. Zoals de VVD ook altijd zegt, als we de taart groter maken profiteren alle stukjes daarvan.
Daarnaast maak je werken voor een grote groep mensen (vooral de grote belastingbetalers) minder rendabel omdat het belastingpercentage hoger wordt en je een groter gedeelte als vast bedrag uitgekeerd krijgt (ook inherent aan het BI)
Reken het maar eens uit, voor vrijwel elk inkomen wordt meer werken aantrekkelijker, vrijwel elke inkomenscategorie zit op dit moment boven de 50% marginale belastingdruk (bron een paar posts terug). Dat betekent dat je voor elke Euro die je extra verdient, meer dan 50% inlevert. In het voorgestelde systeem is dat altijd 50%, werken wordt dus aangemoedigd. En zoals gezegd, voor de lage inkomens ligt de marginale belastingdruk wel onder de 50%, maar die verliezen nu andere inkomsten als ze meer gaan verdienen, die worden gecompenseerd door het basisinkomen.
Dus tja, er valt best wel wat te besparen waarmee je een grotere pot krijgt, alleen door de verdeling wordt het er helaas niet beter op, en door het systeem zelf is het voordeliger om minder uit te gaan spoken. Ik zie dus best voordelen in een BI (inkomensval weg halen, minder subsidies) alleen de verdeling voor iedereen gelijk maken zal helaas niet werken. Ik zie dan eerder iets in dat de bijstand + allerlei subsidies voor lagere inkomens eens op de schop genomen worden en vervangen door een systeem waarbij werken altijd lonend is, maar je niet alle werkenden een zak geld geeft die ze daarna via de belasting weer terug betalen.
Tja, het enige voorbeeld wat je blijft herhalen van mensen die er op achteruit gaan zijn mensen die nu geld van de overheid krijgen om de overheid te betalen. Het is gewoon niet logisch om te beweren dat met een grotere pot bijna iedereen er op achteruit gaat.

Wat je volgens mij ook vergeet is dat als je alle heffingskortingen nu bij elkaar optelt dan ben je nu ook al een heel einde op weg naar een basisinkomen van richting de 1000 euro voor werkenden. Het is enorm ingewikkeld gemaakt maar als je het voor een aantal voorbeelden uitrekent kom je wel telkens op ongeveer hetzelfde bedrag.
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Nee hoor, de enige reden waarom er een inkomensval is is omdat er allerlei regelingen zijn die bij een bep. inkomen plotseling wegvallen. Verdien je dan dus 1 euro meer dan die grens krijg je plotseling een heel stuk minder. Neem die subsidies echter op de schop en zorg er voor dat er van elke verdiende euro b.v. 75% vermindert wordt op je subsidies en dan krijg je vanzelf dat werken altijd lonend is.

Je kunt dan ook makkelijk een systeem bedenken met allerlei subsidies waarbij je toch geen inkomensval hebt.
En dat systeem noemen we een basisinkomen. In het huidige systeem kan dat niet omdat het uitgangspunt is dat je alleen krijgt wat absoluut noodzakelijk is en elke euro die je zelf verdient is een euro die minder noodzakelijk is om van de overheid te krijgen. Dat werken niet loont is inherent aan het systeem, de inkomensval onvermijdelijke symptomen (het systeem is al zo ingewikkeld, laat staan als je voor alle toeslagen tot op de euro moet berekenen waar iemand recht op heeft).
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Geef die cijfers dan eens waaruit dat blijkt ? 10% is al veel overhead laat staan 20% en daarnaast gaat het om de winst die je er op ten opzichte van het BI dus zal het daarr dan 0% moeten zijn (wat het nooit zal worden)

Daarnaast over die kwijtscheldingen, die zul je ook met een BI niet kwijt raken. Iemand die schulden heeft kan ten slotte niets aflossen aangezien het BI alleen in het broodnodige voorziet.
Ik blijf het ironisch vinden dat ik voor communist wordt uitgemaakt en je tegelijkertijd de overheid bestempeld als een buitengewoon efficiënte organisatie.

In de aannemerij rekenen wij met indirecte kosten van tussen de 10% en 30%, dat zijn commerciele instellingen die op prijs concurreren.

Natuurlijk maakt de overheid deze cijfers niet openbaar, al heeft bijna elke partij een miljardenbesparing qua efficientie in de plannen staan. De belastingdienst en het UWV om maar eens wat te noemen, grote organisaties, maar welk deel van hun kosten gaat nou naar Sociale Zekerheid? De rijksbegroting voor het ministerie van Sociale Zaken 2015 spreekt van 15% uitvoeringskosten, maar daar komen dus bijv. de kosten van de belastingdienst, gemeentes en de kosten voor bedrijven nog bij. Als je de definitie van uitvoeringskosten leest dan krijg je het gevoel dat voor het ministerie daar nog niet alles in zit. Bij ministeries wordt geschat dat 42% van de banen overhead is.

Dat dit soort simpele vragen niet te beantwoorden zijn is ook inherent aan het systeem. Dat voorstanders van het basisinkomen het bij schattingen moeten houden kunnen wij dus ook niet zoveel aan doen. Dat we zelfs moeten aantonen dat de overheid geen efficiënte organisatie is geeft eigenlijk al aan hoe groot het wantrouwen is tegen dit idee. Je kan ons echt niet beschuldigen dan 10% verspilling onrealistisch veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:54:
[...]

Met een wettelijk minimumloon en met ongeveer 1 miljoen ambtenaren die niet naar marktwaarde betaald worden (banen voor laagopgeleiden overbetaald, banen voor hoogopgeleiden onderbetaald) is het helemaal niet zo'n simpele redenering meer.
Precies het probleem wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:06:
Die 400 Euro vind je niet zomaar ergens... dat is nou net mijn punt met dit sterk versimpelde voorbeeld. De wet van behoud van energie geldt net zo goed voor geldstromen. Je kunt geld anders verdelen, maar meer geld voor iedereen gaat niet. Het gaat altijd ten koste van iets of iemand anders.

[ Ik lees nu pas je aanvulling... ]
"Een eerlijkere herverdeling van allerlei regelingen/subsidies/kwijtscheldingen"
Maar waarom moeten we dan een basisinkomen invoeren en niet het huidige systeem bijstellen? Voorstanders van het basisinkomen zeggen over het algemeen dat de regels simpeler en begrijpelijker worden. Echter, heeft dit topic al aangetoond, dat er voor allerlei situaties uitzonderingen moeten worden gemaakt (bijvoorbeeld: leeftijd, gehandicapten, immigranten...) waardoor je naar mijn idee een vergelijkbaar systeem krijgt met wat (relatief!) kleine wijzigingen.
(Dingen als het afschaffen van HRA, zorgsector terug naar de staat, en dergelijke, kunnen allemaal binnen het huidige systeem. En dat zal er inderdaad voor zorgen dat de overheid iets kleiner kan worden en er meer mensen andere dingen kunnen gaan doen.)

Het enige punt wat echt anders is, is naar mijn idee de sollicitatieplicht die vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens maken voorstanders van het basisinkomen een grote denkfout en dat is dat geldproblemen worden veroorzaakt door te weinig geld. Een uitzondering daargelaten spelen er meestal andere zaken.

Met een basisinkomen los je dit probleem niet op. Feitelijk creëer je een hangmat voor velen, maar het vangnet daaronder verwijder je doodleuk. Dus die 1000 tot 1500 euro in de maand is leuk, maar je hebt altijd een groep sociaal zwakkeren die alsnog in de problemen komen. Vanuit de overheid is er dan niets meer mogelijk en als er wel ingegrepen wordt heb je binnen vijf jaar weer de kerstboom aan toeslagen.

Gelukkig is het basisinkomen een utopie,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:58:
[...]
De 10% overhead is een hele voorzichtige inschatting, waarschijnlijk valt er veel meer te besparen. Zelfs de meest efficiente bedrijven zitten vaak aan 10% overhead, dat zal bij de overheid eerder meer dan minder zijn. Het blijven inschatten omdat het huidige systeem het onmogelijk maakt om de kosten van de overheid precies de plaatsen.
Ik dacht dat het ging over onnodige overhead. Maar als je het zo beschriijft vergeet je even dat als de meest efficiente bedrijven aan 10 procent zitten je BI daar dus ook niet onder zal zitten en je winst dus een stuk kleiner zal zijn.
[...]
Dat beweer ik helemaal niet. De huidige minima hebben onevenredig te maken met het rondpompen van geld. Dat we kappen om uit potje 1,2,3,4,5 allemaal kleine bedragen te halen zodat een minima dat weer aan overheidsrekening 1,2,3,4,5 kan betalen betekent niet dat de minima er op achteruit gaat. Ja, hij krijgt zwart-wit gezegd minder binnen, maar er gaat ook minder uit. Daar waar het niet mogelijk is om dat te ondervangen zal het basisinkomen hoog genoeg moeten zijn.
Alleen is je 1000 euro dan weer niet voldoende. Dus je minima gaan er hoe dan ook op achteruit (of je hogere inkomens nog meer)
De plussen kan ik wel hard maken. Iedereen die ooit een boek heeft gelezen weet dat armoede en stress mensen oa dommer maakt, mensen ongezonder maakt en crimineler maakt. Zo zijn er ook verbanden tussen armoede/stress en geweld en geestelijke ziektes. Dit is gewoon gegeven, en blijkt ook uit de eerste onderzoeken naar basisinkomen te verbeteren. Ik heb inderdaad niet de middelen om hier een enorm onderzoek naar te beginnen, als jij dat soort uitgangspunten niet wil aannemen moet je dat vooral niet doen.
Alleen geef je de arme mensen niet meer geld en geef je ze ook niet minder stress. Leuk verhaal dus en de uitleg klopt ook helemaal alleen is helaas niet van toepassing op het BI omdat je de punten helemaal niet aanpaakt. Want zolang je niet waar kunt maken dat iedereen er daadwerkelijk op vooruit gaat, ga je al die voordelen die je noemt ook niet halen. De onderzoeken die je noemt geven allemaal daadwerkelijke de armen een extra grote zak geld zonder te korten op de rest van hun uikteringen. Dat is dus heel wat anders dan ze daadwerkelijk minder geld te geven en maar hopen dat de prijzen zich zo aanpassen dat ze ervan kunnen leven en ook nog minder crimineel worden :)
[...]
Het is een ding dat je me constant woorden in de mond legt en constant met stroopoppen komt, het is een ander ding om mij voor een onbenul uit te maken.

Nergens heb ik gezegd dat bedrijven helemaal geen administratie hoeven te hebben. Echter, de enorme rompslomp die een arbeidsovereenkomst met zich meebrengt kan grotendeels verdwijnen.
Je zegt dat de rompslomp enorm veel minder wordt (fulltime-banen die bij kleine bedrijven verdwijnen) terwijl ze nog steeds grotendeels hetzelfde moeten bijhouden. Al die romplsomp verdwijnt dus helemaal niet. Leg mij anders eens uit welke romplslomp een bedrijf minder krijgt waar ze nu wel last van hebben. De meeste tijd bij b.v. salarisadministratie gaat zitten in het bijhouden en controle van de gewerkte uren en andere onregelmatigheden. De verrekening van allerlei belastingen gaat nl. veelal automatisch dus valt daar weinig winst te behalen.
Je hebt nogal vertrouwen in de overheid als je denkt dat er niet 10% verspild wordt.
Het gaat er vooral om dat ik niet geloof dat je met het basisinkomen 10% gaat winen.
[...]
Ik begrijp je punt niet, maar ik doe mn best. Waarom en hoe zou men frauderen met een uitkering waar iedereen recht op heeft? Het enige wat je moet controleren is dat mensen het basisinkomen niet aanvragen in naam van iemand anders, of dat iemand bijv. een buitenlander is die er geen recht op heeft.
Omdat iedereen straks voor elke euro extra minstens de helft kwijt is en het dus wel heel rendabel is om dat zwart te houden. Daarnaast is het ook heel rendabel om een overledene 'vergeten' af te melden of spontaan een extra kind aan te melden.
Zoals de VVD ook altijd zegt, als we de taart groter maken profiteren alle stukjes daarvan.
Tenzij je de verdeling zo maakt dat 1 stuk extra groot wordt en alle andere stukken kleiner (wat je dus met een BI doet)
Wat je volgens mij ook vergeet is dat als je alle heffingskortingen nu bij elkaar optelt dan ben je nu ook al een heel einde op weg naar een basisinkomen van richting de 1000 euro voor werkenden. Het is enorm ingewikkeld gemaakt maar als je het voor een aantal voorbeelden uitrekent kom je wel telkens op ongeveer hetzelfde bedrag.
Ga eens een heel eind terug in dit topic (of deel 1) voor uitgebreidde berekeningen en je zult zien dat je voor die 1000 euro al optimistisch moet rekenen om aan 54% belasting te komen. Je ziet daarin ook dat er maar een kleine groep relatief veel op vooruit gaat en de rest juist achteruit. Kom zelf dan eens met een berekening waarin je alle posten benoemt en meeneemt en daarmee laat zien waar je enorme bezuiniging vandaan gaat komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Steamwitz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Het enige punt wat echt anders is, is naar mijn idee de sollicitatieplicht die vervalt.
Het basisinkomen is ook voor degene die nu ook werkt heeft. Hij moet tenslotte ook dingen daarvoor opgegeven. Huursubsidie/hra/toeslagen/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
internet4me schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:26:
[...]

Het basisinkomen is ook voor degene die nu ook werkt heeft. Hij moet tenslotte ook dingen daarvoor opgegeven. Huursubsidie/hra/toeslagen/etc.
Maar de genen die werken, moeten dus wel het geld zelf verdienen om als belasting af te dragen aan de overheid om vervolgens deze weer als basisinkomen terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Onbekend schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:32:
[...]

Maar de genen die werken, moeten dus wel het geld zelf verdienen om als belasting af te dragen aan de overheid om vervolgens deze weer als basisinkomen terug te krijgen.
Me lijkt dat dat redelijk simpel te verrekenen zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
Als ik het goed begrijp is het basisinkomen een vervanging van "huursubsidie/hra/toeslagen/etc". Maar waarom zou je dan niet gewoon de huursubsidie/hra/ toeslagen/etc afbouwen en dit compenseren met de bijstand (verhoging) en de inkomstenbelasting (verlaging) ?

Onder de streep is dat volgens mij hetzelfde als het basisinkomen.

(Ik probeer het echt te begrijpen, maar ik zie echt niet wat er met het basisinkomen wel kan en met het huidige systeem niet.)

[ Voor 10% gewijzigd door Steamwitz op 14-06-2016 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 18:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Nee, de vraag is ook, wanneer heb je recht op bijstand, en welke regels zitten daaraan vast en dus welke controle.
Hoe zorg je ervoor dat werken loont.
Hoe zorg je dat het betaalbaar is.
Hoe zorg je ervoor dat als iemand eenmaal in de bijstand zit er weer uit kan komen.
Hoe zorg je ervoor dat er minder of geen mensen meer tussen het wal en het schip vallen.
Hoe zorg je dat iedereen de mogelijkheid krijgt om op lange termijn te plannen.
Hoe zorg je ervoor dat het voor iedereen eerlijk is (de werklozen, de luilak, de bijstands moeder, gezin modaal en de miljonair).
En hoe maak je het simpeler.

Als je de bijstand verhoogt en de inkomsten belasting laat zakken.... ga je 2x geld inleveren. onbetaalbaar dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 14-06-2016 21:54 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
@Smuggler: Je moet dan ook de "huursubsidie/hra/toeslagen/etc" afschaffen zoals Onbekend voorstelde. Dan zou het elkaar kunnen opheffen.

Ik ben het met je eens hoor (als ik jouw reactie goed begrijp), maar ik probeer Onbekend te begrijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Steamwitz op 14-06-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Steamwitz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:46:
Als ik het goed begrijp is het basisinkomen een vervanging van "huursubsidie/hra/toeslagen/etc". Maar waarom zou je dan niet gewoon de huursubsidie/hra/ toeslagen/etc afbouwen en dit compenseren met de bijstand (verhoging) en de inkomstenbelasting (verlaging) ?

Onder de streep is dat volgens mij hetzelfde als het basisinkomen.

(Ik probeer het echt te begrijpen, maar ik zie echt niet wat er met het basisinkomen wel kan en met het huidige systeem niet.)
Je ziet het "onvoorwaardelijke" over het hoofd. Er is geen controle meer nodig op adres en/of gehuwde staat.

Daarnaast is het BI een vangnet wat permanent actief is en dus geen tijd overeen gaat om aan te vragen. Ook voelt het niet als de overheid bedelen om geld (veel mensen hebben hier nou eenmaal problemen mee, maar die mensen zijn juist de gene waar het voor bedacht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik bedoelde met mijn vorige reactie dat de gene die werkt eigenlijk zijn eigen basisinkomen aan het verdienen is en dat het eigenlijk niet echt uitmaakt of hij nu gewoon salaris ontvangt, of een deel inlevert en dat in de vorm van basisinkomen ontvangt.

Maar voor het totaalplaatje ben ik het niet eens voor een "onvoorwaardelijk" basisinkomen . Er mogen wat mij betreft verschillende soorten basisinkomens zijn, die op basis van gezinssamenstelling worden bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:58:
[...]
Misschien dat ik het ergens gemist heb hoor, maar wat heeft die 10% overhead met dit topic te maken?
Of heb je echt de illusie dat BI die hele 10% overhead weghaalt?
[...]
De huidige minima hebben onevenredig te maken met het rondpompen van geld.
Wat doet een BI dan voor de werkenden? Geld rondpompen...
[...]
Leg eens exact uit hoe die rompslomp dan moet verdwijnen onder een BI. Want het heeft net als de zorg en de huizenmarkt wederom niets met het BI te maken.
Uiteraard kan je een separaat project opstarten om de rompslomp bij een arbeidsovereenkomst te verminderen, maar een BI gaat daar niets aan doen.
[...]
Reken het maar eens uit, voor vrijwel elk inkomen wordt meer werken aantrekkelijker, vrijwel elke inkomenscategorie zit op dit moment boven de 50% marginale belastingdruk (bron een paar posts terug).
Met bron neem ik aan dat je het volgende bedoelt (correct me if i'm wrong) :
Want Dijsselbloem heeft het daar erover dat 2x modaal in 2015 52% belasting zou betalen, niet vrijwel elk inkomen is 2x modaal hoor.
En zoals gezegd, voor de lage inkomens ligt de marginale belastingdruk wel onder de 50%, maar die verliezen nu andere inkomsten als ze meer gaan verdienen, die worden gecompenseerd door het basisinkomen.
Hmmm, negatieve compensatie... Yep daar zullen ze om staan te springen.
Dat is juist de berekening die jij blijkbaar niet snapt. Lage inkomens verliezen andere inkomsten en krijgen daar niets voor terug. Ze gaan van 1300 naar 1000
[...]
In de aannemerij rekenen wij met indirecte kosten van tussen de 10% en 30%, dat zijn commerciele instellingen die op prijs concurreren.
En nu even realistisch... Als jij 30% op de kosten kan besparen dan mag jij (waarschijnlijk) van je baas 20% houden. Alleen dat gaat je niet lukken, net zomin als dat je bij de overheid de overhead zwaar kan terugdringen.

Het enige wat ik eigenlijk alleen maar continue bij jouw replies lees is dat je zelf ook niet rondkomt qua begroting BI dus moet je maar overal en nergens spontaan geld vandaan halen.

Simplistisch gesteld : Als grofweg het merendeel erop vooruit gaat / gelijk blijft dan gaan de huren/huizenprijzen omhoog / blijven gelijk. De zorgverzekering gaat omhoog / blijft gelijk. De prijzen van de supermarkt gaan omhoog / blijven gelijk.
En de armen/gehandicapten hebben grof minder te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Onbekend schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:12:
Maar voor het totaalplaatje ben ik het niet eens voor een "onvoorwaardelijk" basisinkomen . Er mogen wat mij betreft verschillende soorten basisinkomens zijn, die op basis van gezinssamenstelling worden bepaald.
Als je aan verschillende soorten basisinkomens gaat beginnen, waar ga je dan eindigen?

Want gezinssamenstelling kan 1 verdeling zijn, maar mate van arbeidsongeschikt kan een andere zijn, locatie in het land kan weer een andere zijn (aan de grens kan je goedkoper leven als in de randstad), leeftijd kan weer een andere zijn, dan heb je nog naast gezinssamenstelling ook nog woonsamenstelling.
Dan kan je bijv ook nog denken aan is het eerlijk dat een crimineel die een jaar vastzit vrijkomt met 12.000 euro op zak?

En hoe meer je het gaat uitdiepen hoe meer uitzonderingen je zal vinden en over elke uitzondering zal je moeten nadenken. En dat hele plan moet dan 100% gereed zijn voor invoering, ik weet niet of je het nog in het komende millennium wilt zien?
Daarom denk ik dat het beter is om de huidige situatie te pakken (de meeste uitzonderingen zijn wel benoemd) en dan kijken hoe dat te versimpelen. Wellicht dat je dan over 50 jaar uitkomt op 1 BI in een communistische staat, maar wellicht ook niet.

Alleen je moet niet nu het doel gaan vaststellen alszijnde BI als de gevolgen daarvan die je kan overzien al ongewenst zijn en het praktisch onmogelijk is om het "snel" uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Gomez12 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:05:
Als je aan verschillende soorten basisinkomens gaat beginnen, waar ga je dan eindigen?

Want gezinssamenstelling kan 1 verdeling zijn, maar mate van arbeidsongeschikt kan een andere zijn, locatie in het land kan weer een andere zijn (aan de grens kan je goedkoper leven als in de randstad), leeftijd kan weer een andere zijn, dan heb je nog naast gezinssamenstelling ook nog woonsamenstelling.
Dan kan je bijv ook nog denken aan is het eerlijk dat een crimineel die een jaar vastzit vrijkomt met 12.000 euro op zak?
Ik doelde inderdaad alleen op woonsamenstelling.
Iedereen die in NL woont dus een basisinkomen van € 400,-- per persoon, ongeacht de leeftijd. En per woning een basisinkomen van € 700,--.
De huursubsidie/hra/toeslagen e.d. vervallen dan allemaal. De verplichte zorg-basisverzekering wordt vanuit de belasing betaalt en je hoeft dus alleen maar (als je het nodig vind) extra verzekeringen af te sluiten.
Mensen die inkomsten ontvangen (vanuit bijv. werk) moet daarover een hoog belastingtarief van 70% betalen. Als je werkt, loont het dus nog steeds altijd.

(De genoemde bedragen en percentage zijn even snel verzonnen, maar zullen waarschijnlijk niet ver daar van afwijken.)
Over het invoeren moet je vele jaren over doen en niet in 1 keer omdat de financiële schok voor mensen anders te groot is. Je kunt er bijvoorbeeld 10 jaar over doen om het in te voeren, waarbij de inkomsten-en uitgavenverschillen elk jaar met 10% worden bijgesteld naar het uiteindelijk gewenste inkomsten en uitgaven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:55:
[...]

Op zich sluit het idee basisinkomen natuurlijk niet uit dat bepaalde mensen daarboven nog aanvullingen zouden krijgen. Basisinkomen wil niet zeggen 'geen uitzonderingen' maar 'iedereen krijgt (onvoorwaardelijk) dat inkomen', of daar nog andere (voorwaardelijke) inkomens bijkomen (dat zijn dan niet-basisinkomens), staat daar los van.
Dat is het punt ook precies. Zodra je allerlei uitzonderingen gaat maken om dingen te fixen zit je precies waar we zijn. Ook nu maakt iedereen gewoon aanspraak op een bepaalde basis. Zelfs als je alle regels met voeten treedt, blijft er een basisrecht over. Kijk ook nog eens naar de reactie van ph4ge.

Het is een glorieuze overwinning op het systeem, dat zoveel beter moet zijn. Maar iedere keer wordt een zwakheid beantwoord met een uitzondering. En dan blijf ik erbij: dat wat we hebben kwa systeem is verre van verkeerd.

Het moet allemaal simpeler. Minder geld rondschuiven.
Maar dat dat unieke speerpunten van BI zijn bestrijd ik. Het wordt wel zo naar voren geschoven. De wens voor minder gezooi wordt misbruikt om te stellen dat BI een goed idee is. Zodra je met wat voor aanvullingen komt, ga je buiten wat aan de basis staat van BI.

Er worden kersen geplukt waar dat uitkomt, met zeer weinig (berekenende) onderbouwing. Ook dat komt bekend voor, wederom bij hoe het graag in het communisme wordt betoogd.
Het lijkt dat communisme negatief wordt gezien vanwege andere associaties. Daar gaat het niet om. Maar het concept dat niemand hoeft te werken en wie wil verder kan komen is daar ultiem getest - en het heeft ultiem gefaald. Concreter bewijs is er niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het simpeler moet dan is het veel logischer de toeslagen af te schaffen en de belastingvrije voet op te hogen tot ongeveer modaal. Daaronder wordt effectief toch geen belasting betaald en is het enkel heen en weer pompen van geld.

De 25% hoogste inkomens betalen 65% van de inkomstenbelasting, de 50% hoogste inkomens zelfs 90%. Dus je kunt op je klompen aanvoelen dat er in de overige 50% vooral geld rondgepompt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 23:59 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.