redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:59:
10% is de maximale overhead, dat is niet voorzichtig dat is een heel grove besparing. En het gaat er niet om dat je bijna iedereen er op vooruit zou kunnen laten gaan, het gaat er om dat dat met een BI simpelweg niet gebeurt door de verdeling waar je aan vast zit waardoor standaard de armen en de echte rijken er fors op achteruit gaan.
De 10% overhead is een hele voorzichtige inschatting, waarschijnlijk valt er veel meer te besparen. Zelfs de meest efficiente bedrijven zitten vaak aan 10% overhead, dat zal bij de overheid eerder meer dan minder zijn. Het blijven inschatten omdat het huidige systeem het onmogelijk maakt om de kosten van de overheid precies de plaatsen.
Jij beweert dus wederom dat onze minima onevenredig gebruik maken van het huidige systeem.......
Je beweert ook wederom allerlei plussen die je niet waar kunt maken (handhaving heb je nog steeds nodig, gezondheidszorg zal niets veranderen, onderwijsnivo zal niet veranderen, veiligheid zal niet veranderen)
Het komt er simpelweg op neer dat je hier een discussie aan gaat waarbij je zelf totaal niet overziet hoe het huidige systeem in elkaar zit en hoe je voorgestelde systeem in elkaar gaat zitten en wat van beide de voor en nadelen zijn. Daarmee roep je een hoop ongefundeerde zaken die al tig keer onderuit gehaald zijn.
Dat beweer ik helemaal niet. De huidige minima hebben onevenredig te maken met het rondpompen van geld. Dat we kappen om uit potje 1,2,3,4,5 allemaal kleine bedragen te halen zodat een minima dat weer aan overheidsrekening 1,2,3,4,5 kan betalen betekent niet dat de minima er op achteruit gaat. Ja, hij krijgt zwart-wit gezegd minder binnen, maar er gaat ook minder uit. Daar waar het niet mogelijk is om dat te ondervangen zal het basisinkomen hoog genoeg moeten zijn.
De plussen kan ik wel hard maken. Iedereen die ooit een boek heeft gelezen weet dat armoede en stress mensen oa
dommer maakt, mensen
ongezonder maakt en
crimineler maakt. Zo zijn er ook verbanden tussen armoede/stress en geweld en geestelijke ziektes. Dit is gewoon gegeven, en blijkt ook uit de eerste onderzoeken naar basisinkomen te verbeteren. Ik heb inderdaad niet de middelen om hier een enorm onderzoek naar te beginnen, als jij dat soort uitgangspunten niet wil aannemen moet je dat vooral niet doen.
Deze dan nog als laatste, wederom een bewijs dat je totaal geen benul hebt wat de impact is van wat je voorstelt. Je geeft hier b.v. nu aan dat een bedrijf niet meer hoeft bij te houden hoeveel ze verdienen (want daar is die administratie ten slotte voor). Ik denk dat een heel aantal bedrijven hier enorm blij mee gaat zijn en plotseling een bak minder inkomen hebben waarover ze belasting moeten betalen

Het is een ding dat je me constant woorden in de mond legt en constant met stroopoppen komt, het is een ander ding om mij voor een onbenul uit te maken.
Nergens heb ik gezegd dat bedrijven helemaal geen administratie hoeven te hebben. Echter, de enorme rompslomp die een arbeidsovereenkomst met zich meebrengt kan grotendeels verdwijnen.
De pot kan best iets groter worden (alhoewel die 10% zeker niet haalbaar is) maar beter verdeeld wordt ie zeker niet. Daarvoor is het BI te simpel omdat je nu eenmaal altijd een aantal uitzonderingen hebt waar je rekening mee zult moeten houden (gehandicapten, areidsongeschikten e.d.)
Je blijft in herhaling vallen, dus ik ook. Zorg komt nu voor het grootste deel uit het overheidsbudget en gaat voor een klein deel in deze gevallen uit een overheidspotje, naar de patient en weer naar een (semi) overheid. Zorg staat los van het basisinkomen, dat voorziet in het levensonderhoud.
Je hebt nogal vertrouwen in de overheid als je denkt dat er niet 10% verspild wordt.
Ja, omdat je uitgaat van een utopie waarbij iedereen bij een BI plotseling een brave Hendrik wordt die een stuk minder ziek is
Oh, bij mijn volgende reply pak ik alleen nog maar de kern. Ten slotte komt het er toch iedere keer op neer dat je alles van het BI enorm positief meetelt en alles van het huidige stelsel enorm negatief

Ik begrijp je punt niet, maar ik doe mn best. Waarom en hoe zou men frauderen met een uitkering waar iedereen recht op heeft? Het enige wat je moet controleren is dat mensen het basisinkomen niet aanvragen in naam van iemand anders, of dat iemand bijv. een buitenlander is die er geen recht op heeft.
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:08:
Je hebt 1 groep die er goed op vooruit gaat en de rest gaat er op achteruit. Dat is helaas voor jou de essentie van een verdeling zoals het BI (iedereen vast bedrag en een vaste belastingpercentage) ten opzichte van hoe het geld nu verdeelt wordt (heel veel uitzonderingen). De enige manier om dat te veranderen is als je uitzonderingen gaat toevoegen aan het BI wat tegen het idee van het BI ingaat.
Tja, zo kan ik het ook, je hebt inderdaad mensen die er op vooruit zullen gaan en mensen die er op achteruit zullen gaan. En ja, dat kan je ook 2 groepen noemen waarvan groep 1 vooruit gaat en groep 2 achteruit. Je kan nou eenmaal niks veranderen zonder dat je een groep krijgt die vooruit gaat en een groep die achteruit gaat, al zorgen de systematische besparingen er wel voor dat de pot voor iedereen groter wordt.

En dat is uiteindelijk het punt. Zoals de VVD ook altijd zegt, als we de taart groter maken profiteren alle stukjes daarvan.
Daarnaast maak je werken voor een grote groep mensen (vooral de grote belastingbetalers) minder rendabel omdat het belastingpercentage hoger wordt en je een groter gedeelte als vast bedrag uitgekeerd krijgt (ook inherent aan het BI)
Reken het maar eens uit, voor vrijwel elk inkomen wordt meer werken aantrekkelijker, vrijwel elke inkomenscategorie zit op dit moment boven de 50% marginale belastingdruk (bron een paar posts terug). Dat betekent dat je voor elke Euro die je extra verdient, meer dan 50% inlevert. In het voorgestelde systeem is dat altijd 50%, werken wordt dus aangemoedigd. En zoals gezegd, voor de lage inkomens ligt de marginale belastingdruk wel onder de 50%, maar die verliezen nu andere inkomsten als ze meer gaan verdienen, die worden gecompenseerd door het basisinkomen.
Dus tja, er valt best wel wat te besparen waarmee je een grotere pot krijgt, alleen door de verdeling wordt het er helaas niet beter op, en door het systeem zelf is het voordeliger om minder uit te gaan spoken. Ik zie dus best voordelen in een BI (inkomensval weg halen, minder subsidies) alleen de verdeling voor iedereen gelijk maken zal helaas niet werken. Ik zie dan eerder iets in dat de bijstand + allerlei subsidies voor lagere inkomens eens op de schop genomen worden en vervangen door een systeem waarbij werken altijd lonend is, maar je niet alle werkenden een zak geld geeft die ze daarna via de belasting weer terug betalen.
Tja, het enige voorbeeld wat je blijft herhalen van mensen die er op achteruit gaan zijn mensen die nu geld van de overheid krijgen om de overheid te betalen. Het is gewoon niet logisch om te beweren dat met een grotere pot bijna iedereen er op achteruit gaat.
Wat je volgens mij ook vergeet is dat als je alle heffingskortingen nu bij elkaar optelt dan ben je nu ook al een heel einde op weg naar een basisinkomen van richting de 1000 euro voor werkenden. Het is enorm ingewikkeld gemaakt maar als je het voor een aantal voorbeelden uitrekent kom je wel telkens op ongeveer hetzelfde bedrag.
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Nee hoor, de enige reden waarom er een inkomensval is is omdat er allerlei regelingen zijn die bij een bep. inkomen plotseling wegvallen. Verdien je dan dus 1 euro meer dan die grens krijg je plotseling een heel stuk minder. Neem die subsidies echter op de schop en zorg er voor dat er van elke verdiende euro b.v. 75% vermindert wordt op je subsidies en dan krijg je vanzelf dat werken altijd lonend is.
Je kunt dan ook makkelijk een systeem bedenken met allerlei subsidies waarbij je toch geen inkomensval hebt.
En dat systeem noemen we een basisinkomen. In het huidige systeem kan dat niet omdat het uitgangspunt is dat je alleen krijgt wat absoluut noodzakelijk is en elke euro die je zelf verdient is een euro die minder noodzakelijk is om van de overheid te krijgen. Dat werken niet loont is inherent aan het systeem, de inkomensval onvermijdelijke symptomen (het systeem is al zo ingewikkeld, laat staan als je voor alle toeslagen tot op de euro moet berekenen waar iemand recht op heeft).
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Geef die cijfers dan eens waaruit dat blijkt ? 10% is al veel overhead laat staan 20% en daarnaast gaat het om de winst die je er op ten opzichte van het BI dus zal het daarr dan 0% moeten zijn (wat het nooit zal worden)
Daarnaast over die kwijtscheldingen, die zul je ook met een BI niet kwijt raken. Iemand die schulden heeft kan ten slotte niets aflossen aangezien het BI alleen in het broodnodige voorziet.
Ik blijf het ironisch vinden dat ik voor communist wordt uitgemaakt en je tegelijkertijd de overheid bestempeld als een buitengewoon efficiënte organisatie.
In de aannemerij rekenen wij met indirecte kosten van tussen de 10% en 30%, dat zijn commerciele instellingen die op prijs concurreren.
Natuurlijk maakt de overheid deze cijfers niet openbaar, al heeft bijna elke partij een miljardenbesparing qua efficientie in de plannen staan. De belastingdienst en het UWV om maar eens wat te noemen, grote organisaties, maar welk deel van hun kosten gaat nou naar Sociale Zekerheid? De rijksbegroting voor het ministerie van Sociale Zaken 2015 spreekt van 15% uitvoeringskosten, maar daar komen dus bijv. de kosten van de belastingdienst, gemeentes en de kosten voor bedrijven nog bij. Als je de definitie van uitvoeringskosten leest dan krijg je het gevoel dat voor het ministerie daar nog niet alles in zit. Bij ministeries wordt geschat dat
42% van de banen overhead is.
Dat dit soort simpele vragen niet te beantwoorden zijn is ook inherent aan het systeem. Dat voorstanders van het basisinkomen het bij schattingen moeten houden kunnen wij dus ook niet zoveel aan doen. Dat we zelfs moeten aantonen dat de overheid geen efficiënte organisatie is geeft eigenlijk al aan hoe groot het wantrouwen is tegen dit idee. Je kan ons echt niet beschuldigen dan 10% verspilling onrealistisch veel is.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"