Na een tijdje lurken dan ook hier maar eens een berichtje over de zoektocht naar een nieuw bed & matras.
Allereerst het bed:
keuzes, keuzes... het is niet makkelijk. De grootste vraag: boxspring of ledikant? Mijn vrouw heeft een lichte voorkeur voor boxspring, ik een lichte voorkeur voor een ledikant. Plus- en minpunten die voor ons belangrijk zijn:
Boxspring:
+ hoge instap
+ mooier (sommige)
- ventilatie?
- ondersteuning niet instelbaar
- prijs? (hip?)
Ledikant:
+ instelbare ondersteuning middels lattenbodem
+ over het algemeen goedkoper dan boxsprings
+ meer ventilatie vanwege open constructie?
- vaak heel erg lage instap
Hoe denken jullie over bovenstaande punten? Hoe is het voor jullie uitgevallen? Voor mijn vrouw is de hoogte eigenlijk de belangrijkste eis, dus als we een ledikant vinden met voldoende hoogte dan hebben we een winnaar.
Naast bovengenoemde punten zoeken we eigenlijk vooral een bed met extra opslagruimte. Matrassen zijn een heel onderwerp op zich, dus laten we eerst maar eens wat bedden delen die er voor ons uitspringen:
Beter Bed ledikant Butiken

Dit is de winnaar tot nu toe:
+ hoge instap
+ veel opbergruimte
+ naar onze smaak (voor zover je dat online kan beoordelen)
+ ledikant, dus instelbare lattenbodem (+ kostenbesparing door de huidige te houden)
- diepte hoofdbord
- prijs hoog in vergelijking met andere ledikanten
- alleen online, dus we kunnen hem niet in het echt bekijken
Swiss Sense boxspring Home Storage

- prijs
- matrascombinatie wel/niet te kiezen?
Bij de 'duurdere' merken hebben we een beetje het gevoel dat je vooral voor het merkje de winstmarge van de fabrikant aan het spekken bent. Beter een kwalitatief goed bed voor een normale prijs. We hebben ook nog even een rondje bij Auping gelopen, maar daar is het meteen helder dat er vooral mensen komen die vooral graag van hun geld afgeholpen willen worden.
Beddenreus boxspring 'Space' = Beter bed boxspring 'Espace'?

- beddenreus 'kwaliteit'?
- opbergmechanisme waarschijnlijk niet heel praktisch (écht alleen maar voor winter/zomer beddegoed)
- weinig aansprekende kleuren
Ikea ledikant 'Malm'

+ prijs
- lage instap
- Ikea fase is voor ons wel over
- makkelijk te beschadigen
Nordli/Brimnes zijn eventueel nog alternatieven, maar die vinden we minder mooi.
Verder hebben we niet echt bedden kunnen vinden met de combinatie hoge instap, opbergruimte, kwaliteit en fatsoenlijke prijs (<1500,- voor de totale combinatie). Zijn er hier misschien nog suggesties?
Is opbergruimte voor jullie een ding om te overwegen bij de aankoop van een bed?
Qua matrassen is het lijstje wat korter:
Ravensberger ravo-spring 570 H2 90x200 x2
+ goede reviews hier
+ prijs/kwaliteit
- naar Zoeterwoude rijden om te testen, of testen tijdens de 30dagen proefslapen?
Beter Bed Gold Pocket Foam
+ vonden wij goed liggen in de winkel
- iets duurder
Beddenreus pocket comfort X4000
+ vonden wij goed liggen in de winkel
+ prijs
Lidl Meradiso 7-zone koudschuim matras
+Prijs
+Niet goed geld terug
-ongetest bestellen?
Ik ben een zijslaper en houdt niet van zachte matrassen (die toppers die ze in de winkel overal op boxsprings leggen: ik vind het helemaal niets!). Verder heb ik het snel warm, dus warmteafvoer en ventilatie in een matras is belangrijk. Ik weeg zo'n 85kg en ben 183cm dus Ravensburger adviseert een H2 variant.
Mijn vrouw weegt zo'n 50kg is 160cm lang en is ook een zijslaper die niet van zachte matrassen houdt. Daarmee raadt Ravensburger haar niet de pocketverenmatras aan. Verder heeft zij het snel koud, dus mag haar matras wel warm zijn.
Waarschijnlijk wordt het morgen nog een ronde matrassen testen, maar ondertussen ben ik erg benieuwd wat jullie nog voor tips en ervaringen kunnen delen.