"Onderhandelingen belastingherziening geklapt"
http://nu.nl/politiek/407...ngherziening-geklapt.html
http://nu.nl/politiek/407...ngherziening-geklapt.html
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Verwijderd
Dit komt mij persoonlijk allemaal erg populistisch ook over van D66: Heel enthousiast zijn over belastingverlagingen, en dan net doen alsof je eigenlijk niet begrijpt wie nou die BTW verhoging wil, en doen alsof je dat toch een te groot probleem vindt en het dan erop laat klappen.sanderb schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 00:06:
Het kabinet wilde de sier maken met het eerste pakket met verlichtingen en de oppositie mee laten delen in het zuur dat erachteraan komt.
Nu kan het kabinet D66 de schuld geven van het dwarsbomen van de 60.000 banen.. Maar Pechtold en D66 branden hun vingers niet aan de verhoging van het lage btw tarief.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 30-06-2015 07:43 ]
Ik heb begrepen dat D66 niet mee wil doen omdat ze geen ruimte zien voor echte hervormingen. Ik heb hetzelfde beeld van de plannen, dus als Rutte aangeeft dat er niet radicaal iets kan veranderen aan de plannen, of dat de 5mrd ook mee kan in de onderhandelingen, dan is het niet zo gek dat je niet mee wilt praten.Sissors schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 07:42:
[...]
Dit komt mij persoonlijk allemaal erg populistisch ook over van D66: Heel enthousiast zijn over belastingverlagingen, en dan net doen alsof je eigenlijk niet begrijpt wie nou die BTW verhoging wil, en doen alsof je dat toch een te groot probleem vindt en het dan erop laat klappen.
Waar dacht D66 dan precies dan dat alles van betaald zou gaan worden?
@Wouter, dat is ook wel erg makkelijk, als je veel lager opgeleiden werkloos hebt, en voor hogeropgeleide banen je veel buitenlanders moet aantrekken, dan is dat helemaal geen slecht idee.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
D66 heeft gewoon gelijk. Het plan was "een nieuw belastingstelsel". Een enorme versimpeling van het systeem wat in 20 jaar is opgetuigd met telkens meer uitzonderingen en toeslagen. Gewoon weer terug naar de basis zodat iedereen het weer snapt en je enorme efficiency wint. 5 miljard is voldoende smeerolie om echt iets mogelijk te maken. Wat met name de VVD wil is die 5 miljard gewoon binnen het huidige systeem schenken aan modaal plus. Op zich kan ik niet tegen meer dan 1000 euro netto per jaar extra zijn in mijn geval, maar dat geld kan beter besteed worden.celshof schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:05:
[...]
Ik heb begrepen dat D66 niet mee wil doen omdat ze geen ruimte zien voor echte hervormingen. Ik heb hetzelfde beeld van de plannen, dus als Rutte aangeeft dat er niet radicaal iets kan veranderen aan de plannen, of dat de 5mrd ook mee kan in de onderhandelingen, dan is het niet zo gek dat je niet mee wilt praten.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Deze is ook lekker onderbouwd.... keep it goingcbr600f4i schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:09:
100.000 banen erbij willen. Die dan vervolgens door Polen en Roemenen worden uitgevoerd. Slim hoor.
Werkgevers nemen aan de lopende band beslissingen: automatiseren of met de hand blijven doen? In Polen laten doen of hier doen? Inkopen of zelf maken?
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
[ Voor 72% gewijzigd door eL_Jay op 30-06-2015 14:28 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik vind het een schitterend verhaal hoor, daar niet van. Maar 'grosso modo' heeft het CBS het eigenlijk behoorlijk vaak flink fout. Dat 'op historische basis voorspellen' bv gebeurt voornamelijk op basis van een situatie waarin geen structurele grote werkloosheid is, de onderliggende aanname is dat iedereen die echt op zoek gaat naar werk ook werk vind - en dus is een vergroting van de beroepsbevolking ook een vergroting van het aantal banen.MSalters schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:22:
[...]
Het CBS heeft wiskundige modellen die op historische basis voorspellen wat de afgeleide functie is van werkgelegenheid tegen belastingdruk. Daar zit enige statistische onzekerheid in - er is maar een beperkt aantal inputs en vrij veel te verklaren outputs - maar grosso modo werkt het wel.
Ten eerste hoor je dan als verantwoordelijke statisticus gewoon aan te geven dat je dus eigenlijk geen idee hebt, ten tweede zijn de aardbevingen in Groningen nou juist niet een voorbeeld van iets totaal onvoorspelbaars - dat is een risico dat gewoon ingecalculeerd had kunnen worden.Het grootste probleem met die CBS modellen zit 'm in de niet te voorspellen incidenten. De aardbevingen in Groningen kosten vermoedelijk nogal wat banen, en dat kon het CBS niet zien aankomen.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Moet je die nog onderbouwen dan? Kijk voor de lol eens om je heen en zie dat er bijv. bijna geen internationale vrachtwagen - onder Nederlandse vlag - nog met een Nederlandse chauffeur rijdt. Kan je wel 'simpelweg' 100.000 banen erbij willen maar waar moeten die gaan zitten dan?Misiek schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:08:
[...]
Deze is ook lekker onderbouwd.... keep it going
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Wat zou dan wel realistisch zijn?Baldertt schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:09:
3 schijven in de VRH. Met nog steeds onrealistische rendementen (2.9%, 4.7% en 5.5%). Waar komen die getallen vandaan?
Wat maakt een schijvensysteem complex?En hoe maakt dit het belastingstelsel simpeler?
[ Voor 19% gewijzigd door Napo op 28-08-2015 09:13 ]
Houdoe
En toen kwamen erfenissen om de hoek, inkomen uit werk, inkomen uit verkopen en nog diverse potjes waardoor het vermogen op moment X niets zegt over het rendement op vermogen YWitte schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:22:
Je meet het vermogen op 1-1-2014, je meet het vermogen op 1-1-2015, trekt er de inleggen van af en telt er de opnames bij en je hebt het rendement. Daar hef je dan 30% op. Lijkt me geen bijzonder ingewikkelde klus.
Houdoe
[ Voor 41% gewijzigd door Sissors op 28-08-2015 09:34 ]
0 - 25.000Baldertt schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:09:
'Coalitiepartijen akkoord over lagere belasting kleine spaartegoeden' http://nu.nl/politiek/411...kleine-spaartegoeden.html (via @NUnl)
3 schijven in de VRH. Met nog steeds onrealistische rendementen (2.9%, 4.7% en 5.5%). Waar komen die getallen vandaan? En hoe maakt dit het belastingstelsel simpeler?
Het schijven systeem an sich is niet complex. De belasting regels als geheel wel omdat er veel te veel regels zijn. Dit voegt een aantal regels toe en maakt het gehele systeem dus complexer.Napo schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:13:
Wat maakt een schijvensysteem complex?
Gelukkig is het bij de belastingdienst lekker rustig en hebben ze nu meer dan genoeg tijd om al hun taken goed en volledig uit te voeren...Croga schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:38:
En regels schrappen levert per definitie al geld op voor Nederland omdat er minder personeel bij de belastingdienst voor nodig is.
Wat denk je dat het automatiseren kost?.....emnich schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:39:
@Croga: Omdat het nu allemaal automatisch gaat denk ik niet dat dit echt heel veel geld/personeel gaat kosten.....
Ik hoop dat dat een sarcastische opmerking was....Napo schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:41:
Gelukkig is het bij de belastingdienst lekker rustig en hebben ze nu meer dan genoeg tijd om al hun taken goed en volledig uit te voeren...
Iedere wijziging betekend wijziging in honderden systemen en opleiden van honderden medewerkers. Wijzigingen die complexiteit toevoegen zijn daar in nog een stuk erger.Deze wijziging maakt het geheel voor de belastingdienst als het goed is niet complexer.
[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 28-08-2015 09:46 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een 50 euro ex btw? Oké iets meer dan dat, maar serieus, we hebben het hier over een paar schijven. Dat kan elke groep 5 leerling al uitrekenen. Als dat een serieuze hoeveelheid complexiteit erbij oplevert voor de belastingdienst, dan moeten we misschien de PABO rekentoets invoeren voor iedereen die daar wil werken.Croga schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:43:
[...]
Wat denk je dat het automatiseren kost?.....
Dat automatiseren zal wel mee vallen hoor. Als ze nu vanuit het niets een VRH gingen invoeren dan ben ik het met je eens maar dit is echt een hele simpele wijziging. In principe hebben we namelijk al 2 schijven (0-21k en 21k+) dus ik ga er vanuit dat ze dat simpel kunnen aanpassen naar 5 schijven.Croga schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:43:
[...]
Wat denk je dat het automatiseren kost?.....
[...]
[...]
Iedere wijziging betekend wijziging in honderden systemen en opleiden van honderden medewerkers. Wijzigingen die complexiteit toevoegen zijn daar in nog een stuk erger.
Versimpelen als primair doel is wat mij betreft dan ook een slecht idee. Een belastingstelsel moet primair rechtvaardig zijn en dat sluit versimpeling al bijna uit.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:50:
Tot zover het versimpelen van het belastingsysteem...
Het gaat niet over hoeveel of hoe weinig extra complexiteit het oplevert. Het levert extra complexiteit op. Dat is een simpel feit. Of dat nou 200% extra is of 1% extra, het is extra complexiteit. In een complex systeem wat men beloofd heeft te vereenvoudigen is dat Niet Goed (tm).Sissors schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:47:
Een 50 euro ex btw? Oké iets meer dan dat, maar serieus, we hebben het hier over een paar schijven. Dat kan elke groep 5 leerling al uitrekenen. Als dat een serieuze hoeveelheid complexiteit erbij oplevert voor de belastingdienst, dan moeten we misschien de PABO rekentoets invoeren voor iedereen die daar wil werken.
Het sluit complexiteit net zo hard uit omdat rechtvaardigheid niet meer in te schatten is. Er zijn veel te veel regels om nog in te kunnen schatten of het rechtvaardig is of niet.emnich schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:53:
Versimpelen als primair doel is wat mij betreft dan ook een slecht idee. Een belastingstelsel moet primair rechtvaardig zijn en dat sluit versimpeling al bijna uit.
[ Voor 39% gewijzigd door Croga op 28-08-2015 09:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Croga op 28-08-2015 09:59 ]
Als iedereen hetzelfde deel betaalt, dan lijkt het mij rechtvaardiger dan het zwaarder belasten van succes of het zwaarder belasten van groepen die op dat moment niet in de regering zitten. Zeg maar het gat tussen 1 en 3x modaal.emnich schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:53:
[...]
Versimpelen als primair doel is wat mij betreft dan ook een slecht idee. Een belastingstelsel moet primair rechtvaardig zijn en dat sluit versimpeling al bijna uit.
Rechtvaardig is uiteraard een politieke keuze maar dat is belasting heffen sowieso.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:58:
[...]
Als iedereen hetzelfde deel betaalt, dan lijkt het mij rechtvaardiger dan het zwaarder belasten van succes of het zwaarder belasten van groepen die op dat moment niet in de regering zitten. Zeg maar het gat tussen 1 en 3x modaal.
Rechtvaardig is een subjectief iets. Wat ik rechtvaardig vind, is niet perse wat jij rechtvaardig vindt.emnich schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:53:
[...]
Het is maar net welke woorden je ervoor kiest - 'succes' is een geweldige term om alleen maar positieve en warme gevoelens op te roepen voor de mensen met hoge inkomens. Maar dat ze veel betaald krijgen betekent natuurlijk volstrekt niet dat wat ze doen ook goed is of zinnig, en of ze niet een bovengemiddelde belasting leggen op onze maatschappij. Dat is tweerichtingsverkeer. Toch doen we alsof mensen met hoge inkomens dat altijd krijgen omdat ze 'goed' bezig zijn. Alsof ze bv ook structureel harder werken en belangrijker zijn dan mensen met lage inkomens.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:58:
Als iedereen hetzelfde deel betaalt, dan lijkt het mij rechtvaardiger dan het zwaarder belasten van succes of het zwaarder belasten van groepen die op dat moment niet in de regering zitten. Zeg maar het gat tussen 1 en 3x modaal.
Voor 95% van de mensen in Nederland is de belasting juist erg simpel geworden. Slechts een beperkt deel van de bevolking heeft echt externe hulp nodig.Russel88 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:15:
[...]
Rechtvaardig is een subjectief iets. Wat ik rechtvaardig vind, is niet perse wat jij rechtvaardig vindt.
Echter is de belastingwet zo complex geworden dat je extern hulp in moet schakelen om te kunnen ontvangen waar je recht op hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 28-08-2015 10:21 ]
In sommige situaties ja, in de gemiddelde situatie valt dat ook wel mee. Maar in principe ben ik het met je eens dat er zaken echt te complex zijn geworden. De inkomensafhankelijke heffingskorting is imo een draak, wat enkel is ingevoerd om hogere belastingschijven te krijgen zonder dat het nummertje hoger wordt.Russel88 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:15:
[...]
Rechtvaardig is een subjectief iets. Wat ik rechtvaardig vind, is niet perse wat jij rechtvaardig vindt.
Echter is de belastingwet zo complex geworden dat je extern hulp in moet schakelen om te kunnen ontvangen waar je recht op hebt.
Toeslag aanvragen is makkelijk. Dat krijg je direct, probleem is dat je het ook moet mogen krijgen en derhalve je niet aan het einde van de rit het terug moet betalenSeñor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:20:
Wut? Simpel?
Vraag eens een toeslag aan (50% van NL heeft een vorm van toeslag). Dat is echt geen feest.
[ Voor 19% gewijzigd door Napo op 28-08-2015 10:37 ]
Ik heb geen kinderen dus ik heb hier niet zo veel verstand van, maar bovenstaande lijkt me inderdaad wat omslachtig. Waarom bewaar je dan niet je facturen om dit achteraf terug te vragen? Moet je natuurlijk wel kunnen betalen in de maand zelf maar dat maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:46:
Probeer maar eens het gemiddelde uurtarief uit te rekenen van de kinderopvangtoeslag
Vaak:
uurtarief + vast maandbedrag + vast bedrag/dag voor eten.
Dus aantal uren bepalen, aantal dagen bepalen, vakanties, feestdagen en andere zut eraf halen, dat uitrekenen, delen door elkaar en dan heb je een gemiddeld uurtarief om je toeslag aan te vragen. Maar je hebt ook je verzamelinkomen nodig die met een woning en leaseauto eigenlijk alleen via een VT uit te rekenen is. Dat inkomen heb je weer nodig omdat de toeslag inkomensafhankelijk is. Owja, ongeveer anderhalf jaar na het jaar van afnemen krijg je een keer de definitieve afrekening...
Toeslagen moet je vooraf aanvragen.Tehh schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:45:
Ik heb geen kinderen dus ik heb hier niet zo veel verstand van, maar bovenstaande lijkt me inderdaad wat omslachtig. Waarom bewaar je dan niet je facturen om dit achteraf terug te vragen? Moet je natuurlijk wel kunnen betalen in de maand zelf maar dat maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger.
Je moet de toeslag binnen 3 maanden aangevraagd hebben anders vervalt deze over de maanden ervoor. Ik zou het met liefde achteraf doen. Nu heeft Asscher weer bedacht dat de ouders het niet meer krijgen, maar de kinderopvangorganisaties om fraude te voorkomen, terwijl die organisaties juist fraudeerden als een malle. Wordt een PGB drama all over again.Tehh schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:45:
[...]
Ik heb geen kinderen dus ik heb hier niet zo veel verstand van, maar bovenstaande lijkt me inderdaad wat omslachtig. Waarom bewaar je dan niet je facturen om dit achteraf terug te vragen? Moet je natuurlijk wel kunnen betalen in de maand zelf maar dat maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger.
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 28-08-2015 14:00 ]
En dan heb je een keer vervangende opvang nodig, die weer net tegen een ander tarief gaat, en, en, en.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:46:
Probeer maar eens het gemiddelde uurtarief uit te rekenen van de kinderopvangtoeslag
Vaak:
uurtarief + vast maandbedrag + vast bedrag/dag voor eten.
Dus aantal uren bepalen, aantal dagen bepalen, vakanties, feestdagen en andere zut eraf halen, dat uitrekenen, delen door elkaar en dan heb je een gemiddeld uurtarief om je toeslag aan te vragen. Maar je hebt ook je verzamelinkomen nodig die met een woning en leaseauto eigenlijk alleen via een VT uit te rekenen is. Dat inkomen heb je weer nodig omdat de toeslag inkomensafhankelijk is. Owja, ongeveer anderhalf jaar na het jaar van afnemen krijg je een keer de definitieve afrekening...
Waarom implementeert de Belastingdienst in hemelsnaam een plan dat nog niet door de Eerste en Tweede Kamer heen is en terwijl vrij zeker is dat het niet door de EK heen gaat komen?Baldertt schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:20:
Het is toch niet te geloven...
http://nos.nl/l/2069900
Zet allemaal maar alvast 700 euro pp opzij.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Precies mijn vraag....je vraagt je echt af wie zulke beslissingen neemt. Niet te geloven.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
[...]
Waarom implementeert de Belastingdienst in hemelsnaam een plan dat nog niet door de Eerste en Tweede Kamer heen is en terwijl vrij zeker is dat het niet door de EK heen gaat komen?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
People as things, that’s where it starts.
Is dat niet een vorm van fraude/nalatigheid? De Belastingdienst hoort bestaande wetgeving uit te voeren, niet hun eigen draai d'r aan te geven!NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
Waarom implementeert de Belastingdienst in hemelsnaam een plan dat nog niet door de Eerste en Tweede Kamer heen is
De enige play die ik hier nu zie is dat het inderdaad een drukmiddel op de oppositie wordt omdat zij anders de burger "naaien". Dat zie je ook wel een beetje aan de woordkeuze in het artikel van de NOS. Maar ik verwacht zomaar dat de kiezers ook niet dom zijn en exact dezelfde vraag stellen die ik stelde.RobinHood schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:51:
Zodat de PvdA en de VVD de schuld kunnen geven aan D66 en andere partijen, want als zij nou voor hadden gestemd dan had het geen geld gekost! Prachtige oplossing toch?
Fraude niet, nalatigheid misschien wel. Het gaat immers om mensen die middels een voorlopige teruggave te veel terugkrijgen, toch? If anything krijg je dus gedurende maximaal een jaar tijd de beschikking over geld dat niet van jou is.RemcoDelft schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:52:
Is dat niet een vorm van fraude/nalatigheid? De Belastingdienst hoort bestaande wetgeving uit te voeren, niet hun eigen draai d'r aan te geven!
Vast, maar er is wel bijna geen tijd meer. Ik neem aan dat eventuele aanpassingen er doorheen moeten vóór 1 januari wil het volgend jaar nog van kracht worden, toch?Ik verwacht trouwens dat het er wel door komt, maar dan aangepast, want de oppositie wil ook z'n plasje er over doen.
Eh, kiezers niet zo dom? Het klinkt vast lekker populair, maar ik denk dat de gemiddelde kiezer niet doorheeft dat dit gewoon een interessante vorm van chantage is. Die zien gewoon dat D66, GL etc ervoor zorgen dat ze opeens 700 euro moeten betalen.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:55:
[...]
De enige play die ik hier nu zie is dat het inderdaad een drukmiddel op de oppositie wordt omdat zij anders de burger "naaien". Dat zie je ook wel een beetje aan de woordkeuze in het artikel van de NOS. Maar ik verwacht zomaar dat de kiezers ook niet dom zijn en exact dezelfde vraag stellen die ik stelde.
People as things, that’s where it starts.
Nah, niet iedere kiezer heet Henk of Ingrid.RobinHood schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:00:
[...]
Eh, kiezers niet zo dom? Het klinkt vast lekker populair, maar ik denk dat de gemiddelde kiezer niet doorheeft dat dit gewoon een interessante vorm van chantage is. Die zien gewoon dat D66, GL etc ervoor zorgen dat ze opeens 700 euro moeten betalen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Verwijderd
Oke, dus even resume. We moeten straks wellicht (weer) een neheffing betalen, omdat we wellicht te weinig belasting hebben betaald wat mogelijk is gemaakt door de implementatie van een aanpassing aan ons belastingstelsel, wat eigenlijk niet goedgekeurd is, maar toch alvast doorgevoerd is voor een jaar wat nog moet komen, maar nu al te laat is om terug te draaien.Baldertt schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:20:
Het is toch niet te geloven...
http://nos.nl/l/2069900
Zet allemaal maar alvast 700 euro pp opzij.
Omdat dit wel heel erg voordelig is voor de VVD en PvdA misschien? Verkiezingstijd en bijna heel Nederland krijgt een belastingaanslag omdat oppositiepartijen bijna twee jaar geleden geen belastingverlaging wouden doorvoeren.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
[...]
Waarom implementeert de Belastingdienst in hemelsnaam een plan dat nog niet door de Eerste en Tweede Kamer heen is en terwijl vrij zeker is dat het niet door de EK heen gaat komen?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat heet politisering van instellingen. Alles is drukmiddel voor beeldvorming, zie dat gruwelijke NOS artikel - hoe dat zonder scherpstelling van journalistiek door een redactie gekomen is, triest. Maar goed, het vloog bij alle media op dezelfde manier er zomaar doorheen.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
[...]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je hebt nog dermate veel vertrouwen in de politiek dat je denkt dat andere kabinetten dit soort stunts niet uithalen?Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:58:
[...]
Wat. De. Fuck. Mag ik een nieuw kabinet? Deze is namelijk stuk.
Dat wordt door elke politicus die een klein beetje verstand heeft van debatteren direct gepareerd met "omdat het kabinet de Belastingdienst opdroeg om een niet-goedgekeurde maatregel vast te gaan doorvoeren." En als dat goed gespeeld wordt is het ineens heel nadelig voor de VVD en PvdA.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:03:
[...]
Omdat dit wel heel erg voordelig is voor de VVD en PvdA misschien? Verkiezingstijd en bijna heel Nederland krijgt een belastingaanslag omdat oppositiepartijen bijna twee jaar geleden geen belastingverlaging wouden doorvoeren.
[ Voor 51% gewijzigd door NMe op 18-11-2015 21:37 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dat mag ik inderdaad wel hopen ja.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:35:
Dat wordt door elke politicus die een klein beetje verstand heeft van debatteren direct gepareerd met "omdat het kabinet de Belastingdienst opdroeg om een niet-goedgekeurde maatregel vast te gaan doorvoeren." En als dat goed gespeeld wordt is het ineens heel nadelig voor de VVD en PvdA.
Het gaat niet om niet uitbetalen, het gaat erom dat ze in Q1 hetzelfde zouden uitbetalen als nu. Wat in Q2 gecorrigeerd zou kunnen worden. Maar nee, alles moest weer overhaast zodat elke vorm van correctie nu achteraf moet tenzij we zelf erachteraan gaan, en dan is die correctie nog eens vervelend voor ons ook terwijl die in de andere situatie positief zou zijn...sambalbaj schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:51:
Heeft enkel te maken dat de politiek te traag is. Het belastingplan is met Prinsjesdag beschikbaar en de Belastingdienst moet uiterlijk begin november de boel aanpassen om uberhaupt oa de voorlopige aanslagen in q1 uit te kunnen betalen. Niet uitbetalen zou pas gedonder geven. Zijn ook allemaal legacy processen die aangepast moeten worden en nog getest moeten worden. Een belastingplan wordt sowieso wel aangenomen en per q2 kan er sowieso nog aangepast worden.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Daar gaat het wel degelijk om, want als de Belastingdienst in december niet uitbetaald voor januari dan heeft dat (ook politiek gezien) veel grotere gevolgen. Dat is ook enkel een uitvoeringsinstantie.NMe schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:39:
[...]
Het gaat niet om niet uitbetalen, het gaat erom dat ze in Q1 hetzelfde zouden uitbetalen als nu. Wat in Q2 gecorrigeerd zou kunnen worden. Maar nee, alles moest weer overhaast zodat elke vorm van correctie nu achteraf moet tenzij we zelf erachteraan gaan, en dan is die correctie nog eens vervelend voor ons ook terwijl die in de andere situatie positief zou zijn...
Je snapt niet wat ik zeg. Ze zouden in januari niet niets uitbetalen. Ze zouden uitbetalen volgens de huidige regels. Wat betekent dat een alleenstaande zo'n 58 euro (700 / 12) minder terugkrijgt via de voorlopige teruggave, maar verder nog steeds dezelfde VT krijgt waar hij volgens de huidige regels recht op zou hebben. Dat lijkt me nou niet bepaald een onhoudbare situatie.sambalbaj schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:53:
[...]
Daar gaat het wel degelijk om, want als de Belastingdienst in december niet uitbetaald voor januari dan heeft dat (ook politiek gezien) veel grotere gevolgen. Dat is ook enkel een uitvoeringsinstantie.
Praktisch inderdaad een mooie oplossing alleen kan dat helemaal niet. Het mandaat van het belastingplan 2015 loopt t/m december 2015. Voor 2016 is mandaat nodig via een nieuw Belastingplan. Dat heeft de Belastingdienst niet verzonnen want uitvoeringsinstantie maar de politiek die jaarlijks beleid wil bepalen. Ook gaat het om wel meer dan de VT, maar dat is wel een voorbeeld wat eind december 2015 al direct speelt.NMe schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:27:
[...]
Je snapt niet wat ik zeg. Ze zouden in januari niet niets uitbetalen. Ze zouden uitbetalen volgens de huidige regels. Wat betekent dat een alleenstaande zo'n 58 euro (700 / 12) minder terugkrijgt via de voorlopige teruggave, maar verder nog steeds dezelfde VT krijgt waar hij volgens de huidige regels recht op zou hebben. Dat lijkt me nou niet bepaald een onhoudbare situatie.
Vervolgens zou in april het stelsel aangepast kunnen worden en de VT voor iedereen waarop die van toepassing is herberekend kunnen worden. Vanaf dat moment zou diezelfde alleenstaande ter correctie 700 / 9 = 77 euro per maand extra krijgen.
Ik zie werkelijk niet waarom dat blijkbaar onacceptabel was.
Diezelfde instantie heeft nu ook zonder mandaat vast een nieuw belastingplan ingevoerd terwijl het vrij duidelijk was dat het lastig zou gaan worden het door de EK te krijgen. Dan hadden ze veel beter het huidige stelsel ook volgend jaar kunnen toepassen dan een plan dat helemaal nooit goedgekeurd is...sambalbaj schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:48:
[...]
Praktisch inderdaad een mooie oplossing alleen kan dat helemaal niet. Het mandaat van het belastingplan 2015 loopt t/m december 2015. Voor 2016 is mandaat nodig via een nieuw Belastingplan. Dat heeft de Belastingdienst niet verzonnen want uitvoeringsinstantie maar de politiek die jaarlijks beleid wil bepalen. Ook gaat het om wel meer dan de VT, maar dat is wel een voorbeeld wat eind december 2015 al direct speelt.
Nee er is niets door de Belastingdienst ingevoerd. Kan ook helemaal niet want nogmaals: uitvoeringsinstantie en daarnaast gaat het over vanaf januari 2016. Er is enkel beleid voorbereid en hoe langer de politiek wacht hoe verder dat proces is, deadline december 2015. Bij een nee in de eerste kamer zal er sowieso een politiek besluit genomen moeten worden wat de tussentijdse situatie zal bevestigen waardoor er wel mandaat is gecreëerd.NMe schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:57:
[...]
Diezelfde instantie heeft nu ook zonder mandaat vast een nieuw belastingplan ingevoerd terwijl het vrij duidelijk was dat het lastig zou gaan worden het door de EK te krijgen. Dan hadden ze veel beter het huidige stelsel ook volgend jaar kunnen toepassen dan een plan dat helemaal nooit goedgekeurd is...
Verwijderd
Dit is al jaren en jaren beleid, en dat is maar goed ook. Zo is er bij de discussie destijds voor rekeningrijden al een volledige pilot opgetuigd, voorbereid op daadwerkelijke implementatie. Mede door de ervaringen daarmee is uiteindelijk de besluitvorming veranderd. Kostte wel miljarden; maar niemand kijkt ooit wat het op termijn kost als je alleen maar reactief opereert waarbij halverwege uitvoering politici van een volgend kabinet alweer eraan gaan trekken zonder dat duidelijk is wat de gevolgen van de vorige beslissing precies zou zijn.NMe schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 13:32 ]
Je kan de VVD de schuld gaan geven of de oppositie maar het is volgens alleen maar een gevolg van de vele partijen in de kamer. Als er minder partijen zouden zijn die er hun plasje over moesten doen dan zou er veel sneller beslist kunnen worden en loop je niet tegen dit soort geneuzel aan. Elke partij wil wat in het zakje bijdragen maar alles bij elkaar wordt het gewoon een veel te veel polder oplossing. Het grote probleem van de hedendaagse politiek.rik86 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:32:
Vorig jaar was het precies andersom, en toen kreeg de belastingdienst alle shit over zich heen omdat 't niet tijdig geregeld was. heeft zelfs mede de vorige staatssecretaris z'n kop gekost.
En waar ik in 't verleden de VVD nog wel eens een optie voor me is geweest, is 't kinderachtige gedoe van 't zwarte-pieten naar de oppositie, over iets wat volledig hun eigen schuld is, een zekerheidje dat ik in ieder geval de komende jaren een stem op ze niet meer overweeg.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Het nieuwe belastingplan is gered. Coalitiepartijen PvdA en VVD hebben alsnog een deal met D66 gesloten. Daardoor is er nu voldoende steun in de Eerste Kamer. Dat meldt politiek verslaggever Frits Wester.
Het nieuwe belastingplan werd al in september gepresenteerd. Het zou ervoor moeten zorgen dat werkende mensen volgend jaar in totaal vijf miljard euro minder belasting betalen.
Lange tijd bleef het spannend of het belastingplan van staatssecretaris Wiebes voor volgend jaar wel een meerderheid zou halen in beide Kamers. De onderhandelingen over het plan liepen zeer moeizaam.
[ Voor 59% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2015 10:39 ]
D66 kreeg haar zin op de thema's werken moet lonen, versterking van de economie en vergroeningSeñor Sjon schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:40:
Niet te vroeg juichen. Waarmee is D66 omgekocht om voor te stemmen?
Belastingaanpassingen zijn al gedaan voordat de wet goedgekeurd was.rik86 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:08:
dat gaat toch niet werken? voor zover ik 't wetgevingsproces snap kan dit alleen door een wijziging op de wet te doen, dus weer eerst door de 2e kamer, dan door de 1e kamer en dan langs de koning én mag vervolgens de fiscus ook nog rekenregens gaan wijzigen.
Dat wordt een drama, als ze nu nog dingen wijzigen...
[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2015 11:14 ]
maar dan is 't raar dat de D66 nu opeens om is, toch?Friespeuk schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:12:
[...]
Belastingaanpassingen zijn al gedaan voordat de wet goedgekeurd was.
Het is politiek. Wat verbaasd je precies?rik86 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:13:
[...]
maar dan is 't raar dat de D66 nu opeens om is, toch?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Inverdieneffecten: verlaging belastingdruk zorgt voor verhoogde economische activiteit waardoor de belastinginkomsten stijgen en de kosten van de stimuli zichzelf deels betalen.sambalbaj schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:47:
Tsja, lastenverlaging met geleend geld.
Dat moet linksom of rechtsom tzt toch echt weer terug naar de overheid.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Hoe bedoel je deze? ik meen hier namelijk te horen dat het voor hun juist beter op wordt ivm meer teruggave kinderopvang..Bananenplant schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:50:
Alsnog een belastingplan dat mensen die zelf hun kinderen willen opvoeden gaat benadelen?
Naar wat ik wist van het plan wordt de heffingskorting voor een niet werkende partner afgebouwd. Dat is nogal vervelend als je de beslissing neemt dat moeder de eerste tijd thuis voor de kinderen gaat zorgen in plaats van ze op de opvang te dumpen. Ik was daarom eigenlijk wel blij dat het niet lukte het belastingplan erdoor te krijgen.LightStar schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:55:
[...]
Hoe bedoel je deze? ik meen hier namelijk te horen dat het voor hun juist beter op wordt ivm meer teruggave kinderopvang..
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Precies dat. Doordat er meer richting kinderopvang gaat wordt het zelf opvangen minder gestimuleerd/meer bestraft.LightStar schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:55:
[...]
Hoe bedoel je deze? ik meen hier namelijk te horen dat het voor hun juist beter op wordt ivm meer teruggave kinderopvang..
blub
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq