Dat is gewoon by design

Dit was de kans om dat te veranderen maar al vrij snel werd duidelijk dat niemand dat echt wilde.
Het is in het belang van politici, want die kunnen zo selectief groepen bevoordelen en benadelen (en afhankelijke maken!) en besluiten nemen die niemand kan volgen, net hoe het uit komt. Er is een hele industrie van financieel- en belastingadviseurs etc die goud geld verdienen door het systeem. Er zijn tienduizenden ambtenaren die alleen maar werk hebben omdat het systeem zo complex is. Er zitten allerlei dubieuze prikkels in het systeem, bijv om mensen te stimuleren om huizen te kopen en veel te lenen, ook daar verdienen hele industrieën geld aan. En met name de meest vermogende Nederlanders/bedrijven kunnen op die manier hun belastingdruk enorm drukken zonder dat iemand het door heeft.
Nee, ik was al sceptisch toen het plan werd gepresenteerd dat het systeem een heel stuk simpeler moest, maar deze besluitvorming en het resultaat bevestigt weer eens dat teveel belangen dat ook helemaal niet willen. Er wordt n een brei van maatregelen uitgerold en uiteindelijk komt daar een positief gevoel uit in de media, wat hopelijk stemmers beïnvloed, maar niemand weet precies wat het allemaal betekent.
Ik heb het al lang opgegeven om precies na te rekenen of mijn belastingaanslagen echt kloppen. Een avondje rekenen (met vrouw de register accountant) brengt mij tot de conclusie dat het altijd "in orde van grote" wel klopt, maar elk jaar zit ik toch al snel zo'n 1000 euro mis.

Dan nog kan ik de gevolgen van allerlei andere belastingen niet overzien, want nu ook weer wordt tussen neus en lippen door afgesproken dat gemeenten 4 miljard euro nieuwe belasting mogen gaan heffen wat die 5 miljard voordeel natuurlijk alweer grotendeels ongedaan maakt. Dan ben ik blij met de ene belastingaanslag terwijl er uit andere hoek weer een andere belastingaanslag komt.
Friespeuk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:45:
Verklaar dan eens waarom het in Belgie en Duitsland wel goedkoper kan? Ook Belgie heeft nog minder een autoindustrie dan Nederland.
Als ik autobladen lees en de verschillen zie tussen BE en NL prijzen schieten de tranen me in de onderbroek. dat verschil gaat domweg gewoon de schatkist in. Waarom zijn dit soort dingen niet Europees geregeld en houdt Den Haag dit tegen terwijl ze anders altijd het braafste jongetje van de klas moeten zijn? Hmmm?
Omdat de autolobby heel machtig is in Europa, maar iets minder in Nederland (want geen industrie), plus dat maar een klein deel van de stemmers zelf een auto koopt, het gros rijdt lease of tweedehands, terwijl het kleine clubje dat topklasse rijdt natuurlijk ook geen BPM gaat betalen. Hier is de lobby bijv. ook druk tegen het rekeningrijden bezig en betalen we geen tol. Nu valt ook op dat de staat geen schade claimt voor het VW schandaal terwijl ze gewoon voor miljarden Euro's zijn opgelicht. Dan maar wel BPM denkt de lobby.
Belasting betalen is nooit leuk, maar aangezien de BPM volledig eigen keuze is en een stuk lager is als je een schone keuze maakt vind ik het zo gek nog niet. Het moet toch uit de lengte of uit de breedte komen.
[
Voor 23% gewijzigd door
ph4ge op 09-12-2015 11:55
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"