posttoast schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:34:
[...]
Installatie middels een restore heb ik hier ook gedaan. Daarna wel de iCloud backup terug gezet. Een écht schone installatie (dus zonder backup terug zetten) is voor mij geen optie, dan ben ik een paar jaar aan iMessage archief kwijt, savegames, etc.
"Grappig" genoeg was dat ook het advies dat ik van een Apple medewerker kreeg toen mijn iPhone 5 een paar jaar geleden accuproblemen had. Een volledig schone installatie. Omdat er, in zijn bewoording, "systeemdingetjes achter kunnen blijven bij het terug zetten van een backup". Wat die "systeemdingetjes" dan zijn kon hij me niet uitleggen
Ik ga het maar aankijken dus.
Het zou handig zijn als je specifiek per app een backup kon maken, dan zou ik het prima vinden om al mijn settings terug naar factory te doen. Als ik daarna de data van die apps maar kan herstellen.
Volgens mij gold die regel van dingetjes achterblijven alleen wanneer je vroeger een volledige backup maakte via iTunes waardoor elk bitje werd opgeslagen en dus ook het OS.
Voor zover ik het inschat is een iCloud backup methode schoon doordat een iCloud backup juist alleen cruciale informatie bevat om de backup zo compact mogelijk te houden. Dit betekent dat save games, appdata (cache, profielen) en berichten (en evt foto's en videos's) wel volledig worden geupload naar de iCloud Backup omdat dit simpelweg niet te comprimeren is. Maar dingen als OS, instellingen, contacten, apps en mail bijvoorbeeld niet.
Tenminste,
- jouw voorkeursinstellingen zouden middels een profiel kunnen worden teruggezet lijkt mij, dus dat alleen schuifje X = AAN wordt onthouden ipv de hele code die daar bij hoort zodat je fouten in code overschrijven voorkomt
- apps worden sowieso al schoon en wel uit de app store gedownload
- (oude) mail wordt weer vers binnengehaald van de mailservers
- contacten zijn gekoppeld aan jouw Apple ID en staan dus los van jouw iCloud backup in iCloud
Omdat ik iCloud fotobibliotheek heb ingeschakeld, staan mijn foto's tegenwoordig apart in iCloud a 4,5GB, hierdoor zijn mijn 64GB's iPhone en iPad backups ieder slechts hooguit 1,5GB groot.
Voor zover ik dus kan nagaan is een backup terugzetten uit iCloud veel schoner (dus minder kans op oude corrupte data) doordat de meeste data als nieuw wordt gedownload ten opzichte van iTunes waarin je allerlei zooi van jaren geleden meenam.
Het enige waar je dus tegenaan kunt lopen is corrupte data in de verse OS installatie en/of corrupte niet compatible apps met iOS 9 wat zorgt voor loops of onnodige load. Zie bijvoorbeeld vaak de geschetste problemen dat de verbruikstijden gelijk zijn aan de standbytijden. Door een iPhone als nieuw in te stellen sluit je corrupte apps in ieder geval uit. Dan zou het inderdaad fijn zijn als je over je backup meer de controle kunt hebben over wat je dan alsnog terug zou willen zetten per app. Dat is iets voor de iOS 10 ideeënbus