Hier is mijn persoonlijke review over iOS 9 Public Beta 1.
Dit is mijn eerste review dus laat mij maar weten op welke punten ik me moet verbeteren.
Hierbij een korte review van mijn bevindingen van iOS 9 Public Beta 1
Note: Deze versie van iOS staat bij mij op een iPhone 6 plus 16GB
Veranderingen:
Lettertype
Het eerste wat mij meteen al opviel was het andere lettertype dat word gebruikt in iOS 9.
Ik weet niet precies wat er voor een lettertype word gebruikt maar het is natuurlijk even wennen al bevalt het mij persoonlijk tot nu toe wel goed.
Multitasking
Het multitask menu is qua uiterlijk geheel verandert. Zo zijn bijvoorbeeld je favoriete contacten niet meer aanwezig. En overlabben de tabs elkaar. Natuurlijk is dit even wennen omdat je ook normaal altijd naar rechts moest swipen maar nu naar links en omdat het gehele uiterlijk is verandert.
Notificaties
Ook is er een goede aanpassing bij de notificaties. Deze staan nu in het menu gesorteerd op datum en niet meer op app. Dit vind ik zelf veel beter omdat ik soms een notificatie krijg waarvan ik net niet zag welke app het was en nu kan ik die heel gemakkelijk weer terugvinden.
Wallet
Wat voorheen vooral bekend was als Passbook heet nu Wallet. Aan de app zelf is voor mijn gevoel niets verandert alleen de naam en het icoontje. Dit omdat ik de app zelf niet zoveel gebruik alleen maar voor mijn e-boarding tickets van KLM.
iMusic
Ja de app is al uitgebracht in iOS 8.4 maar dit stukje gaat niet over de app zelf. Dit gaat meer over de snelkoppeling op de lockscreen van je iPhone of iPad. Deze kan je natuurlijk omhoog schuiven waardoor je in de in de muziek app komt. Zelf zal ik dit niet gaan gebruiken omdat ik zelf altijd gebruik maak van Spotify.
Notities
Natuurlijk een van de veel besproken updates is de notitie app. Hierin kan je nu een checklist maken, opsommingstekens gebruiken, letters dikgedrukt maken/cursief/onderstreept, je kan afbeeldingen invoegen en natuurlijk ook tekeningen maken. Met een aantal handige tools zoals de liniaal. Zelf gebruik ik dit niet vaak maar de checklist is voor mij persoonlijk handig voor bijvoorbeeld een boodschappenlijstje.
Instellingen
Bij de instellingen zit nu een zoekfunctie. Best handig als je iets niet tussen al die submenus kan vinden. Ik denk persoonlijk dat ik dit zelf wel vaker ga gebruiken maar de meeste mensen die al lang een iPhone hebben die weten nu onderhand wel waar alles zit.
Energiebesparing
Vanaf iOS 9 staat er ook een energiebesparingsoptie bij de instellingen. Zelf kan ik nog niet veel erover zeggen omdat ik hem nog niet heb gebruikt maar ik ga hem zeker eens testen.
Spotlight
Sommige mensen kennen het wel en sommige misschien niet. Sommige gebruiken het voortdurend en sommige gewoon helemaal nooit. Nou ik ben dus degene die het echt nooit gebruikt maar alsnog wouw ik het toch even over Spotlight hebben.
In de hele oude versies van iOS was Spotlight te benaderen door bij je home screen naar links te swipen. Door de grote update die ook het hele uiterlijk van iOS heeft verandert was dit te benaderen door omlaag te swipen. Nu met de update naar iOS 9 kun je naar beneden swipen maar je kan ook weer leuk vanuit je homescreen naar links swipen.
Voordelen
Opslag
Zelf heb ik vaker het probleem dat ik de melding krijg dat mijn opslag bijna vol is. Niet gek natuurlijk omdat ik een 16GB model heb en de software zelf al heel veel in beslag neemt. Nu is er aangekondigd dat de installatie van iOS 9 4x minder GB word maar dit is niet het enige. Ook neemt de software zelf minder in beslag op de telefoon. Dit kan natuurlijk ook komen omdat de apps gecomprimeerd zijn en minder in beslag zouden nemen. Maar waar ik gister 1,2GB over had heb ik nu weer 3GB over. Dus ik kan weer vooruit.
Nadelen
Snelheid
Tot nu toe vind ik iOS 9 op sommige punten langzamer dan zijn voorganger. Natuurlijk zal dit komen omdat het een beta is. Hierbij is bijvoorbeeld de animatie als je een bericht stuurt haperend en het emoji toetsenbord blijft wel eens vasthangen. Het is soms wel een beetje irritant omdat ik volop iMessage gebruik maar dit weerhoud mij er niet van om iOS 9 niet te gebruiken. Hierbij houd ik natuurlijk wel rekening ermee dat het een beta versie is.
Nieuws app
Apple heeft ook de geheel vernieuwde nieuws app aangekondigd. Zelf was ik hier wel benieuwd naar al lees ik niet zo heel vaak het nieuws. Op de beta pagina van iOS stond ook dat ik de nieuwe nieuws app eens moest proberen. [EDIT] Helaas is deze niet beschikbaar voor Nederland en alleen voor Verenigde Staten, Groot Brittannië en Australie.
Mijn mening
Tot nu toe ben ik best tevreden over iOS 9. Natuurlijk is hij nog niet af en is dit nog maar een beta. Maar ik blijf gewoon gebruik maken van deze iOS versie.
Tot slot
Nou dit was dus mijn korte review over mijn bevindingen van iOS 9 Public Beta 1.
Graag hoor ik van jullie wat jullie hier van vonden en wat ik kan verbeteren daar dit mijn eerste review is.
Natuurlijk hou ik dit topic up-to-date als ik weer nieuwe dingen vind in iOS 9 die het vermelden waard zijn.
Graag hoor ik jullie mening over iOS 9. Wil je wel of niet updaten? Kan je niet wachten of wacht je toch gewoon lekker af tot de officiele release?
Met vriendelijke groet,
JP
[
Voor 2% gewijzigd door
iJeanPaul op 13-07-2015 16:16
. Reden: Informatie gekregen over nieuws app van DwightKSchrute ]