Geef mij ook maar zo'n 5 touring hoorTomatoman schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:23:
[...]
Ja, die Duitsers snappen er niets van - klinisch en oncomfortabel.
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
[...]
Ik denk dat ik voldoende vergelijkingsmateriaal tot mijn beschikking heb:
[afbeelding]
Dit duo werd in het verleden voorafgegaan door een trio:
[afbeelding]
De S80 en de (zwarte) V70 hadden zeer vergelijkbare stoelen: heel comfortabel tijdens de vele kilometers die ik ermee heb gereden. Dat waren meestal lange ritten, die ook na langere tijd comfortabel bleven.
De V70 IIII is van mijn vrouw, dus daar rijd ik minder vaak in. Hij heeft nog steeds comfortabele stoelen, maar die zijn zeker niet beter dan die van de eerstgenoemde auto's. Bovendien ben ik inmiddels nóg wat kritischer geworden, omdat de comfortstoelen in mijn 5-serie duidelijk beter zijn dan alle andere autostoelen die ik ken. Deze zijn in alle mogelijke standen te verstellen, waarbij ik met name het elektrisch uitschuifbare voorste gedeelte van de zitting erg fijn vind. Dat geeft een uitstekende ondersteuning voor mijn (lange) benen. Wat me nu telkens als ik in de V70 stap weer opvalt, is dat de stoelen een stuk minder steun geven aan mijn benen. Ook bij lange ritten wordt het niet vervelend, het is gewoon minder comfortabel dan ik gewend ben. Bij de Volvo zit ik voor mijn gevoel meer op de stoel dan erin.
Verder valt op dat BMW een betere kwaliteit leer gebruikt, die minder slijt.
En de BMW heeft actieve stoelventilatie, een elektrisch verstelbare stuurkolom die automatisch omhoog gaat als je de motor uitschakelt, een menu-instelling om de warmteverdeling van de stoelverwarming tussen de zitting en het ruggedeelte in te stellen en stuurverwarming.
Overigens zijn de stoelen uit de V70 van mijn vrouw exact gelijk aan de van de XC70. Het vergelijkingsmateriaal:
[afbeelding]
In het verleden heb ik een Volkswagen Passat als leaseauto gehad. Toen ik bij de dealer klaagde dat ik van de ongelofelijk harde bestuurdersstoel telkens rugpijn kreeg, vroeg hij me welk automerk ik gewend was. Volvo dus. De reactie van de dealer: "Ah, dan begrijp ik het wel. Dat horen we heel vaak van Volvo-rijders." Volgens mij zegt die reactie veel over de kwaliteit van Volkswagen-stoelen én over die van Volvo-stoelen.
Ik heb een e39 530 touring gehad (m-technik binnen en buiten). Qua rijplezier en ook comfort (ja, echt waar) kunnen daar maar weinig auto's tegenop. Denk regelmatig met weemoed terug aan die wagen.