incaz schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:19:
[...]
Banken zijn tamelijk naief als ze dat hadden gedacht. Er wordt tenslotte ook nog steeds omgerekend naar de gulden... Het idee dat je dan binnen 2 jaar van de oude bankrekeningnrs af bent is nogal naief.
Kwam het einde van die service niet van hogerop in de keten, zelfs ergens op Europees niveau? Of dat naïef is weet ik niet. Ik vond het zelf ook wel wat snel.
Zijn er echt nog mensen die omrekenen naar de gulden?

(Verder is het ibannr uberhaupt een draak en is het me nog niet gelukt mijn nieuwe reknr te onthouden...)
Is dat echt zo moeilijk? Je weet je rekeningnummer, je weet in welk land je woont en hopelijk ook de afkorting van de bank waarbij je bankiert. Het enige wat je dan nog hoeft te houden is het controle getal van 2 cijfers en of er wel of niet een 0 tussen de bankcode en je rekeningnummer moet. Ik heb verre van een briljant geheugen maar ik heb daar geen moeite mee

Uiteraard niets moet maar echt gebruikersvriendelijk is het niet toch?

Als je het zo gaat spelen, hoeft de omreken service ook niet meer in de lucht te blijven want iedereen mag het nu wel eens een keer omgerekend hebben cq. nieuwe pas hebben toch?
Je adresboek bij de bank is als het goed is ook automatisch omgezet dus daar hoeft het ook al niet voor. Waar haalt men dan nog die oude nummers vandaan, een papieren bankboekje?
/advocaatvdduivel
Figuren die expres hun nieuwe IBAN om gaan rekenen naar een oud rekeningnummer (wat wel kan, als je weet hoe de IBAN geconstrueerd is) vragen natuurlijk problemen.
Dat is niet zozeer een kwestie van omrekening als vooral een kwestie van weglaten

[...]
Dit soort dingen duren gewoon lang; echt niet alle oude rekeningnummers zijn omgerekend. Dan is het gewoon handig om zo'n service te hebben. Ik begrijp dat ze het niet hoeven doen, maar het technische argument dat het niet mogelijk/te duur zou zijn, daar geloof ik niet in.
Zeker als je nu hoort dat mensen opgelicht worden omdat er louche omrekensites zijn, dan lijkt me dus duidelijk dat er vraag is naar zo'n service. Dan denk ik: denk eens aan het belang van de gebruiker, en houd zo'n site een tijdje langer in de lucht.
Alles kan, maar volgens mij is de boel volgens afspraak afgekapt en niet zozeer omdat de banken dat wilden hoor. Die paar miljoenen die met ze met zijn allen moeten betalen, daar zal het echt niet aan liggen

Of die afspraak niet wat streng is, dat valt uiteraard te bezien. Zoals ik al zei, ik vond het ook een redelijk korte overgangsperiode. Al kijk ik al drie of bijna vier jaar tegen IBAN nummers aan bij de Rabobank.