PluueeR schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:48:
Ik zit een beetje met het volgende. Enige tijd geleden een Rega Planar 2 gekocht. De naalddruk zou 2 gram moeten zijn (officieel voor het element tussen de 2 en 3 gram). Bij 2 gram skipt de naald als ik door de kamer loop, houten vloer. Wanneer ik hem verhoog naar 2,8 gram heb ik het probleem niet. Is dit aan te raden? Of kan ik hem beter aan de muur bevestigen?
Vorige week Apetite for Destruction gekocht op vinyl. Het intro van Sweet Child O'Mine blijft hangen. Maar in de winkel op hun speler niet. Ze hebben hem daar nog gereinigd. Maar bij thuis komst nog steeds. Naalddruk nog verhoogd naar 3 gram, maar geen verschil. Iemand nog een tip?
Ten eerste zou ik plaatsing tegen een muur serieus overwegen. Een houten vloer is prachtig en veroorzaakt veel stevige trillingen. Rega heeft
steunen voor haar spelers. Dat is dan weer goed nieuws

. En je kan natuurlijk ook zelf aan de slag

.
Maar los daarvan, zou ik eerst nog even naar de arm kijken. Is die wel (goed) gekalibreerd? Met andere woorden, is wat de schaalverdeling aangeeft ook de werkelijke naalddruk? Bij 99 van de 100 spelers (en daar horen wat mij betreft de Crosleys niet bij

) is die als volgt in te stellen:
- bescherm de naald door o.a. een oude LP op de speler te leggen;
- anti skating op 0;
- het contragewicht zo instellen dat de arm vrij boven de platter zweeft, zo horizontaal mogelijk;
- contragewicht eventueel vastzetten;
- schaalverdeling van het contragewicht op 0 zetten zonder het contragewicht zelf te verdraaien;
- het contragewicht zelf op de gewenste naalddruk zetten;
- anti skating gelijk instellen aan de naalddruk.
Als het goed is, heb je nu de gewenste naalddruk met bijbehorende anti skating.
Zelf heb ik een naalddrukweger gekocht bij
DealExtreme. Ik ben er heel tevreden over.
Ik gebruik het als controle. In de praktijk blijkt dat er bijna niet meer gecorrigeerd hoeft te worden.
Wat 'Appetite...' betreft, kan je die misschien eens testen op een speler van een kennis? Dat is misschien minder vervelend dan een kort testje bij de platenzaak. Trouwens, als het om een nieuw album gaat, is ruilen misschien een optie.
Succes!