Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.365 views

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 04:56
Daytona zit een geweldige platenzaak.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13
Jasphur schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:47:
Van het weekend van de Azuli Presents serie nog twee platen gekregen voor mn verjaardag. Mochten mensen geinteresseerd zijn in wat electro djs vandaag de dag geinspireerd heeft voor hun muziek. Dan is dit echt je serie om in huis te halen.

[afbeelding]
Uitstekende serie ! Ik heb de Jeff Mills op cd. De rest staat op de want list zeg maar. Veel luister plezier.

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 11:17
Bestla schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Waar ga je naar toe in de VS? Als het de westkust is dan moet je naar Amoeba Records op Sunset Blvd in Hollywood gaan, of die 2 andere vestigingen van ze in SF en Berkeley
Amoeba heb ik al gedaan, enkel die op Sunset wel. hadden toch een dagelijkse aanvoer van 2de hands vinyl. Wat een enorme winkel, zelfs al koop je er niks zeker de moeite waard om eens te bezoeken.

Dit jaar ga ik 2 weken naar Florida en een week Chicago, heb een 6-tal vinylzaken op het oog. Hopelijk kan ik ze allemaal bezoeken. :+

Enig probleem is dat ik weer heel veel zal moeten laten liggen wegens te zware koffers. Meer dan 25 LPs kunnen er onmogelijk mee en ik heb al The Band The Capitol Albums 1968-1977 [8 LP Box Set] gekocht die daar op me ligt te wachten. |:(

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:59
Onder het genot van 'Orchids/Lupine' van DeWolff en een Tripeltje met een glimlach de hele discussie van onze digitale vrienden op GoT gelezen. Allemaal n.a.v. het bericht dat Sony weer vinyl gaat produceren. In Japan als ik het goed heb. Maar wat een reacties zeg! Ik ga niets verklappen :X . @Jasphur heeft binnen die hele discussie wel een mooie reactie achtergelaten.

Gewoon voor de gein ff kijken ;)
https://tweakers.net/geek...nylplaten-produceren.html

Ik ga DeWolff van mijn volledig handbediende TD166 pakken, hem voorzichtig in zijn binnen- en buitenhoes doen. Ondertussen bedenken wat ik dan wil horen, waarschijnlijk Johnny Cash At San Quentin. Dan haal ik die schijf uit de hoes, leg hem op mijn platenspeler, start de platenspeler, veeg het vinyl enn de naald schoon, plaats de naald boven het vinyl, laat de arm zakken, doe de stofkap dicht, ruim het album van DeWolff zorgvuldig op en geniet van Johnny Cash, want dat wordt dus het volgende album.........

Ondertussen luistert dochterlief op haar mobiel: swipe - play - swipe - play .............. (dat zijn trouwens bijna nooit hele nummers, laat staan een heel album ;) )

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
Vintage1967 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:57:
Onder het genot van 'Orchids/Lupine' van DeWolff en een Tripeltje met een glimlach de hele discussie van onze digitale vrienden op GoT gelezen. Allemaal n.a.v. het bericht dat Sony weer vinyl gaat produceren. In Japan als ik het goed heb. Maar wat een reacties zeg! Ik ga niets verklappen :X . @Jasphur heeft binnen die hele discussie wel een mooie reactie achtergelaten.

Gewoon voor de gein ff kijken ;)
https://tweakers.net/geek...nylplaten-produceren.html

Ik ga DeWolff van mijn volledig handbediende TD166 pakken, hem voorzichtig in zijn binnen- en buitenhoes doen. Ondertussen bedenken wat ik dan wil horen, waarschijnlijk Johnny Cash At San Quentin. Dan haal ik die schijf uit de hoes, leg hem op mijn platenspeler, start de platenspeler, veeg het vinyl enn de naald schoon, plaats de naald boven het vinyl, laat de arm zakken, doe de stofkap dicht, ruim het album van DeWolff zorgvuldig op en geniet van Johnny Cash, want dat wordt dus het volgende album.........

Ondertussen luistert dochterlief op haar mobiel: swipe - play - swipe - play .............. (dat zijn trouwens bijna nooit hele nummers, laat staan een heel album ;) )
Grappig dat ik dit over swipen lees terwijl (vanaf DCC afgespeeld, dat wel) dit nummer nu uit de speakers komt:

Hoe ik dat ooit op een DCC heb kunnen zetten? Oude techniek, nieuwerwetse muziek! 8)

De discussie is op zich wel begrijpelijk. Ik heb ook genoeg mensen in de vriendengroep die er niets van snappen. Anderen daartegen vinden het weer geweldig, dat oude spul.

• ZFLaSH
Hahaha, ik heb net zitten kijken in dat topic. Waarom is het merendeel van de discussies toch altijd over cd vs vinyl? Ik krijg daar echt onderhand plaatsvervangende schaamte van. 95% heeft niet eens de apparatuur om het verschil te horen.

* terwijl ik die haat een nijd aan het lezen ben, leg ik mijn Sentenced - Frozen maar even op de draaitafel.*

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:19
Achja. Die discussie over het geluid. Het interesseert mij gewoon echt niet. Ja natuurlijk probeer ik een zo'n goed mogelijk geluid in mn huis te hebben. Want dat is nou gewoon eenmaal fijn. Maar daar draait bij mij het afspelen van vinyl gewoon niet om. Maar goed. Wel erg fijn dat Sony de markt weer opgaat. Hopen dat ze ook wat komen persen hier in Europa.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Iemand enig idee? Ik heb een paar weken geleden mijn DL160 vervangen voor een DL103r. Super element maar hij slaat helaas over op 3/4 van de plaat.

Ik heb de anti skating al op nul gezet. Betreft een Thorens TD 160 met een standaard taartschep headshell waar niet zoveel aan af te stellen is geloof ik.

Ik ga het element nog eens opnieuw monteren maar het klinkt verder prima! Behalve dan dat ie op 3/4 van de plaat terugspringt naar de groef ervoor dus een antiskating probleem denk ik.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Vintage1967
Saab schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:32:
Iemand enig idee? Ik heb een paar weken geleden mijn DL160 vervangen voor een DL103r. Super element maar hij slaat helaas over op 3/4 van de plaat.

Ik heb de anti skating al op nul gezet. Betreft een Thorens TD 160 met een standaard taartschep headshell waar niet zoveel aan af te stellen is geloof ik.

Ik ga het element nog eens opnieuw monteren maar het klinkt verder prima! Behalve dan dat ie op 3/4 van de plaat terugspringt naar de groef ervoor dus een antiskating probleem denk ik.
Lijkt mij idd dat je antiskating en naalddruk nog eens moet controleren.
Ik heb zelf een TD166, maar die is prima af te stellen en dat is volgens mij bij een TD160 niet anders.
Dus even rustig de tijd nemen op deze druilerige zondagmiddag om je platenspeler weer netjes af te stellen.

Nog even op een rijtje:
Element volgens instructies van de platenspeler monteren. Mogelijk heb je daar de zogenaamde gauge van Thorens voor om het helemaal makkelijk te maken. Heb je die niet (zoals in mijn geval ;( ) dan zal je met een lineaal en een afstelsjabloon aan de slag moeten. In dat geval kan je heel goed terecht op vinylengine.com. In dit topic en ook in deel 1, zijn genoeg tips en tricks te vinden om dit klusje makkelijker te maken.

Hangt je element helemaal goed volgens alle instructies en eisen, dan kan je de volgende stappen nemen:

Antiskating op 0 zetten
De armlift laten zakken en de arm boven de platter brengen. Leg er wel even een LP op ;) .
Het contragewicht zo draaien dat de arm vrij zweeft waarbij de arm horizontaal mogelijk is.
De schaal van het contragewicht vervolgens op 0 zetten zonder daarbij het contragewicht zelf te draaien.
Het contragewicht op de gewenste naalddruk zetten.
De antiskating op dezefde waarde instellen als de naalddruk.
Als je een naalddrukmetertje hebt, controleer de naalddruk dan nog even. Mijn ervaring is echter dat je weinig of niets aan hoeft te passen als je alle voorgaande stappen hebt genomen.

Ik vermoed dat het probleem hiermee is opgelost. SUCCES!
ZFLaSH schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:51:
Hahaha, ik heb net zitten kijken in dat topic. Waarom is het merendeel van de discussies toch altijd over cd vs vinyl? Ik krijg daar echt onderhand plaatsvervangende schaamte van. 95% heeft niet eens de apparatuur om het verschil te horen.

* terwijl ik die haat een nijd aan het lezen ben, leg ik mijn Sentenced - Frozen maar even op de draaitafel.*
Een van de mooiste opmerkingen vind ik die waarin iemand schrijft over goede geluidskwaliteit in de auto. Ik bedoel, als je ergens een belabberde ruis-signaal verhouding hebt.......... |:( . Afijn, het zal wel aan mij liggen......... ;) .

Now playing: Rainbow - Finyl Vinyl, Bad Girl :9 .

[ Voor 13% gewijzigd door Vintage1967 op 02-07-2017 12:27 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jasphur schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:53:
Achja. Die discussie over het geluid. Het interesseert mij gewoon echt niet. Ja natuurlijk probeer ik een zo'n goed mogelijk geluid in mn huis te hebben. Want dat is nou gewoon eenmaal fijn. Maar daar draait bij mij het afspelen van vinyl gewoon niet om. Maar goed. Wel erg fijn dat Sony de markt weer opgaat. Hopen dat ze ook wat komen persen hier in Europa.
Het schijnt dat ze nog op zoek zijn naar bekwaam personeel. Want ja, dat is ook onderhand uitgestorven.
En hun perserij in Nederland hebben ze toen voor een appel en een ei van de hand gedaan. Sowieso wel tof dat in Haarlem gewoon 1 van de beste perserijen ter wereld staat.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

ZFLaSH schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:51:

Ja ik snap dat ook nooit. Zelfde als dat mensen zweren bij SACD. Uit een blinde test kwam naar voren dat niemand het verschil merkte.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
* Bestla gewoon plaatjes draait.

Natuurlijk is het ieder zijn persoonlijke mening wat beter is of niet, boeie ! Ik vermaak mij prima, zowel met de SL1210mk2, als met de jukebox. Wat geluidskwaliteit aangaat zijn ze zo verschillend, maar hebben ze ieder hun charme.

• Vintage1967
Gelukkig leven we in een vrij land en zijn er zo veel mogelijkheden om van muziek te genieten.......of niet.
Ik ben hartstikke gelukkig met mijn TD166, Dual 704 en LP-verzameling. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen. Trouwens, ik vind het wel gaaf dat ik mezelf volgens dat topic nu officieel hipster mag noemen 8) .

Nee, die discussies zijn ontzettend vermakelijk. Natuurlijk zijn er technische zaken die de kwaliteit van het geluid beïnvloeden. Geen twijfel mogelijk. Ik bedoel, switch maar eens naar een ander element of luister eens met een andere koptelefoon. Dat kan al een wereld van verschil zijn! En dat een Crosley een sloper is, is voor mij ook gewoon een feit. Verder verzand je al snel in een discussie die heel subjectief wordt, want over smaak kun je eeuwig blijven twisten.

Deze bijna-50-jarige Hipster die al sinds 1978 zweert bij vinyl, zet ondertussen gewoon lekker de volgende LP op :9.

Zij die gaan genieten, groeten u _/-\o_ !

• Bestla
Deze 52 jarige rock liefhebber groet terug :w Helaas geen tijd vandaag, ik moet zo met mijn vrouw op bezoekuur in het ziekenhuis.

Gisteren kwam wel de japanse eerste persing van Prince - Purple Rain op paars vinyl binnen. Staat was omschreven als VG/VG maar de plaat zelf was meer EX.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-11 16:21
Vintage1967 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Een van de mooiste opmerkingen vind ik die waarin iemand schrijft over goede geluidskwaliteit in de auto. Ik bedoel, als je ergens een belabberde ruis-signaal verhouding hebt.......... |:( . Afijn, het zal wel aan mij liggen......... ;) .

Now playing: Rainbow - Finyl Vinyl, Bad Girl :9 .
Meestal is de signaal / ruis verhouding in een auto ver beneden niveau van een goede audio set thuis... Toch moet ik toegeven dat ik ooit in een Porsche Cayenne heb gezeten met de optionele audioset van Burmester... Nou, die klonk echt een flink pak beter dan wat ik thuis had staan... Maar dat mag ook wel: deze optionele audio set kost € 3.733,- als meer prijs... Ik heb nog nooit een auto audio set zo goed horen klinken, hoogstens leuk...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Vintage1967
Bestla schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:49:
Deze 52 jarige rock liefhebber groet terug :w Helaas geen tijd vandaag, ik moet zo met mijn vrouw op bezoekuur in het ziekenhuis.

Gisteren kwam wel de japanse eerste persing van Prince - Purple Rain op paars vinyl binnen. Staat was omschreven als VG/VG maar de plaat zelf was meer EX.
Hopelijk niets ernstigs.........

En ook ik ben rockliefhebber. Opgegroeid met KISS, Iron Maiden, Metallica, Tygers of TamPon .... sorry, Pan Tang en meer NWOBHM, speed- en trashmetal bands. Pas de laatste twee jaar wat breder gaan luisteren. Denk dan aan Pink Floyd, maar zelfs Nat King Cole. Voor elk moment een plaat, zal ik maar zeggen ;) .

Wat dat betreft was mijn opmerking over hipster met enig cynisme doorspekt. Mensen oordelen zo snel. Alles moet in een hokje passen. Toegegeven, niets menselijks is mij vreemd O-) .

Geniet van je nieuwe aanwinst! Mooi als een aankoop in positieve zin verrast.

• Bestla
offtopic:
Ze mag vandaag naar huis na een operatie waarbij haar gebroken schouder is vervangen voor een kunstexemplaar

Opgegroeid met Led Zeppelin, Deep Purple, Status Quo je weet wel de rockbands uit de jaren 70. Daarna werd de keus breder met Pink Floyd, Joy Division, Yes, Todd Rundgren, Brand X en Genesis.

Vandaag de dag zijn er Foo Fighters (Nirvana), Pearl Jam, Jack White

• ZFLaSH
Ik verzamel ook al vinyl vanaf mijn 6e. Even opgehouden in de jaren 90 ivm de opkomst van CDs en het minimalistische aanbod destijds. Toen ik eind 90 eigenlijk tot de conclusie kwam, dat een CD mij helemaal niks deed. Gelukkig kwamen toen de 2e hands platenzaakjes weer op zetten en ben ik weer leuk plaatsjes gaan kopen ( 1 gulden per stuk meestal).

Dus na 35 jaar plaatjes kopen (minus de "break") kan ik mezelf niet echt een hipster noemen. Moet wel zeggen, dat dankzij de hipsters, we wel meer vinyl hebben maar de kwaliteit is soms erg slecht. Komt ook nog eens bij, dat de prijzen belachelijk aan het worden zijn. Op de Platenbeurs in Utrecht afgelopen keer, heb ik echt bedragen gezien die helemaal nergens op slaan.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 16:28
Heb op mn 12e oid nog eens een platenspeler gehad... tot ik mn vader over de zeik hielp die dat ding ook maar sloopte :p
Maar draaide er nooit echt platen op, zat ook FM op en een cassettespeler

Ben wel net voor/in de hype ingestapt een jaar of 3 terug. Geluk gehad dat ik nog een mooie Sony platenspeler voor 50 euro kon kopen die nu voor een 200+ op marktplaats staan. Paar leuke stapels vinyl op kunnen pikken voor enkele 10tjes, waar nu gelijk winkels op duiken...

Merk wel dat ik vooral nieuwe platen kopen, weinig 2e hands meer, terwijl dat juist leuk was omdat je voor weinig geld toch wat leuke dingen kon vinden.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:12
Ik ben van de CD-generatie (in de jaren 90 geboren), maar heb als kind ook eventjes singeltjes op een eigen platenspeler gedraaid. Het begon voor mij echt pas toen ik +- 10 jaar terug echt geïnteresseerd geraakte in muziek heb ik ook mijn eerste LPs (ik geloof DSOTM). Sindsdien zijn LPs gewoonweg een van de mediums waarop ik muziek koop. Ik vond ze altijd wel tof en je kon ook wel eens iets leuk voor weinig vinden. Als je ze al kon vinden ... in de meeste muziekwinkels waar ik kwam was het aanbod maar karig (in Antwerpen was er wel een groot aanbod).

Sindsdien ben ik CDs en platen blijven kopen. De afgelopen jaren wel wat minder omwille van budget. Een jaar terug ben ik stilletjes terug wat meer beginnen kopen en merkte ik de vinylhype volop bezig is. Tegenwoordig sta ik echt wel versteld van de prijzen en het aanbod. Ik heb achteraf spijt dat ik in het verleden niet meer platen heb gekocht en dat ik sommige ooit heb laten liggen (hallo Heaven or Las Vegas voor € 10; Tusk voor € 2), want toen kon je echt nog leuke deals vinden. Nieuwprijzen en tweedehandsprijzen waren iets lager, meen ik me te herinneren. Zoals zovelen heb ik een dubbel gevoel bij de hype: leuk vanwege het aanbod, jammer vanwege de belachelijke prijzen.

Ik wil nu vooral eigenlijk mijn platenspeler eens upgraden. Ik draai ze voorlopig nog op een simpele belt-driven DJ speler die hier thuis bij mijn ouders al stond.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 13:12
Opa en oma zijn verhuist en de platenspeler ging niet mee. Mooi, kom maar door!
Zat er al een tijdje over na te denken om vinyl te gaan luisteren (na een aantal gezellige avonden met een vriend die er wel 1 heeft).

Even met twee schroefjes de klep weer vastgezet en gisteravond meteen even getest met een paar platen die ik al gekocht had (wachten is moeilijk :P ). Het is een Kenwood P66. Niks speciaals, volautomaat, behoorlijk veel plastic, maar ach, voorlopig werkt het (en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken).

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4241/34890014573_59f6d5b477_c.jpg

Eerst maar eens wat kabels bestellen, want ooit heeft iemand bedacht dat een 80 cm vastgesoldeerd tulpkabeltje wel prima was (it is not).

Een eventuele upgrade komt wel, maak ik me voorlopig nog niet zo druk om.

En jippie, nog een hobby erbij waar je veel geld in kan steken, die had ik namelijk nog niet 8)7

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Micktator er is niks leukers dan muziek luisteren op een apparaat dat van de generaties boven je is geweest. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 11:42
Ik vind het juist leuk dat vinyl zo'n brede groep aanspreekt. Zo heb ik een paar jaar terug eens een poos staan praten op een platenbeurs met een man, die mij heel erg aanraadde om Deja Vu te kopen van CSNY. Ik had geen idee, kende heel CSNY niet toen. Ik heb dan ook best veel muziek ontdekt via dit soort platenbeurzen, voornamelijk muziek van ver voor mijn jeugd. Ik koop lp's dan ook niet voor de geluidskwaliteit, maar meer voor de ervaring, de artwork en dergelijke. Heeft toch gewoon iets speciaals.
Ondertussen zit ik toch op een stuk of 60 lp's, helaas afgelopen tijd zeer weinig kunnen kopen, iets met arme student zijn...

• ZFLaSH
Solictice schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:28:
Ik vind het juist leuk dat vinyl zo'n brede groep aanspreekt. Zo heb ik een paar jaar terug eens een poos staan praten op een platenbeurs met een man, die mij heel erg aanraadde om Deja Vu te kopen van CSNY. Ik had geen idee, kende heel CSNY niet toen. Ik heb dan ook best veel muziek ontdekt via dit soort platenbeurzen, voornamelijk muziek van ver voor mijn jeugd. Ik koop lp's dan ook niet voor de geluidskwaliteit, maar meer voor de ervaring, de artwork en dergelijke. Heeft toch gewoon iets speciaals.
Ondertussen zit ik toch op een stuk of 60 lp's, helaas afgelopen tijd zeer weinig kunnen kopen, iets met arme student zijn...
Mijn vrienden komen ook niet langs om, onder het genot van een biertje, naar mijn geweldige MP3 collectie te kijken en er wat van af te spelen. Echt nog nooit meegemaakt :)

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Solictice schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:28:
Bijzonder goede suggestie van die man! :Y

• Vintage1967
Van Déja Vu heb ik letterlijk pas de derde keer een goed exemplaar op de kop getikt. De eerste heeft een prima hoes, maar een hoorbare kras van ruim 1 cm. De tweede heeft een hoorbare veeg en een slechte hoes, de derde is in prima staat. Tja, aankopen via MP kunnen tegenvallen. Gelukkig is het geen duur album, dus heb ik me er verder ook niet heel druk gemaakt. Het verhaal van de kool en het sop......... En het is inderdaad een lekker album.

Op dit moment luister ik het meest naar Pink Floyd en dan met name Meddle. Blijkbaar heeft dat album iets wat mij op dit moment erg aanspreekt. Verder heb ik altijd een paar verzamelalbums met rock uit de jaren '70 bij de hand en (natuurlijk) DeWolff. Altijd lekker :9 . De rest van de selectie in de woonkamer varieert gewoon regelmatig, daar is niet echt een pijl op te trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Vintage1967 op 04-07-2017 13:36 ]

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een poosje terug bij mijn Pioneer PL-12D een servicebeurt uit laten voeren. De vering van die Pioneer was niet meer best, dat is prima verholpen. Ook is er het een en ander gesmeerd.

Nu heb ik voor mijn zus nog zo'n PL-12D op de kop getikt, die prima in orde lijkt. Hij is uiteraard al wel behoorlijk oud. Ik vermoed dat een servicebeurt dan sowieso handig is? Ik vroeg me af of hoe moeilijk dat is. Stel je koopt bijvoorbeeld lagerolie en wat je verder nodig mag hebben, en je hebt er een service handleiding erbij, is het dan zelf te doen? Of moet je je vingers daar niet aan willen branden?

[ Voor 27% gewijzigd door musicfreak op 04-07-2017 21:26 ]

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Hey mensen :)

Sinds kort is bij mij het vinylvirus ook losgebroken :+
Nu heb ik ff een vraagje,ik had nog een Technics SL-DD33 staan die ik inmiddels aangesloten heb.
Is het nu de moeite om voor rond 150-200 euro een andere 2e handse te gaan kijken of is dit verwaarlozen voor de leek die ik nu nog ben en door te sparen voor iets anders? :)

De Technics in actie,bonuspunten voor degene die de plaat weet :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FsjpAjWXgX8ph1Ka0NXkEmvv/full.jpg

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 14:36
musicfreak schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:28:
Ik heb een poosje terug bij mijn Pioneer PL-12D een servicebeurt uit laten voeren. De vering van die Pioneer was niet meer best, dat is prima verholpen. Ook is er het een en ander gesmeerd.

Nu heb ik voor mijn zus nog zo'n PL-12D op de kop getikt, die prima in orde lijkt. Hij is uiteraard al wel behoorlijk oud. Ik vermoed dat een servicebeurt dan sowieso handig is? Ik vroeg me af of hoe moeilijk dat is. Stel je koopt bijvoorbeeld lagerolie en wat je verder nodig mag hebben, en je hebt er een service handleiding erbij, is het dan zelf te doen? Of moet je je vingers daar niet aan willen branden?
Als je een beetje vaardig bent met wat klein gereedschap en geduld hebt is het prima zelf te doen. Voordeel van zo'n oudere speler is dat de techniek relatief simpel is, je kunt er niet veel verkeerd doen. Het is bovendien best een leuk en leerzaam, ik haal er veel voldoening uit :)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Naboo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:42:
[...]

Het schijnt dat ze nog op zoek zijn naar bekwaam personeel. Want ja, dat is ook onderhand uitgestorven.
En hun perserij in Nederland hebben ze toen voor een appel en een ei van de hand gedaan. Sowieso wel tof dat in Haarlem gewoon 1 van de beste perserijen ter wereld staat.
De laatste tape fabriek (voor Reel to Reel) stond tussen 2002 en 2012 in Oosterhout. Daarna aan de fransen verkocht. Masters of sound. Bestel er soms een RtR.

Spuitvinyl wordt in veldhoven gemaakt

We doen een hoop in nl , en dan nog niet eens gesproken over alles wat op strijp s bij philips in samenwerking met diverse japanse bedrijven is ontwikkeld door de jaren heen.

[ Voor 13% gewijzigd door sugarlee89 op 04-07-2017 22:06 ]

• Vintage1967
Kez schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:01:
Hey mensen :)

Sinds kort is bij mij het vinylvirus ook losgebroken :+
Nu heb ik ff een vraagje,ik had nog een Technics SL-DD33 staan die ik inmiddels aangesloten heb.
Is het nu de moeite om voor rond 150-200 euro een andere 2e handse te gaan kijken of is dit verwaarlozen voor de leek die ik nu nog ben en door te sparen voor iets anders? :)

De Technics in actie,bonuspunten voor degene die de plaat weet :P
[afbeelding]
Ik zou je Technics lekker gebruiken, iets anders kan altijd nog en dat hoeft trouwens geen €200,00 te kosten. Gewoon eerst lekker genieten!

Iron Maiden - 'Seventh Son.......' Waarschijnlijk luister(de) je naar 'Only the good die young'. Lekker album, alhoewel ik meer van het oudere werk houd. En Maiden blijft een icoon binnen de NWOBHM!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Vintage1967 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:30:
[...]

Ik zou je Technics lekker gebruiken, iets anders kan altijd nog en dat hoeft trouwens geen €200,00 te kosten. Gewoon eerst lekker genieten!

Iron Maiden - 'Seventh Son.......' Waarschijnlijk luister(de) je naar 'Only the good die young'. Lekker album, alhoewel ik meer van het oudere werk houd. En Maiden blijft een icoon binnen de NWOBHM!
Thanks!
Ik dacht zo dat die 150-200 euro zo'n beetje het minimum is?
Ik heb ook ff op Marktplaats gekeken maar daar zag ik door de bomen het bos niet meer :+

Helemaal goed :) _/-\o_
Yep,ben al bijna 30 jaar fan,deze lp gekocht toen die net uit was

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-11 11:06
Vandaag was mijn mannetje weer zo lief om een aantal platen mee te nemen van de kringloop.
Ik heb Randy Crawford vanavond kort geluisterd Dat is een plaat om in mijn vakantie eens wat beter te beluisteren!

Het is opmerkelijk dat de meeste platen in nieuwstaat zijn, alsof ze bijna nooit zijn gedraaid. Ik denk ook dat dat vaak het geval is. Hoeveel echte favoriete lp's heb je immers?

• musicfreak
cmndr_adama schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:38:
[...]
Als je een beetje vaardig bent met wat klein gereedschap en geduld hebt is het prima zelf te doen. Voordeel van zo'n oudere speler is dat de techniek relatief simpel is, je kunt er niet veel verkeerd doen. Het is bovendien best een leuk en leerzaam, ik haal er veel voldoening uit :)
Ja precies. Welke smeermiddelen en andere zaken moet ik in huis halen? Ben nieuw in deze business, vandaar.

• RoJan
musicfreak schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:28:

Zo... die gaan lang mee!
De PL-12D was mijn eerste 'echte' platenspeler, ik meen in 1976. Als die van jou ook zo oud is, dan gaat hij dus al zo'n 40 jaar mee. :)

• Vintage1967
musicfreak schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 06:19:
[...]

Ja precies. Welke smeermiddelen en andere zaken moet ik in huis halen? Ben nieuw in deze business, vandaar.
Ga naar www.vinylengine.com en maak daar een account aan. Daar kan je waarschijnlijk de servicemanual van jouw platenspeler wel vinden. In de meeste manuals staat wel welke onderdelen je waarmee in moet smeren. Staar je niet blind op merknamen, maar kijk wel naar de viscositeit.

• sugarlee89
  • Niet online
Heb zelden een platenspelen hoeven smeren. Als het voorkomt meestal jaren 60 spelers. Zelden apparaten uit de silver era 1975-1982, of het duurdere segment daarna zoals de esprit of de elite.

Als ik t smeer pak ik casettedeck/dat/vcr smeermiddel, weet even het philips nummer niet. Dat is super spul en veel robuuster.

• sugarlee89
  • Niet online
Een vraag, wat is de gemiddelde speeltijd van een plaat, heb een JVC DAT autoradio uit 1989 gescoord en nu DAT bandjes aan t verzamelen. Allemaal kromme lengtes 125 65 48. 48 minuten is denk ik toch wel haalbaar. Wil niet meerdere albums op een DAT bandje zetten.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:12
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:01:
Een vraag, wat is de gemiddelde speeltijd van een plaat, heb een JVC DAT autoradio uit 1989 gescoord en nu DAT bandjes aan t verzamelen. Allemaal kromme lengtes 125 65 48. 48 minuten is denk ik toch wel haalbaar. Wil niet meerdere albums op een DAT bandje zetten.
Ik geloof* zoiets van een 35 à 40 minuten voor een album dat bestaat uit één LP (maar je hebt wel LPs met een langere speelduur, geloof ik). Zo'n DAT-bandjes kosten zeker toch ook wel een flinke duit? :o

*voor de albums die ik ken dan (veelal jaren 70 en 80)

• sugarlee89
  • Niet online
Net even op wikipedia gekeken, en idd gemiddeld tot 45 minuten. Er zijn albums met aan een kant 30 minuten, maar die zijn zeer zelden dus. Gelukkig.

Valt wel mee gesealde tapes een doos van 10 stuks a 120 minuten ieder scoor je voor 40-50 euro. De autoradio daarentegen was moeilijker te vinden, uiteindelijk niet heel veel voor betaald. Maar niemand kocht die dingen in 1989, want een normale sterveling had daar simpelweg het geld niet voor. Het is natuurlijk onzin, kan net zo goed een flac opzetten. Maar wissel sneller een tape dan dat ik in een vervelend menu een ander album heb gekozen merk ik.

• Vintage1967
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:01:
Vroegûh gebruikte ik altijd C90 casettes. Altijd wel 1 album op 1 kant gekregen, dus die 48 minuten voor een album is prim, lijkt me.

Ff wat anders:

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=3

Heb je dan goud in handen of wa? Ik heb nog geen informatie over deze speler gevonden, maar de vraagprijs lijkt me toch wel aan de hoge kant..... Hij heeft ook een aantal LP's op MP staan met een vrij hoge vraagprijs. Afijn, zoals eerder gezegd, we leven in een vrij land.

Tenslotte liet iemand mij een Dual 731Q zien toen hij hoorde dat ik vinyl-gek ben. Op een hoge plank in de opslag van de technische ruimte van zijn werkgever. Onder het stof en met wat vuiligheid rond de knoppen aan de voorkant. Maar werkelijk geen krasje op de kap, die trouwens nog keurig open bleef staan. Dat ding is volgens mij echt niet veel gebruikt. Ok, ik weet niet wat de technische staat verder is, maar dit leek me echt een mooie platenspeler. Ik heb hem geadviseerd om het ding op te knappen (de beste man werkt al zijn hele leven in de electro, dus dat moet wel goed komen), zijn platen van zolder te halen en te genieten. Verkopen kan altijd nog.

• sugarlee89
  • Niet online
Lijkt me een jaren 60 setje en niks speciaals.

https://es.wallapop.com/item/tocadiscos-cosmo-3501-33270234

Hier voor 50 euro, moet je wel Spaans kennen.

En zo ziet het eruit met speakers.

Afbeeldingslocatie: https://images.auctionet.com/uploads/medium_item_301563_37eb4a0529.JPG

Lijkt me als complete set verkocht te zijn toen dr tijd.

Dus ja, vrij land maar daar is dan alles mee gezegd haha.

• rcor
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:52:
Lijkt me een jaren 60 setje en niks speciaals.

https://es.wallapop.com/item/tocadiscos-cosmo-3501-33270234

Hier voor 50 euro, moet je wel Spaans kennen.

En zo ziet het eruit met speakers.

[afbeelding]

Lijkt me als complete set verkocht te zijn toen dr tijd.

Dus ja, vrij land maar daar is dan alles mee gezegd haha.
't is wel een platen speler die je niet vaak ziet... maar 400 euro is idd een beetje veel van het goede... 't zal wellicht rond de € 100,- zitten als die compleet met speakers wordt geleverd in goede staat...

• RoJan
Vintage1967 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:45:
[...]

Vroegûh gebruikte ik altijd C90 casettes. Altijd wel 1 album op 1 kant gekregen, dus die 48 minuten voor een album is prim, lijkt me.

Ff wat anders:

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=3

Heb je dan goud in handen of wa? Ik heb nog geen informatie over deze speler gevonden, maar de vraagprijs lijkt me toch wel aan de hoge kant..... Hij heeft ook een aantal LP's op MP staan met een vrij hoge vraagprijs. Afijn, zoals eerder gezegd, we leven in een vrij land.
Als je toch 400 Euro uit wilt geven kan je beter deze nemen, al vind ik zelfs die wat aan de dure kant, zeker met zo'n element.

• sugarlee89
  • Niet online
rcor schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:31:
[...]

't is wel een platen speler die je niet vaak ziet... maar 400 euro is idd een beetje veel van het goede... 't zal wellicht rond de € 100,- zitten als die compleet met speakers wordt geleverd in goede staat...
Is ook niet vreemd, vage spaanse fabrikant. Niet alles waar weinig van is, is meteen veel geld waard. Bepaalde modellen auto's van crap kwaliteit die allemaal naar de shredder zijn waarvan er nog een paar zijn betekend nier meteen dat je er her 10 voudige voor kunt vragen.

Dit ding valt dus onder die groep.

• Wimmel
  • Laatst online: 15:20

Wimmel

Hello

Saab schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:32:

Is jouw probleem al opgelost? Heb je bij het monteren van de DL103R misschien de armhoogte aangepast? Dan zou het nog wel eens kunnen gebeuren dat de gehele arm iets gedraaid is en gewoon niet verder meer naar binnen kan (en wel een heel eind voorbij de armsteun naar buiten).

Dit is mij namelijk wel eens gebeurt :X

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6I2kqTLWSUmgLQpGeiAgsxf8/full.jpg

Damn you,Sounds :P

• rcor
Ik weet dat dit eigenlijk een vinyl topic is, maar dit mazzeltje kan ik jullie niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s9SB3ies8OaETmxnQrp5vIl1/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9sSaaXt6WsJFQ74gLhKDoIr3/medium.jpg

Letterlijk gered voordat ze afgevoerd zouden gaan worden naar de vuilstort: een setje B&W DM 570 speakers... Mijn audiofile hart kon dat niet laten gebeuren... Gratis mee gekregen en ze spelen fantastisch... Jammerlijk genoeg wel via haken aan de bovenzijde opgehangen geweest... Die twee gaten per speaker ga ik nog dichten met houtvuller en dan zwart maken zodat de gaten minder opvallen...

Een typisch gevalletje van "wat sommige mensen allemaal niet weggooien" en vooral niet weten wat ze weggooien... Gelukkig zijn deze door mij gered en gaan ze nog een mooi leven tegemoet (inmiddels ook al het stof verwijderd van het lang opbergen)...

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 07-07-2017 18:57 ]

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@rcor Maar een mooie aanwinst. Dat merk/model ben ik laatst ook nog tegen gekomen en ook in zwart. Maar nu zit toch te peinzen over het merk... memory leak.

Ja, wat allemaal weggegooid wordt... o.a. deze de Mitsubishi LT-5V in de zomer van 2005.
Waarschijnlijk was er een snaar stuk, en het uiterlijk was in nieuw staat.
Er is toen heel veel audio apparatuur in de container gedumpt...
Afbeeldingslocatie: https://www.whatsbestforum.com/attachment.php?attachmentid=675&d=1282986226
Mitsubishi LT-5V

Edit: zie dat de foto's al hebt aangepast.
Mooi hoor die B & W's, mag je handjes dichtknijpen... Hi

[ Voor 12% gewijzigd door PE4000 op 07-07-2017 19:47 . Reden: correctie ]

• rcor
PE4000 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:44:
@rcor Maar een mooie aanwinst. Dat merk/model ben ik laatst ook nog tegen gekomen en ook in zwart. Maar nu zit toch te peinzen over het merk... memory leak.

Ja, wat allemaal weggegooid wordt... o.a. deze de Mitsubishi LT-5V in de zomer van 2005.
[afbeelding]
Mitsubishi LT-5V

Het merk is voluit Bowers & Wilkins... Daarvan heb ik ook mijn front speakers, de CM1's uit de tweede generatie... Die gaan uiteraard qua laag niet zover als de DM 570's, maar ze klinken voor hun formaat ook erg goed... Zeker als ze aangevuld worden met een subwoofer... Morgen maar eens een LP opzetten en kijken hoe dat gaat klinken op de DM 750 speakers... Qua prijs op marktplaats doen ze het ook goed: vandaag is er toevallig een setje verkocht met een vraagprijs van 250 euro... Of de persoon dat ook daadwerkelijk ontvangen heeft valt nog te bezien, maar het zal zeker in de buurt zijn geweest (https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=3)...

Overigens hoop ik dat je die Mitsubishi gered hebt, want met 12,5KG aan gewicht en een ruime frequency response van 15.000hz t/m 26.000hz zou dit zomaar eens een pareltje kunnen zijn die zwaar onder gewaardeerd wordt (zie ook de specs op VinylEngine: https://www.vinylengine.c...bishi-diatone/lt-5v.shtml)...

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 08-07-2017 01:43 ]

• Bestla
PE4000 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:44:

[afbeelding]
Mitsubishi LT-5V

Op eBay vraagt iemand $50.000 voor die speler of een goed bod. :X

• sugarlee89
  • Niet online
Dat waren goeie tijden op ebay 1999-2006. Hoop leuk spul voor een habbekrats gekocht, helaas een hoop ook weer van de hand gedaan.

Leuke aanwinsten als een Pioneer SA-9800 heb ik nog steeds, ooit gekocht voor 100 DM, is nu over de 1000 euro waard haha.

• rcor
Bestla schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Op eBay vraagt iemand $50.000 voor die speler of een goed bod. :X
Je doelt op deze speler van afgerond naar boven 44 duizend euro?
http://www.ebay.nl/itm/Mi...75e5ea:g:pf4AAOSwAPVZDmPx

Dan is deze speler niet onder gewaardeerd in het buitenland... Ik hoop echt dat de speler waar PE4000 tegen aan gelopen is gered is door hem... Zonde om in de vuilnisbak te gooien...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 08-07-2017 15:30 ]

• musicfreak
Vintage1967 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:24:
[...]
In de meeste manuals staat wel welke onderdelen je waarmee in moet smeren. Staar je niet blind op merknamen, maar kijk wel naar de viscositeit.
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:50:
Heb zelden een platenspelen hoeven smeren. Als het voorkomt meestal jaren 60 spelers. Zelden apparaten uit de silver era 1975-1982, of het duurdere segment daarna zoals de esprit of de elite.
Als ik t smeer pak ik casettedeck/dat/vcr smeermiddel, weet even het philips nummer niet. Dat is super spul en veel robuuster.
Ik heb nog even nagekeken wat er de vorige keer aan mijn huidige PL-12D is gesleuteld. Het hoofdlager was vies en droog, is schoongemaakt en gepolijst. Ook was het schuim van de dempers niet meer ok, wellicht uitgedroogd. Dat is ook verholpen.

De gebruiksaanwijzing van Pioneer zegt het volgende:
Lubricate the specified spots (op de tekening zie ik maar één plek) at least once every two monts if your turntable is used for home entertainment and two or three if used for professional purposes. Apply one or two drops to the base of the center shaft.

Grappig, als je het apparaat professioneel gebruikt dan hoef je er minder vaak een dropje olie in te stoppen?? Elke 2 maanden is best vaak trouwens! De vraag is wat de vorige eigenaar aan de andere, nog niet gereviseerde PL-12D heeft gedaan, hij heeft sowieso lang stil gestaan aan het uiterlijk te zien. Ook heer lijkt de vering wat verouderd. Dan is alleen een dropje olie niet voldoende denk ik zo.

Ik heb ook een direct drive Technics SL-D2 in gebruik, een poosje terug gekocht op een rommelmarkt. Daarbij zegt de service handleiding het volgende:
Apply 2 or 3 drops of oil after every 2000 hours of operation. The time interval is much longer than that for conventional motors (200-500 hours). Please purchase original oil (part number SFWO 010).

Gezien de staat van de PL-12D denk ik dat het wijs is om deze toch extern te laten nakijken. Over die Technics twijfel ik nog, wellicht kan ik daar wel met wat olie volstaan. Alles werkt immers wel gewoon, het is echter wel een direct drive met electronica (zie verderop).

Tot slot mijn derde draaitafel, de Denon DP-35fF. Werkt ook perfect, klinkt echt heerlijk. Niks aan doen zou je zeggen. Echter, deze direct drive heeft nogal wat elektronica van binnen als ik deze bijdrage over (de redelijk identieke) DP-47f op Vinylengine lees.

De condensatoren zijn ondertussen rond de 35 jaar oud, bij versterkers doet men om lekken en andere narigheid tegen te gaan dan vaak aan recappen als men waarneemt dat ze er niet meer goed zijn. Zoals ik uit het topic begrijp is dat hier ook raadzaam. Preventief dus, om problemen voor te zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Het zal we leen klus worden denk ik, lees hoog arbeidsloon. :)

Ben sowieso wel benieuwd of jullie je vintage draaitafels wel eens onder handen hebben laten nemen.

• rcor
musicfreak schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:23:

Ben sowieso wel benieuwd of jullie je vintage draaitafels wel eens onder handen hebben laten nemen.
Jazeker, zowel mijn Thorens TD-318 MKI als mijn Dual 1226 hebben onderhoud gehad en zijn gerepareerd waar nodig... Dit heb ik bijv. ook laten doen bij mijn Akai GX-225D bandrecorder en dat was dan ook hard nodig om 'm weer goed spelend te krijgen...

Die bandrecorder klinkt door de volledige revisatie zelfs beter dan toen hij nieuw van de band kwam rollen, mede omdat de condensators van tegenwoordig van veel betere kwaliteit zijn dan van de jaren '70 of '80... Ik kan iedereen een volledige revisie dan ook zwaar aanraden...

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-11 11:06
musicfreak schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:23:
[...]
Ik heb ook een direct drive Technics SL-D2 in gebruik, een poosje terug gekocht op een rommelmarkt. Daarbij zegt de service handleiding het volgende:
Apply 2 or 3 drops of oil after every 2000 hours of operation. The time interval is much longer than that for conventional motors (200-500 hours). Please purchase original oil (part number SFWO 010).
Iemand tips m.b.t. waar je deze olie kunt kopen?

• rcor
Op de vraag of een goedkope Sony / Audio Technica / Pioneer speler platen sloopt (net zoals crosley's) heeft youtuber VWestlife een antwoord: Nee:

En dat is toch wel fijn om te weten... Wat wel schrikbarend is dat stukje rond 11:42 minuten waar je een crosley achtige speler met het zelfde chinese crosley loop werk geen anti-skating blijkt te hebben... Iets wat die andere twee spelers wel hebben, zij het op een vaste waarde die afgestemd is op het AT3600 element in die spelers...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 08-07-2017 19:05 ]

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
B___MAN schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:33:
[...]

Iemand tips m.b.t. waar je deze olie kunt kopen?
Hier bijvoorbeeld:
http://www.green-vinyl.com/nl/spindel-olie.html 8)

• sugarlee89
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:16:
[...]

Jazeker, zowel mijn Thorens TD-318 MKI als mijn Dual 1226 hebben onderhoud gehad en zijn gerepareerd waar nodig... Dit heb ik bijv. ook laten doen bij mijn Akai GX-225D bandrecorder en dat was dan ook hard nodig om 'm weer goed spelend te krijgen...

Die bandrecorder klinkt door de volledige revisatie zelfs beter dan toen hij nieuw van de band kwam rollen, mede omdat de condensators van tegenwoordig van veel betere kwaliteit zijn dan van de jaren '70 of '80... Ik kan iedereen een volledige revisie dan ook zwaar aanraden...
Het is niet de kwaliteit, het is de ouderdom wat er voor zorgt dat sommige elcos achter uit gaan.

Nu hebbje genoeg inferieure troep uit china, die je toen ook al uit taiwan had. Dus afhankelijk van wat ze waar toen inkochten kun je nu wel of geen last hebben

Heb genoeg apparaten staan uit de silver era die nog als nieuw zijn, ook de elco's.

Zelf heb ik een gx-625, andere prijsklasse en die heeft nog nooit issues vertoond.

Zomaar lukraak componenten vervangen om eventueel een probleem voor te zijn wat nooit zal ontstaan zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door sugarlee89 op 08-07-2017 23:18 ]

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@rcor Sorry voor de late reactie maar het was vanmorgen ook zo vroeg.
Helaas heren, ik was te laat en niet op de hoogte ervan, en achteraf hoor je dat allemaal.
Net in die tijd waren we druk bezig met verhuizingen en daardoor had ik al die weken geen contact meer.
Jammer genoeg helaas...

• rcor
sugarlee89 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:07:
[...]

Het is niet de kwaliteit, het is de ouderdom wat er voor zorgt dat sommige elcos achter uit gaan.

Nu hebbje genoeg inferieure troep uit china, die je toen ook al uit taiwan had. Dus afhankelijk van wat ze waar toen inkochten kun je nu wel of geen last hebben

Heb genoeg apparaten staan uit de silver era die nog als nieuw zijn, ook de elco's.

Zelf heb ik een gx-625, andere prijsklasse en die heeft nog nooit issues vertoond.

Zomaar lukraak componenten vervangen om eventueel een probleem voor te zijn wat nooit zal ontstaan zou ik niet aan beginnen.
Dat door ouderdom elco's achteruit gaan is normaal... Er is ook genoeg chinese troep ja, maar van de goede merken (Panasonic, Nichicon) mag je toch wel verwachten dat deze beter zijn dan de condensators van destijds... Neemt niet weg dat een apparaat langdurig niet gebruiken ook een slecht idee is omdat de condensators dan wel erg snel in kwaliteit achteruit gaan...

• musicfreak
sugarlee89 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:07:
[...]

Dat klinkt als een goed advies. :) Maar dan is het wel handig om iemand die er kijk op heeft de tafel open te laten schroeven en te laten beoordelen lijkt me, want het kan zijn dat er na zoveel jaren toch een of meer elco's niet meer zo goed zijn. Nu nog iemand in de buurt van Amersfoort zien te vinden die dit kan doen, of zijn er hier ook reparateurs actief?

Zat zelf te denken aan Audioreparatie.nu (aka Hifistereo.nl) in Soest, die verschillende typen reparaties aanbied, van storingen verhelpen tot recap. Ze hebben ook specifieke info over wat ze doen bij platenspeler reparaties online staan: http://www.audioreparatie.nu/167/1/index.html.

• rcor
Even een post over mijn twee aanwinsten van deze week:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/VKI63CeSbUD5xOGoytK_ieIZ5JhxwYszp520x8dUlNEHYqY3gqLSTeOZuQ5FryJKJ5HG-EYPsb9sp-uvTDfy24nsHa3FmCZfqjKSHzGFSgpqbZMAJLpsmY71HkiT8vcAqwfclfq87g

Links zien we Helene Fischer met haar nieuwste album en rechts zien we Billy Joel - Greatest hits volume 1 & Volume 2...

Later deze week zal Flogging Molly - Life Is Good volgen... Stom genoeg bleek de CD eerder leverbaar dan de LP... Zoals het eruit gaat zien moet ik ruim één maand langer wachten om het album op LP te kunnen krijgen volgens Michel van platenzaak Miez-D in Horst één maand eerder... CD kwam uit in de tweede week van juni dit jaar en de LP zou in de tweede week van juli dit jaar uit moeten komen, wat inhoud dat de LP zo ongeveer nu leverbaar zou moeten zijn...

We wachten rustig af en als deze LP binnen is kunnen we alle aangekochte LP's van de afgelopen tijd gaan wassen en voorzien van een nieuwe anti-statische binnen hoezen... Tegen die tijd lekker therapeutisch platen wassen met uiteraard een LP op de achtergrond die af gespeeld wordt... >:) ;)

• rcor
musicfreak schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:44:
[...]

Dat klinkt als een goed advies. :) Maar dan is het wel handig om iemand die er kijk op heeft de tafel open te laten schroeven en te laten beoordelen lijkt me, want het kan zijn dat er na zoveel jaren toch een of meer elco's niet meer zo goed zijn. Nu nog iemand in de buurt van Amersfoort zien te vinden die dit kan doen, of zijn er hier ook reparateurs actief?

Zat zelf te denken aan Audioreparatie.nu (aka Hifistereo.nl) in Soest, die verschillende typen reparaties aanbied, van storingen verhelpen tot recap. Ze hebben ook specifieke info over wat ze doen bij platenspeler reparaties online staan: http://www.audioreparatie.nu/167/1/index.html.
Ik weet niet of het een optie is maar je zou ook naar Hartman reparaties in Oosterbeek kunnen gaan of DP-Audio in Enschede...

DP-Audio heeft een eigen website: www.dpaudio.net

Ik heb aldaar tegelijk mijn Akai GX-225D bandrecorder en Dual 1226 platenspeler onderhanden laten nemen en je krijgt bij hun altijd een net rapport met alles wat ze hebben kunnen constateren... Daarnaast krijg je een aantal keuzes als dit mogelijk is en bij mijn bandrecorder waren dit er vijf:
1. Alleen repareren wat echt nu meteen gedaan moet worden om het apparaat weer speelbaar te krijgen
2. De meest slechtste nog werkende onderdelen ook mee vervangen (met duidelijke uitleg wat de winsten / meerwaarde zijn om dat ook te doen)
3. Verder uitbouw van optie 2 naar nog meer componenten vervangen (na aanleiding van wat dan weer het meest versleten is).
4. Idem als drie, maar dan nog meer vervangen boven op het geen wat bij twee en drie vervangen wordt
5. Alles vernieuwen en repareren (volledige revisie)

Duidelijk met alle kosten inzichtelijk per onderdeel incl. een extra overzicht van extra opties (denk aan afstellen koppen / element enz.)... Ze zijn niet goedkoop, maar ze leveren wel uitstekend werk en ik ben in ieder geval zeer tevreden over hun...

Ze zullen binnen nu en één jaar ook een philips buizen radio onderhanden mogen nemen die mijn opa nog nieuw gekocht heeft in de jaren '50 van de vorige eeuw (ja, ze kunnen alle buizen testen en vervangen door nieuwe als dit nodig is, ook voor de eerste radio's van rond 1900!)...

• sugarlee89
  • Niet online
:D
rcor schreef op zondag 9 juli 2017 @ 07:10:
[...]

Dat door ouderdom elco's achteruit gaan is normaal... Er is ook genoeg chinese troep ja, maar van de goede merken (Panasonic, Nichicon) mag je toch wel verwachten dat deze beter zijn dan de condensators van destijds... Neemt niet weg dat een apparaat langdurig niet gebruiken ook een slecht idee is omdat de condensators dan wel erg snel in kwaliteit achteruit gaan...
Moderne elco toch midden jaren 70 ontwikkeld, uiteraard zijn er nieuwe soorten bijgekomen met andere specificaties. Maar ook genoeg onderdelen die niet meer gemaakt worden en dan kom je bij alternatieven uit. Meestal zijn t de transistors die moeielijk gaan doen. Niet alleen germaniums ook genoeg silliciums als ze dan ook nog eens warm worden van zichzelf of omgeving waar ze zitten. Dan verouderen ze snel.

En idd regelmatig aanzetten en niet opbergen op een oude niet geisoleerde zolder. Zeker bij een bandrecorder, die koppen willen geweoon plastic voorbij zien komen haha.

Dus belangrijk, datasheet van oorspronkelijk onderdeel bijpakken en het beste alternatief bij zoeken.

Goede reperateur houdt rekening met zulke factoren.

• musicfreak
rcor schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:25:
[...]
Ik weet niet of het een optie is maar je zou ook naar Hartman reparaties in Oosterbeek kunnen gaan of DP-Audio in Enschede...
Dank voor de tip, die zaak wkt ook wel vertrouwen. Lijkt qua methode ook wel een beetje op Hifistereo, in die zin dat je zelf kan bepalen hoe ver je wil gaan met een reparatie / modificatie. Echter Soest is voor mij toch een handiger keuze dan Enschede.
sugarlee89 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:11:
[...]
En idd regelmatig aanzetten en niet opbergen op een oude niet geisoleerde zolder. Zeker bij een bandrecorder, die koppen willen geweoon plastic voorbij zien komen haha.
Om die reden rouleer ik ook een beetje met m'n apperatuur. Ik heb vandaag een van m'n DJ draaitaqfels weer eens aangesloten, omdat die al een poos niet was gebruikt. Wil voorkomen dat 'ie kuren krijgt door te lang stil te staan.

Terzijde: op Marktplaats wil men het nog wel eens positief labelen als een apparaat lang stil heeft gestaan, dan is iets nauwelijks gebruikt oid. Dat maakt mij juist vaak wat achterdochtig over hoe een apparaat er nu aan toe is.

• Bestla
Vandaag kwam hij binnen # 51 of 99. Van de platenzaak waar Prince vaak kwam. The Electric Fetus Wreck a Stow platenwinkel in Minneapolis

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/j6dlzsg61/Number_51_Prince.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/u3i2n2r4v/prince12inches.jpg

• Vintage1967
Bestla schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:27:
Vandaag kwam hij binnen # 51 of 99. Van de platenzaak waar Prince vaak kwam. The Electric Fetus Wreck a Stow platenwinkel in Minneapolis
Eerlijk is eerlijk. Ik ben geen Prince fan, maar dit is natuurlijk wel heel mooi.
Geniet er van!

• rcor
Nu aan het afspelen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/8CwR1KLoU5cbbSMV_C3ZqnZqjQ2r6wGqBAOXLlrlzjA4tcoOHc1VrwcTI-krvCGDpxi6giaJUU0ai0FN2ppMCCQ-chyLrEHv9I1kQeCGxg-X6yh7G2bvmR_N-sonKg3q0cWO5AmxGw

Lang op moeten wachten maar nu toch eindelijk gekomen: het nieuwe album van Flogging Molly op LP... Ik ben blij... :)

• Junktroep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-10 13:51
Wil jullie graag mijn draaitafel laten zien, de Yamaha YP-511 met een Stanton 681EEE Element

Afbeeldingslocatie: https://mi9s2a-am3pap001.files.1drv.com/y4m2OYLfnPXn4-9QZS9EQuy0LXoKiCf9J0DGpjcIuTSC8SFHsAcnjxGhUs4fAl9JxAkEIFiyMmfIwFd-dhI9IDQCblFUlJgZPUdMff2X0p6THHIB2aw6f38UeuOSPK7Zg4R2nyFBsxHEl2gMr4c1TLKsQxMf2ElyOH51gNPPLbNhB50eiDU9I7LySiLJOEpZHU1QtzHOnTsJ7LvDRTh1-XN1A?width=660&height=495&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://bglzyg-am3pap001.files.1drv.com/y4mMj245BoStl4-yOTK6NwsTCt4WOdTf8_PCzlGW5F7xdf1la1EDFVeRMXxWquelTO-FMmdcoizNHYA-OHQMbPWhwikPtM2ClgibQ7cXiIZEp9r8RkLLUDnaXuy5WiFWkIL5TFBK8pMeCejN0WKc5G3dniFNiG19vSXV_bXmxBRJc8aSIWKfV3COfBznDRoz_E66i4VV4v0o6kS4DUU8WgykA?width=495&height=660&cropmode=none

Deze recent laten modificeren en intern laten nakijken voor een zeer schappelijke prijs.
Aan de achterkant zijn nieuwe tulpaansluitingen en aardedraad gemaakt. Ook is het stroomsnoer vervangen.
Intern zijn er wat elco's vervangen, en de overspanningsbeveiliging van de aan en uit schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://oksqqa-am3pap001.files.1drv.com/y4mMxh2pCIRMnM8x1Oyi6DhdvFyxGGLgQBaVV3Iqzw7bxplyBJ4WzY0hzLL6uacS9IZAkC31i2bUBENaMcNTaRdrbB44GkPcGJQRxbI68TQII6Hkj1s31Mk5OJnv9CsqMiVXOhNP5jONUtn4hZmKapn1tmwq-YDVQehLDFZnHCVgFMMtG_riKGSytD_KqcSfoEYWki8ZQWimHuk0Vkdd0Qxsw?width=660&height=495&cropmode=none

Klinkt beter als tevoren, en hoop weer op jaren plezier met dit toch al 35 jaar oude spelertje!

• Suggs
  • Niet online
Vandaag even een Sesamstraat-momentje gehad: mijn dividers voorzien van het alfabet :)
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Alfabetthumb.jpg

• Bestla
Junktroep schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:42:
Wil jullie graag mijn draaitafel laten zien, de Yamaha YP-511 met een Stanton 681EEE Element

[afbeelding]
[afbeelding]

Deze recent laten modificeren en intern laten nakijken voor een zeer schappelijke prijs.
Aan de achterkant zijn nieuwe tulpaansluitingen en aardedraad gemaakt. Ook is het stroomsnoer vervangen.
Intern zijn er wat elco's vervangen, en de overspanningsbeveiliging van de aan en uit schakelaar.

[afbeelding]

Klinkt beter als tevoren, en hoop weer op jaren plezier met dit toch al 35 jaar oude spelertje!
Mooie speler hoor. :)

• ksborg

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Prachtig! Dat is echt de uitstraling die ik mooi vind. Past alleen niet bij m'n inrichting. Alles zwart... Maar heb er nu ook een prachtspeler staan ;).

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 07-11 16:28
Er zijn ook mooie zwarte spelers, leuke Rega RP-8 ofzo ;p

Zag net op FB nog een Sl-1800mk2 voorbij komen... met sticker(resten) en volgens mij zonder headshell/element.
Bieden vanaf 700 euro :+

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 20:24
Iemand enig idee waar je nog een voor een leuk prijsje een Technics SL-1200xx of SL-1210xx kunt vinden? Heb er 2 jaar geleden eentje gekocht voor 300 euro. Nu moet je er vaak minimaal het dubbele voor neerleggen. De vraag is natuurlijk gestegen in de tussentijd, maar vraag me toch af of iemand een tip voor me heeft. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JoepD op 12-07-2017 23:54 ]

• Vintage1967
Suggs schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:15:
Vandaag even een Sesamstraat-momentje gehad: mijn dividers voorzien van het alfabet :)
[afbeelding]
Waar heb je die van gemaakt (of waar komen ze vandaan)? Ik heb al meer dan een jaar een alfabet van plakletters liggen, maar heb nog geen dividers. Ik had bedacht om oude LP's te gaan gebruiken. Een kwart-LP per divider zodat ze stabiel blijven staan. Maar ik krijg ze volgens mij nooit netjes en retestrak gezaagd...... Wat dat betreft heb ik 2 linker handen :+ .

• Suggs
  • Niet online
@Vintage1967 Ze komen bij bij Walvis Products vandaan: https://www.walvisproduct...r-kleur-zwart-dikte-1-mm/ ,al zijn er bij diverse vinyl accessoire winkels genoeg te vinden. Die van mij zijn 1 mm dik, had achteraf gezien iets dikker gemogen.

De letters komen van een Brother PT-D600VP gekocht bij 123 Inkt: http://www.123inkt.nl/Bro...0VPUR1-i32910-t17188.html. Aangezien mijn vriendin een online crea-winkel heeft kon zij hem ook gebruiken en hebben we de kosten kunnen delen. Anders zou ik hem waarschijnlijk ook niet gekocht hebben. De reden om deze te kopen is dat hij via de pc werkt, automatisch snijdt en minstens zo belangrijk: linten met goud op zwart (het oog wil ook wat :) )

Ik heb trouwens hetzelfde bouwjaar als jij en heb het vermoeden dat en er toen een overschot aan linkerhanden was _O-

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:02
Ook hier begint opnieuw de vinyl bug uit mijn jeugd terug te keren en zit ik er ook weer aan te denken om te investeren in een nieuwe draaitafel en voorversterker.
Nu heb ik best genoeg gelezen op het net en veel reviews gezien op youtube en ik denk dan mijn keuze gaat tussen

1. De Rega Planar 3 met Rega Elys2 MM element
2. De Pro-ject 1xpresseion carbon classic met Ortofon 2M Red element

Als voorversterker de Cambridge CP-2

Het geheel wordt aangesloten op een marantx sr5010 receiver met Onkyo pa-mc5501 eindtrap en Klipsch reference RT-63 speakers.

Mijn voornaamste muziek zal zijn Symph Rock (Dream theater , styx, Yes, Pink Floyd) maar zeker ook David Bowie en light Jazz. Ik vindt een tikje "warme" sound niet erg ..

Mijn vraag (ik weet mijn eigen oren zijn de ultieme test) is dit zo een goede set voor mijn situatie. Is er bv veel verschil tussen de elementen waarbij op voorhand al kan worden gezegd dat een element beter geschikt is voor mijn soort muziek dan de andere of raden jullie al meteen een andere element aan.

Of zijn er in deze prijsklasse betere opties ? Ik wil gaan tot ongeveer 1000-1500 euro voor de speler, element en preamp.

Tnx alsvast maar weer :)

[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 13-07-2017 19:51 ]

MuziekLiefhebbert

• musicfreak
Mooi gedaan, een een prachtige speler ook. Waar heb je 'm laten modificeren? Ben zelf ook in de markt voor een opknapbeurt zoals je misschien al hebt gelezen.

• Vintage1967
Ff mijn aanwinsten van vandaag showen. Meteen maar gewassen en nieuwe binnen- en buitenhoezen gegeven. Echt een heel geslaagde platenjacht in Terneuzen. Wel jammer dat de meeste handelaren meer dan de hoofdprijs vroegen. En er werd nog verkocht ook. Terwijl ik stond te neuzen werd een ZZ Top album voor €15,00 verkocht :+ . Afijn, ik ga er maar van uit dat de koper er heel gelukkig mee is.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik het liefst een klein beetje gericht kan zoeken, bij voorkeur op genre. En natuurlijk af en toe een bak met op prijs gesorteerd vinyl is natuurlijk ook lekker.

Zelf kwam ik met de volgende albums thuis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ayuyRDol.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/429kku0l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BTRsIWml.jpg

Bij Lodger zat het singletje dat je op de eerste foto ziet. Woodstock stond al een poos op mijn wantlist (dit is overigens niet de Cotillion-versie.). En Pink Floyd en Bowie zijn natuurlijk ook fantastische albums. Point of Entry is niet echt het beste metal album uit de geschiedenis >:) maar ik kon het niet laten om ook dat schijfje mee te nemen. De albums van Malmsteen en Zorba heb ik vorig weekend uit de Eurobak van de kringloop gered. Allebei in VG+ tot EX-staat.

Ik geloof niet dat ik mij morgen hoef te vervelen. En er liggen nog 6 albums te wachten die ik nog niet op heb kunnen halen. Daar zitten pareltjes bij van Janis Joplin, Passport en Nektar :9~ .

Now playing: Leonard Cohen - Songs from a room :9 , waarbij mijn puberdochter trouwens smakelijk moet lachen om het allerlaatste nummer. Jullie moeten zelf maar eens luisteren waarom oOo .

• ksborg
Vintage1967 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:48:
Ff mijn aanwinsten van vandaag showen. Meteen maar gewassen en nieuwe binnen- en buitenhoezen gegeven. Echt een heel geslaagde platenjacht in Terneuzen. Wel jammer dat de meeste handelaren meer dan de hoofdprijs vroegen. En er werd nog verkocht ook. Terwijl ik stond te neuzen werd een ZZ Top album voor €15,00 verkocht :+ . Afijn, ik ga er maar van uit dat de koper er heel gelukkig mee is.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik het liefst een klein beetje gericht kan zoeken, bij voorkeur op genre. En natuurlijk af en toe een bak met op prijs gesorteerd vinyl is natuurlijk ook lekker.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij Lodger zat het singletje dat je op de eerste foto ziet. Woodstock stond al een poos op mijn wantlist (dit is overigens niet de Capricorn versie.). En Pink Floyd en Bowie zijn natuurlijk ook fantastische albums. Point of Entry is niet echt het beste metal album uit de geschiedenis >:) maar ik kon het niet laten om ook dat schijfje mee te nemen. De albums van Malmsteen en Zorba heb ik vorig weekend uit de Eurobak van de kringloop gered. Allebei in VG+ tot EX-staat.

Ik geloof niet dat ik mij morgen hoef te vervelen. En er liggen nog 6 albums te wachten die ik nog niet op heb kunnen halen. Daar zitten pareltjes bij van Janis Joplin, Passport en Nektar :9~ .

Now playing: Leonard Cohen - Songs from a room :9 , waarbij mijn puberdochter trouwens smakelijk moet lachen om het allerlaatste nummer. Jullie moeten zelf maar eens luisteren waarom oOo .
Mooie aanwinst :)

Viel me laatst in Hengelo bij een platenmarkt ook al op. Uiteindelijk 3 LP's gekocht voor in totaal 15 Euro (2x Status Quo, 1x Alan Parsons Project). Vond het net op het randje van wat ik wilde betalen ook nog... Maar wel verreweg de goedkoopste verkoper :o.

Ik heb Revenge van Eurythmics, welke ik zelf voor 1 Euro heb gekocht, meerdere keren gezien, maar nooit voor minder dan 7 Euro... Gekkenwerk...

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het valt me ook op dat je bij al die genoemde winkels uit de OP gewoon hetzelfde of meer betaald dan bij bol.com of MediaMarkt. Wat dat aangaat is er vrijwel geen enkele reden te bedenken om nieuwe platen niet bij Bol of MM te bestellen.

Verwijderd

Mooie score. ;)
Vintage1967 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:48:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij Lodger zat het singletje dat je op de eerste foto ziet. Woodstock stond al een poos op mijn wantlist (dit is overigens niet de Capricorn versie.). En Pink Floyd en Bowie zijn natuurlijk ook fantastische albums. Point of Entry is niet echt het beste metal album uit de geschiedenis >:) maar ik kon het niet laten om ook dat schijfje mee te nemen. De albums van Malmsteen en Zorba heb ik vorig weekend uit de Eurobak van de kringloop gered. Allebei in VG+ tot EX-staat.

• musicfreak
Goldring brengt een nieuwe serie MM elementen uit, de E serie. Prijs in ponden is 60, 80 en 100. Mooi vormgegeven dingen echter de eerste 2 hebben helaas een sferische naald. De serie staat op dit moment nog niet op de site van Goldring zelf.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jorgen schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:12:
Het valt me ook op dat je bij al die genoemde winkels uit de OP gewoon hetzelfde of meer betaald dan bij bol.com of MediaMarkt. Wat dat aangaat is er vrijwel geen enkele reden te bedenken om nieuwe platen niet bij Bol of MM te bestellen.
Bol en MM krijgen dan ook enorme kortingen. Daar kunnen de meeste platenzaken niet tegenop boksen.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 14:36
Klopt, ik merk dat bij de platenzaak hier ook, is standaard een paar euro duurder. De vriendelijkheid, kennis ( het personeel werkt er al jaren en kan / heeft me altijd prima geholpen en geadviseerd) zijn me dat echter meer dan waard. Bovendien doen de verzendkosten die paar euro al snel teniet.

Ze hebben niet heel veel vinyl, helemaal weinig tweedehands maar nieuwe platen haal ik er eigenlijk altijd.

Naast de platenzaak zit de Servicepartner, daar haal ik altijd m'n platenhoezen. Ook een paar euro duurder dan via internet, maar de eigenaar is ook een toffe kerel waar ik altijd wel even een praatje mee maak.

• FreshM
Vanaf nu draait hier een "made in Germany".

Nadat ik hier veel berichten las over vintage-platenspelers ging ik op zoek naar een tweedehands platenspeler voor in de woonkeuken aan een simpele stereo-installatie. Op Marktplaats vond ik opeens een Dual CS 5000, en die heb ik vandaag afgehaald.

Na het instellen was ik meteen zo enthousiast over deze Dual dat hij mijn TEAC TN-300 zal vervangen. Hij klinkt super, en het valt me vooral op dat er met de Dual nauwelijks nog 'inner groove distortion' is aan het einde van de plaat.

Om eerlijk te zijn blijft de TEAC, zij het in de woonkeuken aan de 'simpele' installatie. Hij klinkt zeker niet slecht, maar ja; baas boven baas!

Dual CS 5000

• rcor
musicfreak schreef op zondag 16 juli 2017 @ 07:13:
Goldring brengt een nieuwe serie MM elementen uit, de E serie. Prijs in ponden is 60, 80 en 100. Mooi vormgegeven dingen echter de eerste 2 hebben helaas een sferische naald. De serie staat op dit moment nog niet op de site van Goldring zelf.
Interessant om te weten... Vooral de elliptische variant kan erg interessant zijn en Goldring kennende zullen ze ook niet verkeerd klinken... Ik ben in ieder geval benieuwd naar de eerste professionele reviews van deze elementen...
FreshM schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:56:

Nadat ik hier veel berichten las over vintage-platenspelers ging ik op zoek naar een tweedehands platenspeler voor in de woonkeuken aan een simpele stereo-installatie. Op Marktplaats vond ik opeens een Dual CS 5000, en die heb ik vandaag afgehaald.

Na het instellen was ik meteen zo enthousiast over deze Dual dat hij mijn TEAC TN-300 zal vervangen. Hij klinkt super, en het valt me vooral op dat er met de Dual nauwelijks nog 'inner groove distortion' is aan het einde van de plaat.

Om eerlijk te zijn blijft de TEAC, zij het in de woonkeuken aan de 'simpele' installatie. Hij klinkt zeker niet slecht, maar ja; baas boven baas!

[afbeelding]
Mooie platen speler... In de toekomst zou ik wellicht wel dat wollige Ortofon element vervangen door iets beters, maar voor nu is het een leuke speler en hij ziet er ook lekker strak uit...

[ Voor 45% gewijzigd door rcor op 16-07-2017 23:08 ]

• FreshM
rcor schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:57:
[...]

Mooie platen speler... In de toekomst zou ik wellicht wel dat wollige Ortofon element vervangen door iets beters, maar voor nu is het een leuke speler en hij ziet er ook lekker strak uit...
Nu je 'wollig' noemt, dat is misschien de juiste bewoording. Een beetje de Marantz-klank uit de jaren 90 (ook cd). De Ortofon OM20 lijkt wel nauwkeuriger te klinken dan de AT95EX aan de TEAC, maar iets meer gedempt in de hoge tonen. Dat kan ook komen omdat de Ortie de middentonen (en ook het laag) wat beter naar voren laat komen. De Denon PMA-925R-versterker maakt best veel goed qua wolligheid, want wolligheid kun je die versterker niet verwijten. :)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zette laatst een plaat van Coldplay op, waarbij het eerste nummer dat ik hoorde ontzettend "dik en in elkaar gedrukt" klonk. Is dit iets dat specifiek bij vinyl hoort, of gewoon slechte mastering, of iets dergelijks?

• FreshM
Jorgen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 01:44:
Ik zette laatst een plaat van Coldplay op, waarbij het eerste nummer dat ik hoorde ontzettend "dik en in elkaar gedrukt" klonk. Is dit iets dat specifiek bij vinyl hoort, of gewoon slechte mastering, of iets dergelijks?
In dit soort gevallen zou je eens met de cd kunnen vergelijken, of een flac-kopie daarvan. Dat blijft toch m'n referentie. Bij cd wordt vaak 'loudness' toegepast, waar de geluidskwaliteit onder lijdt. Loudness is bij vinyl eigenlijk niet mogelijk, omdat dan de sporen te groot worden. Je zou altijd een soort luchtigheid in de opname moeten kunnen horen. Misschien is de lp-master van dit album simpelweg van een cd met loudness gemaakt?
Heb je dit ook bij andere platen, of alleen bij deze?

• ksborg
FreshM schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:56:

[afbeelding]
Ortofon OM element. Heb er tot nu toe nog maar 1 gehoord die minder last had van inner groove distortion, maar die was veul duurder. Ben echt superblij met m'n Ortofon OM10.

Mooie speler ook! :o

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FreshM schreef op maandag 17 juli 2017 @ 02:56:
[...]

In dit soort gevallen zou je eens met de cd kunnen vergelijken, of een flac-kopie daarvan. Dat blijft toch m'n referentie. Bij cd wordt vaak 'loudness' toegepast, waar de geluidskwaliteit onder lijdt. Loudness is bij vinyl eigenlijk niet mogelijk, omdat dan de sporen te groot worden. Je zou altijd een soort luchtigheid in de opname moeten kunnen horen. Misschien is de lp-master van dit album simpelweg van een cd met loudness gemaakt?
Heb je dit ook bij andere platen, of alleen bij deze?
Het viel me alleen bij dit nummer op. De platen die ik daarvoor en erna beluisterd heb, hadden het volgens mij niet. Ik zal de volgende keer dat ik hem luister eens vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 17-07-2017 10:08 ]

• rcor
FreshM schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:59:
[...]

Nu je 'wollig' noemt, dat is misschien de juiste bewoording. Een beetje de Marantz-klank uit de jaren 90 (ook cd). De Ortofon OM20 lijkt wel nauwkeuriger te klinken dan de AT95EX aan de TEAC, maar iets meer gedempt in de hoge tonen. Dat kan ook komen omdat de Ortie de middentonen (en ook het laag) wat beter naar voren laat komen. De Denon PMA-925R-versterker maakt best veel goed qua wolligheid, want wolligheid kun je die versterker niet verwijten. :)
Bijna alle Marantz producten uit de jaren '90 klinken wollig... Zoiets als de Marantz CD42MKII cd speler is best degelijk gebouwd en heeft een zeer goed Philips CDM4/19 loopwerk (dat loopwerk leest de meest slechtste cd's nog, en ik spreek uit ervaring), maar hij klinkt echt wollig...

Uitzondering zijn de cassettedecks van Marantz... Die kwamen eigenlijk altijd stiekem van Philips (niet zo vreemd aangezien Philips in die tijd eigenaar van Marantz was), soms ligt aangepast (bijv. 3 koppen ipv 2 koppen toegepast) en daar werd dan Marantz opgeplakt... Ik heb zo de Marantz SD-62 staan en die klinkt echt niet wollig...

Maar hier geld: het loopwerk komt niet van Philips zelf, want die kocht ze in die tijd ook in bij Alps en die zie je ook in cassettedecks van Yamaha (Yamaha KX-480 / Onkyo TA-201 / Marantz SD-62 hebben een zo goed als identiek loopwerk (heb ze alle drie hier staan))... Alleen het aantal koppen verschilt vaak en is veelal van eigen fabrikaat... alleen de printplaten rondom het loopwerk zijn zelf ontwikkeld...

• musicfreak
Interesting: https://thevinylfactory.c...cond-hand-records-online/

Photoshop als onthuller van de staat van 2e hands vinyl.

• ksborg
musicfreak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:19:

Best grappig inderdaad. Ik heb soms onder bepaalde lichtomstandigheden al de grootste moeite om het met het blote oog te zien. Dan kom je thuis en zie je onder ander licht ineens veel meer krassen :o. Het is nog best lastig soms.

Hoewel de beroerdste LP's die ik heb vrij weinig zichtbare krassen hebben, maar gewoon erg vaak gespeeld zijn.

• Bestla
Haarlijntjes, krasjes. Ach, zolang je er niets van hoort, who cares.

• musicfreak
Bestla schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:48:
Haarlijntjes, krasjes. Ach, zolang je er niets van hoort, who cares.
Haha, eens. Ben soms verbaasd hoe goed beschadigd Vinyl nog speelt. Andersom komt trouwens ook voor, ogenschijnlijk prima vinyl met veel kraakjes. Een wasbeurt helpt dan vaak flink, moet gezegd. :)

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:19
musicfreak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:19:

Mooi iets, maar ik koop maar weinig tweedehands online. En als ik het koop, koop ik het via Discogs. En helaas plaatsen die geen foto van de daadwerkelijke plaat. Echter moet ik de eerste echt leugenaar van een verkoper op Discogs nog tegenkomen haha.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Bestla
Jasphur schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:44:
[...]

Mooi iets, maar ik koop maar weinig tweedehands online. En als ik het koop, koop ik het via Discogs. En helaas plaatsen die geen foto van de daadwerkelijke plaat. Echter moet ik de eerste echt leugenaar van een verkoper op Discogs nog tegenkomen haha.
Inderdaad, die moet ik ook nog tegenkomen.
.
Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.