10 jaar geleden stelde ik een pc samen (Athlon X2 4200+, 2GB DDR2, AMD 780G mobo, HD3200 IGP, 320GB HDD, Antec NSK4400, WinXP) en vandaag gebruikt mijn vrouw hem. Hij is geüpgraded (Athlon X2 5800+, 8GB DDR2, 120 GB SSD, AMD HD5570, Win7), maar heeft zijn beste tijd gehad.
Met deze Alternate PC wil ik hetzelfde doen; klein beginnen, groots eindigen. Daarvoor zijn de uitbreidingsmogelijkheden en duurzaamheid van belang.
CPU: Intel Pentium G3258 + Scythe Mugen4
Wordt hij traag dan overclock je hem gewoon en binnen 5-6 jaar kan je voor een prikje een tweedehands i7 kopen. De Mugen is en blijft één van de beste luchtkoelers.
Mobo: Gigabyte GA-Z97M-DS3H
Het goedkoopste Z97 mobo. Compatibel met Broadwell.
RAM: Crucial 8GB DDR3 1600 MHz
Single channel, met de mogelijkheid om nog drie keer 8GB bij te plaatsen. Prestatiewinst bij dual channel is minimaal.
SSD: Samsung 850 EVO 250 GB
TCL heeft zich al bewezen en prijskwaliteit de beste SSD van het moment. Crucial heeft wel power save condensatoren, maar die zijn maar een flauw doorslagje van wat bij enterprise SSD’s gebruikt wordt.
HDD: Toshiba STOR.E CANVIO 3,5, 2 TB externe harde schijf
Een externe HDD vind ik praktischer om snel grote hoeveelheden data uit te wisselen en met USB3.0 is hij bijna even snel als een interne HDD.
Toshiba heeft statistisch gezien minder uitval dan Seagate en WD.
PSU: Seasonic G-450
Seasonic is een A-merk en fabriceert voor vele andere merken. Japanse condensatoren en een 80PLUS Gold label bewijzen zijn degelijkheid.
Case: Corsair Obsidian 350D
Strakke en degelijke kast.
Cardreader: Scythe Kama Panel 3.1
Must have: fan-controller, 2,5” docking, USB3.0, audio in/out, cardreader in één apparaat.
Software: Windows 8.1 Pro & Office H&S 2013
Pro omdat ik de pc remote wil beheren. Office omdat er op de computer gewerkt wordt.