Hoi Tweakers / Alternate team!
Motivatie
Ik zou van wal kunnen steken met hoe graag ik een nieuwe pc wil en hoe goed ik die zou kunnen gebruiken om wat voor rede dan ook. Ik kan zo 10 redenen opsommen, net zoals het gros van alle tweakers. Maar dit is niet origineel

De realiteit is dat ik een goede pc heb die voldoet aan mijn vereisten en bijgevolg geen nieuwe pc nodig heb.
Waarom dan toch meedoen?
In de eerste plaats omdat ieder van ons graag eens iets wint. Bovendien is het altijd een uitdaging om een zo goed mogelijk systeem samen te puzzelen binnen een bepaald budget dat voldoet aan een aantal criteria. En verder is het interessant om eens een tool uit te proberen en constructieve feedback te geven die mogelijk andere mensen in de toekomst kan helpen bij het gebruiken van Alternate's pc-builder tool.
Wat ik zou doen met het systeem mocht ik winnen?
Ik zou het systeem schenken aan 2 personen die mij heel dierbaar zijn, met name mijn ouders. De afgelopen jaren mocht ik telkens opnieuw rekenen op hun onvoorwaardelijke steun bij het oprichten van ons eigen Frühstückspension in Oostenrijk. Zonder hun steun was dit niet gelukt. Op deze manier kan ik ook eens iets teruggeven aan 2 mensen die het absoluut verdienen en wiens 10 jaar oude pc aan vervanging toe is.
Mijn configuratie
Bij deze de configuratie die ik uit de Alternate PC builder tool heb getoverd. Misschien vooraf enkele kleine bevindingen, opmerkingen en suggesties over de tool die jullie kunnen meenemen en eventueel verwerken in de software.
Opmerkingen, bevindingen en suggesties m.b.t. Updater Tool
Zoals enkelen reeds aangehaald hebben had ook ik af en toe problemen met de tool, zoals bepaalde onderdelen die plots 2 maal in m'n lijst zaten. Ik heb verschillende systemen geconfigureerd, onderdelen verwijderd en opnieuw toegevoegd en heb dit verschillende malen meegemaakt. Ik zou dergelijke scenario's nog eens goed laten doorlopen door het ontwikkelteam van de tool, kwestie van de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.
Een tweede suggestie, eveneens reeds aangehaald door enkele mede-tweakers, is het toevoegen van uitgebreide filtercriteria. Als je gewend bent te werken met de pricewatch en zijn uitgebreide filtermogelijkheden op tweakers.net dan is het toch even wennen om zonder filter criteria de juiste componenten te vinden. Zeker aangezien de prijzen nogal durven afwijken met die in de pricewatch. Je kan best wel wat tijd uitsparen indien de filtercriteria geïntegreerd worden in de pc-builder tool.
Ik heb trouwens gemerkt dat als je componenten opzoekt buiten de pc-builder tool om, je wel enkele filter criteria hebt. Minder uitgebreid dan in de pricewatch, maar vaak voldoende. Waarom je deze filtercriteria niet kan gebruiken in de pc-builder tool lijkt me vreemd.
Wat wel handig is en noemenswaardig, is dat de tool automatisch controleert op compatibiliteit van de gekozen componenten. Zeker voor wat minder die-hard tweakers is dit een zeer welkome hulp!
Ook handig is dat al de essentiële en optionele componenten netjes gegroepeerd staan en je bijgevolg in één oogopslag een mooi overzicht krijgt van de nog ontbrekende essentiële componenten.
Kleine opmerking hieromtrent: een optische drive zou ik dezer dagen bij optionele componenten zetten en niet meer bij basiscomponenten.
Systeem vereisten
Ik heb geprobeerd een all-round werk-systeem te configureren. Een alles-kunner, niet gericht op één specifieke taak. Een systeem zoals ik het zelf zou gebruiken. De belangrijkste gebruiksscenario's die ik voor ogen heb zijn als volgt:
- Het systeem moet geschikt zijn voor alledaags pc-werk. Dit wil zeggen, administratie en typisch internet gebruik.
- Het systeem moet geschikt zijn om aan foto bewerking te doen.
- Het systeem moet geschikt zijn om aan niet-professionele video bewerking te doen.
- Het systeem moet geschikt zijn om aan website- en software ontwikkeling te doen.
- Het systeem moet geschikt zijn om af en toe een spelletje te spelen op full-hd resolutie, zonder dat dit met de hoogste details moet.
- Het systeem moet in de toekomst een ultra-hd monitor kunnen aansturen op 60Hz in werk-scenario's (gaming op ultra-hd is geen vereiste).
- Het systeem moet geschikt zijn om wat te experimenteren met (licht) overklokken.
- Het systeem moet geschikt zijn voor (lichte) virtualisatie scenario's.
- De hardware moet zo OS onafhankelijk mogelijk gekozen worden en geschikt zijn voor een Linux OS. Dit wil zeggen dat er goede driver ondersteuning voor elke component nodig is. Het basis-besturingssysteem wordt Ubuntu.
- Het systeem moet stil zijn.
- Het systeem moet liefst in een mooie behuizing ingebouwd worden.
- De componenten moeten kwaliteitscomponenten zijn (A-merk componenten).
Samengevat wil dit zeggen dat het systeem over voldoende processorkracht moet beschikken, alsook een grafische kaart die ondersteuning heeft voor DisplayPort en liefst ook HDMI 2.0. De processor moet bovendien overklokbaar zijn en de processorkoeler moet in staat zijn de processor bij een lichte overklok voldoende te koelen zonder buitensporige geluidsproductie. De behuizing moet dan weer stevig, mooi en geluidsdempend zijn en ook de voeding mag niet te veel geluid produceren.
De componenten
Uitleg bij de gekozen componenten
Intel i5-4690K
Aangezien ik ruwe processorkracht nodig heb vallen AMD processoren uit de boot. AMD heeft enkele potentiële kandidaten in het lagere segment, maar echte concurrentie kunnen ze in het prijssegment tot 1.000 euro momenteel niet bieden.
Deze processor is de (momenteel) snelste i5 processor uit de Intel stal en geschikt voor overklokken. De i7 4790K kan een alternatief zijn, zeker wanneer ruwe procesorkracht prioritair is, dankzij de standaard 0,5 Ghz hogere klokfrequentie en de ondersteuning van hyperthreading. Echter zou dit de component verhoudingen in dit systeem te scheef trekken waardoor er voor dit gebruiksscenario te veel bezuinigd moet worden op andere essentiële componenten.
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Gigabyte staat gekend als een degelijk merk. Dit moederbord maakt gebruik van ultra-durable capacitors die de levensduur zou verlengen. Het moederbord heeft verder alle essentiële eigenschappen, waaronder ook een optische digitale audio-uitgang. De chipset is de Intel Z97 chipset en biedt bijgevolg ondersteuning tot overklokken van de processor. Bovendien is het één van de goedkopere Z97 bordjes op de markt.
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
De Scythe Mugen 4 is al geruime tijd een zeer populaire, goede en stille aftermarket processorkoeler. De PCGH uitvoering is daarenboven nog stiller dan de standaard uitvoering. Eigenlijk ging mijn eerste voorkeur uit naar de Thermalright True Spirit Power (die zou volgens verschillende reviews nog net iets beter presteren), maar dit zou het budget van 1.000 euro net overschrijden.
Crucial 8 GB DDR3-1600 Kit
Deze DDR3L kit (low voltage geheugen) is eveneens één van de populaire geheugenstjes van dit moment. Niet alleen is dit een low-voltage geheugenstjes (werkt op 1,35V), het geheugen heeft bovendien een CAS latency van 8 (i.p.v. de veel voorkomende 9) waardoor het net dat klein beetje sneller zou moeten zijn. 8GB is momenteel ruimschoots voldoende voor all-round gebruik. Aangezien het moederbord 4 geheugensloten heeft kan men later, indien gewenst, nog altijd uitbreiden tot 16 GB.
MSI GTX 960 2GD5T OC
Gaming is geen prioriteit, maar ondersteuning voor DisplayPort en HDMI 2.0 zijn wel vereist (om in de toekomst een ultra-hd monitor @60Hz aan te kunnen sturen). Dan kom je automatisch terecht bij de Nvidia 9xx serie. Bovendien is de driver ondersteuning onder Linux van Nvidia kaarten naar mijn aanvoelen nog steeds beter dan die van AMD kaarten, en zijn deze Nvidia kaarten een stuk zuiniger dan hun AMD tegenhangers.
Deze kaart is momenteel de goedkoopste uitvoering van de GTX960 op de Alternate website, en voldoet ruimschoots aan de vereisten om af en toe een spelletje te spelen zonder de hoogste details aan te zetten.
Cooler Master V550
Deze voeding komt bijzonder goed uit verschillende reviews, zeker wat betreft efficiëntie! Een 'gold' voeding die menig 'platinum' voeding naar de kroon steekt. De voeding wordt bovendien standaard gedekt door een 5 jaar durende waarborg.
Een alternatief zou zijn kleinere broer kunnen zijn, de V450, maar wegens het geringe prijsverschil en de geruchten dat de koeler in de V450 net wat meer vatbaar zou zijn voor slijtage is de keuze uiteindelijk op de V550 uitgevallen.
Samsung 850 EVO, 250 GB
Eigenlijk wou ik voor een Crucial SSD gaan, maar aangezien de BX100 serie net wat minder presteert dan zijn voorganger, de Samsung beter uit verschillende testen komt en de Samsung standaard door 5 jaar garantie gedekt wordt (i.p.v. 3 jaar bij de Crucial) is de keuze uiteindelijk op Samsung gevallen. De paar euro's die deze SSD extra kost nemen we er voor lief bij.
Fractal Design Define R4 Pearl Black
Een fluisterstille en degelijke behuizing. Al zeer lange tijd één van de populairste behuizingen op de markt. Komt eveneens bijzonder goed uit verschillende reviews en is bovendien redelijk betaalbaar.