Mijn ideale PC voor 999 euro of minder zou een PC zijn die gericht is op virtualisatie, het moet toekomstbestendig zijn en de ondersteuning voor Linux moet goed zijn. Uiteraard zal ik hiermee ook internetten, films kijken, administratie doen, remote werken, sleutelen met Raspberry Pi, foto's bewerken etc, maar dat kan tegenwoordig met elke PC. Bulkdata bewaar ik op een NAS, waardoor ik relatief weinig data nodig zal hebben op de PC zelf. Merk op dat virtualisatie voor mij geen einddoel is, maar eerder een middel om andere doelen te bereiken.
Processor: Intel® Core™ i5-4570, 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) 1150 socket
Bij de processor vond ik het enigszins lastig om een goede keus te maken tussen AMD en Intel. Er zijn teveel variabelen die een rol spelen. In een bepaalde benchmark is AMD beter, maar in een andere benchmark is Intel weer beter. Wil je een wetenschappelijk antwoord op de vraag welke fabrikant beter is, dan ben je wel even zoet. Om het kort te houden heb ik toch besloten om te gaan voor Intel omdat ik het (onterechte?) idee heb dat AMD-processoren nog steeds iets warmer worden dan Intel-processoren. Dit kan de levensduur nooit ten goede komen op de lange termijn. Daarnaast zal de temperatuur op een warme zomerdag sneller een maximum bereiken. Ik zeg er duidelijk bij dat mijn keus voor Intel vs AMD puur gebaseerd is op onderbuikgevoelens in plaats van wetenschappelijk onderzoek. Hobby moet wel hobby blijven, daar ga ik geen rocket science van maken. Ik heb gekozen voor een socket 1150 van Intel omdat daar meer keus is qua processors en omdat het toekomstbestendiger lijkt te zijn tov 1155 (
bron). Een andere reden waarom ik voor deze processor heb gekozen is, uiteraard, omdat het virtualisatie ondersteunt.
Voeding: be quiet! Straight Power 10 400W, 400 Watt
Een voeding "hoort" stil te zijn. Deze voeding behoort tot de categorie van stille voedingen. Bij 100% belasting wordt er slechts 11.7 dB aan geluid geproduceerd. Het heeft actieve PFC (Power Factor Correction, daar gaan we in de toekomst meer over horen wanneer blindvermogen een issue wordt) hetgeen deze voeding een stuk efficienter maakt dan zonder actieve PFC. Heel netjes van deze voeding is dat er diverse beveiligingsfuncties zijn, zoals overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging, oververhitbeveiliging, stroompiekbeveiliging, overbelastingbeveiliging en beveiliging tegen onderbelasting. Daarnaast heeft deze voeding 5 jaar garantie.
Behuizing: Aerocool GT Advance White Edition
De keus voor een behuizing was snel gemaakt. Voor mij moest de behuizing een ATX-voeding ondersteunen, USB en audio jack aan de voorkant bevatten, en minimaal 1 hardeschijf kunnen ondersteunen van 2,5 inch. Daar voldoet deze behuizing ruimschoots aan, want er zit zelfs een stoffilter bij.
Hardeschijf: Corsair Neutron XT, 480 GB SSD, SATA 600, CSSD-N480GBXT, MLC, TRIM
Wat hardeschijf betreft heb ik gekozen voor een SSD omdat een SSD toekomstbestendiger is dan een traditionele hardeschijf; er zitten namelijk geen bewegende onderdelen in die onderhevig zijn aan slijtage. Bovendien heeft een SSD meer snelheid waardoor het goed gebruikt kan worden voor virtualisatie. De SSD, met een capaciteit van 480 GB, is een geschikt medium om ervan te booten. De bulkdata kan bewaard worden op een NAS, waardoor ik denk dat 480 GB voldoende capaciteit is voor mijn situatie. De SSD die ik heb gekozen heeft een relatief goede prijs/kwaliteit/kwantiteit-verhouding. Op deze SSD zit een garantie van 5 jaar en dat vind ik voor de lange termijn wel zo fijn.
Moederbord: ASRock H97 Anniversary socket 1150, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX
Het moederbord ASRock H97 Anniversary heb ik onder andere gekozen omdat het 32 GB aan geheugen kan gebruiken, het is compatible met het geheugen dat ik heb gekozen, en het bevat 4x externe USB 3.0 aansluitingen. Er waren nogal wat moederboards met meer USB 2.0 aansluitingen dan USB 3.0. Die moederboards heb ik niet gekozen omdat USB 3.0 in de nabije toekomst meer gebruikt zal worden dan USB 2.0. Wat ik ook fijn vind aan dit moederbord is dat er, naast een hoop andere extra's, ook een HDMI-aansluiting is.
Geheugen: G.Skill 32 GB DDR3-1600 Quad-Kit, F3-1600C7Q-32GTX, CL7 8-8-24
Het juiste geheugen uitkiezen kostte enige tijd. Mijn streven was 32 GB aan geheugen in verband met virtualisatie en dat was ook het eerste waar ik op heb gefilterd. Geheugen van 64 GB is relatief duur en overkill voor mijn situatie. Vervolgens heb ik gezocht naar geheugens onder de 300 euro (of net iets erboven). Het lastigste was om de snelheden van de diverse geheugens met elkaar te vergelijken. Twee geheugens kunnen dezelfde kloksnelheid hebben, maar toch niet even snel zijn ivm de timings. Om er geen rocket science van te maken, heb ik besloten om met een simpele formule het snelste en meest voordelige 32 GB geheugen uit te kiezen. Daarbij heb ik gefocust op de bussnelheid en de CAS latency (= 7). Overigens, het spreekt voor zich dat virtualisatie ook goed mogelijk is met 8 GB geheugen, maar aangezien ik een PC wil die toekomstbestendig is en meer wil doen met virtualisatie, heb ik gekozen voor net dat beetje extra geheugen.
Het laatste onderdeel van de prijsvraag is om te vertellen waarom juist ik zou moeten winnen. Ik geloof dat ik met deze PC nieuwe kennis kan opdoen over virtualisatie en diverse distro's van Linux. Op het gebied van Linux is er nog veel wat ik moet leren. Daarnaast wil ik in de toekomst mijn PC zodanig inrichten dat ik Windows altijd in een virtuele omgeving draai omdat het te vaak gebeurt dat Windows beschadigt waardoor ik de boel opnieuw moet installeren (grofweg eens in de anderhalf tot 2 jaar op mijn laptops). Daarom wil ik ook een extra virtuele omgeving van Windows die ik alleen gebruik om software uit te testen voordat ik het definitief in gebruik neem. Op dit moment gebruik ik een laptop met 8 GB geheugen en die is aan het eind van zijn latijn (scherm werkt niet goed meer). Virtualisatie lukt wel aardig, maar soms merk ik dat ik tegen de grenzen aan loop.