Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:
  • 192.088 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
Christiano007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:07:
Wat vinden jullie de lekkerste kant en klare BBQ saus?
noem mij maar simpel, maar ik vind die van Remia, de American BBQ saus wel erg lekker. Mijn favorieten zijn dan Black jack, smokey bbq sauce en Sweet dalton (met wat honing). Ik heb nog een flesje Santa Maria American BBQ Sauce Kentucky Whiskey staan, ben wel erg benieuwd hoe die zal smaken. Soms maak ik zelf wat, maar dat lukt me nog niet zo goed. Laatst TGI Fridays Jack Daniels Grill Glaze saus gemaakt, en die was wel goed gelukt, echt een aanrader!. Misschien gewoon meer oefenen...

Kruidenmixen maak ik ook zelf, en dat lukt juist prima.
Widow schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:16:
I...ik vraag me af waarom ze die dingen zo groot maken dat ze met 4 uur nog niet weggebrand zijn.
Als je een Kamado achtige BBQ hebt wil je graag grote stukken hebben. Dit omdat de kleinere stukken de luchtroosters soms blokkeren, waardoor je BBQ uit zou gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door elhopo op 12-05-2016 08:33 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Musta schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:23:
De buitenkant was wel erg heet toen ik de zijkanten en bovenkant wou openzetten. Binnen ook natuurlijk, maar aan de indirecte kant merkte ik toch wel op dat t niet zo heet was. 14 is veel, ik had niks erin gezet en deed het met een stuk of 8-10 in de starter eerst. Volgende keer zal ik wel een paar erin zetten ook.
Btw heb je de burgers alleen indirect gedaan? of ook nog direct?
Ik doe burgers eigenlijk altijd direct, als ze vrij dik zijn leg ik ze daarna nog even aan de zijkant indirect. Nadeel (of voordeel :P) is dat ik wel van bleu/rood houdt, sowieso kan dat geen kwaad bij rundvlees, dus ik doe het maar een beetje op de gok, heb geen thermometer nog namelijk..

Die ecobrasa briketten zijn niet zo groot, maar er komt echt een berg warmte vanaf. Kan makkelijk met minder af, vooral als we maar erg kort bbqen met wat groente en burgers voor 2, moet de WGA nog wat vaker gebruiken en dan komt dat tweaken van hoeveelheden vanzelf goed :) Maar omdat ik vooral grill nog, laat ik eigenlijk altijd het deksel eraf dus over die warmteproductie kan ik nog weinig roepen..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
2Dutch schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Ik doe burgers eigenlijk altijd direct, als ze vrij dik zijn leg ik ze daarna nog even aan de zijkant indirect. Nadeel (of voordeel :P) is dat ik wel van bleu/rood houdt, sowieso kan dat geen kwaad bij rundvlees, dus ik doe het maar een beetje op de gok, heb geen thermometer nog namelijk..
Rauw rundergehakt (burgers) kan natuurlijk wel kwaad, als de hygiëne bij jou, de slager,opslag, etc niet 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Fly-guy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:06:
Rauw rundergehakt (burgers) kan natuurlijk wel kwaad, als de hygiëne bij jou, de slager,opslag, etc niet 100% is.
Klopt zeker, maar ik ga geen rauwe burgers eten hoor..hoogstens dat er nog een licht zweempje in zit zeg maar, daarom wil ik graag netjes met een thermometer gaan werken. Meestal angus beef van de frozen butcher, daar heb ik wel een goed gevoel bij en zijn sowieso niet zo extreem dik. Met die halve kilo's die er soms pp in een burger worden gedraaid heb je wel meer geduld nodig :+ Anders krijg je het zwart van buiten rauw van binnen effect wat je veel ziet bij ongeduldige bbq-ers.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:04
Hoe hebben de eigenaren van een Weber57 de keuze gemaakt voor welke versie ze hebben gehaald.
Als in de originele of de GBS etc.
Enige nadeel van de GBS is lastiger kolen bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:39:
Hoe hebben de eigenaren van een Weber57 de keuze gemaakt voor welke versie ze hebben gehaald.
Waarom zou het lastiger zijn om de kolen bij te vullen?
In het midden heb je een groot gat om bij te vullen en aan de zijkant kan je het rooster nog makkelijk oplichten.

Heb gisteren voor de 2de keer de GBS gebruikt, en bevalt prima (kom van de 47cm compact kettle af) maar de extra ruimte is ideaal ook al ben je met z'n 2e. want nu kan je bijvoorbeeld de grillpan gebruiken voor aardappels.en de ruimte eromheen voor het vlees.

Verder zou ik er sowieso 1tje kopen met aspan eronder want dat systeem werkt ideaal met schoonmaken.
Ik had de pan namelijk helemaal vol zitten na het pizza's pakken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/bbq/ab58121f-4640-40ce-8304-82d69da26dc6.jpg

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:39:
Stukje prijskwaliteit. Het GBS rooster past ook in de gewone, dus mocht ik het achteraf toch missen, kan ik het alsnog kopen. Maar vooral, de GBS accessoires zijn duur en als ik toch een pan/grillrooster etc wil, dan heb ik liever de vrije keuze dan dat ik hun pannetjes moet kopen.
De GBS is best duur en de accessoires nog duurder, dat hield mij vooral tegen.
Wat wel fijn is. is de dekselhouder. De losse houders, die ik ook heb, zijn toch wel minder fijn dan die van GBS.

Ik heb de One Touch Premium versie, die nu anders heet. Maar ik ben wel heel blij met de as opvanger onder de bbq. Die zou ik niet willen missen :)

edit: GMTA wat betreft de "asbak" eronder :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:02
Hoi,

Ik heb een nieuwe barbecue gekocht: een Weber Jumbo Joe.

Wat doen jullie met de barbecue voor het daadwerkelijk eerste gebruik? Een keer goed stoken om de fabrikage lucht en chemicaliën eruit te krijgen werd op YouTube gegeven als suggestie. Doen jullie dit ook?

[ Voor 6% gewijzigd door AMD1800 op 12-05-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:59:
Hoi,

Wat doen jullie met de barbecue voor het daadwerkelijk eerste gebruik? Een keer goed stoken om fabrikage lucht werd op YouTube gegeven als suggestie. Doen jullie dit ook?
Heb ik wel gedaan, en daarna er pizza's op gebakken aangezien de BBQ dan toch al heet is.
Nomad schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:48:
[...]

Stukje prijskwaliteit. Het GBS rooster past ook in de gewone, dus mocht ik het achteraf toch missen, kan ik het alsnog kopen. Maar vooral, de GBS accessoires zijn duur en als ik toch een pan/grillrooster etc wil, dan heb ik liever de vrije keuze dan dat ik hun pannetjes moet kopen.
De GBS is best duur en de accessoires nog duurder, dat hield mij vooral tegen.
Wat wel fijn is. is de dekselhouder. De losse houders, die ik ook heb, zijn toch wel minder fijn dan die van GBS.

Ik heb de One Touch Premium versie, die nu anders heet. Maar ik ben wel heel blij met de as opvanger onder de bbq. Die zou ik niet willen missen :)

edit: GMTA wat betreft de "asbak" eronder :)
Ik vond het prijsverschil tussen de GBS en de niet GBS (worden die nog gemaakt want kom ze minder tegen in de webwinkels) wel meevallen.

Niet GBS
http://www.barbequeshop.n...l#algemeen_info_container

Wel GBS inclusief grillpan voor €299:
http://www.tuinmeubelenco...special-gbs-black-p172788

En de accessoires zijn idd duur :/ maar het voelt allemaal wel super degelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tinusvolkel schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:04:
[...]

Heb ik wel gedaan, en daarna er pizza's op gebakken aangezien de BBQ dan toch al heet is.

[...]

Ik vond het prijsverschil tussen de GBS en de niet GBS (worden die nog gemaakt want kom ze minder tegen in de webwinkels) wel meevallen.

Niet GBS
http://www.barbequeshop.n...l#algemeen_info_container

Wel GBS inclusief grillpan voor €299:
http://www.tuinmeubelenco...special-gbs-black-p172788

En de accessoires zijn idd duur :/ maar het voelt allemaal wel super degelijk aan.
Ik heb de 57 niet GBS nieuw gekocht voor 150 euro. Dan is het verschil wel flink groter.
Hij is nu 162.50 zie ik:
https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#91707
En iedereen heeft mensen genoeg om zich heen met rentepunten te over, dus dat mag de beperking niet zijn.
160 vs 299...dan is het verschil wel erg groot en vind ik het de meerprijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tinusvolkel schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:47:
Heb gisteren voor de 2de keer de GBS gebruikt, en bevalt prima (kom van de 47cm compact kettle af) maar de extra ruimte is ideaal ook al ben je met z'n 2e. want nu kan je bijvoorbeeld de grillpan gebruiken voor aardappels.en de ruimte eromheen voor het vlees.
[afbeelding]
Yummy :) Dit spreekt mij ook aan, maar de Weber-accessoires zijn fors aan de prijs idd, maar goed ga maar eens een Le Creuset pan halen. Bovendien heb je nu wel altijd een Weber-accessoire te vragen voor je verjaardag :+

Zie ik het overigens goed dat jouw GBS-rooster dus dat uitneembare deel in het midden + 2 klapbare stukken voor het bijvullen van briketten/kolen heeft? Volgens mij zijn er ook non-GBS-roosters die die 2 klapbare stukken hebben,maar either way: die bijvuloptie is ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

2Dutch schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:10:
[...]

Yummy :) Dit spreekt mij ook aan, maar de Weber-accessoires zijn fors aan de prijs idd, maar goed ga maar eens een Le Creuset pan halen. Bovendien heb je nu wel altijd een Weber-accessoire te vragen voor je verjaardag :+

Zie ik het overigens goed dat jouw GBS-rooster dus dat uitneembare deel in het midden + 2 klapbare stukken voor het bijvullen van briketten/kolen heeft? Volgens mij zijn er ook non-GBS-roosters die die 2 klapbare stukken hebben,maar either way: die bijvuloptie is ideaal :)
Klopt. de Non-GBS heeft ook de zijkanten die je op kan tillen/kantelen voor bijvullen. Het gat in het midden is het "gbs" systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Nomad schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:10:
[...]

Ik heb de 57 niet GBS nieuw gekocht voor 150 euro. Dan is het verschil wel flink groter.
Hij is nu 162.50 zie ik:
https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#91707
En iedereen heeft mensen genoeg om zich heen met rentepunten te over, dus dat mag de beperking niet zijn.
160 vs 299...dan is het verschil wel erg groot en vind ik het de meerprijs niet waard.
Hier helaas geen rente punten in mijn omgeving...
Maar als je de kosten van de grillpan eraf haalt dan hou je €160 vs €230 over, dus dan betaal je 70 euro voor het GBS rooster en de deksel houder. maar iedereen moet natuurlijk zelf weten of je het waard vind.
2Dutch schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:10:
[...]

Het smaakte idd goed :) en met de accessoires kun je wat meer experimenteren :9
Dat vragen voor de verjaardag doe ik hier ook :*)
Ben nog ooit van plan om de sear grate te vragen, alleen twijfel of het veel meerwaarde heeft, dus zijn er tweakers die hier al positief gebruik van maken?

En van het rooster klopt ook wat Nomad al aangaf

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-05-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:59:
Hoi,

Wat doen jullie met de barbecue voor het daadwerkelijk eerste gebruik? Een keer goed stoken om de fabrikage lucht en chemicaliën eruit te krijgen werd op YouTube gegeven als suggestie. Doen jullie dit ook?
Ik doe het ook nadat ik de BBQ gereinigd heb. Ik heb zo'n starter en daarmee stook ik eerst wat houtskool op, die doe ik vervolgens in de BBQ met wat extra kolen en dan de kap erop. Dan kan alles ff flink warm worden. Dan een tijdje zonder kap zodat de warm geworden kolen verse lucht krijgen. Daarna de kap er weer op, en dan kan je op de thermometer zien dat ie echt flink heet wordt :) mijn meter loopt tot 350 graden, en daar gaat ie ver overheen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09-2024
Weet een van jullie of er nog ergens een Firestarter in de aanbieding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:05
RobertoBravo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:23:
Ja hoor. Hier
:)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik denk dat de knoop door is en ik voor een 57GBS ga uit Tinus zijn link.
Dan nog even inlezen over de kolen. Een snelle cursus how-to... Inbranden en dan beginnen met spareribs.

Aangezien de ruimte beperkt is (indirect, dus helft) en de tijd (3 uur), zijn spareribs dan eigenlijk wel handig als je 6-8 personen moet voeden?

Bedankt trouwens voor de antwoorden!

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
Hahaha ik klikte nog ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06 20:42

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:56:
Dan nog even inlezen over de kolen. Een snelle cursus how-to... Inbranden en dan beginnen met spareribs.

Aangezien de ruimte beperkt is (indirect, dus helft) en de tijd (3 uur), zijn spareribs dan eigenlijk wel handig als je 6-8 personen moet voeden?

Voor spare-ribs zie ik hier heel vaak die rekjes van de Ikea langskomen,dan zet je ze op hun kant en zou je genoeg kwijt moeten kunnen voor 6-8 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja die heb ik al.
Maar zal gewoon eens bestellen en dan zie ik wel hoe ik uitkom. Anders genoeg ander vlees erbij bestellen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:12:
Ja die heb ik al.
Maar zal gewoon eens bestellen en dan zie ik wel hoe ik uitkom. Anders genoeg ander vlees erbij bestellen 😁
Wat ik echt een perfecte combi vind met de Q is sous vide koken. Ik heb zelf een andere, maar zou deze in de toekomst graag willen kopen
En na 30 uren in de sous-vide ga ik ze aflakken en op de bbq op de directe manier nog even carameliseren en de saus zijn werk laten doen. Resultaat is ontzettend mals, echt heel goed....maar je hebt niet de rooksmaak/ring die je krijgt op de 3/2/1 methode. Ik vind dat niet zo erg, het resultaat smaakt echt goed..
En met zo'n Anova kan je echt 10kilo tegelijk klaarmaken en gezien je ze maar een 10 minuutjes op de Q nodig hebt, kan je heel snel vrij veel voedsel klaarmaken.

Maar ook voor wild (lever, hert, biefstuk etc) is Sous-vide gewoon een mooie manier. Het is een mooie toevoeging op mijn lol met de Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Nomad schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:20:
[...]

maar je hebt niet de rooksmaak/ring die je krijgt op de 3/2/1 methode. Ik vind dat niet zo erg, het resultaat smaakt echt goed..
Een beetje liquid smoke in je vacuumzak doet wonderen voor de rooksmaak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fly-guy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:22:
[...]

Een beetje liquid smoke in je vacuumzak doet wonderen voor de rooksmaak ;)
Klopt hoor en hoewel ik dat niet actief gebruik, zit het soms wel verwerkt in mobsausjes volgens mij en die gebruik ik wel af en toe.

Het is maar een tip. Ik houd van goed bereid voedsel, maar niet van super veel werk. En sous-vide maakt mij blij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Bij de aldi outlet in Groningen aan de reitdiephaven staan nog pallets vol met van die dingen voor €3 per stuk. Het is gewoon formaat groot.

Als je liever een kleinere wilt, kun je die halen bij de Action voor €5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Leuk ding die Anova!
De link werkt hier niet, maar zie dat die nu met €50,-* te krijgen is.

*korting dus

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-05-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

:o
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Bij de aldi outlet in Groningen aan de reitdiephaven staan nog pallets vol met van die dingen voor €3 per stuk. Het is gewoon formaat groot.

ik woon daar 1 minuut vandaag. Waar is die outlet dan? Ken het niet. Een nieuwe voor 3 euro is geen slecht idee. De mijne is aardig doorgeroest P

edit: blijkbaar vrij nieuw. Ik loop er zo wel even langs :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 12-05-2016 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:49:
Leuk ding die Anova!
De link werkt hier niet, maar zie dat die nu met €50,- te krijgen is.
Anova voor 50 euro of met 50 euro korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Nomad schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:52:
[...]

ik woon daar 1 minuut vandaag. Waar is die outlet dan? Ken het niet. Een nieuwe voor 3 euro is geen slecht idee. De mijne is aardig doorgeroest P

Aha, je hebt hem dus al gevonden. Voor de mensen die minder bekend zijn: hier zit ie. Ingang zit direct tegenover de ingang van de action.

Als je nog goedkoop ingevroren vlees wilt proberen of barbecue gereedschap zoekt kun je ook even kijken bij de maxx outlet, Friesestraatweg 145. Als je goed zoekt kun je een Tang kopen voor €1 bijvoorbeeld. Verder een deel assortiment van barbecook, gereedschap met houten handvat voor €4 per stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:56
NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:56:

Gewoon standing ribs dmv stalen pennen. Op een 57 zou je dan uitgaande van babybacks toch wel een kilootje of 10 tegelijk moeten kunnen doen! Ik doe op mijn Pro-Q Frontier (43cm) standing ribs per laag 7 tot 8 kg.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 01:19
Nomad schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:52:
[...]

Koop ajb een weber. Die goedkope meuk werkt vaak niet zo best, ondanks dat het zo'n simpel design is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:44:
[...]

http://www.action.nl/houtskoolstarter-metaal-dia-ca-16cm die idd! haal em meteen. Groningen is behoorlijk uit de buurt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Paganstars schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:22:
[...]

Gewoon standing ribs dmv stalen pennen. Op een 57 zou je dan uitgaande van babybacks toch wel een kilootje of 10 tegelijk moeten kunnen doen! Ik doe op mijn Pro-Q Frontier (43cm) standing ribs per laag 7 tot 8 kg.
Interesting... hoe doe je dat precies? Ik heb namelijk een 43cm BGE en doe eigenlijk max zo'n 3 a 4 kg met het Ikea rekje.
Heb eens gegoogled, maar vind niet terug hoe je dat met baby backs kan doen.
Toevallig een fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
418O2 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:25:
[...]

Koop ajb een weber. Die goedkope meuk werkt vaak niet zo best, ondanks dat het zo'n simpel design is
Het is toch gewoon een koker, wat kan daar nu niet aan werken? (afgezien van staalkwaliteit en hittebestendigheid hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 01:19
RobertoBravo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:30:
[...]

Het is toch gewoon een koker, wat kan daar nu niet aan werken? (afgezien van staalkwaliteit en hittebestendigheid hoor)
Ja kweenie. Ik heb wel eens iets met zo'n goedkope gedaan, maar die ging lang niet zo lekker als de Weber. Had ook een Platte bodem, denk dat dat wel meespeelde.

Zon ding kost drie tientjes en gaat heel lang mee. waarom zou je er op besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
418O2 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:43:
[...]

Ja kweenie. Ik heb wel eens iets met zo'n goedkope gedaan, maar die ging lang niet zo lekker als de Weber. Had ook een Platte bodem, denk dat dat wel meespeelde.

Zon ding kost drie tientjes en gaat heel lang mee. waarom zou je er op besparen
Zit nu 11 hoog op klein balkon dus bbqen komt er niet altijd van, de complete bbq uitrusting van weber komt wel tegelijkertijd met mijn tuin ;) maar ik snap je punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Maverick! schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:29:
[...]

Interesting... hoe doe je dat precies? Ik heb namelijk een 43cm BGE en doe eigenlijk max zo'n 3 a 4 kg met het Ikea rekje.
Heb eens gegoogled, maar vind niet terug hoe je dat met baby backs kan doen.
Toevallig een fotootje?
Helaas geen foto. Voordeel van deze manier itt ribracks is dat ribracks vrijveel ruimte innemen. Wat je moet doen zijn de slabs op dezelfde manier rijgen als sate! Houdt tussen iedere slab ongeveer 4 a 5 mm ertussen (kan minder maar dan zal je garingstijd ook langer worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Ik heb nu ook geen originele volgens mij (tuinland eigen merk ofzo meen ik toen)...heeft het nu 6 jaar volgehouden en is nog steeds eigenlijk prima. Maar wel flink verroest (staat al 6 jaar buiten ook). Deze van de aldi is een maatje groter, wat mij ook goed uitkomt en voor 3 euro is het een no-brainer.
Ik heb nog nooit gehad dat de starter niet werkte met 3 aanmaakblokjes, dus ik heb nog niet het gevoel dat een echte weber meerwaarde bied. En voor 1/10e van de prijs...plus dat ik er vast weer wat jaartjes mee kan doen....ik vind het prima zo :)
RobertoBravo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:58:
[...]

Zit nu 11 hoog op klein balkon dus bbqen komt er niet altijd van, de complete bbq uitrusting van weber komt wel tegelijkertijd met mijn tuin ;) maar ik snap je punt
Ik zit 6 hoog (van 12 verdiepingen flat) en heb zowel een 57cm weber als een weber GA. En ik barbecue nagenoeg wekelijks...en vaker met lekker weer. De buren hebben er geen last van zeggen ze, het waait ook van de flat af qua rook. En af en toe gaat er een stukje vlees over de railing naar de buren :)

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 12-05-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Rmg

RobertoBravo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:30:
[...]

Bij een Weber is wat meer aan lucht toevoer gedacht.

Dit is de binnenkant van een weber:
Afbeeldingslocatie: https://weber-recipe-database-production.imgix.net/technique_course5b/technique_course5b_1.jpg?w=600&h=600&fit=crop&crop=faces

Zo'n weber geval is makkelijker. groter schoorsteen effect brand sneller.

Zelf heb ik een 3 euro geval, wat ik doe is een cirkel van briketten opstapelen en in het midden een aanmaakblokje. Omdat je goedkope starter dan ineens meer lucht krijgt gaat het mooi snel. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 22:57
[...]

Wat een onzin... Waarom werkt dat niet best? Ik heb zelf een starter van de Aldi (gekocht voor 4 euro) en hij werkt perfect. Enige wat mist bij de goedkopere starters is dat hij iets sneller lelijk wordt en iets minder bescherming bied tegen de warmte. Ik zou zo niet weten waarom ik een starter moet kopen van Weber. Normaal deel ik je mening dat Weber de beste keuze is, maar in dit geval is een goedkope prima te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

grote_oever schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:15:
[...]

Wat een onzin... Waarom werkt dat niet best? Ik heb zelf een starter van de Aldi (gekocht voor 4 euro) en hij werkt perfect. Enige wat mist bij de goedkopere starters is dat hij iets sneller lelijk wordt en iets minder bescherming bied tegen de warmte. Ik zou zo niet weten waarom ik een starter moet kopen van Weber. Normaal deel ik je mening dat Weber de beste keuze is, maar in dit geval is een goedkope prima te doen...
1) Koop dezelfde maat maar dan van weber
2) Zet ze naast elkaar
3) Gooi in beide exact evenveel briketten
4) Leg onder beide exact hetzelfde starters materiaal (tip; neem bruine aanmaak blokjes in dit geval)
5) Steek beide tegelijk aan

6) Watch, learn and be suprised !

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Paganstars schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:59:
[...]

Helaas geen foto. Voordeel van deze manier itt ribracks is dat ribracks vrijveel ruimte innemen. Wat je moet doen zijn de slabs op dezelfde manier rijgen als sate! Houdt tussen iedere slab ongeveer 4 a 5 mm ertussen (kan minder maar dan zal je garingstijd ook langer worden).
Duidelijk!
Ga ik zeker eens proberen. Alleen geschikte pinnen zien uit te halen. Houten sate stokjes werken niet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zijn er hier tweakers die het 'minder rokerige smaakje' van kokosbriketten compenseren door er wat hout(snippers) bij te doen bij gerechten waar de rooksmaak echt wat toevoegt? Heb nog rookplankjes liggen om te proberen, daar niet van, maar ik vroeg me af of ik de enige ben die nog een beetje moet wennen aan kokosbriketten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
2Dutch schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:18:
Zijn er hier tweakers die het 'minder rokerige smaakje' van kokosbriketten compenseren door er wat hout(snippers) bij te doen bij gerechten waar de rooksmaak echt wat toevoegt? Heb nog rookplankjes liggen om te proberen, daar niet van, maar ik vroeg me af of ik de enige ben die nog een beetje moet wennen aan kokosbriketten :)
Rooksmaak moet niet van briketten of houtskool komen. Als dat wel zo is dan doe je of iets fout of je hebt de verkeerde houtskool / briketten. Ideaal gezien wil je zelf zoveel mogelijk controle hebben over de smaak. Als je houtskool / briketten ook smaak afgeven dan ben je die invloed kwijt, je weet vaak niet wat voor hout de fabrikant heeft gebruikt. Bij sommige gerechten voeg ik rookhout toe, dat komt de smaak dan ten goede. Bij andere gerechten doe ik dat niet, omdat het niets toevoegt.

Houtskool en briketten zijn voor hitte, rookhout is voor de smaak. Zie ook dit stukje:

http://amazingribs.com/ti...ique/zen_of_charcoal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

elhopo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:32:
[...]

Rooksmaak moet niet van briketten of houtskool komen. Als dat wel zo is dan doe je of iets fout of je hebt de verkeerde houtskool / briketten. Ideaal gezien wil je zelf zoveel mogelijk controle hebben over de smaak. Als je houtskool / briketten ook smaak afgeven dan ben je die invloed kwijt, je weet vaak niet wat voor hout de fabrikant heeft gebruikt. Bij sommige gerechten voeg ik rookhout toe, dat komt de smaak dan ten goede. Bij andere gerechten doe ik dat niet, omdat het niets toevoegt.

Houtskool en briketten zijn voor hitte, rookhout is voor de smaak. Zie ook dit stukje:

Als ze echt alleen voor hitte zijn kun je toch net zo goed op gas koken? (ik denk niet dat ze alleen voor hitte zijn en 100 procent invloed heb je gewoon niet op BBQ-en)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraagje

Vorig jaar had ik bij de lidl de perfecte aanmaakblokjes gevonden,
Een soort rolletjes van strooi met was. branden meteen, bleven precies lang genoeg branden, en lieten ook geen zooi of smaak na.

MAar die zijn nu op :(
iemand enig idee hoe die heten of waar ze te koop zijn ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
heuveltje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:10:
Vraagje

Vorig jaar had ik bij de lidl de perfecte aanmaakblokjes gevonden,
Een soort rolletjes van strooi met was. branden meteen, bleven precies lang genoeg branden, en lieten ook geen zooi of smaak na.

MAar die zijn nu op :(
iemand enig idee hoe die heten of waar ze te koop zijn ?
Wokkels noemen ze die volgens mij. Bij iedere bbq zaak wel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Wat vinden jullie van deze Weber kokosbriketten? Is qua prijs wel interessant aangezien Gamma op eerste en tweede pinksterdag 20 procent korting geeft op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:26:
Wat vinden jullie van deze Weber kokosbriketten? Is qua prijs wel interessant aangezien Gamma op eerste en tweede pinksterdag 20 procent korting geeft op alles.
Toevoeging 9 kilo voor normaal 15 euro, dan dus 12 euro. Niet een gekke prijs. Geen ervaring met die briketten verder volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 12-05-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maverick! schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:41:
[...]

Duidelijk!
Ga ik zeker eens proberen. Alleen geschikte pinnen zien uit te halen. Houten sate stokjes werken niet denk ik?
Ah zo!
Heb het echt een paar keer moeten lezen voor ik het idee snapte.
Maar wij hebben idd van zo'n metalen spiesen. Is ook handiger mocht je ze willen (om)draaien, dan kan alles in 1 handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:26:
In dit topic hebben ze het ook over die briketten.

Kleine samenvatting:
Het is ook mijn ervaring dat ze vooral voor low and slow geschikt zijn. Hier de temperatuur ongeveer 150 graden met een volle brikettenstarter. Deze temperatuur (met alle schuiven open) wordt wel lang vastgehouden. Voor de steaks beter andere briketten nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fly-guy op 12-05-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mmm ik vind ze voor low slwo ook niks, laten bergen gele zooi achter die na een tijdje alles verstikken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
heuveltje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:42:
Mmm ik vind ze voor low slwo ook niks, laten bergen gele zooi achter die na een tijdje alles verstikken.
Dat zijn denk ik de oude briketten, of ook de nieuwe? Die kokosbriketten is sowieso een tijdelijk iets wat Weber niet standaard in het assortiment heeft begreep ik. De standaard briketten waren ook vernieuwd, maar hoe die zijn durf ik niet te zeggen.
Marzman schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:39:
[...]

Als ze echt alleen voor hitte zijn kun je toch net zo goed op gas koken? (ik denk niet dat ze alleen voor hitte zijn en 100 procent invloed heb je gewoon niet op BBQ-en)
Ideaal gezien bestaat houtskool uit 100% koolstof, en zijn alle andere stoffen eruit. De smaak ontstaat doordat vleessappen en vet op de hete kooltjes komen, en de rook die daarbij vrijkomt geeft smaak af. Daarom hebben veel gasbarbecues ook flavour bars. Die worden flink heet omdat er een gasvlam onder zit. Vleessappen die daarop terecht komen geven een soortgelijk effect, en dus een vergelijkbare smaak. Hierdoor smaken veel dingen voor het grillen niet heel anders van een gasbbq dan van een houtskool bbq. Indirect is echter een heel ander verhaal, maardat gaat op een gasbbq tegenwoordig ook makkelijker door speciale rookboxen enzo.

Een grootverschil is wel dat gas bestaat uit koolstof en waterstof, waarbij bij verbranding CO2 en H2O vrijkomen. H2O is water, en dus is de verbranding wat vochtiger. Tot zover de theorie, in de praktijk zitten er in dikke stukken hout soms nog wat niet verkoolde resten, die kunnen ook nog wat smaak afgeven. Ook is smaak natuurlijk iets persoonlijks. De een proeft het wel, de ander niet.

In de link naar amazingribs wordt het prima uitgelegd, voldoende leesvoer in ieder geval.

[ Voor 60% gewijzigd door elhopo op 12-05-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 22:57
j1nx schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:26:
[...]

1) Koop dezelfde maat maar dan van weber
2) Zet ze naast elkaar
3) Gooi in beide exact evenveel briketten
4) Leg onder beide exact hetzelfde starters materiaal (tip; neem bruine aanmaak blokjes in dit geval)
5) Steek beide tegelijk aan

6) Watch, learn and be suprised !
Ik zeg niet dat weber dezelfde kwaliteit is als de cheapass starter, maar zeggen dat het meuk is en niet werkt klopt dus niet. Het werkt hier gewoon goed. Misschien wel meer aanmaakblokjes, maar ik zou mijn aldi starter niet wegdoen. Prijsverschil is wel meer dan 20 euro (zonder korting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

[...]

Rooksmaak moet niet van briketten of houtskool komen. Als dat wel zo is dan doe je of iets fout of je hebt de verkeerde houtskool / briketten. <>
Mwah - ben ik niet met je eens. Ik gebruik Sligro houtskool en dat zijn grote stukken die lang branden in de kamado, echt prima spul en dat geeft bij low en slow zat rooksmaak (zoveel dat mensen het soms al te veel vinden). Ik vraag me echt af waar je je mening op baseert? Briketten soit, dat is leuk om iets warm of heet te houden maar dat kan een gas BBQ ook. Goed houtskool doet wat het moet doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:52

SaN

Christiano007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:07:
Wat vinden jullie de lekkerste kant en klare BBQ saus?
Ik heb inderdaad nog geen blues hog geprobeerd ;-) maar voor mij blijft het de Stockyard KC Pitmaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[...]

Hmm, vermoed ik dat het met de cheape houtskool te maken had, deze rookte wel heel erg moet ik zeggen, en was ook verre van "schoon". Kwam vaak genoeg wat takjes en co tegen...onbewust wat rookhout? :+
Thx voor de link, daar wordt gezegd: Lump tends to produce more smoke flavor because large pieces may not be fully carbonized.

Experimenteren met rookhout lijkt me wel leuk, staat ook nog op de to do ;) Sowieso ook eens goede kwaliteit houtskool in huis halen voor een blinde test :P

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 12-05-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Maverick! schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:41:
[...]

Duidelijk!
Nope 😂. Die pinnen van mij zijn 30cm ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Paganstars schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:14:
[...]

Nope 😂. Die pinnen van mij zijn 30cm ofzo
Kan wel, maar dan als rondje.
Niet echt efficient, maar beter dan plat.
https://www.dropbox.com/s...e8Ihp3pF_gPVaoLUcQma?dl=0

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

grote_oever schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:36:
[...]

Ik zeg niet dat weber dezelfde kwaliteit is als de cheapass starter, maar zeggen dat het meuk is en niet werkt klopt dus niet. Het werkt hier gewoon goed. Misschien wel meer aanmaakblokjes, maar ik zou mijn aldi starter niet wegdoen. Prijsverschil is wel meer dan 20 euro (zonder korting)
Ik heb ook zo'n Aldi ding, werkt perfect. Het kost weinig werk de kolen zo aan te steken en het levert veel rook en vlammen op (en dat is een leuk begin van de BBQ ;) ). Jammer eigenlijk dat ik dat ding in mijn huidige BBQ niet meer nodig heb. Zo'n Weber-starter zal vast beter of mooier zijn, maar dat Aldi ding is zijn geld meer dan waard :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
peeweeherman schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:29:
[...]

Kan wel, maar dan als rondje.
Niet echt efficient, maar beter dan plat.
https://www.dropbox.com/s...e8Ihp3pF_gPVaoLUcQma?dl=0
Kan wel maar dan boet je wel in op hoeveelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Paganstars schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:18:
[...]

Kan wel maar dan boet je wel in op hoeveelheid
True, maar in dit geval wou ik dat de warme lucht langs de vleeskant van de ribben ging.
Ik heb ook geen rack om ze in te zetten.

Ik gebruik ook black ranch, maar inderdaad grote lompe stukken.
Ik denk wel dat het klopt dat dit voor extra rooksmaak zorgt, en ben het er ook mee eens dat dit eigenlijk niet door de kolen maar door extra rookhout moet worden geregeld.
Nog 20 kilo en dan ga ik eens Dammers proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door peeweeherman op 12-05-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb de 57 weber en vul altijd de helft met briketten. Nu heb ik weleens dat iets te snel gaat en aanbrand, op het hete deel van de bbq. Is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Ik heb wel een 46. Stapel je de kolen hoger dan 1 laag.
Gebruik je het deksel? Hoe is de stand van de luchtgaten onder en boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ook wat watvoor briketten gebruik je? Hout of Kokos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
NeutraleTeun schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:51:
[...]

Ah zo!
Heb het echt een paar keer moeten lezen voor ik het idee snapte.
Maar wij hebben idd van zo'n metalen spiesen. Is ook handiger mocht je ze willen (om)draaien, dan kan alles in 1 handeling.
Haha sorry :)
OK, ik ga eens kijken voor metalen spiesen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 19:30
Ik werk nu door de briketten in de BBQ te flikkeren, lampenolie er op te donderen en de boel aan te steken. Maar dan is de hele barbecue erg heet in het begin. Zijn er betere methodes om verschillende zones te creëren of om de temperatuur mooi stabiel te houden? Ik heb een cheapass gamma kogelbbq :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

heuveltje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:42:
Volgens mij zijn dat idd het oude type briketten. Ik had die vorig seizoen ook en die gele zooi is inderdaad verschrikkelijk irritant (ook met schoonmaken).

Gisteren echter een nieuwe grote zak Weber long lasting briketten gehaald, deze hebben gewoon grijze as en dpen het naar mijn idee ook langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
AMD1800 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:13:
[...]

Aha, je hebt hem dus al gevonden. Voor de mensen die minder bekend zijn: hier zit ie. Ingang zit direct tegenover de ingang van de action.

Als je nog goedkoop ingevroren vlees wilt proberen of barbecue gereedschap zoekt kun je ook even kijken bij de maxx outlet, Friesestraatweg 145. Als je goed zoekt kun je een Tang kopen voor €1 bijvoorbeeld. Verder een deel assortiment van barbecook, gereedschap met houten handvat voor €4 per stuk
Heb me laten vertellen dat dat vlees bij het Gildehuus weg komt (Ebbingestraat), heb het niet geverifieerd... Ik vind Maxx er niet heel goedkoop mee als je nagaat dat het spul al lang ingevroren ligt (ja ik kijk er regelmatig even ;))
Marzman schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:39:
[...]

Kon je met kool/briketten niet heter dan met gas?
Daarnaast... bbq doe je op houtskool of briketten. Gas gebruik je om aardappels op te koken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
NoepZor schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:25:
Ik werk nu door de briketten in de BBQ te flikkeren, lampenolie er op te donderen en de boel aan te steken. Maar dan is de hele barbecue erg heet in het begin. Zijn er betere methodes om verschillende zones te creëren of om de temperatuur mooi stabiel te houden? Ik heb een cheapass gamma kogelbbq :P
Holy fing shitballs... Serieus lampenolie? Jou vlees zou ik niet eens willen aanraken met een poolstok!

Koop gewoon een cheapass kolenstarter om je kolen aan te maken (is in voorgaande posts ook al besproken), koop een baksteen, wikkel deze in alu folie (vuurschot) plaats deze op ongeveer 1/3 van je ketel, ram iets van 10 kooltjes in de starter en een iets van 20 kooltjes (afhankelijk van de grote van je ketel) naast de baksteen, zoorg voor een klein kuiltje in de kolen (ja een minion method).

Als de kolen in de starter heet zijn en een klein as laagje hebben, dump ze in het voorgaande gemaakte kuiltje.

Doe de deksel erop en wacht totdat de ketel helemaal warm is (tipje koop een dome thermometer).

[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 13-05-2016 09:35 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Damn..nasty! Scoor een cheape brikettenstarter: werkt als een malle door de schoorsteenwerking :)
Zou met die olieperikelen meteen stoppen als ik jou was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Op tweakers verwachten we een beetje eigen inzet... je kent het wel ;)

Maar echt.. dit is een grapje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Ik zou het zelf ook niet met lampenolie doen, maar brandt dat spul niet gewoon helemaal op voordat je er vlees op gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Gadgeteer schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:31:
[...]

Heb me laten vertellen dat dat vlees bij het Gildehuus weg komt (Ebbingestraat), heb het niet geverifieerd... Ik vind Maxx er niet heel goedkoop mee als je nagaat dat het spul al lang ingevroren ligt (ja ik kijk er regelmatig even
Aha, dan was het sowieso ooit goed vlees. Maar ik vind het altijd maar tricky om zulk afgeprijst vlees te kopen. Heb eens gehoord dat men de houdbaarheidsdatum van het vlees gewoon mag aanpassen als ze het in een nieuwe verpakking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

elhopo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:07:
[...]

Dat zijn denk ik de oude briketten, of ook de nieuwe? Die kokosbriketten is sowieso een tijdelijk iets wat Weber niet standaard in het assortiment heeft begreep ik. De standaard briketten waren ook vernieuwd, maar hoe die zijn durf ik niet te zeggen.

.
Vorig jaar zomer geprobeerd, geen idee of dat oud of nieuw is :P
Toen een doos van 20kg ecobrassa gekocht, en daar doe ik het nog steeds mee, en ben er happy mee :)
Malt007 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:11:
[...]

Wokkels noemen ze die volgens mij. Bij iedere bbq zaak wel te krijgen.
Tnx. Ga ik even naar zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

[...]
Daarnaast... bbq doe je op houtskool of briketten. Gas gebruik je om aardappels op te koken ;)
Kolen gaan idd heter dan gas en briketten.
De bron van de hitte maakt niet heel veel uit bij BBQen, al geven kolen wel een klein beetje extra rooksmaak. Het gaat vooral om de sappen uit het vlees die op je warmtebron vallen, verdampen/verbranden en weer je vlees in gaan. Dit geeft de BBQ smaak. Dat lukt je dus niet op je gasfornuis, maar wel op een gasbbq (een Weber heeft hiervoor flavourizer bars: http://virtualwebergasgri...ll-about-flavorizer-bars/).

[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 13-05-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
AMD1800 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:54:
[...]

Aha, dan was het sowieso ooit goed vlees. Maar ik vind het altijd maar tricky om zulk afgeprijst vlees te kopen. Heb eens gehoord dat men de houdbaarheidsdatum van het vlees gewoon mag aanpassen als ze het in een nieuwe verpakking doen.
Weet niet of dat wel zo is. Er zijn erg strenge regels aan het herpakken van voedsel, denk dat de NVWA niet zomaar accepteert dat je de datums aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Zijn vrij dure grappen als ze je pakken! Ik heb het wel eens meegemaakt dat ze sjoemelde met de tijd borging en dat was per item een bedrag waarmee je een klein gezin een maand kan voeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 23:21
Yes, @Praxis deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Net beetje zitten zoeken en merk dat ik misschien wel op een beetje ongelukkig moment een Touch GBS (of algemeen bbq) wil kopen.
Die dingen kun/kon je voor zo'n €100,- goedkoper krijgen buiten het seizoen.

Weet iemand toevallig nog een adres of aanbieding, kleur maakt mij niet veel uit.
Nu ik de kennis heb dat het puur voor seizoen €100,- extra kost vind ik het even iets lastiger om gewoon zo te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CodeIT schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:05:
[...]

Kolen gaan idd heter dan gas en briketten.
De bron van de hitte maakt niet heel veel uit bij BBQen, al geven kolen wel een klein beetje extra rooksmaak. Het gaat vooral om de sappen uit het vlees die op je warmtebron vallen, verdampen/verbranden en weer je vlees in gaan. Dit geeft de BBQ smaak. Dat lukt je dus niet op je gasfornuis, maar wel op een gasbbq (een Weber heeft hiervoor flavourizer bars: http://virtualwebergasgri...ll-about-flavorizer-bars/).
Interessant. Dan kan zelfs een goedkope electrische bbq (met zo'n spiraal) goed zijn? Als vleessappen op die spiraal vallen krijg je dan ook een BBQ aroma.

Het blijft natuurlijk het leukste met kolen die je aan moet steken met aanmaakblokjes en veel rook en vlammen (wat je in een starter nog steeds hebt)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 19:30
Gadgeteer schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:43:
[...]

Op tweakers verwachten we een beetje eigen inzet... je kent het wel ;)

Maar echt.. dit is een grapje toch?
:$ nee. Uiteraard wel volledig weg laten branden zonder rooster er op. Op het moment van grillen is het gewoon kool dat brandt. Ik heb er volgens mij niets aan overgehouden. Maar ik zal me er eens in verdiepen. Brikettenstarter is denk ik sowieso wel nuttig om te hebben. Ik heb laatst nog een BBQ aangemaakt door wat strategisch geplaatste aanmaakblokjes. Het duurt dan wel even voordat alles goed aan is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

NoepZor schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:35:
Brikettenstarter is denk ik sowieso wel nuttig om te hebben. Ik heb laatst nog een BBQ aangemaakt door wat strategisch geplaatste aanmaakblokjes. Het duurt dan wel even voordat alles goed aan is.
Ik deed het voorheen door een soort van toren/piramide te bouwen van houtskool, met onderop een aantal aanmaakblokjes. Dan maak je dus een soort mini-schoorsteentje, werkt in ieder geval beter dan gewoon los wat blokjes mixen door de kolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 16:49
2Dutch schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:38:
[...]

Ik deed het voorheen door een soort van toren/piramide te bouwen van houtskool, met onderop een aantal aanmaakblokjes. Dan maak je dus een soort mini-schoorsteentje, werkt in ieder geval beter dan gewoon los wat blokjes mixen door de kolen :)
Ik gebruik meestal de Swissflame wokkels, maar als ik snel vuur wil hebben, dan wil ik ook nog wel eens een minuutje of 2 de onkruidbrander in mijn houtskool houden. Dat gaat echt vliegensvlug.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

coelho schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:47:
Ik gebruik meestal de Swissflame wokkels, maar als ik snel vuur wil hebben, dan wil ik ook nog wel eens een minuutje of 2 de onkruidbrander in mijn houtskool houden. Dat gaat echt vliegensvlug.
Verfbranders zie ik ook wel voorbijkomen. Harshoutjes (maya sticks) heb ik ook veel gebruikt, maar werd me te prijzig. Wel heerlijke geur en wordt goed heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Waarom allemaal zo'n haast....

Het belangrijkste ingrediënt van een goede BBQ is geduld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Wat keukenpapier vellen vol laten zuigen met zonnebloem olie. Die vellen op de bodem van je BBQ leggen zodat de bodem netjes bedekt is. Kolen/Briketten daar overuit spreiden zoals je normal ook over je bodem zou doen. Keuken papier op enkele plekken aansteken. Weg lopen, biertje openen, leeg drinken, vlees kan er op.

(ps. Dat was hoe ik mijn oude blokker BBQ altijd aanstak en een methode die ik nog wel eens gebruik voor mijn vuurkorf)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

2Dutch schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:38:
[...]

Dat doe ik ook maar dan mee 'kindling' oftewel aanmaakhoutjes voor openhaard.. gewoon vuurtje stoken, houtskool daar op, daar weer briketten op. De kindling vlamt als eerste, dat steekt kool aan en dat weer de briketten..
Zo'n brikkettens starter heb ik nog niet, maar dit werkt ook prima en je hebt er geen chemische aanmaakblokjes voor nodig..
En als ik echt vals wil spelen pak ik een dopje alcohol (strohrum 80 ofzo) en gooi dat over de smeulende zooi, dan vlamt het zo weer op.. en is natuurlijk leuk om de boel te 'flamberen' :7

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:53:
Waarom allemaal zo'n haast....

Het belangrijkste ingrediënt van een goede BBQ is geduld. :)
Hangt ervanaf wat je maakt natuurlijk.. ik gebruik mijn gas BBQ vaak als buitenkeuken om snel even wat vlees te grillen. uiteraard wel onder het genot van een biertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
ToolkiT schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:57:
[...]

Hangt ervanaf wat je maakt natuurlijk.. ik gebruik mijn gas BBQ vaak als buitenkeuken om snel even wat vlees te grillen. uiteraard wel onder het genot van een biertje ;)
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Oh_no,_not_this_shit_again.jpg

Gas BBQ is niks mis mee... andere tak van sport dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
ToolkiT schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:10:
[...]

[afbeelding]

Gas BBQ is niks mis mee... andere tak van sport dat wel.
haha,

Achja, een keer een andere discussie als Android vs Apple

Hoewel ik wel wat overeenkomsten zie met Apple en Weber.
  • Je betaald te veel voor het logo.
  • Het gaat lang mee, mits je er zuinig op bent.
  • Je weet van te voren dat het allemaal gewoon goed werkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gas is om op te koken is een beetje een zinloze discussie als iemand zijn bbq een buitenkeuken noemt.

Gas BBQ lijkt me prima als buitenkeuken om even een hamburgertje te grillen. Weber en Apple lijken me ook prima (en en redelijk waardevaste) producten al heb ik het alle drie niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Over aansteken.
Ik gebruik zelf zo'n geval voor mijn BGE:

Afbeeldingslocatie: http://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pf&source=%2Fpromofolder_nl%2Farticles%2F2011%2F06%2F26%2F672%2Fn_leenba025n0000066.jpg

Ik vind het ideaal. Je plaatst hem op de kolen (rekening houdend met hoeveel hotspots je wil), steekt hem in het stopcontact en 10 minuten later brandt je houtskool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Maverick! schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:30:
Over aansteken.
Ik gebruik zelf zo'n geval voor mijn BGE:

[afbeelding]

Ik vind het ideaal. Je plaatst hem op de kolen (rekening houdend met hoeveel hotspots je wil), steekt hem in het stopcontact en 10 minuten later brandt je houtskool.
Die vind ik er eerlijk gezegd nogal tricky uit zien. Dan liever een looflighter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Marzman schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:28:
Gas is om op te koken is een beetje een zinloze discussie als iemand zijn bbq een buitenkeuken noemt.

Gas BBQ lijkt me prima als buitenkeuken om even een hamburgertje te grillen. Weber en Apple lijken me ook prima (en en redelijk waardevaste) producten al heb ik het alle drie niet.
Met een gas BBQ kan je veel meer dan alleen burgers grillen hoor, je moet je stijl alleen wat aanpassen..
Heel Australie BBQt op gas en je kan daar heerlijk eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
zelfs low n slow kan op gas, maar mijn voorkeur heeft het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
coelho schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Die vind ik er eerlijk gezegd nogal tricky uit zien. Dan liever een looflighter.
Tricky in what way?
Gebruik hem al een tijd en heb nog geen mindere ervaring kunnen opdoen.

Looftlighter kende ik nog niet. Dus ff gegoogled en deze staat nu op nr 1 van mijn bbq verlanglijstje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Maverick! schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:47:
[...]

Tricky in what way?
Gebruik hem al een tijd en heb nog geen mindere ervaring kunnen opdoen.

Looftlighter kende ik nog niet. Dus ff gegoogled en deze staat nu op nr 1 van mijn bbq verlanglijstje :*)
Instabiel, plastic handvat, spiraal die gloeiend heet wordt. Het lijkt op een dompelaar zoals je water kookt of die in een frituurpan zit. Doet me denken aan iets wat je bij de Action haalt en waarbij je je moet afvragen of goedkoop geen duurkoop is. Maar misschien verkijk ik me er helemaal op en werkt het ding perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertoBravo
Heb er net een bij de Appie gehaald voor 8 euro, maar bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
coelho schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:25:
[...]

Instabiel, plastic handvat, spiraal die gloeiend heet wordt. Het lijkt op een dompelaar zoals je water kookt of die in een frituurpan zit. Doet me denken aan iets wat je bij de Action haalt en waarbij je je moet afvragen of goedkoop geen duurkoop is. Maar misschien verkijk ik me er helemaal op en werkt het ding perfect :)
Haha, volgens mij valt het wel mee.
Ik heb hem aangeschaft met een bon in mn kerstpakket waar je met punten iets kon bestellen. Dit was het enge waar ik iets mee kon en was blij verrast over de werking.
Maar de looftlighter zal vast een stuk beter zijn. Mag ook wel met een prijs x7 :+

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Dit topic is gesloten.