In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Verwijderd
Willen ze kinderen enthousiast maken voor space, komen ze met Tom Cruise aan...Pierre schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:31:
Top Gun in Space haha Tom Cruise in Space.
Nee echt serieus, men wil film maken in ISS, wat kan, want je gaat ook straks commerciele astronauten en toeristen in ISS krijgen.Pierre schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:31:
Top Gun in Space haha Tom Cruise in Space.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Eigenlijk zijn alle streams een kopie van het origineel met wat commentaar erbij. Ik zoek eigenlijk iemand die daar staat en en aan het filmen is (op afstand).
FreeReef.nl
Vroeger hadden we die mannetjes in witte jassen en badmutsen op.
[ Voor 31% gewijzigd door loekf2 op 27-05-2020 20:35 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
SpaceFlightNow heeft eigen cameras op de grond. Chris Bergen is op KSC.World Citizen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:34:
Hmm kennelijk kan ik geen stream vinden van iemand die op afstand dat ding aan het filmen is?
Eigenlijk zijn alle streams een kopie van het origineel met wat commentaar erbij. Ik zoek eigenlijk iemand die daar staat en en aan het filmen is (op afstand).
Dat is een goeie. Ik heb geprobeerd te googlen en kram hierop. https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag144.phpHennie-M schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Heb jij de beste tip om te bepalen wat 15graden is? Spacewalk installeren op je telefoon en met augmented reality bekijken welke sterrenbeelden er zijn en daar op doorgaan?
2 armen gestrekt met gebalde vuisten boven elkaar, en je komt volgens dit artikel 16gr. Dat komt aardig in de buurt van de 15 graden.
Het hoogtepunt van de Crew Dragon is ca. 35 graden boven de horizon in richting zuidzuidwest.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Het leidt de aandacht niet af van de dingen waarom het draait. Ik vermoed dat het daarmee te maken heeft.loekf2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:35:
Blijf die SpaceX ninjas met soort SM kap op en rugnummer heel apart vinden.
Vroeger hadden we die mannetjes in witte jassen en badmutsen op.
Misschien de NOS in de gaten houden. Zij beginnen om 22:00uur met een livestream. Ik heb geen idee welke beelden zij gebruiken.World Citizen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:34:
Hmm kennelijk kan ik geen stream vinden van iemand die op afstand dat ding aan het filmen is?
https://nos.nl/livestream...mtevlucht-van-spacex.html
Dat is ook waar in aan dacht. Lijkt er verdacht veel op.Pierre schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:37:
Die touchscreens draaien die op Windows?
[ Voor 14% gewijzigd door z0bin op 27-05-2020 20:39 ]
(zonder mondkapje)
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2020 20:50 ]
Zou mij verbazen, Tesla is ook Linux toch ? Moet iets van een Montavista of Redhat zijnz0bin schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:39:
[...]
Misschien de NOS in de gaten houden. Zij beginnen om 22:00uur met een livestream. Ik heb geen idee welke beelden zij gebruiken.
https://nos.nl/livestream...mtevlucht-van-spacex.html
[...]
Dat is ook waar in aan dacht. Lijkt er verdacht veel op.
Kijken ze nu naar schermen, of naar ramen, of zijn het ramen met ingebouwd holografische projectie van het scherm?
[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2020 20:56 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Touchscreen control ftwAW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:55:
Zo hé, die capsule ziet er echt stukken high-techy uit vergeleken met de spaceshuttle. Minimalisatie aan knoppen
Kijken ze nu naar schermen, of naar ramen, of zijn het ramen met ingebouwd holografische projectie van het scherm?
Ja logisch ook wel, de shuttle komt uit het 737 tijdperk (en de max ziet er nog steeds zo uit)AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:55:
Zo hé, die capsule ziet er echt stukken high-techy uit vergeleken met de spaceshuttle. Minimalisatie aan knoppen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
YouTubeJoostje123 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:58:
Waar is dit nu al te volgen?
Nou niet té futuristisch willen doen hé, het zijn gewoon maar schermenAW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:55:
Weet ik niet bij een rammelende op of neer reis. Dan zijn knopjes die je vast kan houden ook wel fijn tijdens de stress.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet eens holografische projecties en touch-gestures als knoppen dusXWB schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:02:
[...]
Nou niet té futuristisch willen doen hé, het zijn gewoon maar schermen
Daar kan ESA nog van leren, daar is de helft van de tijd alles in het Frans (hoewel Rosetta ook wel goed georgestreerd was).
Daar hebben ze straks nog meer dan voldoende tijd voor. Het is 19 uur naar het ISS en buiten het eerste en het laatste uur niet heel spannend voor een astronaut.AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:02:
Hopelijk vallen ze in die liggende houding daar niet in slaap
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ook dat hebben ze ongetwijfeld getest.franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:03:
[...]
Weet ik niet bij een rammelende op of neer reis. Dan zijn knopjes die je vast kan houden ook wel fijn tijdens de stress.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
/f/image/VolU2d6f1QGJjNC6o9PU68pL.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat er ergens iets van een manual te vinden is.
Ik ben benieuwd wat die schermen allemaal doen
Die grote hendel onder het middelste scherm.JvS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:05:
tijdens het lanceren heb je maar 1 knop nodig: Abort. Dat zal wel een fysieke knop zijn.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Dat linkerscherm is een soort flight sim, voor wanneer de astronauten zich vervelen.AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:06:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er ergens iets van een manual te vinden is.
Ik ben benieuwd wat die schermen allemaal doen
Ik vrees dat die knop er zelfs niet is... voordat een mens dat doorheeft is de boel al ontploft. Wordt allemaal softwarematig afgevangen en uitgevoerd. De enige fysieke knoppen in dat ding zijn volgens mij de mechanische dingen voor noodgevallen om uit de stoel te komen en de deur open te maken.JvS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:05:
tijdens het lanceren heb je maar 1 knop nodig: Abort. Dat zal wel een fysieke knop zijn.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Daarnet werd gezegd dat de astronauten zelf kunnen annuleren.MrWilliams schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:06:
[...]
Ik vrees dat die knop er zelfs niet is... voordat een mens dat doorheeft is de boel al ontploft.
Ook andere amerikaanse organisaties krijgen deze geweldige mediaproductie niet op orde hoor. Dit 90% SpaceX en 10% Nasa.Basekid schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:03:
Ik geef het de Amerikanen wel, ze zijn heel goed in het hele mediacircus om een launch. Interviews, twitter feets, mega veel camera angles etc..
Daar kan ESA nog van leren, daar is de helft van de tijd alles in het Frans (hoewel Rosetta ook wel goed georgestreerd was).
Maar dit is wel de juiste manier om mensen enthousiast te krijgen, en dus ook geld, voor de ultieme missie; occupy Mars.
GrapjasOsiris schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:07:
Ze bouwen de spanning richting de SCRUB wel op zeg, met al die videootjes
Maar als ze zaterdag poging 2 zouden doen, zou er dan nog zo'n media circus zijn? Beetje tweetjes recyclen enzo.
[ Voor 19% gewijzigd door Hennie-M op 27-05-2020 21:09 ]
Jawel, wat @MewBie zegt, de middelste hendel.MrWilliams schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:06:
[...]
Ik vrees dat die knop er zelfs niet is... voordat een mens dat doorheeft is de boel al ontploft. Wordt allemaal softwarematig afgevangen en uitgevoerd. De enige fysieke knoppen in dat ding zijn volgens mij de mechanische dingen voor noodgevallen om uit de stoel te komen en de deur open te maken.
Maar in principe gaat alles volautomatisch.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Nope, die centrale knop is inderdaad de abort voor de crewMrWilliams schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:06:
[...]
Ik vrees dat die knop er zelfs niet is... voordat een mens dat doorheeft is de boel al ontploft. Wordt allemaal softwarematig afgevangen en uitgevoerd. De enige fysieke knoppen in dat ding zijn volgens mij de mechanische dingen voor noodgevallen om uit de stoel te komen en de deur open te maken.
Dragon kan autonoom, via flight control op de grond en via de crew een abort doen.
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik neem aan dat zij ook een hoop checklists op die schermen zien die ge-PASS'ed moeten worden.XWB schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:07:
[...]
Daarnet werd gezegd dat de astronauten zelf kunnen annuleren.
Als er iets faalt (wat de controleleiding aan de grond ook wel zou zien) moeten hun ook het besluit kunnen nemen. Stel je voor dat de verbinding met de controleleiding er niet is door een probleem.
Ik denk dat je echt op safe wilt spelen.
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2020 21:09 ]
In space kunnen ze gebruik maken van een soort van toilet...MrWilliams schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:09:
Vraagje: Die gasten toch zeker wel een goede een luier om hè? Ze zitten bijna een dag in zo'n pak en kunnen geen kant op.
Voor je beeldvorming, ze zitten nu langer in de stoel op aarde dan straks in space....
[ Voor 12% gewijzigd door Bullet NL op 27-05-2020 21:10 ]
Ze blijven dus al die 19 uur zo liggend zitten? Of gaan ze na verloop van tijd nog een stukje bewegen in de capsule?Bullet NL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:09:
[...]
In space kunnen ze gebruik maken van een soort van toilet...
De stoel zal natuurlijk de main "post" blijven, maar ze kunnen straks wel door het vaartuig bewegen, incl een soort van toilet.AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:10:
[...]
Ze blijven dus al die 19 uur zo liggend zitten? Of gaan ze na verloop van tijd nog een stukje bewegen in de capsule?
Voor zover ik weet is het even een etmaal zo zitten.AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:10:
[...]
Ze blijven dus al die 19 uur zo liggend zitten? Of gaan ze na verloop van tijd nog een stukje bewegen in de capsule?
Het uitzicht erna maakt alles goed.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Dat is toch onmogelijk om je om te kleden in een Soyuz capsule? Ze zitten daar ook altijd met 3 man inSpooksel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:12:
Als de capsule eenmaal in de ruimte is kleden ze zich om, dat zie je bij Soyuz ook altijd. Lancering in een Sokol pak (wit) en bij aankomst dragen ze dan een blauwe jumpsuit.
Nu mogen ze niet meer uit hun stoel, dus gewoon in je pak plassen?Bullet NL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:11:
[...]
De stoel zal natuurlijk de main "post" blijven, maar ze kunnen straks wel door het vaartuig bewegen, incl een soort van toilet.
Het spacesuit heeft een HWDS (human waste disposal system)MrWilliams schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:09:
Vraagje: Die gasten toch zeker wel een goede een luier om hè? Ze zitten bijna een dag in zo'n pak en kunnen geen kant op.
Ah, waarschijnlijk zien we straks toch voornamelijk live beelden uit de capsule.Bullet NL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:15:
Erg jammer van het weer, mooi stralend weer zou de beelden wel ten goede komen.
Als het goed is gaan straks de riemen los en kunnen ze door de capsule bewegen.AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:10:
[...]
In SpaceExpo Noordwijk wel eens gezien, omkleden wordt dan wel heel erg intiem.bottom line schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:14:
[...]
Dat is toch onmogelijk om je om te kleden in een Soyuz capsule? Ze zitten daar ook altijd met 3 man in
De Sozuy heeft ook nog een soort van habitation module waar ze tijdens de vlucht in kunnen! Dat is waar ook het toilet in zit aan boord van de Soyuz en waar ze dus vanuit de capsule 1 voor 1 in konden gaan om zich om te kleden.bottom line schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:14:
[...]
Dat is toch onmogelijk om je om te kleden in een Soyuz capsule? Ze zitten daar ook altijd met 3 man in
Verwijderd
Je kunt zien waar die 10% zit. De normale streams van SpaceX zijn erg duidelijk voor nieuwe kijkers, zonder sensatie en het cringe gedeelte van Launch America.Hennie-M schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:08:
[...]
Ook andere amerikaanse organisaties krijgen deze geweldige mediaproductie niet op orde hoor. Dit 90% SpaceX en 10% Nasa.
Maar dit is wel de juiste manier om mensen enthousiast te krijgen, en dus ook geld, voor de ultieme missie; occupy Mars.
[...]
Grapjas
Maar als ze zaterdag poging 2 zouden doen, zou er dan nog zo'n media circus zijn? Beetje tweetjes recyclen enzo.
Ik keek op mijn telefoon en daar ziet het beeld op 720P er scherper uit dan op de laptop.Bullet NL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:22:
ik vind de kwaliteit van de streams met 720p nog matig....
Kan het zo snel niet vinden maar dat is een legosteentje dat er op de heenreis wel opzit en retour aarde niet?Spooksel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:20:
[...]
De Sozuy heeft ook nog een soort van habitation module waar ze tijdens de vlucht in kunnen! Dat is waar ook het toilet in zit aan boord van de Soyuz en waar ze dus vanuit de capsule 1 voor 1 in konden gaan om zich om te kleden.
Bij de return naar de Aarde worden de habitation module en de support module afgestoten vlak na de deorbit burn en blijft de capsule met heat shield over.franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:23:
[...]
Kan het zo snel niet vinden maar dat is een legosteentje dat er op de heenreis wel opzit en retour aarde niet?
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Vind het wel interessant dat NASA touchscreens gecertificeerd heeft, lijkt mij typisch zoiets wat je never nooit 100% redundant kan krijgen?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Verwijderd
Ik vind ze beide mooi. Maar neig naar de worm omdat het wat moderner staat.
Ik denk er hetzelfde over, maar dat is juist het oude logo die worm (1975-1992).Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:30:
Net hadden ze het over de worm of de meatball. Na opzoeken kom ik erachter dat het gaat over de logo's. De meatball is het herkenbare ronde beeldmerk. De worm is het rode woordmerk.
Ik vind ze beide mooi. Maar neig naar de worm omdat het wat moderner staat.
Verwijderd
Heb het notabene net opgezocht
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2020 21:32 ]
De touchscreens zijn vooral ter informatie.Maarten_E schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:29:
Wow, wat een prachtig systeem om te zien.
Vind het wel interessant dat NASA touchscreens gecertificeerd heeft, lijkt mij typisch zoiets wat je never nooit 100% redundant kan krijgen?
De hele vlucht wordt geregeld via computers
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Toch kunnen de astronauten de controle overnemen, als ze dat zouden willen. Ik neem aan dat de touchscreens in zo'n situatie wel nodig zijn?bottom line schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:32:
[...]
De touchscreens zijn vooral ter informatie.
Klopt, ding kan autonoom van grond naar ISS, maar onderdeel van deze missie is handmatige besturing in space. Het docken op het ISS gaat wel weer autonoonbottom line schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:32:
[...]
De touchscreens zijn vooral ter informatie.
Verwijderd
Volgens Wikipedia trouwens niet? Heb jij een andere bron?Spooksel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:30:
Moderner, haha. De worm is veel ouder dan de meatball
Wikipedia: NASA insignia
https://www.nasa.gov/audi...ures/symbols-of-nasa.html
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2020 21:41 ]
Airbus en Boeing gebruiken tegenwoordig ook touchscreens in hun nieuwste vliegtuigen. Geen idee hoe zij dat gecertificeerd hebben, maar blijkbaar kan het allemaal wel.Maarten_E schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:29:
Wow, wat een prachtig systeem om te zien.
Scheen een supercelletje richting KSC te gaan, maar die lost op en de restanten gaan naar het noorden.Basekid schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:36:
Alleen de range/weather is nog RED helaas
Ik vertrouw het nog steeds niet.
Maar als er echt zo brandstof in gaat, rond T-30, is het bijna echt go.
Benieuwd of POTUS nog een momentje heeft zo.
[ Voor 6% gewijzigd door loekf2 op 27-05-2020 21:44 ]
Die 10% is echt niet alleen van Nasa hoor (geen bron). Maar dit is natuurlijk de best bekeken stream dus er is meer budget voor de uitzending. En veel nieuwe kijkers dus dit is een poging om het meer op een tv show te laten lijken zodat ze de volgende keer weer gaan kijken.Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:20:
[...]
Je kunt zien waar die 10% zit. De normale streams van SpaceX zijn erg duidelijk voor nieuwe kijkers, zonder sensatie en het cringe gedeelte van Launch America.
We gaan wel zien of deze socialdame bij de volgende milestone tterug mag komen. Dit is natuurlijk een super amerikaans feestje, Memorial Day is net geweest dus pattriotisme is flink aanwezig.
Bij alle toekomstige lanceringen zal het minder uitbundig zijn
Alleen een stream op nos.nlShinji schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
Wordt het ook ergens op een gewone zender (live) uitgezonden op tv in Nederland eigenlijk?
NOS blijkbaar vanaf 2200Shinji schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
Wordt het ook ergens op een gewone zender (live) uitgezonden op tv in Nederland eigenlijk?
Nope, althans niet dat ik weet. wel op NOS https://nos.nl/livestream...mtevlucht-van-spacex.htmlShinji schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
Daar gaat de arm, fuel gaat erin.
Verwijderd
Laten we het hopen. Ik snap wel waarom ze het doen, ik vind het alleen fijner als het gewoon wetenschappelijk / professioneel blijft. Die vercommercialisering tot Anita niveau kan mij echt gestolen worden.Hennie-M schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
[...]
Die 10% is echt niet alleen van Nasa hoor (geen bron). Maar dit is natuurlijk de best bekeken stream dus er is meer budget voor de uitzending. En veel nieuwe kijkers dus dit is een poging om het meer op een tv show te laten lijken zodat ze de volgende keer weer gaan kijken.
We gaan wel zien of deze socialdame bij de volgende milestone tterug mag komen. Dit is natuurlijk een super amerikaans feestje, Memorial Day is net geweest dus pattriotisme is flink aanwezig.
Bij alle toekomstige lanceringen zal het minder uitbundig zijn
Was eerder op stream dat zelfs de Falcon 9 de abort kan initiëren, en dat binnen 0.3 seconden van vaststelling van een issue.Bullet NL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:09:
[...]Dragon kan autonoom, via flight control op de grond en via de crew een abort doen.
Launch timer:
Geen launch.