• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:48:
En dan te bedenken dat we het beste nog moeten krijgen :)
Wie weet hier ook ooit wel eens een autootje zoals op mars. Het blijft gaaf zo'n webcam in space :)
Wel een érg prijzige webcam :D

[Voor 81% gewijzigd door Osiris op 11-07-2015 10:52]

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Toch, het gezicht van een planeet kan je maar 1x ontdekken, en dat moment is eigenlijk gewoon nu ! Net als het eerste beeld ooit van de achterkant(!) van de maan. Moet je voorstellen, dan weet je pas echt zeker dat het geen plakplaatje is op het plafond. :9

ps. Die 'nieuwe' foto van de Lunar Orbiter in 2009, toen was New Horizons dus al 2-3 jaar onderweg. :|

Anyway:

_
Een alien civilization .. zeker weten. Maar we zullen het voorlopig niet kunnen bevestigen, want dit is de verkeerde kant! De flyby is langs de andere kant, en dit is the best we get van deze kant. :-( :-( :-(

[Voor 47% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2015 00:38]

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 18:06
Een alien civilization .. zeker weten. Maar we zullen het voorlopig niet kunnen bevestigen, want dit is de verkeerde kant! De flyby is langs de andere kant, en dit is the best we get van deze kant. :-( :-( :-(
Waarom denk je dat? Volgens de geleerden zijn de donkere vlekken gebergtes.

i5 10400F GTX 1660 Super

• jesper86
  • Niet online
}:| Oh echt. Dan kan ik de aanleg van mijn schuilkelder voor doomsday wel annuleren.

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 10:35
jesper86 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:16:
Aargh.. dit lijkt toch echt, de interessantste kant te zijn. Behalve dat bleke "hart" viel er aan de andere kant niet al te veel te bespeuren.
Maar kom, nog een dagje of 2 in spanning afwachten en dan kunnen we kwijlen op de high-res versie.

• jesper86
  • Niet online
Inderdaad, maar we zijn in ieder geval weer een heel stuk verder in de kennis. Voor ons jammer, maar wat saai lijkt op een foto kan toch ook een hele hoop vertellen, misschien wel meer! Zou mooi zijn als ze genoeg reden vinden om er de volgende keer 1 in orbit te sturen .. maar dat schijnt nogal lastig (veel veel veel duurder) te zijn.

Probleem is .. er is zo veel meer, ze zullen toch moeten kiezen, en dan zou je denk ik ook liever een lander naar Titan zien gaan of nog beter een probe door het ijs van Europa zien boren/smelten. Dan is een klein stukje Pluto beter dan niks, om met hun beperkte budget al het andere voorrang te geven. :)

Anyway:
This view is centered roughly on the area that will be seen close-up during New Horizons’ July 14 closest approach.
Net naast de linker punt van het hart lijkt het op. Dan zouden we een brede strook in high-res krijgen begrijp ik, en in het midden daarvan een hele smalle super-high-res strook, maar of die strook van boven onder, van links naar rechts, of schuin gaat geen idee. Als je de animatie zag zou je denken links-rechts, maar Pluto hangt een beetje scheef .. dus diagonaal .. lijkt me goed, dan heb je van alles wat.

Op zijn scherpst een resolutie vergelijkbaar met dit beeld van Manhattan begreep ik.

[Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 13-07-2015 13:27]

• Wilibrord
Ja, het probleem voor een orbit, is dat je die enorme snelheid (waardoor het "slechts" 10 jaar duurt om tot bij Pluto te geraken) ook weer helemaal moet neutraliseren.
Ik las ergens dat ze bij New Horizons de thrusters 17 dagen aan één stuk zouden moeten activeren om traag genoeg te gaan om in orbit te kunnen komen. Het feit dat de gravity pull van Pluto zo gering is, helpt natuurlijk ook niet. Maw, we zouden een compleet ander type probe/tuig nodig hebben.
In dat opzicht zijn Titan en Europa iets haalbaardere doelwitten inderdaad.

• Robolokotobo
jesper86 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:58:
}:| Oh echt. Dan kan ik de aanleg van mijn schuilkelder voor doomsday wel annuleren.
Oh haha ik dacht dat je serieus was. Het ziet er wel echt heel interessant uit. Ik heb me nog nooit echt verdiept in ruimtevaart maar ik vind het wel erg tof. Ik ga me er wat meer in verdiepen. Hebben jullie nog tips voor goede sites waar toffe informatie en foto's/afbeeldingen op staan?

i5 10400F GTX 1660 Super

• jesper86
  • Niet online
Tja waar begin je. Image of the Day is altijd interessant (nl versie loopt iets achter) en NASA's app is super uitgebreid met ook veel algemene info over het universum. Space.com en nasa.gov of esa.int is natuurlijk de logische place to go, maar iemand weet vast wel betere space travel blogs ofzo, ik volg meestal vooral de special events en kijk veel docus. :9

We hadden t eerder over wat series die je kan kijken. Maar er is zoveel, je hebt vanalles over ruimtevaart, je hebt astrologie, of juist het hele kleine met natuurkunde, en alles bij elkaar maakt de cosmos. Je kan alle kanten op. ;)

[Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 13-07-2015 20:43]

• Robolokotobo
Ah, thanks man. Daar kan ik wel wat mee :)

i5 10400F GTX 1660 Super

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:30
Hoor ik nou iemand hier astrologie noemen, als het over ruimtevaart gaat?

@robolokotobo:
Ga naar een bieb, ga naar een sterrenwacht.
Zo ben ik rond m'n tiende begonnen. En toen lid van de NVWS.
En je hebt een enorm voordeel op oudere generaties: Google...
Oftewel fucking internet. Wij moesten ons nieuws uit een maandblad halen. Voor jullie ligt werkelijk alles wat je wilt weten één zoekopdracht van je verwijderd.

[Voor 18% gewijzigd door zetje01 op 13-07-2015 21:17]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:55
jesper86 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:20:
Tja waar begin je. Image of the Day is altijd interessant (nl versie loopt iets achter) en NASA's app is super uitgebreid met ook veel algemene info over het universum. Space.com en nasa.gov of esa.int is natuurlijk de logische place to go, maar iemand weet vast wel betere space travel blogs ofzo, ik volg meestal vooral de special events en kijk veel docus. :9
Ik check altijd dagelijks www.astronieuws.nl
Zo goed als altijd actueel, en met een directe link naar APOD.

Mijn YouTube Channel

• Wilibrord
Vandaag is het zover. Pluto flyby. Ik kan m'n nieuwsgierigheid en enthousiasme maar nauwelijks bedwingen, en ik ben nooit een echt grote ruimte-fan geweest. Ik kan me niet voorstellen hoe sommige echte fanaten zich moeten voelen.
'k Heb het idee dat we een historische dag beleven. Nog niet van de orde van de landing op de maan, maar 't komt aardig in de buurt, of ga ik nu te veel mee in de hype?

• Osiris
  • Niet online
Wat mij betreft wel.. :+

Ik vind dat suffe dwergplaneetje stiekem echt totaal niet interessant :P

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

Flotter

Pelipper!

Kwam op twitter een mooie vergelijking tegen:

Links is de beste foto die we in mei hadden :o

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• jesper86
  • Niet online
Een maanlanding, of landing sowieso, laat staan met mensen, is wel even wat anders ja, ;) op zijn zachts gezegd. Dat is echt iets 'tastbaars' voor het algemeen publiek waar iedereen in mee kan komen (en een iets anders budget, misschien toch die serie even kijken!? :P), de oorlog zat nog vers in het geheugen, en het land had gewoon echt iets nodig om te laten zien dat ze nog iets goeds konden bereiken as a nation. etc.

Dit is zelfs voor NASA maar een side-project, niks 'as a nation'. Wat snapshots waar alleen enthousiaste 'ruimte-fans' wat mee kunnen, en data waarmee wetenschappers onze kennis van het zonnestelsel en universum verder kunnen onderzoeken. Als je iemand op straat zou vertellen dat we voor het eerst beeld hebben van Pluto dan is de reactie hoogstwaarschijnlijk 'oh, hadden we dat nog niet dan?'. Dan moet je er echt bij zeggen, maar hij is al onderweg sinds voordat de eerste iphone werd geïntroduceerd, zelfs met 50.000km/u dus nog bijna 10 jaar onderweg, zo ver is het .. om nog enigszins een reactie eruit te krijgen. Maar als je zegt we sturen morgen de eerste mens naar Mars dat is het meer in de richting van: Waaaaat WTF serieus !?, en volgt de hele wereld elke dag de livestream. ;)

De eerste echt grote hype en internet sensatie was de Curiosity Rover landing volgens mij, en daar hadden ze ook flink hun best voor gedaan om dat aan de man te brengen, zoooveel youtube promotie, evenementen, twitter en alle andere denkbare social media, zelfs een korte film. Het zijn immers de belastingbetalers waar ze hun gehele budget van moeten krijgen. Dus als ze iets moois hebben dan moeten ze wel gek zijn willen ze dat niet aan zo veel mogelijk mensen laten zien, anders krijgen ze de volgende keer nog minder. Maar eenmaal geland waren de non-enthusiasts dat een week later ook weer vergeten geloof ik.

A man on Mars by the 2030's is nu the ultimate goal met alles wat ze doen, inclusief iedere seconde op het ISS, zij het direct of indirect. En dat is dan ook iets waar Obama zich publiekelijk over uitspreekt, net als de president toen met de Space Race dus. Dan pas is het meer dan hype. :D

[Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 14-07-2015 12:54]

• jesper86
  • Niet online
NU live Charles Bolden in beeld, spreekt over Pluto.
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Een live interview o.i.d, alleen horen we de vragen niet. (on repeat zelfs?)
Anyway, om 7:30 EDT (13:30 NL-tijd geloof ik) begint het ècht whatever ze van plan zijn.

[Voor 68% gewijzigd door jesper86 op 14-07-2015 12:28]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:01:
Wat mij betreft wel.. :+

Ik vind dat suffe dwergplaneetje stiekem echt totaal niet interessant :P
? Je vindt 't niet interessant dat er een (dwerg)planeet rondzweeft in ons zonnestelsel die we de afgelopen week voor het eerst ooit gezien hebben, en vermoedelijk ook voor het laatst?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:16
Een van de laatste afbeeldingen:

Source: https://instagram.com/p/5HTXKMoaFL/?taken-by=nasa
Afstand: 766.000 km

[Voor 55% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-07-2015 13:19]

• Snowwie
En die is van 2,5 miljoen kilometer. Wat een verschil zullen we straks zien als er foto's komen van 12.500km. Een factor 200 dichterbij dan dit.

Mijn YouTube Channel

• jesper86
  • Niet online
Wow damn, die is echt super. En check die puist, haha. mooi hoor. En dat ligt ook op een plek waar we hogere resolutie van te zien krijgen volgens mij, d:)b al dan mss niet het super hi-res strookje.

[Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 14-07-2015 18:11]

• franssie
  • Laatst online: 11:11

franssie

Save the albatross

/3 Dat hartje <3

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jesper86
  • Niet online
Nu live dus:

[Voor 47% gewijzigd door jesper86 op 14-07-2015 13:39]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo. Flyby. En nu even 4½ uur wachten op de foto :P

[Voor 6% gewijzigd door anandus op 14-07-2015 13:49]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou ja, eerst maar wachten op de ping waaruit blijkt dat New Horizons nog leeft :p

World War One

• Snoz Lombardo
anandus schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:49:
Zo. Flyby. En nu even 4½ uur wachten op de foto :P
Over een minuut of 5 schijnt er een nieuwe foto te komen van NASA.

Edit: en closest approach van Charon binnen 8 minuten net voorbij, op 28.800 km hoogte.

Edit 2: resolutie van komende foto's:
New Horizons is taking 60 images of Pluto with LORRI from 15386.759 km away at est. resolution 0.076 km/pix.

[Voor 37% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-07-2015 14:08]

• Wilibrord
De eerste foto's van de closest approach zullen we toch echt maar morgen in de loop van de dag gaan zien.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Idd. Round-trip time van een uur of acht en dan moet de schotel ook nog 's op Aarde gericht zijn wat nu bepaald niet het geval is.

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 21:55
Vanavond inderdaad bericht van NH of alles goed verlopen is. De foto's zullen morgen pas binnen komen. NH is voorlopig nog bezig met data te verzamelen die het enkel nu kan verzamelen.

Steam: Grim

• Snoz Lombardo
De grote data verzameling gaat zo'n 16 maanden duren. Eerst wordt er een compressed browse dataset verstuurd, de ongecomprimeerde data komt daarna binnen over de duur van 16 maanden.

Snelheid dataoverdracht: minimaal 1000 bits/sec, maximaal 4000 bits/sec.

New Horizons zal genoeg stroom (nuclear, m.b.v. Plutonium) hebben tot ong. 2030.

Edit: grootste versie van de laatste foto van Pluto:

Volgens Alan Stern (Lead Scientist) lijkt het te sneeuwen op Pluto.

[Voor 22% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-07-2015 14:49]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:37

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:51:
[...]

? Je vindt 't niet interessant dat er een (dwerg)planeet rondzweeft in ons zonnestelsel die we de afgelopen week voor het eerst ooit gezien hebben, en vermoedelijk ook voor het laatst?
Nope, not really.. Slingeren zoveel rotsblokken rond de zon op die afstand.. Zo speciaal vind ik Pluto nou ook weer niet.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-06 12:30

superwashandje

grofheid alom

toch weer leuk om te lezen :)

https://what-if.xkcd.com/137/

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• jesper86
  • Niet online
Die laatste foto voor de flyby heeft toch al 222222 likes op instagram. :+

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanavond om 22:00 op NatGeo een docu over New Horizons
http://www.tvgids.nl/Mission_Pluto/programma/18830341/
Preview:

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• jesper86
  • Niet online
Gisteren een torrent van gekeken, was niet veel soeps imho. Zit weer zo typisch sensatie zoekend in elkaar, net als die andere show van dezelfde 'presentator'. En minimaal 2 dagen oud dus, de nieuwste foto nog veel ouder, of cgi. Maar als je er nog helemaal niet in hebt verdiept is het mss nog iets van een samenvatting. ^^

• Robolokotobo
Pluto en Charon in overdreven kleuren. Het zijn complexe werelden, waar veel gebeurt

En New Horizons is onbeschadigd, zoals verwacht :) Vanmiddag de eerste haarscherpe foto's.

[Voor 73% gewijzigd door Robolokotobo op 15-07-2015 03:19]

i5 10400F GTX 1660 Super

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Robolokotobo schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 03:09:
Pluto en Charon in overdreven kleuren. Het zijn complexe werelden, waar veel gebeurt
Over die kleuren hoor ik verschillende dingen, een andere quote zou zijn dat het kleuren zijn die zo dicht bij echte kleuren liggen als het gaat komen. Of dat betekent dat ze ook kloppen is dan weer een tweede.

Persuader of bytes.

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 01:13
Onvoorstelbaar om te bedenken dat zo'n klein ruimtescheepje ergens 4.5 miljard km ver weg al die manoeuvres heeft uitgevoerd, en netjes op de geplande tijd z'n succes status doorgeeft (om meteen daarna overigens weer verder te gaan met data collection).

Ik word alleen wat naar van al dat patriottisme in de NASA persconferenties... "The US is the first nation that has visited every planet in our solar system" en "A fantastic day for the US" en "USA is the only nation capable of doing this". Maar goed, dat hoort nou eenmaal bij dat land... en toegegeven, het blijft wel indrukwekkend wat ze daar voor missies durven te beginnen en ook weten te volbrengen.

Eind van de ochtend (onze tijd) gaat de eerste data stream beginnen, en dit zal enkele uren duren - ze noemden dit de 'NY Times dataset'.

Erg benieuwd naar de eerste oppervlakte foto's, en wat daar nou precies op te zien is, en in welke kwaliteit.

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:55:
Nou ja, eerst maar wachten op de ping waaruit blijkt dat New Horizons nog leeft :p
Het toestel leeft nog! :p
The call everyone was waiting for is in. NASA’s New Horizons spacecraft phoned home just before 9 p.m. EDT Tuesday to tell the mission team and the world it had accomplished the historic first-ever flyby of Pluto.
http://www.nasa.gov/press...me-safe-after-pluto-flyby

World War One

• franssie
  • Laatst online: 11:11

franssie

Save the albatross

Dracula78 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 04:52:
<>
Ik word alleen wat naar van al dat patriottisme in de NASA persconferenties... "The US is the first nation that has visited every planet in our solar system" en "A fantastic day for the US" en "USA is the only nation capable of doing this". Maar goed, dat hoort nou eenmaal bij dat land... en toegegeven, het blijft wel indrukwekkend wat ze daar voor missies durven te beginnen en ook weten te volbrengen.
<>
Klopt, op twitter werd daar dan ook terecht over opgemerkt 'replace USA with Science" :)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jesper86
  • Niet online
Camacha schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 03:26:
[...]

Over die kleuren hoor ik verschillende dingen, een andere quote zou zijn dat het kleuren zijn die zo dicht bij echte kleuren liggen als het gaat komen. Of dat betekent dat ze ook kloppen is dan weer een tweede.
Je ben in de war met de normale bruine kleur? Dat is inderdaad wel de echte kleur, maar niet helemààl exact omdat de kleur een overlay is van een andere camera met mindere resolutie. Een kleurenfilter 'kost' namelijk licht (ook de bayer filter in je smartphone) en dat wil je voor de main camera niet - welke vooral gewoon zoveel mogelijk detail en oppervlakte features in alle kleine nuances moet vastleggen.

De foto hierboven met de regenboog kleuren is in False Color, met filters die niet de visuele RGB kleuren vastleggen die wij zien, maar verschillen in materie, waardoor dus te zien is dat het 'hart' wat voor het oog helemaal wit is eigenlijk uit twee verschillende delen bestaat: Pluto & Charon Shine in False Color

Wat veel mensen niet weten is dat 99% van de foto's met de Hubble Space Telescope ook in False Color zijn .. oops, al die nebula's zijn eigenlijk veel minder kleurvol als we er zelf zouden gaan kijken. Maar dan kan je je natuurlijk afvragen wat is 'echt', want het is dan misschien niet direct wat onze ogen zouden zien, maar wat de sensor vastlegt is niet verzonnen! Als wij snachts tegen een stoel aan lopen, dan bestaat die ook. :+

[Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 15-07-2015 11:49]

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

jesper86 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:22:
Je ben in de war met de normale bruine kleur? Dat is inderdaad wel de echte kleur, maar niet helemààl exact omdat de kleur een overlay is van een andere camera met mindere resolutie. Een kleurenfilter 'kost' namelijk licht (ook de bayer filter in je smartphone) en dat wil je voor de main camera niet - welke vooral gewoon zoveel mogelijk detail en oppervlakte features in alle kleine nuances moet vastleggen.
Nee, ik bedoelde toch echt de kleurige 'false color' :) Volgens iemand met een ingang bij NASA was dat zo dicht als we ooit gingen komen bij echte kleuren, maar dat heb ik nog niet onafhankelijk kunnen bevestigen of ontkrachten. De term false color zou er hier op slaan dat de sonde geen groenkanaal heeft. In plaats daarvan heeft men voor een (ik meen) infraroodkanaal gekozen. Daarom moeten groen geëxtrapoleerd worden uit de andere kleuren en daarom heet het false color.

Camera's in sondes werken doorgaans dan ook niet zoals die in je mobiele telefoon, maar met volleresolutieopnames en een kleurwiel. Dan moet je wel meerdere opnames maken, maar je planeet verdwijnt doorgaans niet zomaar halverwege zoals onderwerpen voor normale camera's wel plegen te doen. Dat is dan ook waarom huis-tuin-en-keuken-camera's doorgaans resolutie en kwaliteit inleveren voor flexibiliteit in veranderende omstandigheden. Veel plaatjes worden echter ook in simpele kleuren (of beter, kanalen) geschoten, omdat dat voor het beoogde wetenschapsdoel dan prima voldoet. Al geloof ik dat New Horizons juist weer een solid state-oplossing aan boord heeft.

Mind you, ik pik ook maar links en rechts informatie op, ik laat me graag verbeteren.

Edit: informatie uit documentatie lijkt het bovenstaande verhaal redelijk te bevestigen:
MVIC is composed of 7 independent CCD arrays on a single substrate. It uses two of its large format (5024x32 pixel) CCD arrays, operated in time delay integration (TDI) mode, to provide panchromatic (400 to 975 nm) images. Four additional 5024x32 CCDs, combined with the appropriate filte
rs and also operated in TDI mode, provide the capability of mapping in blue (400-550 nm), red (540-700 nm), near IR (780 – 975 nm) and narrow band methane (860 – 910 nm) channels.
Wat veel mensen niet weten is dat 99% van de foto's met de Hubble Space Telescope ook in False Color zijn ..
Bijna alle ruimtefoto's zijn wetenschappelijke sensordata in foto's vertaald die gewone mensenogen ook begrijpen.

[Voor 13% gewijzigd door Camacha op 15-07-2015 17:06]

Persuader of bytes.

• jesper86
  • Niet online
Is dit een antwoord, een correctie, een aanvulling, een vraag, ik snap het niet. :o Nee sondes werken niet zoals een mobiel dat zeg ik dus .. ze zijn standaard monochrome, en als je mazzel hebt 1MP zoals dus ook de foto's die van LORRI komen, en doet daarmee wat hoe moet doen 'provides high resolution geologic data'. Zoals deze fullsize unprocessed raw image (wss gecomprimeerd voor snellere overdacht).

Een mobiel kan juist dat beetje verlies van een kleurenfilter voor de sensor aan omdat je met camera's van 5 of 36MP wel wat kan missen .. en we bovendien zo lekker dicht op de zon zitten. Het voordeel van kleur weegt zich wel op tegen de nadelen, al zullen Leica Monochrome eigenaars of bepaalde industriële toepassingen het daar ook niet mee eens zijn. :+

• Wilibrord
Straks om 21u onze tijd is er de briefing met de eerste beelden van de flyby.

Twitter
Today is the day! @NASANewHorizons 1st #PlutoFlyby images revealed at 3pm ET briefing. Watch: Nasa TV

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05 10:22
Ik kijk nu de stream. Foto's van Hydra en Charon. Spannend dit :)

Eerste gedetailleerde close-up van Pluto (schaal = ~400 meter per pixel):

[Voor 50% gewijzigd door Fleximex op 15-07-2015 21:28]

• jesper86
  • Niet online
Damn hoe gaaf, die is echt letterlijk other worldy.

ps. Ook handig, op youtube kan je de nasa tv live feed terugspoelen, zelfs als je later inspringt:
YouTube: NASA TV Media

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:38

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Misschien handig met de voettekst erbij:

A snapshot of Pluto shows fresh deposits of water ice bedrock and 11,000-foot mountains, revealing evidence Pluto’s surface is one of the youngest in the solar system. Photo credit: NASA/JHUAPL/SWRI

New Horizons found few craters on the surface of Pluto’s Texas-sized moon Charon, evidence of recent geologic activity. Credit: NASA/JHUAPL/SWRI

Tuesday’s New Horizons flyby revealed Pluto’s tiny moon Hydra. The first resolved image of the object shows it to be 28 miles long and 19 miles in diameter, and better images are to come. Credit: NASA/JHUAPL/SWRI

Waterijs op Pluto is natuurlijk een fantastische vondst voor ooit interstellair reizen. Daarmee heb je een tussenstop met brandstof en een lage zwaartekracht!

[Voor 8% gewijzigd door Erazzzer op 16-07-2015 00:01]

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

jesper86 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:25:
Is dit een antwoord, een correctie, een aanvulling, een vraag, ik snap het niet. :o
Je vertelde dat de kleur van een andere camera zou komen omdat je dat niet zou willen voor je hoofdcamera. Door het gebruik van filters kan het dus prima :) Je schiet met dezelfde sensor dan een aantal varianten van hetzelfde plaatje. Je filtert weliswaar licht uit, maar je voegt tegelijk daardoor ook informatie toe. Met drie (of meer) losse kanalen weet je immers meer dan met alles in één kanaal.

P.s. wil je quotes gebruiken? Dan krijgt degenen waarop je antwoord automatisch een melding :)
Erazzzer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:55:
Waterijs op Pluto is natuurlijk een fantastische vondst voor ooit interstellair reizen. Daarmee heb je een tussenstop met brandstof en een lage zwaartekracht!
Voor interstellair reizen is water als brandstof niet zinnig, dan zul je toch echt naar elektrische motoren moeten gaan kijken of spul dan nu nog fictie is. Het is echter wel een spannende ontdekking. Niet alleen maakt het lokaal reizen inderdaad mogelijk wel makkelijker, het betekent ook dat één van de weinige dingen die 'onze' soort leven echt nodig heeft weer ergens opgedoken is. Over ander leven kunnen we uiteraard slechts speculeren.

[Voor 57% gewijzigd door Camacha op 16-07-2015 00:25]

Persuader of bytes.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Camacha schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:17:
[...]

Je vertelde dat de kleur van een andere camera zou komen omdat je dat niet zou willen voor je hoofdcamera. Door het gebruik van filters kan het dus prima :) Je schiet met dezelfde sensor dan een aantal varianten van hetzelfde plaatje. Je filtert weliswaar licht uit, maar je voegt tegelijk daardoor ook informatie toe. Met drie (of meer) losse kanalen weet je immers meer dan met alles in één kanaal.
Maar dan moet je meerdere exposures maken en daar heb je geen tijd voor als je met 14km/sec op slechts 12.000 km langs een object raast dat ook nog 's vrij letterlijk achteraan staat bij het verdelen van zonlicht.

[Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 16-07-2015 00:57]

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

CyBeR schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:57:
Maar dan moet je meerdere exposures maken en daar heb je geen tijd voor als je met 14km/sec op slechts 12.000 km langs een object raast dat ook nog 's vrij letterlijk achteraan staat bij het verdelen van zonlicht.
Toch is dat hoe veel sondes werken. Zoals gezegd heeft New Horizons geen kleurenwiel en werkt dus net anders. Men gebruikt een handige truc toe waarbij het hele spul solid state is. Vlak naar elkaar liggende sensoren scannen dezelfde data/pixels vlak na elkaar met een ander filter. Dit wordt gedaan door de hele sonde te bewegen. Vanwege de lange reis is gekozen voor een minimum aan bewegende onderdelen, die dan toch meer risico's op problemen opleveren.

Gezien voor alle instrumenten het bewegen van het voertuig zelf als scanmethode gebruikt wordt is toch de ontzettend hoge snelheid van 14 kilometer per seconde blijkbaar niet echt een obstakel. Volgens de documentatie duurt een Ralph-scan (wat volgens mij betekent dat men alle banden en dus kleuren scant) ongeveer een minuut en een 'staring image' van Ralph of LORRI duurt maar 100 milliseconde. Dat is mede te danken aan dat de opnames niet echt na elkaar worden gemaakt, maar gedeeltelijk parallel, dankzij de solid state-truc, en dat zorgt er tegelijk ook voor dat de verschillende filteropnames niet opeens ontzettend van elkaar verschillen omdat dezelfde pixel dus misschien maar seconden of zelfs minder later opnieuw belicht is.

Het is vrij indrukwekkend hoe ze het verzamelen van data met zo minimaal mogelijke middelen geoptimaliseerd hebben, het is wel duidelijk dat die jongens en meisjes weten waar ze het over hebben :+
CyBeR schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:57:
een object [...] dat ook nog 's vrij letterlijk achteraan staat bij het verdelen van zonlicht.
Het zonlicht is niet echt een probleem. Pluto ontvangt van de zon 150-450 keer (afhankelijk van positie binnen de baanomloop) meer licht dan een volle Maan uitstraalt en nu ongeveer 300 keer meer. Dat betekent dat mensenogen al een hoop kunnen zien, bij een volle maan kan je immers al lezen, laat staan speciaal ontwikkelde sensoren voor dergelijke omstandigheden. Die worden gekoeld, gefilterd en noem-maar-op. Alle trucs worden uit de kast getrokken om het spul zo goed mogelijk te laten functioneren daar in de diepe ruimte.

Let wel, men neemt foto's van de donkere kant van Pluto dankzij Charonshine, de reflectie van zonlicht op Charon dus. Dat geeft wel aan hoe gevoelig het spul ongeveer is :)

Persuader of bytes.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Camacha schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:44:
[...]

Toch is dat hoe veel sondes werken.
Dat weet ik, maar die hebben een andere missie. Veel ervan zijn in een baan om het object waar ze heen gestuurd zijn; dan heb je opeens veel meer tijd.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een Europese raket heeft in de nacht van woensdag op donderdag een weersatelliet en een telecomsatelliet naar de ruimte gebracht.

Dat meldde ruimtebedrijf Arianespace.

De Ariane-5-raket werd kort voor middernacht vanaf de basis Kourou in Frans-Guyana gelanceerd om een Europese weersatelliet en een Braziliaanse telecomsatelliet in een baan rond de aarde te brengen. Volgens Arianespace was de lancering van de Ariane-5 de zesde lancering vanaf de Europese basis in Kourou dit jaar.

De weersatelliet MSG-4 werd 40 minuten na lancering losgekoppeld van de raket. De ruimtesonde gaat helpen bij het voorspellen van extreem weer in Europa, de Atlantische Oceaan en Noord-Afrika. De satelliet werd ontworpen door het Frans-Italiaanse bedrijf Thales Alenia Space en zal zo'n zeven jaar moeten meegaan.

De Braziliaanse satelliet C4 van telecombedrijf Embratel werd tien minuten daarvoor losgekoppeld. Die ruimtesonde is gemaakt voor de overdracht van telefoongesprekken, data en televisie- en radioprogramma's voor de Amerikaanse continenten.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...t-satellieten-ruimte.html

Virussen? Scan ze hier!

• jesper86
  • Niet online
Natuurlijk dat is juist wat ik bedoelde, maar dat doen dus die andere cameras, niet LORRI. Zoals CyBeR zegt zal dat wel zijn omdat er niet genoeg tijd is en de main camera onverstoord zijn werk moet kunnen doen, maar en zal misschien ook nog wel het een en ander op elkaar afgestemd zijn wat betreft de sensor en lens keuze oid .. en nee er zit geen zoom op. :+

Pluto through the years:

We hebben natuurlijk allemaal het press event gekeken gisteren. ;)
Was een goeie !

[Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2015 11:30]

• Wilibrord
Algemene teneur was wel: "we hebben een hele hoop bizarre zaken gezien, en we hebben (nog) geen idee hoe het allemaal in mekaar zit" :)

• jesper86
  • Niet online
Dat viel mij ook op ja. ;) Blijkbaar is het eenvoudig om te zien dat het allemaal niet helemaal gewoon is (dat zien we allemaal denk ik in zekere zin), maar de jaren dat ze vervolgens zoet zijn met alle verzamelde data zal niet voor niks zijn, want kom maar eens met een wetenschappelijke omschrijving van exact waarom we zien wat we zien. Ze weten ook maar al te goed waarschijnlijk dat ze gefilmd worden dus misschien zijn ze ook een beetje terughoudend met de speculatie over wat ze allemaal zien.

Dat het er gesneeuwd heeft oid omdat het bovenste laagje anders al lang verdwenen had moeten zijn lijken ze wel vrij zeker over geloof ik. Iets is er in ieder geval actief, anders hadden we vele kraters gezien in de close-up .. maar niet eens één. Dus waar komt die energie vandaan is question nr 1. =D

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[afbeelding]
A snapshot of Pluto shows fresh deposits of water ice bedrock and 11,000-foot mountains, revealing evidence Pluto’s surface is one of the youngest in the solar system. Photo credit: NASA/JHUAPL/SWRI
En nu in kleur:

World War One

• jesper86
  • Niet online
Hmm, volgende foto's van die andere twee rode vakjes misschien?

New Horizons Pluto Flyby (201507150027HQ) by NASA HQ PHOTO, on Flickr

Eerst een stukje Charon: (klik voor 'voettekst')

[Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2015 00:47]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24
Om 19:00 uur NasaTV maar even aanslingeren:

Make sure you tune into NASA TV today. I've just been in a room to see one of the photos that will be presented. Two people cheered. One person cried. One person fainted.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

CyBeR schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 03:02:
Dat weet ik, maar die hebben een andere missie. Veel ervan zijn in een baan om het object waar ze heen gestuurd zijn; dan heb je opeens veel meer tijd.
Op de Voyager-sondes hebben, voor zover dat in de veel gebrekkiger beschikbare documentatie is na te gaan, beide camera's een kleuren- dan wel filterwiel. Dat direct vergelijken met de Pluto fly-by is lastig, vanwege allerlei factoren zoals de relatieve grootte van de lichamen waar men langsvliegt (grootte gedeeld door afstand) en omdat snelheden op allerlei niet-relevante manieren worden aangegeven, maar het suggereert in ieder geval stevig dat wat ik maar even de lange sluitertijd van verschillende gefilterde opnames zal noemen niet echt een probleem is.
jesper86 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:23:
Natuurlijk dat is juist wat ik bedoelde, maar dat doen dus die andere cameras, niet LORRI. Zoals CyBeR zegt zal dat wel zijn omdat er niet genoeg tijd is en de main camera onverstoord zijn werk moet kunnen doen, maar en zal misschien ook nog wel het een en ander op elkaar afgestemd zijn wat betreft de sensor en lens keuze oid .. en nee er zit geen zoom op. :+
Een LORRI-opname kost zoals reeds vastgesteld dus maar 100 milliseconden (nominaal is 50 tot 200 milliseconden), veel minder dan een Ralph-scan van ongeveer een minuut. Tijd in combinatie met beweging lijkt dus geen probleem te zijn. LORRI is overigens min of meer de zoomcamera. Beide camera's zitten in dezelfde richting gemonteerd (de technische eis was een gemonteerde afwijking van maximaal 0,1 graad), maar laten door hun techniek dus andere plaatjes zien. LORRI is, grof gezegd, een zoomlens of telescoop met een sensor. Voor zover ik kan nagaan heeft LORRI maar één sensor en heeft alleen de calibratietechniek aan boord filterwielen. Er waren dan ook geen vereisten dat LORRI kleuropnames kan maken.

Als jullie nou zelf eens wat opzochten in plaats van aannames te doen op basis van 'het zal wel zo zijn' :P

Leuk weetje overigens: één van de weinige bewegende delen, de deur die de LORRI-opening moet beschermen voor gebruikt, wordt geopend met een parrafine-actuator. Ja, je leest het goed, men gebruikt kaarsvet :D
jesper86 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:45:
Eerst een stukje Charon: (klik voor 'voettekst')

[afbeelding]
Het oppervlak van Charon lijkt toch een stukje ouder. Opvallend :)

Persuader of bytes.

• jesper86
  • Niet online
Danielson schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:33:
Om 19:00 uur NasaTV maar even aanslingeren:

Make sure you tune into NASA TV today. I've just been in a room to see one of the photos that will be presented. Two people cheered. One person cried. One person fainted.
Wow. Tuning in now, dat wil ik niet missen. :D

youtube out of sync bij mij
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

[Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2015 19:05]

• Maasluip
  • Laatst online: 01-06 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dr. Brian May :D :D :D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Is dit het voor vandaag? Zeker niet verkeerd, maar ik zie er geen grote klappers tussen. Uiteraard weer veel voorbehouden, maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje.

Potentiële wind is wel erg interessant.

[Voor 11% gewijzigd door Camacha op 17-07-2015 19:37]

Persuader of bytes.

• jesper86
  • Niet online
Ik ben tevreden, maar ik viel bijna flauw van die compressie. Blergh. :X

• edie
  • Laatst online: 11:01
Wellicht keek je niet naar de HD stream?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Kijk, dat is wel belangrijk nieuws. Het gebrek aan geschikt plutonium is een groot gevaar voor toekomstige missies. Het aflopen van de koude oorlog zorgde namelijk voor een verminderde productie. Inmiddels is voorraad bijna tot nul geslonken en moet men zuinig zijn, maar (zoals ook al wel bekend was) is NASA nu dus goed op weg om daar iets aan de doen.

Ook in de nabije en verre toekomst deep space-missies *O*
edie schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:42:
Wellicht keek je niet naar de HD stream?
Alle huidige beelden zijn lossy gecomprimeerd, later worden de lossless versies verzonden.

[Voor 47% gewijzigd door Camacha op 17-07-2015 19:47]

Persuader of bytes.

• jesper86
  • Niet online
Ja, Pluto bestaat niet echt uit blokjes. Maar goed liever dit dan 1 nieuw plaatje per week. ^^

• edie
  • Laatst online: 11:01
Dat screenshot is niet van de HD-stream. NASA TV HD

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• jesper86
  • Niet online
Het is geen screenshot.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
quote: Physics Today
Later on today NASA will be holding another Pluto press conference to announce the next batch of high resolution photos from the New Horizon spacecraft. In the meantime, we have a minor exclusive. One of the most difficult tasks the researchers had was to plot out what areas of Pluto and Charon to investigate during the rapid flyby and model the behavior of the spacecraft and its instruments during this time.

They narrowed down the target areas by creating a computer model of the encounter which allowed them to change the parameters. The team then tweaked the parameters to reflect the competing demands of the different research groups. On Tuesday, Hong Kyu Kang, one of the projects engineers, showed me some of the simulations they were carrying out in the weeks leading up to the flyby.

We have permission to show you a short extract of the final flight path simulation below. Here's Kang's description of the video:

"This is a short part of the LORRI instrument observation as we fly past Pluto. The green squares are LORRI field of view (the area to be imaged) and purple is the LEISA boresight of the RALPH instrument. The turquoise slit is one of the PAN slits for RALPH as is the light red slit. For these observation, RALPH is the main instrument controlling the pointing of the spacecraft and LORRI is considered a "piggy back" ride along observation. The grey cylindrical shapes are the error ellipses that we had when we created these observations."

Movie credit: Hong Kyu Kang, New Horizons, APL.

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

• Snowwie
jesper86 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:48:
Ja, Pluto bestaat niet echt uit blokjes. Maar goed liever dit dan 1 nieuw plaatje per week. ^^

[afbeelding]
Gewoon zonde van de tijd en de bandbreedte om zoveel compressie toe te passen. :N

Mijn YouTube Channel

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Ah, de specificatielievende Tweakers komen tevoorschijn :P Het is zeer zeker geen zonde van de tijd en bandbreedte, want je wilt zo snel mogelijk een set data op de grond hebben waarmee je in ieder geval iets veiligstelt. Als New Horizons zich nu met een relatieve snelheid van 30 kilometer per seconde te pletter vliegt tegen een onbekend object heb je tenminste wat je hebt. Wat we hier zien is op zich al briljant. Ja, compressie, maar we weten daarmee al zoveel meer over de aard van het oppervlak dat het eigenlijk niet goed in cijfers uit te drukken valt. Je ziet bijvoorbeeld ook bij de occultatiegrafiek dikke trappen, maar je hebt wel veel data waar je iets mee kan.

Zoals Jesper zegt, liever dit dan niets (of veel minder).

[Voor 15% gewijzigd door Camacha op 18-07-2015 01:22]

Persuader of bytes.

• jesper86
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 01:02:
[...]

Gewoon zonde van de tijd en de bandbreedte om zoveel compressie toe te passen. :N
Het punt is dat je van te voren niet kan zien wat je binnen krijgt. Op deze manier kunnen ze dus in relatief korte tijd alle 'thumbnails' binnenhalen, en vervolgens besluiten welke prioriteit krijgen. Of dacht je dat dit de enige foto's waren? Wat de pers te zien krijg is ook maar een selectie. De hele meuk komt uiteindelijk hier terecht: http://pluto.jhuapl.edu/soc/Pluto-Encounter/

Deze noemen ze 'raw' omdat ze niet nabewerkt/processed zijn, labels erop, of in een 3d animatie gezet, maar het zijn de lossy jpg's zoals ze binnen komen. Ze lopen nu dus wel wat achter omdat ze het zo druk hebben zeiden ze gisteren .. Deze uploaden ze immers niet voor hunzelf maar gewoon who-ever is interested.

[Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2015 14:08]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:03
Gisteravond heeft SpaceX een persco gehouden over de initiele resultaten van het onderzoek naar de crash van de Falcon 9 / CRS 7 eind juni. Het komt erop neer dat een metalen strip, die als doel heeft een heliumtank op zijn plaats te houden in de LOX tank van de tweede trap is afgebroken, hierdoor kwam de heliumfles los en zorgde het ontsnappende helium voor overdruk in de tank. Dit is uiteindelijk de tweede trap fataal geworden.

De eerste trap werkte al die tijd perfect door, zoals we hebben kunnen zien was die tenslotte nog vrolijk aan het doorblazen terwijl bovenin alles aan het ontploffen was. Ook Dragon is intact gebleven totdat de onfortuinlijke en vooral parachuutloze landing in de oceaan d'r een einde aan maakte. Dragon is zelfs nog data blijven verzenden totdat deze over de horizon verdween. Vanaf de volgende missie zal Dragon een software update bevatten welke in geval van nood en indien nog mogelijk Dragon zijn parachutes kan inzetten om deze te redden.
Preliminary analysis suggests the overpressure event in the upper stage liquid oxygen tank was initiated by a flawed piece of support hardware (a “strut”) inside the second stage. Several hundred struts fly on every Falcon 9 vehicle, with a cumulative flight history of several thousand. The strut that we believe failed was designed and material certified to handle 10,000 lbs of force, but failed at 2,000 lbs, a five-fold difference. Detailed close-out photos of stage construction show no visible flaws or damage of any kind.

In the case of the CRS-7 mission, it appears that one of these supporting pieces inside the second stage failed approximately 138 seconds into flight. The pressurization system itself was performing nominally, but with the failure of this strut, the helium system integrity was breached. This caused a high pressure event inside the second stage within less than one second and the stage was no longer able to maintain its structural integrity.
Enkele opmerkingen uit het Q&A deel:
  • Deze 'struts' kwamen bij een leverancier vandaan, werden niet 'in-house' gemaakt.
  • Falcon 9's 'return to flight' is niet eerder dan September, welke klant er vliegt weten we nog niet.
  • Falcon Heavy weer uitgesteld, eerste vlucht nu NET april 2016.
  • SpaceX verwacht geen impact op de Commercial Crew timeline.
  • Schade door gemiste omzet loopt in de honderden miljoenen.
  • Laatste 'loss of vehicle' hiervoor was 7 jaar geleden, SpaceX had toen 500 medewerkers. Nu 4000, meeste hadden nog nooit zoiets meegemaakt, kenden alleen succes. Elon vreest dat dit het bedrijf her en der wat 'laks' gemaakt heeft.
Volledige statement: http://www.spacex.com/new...rs-7-investigation-update

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Spooksel schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:21:
Laatste 'loss of vehicle' hiervoor was 7 jaar geleden, SpaceX had toen 500 medewerkers. Nu 4000, meeste hadden nog nooit zoiets meegemaakt, kenden alleen succes. Elon vreest dat dit het bedrijf her en der wat 'laks' gemaakt heeft.
Dat klinkt als een niet-zo-subtiel dreigement, "nog zo'n geintje en er gaan koppen rollen"...

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:01
vanaalten schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:39:
[...]

Dat klinkt als een niet-zo-subtiel dreigement, "nog zo'n geintje en er gaan koppen rollen"...
En eigenlijk niet meer dan terecht... dit was precies het probleem waarom er twee Space Shuttles ooit zijn verloren omdat men dacht: "We hebben het wel onder de knie en het komt wel goed".

Doe maar een onsje meer...

• Spooksel
Mjah, een deel van het probleem met het betreffende onderdeel hier is ook dat SpaceX uitging van de kwalificatie voor gebruik door de leverancier. De leverancier beloofd dat een onderdeel voldoet en als er dan bij het testen van een 1000 van die dingen ineens 5-6 het er begeven dan is dat niet acceptabel.

SpaceX zal nu dus het testen van dit onderdeel ook zelf op zich moeten gaan nemen. (En een nieuwe leverancier zoeken waarschijnlijk :P)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Laatste 'loss of vehicle' hiervoor was 7 jaar geleden, SpaceX had toen 500 medewerkers. Nu 4000, meeste hadden nog nooit zoiets meegemaakt, kenden alleen succes. Elon vreest dat dit het bedrijf her en der wat 'laks' gemaakt heeft.
vanaalten schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:39:
[...]

Mensen maken per definitie fouten, het is niet alsof elke lancering tot het einde der dagen goed zal verlopen.

[Voor 59% gewijzigd door XWB op 21-07-2015 11:59]

World War One

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:18
Spooksel schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:52:
Mjah, een deel van het probleem met het betreffende onderdeel hier is ook dat SpaceX uitging van de kwalificatie voor gebruik door de leverancier. De leverancier beloofd dat een onderdeel voldoet en als er dan bij het testen van een 1000 van die dingen ineens 5-6 het er begeven dan is dat niet acceptabel.

SpaceX zal nu dus het testen van dit onderdeel ook zelf op zich moeten gaan nemen. (En een nieuwe leverancier zoeken waarschijnlijk :P)
Ik ben erg benieuwd naar de leverancier van dit onderdeel.

SpaceX zal toch vooral zelf de hand in eigen boezem moeten steken. Uitbesteden aan tier-1 en tier-2 is de normaalste zaak van de wereld. Je moet dan natuurlijk de toeleveranciers wél goed in het oog houden, dat is je belangrijkste taak als OEM. Met andere woorden, SpaceX moet zijn audit procedures in ieder geval goed onder de loep nemen en kijken waarom een defect onderdeel geleverd kan worden zonder dat dat gemerkt wordt. Ik kan me goed voorstellen dat testrapporten niet of slecht gelezen werden, etc.

Dat betekent bureaucratie, en kosten voor dingen die -bijna nooit- fout gaan. Om eerlijk te zijn vind ik dit een vrij cruciale beginnersfout, zoals hierboven aangegeven: zelfoverschatting ("wij doen het anders, goedkoper, makkelijker") en de daarbijhorende laksheid ("het ging tot nog toe altijd goed").

• jesper86
  • Niet online
Vanaf de volgende missie zal Dragon een software update bevatten welke in geval van nood en indien nog mogelijk Dragon zijn parachutes kan inzetten om deze te redden.
Onbegrijpelijk toch dat ze daar schijnbaar nog niet bij stil hebben gestaan? Je weet dat het een keer kan gebeuren, het is eigenlijk misschien wel onvermijdelijk, waarom gaan ze dat dan nu pas doen. En kost niks.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:01
Ik vraag mij dan toch af wie er uit eindelijk heeft besloten om de raket te laten ontploffen... is dat nu gebeurd door de Falcon9 zelf of heeft nu uiteindelijk iemand zelf op de knop gedrukt.

Doe maar een onsje meer...

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:35
jesper86 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:23:
[...]

Onbegrijpelijk toch dat ze daar schijnbaar nog niet bij stil hebben gestaan? Je weet dat het een keer kan gebeuren, het is eigenlijk misschien wel onvermijdelijk, waarom gaan ze dat dan nu pas doen. En kost niks.
Wat ik er van begrijp is dat het op zich ook weer risico's met zich mee brengt, immers als de lancering goed verloopt en de Dragon denkt dat er iets fout gaat en de parachutes activeert....

Daarnaast is het natuurlijk niet strikt noodzakelijk voor een vracht voertuig waardoor de extra software gewoon niet ontwikkeld is. Maar met de ontwikkeling van de Dragon 2 zijn ze verder gegaan met de ontwikkeld waardoor ze het nu dus "vrij eenvoudig" over kunnen zetten naar de Dragon.

• Spooksel
Intheweb schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:42:
Ik vraag mij dan toch af wie er uit eindelijk heeft besloten om de raket te laten ontploffen... is dat nu gebeurd door de Falcon9 zelf of heeft nu uiteindelijk iemand zelf op de knop gedrukt.
De ontploffing was geheel het 'werk' van Falcon 9 zelf, de raket lag volledig op koers en was tot op dat punt gewoon geen vuiltje aan de lucht.

Er is uiteindelijk vanaf de luchtmacht nog wel op de FTS knop gedrukt, maar dat was ruim nadat de raket al volledige in stukjes was en ook meer als formaliteit.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:18
En de nieuwste manned mission is een feit:

De Rus Oleg Kononenko, de Japanner Kimiya Yui en de Amerikaan Kjell Lindgren zijn op weg naar de ISS en moeten daar ondertussen al aangekomen zijn, voor een missie van een goede vijf maanden. Ze hadden eigenlijk op 26 mei al moeten vliegen, maar die missie werd uitgesteld zoals we weten.

Meer info:
https://blogs.nasa.gov/sp...edition-44-trio-to-space/

[Voor 26% gewijzigd door Garyu op 23-07-2015 09:52]

• Spooksel
Oleg Kononenko was btw ook de Soyuz commander toen Andre Kuipers naar het ISS ging samen met hem.

Grappig is ook dat Oleg nu _weer_ Gannady Padalka tegenkomt aan boord, die destijds er ook bij was (al kwam hij toen wat later en kon hij Oleg en Andre uitzwaaien :P)

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Iemand vandaag de persconferentie gezien van Alan Stern? Hij noemt Pluto en Charon al een double planet system. Ben benieuwd of de term maan voor Charon daadwerkelijk gaat verdwijnen. Maar wat een persconferentie weer. Wat blijft dat kleine planeetje toch verrassen. Het verdient de term dwergplaneet echt niet meer.

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• Osiris
  • Niet online
Erazzzer schreef op maandag 27 juli 2015 @ 00:07:
Het verdient de term dwergplaneet echt niet meer.
Want? Hij heeft de afgelopen maandjes spontaan z'n neighbourhood gecleared? Of is 't puur vanwege de aandacht die 'ie krijgt? Laten we dan vooral ook 67P/Churyumov–Gerasimenko maar een 'echte planeet' gaan noemen, aangezien daar zelfs een lander op geland is!!!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Als we Pluto opnieuw een planeet gaan noemen dan zijn Eris en andere gelijkaardige objecten in de Kuipergordel dat vermoedelijk ook. Dan telt ons zonnestelsel niet acht maar tientallen, zo niet honderden, planeten. Hetzelfde geldt dan ook voor andere sterrenstelsels. Het einde is gewoon zoek dan.

World War One

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Osiris schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:52:
[...]

Want? Hij heeft de afgelopen maandjes spontaan z'n neighbourhood gecleared? Of is 't puur vanwege de aandacht die 'ie krijgt? Laten we dan vooral ook 67P/Churyumov–Gerasimenko maar een 'echte planeet' gaan noemen, aangezien daar zelfs een lander op geland is!!!
67P is gewoon een grote steen. Pluto heeft een atmosfeer, om maar even iets te noemen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is er nou mis met gewoon dwergplaneet?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niks mis met de term dwergplaneet IMO.

World War One

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

XWB schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:46:
Niks mis met de term dwergplaneet IMO.
Ik wil zeggen:

[q]Volgens de definitie van het IAU-congres zijn dwergplaneten hemellichamen die
  • in een baan rond de Zon draaien en geen energie produceren door kernfusie (in tegenstelling tot sterren),
  • genoeg massa hebben zodat ze door hun eigen zwaartekracht (bijna) bolvormig geworden zijn en dus in hydrostatisch evenwicht zijn (in tegenstelling tot kleinere planetoïden),
  • hun baan niet vrijgemaakt (schoongeveegd) hebben van andere objecten,
  • geen satelliet zijn.
  • De derde voorwaarde maakt het verschil tussen klassieke planeten en dwergplaneten. Pluto, Eris, Makemake, Haumea en Ceres zijn hemellichamen in ons eigen zonnestelsel die in de categorie dwergplaneet vallen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 19:43
Is dat eerste punt fout geformuleerd, of kunnen dwergplaneten alleen in het zonnestelsel voorkomen?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Komt van de NL wiki af (maar de Engelse zegt ook specifiek Sun). Ik zou het idd gek vinden om de definitie te bepalen op dit zonnestelsel.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

We hebben al genoeg moeite om gewone planeten te vinden in andere zonnestelsels, laat staan dwergplaneetjes. Dus zodoende…

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dat verandert toch niks aan een definitie? :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tegen de tijd dat we in staat zijn om dwergplaneten buiten ons zonnestelsel te detecteren zullen we allicht die definitie aanpassen.

• Osiris
  • Niet online
Tja, een dwergplaneet is natuurlijk wel een soort van planeet.. 't Heeft het immers in de naam zitten :+

Lijkt me nog best lastig om vast te stellen of een exoplaneet z'n neighbourhood gecleared heeft.

• Snowwie
BtM909 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:44:
[...]
Ik wil zeggen:
quote:
Volgens de definitie van het IAU-congres zijn dwergplaneten hemellichamen die

in een baan rond de Zon draaien en geen energie produceren door kernfusie (in tegenstelling tot sterren),
genoeg massa hebben zodat ze door hun eigen zwaartekracht (bijna) bolvormig geworden zijn en dus in hydrostatisch evenwicht zijn (in tegenstelling tot kleinere planetoïden),
hun baan niet vrijgemaakt (schoongeveegd) hebben van andere objecten,
geen satelliet zijn.

De derde voorwaarde maakt het verschil tussen klassieke planeten en dwergplaneten. Pluto, Eris, Makemake, Haumea en Ceres zijn hemellichamen in ons eigen zonnestelsel die in de categorie dwergplaneet vallen.
[...]
Dat laatste maakt Pluto weer dubieus, want feitelijk draait Pluto ook een beetje om Charon. Hun zwaartepunt ligt buiten Pluto. Dat maakt Pluto zelf ook een beetje een satelliet.

Mijn YouTube Channel

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Snowwie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:27:
[...]

Dat laatste maakt Pluto weer dubieus, want feitelijk draait Pluto ook een beetje om Charon. Hun zwaartepunt ligt buiten Pluto. Dat maakt Pluto zelf ook een beetje een satelliet.
Dat maakt het geen satelliet, maar een binair planeten systeem.

Pagina: 1 ... 4 ... 183 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee