Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

franssie

Save the albatross

RocketKoen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Verbaasde ik me ook al over. Zit je gezellig live in HD mee te kijken, vanaf een raket die met een paar duizend km/u rondvliegt.
Dat vereist denk ik wel een redelijke doppler correctie - daar zijn ze slim genoeg voor. Dat gejuich bezorgt me nog kippevel, wat is dit gaaf {verkapte ik had iets anders moeten studeren post}

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:05
Wel extreem tof hoor, sat comlink vanaf de ASDS valt dood door vibratie van de landing... dan maar uitzenden vanaf de raket 8)7

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:59
Spooksel schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:25:
Wel extreem tof hoor, sat comlink vanaf de ASDS valt dood door vibratie van de landing... dan maar uitzenden vanaf de raket 8)7
En goed ook. Meestal viel die stream ook ergens bij de entry burn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Dat zei ik :) Maar het is eigenlijk de laatste seconde(s) letterlijk van de landing burn, zelfs na het uitklappen van de poten. Dan wordt het allemaal zo heftig op die ASDS... phew :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:38

SuBBaSS

-has Ryzen

Wauw, knal ik me daar even lekker in op youtube! Wat ontzettend gaaf om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Payload deployment is zojuist begonnen. 1 sat iedere 100 seconden, geheel duurt ong een kwartier.

[ Voor 42% gewijzigd door Spooksel op 14-01-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 21:49
Zou je deze nog kunnen zien vanavond? 2e ronde is een stuk westelijker onze kant op. Zal ongeveer boven Oekraïne en de Baltische staten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Denk dat ze te klein zijn om op te vallen, ook werkt het sneeuwen niet echt mee met de zichtbaarheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
MISSION SUCCES!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Da's het belangrijkste. Jammer dat we geen beelden hadden van de satellite deploiment.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
Spooksel schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:25:
Precies. Een paar jaar geleden heb ik een lancering vanuit de trein op mijn telefoon zitten kijken, ook met een live videostream vanaf de booster. Toen realiseerde ik me wel even dat we in de toekomst leven hoor.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
Iridium heeft contact gehad met alle 10 de sats en bevestigd dat ze gezond en wel zijn :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:51
Goede start van het jaar! Missie 100% succesvol, eerste trap succesvol geland, en nog een mooie video ook! Voor degene die het nog niet wisten: Dit was tevens de zwaarste payload die SpaceX ooit in orbit heeft gebracht.

Hopen dat ze dit succes kunnen voortzetten op de volgende missies:
  • Do. 26 jan. (06:00 - 08:30): EchoStar 23, braziliaanse televisiesatelliet, naar GTO.
  • Wo. 8 feb. (19:55): CRS-10 bevoorradingsmissie naar het ISS.
Beide worden gelanceerd vanuit LC-39A in Florida.

Edit: Tevens staan er weer een paar mooie foto's van de lancering op de Flickr van SpaceX.

[ Voor 16% gewijzigd door Balance op 14-01-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32
Filmpje van landing makkelijker ergens, opstijgen wel al gezien.

Maar dat trucje kennen we al ene tijdje maar de landing blijft toch nog verbazingwekkend haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
YouTube: Iridium-1 Hosted Webcast

Vanaf daar kun je de landing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:40
Spooksel schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:42:
Bizar om te bedenken dat het pas de 3e vanaf Vandenberg is :D De eerste was alweer in september 2013!!!
Omdat deze polar orbit wat minder vaak wordt gebruikt dan de oostwaartse orbit.
ik heb meteen de stem van Hans van Zetten in mijn kop :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ai, Gene Cernan, de laatste man die op de man liep, is vandaag overleden.

Elke keer als één van de astronauten overlijdt, wordt deze grafiek van XKCD uit 2011 of 2012 weer een stukje meer werkelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/65_years.png

Inmiddels zijn er nog maar zes van de oorspronkelijke twaalf in leven... Zo te zien liggen we "aardig op schema" :/

-edit-

The last man on the moon, de documentaire waarin Cernan terugblikt op de maanlandingen, staat momenteel op netflix. Die ga ik van de week eens kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2017 21:51 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Leuk documentaire. Je ziet ook wel dat Cernan leefde voor de schijnwerpers, alles aan de kant voor ontdekken, maar ook zeker roem.

Nog wat spullen van hem gezien in Kennedy Space Center. Wat een belevenis die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-10 15:37
Heb die documentaire toevallig een paar maanden geleden al eens gezien op Netflix. Is zeker het kijken waard. Geeft een goede impressie van hoe het leven van een astronaut er in die tijd uitzag en hoe fanatiek Cernan wel niet was. Zijn leven stond in het teken van niets anders dan de ruimtevaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32
JeroenH schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:48:
Ai, Gene Cernan, de laatste man die op de man liep, is vandaag overleden.

Elke keer als één van de astronauten overlijdt, wordt deze grafiek van XKCD uit 2011 of 2012 weer een stukje meer werkelijkheid:

[afbeelding]

Inmiddels zijn er nog maar zes van de oorspronkelijke twaalf in leven... Zo te zien liggen we "aardig op schema" :/

-edit-

The last man on the moon, de documentaire waarin Cernan terugblikt op de maanlandingen, staat momenteel op netflix. Die ga ik van de week eens kijken.
Maar we zijn nu bezig met Mars missies en zo.
Kunnen we niet gewoon voor de leuk even naar de maan weer?
Dat moet toch een appeltje eitje zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joostje123 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:10:
Maar we zijn nu bezig met Mars missies en zo.
Kunnen we niet gewoon voor de leuk even naar de maan weer?
Dat moet toch een appeltje eitje zijn?
Nou appeltje eitje is misschien wat sterk uitgedrukt, maar je zou inderdaad zeggen het een halve eeuw nadat is bewezen dat het betrouwbaar te doen is het met de huidige stand van de technologie nog beter en veiliger te doen zou moeten zijn.

Het probleem is geld, het daaronderliggende probleem is politieke wil, en het dáaronderliggende probleem is langdurige interesse vanuit het grote publiek. Het ging al mis tijdens het Apollo-programma, het publiek had zo tegen Apollo 13 het truukje wel weer gezien. Wat daar de oorzaak van was/is... geen idee. De aard van de mens?

Ik hoop maar dat figuren als Musk en Bezos de interesse weer kunnen wekken en - belangrijker nog - vast kunnen houden. Alleen dan kunnen er écht grootse dingen gedaan worden zoals maan- en marslandingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:34
Er zijn toch wel aantal plannen om terug te gaan naar de maan, de chinezen willen aantal bemande missies naar de maan maken. Ook in de VS zijn er mensen die roepen dat het tijd is om terug te keren naar de maan.

Ook zijn er nog aantal onbemande plannen om de maan te zoeken. zoals de LunarX prize van google en ook China heeft aantal onbemande sondes geplanned staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik verwacht geen "leuke" bemande ruimtevaart (maan-/marslandingen) tot de nieuwe generatie goedkopere raketten (SpaceX's Falcons en op termijn Blue Origin) zich bewezen hebben. En dan nog zal het lastig worden met een publiek waarvan de aandachtspanne gemiddeld genomen eerder korter dan langer wordt. Dit zijn nou eenmaal geen projecten van één of twee jaar, maar eerder van decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
As we speak komt de SpaceX vloot de haven van LA binnen, eerste spotting van een Redditor...

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=42052.0;attach=1402056;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:42:
Nou appeltje eitje is misschien wat sterk uitgedrukt, maar je zou inderdaad zeggen het een halve eeuw nadat is bewezen dat het betrouwbaar te doen is het met de huidige stand van de technologie nog beter en veiliger te doen zou moeten zijn.
Eén van de problemen daarbij is dat met de risico's die men toen accepteerde, nu nooit meer gevlogen zou worden. Veel dingen waren half of nauwelijks getest voordat ze de ruimte in gingen. Daar stond een enorm budget tegenover. Tegenwoordig wil men risico's veel meer uitsluiten, is de druk veel kleiner en het budget ook.

Samen leidt dat ertoe dat er niet veel schot in de zaak zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
Iets betere image nu ;)

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=42052.0;attach=1402063;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:43:
Eén van de problemen daarbij is dat met de risico's die men toen accepteerde, nu nooit meer gevlogen zou worden. Veel dingen waren half of nauwelijks getest voordat ze de ruimte in gingen. Daar stond een enorm budget tegenover. Tegenwoordig wil men risico's veel meer uitsluiten, is de druk veel kleiner en het budget ook.

Samen leidt dat ertoe dat er niet veel schot in de zaak zit.
Helemaal waar, de koude oorlog/space race zorgde voor een enorme druk en die druk is er nu niet. Er gebeuren nog steeds mooie dingen, en clubs als SpaceX en Blue Origin gaan nog voor veel mooiere dingen zorgen, maar zij kunnen feitelijk alleen faciliteren, nauwelijks sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Het probleem is geld, het daaronderliggende probleem is politieke wil,
Dat ligt wel een stukje genuanceerder natuurlijk. Als vandaag iemand besluit terug naar de maan te willen, dan is dat niet een kwestie van oude bouwtekeningen afstoffen en updaten naar de stand van de techniek. Dat wil je niet, ten eerste omdat je er dan niets wijzer van wordt. Maar ten tweede kun je nu gewoon een veel efficiënter voertuig ontwerpen. Hoe veel politieke wil of funding je daar ook tegenaan gooit, zoiets doe je niet over night.
en het dáaronderliggende probleem is langdurige interesse vanuit het grote publiek. Het ging al mis tijdens het Apollo-programma, het publiek had zo tegen Apollo 13 het truukje wel weer gezien. Wat daar de oorzaak van was/is... geen idee. De aard van de mens?

Ik hoop maar dat figuren als Musk en Bezos de interesse weer kunnen wekken en - belangrijker nog - vast kunnen houden. Alleen dan kunnen er écht grootse dingen gedaan worden zoals maan- en marslandingen.
Dat zelfde zie je nu toch ook? Toen SpaceX met die eerste landingen bezig was, volgde ik alles en bleef ik er voor wakker. Nu sla ik lanceringen 's nachts toch echt over. En dan ben ik behoorlijk geinteresseerd, moet je nagaan hoe dat met "de massa" gaat...

SpaceX heeft slim bekeken dat ze commerciële lanceringen gebruiken om de grotere doelstellingen financieel te kunnen bewerkstelligen. Van Blue Origin hoor je wat dat betreft eigenlijk weinig, die hebben volgens mij als enige doel: winstgevend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Het hele concept van wat je straks nodig hebt om op mars te leven zou je opzich toch eenvoudig kunnen testen op de maan zou je denken? Dat maakt het altijd nog iets makkelijker om mensen daar snel weg te halen mochten er problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jip_86 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:47:
Het hele concept van wat je straks nodig hebt om op mars te leven zou je opzich toch eenvoudig kunnen testen op de maan zou je denken? Dat maakt het altijd nog iets makkelijker om mensen daar snel weg te halen mochten er problemen ontstaan.
Nee. Mars heeft hele andere omstandigheden. Zoals bijvoorbeeld een veel grotere zwaartekracht en een atmosfeer. Een marslander kan dus zeker niet zomaar op de maan landen en andersom ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:47:
Niet als het concept ISRU (in situ resource utilization) bevat, zoals brandstofproductie voor de terugreis. Mars is veel rijker aan grondstoffen dan de Maan, en is daarom ook veel interessanter als bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Niet als het concept ISRU (in situ resource utilization) bevat, zoals brandstofproductie voor de terugreis. Mars is veel rijker aan grondstoffen dan de Maan, en is daarom ook veel interessanter als bestemming.
Precies. Ik weet niet hoeveel zuurstof er op de Maan te vinden is, maar op Mars is er beduidend meer. En dat is nog maar één voorbeeld.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Schaal van dat ding!

Afbeeldingslocatie: http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_4WehOMrLe79UTxLYPQVm4ixdOJLHFdfH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
En als je 'm ziet landen dan heb ik steeds het idee dat de poten veel te klein zijn voor de pijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
Freee!! schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Precies. Ik weet niet hoeveel zuurstof er op de Maan te vinden is, maar op Mars is er beduidend meer.
Op beide ongeveer 0% ;) Op Mars is waterijs, wat met energie omgezet kan worden in zuurstof. Op de maan is er vziw geen hoop op lokale zuurstof productie (of waterwinning for that matter).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Brent schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:34:
[...]
Op beide ongeveer 0% ;) Op Mars is waterijs, wat met energie omgezet kan worden in zuurstof. Op de maan is er vziw geen hoop op lokale zuurstof productie (of waterwinning for that matter).
Ik had het over zuurstof, niet over vrije zuurstof. En volgens mij is er op Mars nog een hoop meer zuurstof gebonden in kooldioxide(sneeuw) dan in water(ijs).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:14
Hadden we een paar maanden terug niet een bericht over een beste berg waterijs wat "vlak" onder het oppervlak was te vinden?

gevonden: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6680

Daar kun je aardig wat h2 en o2 van maken dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-10 20:20
Freee!! schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:47:
[...]

Ik had het over zuurstof, niet over vrije zuurstof. En volgens mij is er op Mars nog een hoop meer zuurstof gebonden in kooldioxide(sneeuw) dan in water(ijs).
Ik heb nog nooit iemand op zo'n manier naar zuurstof zien verwijzen, maar we bedoelen hetzelfde dan. Ja, ook uit kooldioxide kan gewonnen worden, maar dat is bij de evenaar alleen als tijdelijke neerslag aanwezig op mars als ik het goed heb onthouden, en dat maakt winnen moeilijk. Het moet echt uit het ondergronds water komen.

Maar alleen water op zich, dat maakt Mars alleen al stukken interessanter dan de Maan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:32
En nog meer foto's op de site van Spaceflightnow: http://spaceflightnow.com...-west-coast-back-in-port/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-08 08:19
NASA's volgende Mars-rover (voorlopig Mars 2020 geheten) neemt een apparaat mee om zuurstof mee te maken uit kooldioxide. Dat is een voorbereiding voor toekomstige bemande Mars-missies. Zuurstof is niet alleen nodig om te ademen, maar ook als oxidant voor raketbrandstof.

Ook zijn twee nieuwe instrumenten aangekondigd waarmee gezocht gaat worden naar leven. PIXL is een röntgen fluorescentie instrument waarmee chemische elementen op kleine schaal in beeld gebracht kan worden.

SHERLOC is een instrument dat aan de robotarm zit. Het gebruikt spectrometers, een laser en een camera om organische stoffen op te sporen en mineralen die in aanwezigheid van water ontstaan zijn.

Mastcam-Z is een upgrade van de camera die Curiosity mee draagt. Met de nieuwe camera kunnen 3D beelden opgenomen worden en snelle video's en Mastcam-Z kan inzoomen op interessante details.

Oh ja, en de wielen zijn eveneens geüpgradede. De wielen van Curiosity waren namelijk niet goed bestand tegen scherpe stenen.

YouTube: NASA's 2020 Mars Rover Will Make Oxygen, Look For Alien Life
http://www.dailygalaxy.co...h-for-life-with-an-a.html
http://mars.nasa.gov/mars2020/mission/instruments/pixl/
http://mars.nasa.gov/mars2020/mission/instruments/sherloc/
http://mars.nasa.gov/mars2020/mission/instruments/mastcam-z/

In deze persconferentie wordt alles uitgelegd:
YouTube: Mars 2020 Rover and Beyond News Teleconference from NASA Headquarter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:34:
[...]

Ik heb nog nooit iemand op zo'n manier naar zuurstof zien verwijzen, maar we bedoelen hetzelfde dan. Ja, ook uit kooldioxide kan gewonnen worden, maar dat is bij de evenaar alleen als tijdelijke neerslag aanwezig op mars als ik het goed heb onthouden, en dat maakt winnen moeilijk.
De atmosfeer van Mars bestaat voornamelijk uit CO2 (!). Je zou dat kunnen splitsen in CO en O2 en dan heb je opzich al behoorlijk goede raketbrandstof. LOx/CO heeft een ISP van ~290s. Ofwel, dan heb je niet alleen de oxidant, maar ook de brandstof zelf. Geen water nodig is het grote voordeel.

A CHEMICAL APPROACH TO CARBON DIOXIDE UTILIZATION ON MARS

SpaceX wil trouwens Methaan + O2 maken, dus die hebben wel water nodig voor de productie.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:41:
Dat ligt wel een stukje genuanceerder natuurlijk. Als vandaag iemand besluit terug naar de maan te willen, dan is dat niet een kwestie van oude bouwtekeningen afstoffen en updaten naar de stand van de techniek. Dat wil je niet, ten eerste omdat je er dan niets wijzer van wordt. Maar ten tweede kun je nu gewoon een veel efficiënter voertuig ontwerpen. Hoe veel politieke wil of funding je daar ook tegenaan gooit, zoiets doe je niet over night.
Nee klopt helemaal, en ik denk ook zeker niet dat een missie naar Mars of zelfs naar de Maan makkelijk zal zijn. Ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Dat zelfde zie je nu toch ook? Toen SpaceX met die eerste landingen bezig was, volgde ik alles en bleef ik er voor wakker. Nu sla ik lanceringen 's nachts toch echt over. En dan ben ik behoorlijk geinteresseerd, moet je nagaan hoe dat met "de massa" gaat...
Yep, same here. Vandaar ook mijn opmerking "misschien de aard van de mens".
SpaceX heeft slim bekeken dat ze commerciële lanceringen gebruiken om de grotere doelstellingen financieel te kunnen bewerkstelligen. Van Blue Origin hoor je wat dat betreft eigenlijk weinig, die hebben volgens mij als enige doel: winstgevend worden.
Bezos zegt dan ook veel minder over zijn (uiteindelijke) doelen dan Musk. Misschien komt hij nog wel eens een keer met verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
mcDavid schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:41:
Van Bezos/Blue Origin weten we tot nu toe enkel dat ze een toekomst voor zich zien waarbij miljoenen mensen kunnen wonen en werken in de ruimte.

Nu zijn ze begonnen met die New Shepard, hun sub-orbital met BE-3 als motor. Daarnaast ontwikkelen ze de New Glenn voor orbital met de BE-4 als motor (welke ook leading contender is voor ULA's Vulcan).

Dat is het voorlopig :P We weten dat ze zich niet, zoals SpaceX, richten op iets specifieks zoals de Maan of Mars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Voor nu staat SES-10 gepland voor 22 februari. Het lanceerschema voor de oostkust (LC-39A, Florida) wordt dus nu:
  • Do. 26 jan. (06:00 - 08:30): EchoStar 23, braziliaanse televisiesatelliet, naar GTO.
  • Wo. 8 feb. (19:55): CRS-10 bevoorradingsmissie naar het ISS.
  • Wo. 22 feb.: SES-10, internet satelliet naar GTO
Daarmee staat er elke twee weken een lancering gepland van alleen de oostkust al! Op deze manier gaan we de 28 lanceringen wel redden dit jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:29:
[...]

En als je 'm ziet landen dan heb ik steeds het idee dat de poten veel te klein zijn voor de pijp...
Zelfs als je weet dat er vrijwel niks meer in de pijp zit. Blijft mooi :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Goed nieuws voor Bigelow & BEAM:
As BEAM continues to outperform expectations, NASA and Bigelow Aerospace are in agreement to evolve BEAM into becoming an everyday asset aboard the ISS — met International Space Station.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16143819_771171176367213_775794728620247186_o.jpg?oh=68ab95dcc7a5abe05a3e8dde6bb38d56&oe=58D6978F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 16:57

HaterFrame

Well... Poo came out!

Spooksel schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:49:
Goed nieuws voor Bigelow & BEAM:

[...]

[afbeelding]
Dat is wel erg gaaf nieuws ja, daar zijn zoveel mooie toepassingen voor te bedenken... Voor een fractie van de kosten van een hardshell.
Het enige wat mij altijd een beetje eng lijkt is dat het me toch wat "fragiel" lijkt.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MetaFrame schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Dat is wel erg gaaf nieuws ja, daar zijn zoveel mooie toepassingen voor te bedenken... Voor een fractie van de kosten van een hardshell.
Het enige wat mij altijd een beetje eng lijkt is dat het me toch wat "fragiel" lijkt.
Ik kan me voorstellen dat dat zo "lijkt", maar met meerdere lagen kevlar zou het me niets verbazen als die module het best beschermde stukje ISS is. Nu zal de rest van het ISS ook geen anderhalve millimeter aluminium zijn zonder beschermingslagen, maar ze hebben natuurlijk wel wat te bewijzen op dat gebied met deze tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Fun fact, it is :)

BEAM geeft betere MMOD (MicroMeteoroid & Orbital Debris) bescherming dan de 'tin can' modules :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie24
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 15:49
Meer lanceer- en landingsfoto's van de lancering van afgelopen zaterdag (Iridium NEXT 1) op de Flickr van SpaceX:

https://www.flickr.com/photos/spacex/page1

Waaronder dit epische shot (stond ook op instagram):
https://flic.kr/p/Q7ADFB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 16:57

HaterFrame

Well... Poo came out!

Willempie24 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:16:
Waaronder dit epische shot (stond ook op instagram):
https://flic.kr/p/Q7ADFB
* HaterFrame had a little nerdgasm in his pants...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hier zijn nog meer coole foto's te vinden:

http://photos.dailybreeze...fter-port-of-los-angeles/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Heel naar nieuws over Galileo, 9 van de 72 klokken doen het niet meer, ook al doet het systeem het nog wel.

nieuws: ESA kampt met negen falende atoomklokken op Galileo-satellieten

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA maakt bekend dat negen atoomklokken op satellieten van het navigatiesysteem Galileo niet meer werken. Per satelliet zijn er vier klokken aanwezig, waarvan drie dienen als back-up. De problemen hebben nog geen invloed op de werking.

Heel vervelend dit, ik hoop dat Galileo gewoon goed door blijft gaan zodat we van die vervelende amerikanen en hun GPS af zijn. Hoe onafhankelijker europa is hoe beter, stel je voor dat The Donald ineens GPS uitzet voor Europa....

http://www.volkskrant.nl/...nu-al-problemen~a4450092/

In theorie moet Galileo tot op enkele centimeters nauwkeurig werken, terwijl gps beperkt is tot enkele meters.

Galileo moet in 2020 operationeel zijn met dertig satellieten.

[ Voor 16% gewijzigd door Salvatron op 19-01-2017 05:32 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vijftig jaar (en drie dagen) geleden: de brand in de Apollo AS-204 capsule, later bekend als Apollo 1.

Artikel op Ars Technica.

Dat geluidsfragment... brrrrrrr :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
De Mars-rover Opportunity is al 13 jaar op Mars (de "garantie" gold voor 90 sols = 90 Mars-etmalen van 25 uur). Met andere woorden, volgens NASA is de robot nu een tiener geworden.
YouTube: Six Ways Opportunity is like a Teenager

[ Voor 13% gewijzigd door Marcel-Jan op 24-01-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:19
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:53:
Vijftig jaar (en drie dagen) geleden: de brand in de Apollo AS-204 capsule, later bekend als Apollo 1.

Artikel op Ars Technica.

Dat geluidsfragment... brrrrrrr :/
Toont ook goed aan wat iemand hierboven zei: ze namen toen risico's die er nu echt niet meer genomen gaan worden.
In the hurly burly world of NASA at the time, however, such a problem hardly stood out with the imperfect vehicle. Spacecraft 012 had shipped from California to Florida with more than 100 “significant” engineering orders still not completed, according to the accident report.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Video over het nieuwe ruimtepak wat Boeing ontwikkeld heeft (of nog aan het ontwikkelen is):

Hier wat meer informatie, en hier Boeing's website (met meer video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:29
Binnen een paar dagen staat er eindelijk weer een echte raket op lanceerplatform 39-A *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Intheweb op 26-01-2017 22:29 ]

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
China gaat eind november een onbemande maanmissie lanceren dat 2 kg aan monsters mee terug neemt naar aarde. Dat is sinds 1976 niet meer gebeurd (laatste keer: Luna 24).

En China heeft nog meer plannen. In 2018 staat de eerste landing op de achterkant van de maan gepland. Daarvoor moet eerst een communicatie satelliet gelanceerd worden die in een zogenaamde halo-baan rond het L2 (Lagrange) punt komt. (In dit Lagrangepunt kan een satelliet een vaste relatieve positie behouden ten opzichte van de aarde en maan. L2 bevindt zich achter de maan, maar met een satelliet in een halo-baan om L2 kun je vanaf de aarde contact houden.)
http://gbtimes.com/china/...e-return-mission-november

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Damn, dat is interessant!

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2emRqTHoXPHuaeY35AmQD0pV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Er zou vandaag toch weer een Falcon9 gelanceerd worden, of ben ik echt volledig abuis? Had een note in mijn agenda gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
coelho schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:13:
Er zou vandaag toch weer een Falcon9 gelanceerd worden, of ben ik echt volledig abuis? Had een note in mijn agenda gezet.
Volgens een post hierboven zou er de 26ste iets gelanceerd worden.. Maar ik zie daar niets over op hun Twitter account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
coelho schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:13:
Volgens deze site zou die lancering eerst 25 januari plaatsvinden, maar staat die nu op 3 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ondertussen al twee keer uitgesteld. De eerste volgende launch is nu:
  • Wo. 15 feb. (17:05): CRS-10 bevoorradingsmissie naar het ISS.
En dan hopelijk EchoStar 23 eind februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Niet echt ruimtevaart gerelateerd maar wel SpaceX: op dit moment is de Hyperloop competitie bezig waarbij onder andere een pod van een team van TU Delft met een bloedgang door een buis zal zoeven. Op dit moment is het wachten op het vacuumtrekken van de buis voor de tweede deelnemer, uit Duitsland. MIT is als eerste geweest en Delft is als derde, maar het is moeilijk te zeggen wanneer dat zal zijn.

Livestream: www.hyperloop.com

Edit (00.44): Duitse team over 10 minuten, dus Delft duurt nog wel een tijdje.

[ Voor 8% gewijzigd door Willempie24 op 30-01-2017 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:40
Willempie24 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:41:
Niet echt ruimtevaart gerelateerd maar wel SpaceX: op dit moment is de Hyperloop competitie bezig waarbij onder andere een pod van een team van TU Delft met een bloedgang door een buis zal zoeven. Op dit moment is het wachten op het vacuumtrekken van de buis voor de tweede deelnemer, uit Duitsland. MIT is als eerste geweest en Delft is als derde, maar het is moeilijk te zeggen wanneer dat zal zijn.

Livestream: www.hyperloop.com

Edit (00.44): Duitse team over 10 minuten, dus Delft duurt nog wel een tijdje.
Bedankt; Delft lijkt nu echt te beginnen; de Pod staat nu in de tunnel: http://www.spacex.com/hyperloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
zetje01 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 02:33:
[...]

Bedankt; Delft lijkt nu echt te beginnen; de Pod staat nu in de tunnel: http://www.spacex.com/hyperloop
Ja werd tijd ook! Jammer dat het vacuumtrekken nog een half uur duurt..

Gaan ze nu zonder de pusher, dus op eigen kracht accelereren? Edit: Nee ze worden gewoon geduwd. Volgens eigen telemetry 94 kmh, 1 kmh sneller dan de vorige maar ze kwamen wel halverwege de tunnel al tot stilstand.

[ Voor 17% gewijzigd door Willempie24 op 30-01-2017 03:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23

ZenTex

Doet maar wat.

En de winnaar is:

http://uk.businessinsider...esults-first-phase-2017-1

Netjes 8)

Wel apart:
However, only three teams were actually able to run their pods on the SpaceX Hyperloop track. Teams had to first pass a series of tests to be eligible for a run, ranging from a structural test to a vacuum chamber test, and only three university teams made the cut: MIT, Delft University, and Technical University.

[ Voor 59% gewijzigd door ZenTex op 30-01-2017 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het lijkt erop dat Boeing en SpaceX geen mensen in 2018 naar de ruimte zullen brengen.

Technical troubles likely to delay commercial crew flights until 2019
Boeing has set a “no earlier than” date of August 2018 for its first crewed test flight, and SpaceX has targeted May 2018. But those dates seem optimistic. Ars spoke to a handful of sources familiar with the commercial crew program this week, and all expressed pessimism about the public timelines the companies have for reaching the launch pad. According to this unofficial analysis, even a single crewed test flight in 2018 by either company now appears unlikely, as teams from both Boeing and SpaceX continue to work through significant technical issues.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Cassini heeft Saturnus' ringen van dichterbij dan ooit gefotografeerd. Wat je ziet zijn dichtheidsgolven in de ringen, veroorzaakt door de manen Janus en Epimetheus (niet in deze foto's), die in dezelfde baan draaien. Details tot 550 meter zijn zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/side_image/public/thumbnails/image/pia21057_figa.png?itok=pKlu3Xwl
https://www.nasa.gov/feat...s-in-unprecedented-detail

[ Voor 16% gewijzigd door Marcel-Jan op 31-01-2017 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
De Saturnusmaan Enceladus is een oceaanwereld met geisers die hun water de kosmos in sturen. Je kunt er dus op zoek naar leven zonder er te hoeven landen. Dat klinkt uitnodigend, maar al twee voorstellen om Enceladus te onderzoeken sneuvelden in de afgelopen jaren. Europese wetenschappers hebben een nieuwe missie geöpperd, de Explorer of Enceladus and Titan (E²T). E²T moet zowel Enceladus als Titan gaan onderzoeken.

De bedoeling is dat E²T door de pluimen van Enceladus vliegt en complexe organische deeltjes opvangt van de hogere atmosfeer van Titan. De satelliet heeft instrumenten die de samenstelling daarvan kunnen vaststellen. Ze kunnen organische stoffen detecteren, zoals voor leven belangrijke aminozuren, maar ook bepalen hoeveel ijs, zout en stof in de pluimen van Enceladus zit. Vergelijkbare versies van deze gevoelige instrumenten gaan ook op andere ruimtemissies mee.

E²T heeft ook een camera aan boord waarmee de bronnen van Enceladus' geisers in beeld gebracht worden en het oppervlak van Titan. Dat laatste is niet makkelijk vanwege Titan's dichte atmosfeer. Daarom heeft E²T een camera die kan zien in nabij en kortegolf infrarood. Voor het nemen van spectra om de samenstelling te bepalen, is dat ook prima.

Een van de grootste problemen voor missies rond Saturnus en daarbuiten is wel de energievoorziening. Hoe verder je van de zon af komt, hoe minder de zonne-energie die je kunt opvangen met zonnepanelen. Daarom hebben tot nu toe alle missies die buiten Jupiter zijn gestuurd een radio isotoopgenerator (RTG) meegekregen. Zo'n generator werkt op basis van het verval van een stof als plutonium-238, en een paar kilo daarvan kost miljoenen.

E²T is goedkoper omdat het niet zo'n RTG heeft. In plaats daarvan (en dat is dan ook het eerste wat er aan opvalt) heeft E²T enorme zonnepanelen. De oppervlakte ervan is maar liefst 160 vierkante meter (Juno heeft 90 vierkante meter). Dat levert een comfortabele 620 Watt aan energie op. Dat heeft E²T ook nodig voor de aandrijving trouwens. Op deze manier hopen de wetenschappers mee te kunnen dingen in de middenklasse competitie.
http://www.planetary.org/...-enceladus-and-titan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 17:09

franssie

Save the albatross

Maar als risk manager denk ik gelijk, leuk die zonnepanelen maar wat is de kans dat ze niet uitvouwen? is een kleine nuke-power (RTG) niet veel betrouwbaarder?
Ik ben geen expert maar op zulke afstanden stuur je niet even Sandra Bullock langs om ze een tik met de moersleutel te geven.
Of is het kosten verschil zo groot dat je een tweede lancering kan betalen met dat prijsverschil?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Marcel-Jan schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:05:
Een van de grootste problemen voor missies rond Saturnus en daarbuiten is wel de energievoorziening. Hoe verder je van de zon af komt, hoe minder de zonne-energie die je kunt opvangen met zonnepanelen. Daarom hebben tot nu toe alle missies die buiten Jupiter zijn gestuurd een radio isotoopgenerator (RTG) meegekregen. Zo'n generator werkt op basis van het verval van een stof als plutonium-238, en een paar kilo daarvan kost miljoenen.
Kunnen ze dan niet beter een missie naar Europa sturen? Dat is die maan van Jupiter waar vermoedelijk water onder de ijskorst zit.

Wikipedia: Europa (maan)

Zowel Europa en Enceladus zijn heel interessant, maar Europa staat veel dichterbij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
De bouw van het Blue Origin complex op in Exploration Park bij KSC gaat ook lekker verder :)

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=40620.0;attach=1403576;image

Dit is hier: https://www.google.nl/map...97395,2919m/data=!3m1!1e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Report: Congressional analysts worry SpaceX engines are prone to cracks

Bemande vluchten van zowel SpaceX als Boeing vrijwel zeker niet vóór half 2019...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
JeroenH schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:06:
Report: Congressional analysts worry SpaceX engines are prone to cracks

Bemande vluchten van zowel SpaceX als Boeing vrijwel zeker niet vóór half 2019...
Een quote uit dat stuk zegt: "Some of the components used in the turbopumps are prone to cracks, the government investigators say, and may require a redesign before NASA allows the Falcon 9 booster to be used for crewed flights."

Vroeger had je gewoon een dappere ziel nodig, tegenwoordig moet er dus blijkbaar een commissie toestemming geven om de ruimte in te mogen? Kijk, wanneer SpaceX zelf zou zeggen dat ze het nog niet vertrouwen, dan begrijp ik het. Maar blijkbaar mag Elon er niet zelf voor kiezen om mee naar boven te gaan wanneer hij in zijn raket gelooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, ze bouwen dit in opdracht van NASA. Het is hun recht om eisen te stellen aan de veiligheid als hun mensen boven op die raket moeten gaan zitten, toch?

In de comments onder het artikel ook hier en daar wel interessante discussie over de veiligheid van lanceersystemen (vooral STS), en wat voor risico dan acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:26:
[...]

Een quote uit dat stuk zegt: "Some of the components used in the turbopumps are prone to cracks, the government investigators say, and may require a redesign before NASA allows the Falcon 9 booster to be used for crewed flights."

Vroeger had je gewoon een dappere ziel nodig, tegenwoordig moet er dus blijkbaar een commissie toestemming geven om de ruimte in te mogen? Kijk, wanneer SpaceX zelf zou zeggen dat ze het nog niet vertrouwen, dan begrijp ik het. Maar blijkbaar mag Elon er niet zelf voor kiezen om mee naar boven te gaan wanneer hij in zijn raket gelooft?
Het laatste in principe wel, maar de ontwikkeling van de bemande versie van de Dragon en Falcon 9 worden voor een groot deel door de US. Government / NASA betaald onder het "CCDev contract". En de voornaaste 'klant' zal later ook NASA zijn die NASA astronauten naar het ISS wil brengen (voordat er commerciële ruimtestations zijn). SpaceX moet dus gewoon doen wat NASA wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zoals hierboven al beschreven is er meer aan de hand:

Technical troubles likely to delay commercial crew flights until 2019
Boeing has set a “no earlier than” date of August 2018 for its first crewed test flight, and SpaceX has targeted May 2018. But those dates seem optimistic. Ars spoke to a handful of sources familiar with the commercial crew program this week, and all expressed pessimism about the public timelines the companies have for reaching the launch pad. According to this unofficial analysis, even a single crewed test flight in 2018 by either company now appears unlikely, as teams from both Boeing and SpaceX continue to work through significant technical issues.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Garyu

WW

[...]

Tuurlijk kan Elon zichzelf de ruimte inschieten, maar we hebben het hier over NASA astronauten. Dus dan zul je toch de regels van de NASA moeten volgen. Vergeet niet dat NASA enig ervaring heeft met het verlies van astronauten in het verleden. Iets waar ze veel van geleerd hebben en wat ze liever niet te vaak herhalen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Elon gaat sowieso niet voordat de tent hier zonder hem kan draaien. Dat heeft hij al eens gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 19:02
[...]

Vroeger had je gewoon een dappere ziel nodig, tegenwoordig moet er dus blijkbaar een commissie toestemming geven om de ruimte in te mogen?
Dat heet risico analyse en dat heeft NASA altijd al gedaan, zei het niet altijd even zorgvuldig - en dan krijg je Challenger en Columbia.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
[...]

Het was vooral een bezwaar tegen het hergebruik van deze motoren.
SpaceX heeft gereageerd dat ze het probleem zelf ook al hadden gevonden en dat het al is opgelost in de block5 versie van de motoren die later dit jaar voor het eerst wordt gebruikt.

Maar zelfs de huidige motoren zouden goed genoeg zijn voor 3 a 4 vluchten voordat ze niet meer goed genoeg zijn om herbruikt te worden.

Overigens is het ook al niet meer dat je een dappere ziel moet zijn. Het zijn geen "boldly go where no man has gone before" missies maar retourtjes naar het ISS. En daar is al een veilige manier voor. De reden dat boeing en spacex een poging mogen wagen is dat ze Amerikaans en goedkoper zijn. Maar dan moeten ze wel minstens zo betrouwbaar zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Sojoez zal ook niet oneindig blijven vliegen lijkt me. Is er eigenlijk wel ontwikkeling aan die zijde? Kom niet veel nieuws tegen op dat gebied.

edit: ze ontwikkelen daar iets dat op de orion van nasa lijkt http://www.dailymail.co.u...ot-like-Nasa-s-Orion.html

[ Voor 41% gewijzigd door jip_86 op 05-02-2017 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 01:42
Probleem is meer dat de Sojoez capsules ver van tevoren besteld dienen te worden. De laatste Sojoez vluchten voor 2018 zijn reeds geboekt, en voor 2019 is het waarschijnlijk al te laat om nog te boeken. Gedurende 2018 zal Spacex of Boeing dus de test vlucht moeten uit voeren om in 2019 beschikbaar te zijn voor operationele missies. Ben benieuwd of ze dit gaan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
jip_86 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:18:
Sojoez zal ook niet oneindig blijven vliegen lijkt me. Is er eigenlijk wel ontwikkeling aan die zijde? Kom niet veel nieuws tegen op dat gebied.

edit: ze ontwikkelen daar iets dat op de orion van nasa lijkt http://www.dailymail.co.u...ot-like-Nasa-s-Orion.html
Jazerker de Hypotheker ;)

De Soyuz heeft afgelopen jaar nog een redelijke overhaul gehad :) Afgelopen July is de eerste van de huidige variant gelanceerd, de Soyuz MS, op de wikipagina kun je oa een hele lijst met verbeteringen vinden tegenover de vorige versie, de Soyuz TMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RocketKoen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:15:
[...]

De reden dat boeing en spacex een poging mogen wagen is dat ze Amerikaans en goedkoper zijn.
Op zich niet verkeerd om een beetje onafhankelijk te zijn van Rusland.
Maar dan moeten ze wel minstens zo betrouwbaar zijn.
Zeker, maar betrouwbaarheid komt met de jaren. Sojoez is inmiddels 50 jaar oud en heeft de nodige iteraties gehad.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Boeing bouwt de Starliner omdat NASA met geld over de brug komt! Geen NASA geld -> geen Starliner! Boeing heeft echt 0,0 hardware gebouwd/besteld voordat die contracten helemaal rond waren en dat het geld van NASA begon te rollen!

Totaal verschil met SpaceX die Dragon2 toch wel al aan het bouwen was ivm haar eigen plannen, maar zonder NASA geld zou het gewoon langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Kunnen ze dan niet beter een missie naar Europa sturen? Dat is die maan van Jupiter waar vermoedelijk water onder de ijskorst zit.
Voor Europa heeft NASA zelfs de opdracht van het Amerikaanse Congres gekregen een missie te sturen.
http://www.planetary.org/blogs/guest-blogs/van-kane/20160105-nasa-europa-lander.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
franssie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:31:
Maar als risk manager denk ik gelijk, leuk die zonnepanelen maar wat is de kans dat ze niet uitvouwen? is een kleine nuke-power (RTG) niet veel betrouwbaarder?
Voor die RTG's heb je plutonium-238 nodig en tegenwoordig produceert alleen Rusland dat. En die zijn zich zeer bewust van hun monopolie. Een paar kg van dat plutonium-238 voor de RTG's komt qua kosten aardig in de buurt van de prijs van een lanceerraket. Dus als je af kunt met zonnepanelen, dan is dat de moeite waard.

Bovendien is het gebruik van zonnepanelen routine. Denk alleen al aan de vele communicatiesatellieten die elk jaar gelanceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik geloof dat het (mogen) lanceren van een missie met plutonium-238 aan boord ook nog wel een dingetje was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX wil vol gas vooruit was lanceringen betreft:
SpaceX has a bold plan in place to get through its backlog. The space corporation's president Gwynne Shotwell told Reuters that SpaceX aims to send a rocket to space every two to three weeks as soon as its new launch pad in Florida opens next week. As you know, the company put its schedule on hold after a Falcon 9 exploded on its old launch pad at Cape Canaveral last year -- its comeback mission took place just a few weeks ago in mid-January at Vandenberg Air Force Base.
https://www.engadget.com/...-launch-schedule-florida/

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marcel-Jan schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:48:
Voor die RTG's heb je plutonium-238 nodig en tegenwoordig produceert alleen Rusland dat. En die zijn zich zeer bewust van hun monopolie. Een paar kg van dat plutonium-238 voor de RTG's komt qua kosten aardig in de buurt van de prijs van een lanceerraket. Dus als je af kunt met zonnepanelen, dan is dat de moeite waard.

Bovendien is het gebruik van zonnepanelen routine. Denk alleen al aan de vele communicatiesatellieten die elk jaar gelanceerd worden.
Europa werkt al een tijdje aan RTG's die gebruik maken van Americium-241. Daar zitten de genoemde beperkingen niet of minder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
dat plan hebben ze al minstens een jaar, maar volgens mij hoorde je ze er in in 2015 ook al over. Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:26
mcDavid schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:34:
[...]

dat plan hebben ze al minstens een jaar, maar volgens mij hoorde je ze er in in 2015 ook al over. Eerst zien, dan geloven.
Al is 't moment waarop ze nu verwachten dat 't gaat gebeuren wel redelijk dichtbij. Maar ik ben 't met je eens, eerst maar eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Wetenschappers staan voor een raadsel. Het is nu voldoende aangetoond dat er water gestroomd heeft op Mars. Maar om stromend water te hebben, moet de temperatuur voldoende hoog zijn. En om de temperatuur te doen stijgen, moet de atmosfeer veel dikker zijn dan hij nu is. Tegen de huidige ijle atmosfeer sublimeert waterijs, dus wordt het meteen waterdamp i.p.v. stromend water.

Hoe krijg je een dikkere atmosfeer? Broeikasgas kooldioxide is een goede kandidaat. Het komt vaak voor in het binnenste zonnestelsel (denk Venus en ook de vroege aarde). Echter, een dikke atmosfeer van kooldioxide laat zijn sporen na in het gesteente. Zo zou je gesteenten met carbonaten verwachten. Dat is lastig om vanuit een baan rond Mars te detecteren, maar gelukkig hebben we al 20 jaar lang Mars-rovers met spectrometers die het kunnen meten. En geen van de Mars-rovers heeft genoeg carbonaat gevonden die je zou verwachten in een kooldioxide-rijke atmosfeer.

Dus wat kan het dan geweest zijn? Wetenschappers staan voor een raadsel. Maar een paar mogelijkheden zijn geopperd. Allereerst zijn er wel aanwijzingen dat de atmosfeer ooit dikker was. Een optie is dat de atmosfeer ook H₂, ofwel moleculair waterstof bevatte en dat het daardoor dikker was. Maar het is dubieus hoe zoiets tot stand gekomen kan zijn. Een andere optie is dat het water stroomde onder een ijsplaat. Maar dan zou men diepe scheuren in het gesteente verwachten en die zijn ook niet gevonden.

Hoe dan ook, dit is hoe wetenschap werkt: bevindingen die elkaar tegenspreken zetten aan om alles nog eens goed te overdenken, om dan misschien tot heel nieuwe ideeën te leiden.
https://www.nasa.gov/feat...s-paradox-of-ancient-mars

(Je kunt ook regelmatig van dit soort nieuwsitems van me vinden op https://www.facebook.com/WerkgroepMaanEnPlaneten. Dit is de pagina van de Werkgroep Maan en Planeten van de KNVWS.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Paar kleine puntjes:

Mars heeft een behoorlijk wat lagere zwaartekracht dan de Aarde en Venus, dus atmosfeer lekt makkelijker weg naar de ruimte.

De omloopbanen van de manen van Mars zijn vrij laag, die vegen de bovenste lagen van de atmosfeer aardig weg (gebeurt op Aarde ook door de maan, alleen in mindere mate door de veel hogere baan en er is voldoende aanvulling door kometenpuin aka meteoren en meteorieten, ook een reden dat Venus zo'n dikke atmosfeer heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
rik86 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:22:
[...]

Al is 't moment waarop ze nu verwachten dat 't gaat gebeuren wel redelijk dichtbij. Maar ik ben 't met je eens, eerst maar eens zien.
nouja voorlopig gaan de vertragingen gewoon door... CRS10 had eind Januari al weg gemoeten maar staat inmiddels op N.E.T. 17 februari.
Pagina: 1 ... 26 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch