Nu nog correct zijn
Booster + Ship zijn samen 121 meter hoogDe bijna 100 meter hoge combinatie bestaat uit twee delen: de boosterraket Super Heavy en het ruimteschip Starship dat er bovenop staat.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
/f/image/MOAaqRQE1xX0wZfR5bVEeV48.png?f=fotoalbum_large)
In ander nieuws, Starliner heeft wat problemen met de RCS thrusters. Docking window is nu dicht, dus ze moeten even wachten tot die weer open gaat.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
en... gedockt
[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 06-06-2024 19:35 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
En dan bijna continu beeld tijdens de plasma fase... ongekend. Zelf rekenden ze duidelijk ook op een blackout periode, maar die kwam niet echt
En dan nog ogenschijnlijk netjes de splashdown landing doen met zo'n gehavende flap...
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Vraag me af of die doorgewinterde astronauten niet stiekem toch ook een beetje (extra) zenuwachtig waren, daar in hun Boeing..Sebazzz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:31:
Nou, het was tot nu toe op elke stap pijn en onzekerheid - maar ze zitten nu in final approach
en... gedockt
Het is een test vlucht, en ik denk dat juist deze twee veteranen daarvoor geopteerd hebben.Osiris schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:26:
[...]
Vraag me af of die doorgewinterde astronauten niet stiekem toch ook een beetje (extra) zenuwachtig waren, daar in hun Boeing..
Zij en hun gezinnen zijn er mee opgegroeid dat er risico's bestaan.
Kleinkinderen nagelaten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nu.nl is ook realistisch deze keer:Gé Brander schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:48:
Ben benieuwd hoe snel er geroepen gaat worden door de media dat er weer een star ship verloren is gegaan en dat ze lancering mislukt is....
https://www.nu.nl/tech-we...g-op-aarde-na-vlucht.html
Fijn om te zien dat daar ook geleerd wordt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
gelul.Osiris schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:47:
Je hebt alleen risico's, grotere risico's en dan heb je Boeing
Dit slaat nergens op. Je kan en mag (en dat heb ik ook) veel kritiek hebben op boeing.
Maar doe dan een onderbouwing. tenmisnte
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nou...er waren ook een hoop vertragingen te wijten aan de raket en had helemaal niets te maken met de capsule. Bovendien zijn er talloze tests geweest en zijn er controlemechanismen die de meeste risico's wel ondervangen. Maar het blijft altijd een risicovolle bezigheid. Toch, hoe kritisch ik ook op Boeing ben, ze waren niet de lucht in gestuurd als het tè risicovol was. Zo gek zijn ze nog net niet denk ik.Osiris schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:26:
[...]
Vraag me af of die doorgewinterde astronauten niet stiekem toch ook een beetje (extra) zenuwachtig waren, daar in hun Boeing..
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik ben benieuwd of Starliner na deze test gecertificeerd wordt om astronauten te vervoeren, of dat er nog een nieuwe test nodig is.
Nu is wellicht het Starliner-team wel volledig los te zien van de burgerluchtvaart-afdeling(en), maar het nieuws heeft natuurlijk vaak genoeg bol gestaan van de onderzoeken naar de safety-cultuur en corner-cutting bij Boeing, zoals:franssie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:33:
[...]
gelul.
Dit slaat nergens op. Je kan en mag (en dat heb ik ook) veel kritiek hebben op boeing.
Maar doe dan een onderbouwing. tenmisnte
During the hearing on Wednesday, whistleblower Sam Salehpour, a Boeing quality engineer who raised questions about two of its widebody jets, claimed he was told to "shut up" when he flagged safety concerns. He has said that he was removed from the 787 program and transferred to the 777 jet due to his questions.
(…)
Earlier in the day, members of the U.S. Senate Commerce Committee said Boeing needs to do more to improve its safety culture, following a February report commissioned after two crashes involving the 737 MAX killed a combined 346 people.
Boeing is expected to release a plan this week to fix its endless string of safety issues that have been under federal investigation following a midflight fuselage blowout in January.
The report is a critical step for Boeing to rebuild confidence among the public, airlines, and its regulator that it can build safe airplanes after its reputation has been severely damaged by accidents, probes and whistleblower claims of shortcuts and retaliation.
Als ze bij Starliner ook een dubieuze veiligheidscultuur hebben, dan weet ik niet of ik zo heppie de peppie als astronaut zou zijn om daar in te gaan zitten..The Federal Aviation Administration said on Wednesday that it had asked Boeing to provide the agency with a “comprehensive action plan” to address quality-control issues within 90 days, the regulator’s latest push for safety improvements after a panel came off a Boeing 737 Max 9 jet in flight in early January.
Een bemande vlucht naar een voor iedereen bekend ruimtestation lijkt me iets nieuwswaardiger dan een testvlucht.Sebazzz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:34:
Dus de NOS toont in het journaal wel dat Starliner is gearriveerd maar niet dat Starship deze missie succesvol heeft voltooid met nog nooit vertoonde beelden
Tja, die bemande vlucht lijkt dan weer een routine klusje. Terwijl de testvlucht van SpaceX echte ontwikkelingen zijn. De grootte van de raket, de continue livestream tijdens de terugkomst door de dampkring, het zacht landen door Starship door middel van motorisch afremmen vanaf orbitale snelheid. Ik denk als ze een afbeelding van de volledige raket, met de Domtoren ernaast om de schaal aan te geven tonen dat er dan in een keer wel veel interesse is.Osiris schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:46:
Een bemande vlucht naar een voor iedereen bekend ruimtestation lijkt me iets nieuwswaardiger dan een testvlucht.
[ Voor 13% gewijzigd door I_IBlackI_I op 07-06-2024 22:43 ]
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:42:
[...]
Ik denk als ze een afbeelding van de volledige raket, met de Domtoren ernaast om de schaal aan te geven tonen dat er dan in een keer wel veel interesse is.
Als erkend provinciaal zou me dat nou echt helemaal niks zeggen. En met mij velen in de provincies niet zijnde de Randstad.......
Je vergeet dat de mensen in dit topic geïnteresseerd zijn in dit soort dingen. Veel mensen weten niet wat een soft landing is, zien alleen een grote vliegende d.... In het water vallen en vragen zich vooral af hoe dat nou valt te rijmen met de klimaatcrisis etc.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:42:
[...]
Tja, die bemande vlucht lijkt dan weer een routine klusje. Terwijl de testvlucht van SpaceX echte ontwikkelingen zijn. De grootte van de raket, de continue livestream tijdens de terugkomst door de dampkring, het zacht landen door Starship door middel van motorisch afremmen vanaf orbitale snelheid. Ik denk als ze een afbeelding van de volledige raket, met de Domtoren ernaast om de schaal aan te geven tonen dat er dan in een keer wel veel interesse is.
"If it's Boeing, I'm not going".franssie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:33:
[...]
gelul.
Maar doe dan een onderbouwing. tenminste
Anyways over StarShip:
Vlucht 4 heeft veel doelstellingen gehaald; vlucht 4 kunnen we wel geslaagd noemen.
Maar het heeft ook een groot probleem laten zien: de hete plasma vreet door alle enigszins uitstekende delen heen, zoals de flaps.
Ik denk dat de flaps (de vorm van Ship) volledig opnieuw ontworpen moet worden.
Bijvoorbeeld dat de flaps rond moeten worden en gedurende het grootste deel van de buik-glijvlucht (het remmen door de atmosfeer) ingeklapt en helemaal tegen de romp moeten komen te liggen (de vorm van de romp volgen). En een rugvinnetje op Ship zorgt dan voor de stabiliteit tijdens de glijvlucht. En pas enkele tientallen kilometers boven de grond worden de flaps uitgeklapt.
Ship moet herbruikbaar worden en met deze uitstekende flaps zie ik dat niet gebeuren.
/my 2 cents
Dit soort extreme omstandigheden zijn natuurlijk zeer lastig tot niet na te bootsen in bijv. windtunnels en waarschijnlijk zijn computermodellen ook onvoldoende hierbij helaas.
[ Voor 46% gewijzigd door Osiris op 08-06-2024 10:52 ]
Mee eens.Osiris schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:51:
@zetje01 Gelukkig kon 't volgens Elon ooit allemaal ook zonder heat shields, want stainless steel
Dit soort extreme omstandigheden zijn natuurlijk zeer lastig tot niet na te bootsen in bijv. windtunnels en waarschijnlijk zijn computermodellen ook onvoldoende hierbij helaas.
Het volgt ook helemaal het ontwerp-proces van Musk: bouw een prototype van je plan, en kijk wat er gebeurt.
Elon gaf aan dat er wat shielding los was gekomen van de flaps, maar dat ze desondanks toch bleven functioneren wat op zich al erg indrukwekkend is.zetje01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:38:
[...]
"If it's Boeing, I'm not going".
Anyways over StarShip:
Vlucht 4 heeft veel doelstellingen gehaald; vlucht 4 kunnen we wel geslaagd noemen.
Maar het heeft ook een groot probleem laten zien: de hete plasma vreet door alle enigszins uitstekende delen heen, zoals de flaps.
Bijvoorbeeld dat de flaps rond moeten worden en gedurende het grootste deel van de buik-glijvlucht (het remmen door de atmosfeer) ingeklapt en helemaal tegen de romp moeten komen te liggen (de vorm van de romp volgen). En een rugvinnetje op Ship zorgt dan voor de stabiliteit tijdens de glijvlucht. En pas enkele tientallen kilometers boven de grond worden de flaps uitgeklapt.
Ship moet herbruikbaar worden en met deze uitstekende flaps zie ik dat niet gebeuren.
/my 2 cents
https://wren.co/join/Devian
Ja zeker indrukwekkend; duizenden (miljoenen?) hebben live meegekeken en geduimd of gejuicht.Devian schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Elon gaf aan dat er wat shielding los was gekomen van de flaps, maar dat ze desondanks toch bleven functioneren wat op zich al erg indrukwekkend is.
Maar als je je realiseert dat Ship herbruikbaar moet zijn, was de prestatie van de flaps wat minder indrukwekkend.
bron:
The night before #Starship's 4th flight, @elonmusk described one of the main concerns about Starship's heat shield. He turned out to be right as it was the exact spot that burned through. More video to come! pic.twitter.com/NTfw9Cw944
— Everyday Astronaut (@Erdayastronaut) 6 juni 2024
Een mogelijke oplossing hebben ze ook al, bij volgende starships zullen de flaps meer richting de achterkant geplaatst worden om zo minder in de plasmastroom te zitten met de scharnierpunten.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Tsja, de banden van een passagiersvliegtuig worden ook (ongeveer) om de 50 landingen van een nieuw loopvlak voorzien omdat ze nogal aan slijtage onderhevig zijn.zetje01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:21:
[...]Ja zeker indrukwekkend; duizenden (miljoenen?) hebben live meegekeken en geduimd of gejuicht.
Maar als je je realiseert dat Ship herbruikbaar moet zijn, was de prestatie van de flaps wat minder indrukwekkend.
Ik vermoed dat ze een dergelijke werkwijze ook bij de flaps gaan uitvoeren, het functionele aspect bleef gewoon werken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De flaps zullen zeker moeten worden aangepast, maar het probleem is niet zozeer het uitsteken vd flaps, maar dat het plasma een weg vindt via de opening tussen de flap en de body, en zo de onbeschermde achterkant vd flap bereikt.zetje01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Nou... de randen van de flap(s) werden ook aangevreten.BadRespawn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:55:
[...]
De flaps zullen zeker moeten worden aangepast, maar het probleem is niet zozeer het uitsteken vd flaps, maar dat het plasma een weg vindt via de opening tussen de flap en de body, en zo de onbeschermde achterkant vd flap bereikt.
[YouTube: SpaceX's Starship Literally Melted! But It Kept Flying To A Miraculous Landing!]
Dus echt niet alleen maar bij die kier.
[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 08-06-2024 14:03 ]
Dat begint met aanvreten vd onbeschermde rand aan de achterkant vd flap bij de opening waar het plasma door komt, en breidt zich vanaf daar via het (ook onbeschermde) binnenwerk vd flap uit naar de rand aan de zijkant. Op een gegeven moment is het metaal waarop de heat tiles aan de rand zijn bevestigd van binnenuit weggesmolten, en dan vliegen de heat tiles op die rand er af.zetje01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:02:
[...]
Nou... de randen van de flap(s) werden ook aangevreten.
Dus echt niet alleen maar bij die kier.
Nou volgens mij zie je gewoon 'live' hoe de flap van buitenaf langzaam wordt aangevreten.BadRespawn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Dat begint met aanvreten vd onbeschermde rand aan de achterkant vd flap bij de opening waar het plasma door komt, en breidt zich vanaf daar via het (ook onbeschermde) binnenwerk vd flap uit naar de rand aan de zijkant. Op een gegeven moment is het metaal waarop de heat tiles aan de rand zijn bevestigd van binnenuit weggesmolten, en dan vliegen de heat tiles op die rand er af.
Ik geloof niet dat dat van binnen kwam want dan was de flap wel losgeblazen.
Hier, vanaf 09:45:25 ongeveer.
De flaps moeten gestroomlijnd worden.
YouTube: [4K] Watch SpaceX Starship FLIGHT 4 launch and reenter LIVE!
Dat zijn dezelfde beelden als waar ik naar heb gelinkt, en ik zie daar het volgende:zetje01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:26:
[...]
Nou volgens mij zie je gewoon 'live' hoe de flap van buitenaf langzaam wordt aangevreten.
Ik geloof niet dat dat van binnen kwam want dan was de flap wel losgeblazen.
Hier, vanaf 09:45:25 ongeveer.
De flaps moeten gestroomlijnd worden.
YouTube: [4K] Watch SpaceX Starship FLIGHT 4 launch and reenter LIVE!
Het begint bij de gap en werkt naar de rand toe.
(de flap laat niet los omdat niet alle scharnieren smelten)
/f/image/YskqwuQCYm8mIGPxmIeK5MPm.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Volgens
https://reddit.com/r/spac...t_test_4_official_launch/
Is de flap uiteindelijk kort voor splashdown alsnog los gekomen.
[ Voor 8% gewijzigd door BadRespawn op 08-06-2024 15:37 ]
Ziet er redelijk als een falcon landing. Hopelijk gaan ze de 5de al vangen
Wat niet vanaf een boot maar vanaf een boei geflimd. Er was een exclusion zone, dus ook voor Spacex zelf.....Osiris schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:56:
Hm, jammer dat het externe beeld niet langer doorging! Ik had wel graag willen zien vanaf de boot boei hoe 'ie om zou gaan
LIjkt me ook een stuk veiliger......
Zag vanmorgen foto's op twitter van de boeien langskomen, kan ze nu zo snel niet terugvinden.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik hoorde 't idd op een ander YT-filmpje..ZeRoC00L schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Wat niet vanaf een boot maar vanaf een boei geflimd. Er was een exclusion zone, dus ook voor Spacex zelf.....
LIjkt me ook een stuk veiliger......
Nu kun je natuurlijk in theorie "prima" een boot net buiten de exclusion zone neerzetten met een prachtig dure zoom-lens op een extreem goede gyroscoop gestabiliseerde mount
Bron:
— Deven Perez (@devenperez) 8 juni 2024
[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 18-06-2024 19:30 ]
Dit ziet eruit als de betreffende flap waar 't al de hele pagina over gaatTripleQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:32:
[...]
Wat is het? Beetje context voor de mensen die geen Twitter eh X hebben
[ Voor 60% gewijzigd door APClll op 18-06-2024 19:44 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik ben ook tegen link-dropping e.d., maar ik ging er vanuit dat déze afbeelding wel voor zich sprak.TripleQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:32:
[...]
Wat is het? Beetje context voor de mensen die geen Twitter eh X hebben
Ik gok van wel.Gé Brander schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:24:
Lag die niet op de bodem van de Indische Oceaan?
Grote kans dat dit gewoon (goed) AI-generated is
[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 18-06-2024 20:43 ]
https://edition.cnn.com/2...ta-resumes-scn/index.htmlVoyager 1 sends back science data from more than 15 billion miles away after NASA fix
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
nieuws: NASA: Voyager 1 levert opnieuw data van wetenschappelijke instrumenten
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Nog even en ze moeten opgehaald worden door een dragon3raser schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:17:
De terugkeer van Starliner op 25 juni is ook uitgesteld. NASA geeft op dit moment geen datum voor een nieuwe poging.
Strakjes word Dragon opgenomen in het aanbod van UberTrekDr0p schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:05:
[...]
Nog even en ze moeten opgehaald worden door een dragon
Of met de komende cygnus missie de reservestoelen voor de huidige gekoppelde Dragon meenemen.TrekDr0p schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:05:
[...]
Nog even en ze moeten opgehaald worden door een dragon
Heeft verder geen uitleg nodig lijkt mij.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Op het eind, dat ze een straat hernoemd hebben naar Memes Street.thijsco19 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:36:
[YouTube: First Look Inside SpaceX's Starfactory w/ Elon Musk]
En ja, het is ook zichtbaar op Google Maps.
https://www.google.com/ma...m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
In ieder geval na 2 juli. De beperking, op basis van de accu in de servicemodule, is 45 dagen. Dan moet ie echt terug. Of permanent blijven natuurlijk3raser schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:17:
De terugkeer van Starliner op 25 juni is ook uitgesteld. NASA geeft op dit moment geen datum voor een nieuwe poging.
Meest opvallende is dat men dus echt naar drie gridfins op de booster wilt.thijsco19 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:36:
[YouTube: First Look Inside SpaceX's Starfactory w/ Elon Musk]
En dat IFT-4 een stuk lagere verwachtingen dan de realiteit had.
Ze hadden dus al twijfels over de afdichting en constructie van de forward flaps. Terecht zoals is gebleken. Hoewel ze het zeer waarschijnlijk niet hadden verwacht dat de flaps het nog zo goed deden.Sebazzz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:18:
[...]
In ieder geval na 2 juli. De beperking, op basis van de accu in de servicemodule, is 45 dagen. Dan moet ie echt terug. Of permanent blijven natuurlijk
[...]
Meest opvallende is dat men dus echt naar drie gridfins op de booster wilt.
En dat IFT-4 een stuk lagere verwachtingen dan de realiteit had.
Sowieso mooi om te zien dat het steeds meer als een echte fabriek uit ziet. Mooie grote productiehal, de high bay waar de boosters staan ziet er ook erg netjes uit.
Maar toch beschouwen ze starship nog als prototype.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Bron, en meer info: Maangruis Chang'e 6 naar aarde: China zit VS op hielen met ruimtesuccessenVolgens plan ploft morgenochtend een kegelvormige capsule neer in de woestijn van Binnen-Mongolië, een autonome regio in China. De lading aan boord is kostbaar: gesteente van de achterkant van de maan.
De Chang'e 6-missie lijkt het zoveelste Chinese ruimtesucces te worden en brengt Peking dichter bij het uiteindelijke doel: de eerste Chinezen op de maan. Dat succes zet de maanambities van de VS onder druk. Kan China de nieuwe maanrace winnen?
Planeetwetenschapper Wim van Westrenen (VU Amsterdam) is blij met iedere maanmissie, dus ook met het Chinese succes. Juist deze missie is extra belangrijk voor de wetenschap, zegt hij. "Tot nu toe hebben we alleen maar stenen en stof van de voorkant van de maan. We weten dat de achterkant er totaal anders uitziet. Dus we willen heel graag monsters van de achterkant analyseren."
Het gesteente dat de sonde naar de aarde brengt, kan helpen een grote vraag te beantwoorden: hoe is de maan ontstaan? Volgens de gangbaarste theorie is de maan het product van een gigantische botsing tussen de aarde en een andere planeet. Uit de enorme puinwolk zou de maan zijn gevormd.
Van Westrenen: "Computermodellen van die grote botsing suggereren dat de stenen van de maan er wat anders uit zouden moeten zien qua samenstelling dan stenen van de aarde".
Maar stenen die met Amerikaanse maanmissies zijn teruggekomen, laten dat niet zien. "Dat is een probleem, en dat zou in een klap zijn opgelost als het gesteente dat door Chang'e 6 wordt teruggebracht wel heel anders is. Dat zou de theorie van die grote botsing bevestigen", legt de wetenschapper uit.
Een tweede reden waarom het gruis van Chang'e 6 zo interessant is, is dat de lander in een heel diepe krater is neergekomen. Mogelijk heeft de lander daar zelfs materiaal van onder de maankorst opgepikt. "Daaronder zit de mantel en we hebben tot nu toe nog geen materiaal van die binnenkant van de maan."

De lancering was dus op 3 mei jongstleden:

Virussen? Scan ze hier!
Bron: Chinese capsule terug op aarde, met maangruisEen Chinese capsule van de Chang'e 6-missie is terug op aarde, met aan boord gesteente van de achterkant van de maan. De capsule landde vanochtend in het noorden van China, in de regio Binnen-Mongolië.
Chang'e 6 vertrok begin mei richting de maan, kwam daar begin deze maand aan, en keerde terug na enkele dagen materiaal verzamelen. Met deze ruimtevaartmissie werden voor het eerst monsters genomen van de achterkant van de maan.
Het materiaal komt uit een heel diepe krater. Hiermee hopen wetenschappers antwoorden te krijgen op vragen over de geografische verschillen tussen de kant van de maan die het dichtst bij de aarde staat en de andere kant. Waar de voorkant relatief vlak is, heeft de achterkant bergen en inslagkraters en mogelijk is ook de samenstelling van het gesteente er anders.
De monsters zullen in eerste instantie in China worden onderzocht. Westerse wetenschappers kunnen wel samenwerken met Chinese instituten, zoals eerder ook gebeurde toen China materiaal van de voorkant van de maan had opgehaald. Na ongeveer twee jaar komt het maangruis waarschijnlijk beschikbaar voor niet-Chinese instellingen.

De landing is ook gefilmd:
Virussen? Scan ze hier!
Deel twee van The everyday astronaut bij SpaceX
YouTube: See Starship and the Orbital Launch Pad w/ Elon Musk
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
Er wordt in het artikel niet over gesproken.
Maar hoe gaat dat i.c.m. de russen? Gaat SpaceX ook de Russische modules naar dampkring brengen?
Het plan nu is om het hele ISS te de-orbiten ja, zie hier. Het vorige hoofd van Roscosmos (Dmitry Rogozin) heeft in 2022 aangegeven het Russische deel van het ISS zelfstandig te willen blijven opereren, maar niemand nam dat plan (en hem) serieus.TripleQ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:08:
https://nos.nl/artikel/25...s-veilig-te-laten-crashen
Er wordt in het artikel niet over gesproken.
Maar hoe gaat dat i.c.m. de russen? Gaat SpaceX ook de Russische modules naar dampkring brengen?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Dus een duwMaar het station is zo groot als een voetbalveld en dat is zo groot dat sommige delen niet helemaal verbranden en op aarde terecht zullen komen. Daarom is er een speciaal gebied in de Stille Oceaan aangewezen waar die brokstukken geen schade kunnen aanrichten.
Een 'duw' op het juiste moment om hem op het juiste moment af te remmen en op de juiste plek in de dampkring (gedeeltelijk) op te branden.Who Am I? schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:40:
Vraag mij vooral af wat met deorbit wordt bedoeld. Is dat een flinke duw geven zodat het ISS in een steed lagere baan komt en uiteindelijk opfikt in de dampkring? Is het afremmen zodat het iss naar een lagere baan komt en opfikt in de dampkring? Of is het vangen in Starship en dan intact terugbrengen naar aarde? Volgens mij zijn alle drie deze opties mogelijk met Starship. Er is volgens mij ruim voldoende power aan boord om te duwen of af te remmen en ik meen dat het bruibare volume van Starship even groot is als het hele iss. Misschien is het qua gewicht niet mogelijk om alles in 1x mee te nemen, maar het is in delen zeker mogelijk denk ik.
dus jouw optie 1&2 met 1 actie gok ik
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wut? Volgensmij ben je in de war met Hubble, daar is wel eens over gefilosofeerd om deze met Starship terug te brengen (maar daar is geen enkel concreet plan voor).Who Am I? schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:40:
Of is het vangen in Starship en dan intact terugbrengen naar aarde? [...] ik meen dat het bruibare volume van Starship even groot is als het hele iss.
ISS is echt een maatje te groot:

Het geheel is natuurlijk wel modulair. Maar kosten-batentechnisch lijkt dat me ook geen optie.Tom Paris schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Wut? Volgensmij ben je in de war met Hubble, daar is wel eens over gefilosofeerd om deze met Starship terug te brengen (maar daar is geen enkel concreet plan voor).
ISS is echt een maatje te groot:
[Afbeelding]
Klein duwtje is genoeg. Bvb de Spaceshuttle deed 90m/s deorbit burn (ca 300km/u tov 25000km/u omloopbaan snelheid), dan duik je binnen een halve omloopbaan in de dampkring en is de locatie waar ie neerkomt vrij nauwkeurig bekend.Who Am I? schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:40:
Vraag mij vooral af wat met deorbit wordt bedoeld. Is dat een flinke duw geven zodat het ISS in een steed lagere baan komt en uiteindelijk opfikt in de dampkring?
Starship laadruimte is 9 bij 22m, ISS is 109 meter lang.is het vangen in Starship en dan intact terugbrengen naar aarde?
[ Voor 3% gewijzigd door BadRespawn op 27-06-2024 15:52 ]
Buiten het geld om is het nog steeds een hele theoretische mogelijkheid. Voor het koppelen van de modules waren heel veel spacewalks nodig, voor het ontkoppelen zal dat ook zo zijn. Dat gaat je heel veel tijd en moeite kosten in voorbereiding en training, beschikbaar houden van astronauten, etc. Praktisch komt daar nog bij dat de spacesuits al lang over hun levensduur heen zijn, en nu regelmatig problemen geven waardoor regulier onderhoud aan het ISS al onder druk komt te staan. De nieuwe spacesuits lijken er voorlopig niet te komen dus alles wat men nog heeft zal naar de Lunar Gateway moeten.pagani schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Het geheel is natuurlijk wel modulair. Maar kosten-batentechnisch lijkt dat me ook geen optie.
Er zal vast het een en ander te leren zijn door onderzoek van de modules die in de ruimte zijn geweest.Osiris schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:33:
Dan nog, dan vang je hem met (10 à 20) Starships: beetje dure exercitie voor een potentiëel museumstuk.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Absoluut, maar het is een bemand station dus relevante delen zullen wel meegekomen zijn bij afwisselingen.MewBie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:25:
[...]
Er zal vast het een en ander te leren zijn door onderzoek van de modules die in de ruimte zijn geweest.
Wat leuk is, ga eens naar space expo in Noordwijk met de rondleiding (treintje) - daar staan panelen etc met zichtbare inslagen van ruimtepuin.
Scott Manley had daar recentelijk nog een filmpje over gemaakt, dat ging om een blootstelling-testobject wat vervolgens een paar jaar langer dan origineel gepland in de ruimte gebleven is.MewBie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:25:
[...]
Er zal vast het een en ander te leren zijn door onderzoek van de modules die in de ruimte zijn geweest.
Ik denk dat dat specifieke ding meer heeft opgeleverd dan dat het zou opleveren als je het ISS zou bewaren, omdat ISS sowieso al continu in de gaten gehouden is (qua "oppervlakte-veroudering")NASA's Long Duration Exposure Facility started out as a meteorite exposure payload, but evolved to look at every aspect of material changes on orbit, in particular by the time it was launched it was realised that one of the biggest threats in low Earth orbit is atomic oxygen which would slowly erode many common materials. The spacecraft was covered with experiments and was supposed to spend 12 months in orbit, instead because of delays and the Challenger disaster it spent 69 months in orbit and was weeks away from falling back to earth.
[ Voor 27% gewijzigd door APClll op 27-06-2024 23:23 ]
En de rest wordt neergestort in de pacific.
Alles aan boord is maatwerk en volledig niet-herbruikbaar.
Er wordt helemaal niks teruggehaald. Geen zonnepaneel, geen module, helemaal niets. ISS met alles er op en er aan wordt verbrand in de atmosfeer en wat niet verbrand komt op de bodem van de oceaan te liggen.zetje01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:11:
Ik denk dat zonnepanelen en een module of twee, gevuld met KCA, worden teruggehaald.
Nieuwsberichten hierover zijn behoorlijk duidelijk, nergens behalve een paar optimistische posts hier hebben het over terughalen van onderdelen. Het is gewoon compleet onrendabel en nauwelijks wetenschappelijk interessant om onderdelen terug te halen.
Alles wat je eraf wil halen betekend een ruimtewandeling.zetje01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:11:
Ik denk dat zonnepanelen en een module of twee, gevuld met KCA, worden teruggehaald.
Dat is het risico niet waard voor iets wat als je het wil hergebruiken ook nog eens naar de nieuwe locatie moet brengen en ervoor moet zorgen dat het compatible met je nieuwe omgeving is.
In mijn derde zin staat toch duidelijk dat ik het niet over hergebruiken heb.D-dark schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:49:
[...]
Alles wat je eraf wil halen betekend een ruimtewandeling.
Dat is het risico niet waard voor iets wat als je het wil hergebruiken ook nog eens naar de nieuwe locatie moet brengen en ervoor moet zorgen dat het compatible met je nieuwe omgeving is.
Heb ik overheen gelezen. Staat terughalen zoals je correct stelt.zetje01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:14:
[...]
In mijn derde zin staat toch duidelijk dat ik het niet over hergebruiken heb.
Maar dat veranderd weinig aan het antwoord.
Ook dat is de moeite niet waard
Waarom noem je die panelen? Die verbranden toch juist heel makkelijk?zetje01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:11:
Goeie vraag (en ik had het er eerder bij moeten zeggen)Yucon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Waarom noem je die panelen? Die verbranden toch juist heel makkelijk?
Ik noem ze omdat ik me niet kan voorstellen dat ze de hele ISS 'in zee flikkeren', tegen die tijd.
Omdat 'we' zo niet meer werken in de 21ste eeuw.
En dat er dus, om PR-redenen, een soort van 'schoonmaakactie' wordt gehouden voordat het ISS wordt neergestort.
Besides, tenzij in 2030 de raketten volledig "groen" worden gelanceerd én hergebruikt worden (doubt it), is het "redden" van zaken verre van schoon..
Ik noem dit een beetje een "ambtenaren reactie". (Niet persoonlijk naar jouw!)zetje01 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Goeie vraag (en ik had het er eerder bij moeten zeggen)
Ik noem ze omdat ik me niet kan voorstellen dat ze de hele ISS 'in zee flikkeren', tegen die tijd.
Omdat 'we' zo niet meer werken in de 21ste eeuw.
En dat er dus, om PR-redenen, een soort van 'schoonmaakactie' wordt gehouden voordat het ISS wordt neergestort.
Alleen maar denken aan groen zijn waardoor onmogelijke en belachelijke beslissingen worden gemaakt. Ipv het technische en kostenplaatje mee te wegen.
Als het technisch al mogelijk zou zijn is het financieel zeer waarschijnlijk niet te doen.
Doet mij namelijk denken aan wat ik pas hoorde. Een gemeente die bij een bouwproject eist dat de graafmachines en kranen elektrisch zijn ipv op diesel draaien. Leuk, groen! En ja het is mogelijk maar de kosten gingen ruim 3x.
Toch is er totaal geen sprake van iets anders doen dan is zee flikkeren, en wat gedaan gaat worden ligt al vast: NASA betaalt SpaceX ca 800 miljoen dollar voor het de-orbiten van ISS ergens rond het jaar 2030.zetje01 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
omdat ik me niet kan voorstellen dat ze de hele ISS 'in zee flikkeren', tegen die tijd.
YouTube: SpaceX Gets $849M to Destroy the ISS // Moon Samples Land // Waves o...
Hoe we wat dat betreft werken hangt oa af van kosten en baten in specifieke gevallen. Zelfs maar een paar substantiële delen van ISS heelhuids terug naar Aarde brengen zou vele miljarden kosten, terwijl vervuiling op Aarde tgv ruimteafval nihil is vergeleken met andere bronnen van vervuiling.Omdat 'we' zo niet meer werken in de 21ste eeuw.
Hoezo PR redenen? De relatief kleine hoeveelheden schadelijk stoffen aan boord kunnen relatief goedkoop terug naar Aarde worden gebracht - dat is min of meer standaard ISS logistiek, en beperkt wel de schade vh dumpen van ISS in de oceaan.En dat er dus, om PR-redenen, een soort van 'schoonmaakactie' wordt gehouden voordat het ISS wordt neergestort.
En jij dan, je spreekt jezelf tegen in je post.BadRespawn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:43:
[...]
Hoezo PR redenen? De relatief kleine hoeveelheden schadelijk stoffen aan boord kunnen relatief goedkoop terug naar Aarde worden gebracht - dat is min of meer standaard ISS logistiek, en beperkt wel de schade vh dumpen van ISS in de oceaan.
Bovenaan zeg je dat het ISS gewoon zo in zee wordt gedumpt, en verderop zeg je dat ze wel eerst de meest schadelijke dingen eruit gaan halen
En dat is precies wat ik meldde in mijn eerste post over dit onderwerp.
Ik vermoed dat rond 2029 of zo, als het ISS echt richting einde gaat, elke keer als er astronauten terug gaan ze even een rondje door de labs doen en kijken wat er zinnig is om mee terug te nemen. Schadelijke dingen die wellicht niet volledig zouden verbranden en in de oceaan kwaad kunnen ofzo. Of misschien meetapparatuur zie op aarde zinnig opnieuw te gebruiken is. En die veilig in een capsule mee teruggenomen kunnen worden, zonder te veel ruimte in te nemen.zetje01 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:38:
[...]
En jij dan, je spreekt jezelf tegen in je post.
Bovenaan zeg je dat het ISS gewoon zo in zee wordt gedumpt, en verderop zeg je dat ze wel eerst de meest schadelijke dingen eruit gaan halen
En dat is precies wat ik meldde in mijn eerste post over dit onderwerp.
Maar ze zullen geen risico's nemen en al helemaal niet een ruimtewandeling maken om zonnepanelen mee terug te nemen. Da's het gewoon niet waard.
[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 29-06-2024 20:14 ]
Dat hebben ze natuurlijk allang al gedaan. Toen het spul omhoog ging. Wat naar beneden mee zou moeten is allang al naar beneden gegaan toen het nodig was. Wat interessant is om spul op de lange termijn te observeren in de ruimte zit op aparte experimenten (b.v. die scot manley video van een paar posts terug) en de rest krijgt een tweede kortstondig leven als zijnde vuurwerk show voor observanten die er niet zijn terwijl het door de dampkring heen sjeest.vanaalten schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:13:
[...]
Ik vermoed dat rond 2029 of zo, als het ISS echt richting einde gaat, elke keer als er astronauten terug gaan ze even een rondje door de labs doen en kijken wat er zinnig is om mee terug te nemen.
Het is het ISS. Niet een hotelkamer op benidorm.
Je legt me woorden in de mond. Ik heb het niet over "dingen" maar over "relatief kleine hoeveelheden schadelijk stoffen". Bvb amoniak wat wordt gebruikt in het koelsysteem - zaken die gewoon mee kunnen met het transport waarmee regelmatig afval van ISS naar Aarde wordt gebracht.zetje01 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:38:
[...]
En jij dan, je spreekt jezelf tegen in je post.
filmpje op Xitter:Chinese raketbouwer lanceert per ongeluk rakettrap
Een Chinees ruimtevaartbedrijf heeft bij een test per ongeluk een rakettrap gelanceerd. De motoren van de eerste trap van een Tianlong-3-raket startten zoals de bedoeling was. Door een constructiefout kwam hij daarna los, wat niet de bedoeling was.
Na ongeveer twintig seconden bereikte hij zijn hoogste punt, om daarna te kantelen en brandend op aarde terug te vallen. Op de plek waar hij neerkwam, ontstond een vuurzee. Er zijn geen doden of gewonden gevallen.
Wow. This is apparently what was supposed to be a STATIC FIRE TEST today of a Tianlong-3 first stage by China's Space Pioneer. That's catastrophic, not static. Firm was targeting an orbital launch in the coming months. https://t.co/BY9MgJeE7A pic.twitter.com/L6ronwLW1N
— Andrew Jones (@AJ_FI) 30 juni 2024
Oeps

"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dat soort spul gaan ze denk ik echt niet meenemen terug naar de aarde. Is het risico niet waard.BadRespawn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:36:
[...]
Je legt me woorden in de mond. Ik heb het niet over "dingen" maar over "relatief kleine hoeveelheden schadelijk stoffen". Bvb amoniak wat wordt gebruikt in het koelsysteem - zaken die gewoon mee kunnen met het transport waarmee regelmatig afval van ISS naar Aarde wordt gebracht.
Zeker, maar het meest interessante is nog het stukje vanaf 2m30s. Booster capture bij Flight 5? Dapper!pagani schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:32:
SpaceX brengt het mooi:
[YouTube: Starship | Fourth Flight Test]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja, zeker dapper, en Elon heeft het al eerder aangegeven dat het zijn plan/doel is deze bij flight 5 te vangen.JeroenH schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:33:
[...]
Zeker, maar het meest interessante is nog het stukje vanaf 2m30s. Booster capture bij Flight 5? Dapper!
Ik zou bijna denken dat ze de 2e tower opbouwen, incl. de armen en daarmee de booster proberen te vangen.
Dan is er geen OLT (Orbital Launch Table), die kan dan ook niet beschadigd raken
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
2e tower gaat ook best rap. Ze hebben nu even last van de weersvoorspelling, maar de onderkant is zo goed als af. Volgende week gaan ze de toren stapelen, de meeste van de stukken zijn al in de buurt.ZeRoC00L schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:15:
Ik zou bijna denken dat ze de 2e tower opbouwen, incl. de armen en daarmee de booster proberen te vangen.
Dan is er geen OLT (Orbital Launch Table), die kan dan ook niet beschadigd raken
Ik verwacht echter dat ze de landing op de 1e tower proberen, aangezien ze die al uitgebreid aan het testen zijn.
Een succesvolle lancering zou betekenen dat we weer een Europese heavy-lift raket hebben, sinds dat de Ariane 5 op 5 juli 2023 zijn laatste vlucht heeft gemaakt en met pensioen gegaan is.
Informatief artikel: https://spaceflightnow.co...naugural-ariane-6-launch/Clean footage of the launch campaign available here: https://www.esa.int/esatv...Ariane_6_inaugural_launch
More information about Ariane 6 available in the media kit
The programme will also be available via webstream:Read more information on how to watch and what to look out for during the Ariane 6 launch.
- English: YouTube: Ariane 6 first flight (Official broadcast)|
- French: YouTube: Premier vol d'Ariane 6 (Diffusion officielle)
- German: YouTube: Erstflug der Ariane 6 (Offizielle Übertragung)
- Cleanfeed: YouTube: Ariane 6 first flight - clean feed (Official broadcast)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Iemand (Chris Larmour) op Linkedin was zo aardig om dat grafisch te schetsen:A paper published in May 2022 by Lucía Ayala Fernández, Carsten Weidemann, and Vitali Braun from variously the Institute of Space Systems at Technische Universität Braunschweig and the IMS Space Consultancy GmbH at European Space Agency - ESA / ESOC, studied 79 failures / partial failures between 2005-2020, and for the 57 where data was available, classified those failures based on which launch vehicle subsystem caused the failure.
:strip_exif()/f/image/QwurFmr8MOosd84H8q7jA7K1.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.linkedin.com/...-7215645988659556352-lj-_
Gelukkig ligt het dus nooit* aan de on-board computers
(maar wel een aantal failures met dank aan GNC, dus hoe dat zich t.o.v. elkaar verhoudt.....)
[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 08-07-2024 22:27 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
TL;DR: "kleine objecten" en "verplaatsbare goederen" aan boord worden naar Aarde getransporteerd
https://gizmodo.com/an-ex...how-nasa-plans-1851545016
...The space station will have to be destroyed, as disassembling it is simply not practical. “The station was never designed to be taken apart again,” Marco Langbroek, an astrodynamics lecturer at Delft Technical University in the Netherlands, told Gizmodo in an email. “I think the current plan is the only option available.”
...“Any disassembly effort to safely disconnect and return individual components (such as modules) would face significant logistical and financial challenges, requiring at least an equivalent number of [spacewalks] by space station crew, extensive planning by ground support personnel, and a spacecraft with a capability similar to the space shuttle’s large cargo bay, which does not currently exist,” NASA wrote in a recent report.
The space agency added that it is in the process of developing a preservation plan for some smaller items from the ISS. This makes a lot of sense; the station is filled with mementos and artifacts worth preserving...
...Before the process of deorbiting takes place, the ISS will be emptied out of all movable goods that can be transported back to Earth.
...The first step to reentry will be to cancel the periodic orbit raising burns that maintain the lab’s position some 250 miles (400 kilometers) above sea level. Eventually, the station’s orbit will decay to below 150 miles (250 kilometers)
..For the next step, the space agency has tasked SpaceX with designing a new deorbit vehicle. This vehicle will dock with the ISS and perform a series of deorbit burns to further lower the space station’s orbit
..“If you have a maneuver which is strong enough to bring your perigee [minimum altitude] basically down to zero, then the uncertainties of the distribution of your fragments on the ground play a smaller role
...The reentry expert estimates that around 40% of the ISS will survive its heated journey through the atmosphere, but that NASA will have sufficient control over the splashdown zone.
Natuurlijk is het jammer dat hij niet deels herbruikbaar is. Maar het is wel weer een unieke capabiliteit erbij. Vertical payload integration is daar een van, dat kunnen Falcon 9 en Heavy beide niet.
Verder is het een Europese raket van een Europees bedrijf. Voor sommige (nationale veiligheid / defensie) missies maakt dat uit.
De fairing is ook wat groter, met 5.4 m diameter en tot 20 meter lang, wat flink meer volume geeft dan de 5.2 / 13 m van de Falcon 9 en Heavy.
French Guiana zit tevens super dicht bij de evenaar, wat nuttig is voor bepaalde GTO / GEO / LEO missies.
Dus ik ben toch wel een beetje hyped. En solid rocket boosters blijven gaaf om te zien!
Ik denk dat het voor de Europese ruimtevaartorganisatie teveel kost om zoiets als de Falcon te ontwikkelen. Je moet dan gaan concurreren met SpaceX. En zoals je zegt is een eigen raket belangrijk voor (oa) defensie en andere staatgeheime zaken. En de Ariane 6 heeft een grotere capaciteit als de Falcon. Ieder zijn eigen niche.Balance schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:47:
Natuurlijk is het jammer dat hij niet deels herbruikbaar is.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Lancering start trouwens een uurtje later, live-stream gaat 20:30 Nederlands tijd aan en launch window opent 21:00.As part of normal operations in the Ariane 6 preparation after mobile gantry removal, routine checks in the ground segment equipment showed a small issue in the data acquisition. It has now been resolved.
Liftoff is now scheduled no earlier than 20:00 BST/21:00 CEST.
Live coverage will now begin at 19:30 BST/20:30 CEST.
Net onhandig gepland met Spanje-Frankrijk, zeker gezien Arianespace Frans is.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ze hebben voor de Ariane 6 al 30 orders binnen, willen naar 10 launches per jaar.Who Am I? schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:16:
Ik meen ook dat ze bewust niet herbruikbaar doen omdat ze dan nog minder raketten kunnen bouwen en dan wordt het veel duurder om alle faciliteiten, die nodig zijn om een raket te bouwen, in stand te houden. Zo vaak wordt er niet gelanceerd met een Ariane raket, dus het is waarschijnlijk ook helemaal niet rendabel.
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Launch timer:
Geen launch