• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Osiris schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Verstond er gelukkig niets van :+
32 keer GO hoorde ik.. :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• AW_Bos

AW_Bos

Hm.... Countdown van 03:50 naar 04:00 :?

• AW_Bos

AW_Bos

Bemanningsliftje gaat weer naar voren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXRYyhvsKAHPurW9vg2psOILUtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU0ufC5eO8hAuxhAxqbhqUQz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door AW_Bos op 01-06-2024 18:28 ]

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:20
Crew access arm deployed. Missen ze nu niet het ISS window?

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is dat nu al een schroeivlek rechts naast het luik? :P

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Communicatie voelt beetje aan als:

:+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:05

Sebazzz

3dp

Het zou toch niet zo simpel zijn hè :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Goh, een stukje software wat niet volledig doorgetest is.. Verbaast me dan weer niets :X

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12 15:42

Garyu

WW

Osiris schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:04:
Goh, een stukje software wat niet volledig doorgetest is.. Verbaast me dan weer niets :X
Dat verbaast me wel.

De verkeerde configuratie laden verbaast me dan weer minder. Daar zijn al eerder vliegtuigen door neergestort (een A400M in Spanje een paar jaar geleden) ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Osiris
  • Niet online
Ik verbaas me nergens meer over qua corner-cutting bij Boeing.. :/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Chinese maanlander Chang'e-6 is na een reis van bijna een maand op de achterkant van de maan geland. Dat heeft de Chinese ruimtevaartorganisatie CNSA bekendgemaakt.

Het doel van de missie is om twee kilogram maanstof en stenen te verzamelen uit de zogenoemde Zuidpool-Aitken-bekken, een enorm diepe krater met een diameter van 2500 kilometer. Chinese wetenschappers hopen met de missie meer te weten te komen over hoe de maan tot stand is gekomen. Chang'e-6 heeft zo'n twee dagen de tijd om het materiaal op te graven.

China was in 2019 het eerste land dat erin slaagde om een ruimtevaartuig op de achterkant van de maan te krijgen. Amerikaanse en Russische missies gingen allemaal naar de voorkant van de maan. De communicatie met ruimtevaartuigen op de achterkant gaat moeizaam doordat de maan ertussen zit. Met Chang'e-6 kan worden gecommuniceerd door een satelliet aan de achterkant van de maan.

China heeft de komende jaren meer plannen op het gebied van ruimtevaart. Er staan nog twee onbemande missies gepland, in voorbereiding op het ultieme doel: China wil in 2030 astronauten op de maan zetten en daar een onderzoeksstation bouwen. Later moeten er ook ruimtesondes naar Mars en Jupiter gaan om monsters te verzamelen.
Bron: Chinees ruimtevaartuig bereikt achterkant maan om gruis te verzamelen

Wikipedia: Chang'e 6

Die landde dus in Wikipedia: South Pole–Aitken basin, en iets specifieker in het zuidelijke deel van de Apollo-krater: Wikipedia: Apollo (crater)

De relay-satelliet voor communicatie: Wikipedia: Queqiao-2 relay satellite

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 02-06-2024 04:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NASA, Mission Partners Forgo June 2 Launch of Starliner Crew Flight Test

Geen poging vandaag. Volgende mogelijkheid is woensdag of donderdag.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het lijkt bijna makkelijk, zo goed doen ze het. Volgens mij staan er nog 2 onbemande missies gepland voor de komende jaren, daarna in 2030 tijd voor een bemande missie. :)

Snap niet waarom het (ook hier) zo weinig aandacht krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 02-06-2024 18:18 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:48
Osiris schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Ik verbaas me nergens meer over qua corner-cutting bij Boeing.. :/
Alleen is het geen Boeing probleem maar een ULA probleem.
Osiris schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:04:
Op zich wel verbazingwekkend aangezien alleen de starliner een nieuw onderdeel is. De Atlas V raket waar hij op staat is al een aardig aantal keren succesvol gelanceerd.

Nu kan het nog steeds wel zijn dat de starliner een aanpassing vereist op dit deel van de atlas.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atlas_V

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Osiris
  • Niet online
Edgenumber schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:42:
[...]

Oh :P Da's dan wel weer sneu voor Boeing :+

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22

Felyrion

goodgoan!

Yakolev schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Het lijkt bijna makkelijk, zo goed doen ze het. Volgens mij staan er nog 2 onbemande missies gepland voor de komende jaren, daarna in 2030 tijd voor een bemande missie. :)

Snap niet waarom het (ook hier) zo weinig aandacht krijgt.
Wat mij betreft omdat China er behoorlijk gesloten in is. Jij zegt dat het makkelijk lijkt, waar blijkt dat uit?
Er zijn alleen gepubliceerde video's beschikbaar en daar moeten we het mee doen. Dan is discussie ook snel klaar :P Het is blijkbaar gelukt, knap, denk ik. Ik hoop dat we nog eens wat meekrijgen over het vervolg.

Veel meer dan wat Wildhagen heeft gepost en wat de persberichten zeggen kun je er niet over zeggen.

Vergelijjk dat met wat we mee (kunnen) kregen/krijgen over Perseverance of over de Space X tests. Daar weten we gewoon veel meer van dus valt er ook veel meer over te zeggen :)
Misschien dat er chinese bronnen zijn die er wel meer over zeggen, maar die zijn mij niet bekend.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Felyrion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:01:
[...]

Wat mij betreft omdat China er behoorlijk gesloten in is. Jij zegt dat het makkelijk lijkt, waar blijkt dat uit?
Er zijn alleen gepubliceerde video's beschikbaar en daar moeten we het mee doen. Dan is discussie ook snel klaar :P Het is blijkbaar gelukt, knap, denk ik. Ik hoop dat we nog eens wat meekrijgen over het vervolg.

Veel meer dan wat Wildhagen heeft gepost en wat de persberichten zeggen kun je er niet over zeggen.

Vergelijjk dat met wat we mee (kunnen) kregen/krijgen over Perseverance of over de Space X tests. Daar weten we gewoon veel meer van dus valt er ook veel meer over te zeggen :)
Misschien dat er chinese bronnen zijn die er wel meer over zeggen, maar die zijn mij niet bekend.
Het lijkt makkelijk, omdat ze tot nu toe een 100% succesdate hebben, maar we weten dat het echt ontzettend moeilijk is om een lander op de maan te zetten, (of ook maar in de buurt te komen, Luna-25 looking at you)
De CNSA zou natuurlijk wat opener mogen zijn, maar het persbericht alleen al zou een ruimtevaart liefhebber de hart sneller van kloppen, zeker gezien ze hetzelfde systeem voor hun Mars missie gaan gebruiken.

• Edgenumber
Osiris schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Oh :P Da's dan wel weer sneu voor Boeing :+
Het is goed als er een alternatief is voor space x. Gezonde concurrentie. Al kan men zich afvragen met al die vage contracten en lobby van senatoren hoe gezond de concurentie en space x zijn.

Beter twee dan een.

Maar dat terzijde, wat een sh... show.
Wat zal het volgende probleem zijn?

Het is gewoon wachten tot de starliner zoveel keer is geladen en weer ontladen van brandstof en andere gassen dat ze hem straks moeten reviseren voor dat hij de lucht in is gegaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:34

franssie

Save the albatross

De kracht en het zwakke punt van Space X is Elon. Die man is dermate wispelturig dat het onberekenbaar wordt, dus onvoorspelbaar. En onvoorspelbaar is een mooi woord voor onbetrouwbaar.
Dus een tweede partij is nuttig om de boel scherp te houden.

Even los dat Boeing nu eenmaal Boeing is (helaas) verbaasd het me toch nog dat na 60 jaar ruimtevaart het toch nog steeds vaak kleppen zijn die problemen lijken te veroorzaken bij veel raketten. Nu hebben we het over pure zuurstof (nogal corrosief lijkt me) en waterstof (zit ook niet in je standaard CV systeem zeg maar) dus ik ben wel benieuwd wat hier de uitdaging is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:00:
Nu hebben we het over pure zuurstof (nogal corrosief lijkt me) en waterstof (zit ook niet in je standaard CV systeem zeg maar) dus ik ben wel benieuwd wat hier de uitdaging is.
Cryogenics. Dat spul is allemaal zo ontiegelijk koud. En dan heb je te maken met temperaturs-gradiënten, waardoor het metaal aan de ene kant meer krimpt dan aan de andere kant et c. Althans, ik gok dat dat de grootste uitdaging is, naast de hoge drukken e.d.

't Is al met al nogal een uitdaging blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 02-06-2024 22:11 ]

• SnowDude
  • Laatst online: 17-12 14:38
Edgenumber schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:42:
[...]

[...]
Er is een reden waarom ze United Launch Attempt genoemd worden :+

Ik was in Florida begin mei, ben blij dat ik niet heb gewacht tot ze echt de lucht in gaan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Volgens mij is de grootste uitdaging dat er voor een manned launch veel strengere eisen gesteld worden dan voor unmanned.
De vorige scrub had voor een unmanned launch ook niet nodig geweest. Dat probleem met die klepperende klep had zich vaker voorgedaan en voor een unmanned launch werd de klep een keer open en dicht gedaan en dan werd er gewoon gelanceerd.
Nu er eindelijk eens een manned launch voor de Atlas V is, komen er allerlei zaken naar boven die niet zomaar binnen de parameters en procedures van een manned launch passen.
Buiten het helium probleem in de Starliner liggen de problemen nu dus vooral bij de Atlas V (eigenlijk Centaur). Dat is op zich best jammer, maar uiteindelijk snap ik ook echt niet wat NASA nog in de Starliner ziet.
Boeing gaat na de eerste bemande testvlucht eindelijk een hele hoop geld krijgen, maar ik zie niet echt een perspectief waarin Starliner veel vluchten gaat maken. Beetje zonde van het geld...

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 11:24
franssie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:00:
De kracht en het zwakke punt van Space X is Elon. Die man is dermate wispelturig dat het onberekenbaar wordt, dus onvoorspelbaar.
Wat is SpaceX nog als Elon er ooit niet meer is? Die vraag is ook wel eens gesteld bij Apple, en zij zijn nog steeds een marktleider ondanks dat sommigen vinden dat de inventiviteit afgenomen is na het overlijden van Steve Jobs.

Pompt Musk nog geld naar SpaceX dat eventueel wegvalt als hij er niet meer is? Staan er mensen klaar om de leiding van hem over te nemen? Hij schijnt zich volgens de filmpjes van Everyday Astronaut met heel veel technische zaken te bemoeien. Is er voldoende know how zonder hem? En what about de droom Mars te koloniseren? Is het dan de man met het geld en zijn dromen, of staat er opvolging klaar voor het geval hij stopt en/of er niet meer is?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Osiris
  • Niet online
Paling1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
(…) maar uiteindelijk snap ik ook echt niet wat NASA nog in de Starliner ziet.
Senatoren. Banen. Enzo..

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58
Paling1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
maar ik zie niet echt een perspectief waarin Starliner veel vluchten gaat maken. Beetje zonde van het geld...
Ah, maar die vluchten zijn zogezegd al betaalt en in de boeken uitgegeven.
Starliner was net zoals Dragon een fixed price contract om te ontwikkelen.

De 6 vluchten zijn wel 2 keer zo duur als Dragon maar wil Nasa onder dat contract uitkomen dan moeten ze flink betalen.

2e reden is dat mocht er ooit iets met Dragon gebeuren of een falcon 9 die ontploft dan heb je in ieder geval een alternatief achter de hand.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-12 12:44

mphilipp

Romanes eunt domus

coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:04:
[...]
Wat is SpaceX nog als Elon er ooit niet meer is? Die vraag is ook wel eens gesteld bij Apple, en zij zijn nog steeds een marktleider ondanks dat sommigen vinden dat de inventiviteit afgenomen is na het overlijden van Steve Jobs.
Musk is niet de enige die dingen bedenkt bij SpaceX. Ik mag tenminste hopen dat ie een capabel engineering team om zich heen heeft opgebouwd die snappen wat er moet gebeuren. Hij heeft er natuurlijk wel verstand van, maar hij ontwerpt niet elk boutje zelf.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

D-dark schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:13:
[...]

2e reden is dat mocht er ooit iets met Dragon gebeuren of een falcon 9 die ontploft dan heb je in ieder geval een alternatief achter de hand.
Dit is ook al iets waar ik weinig van begrijp.
Falcon 9 heeft na 300(?) vluchten toch echt wel bewezen betrouwbaar te zijn. Als er eentje uit elkaar spettert dan hebben ze er nog een paar in reserve.

Atlas V is behoorlijk betrouwbaar, maar heeft niet echt een flight record met bemande vluchten. Zodra ze er hooguit 2 per jaar van lanceren komen er vanzelf problemen naar boven met ground equipments en roestige procedures.

Ik acht de kans dat er met de laatste paar Atlas V's iets mis gaat in ieder geval groter dan met Falcon 9.
En voordat Vulcan human rated is zijn we ook weer jaren verder.

Tot zover mijn pessimisme... :) :9

Hoop wel dat deze missie snel succesvol wordt afgerond.

• D-dark
Paling1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Dit is ook al iets waar ik weinig van begrijp.
Falcon 9 heeft na 300(?) vluchten toch echt wel bewezen betrouwbaar te zijn. Als er eentje uit elkaar spettert dan hebben ze er nog een paar in reserve.

Atlas V is behoorlijk betrouwbaar, maar heeft niet echt een flight record met bemande vluchten. Zodra ze er hooguit 2 per jaar van lanceren komen er vanzelf problemen naar boven met ground equipments en roestige procedures.

Ik acht de kans dat er met de laatste paar Atlas V's iets mis gaat in ieder geval groter dan met Falcon 9.
En voordat Vulcan human rated is zijn we ook weer jaren verder.

Tot zover mijn pessimisme... :) :9

Hoop wel dat deze missie snel succesvol wordt afgerond.
Snap je redenatie.
Maar je moet even flink teruggaan in de tijd toen raketten nog niet zo vaak gelanceerd werden.
Dan was een ongeluk wel enigszins ernstig en moest er flink onderzoek gedaan worden naar de oorzaak.

Bedenk dat raketten lanceren nu eindelijk pas aan het transformeren is naar iets wat routine genoemd kan worden. Zelfs Nasa accepteerd nu een paar keer hergebruik voor een bemande missie wat een unicum is.

Oftewel 1 is geen en ruimtevaart is hard.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eerste deel van de missie voltooid, Chang'e 6 is om 23:56 uur gisteravond weer opgestegen vanaf de achterkant van de maan:
Het Chinese ruimtevaartuig Chang’e-6 is van de achterkant van de maan vertrokken naar de aarde. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua dinsdag bekendgemaakt.

Het ruimtevaartuig werd op 3 mei gelanceerd en landde zondag volgens plan aan de achterkant van de maan in de gigantische krater van het Zuidpool-Aitken-bekken, die een diameter heeft van 2500 kilometer.

Chang’e-6 heeft sindsdien materiaal van het maanoppervlak verzameld dat door wetenschappers in China zal worden onderzocht. Het toestel gebruikte een boor om monsters van onder het oppervlak te verzamelen en veen robotarm om materiaal te pakken.

Na de verzameling van het materiaal werd de Chinese vlag op de achterkant van de maan getoond. China landde daar als eerste in 2019 met een ander ruimtevaartuig, de Chang’e-4. Dat bracht echter geen monsters mee van de maan.

Op de achterkant van de maan landen is lastig, omdat de vluchtleiding geen directe verbinding met het vaartuig heeft. De maan zelf zit in de weg. Om toch contact te kunnen krijgen met Chang’e-6, heeft China bij missie Chang’e-4 al een satelliet rond de maan geplaatst. In maart is daar een tweede satelliet bij gekomen.
Bron: Chinees ruimtevaartuig van achterkant maan op weg terug naar aarde

De landing terug op aarde staat gepland voor over een goede 3 weken, op 25 juni, in de provincie Inner Mongolia, helemaal in het uiterste noorden van China.

Virussen? Scan ze hier!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
En de video's

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-12 15:21
[...]

Pompt Musk nog geld naar SpaceX dat eventueel wegvalt als hij er niet meer is? Staan er mensen klaar om de leiding van hem over te nemen? Hij schijnt zich volgens de filmpjes van Everyday Astronaut met heel veel technische zaken te bemoeien. Is er voldoende know how zonder hem? En what about de droom Mars te koloniseren? Is het dan de man met het geld en zijn dromen, of staat er opvolging klaar voor het geval hij stopt en/of er niet meer is?
Goede vraag!
Laat ik beginnen met de dingen die we wel weten:
- Er is een capabele President en COO in de vorm van Gwynne Shotwell, dus wegvallen van Elon heeft in de dagelijkse aansturing weinig gevolgen.
- Elon is technisch heel diepgaand en bemoeit zich met veel dingen, maar met meer dan 9500 medewerkers (meting 2021) is hij echt geen technisch geweten.
- Er gaat geen geld van Elon naar SpaceX. Er komen miljarden binnen van betalende klanten, waaronder NASA waarvoor ze al vanaf 2012 ofzo met vracht en vanaf 2020 met mensen naar het ISS vliegen. Vanaf Q1 in 2023 maakt SpaceX winst en in 2024 zijn de hard groeiende Starlink inkomsten onderweg naar 6,6miljard.

Tot zo ver de feiten (denk ik haha).
Op jouw vraag: Gaat het koloniseren van Mars door als Musk wegvalt? Geen idee. Misschien blijkt het een 1 man droom te zijn en gaat SpaceX gewoon lekker commercieel verder met Mass to Orbit voor betalende klanten.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
(jarig!)
De volgende Starship flight test is donderdag, launch window open vanaf 14.00 uur Nederlandse tijd:

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• franssie

franssie

Save the albatross

en starliner zal vandaag om 16:52 NL tijd ook weer een opging wagen
https://www.space.com/new...ng-starliner-live-updates

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ariane-6 nieuws.

Met wat geluk is de eerste lancering op 9 juli.

• BadRespawn
  • Laatst online: 25-12 20:59
Yakolev schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:13:
[...]

Het lijkt makkelijk, omdat ze tot nu toe een 100% succesdate hebben, maar we weten dat het echt ontzettend moeilijk is om een lander op de maan te zetten, (of ook maar in de buurt te komen, Luna-25 looking at you)
Ik denk dat het niet zozeer heel moeilijk is, wel zo risicovol dat je het heel serieus moet aanpakken op succes te hebben.

De meeste vd recente mislukkingen zijn pogingen van startups ('on the cheap') - waardoor die bij de voorbereiding fouten maken, en/of nieuwe methodes; hoge lander die daardoor minder stabiel is, of lander moet op z'n kant landen dus complexere landing maneuvre waardoor meer kans is dat het fout gaat. En Rusland... daar zal wel weer iemand een deel vh budget achterover hebben gedrukt of zo, ze kunnen niet eens een fatsoenlijk vliegdek ship bouwen.
De Chinese landers hebben een traditioneel ontwerp (laag en breed), het is een prestige project vd overheid dus er zal geld genoeg naartoe gaan en voor de uitvoerders veel op het spel staan waardoor die niet zo snel de kantjes ervan af zullen lopen; hierbij geen tofu-dreg toestanden.

Trump II - Project 2025 tracker

• BadRespawn
  • Laatst online: 25-12 20:59
[...]
Hij schijnt zich volgens de filmpjes van Everyday Astronaut met heel veel technische zaken te bemoeien. Is er voldoende know how zonder hem?
Mee bemoeien is wat anders dan know-how hebben. Hij weet wel wat maar hij is echt niet het technisch brein van SpaceX. Hij vindt duidelijk de technische details interessant en laat zich goed informeren, daardoor weet ie er veel over en kan er leuk over vertellen. Maar Ironman is puur fantasie, zo werkt het in realiteit niet.
En what about de droom Mars te koloniseren?
Het is nog maar de vraag of dat gaat gebeuren met Musk als baas. We weten uit ervaring dat hoe grootser de voorspellingen/doelen van Musk, des te minder er van terecht komt.

Trump II - Project 2025 tracker

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-12 14:59

3raser

⚜️ Premium member

Starliner live stream.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

De crew zit weer aan boord en de deur wordt nu gesloten.
Het weerbericht geeft 90% kans op een go.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12 10:50

Toch classy om de competitie gewoon even netjes succes te wensen met hun vlucht.

Al is het natuurlijk fijn om te weten dat ze inmiddels ruim 4 jaar achter je lopen 8)7

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Spooksel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:12:
[Twitter]
Toch classy om de competitie gewoon even netjes succes te wensen met hun vlucht.

Al is het natuurlijk fijn om te weten dat ze inmiddels ruim 4 jaar achter je lopen 8)7
Ik denk dat SpaceX ondertussen hele andere doelen heeft. Dat Starliner gaat "concurreren" met Crew Dragon vinden ze volgens mij helemaal niet erg.

• Spooksel
Sommige van die filmpjes tussendoor zijn echt wel extreem cringe hoor :D

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ben benieuwd, alles lijkt op groen voor go.
Nog 3 minuten :P

Wear Sunscreen!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Starliner and the Atlas V rocket just hit “Max Q,” when the vehicle experiences its maximum dynamic pressure during flight.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Spooksel
Nu nog hopen dat Starliner niet weer gaat flippen na deployment :P

• Spooksel
Ze moeten misschien toch maar een een Starlink abo'tje nemen voor wat betere live beelden onderweg naar de ruimte :+

• franssie

franssie

Save the albatross

En zo'n moving map zoals in het vliegtuig waar ze en het ISS op geplot zijn, deze schermen ken ik nu wel.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12 22:51
Na lancering niks meer van de crew gezien...

• Spooksel

Het is 2024, maar een live stream vanuit Starliner is blijkbaar geen optie. Such a shame, want SpaceX lukte het wel in 2020 al! En toen was er nog geen Starlink beschikbaar ook.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
(jarig!)
Jammer dat er geen KSP op de achtergrond draaide, de animaties konden er zo vandaan komen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7NjHi32IDuTpSJtWFB1byy5RRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJcOa0cNRTNzIG7hUhqm2Zx5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Migrator op 05-06-2024 17:26 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ach, niet heel erg lang geleden zag je ze pas weer bij terugkeer.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12 22:51
Je bedoelt voor de Apollo?

• Edgenumber
franssie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:27:
Ach, niet heel erg lang geleden zag je ze pas weer bij terugkeer.
Bij boeing weet je nooit of je ze weer terug zie :X sorry dark, verry dark humor.

Ben blij voor de mensen dat het goed is gegaan.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het blijft toch een probleemkindje, maar geen blocking issues iig.
https://edition.cnn.com/2...lium-leaks-scn/index.html
Just as astronauts Butch Willmore and Suni Williams were about to go to sleep for the night, mission control informed them that they needed to shut down two valves due to the new helium leaks.

“Looks like we picked up a couple more helium leaks,” mission control told the astronauts, as heard on the broadcast. Controllers then walked the crew through the plan to shut down the valves.

Since then, NASA and Boeing have determined the crew is safe and told them to go to sleep while they continue to look at the data. The crew was supposed to sleep for nine hours, but the troubleshooting effort cut into an hour of their rest.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:02
Als ze wakker worden is hun stem vijf octaven hoger :P

Hopen dat het verder voortvarend gaat :)

• D-dark
Hoop dat het blijft meevallen, anders mag er straks een nood Dragon gelanceerd worden zodat ze terug kunnen naar de aarde

• Skyaero
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:24:
Hoop dat het blijft meevallen, anders mag er straks een nood Dragon gelanceerd worden zodat ze terug kunnen naar de aarde
Ik denk dat Starliner zelfs zonder helium prima zelf re-entry kan doen.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-12 15:10

bakvis

Tweakers.Nerd

Skyaero schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat Starliner zelfs zonder helium prima zelf re-entry kan doen.
Dat is niet helemaal zeker, Helium wordt vaak gebruikt als gas om de brandstoftanks van de RCS trusters op druk te houden. Vaak zijn de RCS trusters Hypergolic, dus 2 verschillende componenten die spontaan ontbranden als ze in aanraking met elkaar komen.

Als er geen druk in de tanks van deze componenten zit, kan de RCS truster niet vuren en heb je geen controle over je voertuig waardoor Re-entry niet gecontroleerd kan.

Mijn Specs

• Skyaero
  • Niet online
bakvis schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Dat is niet helemaal zeker,
"The Starliner was designed to support three redundant de-orbit capabilities. In one, the braking burn is carried out with four powerful Orbital Maneuvering and Attitude Control (OMAC) thrusters. The burn also can be carried out with just two working OMAC jets, or with eight smaller RCS thrusters, by firing them longer than planned."
https://www.cbsnews.com/n...s-with-small-helium-leak/

Daarnaast ga je sowieso niet wachten tot alle helium weggelekt is voordat je actie gaat ondernemen.

• Spooksel
https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-4

Uitzending van SpaceX is onderweg... lancering om 14:50.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Mocht je geen zin hebben om een twitter account aan te maken om de stream te volgen:

VLC Player: Media > Netwerksteam afspelen.

Deze url gebruiken:

https://prod-ec-us-west-2...ighlatency.m3u8?type=live

Try SCE to Aux

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 13:02

Gé Brander

MS SQL Server

Ben benieuwd hoe snel er geroepen gaat worden door de media dat er weer een star ship verloren is gegaan en dat ze lancering mislukt is....

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Spooksel
Dat geluid... omg \o/

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:04
Dat geluid is altijd zo vet!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:59

aerofreak

Steve Jobs

Heerlijk O+ en die drone shots O+

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Spooksel
OMG... die jettison :D

• Spooksel
Die beelding, omg... SUCK ON THAT BOEING :D

• Jorah_Newstone
Alle motoren aan behalve eentje! :D

• Jorah_Newstone
wowowowowow, het lukt ze gewoon!

• Spooksel
OOOOMG LANDING!

• ImNotnoa
  • Niet online
Volgens mij kwamen daar stukjes van voorbij vliegen

Try SCE to Aux

• ImNotnoa
  • Niet online
MECO

Try SCE to Aux

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:49
Wauw.

Gewoon... wauw

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ImNotnoa
  • Niet online
Nu wachten op de plasma <3

Try SCE to Aux

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
Tering wat mooi.

• ImNotnoa
  • Niet online
Iemand enig idee hoe hoog de apsis die ze proberen te bereiken is?

Try SCE to Aux

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

ImNotnoa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:02:
Iemand enig idee hoe hoog de apsis die ze proberen te bereiken is?
Volgens mij 240km

Mijn Specs

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Die landing was echt super vet. Het leek er even op alsof de booster scheef ging en de hoogtemeter klopte ook niet, maar het ging alsnog goed. Dat is echt een flinke stap voorwaarts.

• ImNotnoa
  • Niet online
Dan mag hij nog even

Try SCE to Aux

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nog ongeveer 40 minuten.

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

3raser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:03:
Die landing was echt super vet. Het leek er even op alsof de booster scheef ging en de hoogtemeter klopte ook niet, maar het ging alsnog goed. Dat is echt een flinke stap voorwaarts.
Ik ben benieuwd of iemand ook stage-0 heeft gefilmd, ze wouden namelijk de chopsticks ook virtueel laten bewegen. Vast iemand die deze twee beelden langs elkaar zet en daarmee analyseerd of de chopsticks ook bewonen op dat moment...

Mijn Specs

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:50

Pierre

Van nature lui!

Dit is wel gaaf hoor, ze flikken het toch maar mooi

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Spooksel
Op zich als je bedenkt dat van die 13 motoren in het midden de vorige keer bijna meteen er 6 alweer uitgingen. Dan is het echt wel een vooruitgang dat ze alle 13 nu de hele boostback aangebleven zijn en daarna 12 ervan nog eens tijdens de landing!

En ook dit:

• Jorah_Newstone
Dit is echt een mega staps voorwaarts, wat zijn de plannen voor Ship?

• ImNotnoa
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:07:
Dit is echt een mega staps voorwaarts, wat zijn de plannen voor Ship?
Deze vlucht?

Ook een landing in de oceaan (buiklanding als ik het goed heb?)

[ Voor 6% gewijzigd door ImNotnoa op 06-06-2024 15:08 ]

Try SCE to Aux

• Jorah_Newstone
ImNotnoa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Deze vlucht?

Ook een landing in de oceaan
Ja deze vlucht, ah vet, dus misschien herhalen ze het huzaren stukje nog eens _/-\o_

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
(jarig!)
Reentry - landing flip - landing burn - water landing :)

Inclusief tijden hier: https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-4

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

bakvis schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Ik ben benieuwd of iemand ook stage-0 heeft gefilmd, ze wouden namelijk de chopsticks ook virtueel laten bewegen. Vast iemand die deze twee beelden langs elkaar zet en daarmee analyseerd of de chopsticks ook bewonen op dat moment...
Het is ongetwijfeld gefilmd. Maar bij NSF hebben ze in ieder geval beelden dat de chopsticks bewogen hebben. Ze zijn namelijk gesloten.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12 02:10
Jammer dat we geen beelden hebben bij die muziek. Anders was het 2001 plaatje compleet :p.

• Spooksel
Misschien een issue met de Starlink connectie, toch jammer, na vlucht 3 waarbij je alles gewoon kon zien is dit inderdaad een beetje suf.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Benieuwd of we nog andere (drone)beelden krijgen van de booster, ik vond de landing niet goed zichtbaar vanuit het bovenaanzicht.

March of the Eagles

• Spooksel

Edit:

[ Voor 37% gewijzigd door Spooksel op 06-06-2024 15:14 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Voor de sfeer dan hier maar een plaatje. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5Qc8-iv-95G1I-MJ0o68WCE1FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXlGgDVOHt1rpDr5xuhAdSdx.png?f=fotoalbum_large

Die telemetrie klopt voor geen meter lijkt me. De booster staat op bijna 75 graden ingetekend.

[ Voor 11% gewijzigd door 3raser op 06-06-2024 15:14 ]

• ImNotnoa
  • Niet online
External camera comes online in 11 mins

Edit: Iemand was me voor :P

[ Voor 29% gewijzigd door ImNotnoa op 06-06-2024 15:14 ]

Try SCE to Aux

• Spooksel
Wat wel mooi te zien was bij deze vlucht. Vanwege die ene motor die uitstond duurde de boost 6 seconden langer! Bij vlucht 3 kwam de shutdown sequence op 2:41, nu was het 2:47!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Spooksel schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:18:
Wat wel mooi te zien was bij deze vlucht. Vanwege die ene motor die uitstond duurde de boost 6 seconden langer! Bij vlucht 3 kwam de shutdown sequence op 2:41, nu was het 2:47!
Komt dat door de ontbrekende motor of doordat ze een hogere baan proberen te bereiken?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 13:02

Gé Brander

MS SQL Server

3raser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Komt dat door de ontbrekende motor of doordat ze een hogere baan proberen te bereiken?
Of door een hoger gewicht van de booster. Volgens mij waren er wat zaken verstevigt en dus was het geheel ook zwaarder geworden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Spooksel
Door die ontbrekende motor! Sterker nog, volgens mij was het ongeveer 5 seconden langer!

Als je je bedenkt dat 32 * 5 = 160 seconden / 60 = 2,6 min. Wat ongeveer de tijd van boosten geweest zou zijn voor die ene motor als ie wel gewerkt had!

Dus de andere 32 hebben precies de werktijd van die ene gecompenseerd in 5 seconden :D

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Starship is momenteel aan het dalen. We zitten alweer op 189 km hoogte.

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 22:34
Er is weer beeld!
Pagina: 1 ... 190 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.