• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 17:06
Door Voyager spullen mee te geven, impliceer je al dat het buitenaardse leven dat Voyager onderschept op ons lijkt en/of onze spullen kan waarnemen. Wie zegt dat leven dezelfde vorm heeft als hier op aarde? Uitgaande van buitenaards leven lijkt het me waarschijnlijker dat het totaal iets anders is dan dat het mens-achtige wezens zijn. Misschien gelden aardse natuurwetten wel helemaal niet meer.

Theo Maassen vatte het in een van zijn eerste shows wel pakkend samen: "Waarom zoekt de NASA naar buitenaards leven? Het is er wel, of het is er niet. En als het er is, zijn er nog steeds maar twee mogelijkheden: of ze zijn slimmer dan wij, of dommer. Zijn ze dommer, dan willen we er niks mee te maken hebben. Zijn ze slimmer, dan vinden zij ons toch veel sneller dan wij hun?"

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
coelho schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:13:
Door Voyager spullen mee te geven, impliceer je al dat het buitenaardse leven dat Voyager onderschept op ons lijkt en/of onze spullen kan waarnemen. Wie zegt dat leven dezelfde vorm heeft als hier op aarde? Uitgaande van buitenaards leven lijkt het me waarschijnlijker dat het totaal iets anders is dan dat het mens-achtige wezens zijn. Misschien gelden aardse natuurwetten wel helemaal niet meer.
Je gaat hier wel even flink voorbij aan een aantal dingen die in het hele universum gelijk zijn. De natuurwetten op aarde zijn exact gelijk aan de natuurwetten in een sterrenstelsel 20 miljard lichtjaar verder van hier. Naast dat zal je daar ook sterren en planeten vinden. Dan is de kans dat leven op een planeet ontstaat over miljarden jaren gezien ook wel aardig groot. Dus dingen als: Onze spullen niet kunnen waarnemen en dat natuurwetten anders zijn, dat gaat echt niet op hoor. Materie hier is niet anders dan waar ook in het universum en de natuurwetten gelden ook overal. Het meest extreme dat je kan vinden is leven op basis van andere elementen en leven dat compleet anders werkt, maar de basis qua materie en natuurwetten zullen nooit anders zijn omdat er gewoon niets anders in het universum is en de natuurwetten overal gelden. Zeker de natuurwetten, dat is het universum. Dingen als de snelheid van het licht en de strong en weak force, dat bepaald wat er mogelijk is. Er kan in dit universum niets bestaan wat deze regels niet volgt. Opzich leuke speculatie dat buitenaardse leven, maar denken dat de natuurwetten ergens anders in het universum niet gelden, dat gaat nergens over. Tuurlijk kan buitenaards leven iets compleet anders zijn, maar materie is overal hetzelfde en ook buitenaards leven zal gemaakt moeten zijn van materie en voldoen aan de natuurwetten, zonder dat kunnen ze niet bestaan.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 16:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Natuurwetten werken onder dezelfde omstandigheden op de dezelfde manier en direct. *)

Die omstandigheden maken het dus dat hier sommige wetten van de Natuur nooit zullen kunnen werken en vice versa.

*) Dat is ook de reden dat mensen geen wetten kunnen maken maar alleen afspraken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:21
PilatuS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:42:
[...]

Voyager heeft een kaart met pulsars om juist na lichtjaren verder precies aan te kunnen geven waar ie vandaan komt en dus waar de aarde is. Het hele doel van die kaart is om het makkelijk te maken voor wie dan ook om de aarde te kunnen vinden.
Helaas, helaas... met onze huidige kennis van pulsars weten we dat die kaart niet (meer) klopt.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42

Flotter

Pelipper!

Tom Paris schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:41:
[...]
Helaas, helaas... met onze huidige kennis van pulsars weten we dat die kaart niet (meer) klopt.
Dus over een X aantal jaar worden de Voyagers onderschept door aliens die ons een vriendelijk bezoekje willen brengen, en tegen de tijd dat ze ons gevonden hebben zijn ze niet meer zo vriendelijk omdat we ze de verkeerde kant op hebben gestuurd?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51
Tom Paris schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:41:
[...]
Niet dat het uitmaakt. Een beschaving geavanceerd genoeg om voyager uit de ruimte te vangen zal ook geavanceerd genoeg zijn om andere signalen van ons op te vangen. Een grove indicatie waar vandaan (pad van voyager) geeft al een mooi startpunt om een SETI project op te tuigen die gerichter kan zoeken.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Retorische vraag lijkt me? Wat denk je zelf? Wat voor buitenaards leven hebben we 't over, dat ze Voyager überhaupt tegenkomen?

[...]

Waarom niet? Wat zijn in jouw gedachten de risico's?

[...]

Zijn we tegenwoordig paranoïde ja? Care to explain yourself misschien? Wat bedoel je hier precies mee?
Ik heb er wel eens verschillende artikelen over gelezen. In het algemeen is de mens toch een beetje bang voor het onbekende, en dan zeker wat buitenaards leven betreft. Wat nou als ze ons komen koloniseren, onderdrukken of uitmoorden? De mens spiegelt namelijk zijn eigen gedrag op het onbekende.

March of the Eagles

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 16:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het valt hier wel onder wetenschap en maatschappij maar toch voornamelijk over de Ontwikkelingen in de ruimtevaart.

Daarom ga ik niet in over buitenaards leven en de eventuele gevolgen voor ons als dat hierheen komt.
Hoe groot of klein die ook zijn.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PilatuS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:28:
[...]

Je gaat hier wel even flink voorbij aan een aantal dingen die in het hele universum gelijk zijn. De natuurwetten op aarde zijn exact gelijk aan de natuurwetten in een sterrenstelsel 20 miljard lichtjaar verder van hier. Naast dat zal je daar ook sterren en planeten vinden. Dan is de kans dat leven op een planeet ontstaat over miljarden jaren gezien ook wel aardig groot. Dus dingen als: Onze spullen niet kunnen waarnemen en dat natuurwetten anders zijn, dat gaat echt niet op hoor. Materie hier is niet anders dan waar ook in het universum en de natuurwetten gelden ook overal. Het meest extreme dat je kan vinden is leven op basis van andere elementen en leven dat compleet anders werkt, maar de basis qua materie en natuurwetten zullen nooit anders zijn omdat er gewoon niets anders in het universum is en de natuurwetten overal gelden. Zeker de natuurwetten, dat is het universum. Dingen als de snelheid van het licht en de strong en weak force, dat bepaald wat er mogelijk is. Er kan in dit universum niets bestaan wat deze regels niet volgt. Opzich leuke speculatie dat buitenaardse leven, maar denken dat de natuurwetten ergens anders in het universum niet gelden, dat gaat nergens over. Tuurlijk kan buitenaards leven iets compleet anders zijn, maar materie is overal hetzelfde en ook buitenaards leven zal gemaakt moeten zijn van materie en voldoen aan de natuurwetten, zonder dat kunnen ze niet bestaan.
Wel is er de mogelijkheid dat buitenaards leven dusdanig ver geëvolueerd is dat het niet meer (volledig) uit organisch materiaal bestaat, en daardoor lastig te herkennen zou zijn voor ons. Misschien bedoelde @coelho dat wel, maar zo'n scenario heeft dan niets met natuurwetten te maken.

March of the Eagles

• PilatuS
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Wel is er de mogelijkheid dat buitenaards leven dusdanig ver geëvolueerd is dat het niet meer (volledig) uit organisch materiaal bestaat, en daardoor lastig te herkennen zou zijn voor ons. Misschien bedoelde @coelho dat wel, maar zo'n scenario heeft dan niets met natuurwetten te maken.
Het ging om onze spullen niet meer kunnen waarnemen. Als je door het universum kan reizen en dingen in dat universum niet meer kan waarnemen omdat je zodanig geëvolueerd bent, dan heb je een probleem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
KroontjesPen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:27:
Het valt hier wel onder wetenschap en maatschappij maar toch voornamelijk over de Ontwikkelingen in de ruimtevaart.

Daarom ga ik niet in over buitenaards leven en de eventuele gevolgen voor ons als dat hierheen komt.
Hoe groot of klein die ook zijn.
Mwoah, het heeft wel enige relatie met de Voyagers. Al kun je je afvragen of die ouwe meuk nog wel onder "ontwikkelingen" valt ;)
XWB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Wat nou als ze ons komen koloniseren, onderdrukken of uitmoorden?
En jij denkt dat als er dusdanig geavanceerde beschaving bestaat dat we daar bang voor zouden moeten zijn, dat die Voyagers het verschil gaan maken? :D

Nee, dan zouden die Voyagers hooguit leuk voor in één van hun museums staan, maar ik verwacht toch zeker niet dat ze de oorzaak van het vinden van onze blauwe planeet zijn ;) Onze aanwezigheid wordt al sinds ±1894 met de lichtsnelheid het universum in verspreid. Eerst met bliepjes, later met radio en al sinds een tijdje ook met beelden ;)

Dus wat denk je dat ze als 1e gaan vinden: de meest recente uitzending van het 8-uur-journaal of één van de Voyagers? Voyager 1 is op dit moment 21 lichtuur, 35 lichtminuten en 41 lichtseconden verwijderd van de Aarde bron. Dus nog binnen 24 uur dus meest recente 8-uur-journaal is mogelijk (>24 zou 't één-na-laatste journaal worden :P) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 08-06-2022 19:15 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:13:
[...]

Mwoah, het heeft wel enige relatie met de Voyagers. Al kun je je afvragen of die ouwe meuk nog wel onder "ontwikkelingen" valt ;)

[...]

En jij denkt dat als er dusdanig geavanceerde beschaving bestaat dat we daar bang voor zouden moeten zijn, dat die Voyagers het verschil gaan maken? :D
Nee, ik had het niet specifiek over de Voyager's. De vraag was of we wel moeten willen om ontdekt te worden. Afhankelijk van aan wie je die vraag stelt krijg je dus een verschillend antwoord.

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Nee, ik had het niet specifiek over de Voyager's.
Ah, maar aan t begin van de discussie toen @Kenny_026 er over vroeg ging 't wél specifiek over de Voyagers, vandaar :)

Ik denk dat je als beschaving je best moet doen om niet ontdekt te kunnen worden door een geavanceerd genoege andere beschaving. Wellicht een Dyson sphere om je complete zonnestelsel plaatsen, maar dát zou vervolgens weer te detecteren zijn.. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 08-06-2022 19:24 ]

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 11:59
Ik hoop dat het te lezen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVXsZ-4G-72qP6IGeC0mNux5cbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhtTmdLl69O73F1NiBDbVHW6.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Osiris
  • Niet online
Ik vind 'em leuk :P

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
PilatuS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:28:
[...]

Ik kwam pas een artikel in de wetenschap in beeld o.I.d. tegen waar aan constante natuurwetten getwijfeld werd. Ik zal daar vanavond eens naar zoeken

Edit: bijvoorbeeld dit artikel: https://www.google.com/am...t-across-the-universe/amp

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 08-06-2022 20:07 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Ah, maar aan t begin van de discussie toen @Kenny_026 er over vroeg ging 't wél specifiek over de Voyagers, vandaar :)
Mja, misschien dat ik de vraag verkeerd interpreteer, maar:
Kenny_026 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Ik kwam dit bericht laatst tegen en ben toen weer eens wat kanalen op youtube ingedoken.

Nu heb ik een stomme vraag mischien. Die voyager heeft dus van alles aan boord. Wat muziek, iets over de mens, een welkomstboodschap etc. Stel nou een buitenaards ras komt dat tegen, met die gedachte hebben we ook al die spulletjes meegegeven, kunnen zij aan de baan van de voyager backtracken waar die vandaan komt? En moet je zoiets eigenlijk willen? We waren in die tijd iets minder paranoia dan dat we nu zijn lijkt me.
Dat "zoiets" is wat ruimer te interpreteren dus ik las niet per se "moet je wel willen dat de Voyager's die spullen hebben meegekregen" maar eerder "moet je wel willen om ontdekt te kunnen worden".
Ik denk dat je als beschaving je best moet doen om niet ontdekt te kunnen worden door een geavanceerd genoege andere beschaving. Wellicht een Dyson sphere om je complete zonnestelsel plaatsen, maar dát zou vervolgens weer te detecteren zijn.. :P
Dat zal ook wel afhangen van hoever een beschaving geëvolueerd is, en wat voor geavanceerde technologie ze precies ontwikkeld hebben. Ik kan mij voorstellen dat een ruimteschip kunnen ontwikkelen, andere planeten kunnen koloniseren en organisch materiaal kunnen vervangen door techniek nog niet hoeft te betekenen dat ze dan in één klap alle bewoonbare planeten geïndexeerd hebben. Als ze het heelal moeten verkennen door rond te vliegen zijn ze wel een poos bezig.

March of the Eagles

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Nou de vraag kwam bij mij meer voort uit de gedachte dat de voyager meerdere slingshots heeft gehad van planeten in ons zonnestelsel en of je dan alsnog makkelijk de baan terug kunt berekenen of dat er een bepaalde curve in de baan die hij aflegt komt te zitten.

Maar er zit inderdaad ook een kaart aan boord met waar we ongeveer zitten dus dan is dat allemaal niet relevant meer.

Ik vroeg me ook af of we vandaag de dag nog een ruimtevaartuig met al die informatie zouden voorzien. NASA wilde signalen de ruimte inzenden en daar is veel kritiek op geweest. Kritiek die er blijkbaar in 1977 met de lancering niet was.

• PilatuS
  • Niet online
rik86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Ik kwam pas een artikel in de wetenschap in beeld o.I.d. tegen waar aan constante natuurwetten getwijfeld werd. Ik zal daar vanavond eens naar zoeken

Edit: bijvoorbeeld dit artikel: https://www.google.com/am...t-across-the-universe/amp
Da's wel interessant. Het geeft echter ook als mogelijkheid aan dat wanneer de wetten anders worden er ook geen leven meer zou kunnen zijn. De natuurwetten zijn zodanig strak dat wanneer je bijvoorbeeld de snelheid van het licht wat aanpast, wij er niet meer zijn. Andere kleine aanpassingen zorgen er ook voor dat sterren niet meer kunnen vormen. Hier wat voorbeelden: Wikipedia: Fine-tuned universe.

Als leven mogelijk zou zijn volgens andere natuurwetten in dit universum, wat dus erg de vraag is, dan kan dat leven ook niet zomaar even naar een plek waar de wetten anders zijn.
Kenny_026 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:10:
Nou de vraag kwam bij mij meer voort uit de gedachte dat de voyager meerdere slingshots heeft gehad van planeten in ons zonnestelsel en of je dan alsnog makkelijk de baan terug kunt berekenen of dat er een bepaalde curve in de baan die hij aflegt komt te zitten.
Ik denk dat het best makkelijk is om dat terug te rekenen. Wij kunnen nu ook al prima berekenen hoe we Voyager zelf van planeet naar planeet hebben laten gaan met gravity assists. Geen reden om aan te nemen dat andere slimme levensvormen dat niet kunnen. Het is nogal een cruciaal iets om van planeet naar planeet te gaan. Dan is het alleen nog terug rekenen en de massa van objecten kunnen inschatten.

• Osiris
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Dat zal ook wel afhangen van hoever een beschaving geëvolueerd is, en wat voor geavanceerde technologie ze precies ontwikkeld hebben. Ik kan mij voorstellen dat een ruimteschip kunnen ontwikkelen, andere planeten kunnen koloniseren en organisch materiaal kunnen vervangen door techniek nog niet hoeft te betekenen dat ze dan in één klap alle bewoonbare planeten geïndexeerd hebben. Als ze het heelal moeten verkennen door rond te vliegen zijn ze wel een poos bezig.
Ze hoeven niet per se in de buurt te zijn om ons te ontdekken, toch? Onze eerste radiogolven gaan al meer dan 100 jaar het universum in. Dus op deze potentieel bewoonde planeten hebben ze al mee kunnen luisteren middels programma's als SETI:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/9mxvq8kdraw31.png

(bron)

• Osiris
  • Niet online
Kenny_026 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:10:
*knip*
En die paar sling shots *binnen* ons zonnestelsel gaat op galaxy-schaal écht niet uitmaken hoor. Wij kunnen vanaf de Aarde al potentieel bewoonbare planeten rondom andere sterren identificeren. Denk je dan werkelijk dat het voor andere, potentieel gevaarlijke buitenaardse beschavingen het lastig gaat zijn om nou te bedenken of die Voyager nou vanaf Jupiter, Mars of de Aarde kwam? *knip*

*knip* niet iedereen heeft evenveel kennis, je kan het ook op een normale manier uitleggen zonder iemand weg te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 10-06-2022 00:26 ]

• PilatuS
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Ze hoeven niet per se in de buurt te zijn om ons te ontdekken, toch? Onze eerste radiogolven gaan al meer dan 100 jaar het universum in. Dus op deze potentieel bewoonde planeten hebben ze al mee kunnen luisteren middels programma's als SETI:
Wat wij allemaal hebben verzonden is niet gemaakt om ver te komen in de ruimte. Dat het de ruimte in is gegaan dat kwam er nou eenmaal als gevolg bij. Dat maakt ook dat onze signalen niet zo heel sterk zijn. Als ik even snel zoek dan mag je blij zijn als je 5 lichtjaar verderop de signalen nog kan onderscheiden van de achtergrond. Laat het misschien 15 lichtjaar zijn, maar 100 lichtjaar verderop er nog iets van kunnen maken is eigenlijk onmogelijk. Het is ook maar de vraag of SETI iets gaat vinden op die manier. Niet alleen zijn we al aardig bezig om te stoppen met radiosignalen, waarbij het dus kan zijn dat een soort maar 100 jaar iets verzend voordat het stopt. En als je dus niet specifiek een sterk signaal gericht de ruimte in stuurt, dan kan iemand 20 lichtjaar verderop het niet meer onderscheiden van de achtergrond.

Edit: Quote met onderbouwing:
That depends on how strong the signal was when it left Earth. As others pointed out, it just keeps getting fainter, until your receiver can’t distinguish it from the background noise. But let’s do a numerical example of something like a large broadcast station, radiating a megawatt.

What’s the signal strength? Typically you’ll work in terms of a Watts/square meter/Hz of bandwidth - Let’s assume that the station has 10 kHz bandwidth - so it’s radiating 100 Watts/Hz. That spreads as a sphere with surface are 4*pi*r^2.

So, at 1 million km (not too far away), the sphere is about 12.6E18 square meters - the spectral flux density is then 100/12.6E18 W/Hz/m^2 -> 7.95E-18. (-171 dBW/Hz/m^2)

Now, let’s ask “what’s the smallest signal we can detect against the noise?” In general, you’re going to be working against the cosmic background radiation, which varies with frequency - but a good approximation is to assume it is at 3 degrees Kelvin and uniform in all directions: Boltzmans constant is 1.38E-23, so multiplying that out we get about 4E-23 W/Hz/m^2 or -224 dBW/Hz/m^2.

So, at a million km, the radio station is 53 dB stronger than the background noise.

So let’s move farther away - it goes as inverse square, so if we move out by a factor of 1000, to a billion (1E9) km from earth, the radio station is now at -231 dBW/Hz/m^2, which is below our noise by about 7 dB. This would make it very difficult to detect.

Now, if you wanted to make a signal that can be detected easily, you’d make a very narrow band transmission - Above, I assumed the radio station was essentially random noise with 10kHz BW. If we transmit just a narrow carrier (<1 Hz wide), then we pick up another 40 dB. So at a billion km, we’re now at -191 dBW/m^2, compared with -224 dBW/m^2. If we go out to the Kuiper belt, where things like Pluto are, that’s at 6E9 km, and our signal is another 15 dB weaker (-206 dBW), but still detectable. Out at 200 AU (3E10 km), we’re starting to get close - the signal is -220 dBW, and the noise is -224.

But, if you go out to Proxima Centauri, 4.4 light years, or 4.16E13 km (that’s about 41,600 billion km), the signal has faded to way below the noise floor.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 08-06-2022 21:06 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:49:
[...]

[Afbeelding]

(bron)
Op kosmische schaal is 100 lichtjaar zeker wel "in de buurt" :+

En tja, mits er binnen die 100 lichtjaar geavanceerde beschavingen zouden zijn. Die potentieel leefbare exoplaneten zeggen nog niet zoveel. Wie weet is de dichtstbijzijnde beschaving wel enkele miljoenen lichtjaren verwijderd. Dan hebben die radiogolven nog even te gaan. En zo ook de verkennende beschaving.

Trouwens, die radiogolven van 100 jaar geleden moeten ook maar net opgevangen worden. Ze werden niet echt gericht uitgezonden. Tegenwoordig kan er veel gerichter uitgestuurd worden, omdat we de locaties van veel exoplaneten kennen. Vroeger werd er op een sterrenstelsel gericht, tegenwoordig kan er op een exoplaneet gericht worden. Van die oude radiogolven heb ik niet zoveel verwachtingen.

Een ander artikel, waarvan ik de link niet zo snel meer kan vinden, had ook nog wat bedenkingen bij radiogolven. Wat als een beschaving geen radiogolven (meer) gebruikt, of niet snapt omdat oude kennis verloren gegaan is? Alleen op aarde al snapt de mens soms niets meer van oude communicatiemiddelen, omdat kennis verloren gegaan is. Ook hiervoor geldt dat het bestaan van een hypothetisch geavanceerde beschaving niet per se hoeft te betekenen dat ze ons al lang opgemerkt zouden hebben.

[edit]

En alles wat @PilatuS hierboven zegt :p

March of the Eagles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

*knip* we zijn een gemodereerd forum, voer soort discussies s.v.p. niet in dit topic, maak een topic report aan.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 09-06-2022 23:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
*knip* we zijn een gemodereerd forum, voer soort discussies s.v.p. niet in dit topic, maak een topic report aan.

[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 09-06-2022 23:05 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Als je een post of discussie tegen ons beleid vind of discussie verstorend vind, maak dan s.v.p. een topic report aan. Ga elkaar niet in het topic aanspreken op elkaars postgedrag, maar laat dit aan moderatie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Weer wat negatief nieuws over geldverspilling bij het SLS project:
https://spacenews.com/nas...s-mobile-launch-platform/

Er is onderzocht hoe het project van de 2e mobiele lanceerinstallatie (ML-2) voor de Block 1B versie van SLS verloopt.
Conclusie is nogal vernietigend voor het project en de hoofdaannemer.
In plaats van de oorspronkelijke $383 miljoen dollar en een oplevering in maart 2023, wordt er nu rekening gehouden (70% kans) met een kostenplaatje van minimaal $1,5 miljard en een oplevering in november 2027! Er is slechts 3,9% kans dat het project op tijd en voor het huidige budget van $460 miljoen gemaakt kan worden.
Er schijnt voor NASA geen manier te zijn om nog onder het contract uit te komen, dus vooralsnog zullen ze ermee doorgaan.

De late oplevering heeft weer gevolgen voor het lanceerschema van de verschillende Artemis missies.
Artemis IV die voor 2027 gepland stond zal pas ongeveer een jaar na het opleveren en testen van ML-2 eind 2028 kunnen plaats gaan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.disquscdn.com/images/ee37f9a43af1547927f49442ca4b3885febd818d2e93e84d4bd2611d6a436d2d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://uploads.disquscdn.com/images/6067ba996433529a2b352644804029de52091d32b8933b471926ffdefd786451.jpg

Blijft bizar dat zo'n lanceerinstallatie zo duur kan worden.
Het lijkt me dat een groot deel van de lanceertoren niet heel veel anders kan zijn dan die op ML-1. Alleen voor de upperstages zijn andere aansluitingen vereist.

SpaceX is op dit oment 2 (weliswaar net mobiele) lanceertorens aan het maken voor Starship. In een fractie van de tijd en ongetwijfeld ook voor een fractie van de kosten.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
En dan te bedenken dat ALLES uitloopt bij NASA planningen. Dus waarschijnlijk zien we Artemis 4 niet voor 2030. Het is bizar dat men nog steeds op hun oude jongens krentenbrood manier werkt daar bij de overheid.
Het hele commerciële gebeuren zou inmiddels toch bewezen moeten hebben hoeveel goedkoper het kan.

Pijnlijk hoeveel geld er weggegooid wordt die ook naar nieuwe wetenschap had kunnen gaan.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En dat geld blijft nog een lange tijd weggegooid worden denk ik.
Als ze die ML-2 eenmaal af hebben gaan ze die zo lang mogelijk willen gebruiken. Dus als die paar SLS lanceringen (als ze er nog komen) geweest zijn, gaan ze naar alle waarschijnlijkheid proberen om dat ding zonder al te veel aanpassingen te blijven gebruiken voor andere raketten.
Dan krijg je van die leuke plannen als SRB-X:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=12690.0;attach=46709;image

8)7

Dat is op de lange duur ook een aardige rem op ontwikkeling.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:51
chevsticks schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:29:
En dan te bedenken dat ALLES uitloopt bij NASA planningen.
Hoeveel raket-projecten zijn er op tijd en binnen budget klaar van ruimtevaartorganisaties anders dan NASA? Denk dat dat een vrij klein percentage is hoor, is NASA niet uniek mee. Goed, SLS zit nogal aan het einde van dat spectrum :P , maar toch.... space is hard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Erg interessant artikel over Falcon 9 hergebruik:
https://aviationweek.com/...ne-type-flight-ops-launch

Om het te kunnen lezen moet je wel even (gratis) registreren.

Gaat onder andere over certificering voor 15 vluchten per core.
Ook veranderen de controles aan de hand van de bevindingen van eerdere controles.
“Now we have to drop three engines before we go do a static fire because we determined we can put the high-pressure joints together, verify that they’re leak-tight and everything works,” Gerstenmaier says. “We’ve removed like 14 static fires out of the flow that would have been required under our old criteria, and all 14 of those flights launched on the first attempt.”

SpaceX also removed requirements to perform static engine firings after a turbine wheel is changed out. Instead, the company added some accelerometers on the engine to verify that the turbine wheel is operating properly. In case of any problem, the instrument can trigger an automated abort up to the last half-second before launch. “We use the actual launch countdown to effectively replace a portion of the static firing,” Gerstenmaier says.
Ook interessante info over experimenten met timings tijdens de starlink lanceringen.

[ Voor 87% gewijzigd door Paling1 op 10-06-2022 17:30 ]

• Osiris
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:18:
Om het te kunnen lezen moet je wel even (gratis) registreren.
offtopic:
Nah, daar zijn websites voor ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01 09:41
Paling1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:36:
Weer wat negatief nieuws over geldverspilling bij het SLS project:
https://spacenews.com/nas...s-mobile-launch-platform/

Er is onderzocht hoe het project van de 2e mobiele lanceerinstallatie (ML-2) voor de Block 1B versie van SLS verloopt.
Conclusie is nogal vernietigend voor het project en de hoofdaannemer.
In plaats van de oorspronkelijke $383 miljoen dollar en een oplevering in maart 2023, wordt er nu rekening gehouden (70% kans) met een kostenplaatje van minimaal $1,5 miljard en een oplevering in november 2027! Er is slechts 3,9% kans dat het project op tijd en voor het huidige budget van $460 miljoen gemaakt kan worden.
Er schijnt voor NASA geen manier te zijn om nog onder het contract uit te komen, dus vooralsnog zullen ze ermee doorgaan.

De late oplevering heeft weer gevolgen voor het lanceerschema van de verschillende Artemis missies.
Artemis IV die voor 2027 gepland stond zal pas ongeveer een jaar na het opleveren en testen van ML-2 eind 2028 kunnen plaats gaan vinden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het lijkt me dat een groot deel van de lanceertoren niet heel veel anders kan zijn dan die op ML-1. Alleen voor de upperstages zijn andere aansluitingen vereist.

SpaceX is op dit oment 2 (weliswaar net mobiele) lanceertorens aan het maken voor Starship. In een fractie van de tijd en ongetwijfeld ook voor een fractie van de kosten.
Ondertussen bouwt SpaceX 2 complete lanceer installaties met opvang armen en stacking kraan voor een raket van vergelijkbaar formaat.

TheS4ndm4n#1919

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 11:51
RocketKoen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Ondertussen bouwt SpaceX 2 complete lanceer installaties met opvang armen en stacking kraan voor een raket van vergelijkbaar formaat.
Wat zich allemaal nog wel moet bewijzen natuurlijk. Is er inmiddels al wat bekend over lanceerdata? En waar hangt het op, nog steeds de FAA? Ik hoor er weinig over de laatste maanden.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• RocketKoen
Team-RiNo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Wat zich allemaal nog wel moet bewijzen natuurlijk. Is er inmiddels al wat bekend over lanceerdata? En waar hangt het op, nog steeds de FAA? Ik hoor er weinig over de laatste maanden.
Die FAA stelt de goedkeuring van de milieu impact rapportage sinds december 2021 uit. Dat is het enige dat nog ontbreekt in Boca Chica. Telkens met smoesjes dat ze toch nog een keer ergens naar moeten kijken. Of dat er meer overleg nodig is met andere overheidsinstanties. De deadline staat nu op half juni. Maar die kan zo weer uitgesteld worden.

Op KSC zijn ze nog aan het bouwen. Maar die heeft geen haast omdat ze daar ook nog een hele assemblagehal moeten maken voor de raketten.

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks
Team-RiNo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:27:
[...]

De launch mount moet nog steeds afgemaakt worden. Volgens mij is de tank farm zo goed als klaar, al moeten de oude methaan tanks nog wel omgebouwd worden naar zuurstof tanks (maar dat is geen showstopper voor de lancering).
Booster 8 moet nog afgemaakt en getest worden. Zelfde met Ship 24. (Zeker de booster staat nog een hele static fire campagne te wachten. Ze zullen eerst Booster 7 testen om daarna de raptors voor de Orbital Flight Test onder Booster 8 te schroeven en die dan weer gaan testen).

De FAA was dus verre van de bottleneck, al doet SpaceX ons dat wel graag geloven.

• chevsticks
RocketKoen schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:34:

Op KSC zijn ze nog aan het bouwen. Maar die heeft geen haast omdat ze daar ook nog een hele assemblagehal moeten maken voor de raketten.
De verwachting is dat de 1e Cape Starships vanuit Boca verscheept gaan worden.

• RocketKoen
chevsticks schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:34:
[...]

De launch mount moet nog steeds afgemaakt worden. Volgens mij is de tank farm zo goed als klaar, al moeten de oude methaan tanks nog wel omgebouwd worden naar zuurstof tanks (maar dat is geen showstopper voor de lancering).
Booster 8 moet nog afgemaakt en getest worden. Zelfde met Ship 24. (Zeker de booster staat nog een hele static fire campagne te wachten. Ze zullen eerst Booster 7 testen om daarna de raptors voor de Orbital Flight Test onder Booster 8 te schroeven en die dan weer gaan testen).

De FAA was dus verre van de bottleneck, al doet SpaceX ons dat wel graag geloven.
Als de FAA goedkeuring had gegeven dan hadden ze ship 20 en booster 4 gelanceerd.
Omdat er geen goedkeuring was zijn ze verder gaan ontwikkelen zonder nieuwe praktijk data. En is 4+20 alweer achterhaald.

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks
RocketKoen schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Als de FAA goedkeuring had gegeven dan hadden ze ship 20 en booster 4 gelanceerd.
Omdat er geen goedkeuring was zijn ze verder gaan ontwikkelen zonder nieuwe praktijk data. En is 4+20 alweer achterhaald.
De launch mount en tankfarm zijn nu nog niet eens klaar. Dus een 420 launch was never nooit gelukt.
Ze hebben pas sinds kort methaan tanks aangesloten op de tankfarm (die lage witte tanks), omdat hun eigen ontwerp barstte van de fouten. (voornamelijk veiligheid issues).

De FAA is echt nooit de bottleneck geweest.

• BadRespawn
  • Laatst online: 12-01 17:46
RocketKoen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Van SpaceX weten we helemaal niet wat het geplande budget is en hoeveel geld er aan wordt uitgegeven.

Trump II - Project 2025 tracker

• RocketKoen
BadRespawn schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Van SpaceX weten we helemaal niet wat het geplande budget is en hoeveel geld er aan wordt uitgegeven.
Maar we weten wel dat tijd=geld. Aangezien de kosten van zo'n ontwikkelproject vooral in de loonkosten voor je personeel zit. Iets dat snel klaar is, is dat ook vrijwel altijd een stuk goedkoper.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maar SpaceX zet dan ook heel veel meer mensen op zijn projecten. Musk heeft een keer uitgelegd dat er in principe geen limiet is, als dat nodig is.

Van NASA contractors weten we dat ze soms het absolute minimum qua personeel op een project zetten.

March of the Eagles

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00
Paling1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:36:

Volgens de uitleg van Scott Manley heeft Nasa besloten dat, ondanks dat block 1a maar een keer of 3 gaat vliegen, ze toch niet de bestaande toren gaan ombouwen voor 1b na die vluchten, maar dat ze toch beide torens willen hebben. Daardoor is het geen ombouw maar nieuwbouw. Nu moet de nieuwe toren groter (hoger) worden, maar qua gewicht wel nog steeds door de huidige crawler kunnen worden vervoerd. En daar gaat de aannemer de mist in, door nog steeds niet hun design qua gewicht onder de limiet te kunnen krijgen. Na het verbranden van hun budget is er zelfs nog niks tastbaars opgeleverd.

Vanaf +- 7:11m:

YouTube: NASA looking at UFO's, Webb Hit By Meteor & Tiangong Gets New Crew -...

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Astra heeft zojuist weer een raket gelanceerd.

Lijkt succesvol!

Updates:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=56445.40

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-01 20:34
Dit moment zag er toch niet helemaal goed uit, en erna begon het tollen

YouTube: YouTube

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Mschamp schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:54:

Oei, ziet er inderdaad niet veelbelovend uit

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Shit..... Jinxed it....

• chevsticks
Mschamp schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:54:

Toch zonde van deze tropics sats. Ben benieuwd of NASA zich nu terug zal trekken en een nieuwe raket uit zal kiezen voor de laatste 2 lanceringen.
Astra doet geen goede zaken zo, als ik me niet vergis maar 2 succesjes op 7 lanceringen.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:28
Ach ja, ze kunnen het niet allemaal redden he :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Tom Paris
Weer een geweldige documentaire van amateur-documentairemaker Homemade Documentaries. Ditmaal over de Voyager sondes, maar al zijn documentaires zijn zeer de moeite imho.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Weer een leuk filmpje van EverydayAstronaut met Elon Musk. Deze keer behandelen ze de Merlin 1C motor:

Wat kan die Elon toch stotteren als hij dingen probeert uit te leggen...

Een volgend filmpje gaat over Raptor2

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 13-06-2022 09:16 ]

• Spooksel
Die kerel zijn brein gaat gewoon 100x sneller dan zijn vermogen om te vertellen wat ie denkt :P

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Leuk om te zien hoeveel passie die kerel heeft in zijn werk.

• Caelorum
Spooksel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:24:
Die kerel zijn brein gaat gewoon 100x sneller dan zijn vermogen om te vertellen wat ie denkt :P
Vraag me af of dat het is. Hij komt op mij vooral over als iemand die iets moet uitleggen in een enkel verhaal wat die nog nooit heeft moeten doen. Hier en daar flarden van het verhaal, ja, maar niet als een geheel.

• RocketKoen
Boca Chica launch site is goedgekeurd door de FAA
https://www.faa.gov/space...ngagement/spacex_starship

TheS4ndm4n#1919

• Intheweb
  • Laatst online: 23:08
Nou, niet helemaal..

Ze moeten meer dan 50 wijzigingen aanbrengen om te voldoen aan diverse partijen die een 'klacht' hadden ingediend.

Pas als die wijzigingen zijn doorgevoerd...

Maar dit is de beste uitkomst, want als er nu een grondige analyze nodig was dan was de focus compleet op de lanceringen vanaf Cape Kennedy te liggen. Al hoewel, het schijnt dat NASA niet zo blij is dat ze bezig gaan met het bouwen van StarShip launchtowser etc zo vlak langs een actief lanceerplatform welke nodig is voor bemanning en bevoorrading ISS.

En dan is het nu nog wachten op de 'launch license', maar de static fires kunnen nu eindelijk wel gaan beginnen :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Intheweb op 13-06-2022 20:59 ]

Doe maar een onsje meer...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 20:59
Intheweb schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Nou, niet helemaal..

Ze moeten meer dan 50 wijzigingen aanbrengen om te voldoen aan diverse partijen die een 'klacht' hadden ingediend.

Maar dit is de beste uitkomst, want als er nu een grondige analyze nodig was dan was de focus compleet op de lanceringen vanaf Cape Kennedy te liggen. Al hoewel, het schijnt dat NASA niet zo blij is dat ze bezig gaan met het bouwen van StarShip launchtowser etc zo vlak langs een actief lanceerplatform welke nodig is voor bemanning en bevoorrading ISS.

En dan is het nu nog wachten op de 'launch license', maar de static fires kunnen nu eindelijk wel gaan beginnen :*)
Heb even vlug de summary door gebladerd, er zitten wijzigingen bij zoals auto's niet laten idlen, water sproeien om de hoeveelheid stof te beperken, website en borden maken vanwege wat historische gebeurtenissen, stroomkabels moeten ondergronds, etc.

Dus ja, een heleboel wijzigingen en opmerkingen, maar ook een heleboel die weinig met Starship, de booster, of andere apparatuur en veiligheid te maken hebben.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• RocketKoen
Intheweb schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Nou, niet helemaal..

Heb je de wijzigingen gezien?
Ze moeten bijvoorbeeld een schuurtje neerzetten voor het materiaal van de schildpadden beschermers. En mogen niet zonder overleg meer dan 2x lanceren in het schildpadden broedseizoen.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het meeste werk zal wel zitten in het papierwerk dat dan opnieuw in orde gemaakt moet worden. De FAA zal elke revisie van het papierwerk opnieuw moeten bekijken.

Dus misschien een static fire over enkele maanden, en een lancering in 2023 :p

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 13-06-2022 21:28 ]

March of the Eagles

• RocketKoen
XWB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:26:
Het meeste werk zal wel zitten in het papierwerk dat dan opnieuw in orde gemaakt moet worden. De FAA zal elke revisie van het papierwerk opnieuw moeten bekijken.

Dus misschien een static fire over enkele maanden, en een lancering in 2023 :p
Nee, deze is nu af. SpaceX heeft alleen wat dingen die ze beloven te doen om de licentie geldig te hebben.

Ze moeten nog wel voor elke lancering een licentie vragen.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Ik zit een beetje door dat document heen te lezen en over het algemeen zijn het vrij 'kleine' aanpassingen die ze moeten doen eigenlijk. Tuurlijk zitten er ook wel serieuze items bij, maar het gros is echt van het kaliber zoals dit:
Funding the development and production of five interpretive signs (in English and Spanish) that
describe the history and significance of the historic properties in the APE.
Replicating and installing the missing stars and wreaths on the Palmetto Pilings Historical
Marker
SpaceX will make an annual contribution of $5,000 to the Peregrine Fund within 3 months of the
issuance of the BO and by March 1 of each year thereafter for the duration of the BO. These
funds will provide assistance with increased releases, repairing or replacing existing hack sites
and/or nest boxes, or constructing new hack sites and/or nest boxes if falcons are observed in a
new location.
SpaceX will conduct quarterly SH 4 clean‐up efforts east of the first public hard checkpoint to
reduce garbage and litter along the road. The clean‐up efforts will take place within the SH 4
right‐of‐way.
Anyway, zo gaat het lijstje nog wel ff door. Het gros van die punten kunnen ze dus vrij makkelijk 'afkopen' met een donatie aan een stichting, het in stand houden van informatieborden op historische locaties in de omgeving of bijvoorbeeld de verlichting op het complex beter managen zodat het niet de hele nacht aan lichtvervuiling doet. Maar ook zoiets als de bermen van de snelweg schoonhouden, dat doen de medewerkers van SpaceX nu eigenlijk op eigen initiatief al. Net zoals dat ze regelmatig met z'n allen het strand opschonen van afval wat door bezoekers achter gelaten wordt.

Edit: Nog een mooie...
SpaceX will coordinate with TxDOT to help ensure that the shoulders of SH 4 east of the first
public hard checkpoint are maintained by regular mowing and trimming to keep vegetation
shorter than 12 inches. SpaceX will notify TxDOT that maintenance may be warranted when
vegetation along SH 4 exceeds approximately 9 inches. TxDOT will be responsible for performing
roadway vegetation maintenance.
Maw... SpaceX hoeft alleen maar beetje de begroeing in de bermen van de snelweg richting hun complex in de gaten te houden en dan een belletje doen naar TxDOT (Texas Department of Transportation) als het te hoog wordt en ze moeten komen maaien. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Spooksel op 14-06-2022 10:40 ]

• chevsticks
En een hele hoop van die punten doet SpaceX al op dit moment.
Dus dit is echt een prima uitkomst.

Nu gaan we dus ook zien dat de FAA niet hetgeen is dat de 1e orbital flight test tegen houdt. Intern wordt er gezegd eind juli moet er gelanceerd worden, al weet iedereen ook dat dit onhaalbaar is. Eind dit jaar is reëler.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002

TrekDr0p

QR niet scannen

chevsticks schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:42:
En een hele hoop van die punten doet SpaceX al op dit moment.
Dus dit is echt een prima uitkomst.

Nu gaan we dus ook zien dat de FAA niet hetgeen is dat de 1e orbital flight test tegen houdt. Intern wordt er gezegd eind juli moet er gelanceerd worden, al weet iedereen ook dat dit onhaalbaar is. Eind dit jaar is reëler.
Raket is er klaar voor, booster moet alleen nog 33 sf doen en dan kunnen ze de lucht in :+

• chevsticks
TrekDr0p schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Raket is er klaar voor, booster moet alleen nog 33 sf doen en dan kunnen ze de lucht in :+
In zoverre dat het hitteschild nog afgemaakt moet worden. De leiding die ze kapot gemaakt hebben tijdens de 1e cryo test is weer gefixed. Ben overigens wel benieuwd hoe ze die stuk gekregen hebben, daar heb ik nog weinig over gehoord. Ook niet via mensen met wat meer insider kennis.
Verder verwacht ik inderdaad niet dat het Ship voor oponthoud gaat zorgen.

Begreep al wel dat Elon gezegd schijnt te hebben dat ze niet strict noodzakelijke static fires van de Booster (maar risk mitigation SF dus) overgeslagen kunnen worden.
Er zal binnenkort vast wel weer een Starbase surge aangekondigd worden (waar dan uiteindelijk vast weer meer stuk gaat dan dat er snelheid gewonnen wordt, zoals de vorige keer ook al gebeurde).

Ik zet mijn geld op een lancering in September. :)

Dit laat ook maar weer eens zien hoe niet serieus je dingen moet nemen die Elon zegt. Maandelijks een lancering is 1. niet mogelijk vanwege de FAA license (5 per jaar is wat in de EA staat) en 2. zoveel raptors zijn er helemaal nog niet gereed voor lanceringen.

[ Voor 15% gewijzigd door chevsticks op 14-06-2022 18:44 ]

• RocketKoen
chevsticks schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:39:
[...]

In zoverre dat het hitteschild nog afgemaakt moet worden. De leiding die ze kapot gemaakt hebben tijdens de 1e cryo test is weer gefixed. Ben overigens wel benieuwd hoe ze die stuk gekregen hebben, daar heb ik nog weinig over gehoord. Ook niet via mensen met wat meer insider kennis.

Begreep al wel dat Elon gezegd schijnt te hebben dat ze niet strict noodzakelijke static fires van de Booster (maar risk mitigation SF dus) overgeslagen kunnen worden.
Er zal binnenkort vast wel weer een Starbase surge aangekondigd worden (waar dan uiteindelijk vast weer meer stuk gaat dan dat er snelheid gewonnen wordt, zoals de vorige keer ook al gebeurde).

[Twitter]

Dit laat ook maar weer eens zien hoe niet serieus je dingen moet nemen die Elon zegt. Maandelijks een lancering is 1. niet mogelijk vanwege de FAA license (5 per jaar is wat in de EA staat) en 2. zoveel raptors zijn er helemaal nog niet gereed voor lanceringen.
misschien eerder

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks
Ik las het ja. Zou leuk zijn, maar ik verwacht er niet teveel van. Zie ook de tweet die ik in bovenstaande post heb ge-edit.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00
De leiding die ze kapot gemaakt hebben tijdens de 1e cryo test is weer gefixed. Ben overigens wel benieuwd hoe ze die stuk gekregen hebben, daar heb ik nog weinig over gehoord. Ook niet via mensen met wat meer insider kennis.
In een van de wekelijkse updates van Marcus House op YouTube werden beelden getoond dat een recht stuk leiding (wat helemaal aan flarden was) werd vervangen door een stuk leiding met een enorme U bocht erin als krimp-ontlasting, waarna hij speculeerde dat de extreme kou/ temperatuur-verschillen tijdens een cryo-test waarschijnlijk de boosdoener waren van het falen, als SpaceX zo'n duidelijke aanpassing erin schroeft.

• chevsticks
phYzar schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:51:
[...]

In een van de wekelijkse updates van Marcus House op YouTube werden beelden getoond dat een recht stuk leiding (wat helemaal aan flarden was) werd vervangen door een stuk leiding met een enorme U bocht erin als krimp-ontlasting, waarna hij speculeerde dat de extreme kou/ temperatuur-verschillen tijdens een cryo-test waarschijnlijk de boosdoener waren van het falen, als SpaceX zo'n duidelijke aanpassing erin schroeft.
Wat ik me dan afvraag, waarom is hij in al die eerdere Ships niet stuk gegaan. Zoveel is dat interne tank ontwerp nou ook weer niet veranderd. En inmiddels zouden ze toch moeten weten wat de uitzettingscoëfficiënt is van alle leidingen in dat ding.
Volgens mij is de grootste verandering dat er nu 2 header tanks in de neus zitten (methaan is nu ook naar boven verplaatst). Dus daar zal het wel ergens mis gegaan zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

‘Next month’ is elon time, dus dat zal idd september worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

chevsticks schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:55:
[...]
Wat ik me dan afvraag, waarom is hij in al die eerdere Ships niet stuk gegaan. Zoveel is dat interne tank ontwerp nou ook weer niet veranderd. En inmiddels zouden ze toch moeten weten wat de uitzettingscoëfficiënt is van alle leidingen in dat ding.
Volgens mij is de grootste verandering dat er nu 2 header tanks in de neus zitten (methaan is nu ook naar boven verplaatst). Dus daar zal het wel ergens mis gegaan zijn.
Of ze hebben dunner staal gebruikt omdat die in eerdere testen niet kapot ging.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
[...]

[Twitter]

Nou ja, voor augustus 1, in augustus 1 en elke maand daarna 1 is 6, dat is maar 1 teveel ;)

Naast t feit dat ze dat natuurlijk nooit gaan redden en je toch wel mag hopen dat t niet te lang duurt voordat ze een exemplaar voor de 2e keer kunnen lanceren…

• Caelorum
[...]
[Twitter]

Hij zegt ook niet dat ze elke maand gan lanceren. Hij zegt dat ze elke maand een starship klaar hebben die zou kunnen vliegen. Betwijfel of ze dat lukken, maar in ieder geval al realistischer, gezien het niet aan externe factoren ligt.

• Spooksel

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07

Keida

dr.

Eerste tower- segment van de lanceertoren voor Starship op KSC onderweg naar pad 39A:

https://twitter.com/nasas...&t=r6N19UaMGunHQSLKPSqZXg

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Spooksel
Ow nice, ben benieuwd hoe snel volgende segmenten nu gaan volgen. Volgens mij hadden ze er al zeker zo'n 5 of 6 'ready to go' staan daar op Roberts Road.

Als de deze afbeeldingen alleen al ziet:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVWGAruXoAASN_h?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVV34I1WQAEuIiI?format=jpg&name=large

Al dat leidingwerk dat al geïntegreerd is in dat segment en ook de geleiderails + het stopblok voor Mechazilla er al op, wowie. Dat hadden de segmenten in Boca Chica zeg maar absoluut niet. Dat waren echt gewoon puur de kale frame's van de toren zonder vulling.

[ Voor 65% gewijzigd door Spooksel op 16-06-2022 09:21 ]

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 18:29
Boca Chica was/is natuurlijk voor een groot deel ook testen/ontdekken en de lessons learned daar kunnen ze nu direct gebruiken in Florida.

/post

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07

Keida

dr.

Spooksel schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:11:
Ow nice, ben benieuwd hoe snel volgende segmenten nu gaan volgen. Volgens mij hadden ze er al zeker zo'n 5 of 6 'ready to go' staan daar op Roberts Road.

Als de deze afbeeldingen alleen al ziet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Al dat leidingwerk dat al geïntegreerd is in dat segment en ook de geleiderails + het stopblok voor Mechazilla er al op, wowie. Dat hadden de segmenten in Boca Chica zeg maar absoluut niet. Dat waren echt gewoon puur de kale frame's van de toren zonder vulling.
Als ik het goed begrijp is ook het zevende segment al onder constructie op dit moment!

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Spooksel
Sand0rf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:38:
Boca Chica was/is natuurlijk voor een groot deel ook testen/ontdekken en de lessons learned daar kunnen ze nu direct gebruiken in Florida.
Ja zeker weten.

Wat ook mooi is hoe het bedrijf dat voor NASA een tweede SLS lanceertoren moet maken echt zwaar onder vuur ligt omdat ze, nog zonder dat er al iets gebouwd is, al zwaar over budget ($1miljard+) zijn en de oplevertijd ook nog eens jaren opgeschoven wordt.

Elon gaf aan dat SpaceX de toren in Boca Chica in zo'n 13 maanden gebouwd heeft en dat het helemaal niet eens zo schokkend veel gekost heeft. Kun je nagaan hoe snel ze hier kunnen gaan.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:26
Spooksel schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Ja zeker weten.

Wat ook mooi is hoe het bedrijf dat voor NASA een tweede SLS lanceertoren moet maken echt zwaar onder vuur ligt omdat ze, nog zonder dat er al iets gebouwd is, al zwaar over budget ($1miljard+) zijn en de oplevertijd ook nog eens jaren opgeschoven wordt.

Elon gaf aan dat SpaceX de toren in Boca Chica in zo'n 13 maanden gebouwd heeft en dat het helemaal niet eens zo schokkend veel gekost heeft. Kun je nagaan hoe snel ze hier kunnen gaan.
Nou moet ik ter verdediging wel aanvoeren dat SpaceX een vaste constructie bouwt die niet verplaatst moet worden. Dan is gewicht een minder belangrijke factor

Voor de SLS moet de toren gezamenlijk met de raket via de crawler verplaatst worden naar de lanceerlocatie. Dan gaat gewicht wel een rol spelen.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Klant: He leverancier..... Die toren en dan wat hoger.
Leverancier: Oeps. 1 miljard duurder en zwaar over tijd
Klant: Sounds plausible....

Nee. Je staat gewoon voor jan doedel met zulke overschrijdingen.

[ Voor 17% gewijzigd door __R__ op 16-06-2022 19:41 ]

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-01 21:03

scorpionv

This space for rent

In juli weer SpaceX geweld : https://www.space.com/spa...tal-flight-july-elon-musk
"Starship will be ready to fly in July. I was in the high bay & mega bay late last night reviewing progress," Elon Musk said via Twitter today (June 14).

"We will have a second Starship stack ready to fly in August and then monthly thereafter," Musk added in another tweet today.
edit:

Oud nieuws, ik had het gemist hier, sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door scorpionv op 17-06-2022 16:03 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Kijken wat er terecht komt een planning volgens Elon Time. Ik hoop dat het gaat gebeuren allemaal!

Ik hoop ook dat hij hierdoor minder tijd heeft voor al dat gedoe op/met Twitter.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Afgelopen weekend 3 Falcon 9's de lucht in geschoten. 3 boosters geland. Eentje zelfs voor de 13e keer!
Dat levert natuurlijk mooie plaatjes op:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=32563.0;attach=2108674;image

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVoLFy1WAAAWmid?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVp1DE4XEAUMrOo?format=jpg&name=4096x4096

13e landing van de booster:

Ondertussen zijn ze weer begonnen met de WDR voor de SLS:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56107.0;attach=2108762;image
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56107.0;attach=2108760;image

En de eerste problemen hebben alweer de kop opgestoken, en zijn weer gefixed:

Aftellen is tijdelijk gestopt. Geen idee wanneer ze weer verder gaan.

Superspannende Livestream:

• chevsticks
Targeted T-0 now 4:30 pm Eastern.
Is het laatste wat ik erover gehoord heb.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 17:06
Wat is T-0 in deze? Helemaal vol, of weer leeg en klaar voor opslag? Of iets anders?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

coelho schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:42:
Wat is T-0 in deze? Helemaal vol, of weer leeg en klaar voor opslag? Of iets anders?
Volgens mij gaan ze niet op T-0 komen bij de WDR.
Ze doen alle stappen die ze voor een launch ook zouden doen, maar 10s voor T-0 (het moment dat ze de RS-25's gaan starten) stoppen ze.
Het de-tanken komt daarna. En daar weer na rijden ze het ding weer terug naar de VAB voor verdere checks.
Als alles verder goed gaat zouden ze in theorie eind Juli begin Augustus kunnen lanceren. Maar de verwachting is dat het eind Augustus gaat worden.
Er zijn namelijk meerdere launch windows. Dus ze kunnen niet zomaar op een willekeurige dag lanceren...

https://spacenews.com/nex...al-scheduled-for-june-19/
NASA has published launch windows for the mission of July 26 through Aug. 10, excluding Aug. 1, 2 and 6, as well as Aug. 23 through Sept. 6, excluding Aug. 30, 31 and Sept. 1.
[edit]
https://www.nasa.gov/feat...mis-i-wet-dress-rehearsal
During the wet dress rehearsal, once launch controllers reach the point just before the rocket’s RS-25 engines will ignite on launch day, they will recycle back to the T-10 minute point, and then resume the countdown once more after a hold. The team will then deliberately halt the countdown at about 10 seconds before the simulated liftoff to demonstrate stopping a launch and draining the propellants from the rocket. Sometimes called a “scrub,” launch controllers may decide not to proceed with launch if a technical or weather issue arises during or prior to the countdown, so demonstrating the ability to remove propellants will ensure teams are prepared for various launch day scenarios.
Ze zijn weer bezig:

[ Voor 46% gewijzigd door Paling1 op 20-06-2022 16:10 ]

• bottom line
Nieuw lek ontdekt _/-\o_
Foutdetectie doet wel zijn werk. Je zou bijna zeggen dat ze meer praktijktesten moeten doen B)

[ Voor 30% gewijzigd door bottom line op 20-06-2022 22:22 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Niet helemaal probleemloos, maar ze zijn er bijna:

• Osiris
  • Niet online
Vorige keer was een hydrogen leak ook al een issue toch?

• bottom line
Ze gaan echt nies meer proberen.
Waterstof lek, en dan zouden ze een ontstekking testen...

Not gonna happen ;)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Een ontsteking testen gingen ze sowieso niet doen bij de WDR.
De RS-25's kunnen namelijk maar 1 keer ontsteken. Daarna moeten er allerlei onderdelen vervangen worden.

Overigens hoeft een ontsteking met een waterstoflek niet persé een probleem te zijn. De Delta IV doet dat bij elke lancering:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2019/01/Delta-IV-Heavy-NROL-71-Launch-Highlights-1-3-screenshot-2-980x518.png

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

WDR is redelijk succesvol afgerond lijkt het:

Niet helemaal tot T-10s afgeteld, ze zijn tot T-29s gekomen en toen gestopt. Waarschijnlijk omdat het waterstoflek toen roet in het eten gooide...
Vanaf de T-10min countdown hebben ze handmatig een aantal zaken overruled zodat SLS het lek niet 'zag'.
Luek filmpje van het testen van de thrustvectoring van de RS-25's:

Nog een leuk feitje:
Door het vullen van de core-stage met vloeibare zuurstof en waterstof wordt ie iets korter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPSIhzswMjSzUequc-q3G0tS6Rk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1dh0DGSbvccxxkGr0Khvn4pn.gif?f=fotoalbum_large

Later vandaag een persco van NASA met updates...

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 21-06-2022 10:38 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die raket op het lanceerplatform aan de boosters hangt bij de SLS.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Waaj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:14:
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die raket op het lanceerplatform aan de boosters hangt bij de SLS.
Bij de Space-shuttle was dat ook.
Die boosters zaten met hele grote (explosieve)moeren vast aan het lanceerplatform.
Bij de shuttle werden eerst de RS25's gestart en als die goed liepen werden de boosters ontstoken.
Omdat bij de shuttle in tegenstelling tot SLS de RS25's niet in het midden zaten ging de hele stack eerst een meter of zo heen en weer terug. Precies op het moment dat de boel weer recht stond werden de boosters ontstoken en de moeren opgeblazen.
Bij SLS staan de boosters en de RS25's in 1 lijn, dus dat zal daar iets anders gaan. Voor zover ik weet staat de SLS los op het platform en wordt ie alleen door de launchtower armen op zijn plek gehouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 21-06-2022 13:17 ]

• Tom Paris
Paling1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:36:
Overigens hoeft een ontsteking met een waterstoflek niet persé een probleem te zijn. De Delta IV doet dat bij elke lancering:
[Afbeelding]
Maar dat is geen lek natuurlijk... :P Dat is een gevolg van de sequentie van ontsteking van de RS-68 motor en is volledig by-design.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Tom Paris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Maar dat is geen lek natuurlijk... :P Dat is een gevolg van de sequentie van ontsteking van de RS-68 motor en is volledig by-design.
Zeker waar! Maar het ging mij er meer om dat een klein/gecontroleerd waterstoflek in principe geen heel groot probleem hoeft te zijn.
Afdichtingen voor waterstof leidingen blijven gewoon ellendige dingen.... Of eigenlijk is het waterstof icm met afdichtingen blijft ellende...

• Tom Paris
Paling1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Zeker waar! Maar het ging mij er meer om dat een klein/gecontroleerd waterstoflek in principe geen heel groot probleem hoeft te zijn.
Afdichtingen voor waterstof leidingen blijven gewoon ellendige dingen.... Of eigenlijk is het waterstof icm met afdichtingen blijft ellende...
Verschil is natuurlijk wel dat SLS 'man rated' is/moet zijn, Delta IV niet. Dus de veiligheidsmarges zijn nog veel kleiner. Ik betwijfel of NASA een 'gecontroleerd lek' zou accepteren.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zuid-Korea heeft vandaag zijn eerste compleet in eigen land ontwikkelde raket succesvol gelanceerd en een satelliet in een baan om de aarde gebracht.
Afbeeldingslocatie: https://spacenews.com/wp-content/uploads/2022/06/KSLV-2-blasts-off-from-the-launchpad-at-Naro-Space-Center-879x485.jpg

https://spacenews.com/sou...st-time-in-second-flight/

Dit is de 2e lancering van dit type raket. De eerste lancering ging vorig jaar helaas mis.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 21:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Tom Paris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
[...]
Verschil is natuurlijk wel dat SLS 'man rated' is/moet zijn, Delta IV niet. Dus de veiligheidsmarges zijn nog veel kleiner. Ik betwijfel of NASA een 'gecontroleerd lek' zou accepteren.
Dat denk ik ook niet. Maar waterstof blijft een vervelend spul goed af te dichten. Volgens Manley hadden ze bij vrijwel elke Apollo lancering last van dit soort issues. Ze gaan er wel wat op vinden denk ik. Genoeg slimme jongens en meisjes bij NASA.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

De grote ellende met SLS en de bemanning is vooral ook dat de bemanning pas aan boord gaat als ze hem helemaal vol getankt hebben.
Dan is een waterstof lekkage natuurlijk wel een acuut probleem.
Bij Falcon 9 is de bemanning al aan boord als de boel afgetankt wordt.
Pagina: 1 ... 169 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.