• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:48
De motoren die ze gaan gebruiken voor hun nieuwe raket zijn overigens dezelfde als die Firefly gebruikt voor hun alpha raket, de reaver.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
Cool filmpje van een hotfire van een BE-4:
[Twitter]
Beetje rare asymmetrische oranje-rode gloed onderaan? Alsof 'ie daar óf super-rijk loopt óf er intern een stukje van de nozzle/throat meegenomen wordt in de verbranding.. :X

• chevsticks
Osiris schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Beetje rare asymmetrische oranje-rode gloed onderaan? Alsof 'ie daar óf super-rijk loopt óf er intern een stukje van de nozzle/throat meegenomen wordt in de verbranding.. :X
Komt door de stof die op de grond ligt en door de wervelingen in het vuur komt, krijg je dit soort rode gloed van.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Osiris
  • Niet online
chevsticks schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Komt door de stof die op de grond ligt en door de wervelingen in het vuur komt, krijg je dit soort rode gloed van.
Ah ja, nu ik het een 2e keer bekijk, zie ik 't er allemaal invliegen idd :+

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:16
Die 'giant pez dispenser'. Geniaal :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Interessant artikel over Falcon 9:
https://www.nasaspaceflig.../05/spacex-starlink-4-15/
On the other hand, booster B1060 is set to be temporarily retired once it reaches 15 flights later this year; this is understood to be for a deep-dive examination of its systems and components to better understand how to refurbish and reuse boosters up to 20 flights.
Na dit onderzoek willen ze de booster weer in gaan zetten. Om hem volgend jaar zijn 20e vlucht te laten maken.
It is understood that SpaceX is also improving the performance of the rocket by changing certain timings during flight like igniting the MVac engine a few seconds earlier than on other missions or separating the fairing closer to stage separation to shed dead weight earlier in the flight.

Additionally, SpaceX is loading propellants on the rocket at slightly lower temperatures than usual in order to pack more of them into the tanks and increase the amount of Starlink satellites the Falcon 9 can put into orbit.
De laatste paar vluchten zijn er wat veranderingen geweest in het vluchtprofiel. Ook nog weer iets koudere brandstof getankt.
Het lijkt erop dat ze de boel een beetje aan het tweaken zijn om zo meer lading mee te kunnen nemen of een hogere deltaV te halen.
https://forum.nasaspacefl...101.msg2366646#msg2366646

Hier hadden ze het zelfs over 10% meer thrust!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mooie foto van de Falcon 9 lancering van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTCTVKYWQAA8G9n?format=jpg&name=large

Vanavond/vannacht de lancering van Starliner.
Linkje voor een livestream van NSF:

Gaat om kwart voor 12 live.
Lancering staat gepland om 22:54 UTC da's 00:54 in NL als ik het goed heb...
Vorige keer (20 December 2019 :o ) heb ik zitten kijken tot de starliner separation. Daarna wat anders gaan doen. Later pas het slechte nieuws gelezen.
Deze keer denk ik niet dat ik wakker ga blijven. Ik verwacht sowieso nog wel een paar keer een hold. Geen zin om daar een nacht voor op te blijven.
Wie blijft er wel wakker? :9

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:45
Er is een instantaneous launch window. Hij gaat om 0:54 of hij gaat niet.

Moeten we nog een poule starten? Eerste major incident op T+/- ??

• chevsticks
Heb nachtdienst vannacht, hopelijk is het rustig genoeg om alles te kunnen volgen :D

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

mcDavid schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:41:
Er is een instantaneous launch window. Hij gaat om 0:54 of hij gaat niet.

Moeten we nog een poule starten? Eerste major incident op T+/- ??
Ik denk dat er vanavond tijdens de countdown iets gebeurd. Ik gok op T - 4:00.

Hier overigens nog een linkje naar een (tenenkrommend) filmpje van NSF over Raptor testing:

Inclusief beelden van ploffende Raptors!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

TrekDr0p

QR niet scannen

Hij gaat gewoon optijd de lucht in en deze keer geen problemen na de launch.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:45
De SRBs hebben performance problemen omdat de brandstof er te lang in gezeten heeft. O-)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Tijd voor een nieuwe firmware update van de Voyager 1 lijkt het.
Of zal er gewoon dikke storing ontstaan in de interstellar space, of loopt er een lokale buitenaardse intelligente levensvorm met de voyager te kloten :P

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Lijkt een geslaagde test te zijn :)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
TrekDr0p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 06:37:
Lijkt een geslaagde test te zijn :)
Denk je?

NASA en Boeing spreken natuurlijk, net zoals vorige keer, over een succes (alhoewel beide partijen toen er nog 2 jaar aan hebben zitten verbeteren)

• Spooksel
Ik zat nog te overwegen om ervoor op te blijven, maar uiteindelijk rond half 12 ofzo toch maar mijn bed in gedoken en vanmorgen de uitslag bekeken :D

Goed voor Boeing dat Starliner dit keer wel gewoon netjes onderweg is naar het ISS, maar en passant toch nog ff het gebruik van 2 motoren verliezen onderweg? Gaat weer lekker hoor :X

Overpaid and wildly under performing if you ask me!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Blij dat ie eindelijk weer vliegt.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is van de niet werkende OMAC thrusters.
Het lijkt erop dat elke thruster in het systeem 2 backups heeft.
At a postlaunch briefing, NASA and Boeing officials said they were investigating the failure of 2 of 12 aft-facing Orbital Maneuvering and Attitude Control (OMAC) thrusters during the orbital insertion burn. A thruster in one of four “doghouses” or pods on the service module failed after one second, at which point the software switched to a second thruster in that doghouse. That thruster shut down after 25 seconds. A third thruster then took over for the rest of the burn.

“The system is designed to be redundant and it performed like it was supposed to,” Mark Nappi, Boeing vice president and commercial crew program manager, said at the briefing. “Now the team is working the why, as to why we had those anomalies occur.”
Zal wel een sensor dingetje zijn of zoiets.

Volgens dit plaatje zijn er in totaal 48 thrusters voor RCS en OMAC.
OMAC = Orbital Maneuvering and Attitude Control (24x)
RCS = Reaction Control System (24x)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMOpdwUXkAANq8s.jpg:large

Best wel een boel!

https://www.nasa.gov/cont...ne-test-cst-100-thrusters
The CST-100's orbital maneuvering and attitude control (OMAC) system has 24 thrusters
[...]
Positioned in four clusters of six on the service module of the spacecraft
Ik lees hier:
The OMAC thrusters are 1,500-pound (6,672-newton) thrust class and are used for low-altitude launch abort attitude control, maneuvering, and stage-separation functions, along with high-altitude direct abort capability and large orbital maneuvers.
Da's met astronauten in de Starliner waarschijnlijk wel een dingetje....

edit:
Aanvulling

Hmmm, hier zeggen ze dat ze nog 10 thrusters over hebben:

Dus in de 4 doghouses zitten 4x6 OMAC thusters die dan weer per paar (?) werken ofzo?
Of zitten ze in een doghouse per 3 naar een kant gericht?

[ Voor 65% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 10:27 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Spooksel schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:07:
Ik zat nog te overwegen om ervoor op te blijven, maar uiteindelijk rond half 12 ofzo toch maar mijn bed in gedoken en vanmorgen de uitslag bekeken :D

Goed voor Boeing dat Starliner dit keer wel gewoon netjes onderweg is naar het ISS, maar en passant toch nog ff het gebruik van 2 motoren verliezen onderweg? Gaat weer lekker hoor :X

Overpaid and wildly under performing if you ask me!
Niet alleen richting jou, maar SpaceX raket explodeert: Succesvolle test! Explosies leren ze alleen maar van, ging precies zoals ze wilde!

Starliner motor faalt, backups nemen over en missie volbracht: Haha faal! Ze kunnen ook niks.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik probeer een plaatje te vinden met de configuratie van de thrusters in de 4 doghouses.
Dat valt nog niet mee.
Veel plaatjes die elkaar tegenspreken.
Plaatje van Boeing:
Afbeeldingslocatie: https://www.boeing.com/space/starliner/launch/common/img/inno_capsule.png
Arstechnica:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2016/06/290150-02_CST-100_Starliner_100yrs_1-980x886.png
Zijn het nou 4 dezelfde doghouses? Of 2x 2 verschillende?

Dit zijn plaatjes van de Starliner die nu de lucht in is gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6csxE-X0AIWQAz?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6csxOLWQAAvaGd?format=jpg&name=4096x4096
Hier lijkt het 4 dezelfde.

3 grote en 2 kleine thrusters aan de onderkant
1 op de voorkant
2 aan de zijkanten.
En dan nog 2 grote en 2 kleine op de bovenkant.
Dat zijn er dan 12 op 1 doghouse.

Al lijkt er op 1 van de doghouses nog een extra thruster? of aansluiting te zitten die met dezelfde tape is afgeplakt.

Dus als ik goed tel 52 thrusters op de service module en nog een zwik op de Starliner zelf.

Ter vergelijking: De Crew Dragon heeft 16 Draco thrusters volgens de SpaceX website.
Daarnaast nog 8 SuperDraco's voor een eventuele launch abort.

[ Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 10:49 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:45
Sissors schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Niet alleen richting jou, maar SpaceX raket explodeert: Succesvolle test! Explosies leren ze alleen maar van, ging precies zoals ze wilde!

Starliner motor faalt, backups nemen over en missie volbracht: Haha faal! Ze kunnen ook niks.
Dat heeft er deels mee te maken hoe het gebracht wordt. Boeing wordt gepresenteerd alsof alles perfect gaat verlopen, als er dan wat fout gaat zal het inderdaad sneller als een faal gezien worden. SpaceX brengt dingen meer als experiment, als het dan opblaast was het al een mogelijke uitkomst.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:01:
[...]

Denk je?

[Twitter]

NASA en Boeing spreken natuurlijk, net zoals vorige keer, over een succes (alhoewel beide partijen toen er nog 2 jaar aan hebben zitten verbeteren)
[Twitter]
Vanmorgen dus niet lang genoeg doorgezocht.

Maar dit valt nog mee ivm de vorige problemen.

Misschien een kabeltje los/sensor kapot/ikea schroefje over.

Wel mooi dat hij onderweg is en zijn "werk" kan gaan doe .

Straks met na de landing maar checken waar het mis ging.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

TrekDr0p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Vanmorgen dus niet lang genoeg doorgezocht.

Maar dit valt nog mee ivm de vorige problemen.

Misschien een kabeltje los/sensor kapot/ikea schroefje over.

Wel mooi dat hij onderweg is en zijn "werk" kan gaan doe .

Straks met na de landing maar checken waar het mis ging.
Het probleem zit in de service module. Die gaat geen zachte landing maken. Die gaat in een mooie vuurbal verdwijnen bij re-entry.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTI4TFDUUAAjeVG?format=jpg&name=4096x4096

Falcon Heavy launchdates. (Excusez moi indien dubbel.)

Bron:

[ Voor 13% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-05-2022 11:26 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Illegal_Alien schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:26:
[Afbeelding]

Bron:
[Twitter]

[Twitter]
Ik ben benieuwd of ze die grotere fairing nog gaan testen op een normale Falcon 9 lancering.

• bottom line
[...]

Boeing/ULA gaat er prat op dat hun het bedrijf is met de meeste kennis / ervaring. En dat bij hun veiligheid en kwaliteit op nummer 1 staan.
Ze hebben zelf gekozen, in tegenstelling tot SpaceX, om al hun certificaatjes / testen voor de Starliner voornamelijk via simulaties op papier te kunnen bewijzen, via kwaliteitscertificaten van hun leveranciers. De old space method + Blue Origin.
SpaceX daarentegen bewijst alles liever (en ook omdat ze absurd moeten testen - parachutes voor NASA) door het daadwerkelijk uit te voeren, omdat ze dan ook real life dingen meemaken, waar computers niet kunnen naar kijken.

Dus ja, als er iets van Starliner faalt, dan is dat een serieuze ramp itt wanneer dit bij SpaceX gebeurt

• Spooksel
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat men dat dacht toen CRS-7 boem deed eigenlijk :P

• chevsticks
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Het probleem zit in de service module. Die gaat geen zachte landing maken. Die gaat in een mooie vuurbal verdwijnen bij re-entry.
Ze hebben ook niet voor niets al een complete overhaul (sorry, even het Nederlandse wordt kwijt ) van de service module aangekondigd. Keer op keer blijkt er toch iets niet lekker te gaan met dat ding.
Ben benieuwd of het gevolgen gaat hebben voor de 1e test vlucht. Ik zou toch niet graag op een SM gaan zitten waar er bij iedere vlucht dingen mis zijn gegaan. Of bij een compleet nieuwe die nog niet getest is.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Ze hebben ook niet voor niets al een complete overhaul (sorry, even het Nederlandse wordt kwijt ) van de service module aangekondigd. Keer op keer blijkt er toch iets niet lekker te gaan met dat ding.
Ben benieuwd of het gevolgen gaat hebben voor de 1e test vlucht. Ik zou toch niet graag op een SM gaan zitten waar er bij iedere vlucht dingen mis zijn gegaan. Of bij een compleet nieuwe die nog niet getest is.
Herontwerp?

Ze gingen toch alleen (waarschijnlijk) aanpassingen doe aan de verschillende kleppen voor de hypergolics?
Steve Stich, NASA commercial crew program manager, said the agency supported Boeing’s approach of a short-term fix for the OFT-2 mission while continuing to study longer-term changes to the valve. Those changes, he said, could include the use of different materials or different ways to seal the valve.
Voor nu hebben ze een oplossing met iets andere procedures qua vullen met brandstof en regelmatig testen van de kleppen.
Ook is er een extra afdichting gemaakt in een stekkerverbinding.
Boeing developed a solution to avoid that corrosion that does not make any changes to the valve itself other than sealing an electrical connector that provided a path for moisture to get into the valve. That solution includes loading NTO into the spacecraft later in the processing of the spacecraft to reduce the time it can seep through the valve and doing a dry purge of the valves with nitrogen gas to remove moisture.
De aanpassingen in de Dargon capsule na de explosie hoefden ook niet opnieuw getest te worden met een OFT.

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:51:
[...]

De aanpassingen in de Dargon capsule na de explosie hoefden ook niet opnieuw getest te worden met een OFT.
Er is een verschil tussen crew gecertificeerd en enkel cargo.
De falcon 9 hebben ze compleet moeten bevriezen qua ontwikkeling + 9 vluchten mee moeten doen, voordat die uberhaupt gebruikt mocht worden voor de crew dragon.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Er is een verschil tussen crew gecertificeerd en enkel cargo.
De falcon 9 hebben ze compleet moeten bevriezen qua ontwikkeling + 9 vluchten mee moeten doen, voordat die uberhaupt gebruikt mocht worden voor de crew dragon.
Maar het ging hier niet om aanpassingen aan de draagraket.
De Crew Dragon van de de OFT is na de succesvolle testvlucht tijdens een test uit elkaar gespetterd.

Ze hebben dat terug herleid tot een probleem met een aantal kleppen/afsluiters voor de SuperDraco's (de launch abort motoren).
Er is daarna een aanpassing aan dat systeem gedaan waarbij een aantal kleppen zijn vervangen door burstplates.
Er is daarna geen nieuwe OFT geweest voor de CFT.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 16:06 ]

• chevsticks
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Herontwerp?

Ze gingen toch alleen (waarschijnlijk) aanpassingen doe aan de verschillende kleppen voor de hypergolics?

[...]

Voor nu hebben ze een oplossing met iets andere procedures qua vullen met brandstof en regelmatig testen van de kleppen.
Ook is er een extra afdichting gemaakt in een stekkerverbinding.

[...]
Ben dan ook benieuwd of de niet werkende thrusters komen door kapotte kleppen of door iets anders. Zullen we vast nog wel meer over te horen krijgen hoop ik.
Vond ik ook bijzonder. Sowieso raar dat die test pas na de 1e test vlucht was.

Vond het ook net zo bijzonder dat beide bedrijven de keuze kregen tussen software tests of een echte lancering voor het aantonen van de abort capabilities. Je zou toch zeggen dat je dit alleen echt kan nabootsen tijdens een echte testvlucht.

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Maar het ging hier niet om aanpassingen aan de draagraket.
De Crew Dragon van de de OFT is na de succesvolle vlucht tijdens een test uit elkaar gespetterd.
[YouTube: Spacex Crew Dragon Sad Anomaly]
Ze hebben dat terug herleid tot een probleem met een aantal kleppen/afsluiters voor de SuperDraco's (de launch abort motoren).
Er is daarna een aanpassing aan dat systeem gedaan waarbij een aantal kleppen zijn vervangen door burstplates.
Er is daarna geen nieuwe OFT geweest voor de CFT.
Dit was helemaal geen OFT. 8)7
ORBITAL FLIGHT TEST. Maar de raket staat lekker op een stand.
Dit was een test om te zien wat de limieten zijn van de motoren, hebben ze die motoren toen niet enkele tientallen keren laten opstarten? En dit was een test om te zien, wat dat de kwaliteit ervan was na een orbital flight, maar dit behoorde helemaal niet tot de eisen van NASA.

Overigs hebben ze alles aangepast vooraleer de certificering. Als Boeing een revisie wilt doen van hun service module, zal dat moeten gebeuren vooraleer al het papierwerk bij NASA ligt, of ze moeten terug vanaf 80% starten.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 20-05-2022 16:11 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Ben dan ook benieuwd of de niet werkende thrusters komen door kapotte kleppen of door iets anders. Zullen we vast nog wel meer over te horen krijgen hoop ik.
Ik lees her en der dat bij latere manouvres die thrusters weer normaal in werking gezet zijn.
Zal vast een sensor/software dingetje zijn met iets te veel veiligheidsmarge.
[...]

Vond ik ook bijzonder. Sowieso raar dat die test pas na de 1e test vlucht was.
[...]
Die test was dacht ik een trillingstest om een bepaalde situatie in de vlucht na te bootsen. Die hadden ze al meerdere keren uitgevoerd. Zowel voor als na de OFT.
Het ging geloof ik om een 'slug' hete hypergolic brandstof die, door een druk verschil, op een titanium klep terecht kwam.
Door de temperatuur en druk op dat moment reageerde de brandstof met het titanium.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Dit was helemaal geen OFT. 8)7
ORBITAL FLIGHT TEST. Maar de raket staat lekker op een stand.
Dit was een test om te zien wat de limieten zijn van de motoren en hoe dat de kwaliteit ervan was na een orbital flight, maar dit behoorde helemaal niet tot de eisen van NASA.

Overigs hebben ze alles aangepast vooraleer de certificering. Als Boeing een revisie wilt doen van hun service module, zal dat moeten gebeuren vooraleer al het papierwerk bij NASA ligt, of ze moeten terug vanaf 80% starten.
Goed lezen wat ik eerder zei!
Die test was NA de succesvolle OFT!!
Toen zijn er aanpassingen gedaan en daarna is er geen OFT meer geweest. Ze hebben de aanpassingen voor het eerst gevlogen bij de CFT!

Die aanpassingen zijn dus meegenomen in de certificatie door NASA tussen de OFT en de CFT.
Dat duurde een krap half jaar toch? Of was het bij Dragon langer?
Ze verwachten ±6maanden voor de certificering van Starliner nodig te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 16:15 ]

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Goed lezen wat ik eerder zei!
Die test was NA de succesvolle OFT!!
Toen zijn er aanpassingen gedaan en daarna is er geen OFT meer geweest. Ze hebben de aanpassingen voor het eerst gevlogen bij de CFT!
Aangezien de OFT een 100% succes was.

Dit alles heeft niets helemaal niets met NASA te maken - of eisen voor het programma, en vallen dus allemaal buiten de certificering.
SpaceX doet intern nog testen om ervoor te zorgen dat hetgeen ze afleveren voor 1000% in orde is. Of alles wel degelijk werkt voor de volgende test.
Die crew dragon heeft 12!!!! keer zijn motoren opgestart en die zijn allemaal probleemloos geweest. Het is bij de 13de keer dat het misliep.

Een crew dragon gaat deze motoren maar 1x maximaal nodig hebben (en normaal gezien nooit).
Een valve/thrusters daarentegen ga je continu nodig hebben en is dus fundamenteel een veel belangrijk punt voor goedkeuring van het vervoersmiddel.

Het zou Boeing sieren als ze ook eens wat meer beginnen te testen tot hun limieten.

• chevsticks

Ze hebben dus nog geen groen licht voor het docken. Dat is ook niet echt een hoopvol teken.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Aangezien de OFT een 100% succes was.

Dit alles heeft niets helemaal niets met NASA te maken - of eisen voor het programma, en vallen dus allemaal buiten de certificering.
De uiteindelijke certificering (voor bemande vluchten) door NASA is pas na de OFT en voor de CFT. Als je dus tussentijds nog wijzigingen doete aan een systeem dat gebruikt wordt voor eventuele launch aborts en dus safety van de crew, zal NASA daar echt wel wat van vinden.
Blijkbaar was het toen niet nodig om een 2e OFT te doen voor de certificering.
Dus er is een grote kans dat dat bij Starliner ook niet gaat gebeuren.

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:32:
[...]

De uiteindelijke certificering (voor bemande vluchten) door NASA is pas na de OFT en voor de CFT. Als je dus tussentijds nog wijzigingen doete aan een systeem dat gebruikt wordt voor eventuele launch aborts en dus safety van de crew, zal NASA daar echt wel wat van vinden.
Blijkbaar was het toen niet nodig om een 2e OFT te doen voor de certificering.
Dus er is een grote kans dat dat bij Starliner ook niet gaat gebeuren.
Nee want crew dragon ging nooit initieel herbruikt worden. Dus de status van een crew dragon na landing is nooit belangrijk geweest voor NASA.
Starliner daarentegen wel. Die certificeren de starliner voor een hergebruik tot 10x.

Maar we zullen wel zien of ze dit jaar nog opnieuw mogen proberen met crew. Ik schat van niet. Hier gaan ze weer alles moeten uitzoeken.
Want als ze die thrusters niet opnieuw in gang krijgen, komen ze wat in de problemen met de deorbit.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Nee want crew dragon ging nooit initieel herbruikt worden. Dus de status van een crew dragon na landing is nooit belangrijk geweest voor NASA.
[..]
De Dragon explodeerde toen er een vluchtconditie werd nagebootst toch? De fout zat in het launch abort system. Dat heeft dan toch niet zoveel met re-use te maken?
Dat was een probleem dat potentieel elke vlucht kon optreden.
[..]
Maar we zullen wel zien of ze dit jaar nog opnieuw mogen proberen met crew. Ik schat van niet. Hier gaan ze weer alles moeten uitzoeken.
Ze hebben een maand of 6 voor de certificering in de planning staan. Als ze snel genoeg het onderzoek naar de optredende fouten afronden en de eventuele oplossing naar de zin van NASA is dan zie ik dat nog wel gebeuren.
Want als ze die thrusters niet opnieuw in gang krijgen, komen ze wat in de problemen met de deorbit.
Nee toch? Triple redundant. Er zijn er nu 2 uitgevallen, en er is er 1 die normaal zijn werk doet.
Of moeten ze alle 12 aan het werk voor een de-orbit?

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=51827.580
Stitch also confirmed that the OMAC thrusters are not used in the vicinity of Station, but that RCS thrusters are used for final rendezvous and docking. The OMAC thrusters are used again for the deorbit burn, though there is a contingency plan to use only RCS thrusters for deorbit if necessary.
Met alleen RCS thrusters moet het ook lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 16:50 ]

• chevsticks
chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:31:
[Twitter]

Ze hebben dus nog geen groen licht voor het docken. Dat is ook niet echt een hoopvol teken.
Oeps, was niet iets dat openbaar gedeeld mocht worden. Maar er zijn dus nog grote openstaande issues die docken nog niet mogelijk maken.

[ Voor 17% gewijzigd door chevsticks op 20-05-2022 16:52 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Oeps, was niet iets dat openbaar gedeeld mocht worden. Maar er zijn dus nog grote openstaande issues die docken nog niet mogelijk maken.
https://forum.nasaspacefl...827.msg2370365#msg2370365
During ascent and transition on orbit there's a device called the sublimator, which flashes water into space to cool the S/C. That was a little sluggish initially during ascent and coming up to cooling. It uses an ice block to sort of reject heat, but once we got on orbit it's working just fine.
Sublimator is blijkbaar geen probleem meer...

• chevsticks
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Nee toch? Triple redundant. Er zijn er nu 2 uitgevallen, en er is er 1 die normaal zijn werk doet.

[...]

Met alleen RCS thrusters moet het ook lukken.
Ja ze zijn triple redundant, maar voor een testvlucht die al 2x mislukt is zou je toch perfectie mogen verwachten. Dat er dan meerdere uitvallen is eigenlijk niet uit te leggen.

Dat bovenop de andere problemen die er kennelijk nog spelen, dat ziet er niet goed uit voor Boeing.

• chevsticks
Speelt nog iets anders waardoor ze voorlopig dus nog geen GO voor docking krijgen. Buiten die sublimator om.

Foust ruikt ook nattigheid. Hopelijk krijgen we wat meer openheid van zaken, maar dat zal wel niet Boeing kennende.

[ Voor 21% gewijzigd door chevsticks op 20-05-2022 17:01 ]

• RocketKoen
  • Laatst online: 11-01 09:41
chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:56:
[...]

Ja ze zijn triple redundant, maar voor een testvlucht die al 2x mislukt is zou je toch perfectie mogen verwachten. Dat er dan meerdere uitvallen is eigenlijk niet uit te leggen.

Dat bovenop de andere problemen die er kennelijk nog spelen, dat ziet er niet goed uit voor Boeing.
Het is vooral dat Boeing de betrouwbaarheid aantoont dmv simulatie. Als er dan in de praktijk iets mis gaat dat in de simulatie niet mis gaat dan kan er een fout in de simulator zitten. Daarmee zijn alle onderdelen die met dezelfde methode zijn gecertificeerd in 1 klap niet meer goed.

Ze moeten niet alleen aan gaan tonen dat ze het probleem hebben opgelost. Ze moeten ook gaan aantonen waarom het probleem niet naar voren kwam in de simulatie. En dat dat geen effect heeft op andere onderdelen.

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Niet online
Het wordt nu zo'n beetje toch wel een beetje heel erg genant voor Boeing als je 't mij vraagt :X

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

RocketKoen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Het is vooral dat Boeing de betrouwbaarheid aantoont dmv simulatie. Als er dan in de praktijk iets mis gaat dat in de simulatie niet mis gaat dan kan er een fout in de simulator zitten. Daarmee zijn alle onderdelen die met dezelfde methode zijn gecertificeerd in 1 klap niet meer goed.

Ze moeten niet alleen aan gaan tonen dat ze het probleem hebben opgelost. Ze moeten ook gaan aantonen waarom het probleem niet naar voren kwam in de simulatie. En dat dat geen effect heeft op andere onderdelen.
Da's niet helemaal eerlijk.

De eisen van NASA voor de crew capsules waren zodanig gedefinieerd dat het aan de fabrikant werd overgelaten om een simulatie of een echte test te doen van bepaalde onderdelen.
Daar heeft elke fabrikant zijn eigen keuzes in gemaakt.

Die thrusters zijn echt niet met alleen simulaties (op de computer) getest.

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 20-05-2022 17:12 ]

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:48:
[...]

De Dragon explodeerde toen er een vluchtconditie werd nagebootst toch? De fout zat in het launch abort system. Dat heeft dan toch niet zoveel met re-use te maken?
Dat was een probleem dat potentieel elke vlucht kon optreden.

[...]
Welke vluchtconditie is er nagebootst als je 13 keer je motoren start?

De fout zat in het feit dat er raketbrandstof langs de valve was geglipt, na de 12 keren opstarten van de motoren.
De 13de keer heeft deze achtergebleven brandstof (in de leiding) de titanium klep vernietigd.
Dus in plaats van herbruikbare valves, heeft SpaceX nu er 100% veilige, maar one-use-only valves gebruikt.

Een probleem dat dus nooit kon optreden. In eender welk scenario je je ooit kan voorstellen
[...]

Ze hebben er minstens 10 nodig voor het docken aan het ISS (eis van NASA). Dus boeing had er 2 extra ingebouwd als backup.
Maar als ze die 2 backup al standaard nodig hebben bij hun allereerste final lancering - waar ze MAANDEN hebben gefocust om alles perfect te krijgen, hebben ze dus eigenlijk geen enkel backup systeem meer voor wanneer dit echt nodig zou moeten zijn.

Voor een goede deorbit hebben ze waarschijnlijk ze wel allemaal nodig, al kunnen ze met een goede software het ook gerust met slechts de helft. Maar qua software weet ik niet of het zo veilig zit bij Boeing.

Edit: net zoals die parachute grap van boeing.
NASA zei capsules op 2 chutes only moeten kunnen landen. Boeing installeert 1 chute extra, die faalt, maar toch is de landing een succes aangezien ze landen op 2 parachutes _/-\o_
Bazen. Zo spelen met mensenlevens.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 20-05-2022 17:17 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Welke vluchtconditie is er nagebootst als je 13 keer je motoren start?

De fout zat in het feit dat er raketbrandstof langs de valve was geglipt, na de 12 keren opstarten van de motoren.
De 13de keer heeft deze achtergebleven brandstof (in de leiding) de titanium klep vernietigd.
Dus in plaats van herbruikbare valves, heeft SpaceX nu er 100% veilige, maar one-use-only valves gebruikt.

Een probleem dat dus nooit kon optreden.
De Super Draco's zijn uiteindelijk ontploft. En voor zover ik het me kan herinneren werden die in de test maar 1 keer gestart. De 12 keer waar jij het over hebt waren de normale Draco's die voor alle orbital manouvring en RCS gebruikt worden.
De stand waar de Dragon op stond werd gebruikt om allerlei trillingen tijdens een lancering na te bootsen.
[...]

Ze hebben er minstens 10 nodig voor het docken aan het ISS (eis van NASA). Dus boeing had er 2 extra ingebouwd als backup.
Maar als ze die 2 backup al standaard nodig hebben bij hun allereerste final lancering - waar ze MAANDEN hebben gefocust om alles perfect te krijgen, hebben ze dus eigenlijk geen enkel backup systeem meer voor wanneer dit echt nodig zou moeten zijn.

Voor een goede deorbit hebben ze waarschijnlijk ze wel allemaal nodig, al kunnen ze met een goede software het ook gerust met slechts de helft. Maar qua software weet ik niet of het zo veilig zit bij Boeing.
Ik lees net (quote hier ergens boven) Dat ze voor het docken alleen d RCS thrusters gebruiken en niet de OMAC thrusters.
Voor de-orbit kan het zelfs zonder OMAC en met alleen RCS. Zelfs dan kan die sneller de-orbiten dan een Dragon.
https://forum.nasaspacefl...372.msg2370505#msg2370505
But the loss of all three in one doghouse would still leave other options.
As shown here, when the second port thruster failed late in the Orbital Insertion burn, they didn't switch to the third port one, but instead shut down the starboard one to compensate and shifted to firing two top and two bottom. Additionally, Steve Stitch said that the capsule can be deorbited on RCS thrusters alone. (For comparison, the Crew Dragon's Draco thrusters are just barely more powerful at 90 lbf, and they make do by simply using longer burns. Presumably, an OMAC-less Starliner could make its deorbit burn with all eight aft-facing RCS thrusters in roughly half the time a Crew Dragon does with its four forward-facing Draco thrusters.)

• bottom line
Paling1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:18:
[...]

Ik lees net (quote hier ergens boven) Dat ze voor het docken alleen d RCS thrusters gebruiken en niet de OMAC thrusters.
Voor de-orbit kan het zelfs zonder OMAC en met alleen RCS. Zelfs dan kan die sneller de-orbiten dan een Dragon.
https://forum.nasaspacefl...372.msg2370505#msg2370505

[...]
Dus ze zijn al excuses aan het zoeken waarom ze mogen beroep doen op hun backup systeem?
In theorie zelfs beter? Waarom hebben ze die OMAC dan nog nodig eigenlijk?

Dit lijkt me weer een succesvolle test weer van Boeing te worden _O-
Alles verloopt volgens plan.

Die superdraco's zijn niet ontploft. Die zijn nooit aangegaan trouwens. De ontploffing die gebeurde ervoor.
Ze hebben die motoren zelfs nog gerecupeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 20-05-2022 17:24 ]

• chevsticks
bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Dus ze zijn al excuses aan het zoeken waarom ze mogen beroep doen op hun backup systeem?
In theorie zelfs beter? Waarom hebben ze die OMAC dan nog nodig eigenlijk?

Dit lijkt me weer een succesvolle test weer van Boeing te worden _O-
Alles verloopt volgens plan.

Die superdraco's zijn niet ontploft. Die zijn nooit aangegaan trouwens. De ontploffing die gebeurde ervoor.
Ze hebben die motoren zelfs nog gerecupeerd.
Ik zie het nog wel gebeuren dat als ze niet gedocked hebben, ze het toch een succesvolle test gaan noemen. Er zijn veel dingen goed gegaan en ze hebben veel geleerd. Docken oefenen ze wel met crew.

Beetje zoals het altijd met Boeing gaat ;(

• bottom line
chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Ik zie het nog wel gebeuren dat als ze niet gedocked hebben, ze het toch een succesvolle test gaan noemen. Er zijn veel dingen goed gegaan en ze hebben veel geleerd. Docken oefenen ze wel met crew.

Is duidelijk dat SpaceX het backup systeem van Boeing is.
En de backup, voor wanneer de crew dragon iets voor zal hebben, zijn de andere 2 crew dragon capsules :+

• chevsticks
Stiekem hoop ik dat crew Dreamchaser weer ontwikkeld gaat worden op kosten van NASA. Dat ding is zoveel mooier dan welke van de huidige opties dan ook.

• chevsticks

Laten we hopen op goed nieuws

• RocketKoen
chevsticks schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:27:
[...]

NASA heeft na de eerste vlucht al aangegeven dat er geen bemande vlucht komt tenzij Starliner succesvol dokt met het ISS. Dat is de hele reden dat ze deze 2e onbemande missie doen.

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks

Lijkt op goed nieuws dus. Wel bijzonder dat we nog steeds niks officieels gehoord hebben vanuit NASA en/of Boeing. Zeker voor zo'n high profile missie.

[ Voor 13% gewijzigd door chevsticks op 20-05-2022 20:58 ]

• chevsticks

Nu ook vanuit Boeing bevestiging dat ze door mogen voor de rendezvous. Die cooling loop issues was het issue waar ik eerder iets te snel mee was, maar gelukkig lijkt het onder controle.

• chevsticks

Boeing livestream van docking (over ongeveer 3 uur zullen ze docken)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51

Yucon

*broem*

Fijn dat het gelukt is, maar mag ik cynisch concluderen dat men hiermee al door de helft van de overgebleven space shuttle motoren heen is? Of valt dit ergens nog te nuanceren?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yucon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:17:
Fijn dat het gelukt is, maar mag ik cynisch concluderen dat men hiermee al door de helft van de overgebleven space shuttle motoren heen is? Of valt dit ergens nog te nuanceren?
Wat is de relatie tussen de space shuttle motor die op de SLS zitten en de Starliner die niet met de SLS gelanceerd wordt :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51

Yucon

*broem*

YakuzA schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Wat is de relatie tussen de space shuttle motor die op de SLS zitten en de Starliner die niet met de SLS gelanceerd wordt :?
Verrek, ik zie het.. ik was altijd vast in de veronderstelling dat die starliner capsule en de SLS een vast setje waren :o

• Osiris
  • Niet online
Maar in het kader van "verbruik" is het natuurlijk wel één van de Atlas V's die nog in de pijplijn zit en die niet meer gemaakt worden :P
Yucon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:27:
[...]

ik was altijd vast in de veronderstelling dat die starliner capsule en de SLS een vast setje waren :o
Nah. LEO (ISS) is makkelijker te bereiken dan de maan (Artemis) ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Osiris op 21-05-2022 10:28 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:59

Arjan A

Cenosillicafoob

Het is me gisteravond nog wel gelukt om de twee (Starliner en ISS) op de foto te krijgen toen ze boven Nederland kwamen rond 0:13 u. De bewolking maakte dat nog best lastig, maar gelukkig zat er een gaatje toen ze voorbij kwamen.

https://twitter.com/lmkndrs/status/1527780560667656199

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• mcDavid
@Yucon Waarschijnlijk haal je Orion en Starliner door elkaar? Op een afstandje lijken ze wat op elkaar maar zijn toch echt compleet verschillende ruimteschepen van verschillende makers.

Verder, fijn dat Starliner nu eindelijk naar het ISS heeft kunnen struikelen, maar het blijft bedroevend hoe systematisch Boeing gebruik moet maken van "redundancies" (wat op deze manier dus niet bepaald redundancies genoemd kunnen worden). Ik zou er nog steeds niet graag instappen. De problemen waar nu tegenaan gelopen wordt ben ik niet (meer) direct bang voor, maar je weet bij Boeing gewoon niet wat er nog meer onder de pet gehouden wordt...

• Osiris
  • Niet online
@Arjan A Wat voor lens hebbie op je Canon zitten om het ISS zo in beeld te krijgen?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41
Osiris schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:33:
@Arjan A Wat voor lens hebbie op je Canon zitten om het ISS zo in beeld te krijgen?
Ja, dat ^^^^^^ en wat voor vaste hand heb je wel niet?!?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:59

Arjan A

Cenosillicafoob

Osiris schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:33:
Een EF500 f/4 IS met 2x extender.
JeroenH schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:22:
[...]
Ja, dat ^^^^^^ en wat voor vaste hand heb je wel niet?!?
Thnx :D Veel oefenen! Het volgen is het probleem niet zo, maar af en toe de focus in het donker verliezen is erger ;)

Ik gebruik de lens eigenlijk voor wildlife foto's, maar hij leent zich ook ideaal voor ISS of Starlink. Daarnaast zijn zons- en maansopkomsten of -ondergangen op grote afstand van een landmark ook best leuk om te schieten op zulke millimeters: https://www.instagram.com/p/CcnkI7UsIzW

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Illegal_Alien schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:26:
[Afbeelding]

Bron:
[Twitter]

[Twitter]
LAncering van Psyche op een Falcon Heavy is 7 weken uitgesteld ivm een technisch probleem met Psyche.
Ben benieuwd welke Falcon Heavy er nu eerder gaat. Psyche of ViaSat-3.
USSF-44 staat op het plaatje voor december, maar dat is blijkbaar nog niet zeker...

Toch nog maar een paar foto's van Starliner vastgekoppeld aan het ISS:

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=51827.0;attach=2103949;image

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTcgtLnXwAAc4i9?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTcgtT6XwAMRrQE?format=jpg&name=4096x4096

Vanavond beginnen ze met de voorbereidingen voor het ontkoppelen:

• chevsticks
Paling1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:17:
[...]

LAncering van Psyche op een Falcon Heavy is 7 weken uitgesteld ivm een technisch probleem met Psyche.
Ben benieuwd welke Falcon Heavy er nu eerder gaat. Psyche of ViaSat-3.
USSF-44 staat op het plaatje voor december, maar dat is blijkbaar nog niet zeker...

Toch nog maar een paar foto's van Starliner vastgekoppeld aan het ISS:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Vanavond beginnen ze met de voorbereidingen voor het ontkoppelen:
[YouTube: See Boeing Starliner's Hatch Close in Preparation for Undocking from the International Space Station]
USFF 44 gaat nog wel even duren :/
The U.S. Space Force has two Falcon Heavy missions that could launch late this year with secret military satellites. One of those missions, USSF 44, had been tentatively scheduled for late June, but has been postponed indefinitely. A Space Force spokesperson said last week he could not provide an updated schedule for the USSF 44 mission.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:53
Het is maar goed dat SpaceX geen gebruik maakt van solid rocket boosters die over de datum kunnen raken🙈
Volgens mij zijn de meeste core stages van Falcon Heavy al klaar en liggen ze te wachten op de klanten. Met zo'n vloot aan bruikbare boosters, nieuw en hergebruikt, zal SpaceX toch best een serieuze hoeveelheid ruimte moeten hebben.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• chevsticks

Zeker en ze zijn bezig het nog veel groter te maken. (Grotendeels omdat hier de Starship productie in komt voor de Cape lanceringen). Maar hier liggen de boosters opgeslagen die niet ingezet worden. De rest ligt in de hangar op de launchpads.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQJ9CWlWU2fQLCLZNWVsB6MaDJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpX4y6AoVhhaP49Lj4KpYLmR.jpg?f=fotoalbum_large

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:26
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:59:
[Twitter]

Zeker en ze zijn bezig het nog veel groter te maken. (Grotendeels omdat hier de Starship productie in komt voor de Cape lanceringen). Maar hier liggen de boosters opgeslagen die niet ingezet worden. De rest ligt in de hangar op de launchpads.
[Afbeelding]
Ouwe foto ;-)

NasaSpaceFlight doet bijne iedere 3 weken een rond tour boven de Cape

YouTube: SpaceX Starts Florida Megabay for Starship | Cape Update

Doe maar een onsje meer...

• chevsticks
Intheweb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Ouwe foto ;-)

NasaSpaceFlight doet bijne iedere 3 weken een rond tour boven de Cape

YouTube: SpaceX Starts Florida Megabay for Starship | Cape Update
Ik had geen zin om een screen van hun filmpje te maken :P Sowieso een aanrader om lid van te worden, hun Lifetime L2 of youtube kanaal. Als je een beetje van ruimtevaart houdt is hun discord de perfecte plek om uit te hangen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vanavond weer eens een Falcon 9 die na de lancering op land gaat landen.
Er gaan 59 satellieten mee de ruimte in.
Live stream vanaf 20:15 NL tijd.

Lancering om 20:27 uur.
Weersverwachting is goed. Launchwindow is 57minuten.

[ Voor 27% gewijzigd door Paling1 op 25-05-2022 16:05 ]

• chevsticks
En vannacht rond een uur of 1 is ook de landing van Starliner. De loskoppeling en deorbit begint rond 0:00

Hier alvast de livestream:

• chevsticks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvoOot3Tl55wGHFkOAlZhZzCl3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTnvawsB9Q7p43U9ziCS16nP.jpg?f=fotoalbum_large

Heb iets gelogen qua tijdstippen, zie het schema van Boeing voor de echte tijden. Even 2 uur bij de UTC tijd optellen en je hebt onze tijd.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Deel 2 van het bezoek van Tim Dodd aan Starbase, waarin hij met Elon de lanceertoren op gaat.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Plaatjes dan maar van de Falcon 9 lancering:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTpSE3WWQAAxYIn?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/Launc...&t=v9VJYM84YzT_KKKtaWGoJg

Leuke foto van launch en landing in hetzelfde shot:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTobXneWQAAHQ22?format=jpg&name=large
https://twitter.com/space...&t=dJr9kHonDsqBrtYPJNqDNQ

Leuk filmpje vanaf de booster":

Starliner plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=51827.0;attach=2104612;image
Filmpje:

En een leuk feitje:
Het lijkt erop dat de groundcrew hier gebruik heeft gemaakt van Starlink:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTpHBFEWAAM-VVJ?format=png&name=900x900
De landingslocatie (White Sands Missile Range) van Starliner is vrij afgelegen. :+

SLS dingetje:
Ze zijn weer bezig om SLS naar de lanceerlocatie te brengen voor verdere tests. Planning is begin volgende maand, vandaag meer updates schijnbaar.

https://forum.nasaspacefl...07.0;attach=2104807;image

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ArianeSpace nieuws:
Eerste vlucht Vega-C waarschijnlijk aanstaande Juli en Ariane 6 waarschijnlijk voor het einde van het jaar.
“After that one [Ariane 5 launch] we will have the maiden flight of the Vega C” in first week of July, Quenet said, and then “towards the end of the year, we have the maiden flight of Ariane 6, which is our heavy launcher which will replace Ariane 5.”
Vega-C staat al klaar op de launchpad en wordt nu getest:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTsTlMNWQAAg-Ak?format=jpg&name=large

First stage van de Vega-C is een vaste brandstof motor (P120C) en die wordt ook gebruikt als booster voor de Ariane 6.

SLS nieuws:
De mobile transporter staat klaar om in de komende dagen SLS weer naar Launch Complex 39B te rijden.
Planning is 6 Juni. Vanaf 19 Juni gaan ze de WDR test voortzetten.
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56041.0;attach=2105686;image
Agency officials have previously stated they will wait until after the WDR is complete to set a formal launch date for Artemis 1, but Whitmeyer reiterated recent statements by officials, including NASA Administrator Bill Nelson, that NASA hopes to launch the mission in August. NASA has published launch windows for the mission of July 26 through Aug. 10, excluding Aug. 1, 2 and 6, as well as Aug. 23 through Sept. 6, excluding Aug. 30, 31 and Sept. 1.
Na de WDR gaan ze een lanceerdatum plannen. Ze hopen in Augustus te lanceren.

Starship nieuws:

En op de vraag van EverydayAstronaut over de static fire:

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56074.0;attach=2105166;image

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Over enkele dagen gaan er weer 3 astronauten naar de tiangong.
Ik heb even daardoor maar eens de wiki pagina van het project doorgekeken.

Maar dit jaar willen ze dus de 2 andere modules gaan lanceren en zo het ruimte station compleet maken.

Alleen vond ik het apart dat ze aangeven dat het ruimtestation maar een levensduur heeft van 10 jaar, wat verlengd kan worden tot max 15 jaar :?
Dat is dan toch totaal niet rendabel? Of kunnen ze in de loop der tijd de levensduur verlengen door andere units te plaatsen of door een grondige onderhoudsbeurt te geven?

Ook las ik dat ze in 2023 een ruimte telescoop willen lanceren die ze af en toe kunnen koppelen aan het ruimte schip.
Dat is wel fijn als je dat vergelijkt met de hubbel, die dus niet kan docken aan een ruimte station voor eventueel onderhoud of upgrades/wijzigingen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

TrekDr0p schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Alleen vond ik het apart dat ze aangeven dat het ruimtestation maar een levensduur heeft van 10 jaar, wat verlengd kan worden tot max 15 jaar :?
Dat is dan toch totaal niet rendabel? Of kunnen ze in de loop der tijd de levensduur verlengen door andere units te plaatsen of door een grondige onderhoudsbeurt te geven?
[...]
Rendabel is denk ik niet een drijfveer als je een space station wil bouwen. ISS lijkt me ook niet rendabel.
Het gaat volgens mij vooral om prestige.

En qua levensduur denk ik dat de ontwikkelingen in China vrij hard gaan. Dus dat kan betekenen dat over een jaar of 10 á 15 de huidige modules zodanig verouderd zijn dat het beter is om nieuwere modules te lanceren.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:26
Over enkele dagen gaan er weer 3 astronauten naar de tiangong.
Ik heb even daardoor maar eens de wiki pagina van het project doorgekeken.

Maar dit jaar willen ze dus de 2 andere modules gaan lanceren en zo het ruimte station compleet maken.

Hier loop je tegen het probleem aan van ruimte, gewicht en onderhoudbaarheid.
Op de aarde is het gemakkelijk, ruimte zat en gewicht is geen probleem dus je kan gemakkelijk overal bij om iets te vervangen. In een ruimtestation is het anders, daar moet je keuzes maken en kan je een onderdeel hebben wat 10 jaar zeker meekan en daarna niet vervangen kan worden.

Dan kom je uit op complete module vervangen of kijken wat de stand van zaken over 10 jaar is en meteen een nieuwer ruimtestation met opgedane ervaringen maken en evt wat onderdelen hergebruiken.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:52

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat is dan toch totaal niet rendabel?
Dit station is gebasseerd op een stokoud Russische ontwerp. Zou zomaar kunnen dat ze over een paar jaar helemaal zelf een moderner station ontwerpen en de ruimte in brengen.
Dat is wel fijn als je dat vergelijkt met de hubbel, die dus niet kan docken aan een ruimte station voor eventueel onderhoud of upgrades/wijzigingen.
De Hubble is door de Shuttle gelanceerd en die heeft een aantal onderhoudsvluchten gedaan. ISS is pas 8 jaar later aan begonnen met de eerste module. Uiteraard had men iets kunnen verzinnen, maar men rekende op de Shuttle voor onderhoud. Lijkt mij ook iets makkelijker aangezien ze in een andere baan zitten. Maar ja, de Shuttle is niet meer, dus moet Hubble het zonder onderhoud doen. Ik denk echter dat ie zijn levensverwachting ruimschoots heeft overtroffen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Overigens hier een leuk filmpje van Tiangnong. Niet nieuw, maar er kwam een ander filmpje voorbij (ik denk op dezelfde dag gemaakt) en op Facebook raakte iedereen in de war van het glas water dat daar gewoon op een buro stond. In dit fimpje doen ze er een experiment mee.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Wow!
NASA koopt 5 extra Crew Dragon missies.
https://spacenews.com/nas...onal-crew-dragon-flights/
https://blogs.nasa.gov/co...commercial-crew-missions/
In februari hadden ze er al 3 extra aangekocht voor $776 miljoen.
Dus in totaal gaat SpaceX nu 14 keer een Crew Dragon naar ISS vliegen (voor NASA).
Ik ben benieuwd of ze nu nog extra Crew Dragons gaan maken.
Want met de extra commerciële vluchten die ze doen moeten ze de Dragons een boel keer gaan hergebruiken.

Tevens en lekkere vertrouwensboost voor Starliner... :X
Ik ben benieuwd of die ooit nog op Vulcan gaat vliegen.

• RocketKoen
Paling1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:42:
Wow!
Dus in totaal gaat SpaceX nu 14 keer een Crew Dragon naar ISS vliegen (voor NASA).
Want met de extra commerciële vluchten die ze doen moeten ze de Dragons een boel keer gaan hergebruiken.

NASA heeft al 16 crew missies naar het ISS gekocht die nog niet zijn uitgevoerd. Dat is genoeg tot 2030. En de kans dat het ISS na 2030 nog gebruikt wordt is klein.

Dat zou dus voor een nieuw ruimtestation worden. Of commerciële vluchten.

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
Paling1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:42:
Wow!

Die kans wordt wel steeds kleiner lijkt het. Ik heb zo'n vermoeden dat Boeing daar helemaal geen zin in heeft en het hele Starliner project gewoon zsm wil afsluiten, terwijl SpaceX juist gráág extra vluchten verkoopt. Tegelijkertijd zie je ook dat NASA angstvallig het rideshare-programma met Rusland blijft pushen, ondanks dat dat natuurlijk ontzettend gevoelig ligt nu.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook nog Orbital Reef waar ze met Starliner naartoe zouden willen, maar goed dat project namen we sowieso al niet heel serieus natuurlijk.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

mcDavid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Die kans wordt wel steeds kleiner lijkt het. Ik heb zo'n vermoeden dat Boeing daar helemaal geen zin in heeft en het hele Starliner project gewoon zsm wil afsluiten, terwijl SpaceX juist gráág extra vluchten verkoopt. Tegelijkertijd zie je ook dat NASA angstvallig het rideshare-programma met Rusland blijft pushen, ondanks dat dat natuurlijk ontzettend gevoelig ligt nu.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook nog Orbital Reef waar ze met Starliner naartoe zouden willen, maar goed dat project namen we sowieso al niet heel serieus natuurlijk.
Ik heb wel eens het idee dat ze bij Boeing zo lang mogelijk aan het wachten zijn met het human raten van Vulcan.
Ik denk dat ze hopen dat Sierra Space dat eerder nodig heeft voor een bemande Dreamchaser en dat ze dan meeliften op de kosten.

Het pushen van het Rideshare programma lijkt me zo'n beetje de enige manier om de russen nog een paar jaar in ISS te houden.
Zonder de russen en zonder backup plan voor het boosten van ISS hebben ze ook een uitdaging om het tot 2030 vol te houden.

Of ze moeten een paar Atlas V's over houden voor Cygnus. Alhoewel die waarschijnlijk ook op Vulcan kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 03-06-2022 09:59 ]

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22
mcDavid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:50:
terwijl SpaceX juist gráág extra vluchten verkoopt
SpaceX heeft 4 Crew Dragons en produceert geen nieuwe meer. Met Axiom en Polaris erbij heeft ook SpaceX geen onbeperkte capaciteit... (bewuste keuze, alle effort op Starship).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Tom Paris schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:20:
[...]

SpaceX heeft 4 Crew Dragons en produceert geen nieuwe meer. Met Axiom en Polaris erbij heeft ook SpaceX geen onbeperkte capaciteit... (bewuste keuze, alle effort op Starship).
ach, als ze echt tekort komen kunnen ze nog nieuwe bijmaken; uit je gelinkte artikel:
She added that SpaceX would retain the capability to build more capsules if a need arises in the future, but contended that "fleet management is key."

Bla bla bla...

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22
Elfjes schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:48:
[...]

ach, als ze echt tekort komen kunnen ze nog nieuwe bijmaken; uit je gelinkte artikel:

[...]
Natuurlijk gooien ze de deur niet volledig dicht. Als NASA (of een commerciële partij) maar genoeg wil betalen is alles mogelijk. Maar SpaceX voorziet met Starship wel een significante verandering van hun businessmodel, waarin Starship de F9 launches zal vervangen. Ook crewed. Polaris is daar al een opmaat voor.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vanochtend is er vanuit Kazachstan een Progress gelanceerd met vracht voor ISS. Die imbeciel van een Rogozin had weer 'iets lolligs' bedacht en heeft in Cyrillische tekens 'Donbas' op de tweede trap laten zetten. Gelukkig wordt die raket bijna helemaal wit door het rijp vanwege de koude brandstof en was het nauwelijks te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqmeMb3slMpeei1uiJqDw3ylXzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b8pnxwSlotYWmMvXYuUnfE0.jpg?f=fotoalbum_large
Echt een zielige/kinderachtige actie. Ze willen heel graag hun 'kracht' laten zien, en misschien dat er nog een paar Russen zijn die dit prachtig vinden, maar volgens mij schamen de meesten zich inmiddels.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nog maar heel even wachten :)

Ben vooral erg benieuwd naar de nieuwe Deep Field foto's.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Megupe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:44:
Tijd voor een nieuwe firmware update van de Voyager 1 lijkt het.
Of zal er gewoon dikke storing ontstaan in de interstellar space, of loopt er een lokale buitenaardse intelligente levensvorm met de voyager te kloten :P
Ik kwam dit bericht laatst tegen en ben toen weer eens wat kanalen op youtube ingedoken.

Nu heb ik een stomme vraag mischien. Die voyager heeft dus van alles aan boord. Wat muziek, iets over de mens, een welkomstboodschap etc. Stel nou een buitenaards ras komt dat tegen, met die gedachte hebben we ook al die spulletjes meegegeven, kunnen zij aan de baan van de voyager backtracken waar die vandaan komt? En moet je zoiets eigenlijk willen? We waren in die tijd iets minder paranoia dan dat we nu zijn lijkt me.

• Osiris
  • Niet online
Kenny_026 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:46:
[...]

(…) kunnen zij aan de baan van de voyager backtracken waar die vandaan komt?
Retorische vraag lijkt me? Wat denk je zelf? Wat voor buitenaards leven hebben we 't over, dat ze Voyager überhaupt tegenkomen?
En moet je zoiets eigenlijk willen?
Waarom niet? Wat zijn in jouw gedachten de risico's?
We waren in die tijd iets minder paranoia dan dat we nu zijn lijkt me.
Zijn we tegenwoordig paranoïde ja? Care to explain yourself misschien? Wat bedoel je hier precies mee?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

SLS is weer uitgepakt:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56041.0;attach=2106035;image
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56041.0;attach=2106037;image
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=56041.0;attach=2106039;image

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Osiris schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Retorische vraag lijkt me? Wat denk je zelf? Wat voor buitenaards leven hebben we 't over, dat ze Voyager überhaupt tegenkomen?

[...]

Waarom niet? Wat zijn in jouw gedachten de risico's?

[...]

Zijn we tegenwoordig paranoïde ja? Care to explain yourself misschien? Wat bedoel je hier precies mee?
Zeker geen retorische vraag. NASA wilde ook signalen de ruimte insturen met dezelfde gedachte als de boodschap diende voyager bij zich heeft. En ja je kunt met deze discussie alle kanten op vanuit de zin en de onzin achter het argument. Echter stelde Stephen Hawking en destijds SETI wel dezelfde vragen. Moeten we dit wel willen?

Maar ik weet oprecht niet of je de voyager, als die nog een paar lichtjaren verder is, het startpunt zou kunnen herleiden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kenny_026 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:24:
[...]
Maar ik weet oprecht niet of je de voyager, als die nog een paar lichtjaren verder is, het startpunt zou kunnen herleiden.
Voyager heeft een kaart met pulsars om juist na lichtjaren verder precies aan te kunnen geven waar ie vandaan komt en dus waar de aarde is. Het hele doel van die kaart is om het makkelijk te maken voor wie dan ook om de aarde te kunnen vinden.

Verder is het natuurlijk een theoretisch verhaal zonder dat iemand het antwoord weet. Zijn ze vriendelijk, geen probleem. Zijn ze dat niet en kunnen ze tussen de sterren reizen dan kunnen we er niets tegen doen en is het einde mensheid. Het Dark Forest verhaal is hierbij wel een goede insteek. Voor het geval dat, schreeuw maar niet al te hard dat we hier zijn en dat maakt Voyager ook geen verstandig idee.

• Osiris
  • Niet online
Kenny_026 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:24:
[...]

Natuurlijk kan dat, mochten ze dat willen. Wij als simpele beschaving kunnen al banen van hemellichamen best ver terug in de tijd modelleren.

Besides, 't is nou niet alsof de Voyagers ooit onze radio- en TV-signalen in gaan halen.

Als er ooit een beschaving in de buurt komt, die de Voyagers kan onderscheppen, dan weten ze allang daarvoor waar we zitten ;)
Pagina: 1 ... 168 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.