• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

Reinier

\o/

De afstand tot L2 maakt qua benodigde brandstof niet uit natuurlijk.

Daarnaast begrijp ik niet dat we allemaal verwachten "binnenkort" naar Mars te kunnen maar dat een ritje naar L2 onmogelijk zou zijn :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27

Garyu

WW

PilatuS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Waar Webb is en heen gaat is onbereikbaar voor ons. We hebben niets om er heen te gaan om onderhoud of reparaties uit te voeren mocht er iets fout gaan. Er zijn meer dan 300 stappen nodig die goed moeten gaan. Gaat er iets fout is het over en is tig jaar werk en 10 miljard nutteloos geworden. Wanneer je de boel gaat uitklappen is het dan 10x controleren en dan pas iets doen. Een klein foutje kan er voor zorgen dat de hele telescoop onbruikbaar is. Je moet 100% zeker weten dat wat je doet exact gaat zoals de bedoeling is en dat kost veel tijd. Los van dat is er ook tijd zat. Het duurt nog weken voor het ding bij L2 is.
Er naar toe vliegen kan theoretisch best met een Orion craft. Die zijn gemaakt voor missies tot Mars in principe.
Er was ook gedacht over een docking ring op de telescoop (zover ik weet, https://www.space.com/383...ty-space-observatory.html) zodat ze er met een Orion capsule aan zouden kunnen docken. Maar zover ik kan zien is dat uiteindelijk niet gedaan.

Het design van de telescoop is er ook niet voor gemaakt om uberhaupt geserviced te worden, en er is dus geen modulair concept zoals bij de Hubble telescoop waardoor het makkelijk zou zijn om even een paar componenten te vervangen.

Overigens zitten er wél markers op de telescoop fuel port zodat ze eventueel een tank-missie naar toe kunnen sturen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:16
Ik vermoedt dat kosmische straling gedurende ruim 2 maanden het grootste probleem is. Het magnetisch veld vd Aarde heeft vanwege de zonnewind een lange staart in de richting van L2, maar zal daar wel minder sterk en minder bestendig/voorspelbaar zijn.
Qua delta-V is L2 wel haalbaar, en volgens mijn even-snel berekening zou ca 1000kg water, voedsel en zuurstof genoeg zijn 70 dagen voor 3 man (0,6 kg vloeibare zuurstof, 2L water, 2kg voedsel per man per dag).

Trump II - Project 2025 tracker

• BadRespawn
Reinier schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:21:

Daarnaast begrijp ik niet dat we allemaal verwachten "binnenkort" naar Mars te kunnen maar dat een ritje naar L2 onmogelijk zou zijn :)
Dat zijn waarschijnlijk niet allemaal dezelfde "we allemaal".

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Afgezien van de benodigde brandstof zijn ook de life support systemen van de shuttle niet berekend op een langdurige missie. De langste missieduur van een space shuttle was 17 dagen, de James Webb Telescoop heeft 29 dagen nodig om op het Lagrange punt te komen. Ook hiervoor geldt dat er in de cargo bay ruimte is voor extra benodigdheden voor de life support systemen maar dat gaat weer ten koste van de laadcapaciteit.

Punt is gewoon dat de shuttle gemaakt is voor Low Earth Orbit, maar o.a. door films als Armageddon en series als for all mankind is er een beeld gecreëerd dat de capaciteit van de shuttle veel groter waren dan wat in werkelijkheid mogelijk was.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je begrijpt orbital mechanics niet.

Je bent altijd in een baan om iets. Om naar de maan te komen (384.000 km) moet je de baan vergroten. Dat doe je door meer snelheid en dat kost brandstof. Om naar L2 te komen (1,5 miljoen km) moet je de baan nog meer vergroten en dat kost nog meer brandstof.
Het is niet zo dat als je bijvoorbeeld genoeg snelheid maakt voor TLI, dat je dan twee weken later bij L2 aankomt als je bij de maan niets doet. Nee, een week later ben je terug bij de aarde en daarna maak je nog een rondje van een week met de baan van de maan als apogee en ben je weer terug bij de aarde (naar de maan is ruwweg 3,5 dag).

En als je bij je bestemming aankomt moet je afremmen om in een baan om je bestemming te komen. Hoeveel dat kost ligt aan de massa van waar je heen gaat dus ik kan me indenken dat dat voor L2 veel meer is dan voor de maan, en dan moet je ook nog eens van een hogere snelheid afremmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 05-01-2022 11:53 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Reinier

Reinier

\o/

Ik snap orbital mechanics wel een beetje @Maasluip, maar dan kan ik me nog wel vergissen :)

Dit is gerelateerd aan mijn vraag aan Arianespace een tijd terug waarin ik vroeg hoe de reis van JWST er in een "rotating frame" uitziet. Ik dacht namelijk dat je dan in principe in een rechte lijn reist, anders dan bij elke andere (Hohman) transfer orbit. En dan zou de afatand naar je eindbestemming niet uitmaken, maar dat klopt helemaal niet.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
Er komen is niet eens het grootste probleem... Maar als je er bent, wat ga je dan doen? Er is op dit moment geen ruimtevaartuig met een luchtsluis om een EVA uit te voeren. Dat is een requirement voor een 'servicing mission' die je voor een reis naar Mars (of ISS, Lunar Gateway) gewoon niet hebt.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Niemand heeft gezegd dat het onmogelijk is. Alleen zien ze het niet zitten om speciaal voor JWST iets te ontwikkelen zodat ie bijgetankt kan worden. Vergeet niet dat ze 30 jaar geleden al met het ontwerp zijn begonnen. Uiteraard konden ze toen ook al ver vliegen (Voyager anyone?) maar erheen vliegen is het probleem niet. De tanker moet dan ook nog aankoppelen en de brandstof overpompen. Dat zijn allemaal weer complexiteiten aan het ontwerp van JWST én complexiteiten voor de missie. Je wil niet dat het docken mis gaat zodat de telescoop ineens aan de zon blootgesteld wordt of er iets beschadigd aan het schild of de spiegels. Dus 'even bijtanken' is best een risicovolle missie. Ja, als je niet tankt, stopt ie ermee, maar als je wél tankt en je sloopt 'm is al die moeite ook voor niets geweest. Ik denk dus dat er meer bezwaren dan voordelen aan kleven. Hij kan straks als alles klopt ruim 10 jaar mee, en ik denk dat ze dan wel genoeg science hebben gedaan en dat het tijd wordt voor de opvolger. Die is dan sowieso weer een stuk geavanceerder.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe lastig (en vooral: hoe duur) zou het zijn om een robot te maken die een JWST kan bijtanken op een one-way trip? Goedkoper dan een nieuwe JWST te bouwen of zou het redelijk betaalbaar zijn?

Tweede vraag: Stel dat de Ariane raket tijdens lancering was ontploft (of elk ander scenario waarbij JWST zelf zeker niet het probleem was). Wat zou een tweede JWST kosten om te bouwen?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik denk dat NASA liever een opvolger voor JWST bouwt dan dat ze een raket ontwikkelen om de telescoop te kunnen onderhouden.

[edit]

Er is al een concept voor een opvolger:

Wikipedia: Nancy Grace Roman Space Telescope

[ Voor 41% gewijzigd door XWB op 05-01-2022 12:35 ]

March of the Eagles

• Reinier

Reinier

\o/

downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
Hoe lastig (en vooral: hoe duur) zou het zijn om een robot te maken die een JWST kan bijtanken op een one-way trip? Goedkoper dan een nieuwe JWST te bouwen of zou het redelijk betaalbaar zijn?

Tweede vraag: Stel dat de Ariane raket tijdens lancering was ontploft (of elk ander scenario waarbij JWST zelf zeker niet het probleem was). Wat zou een tweede JWST kosten om te bouwen?
Goeie vraag, vraag ik me ook al een tijdje af. In die plm. €10 miljard zit natuurlijk een enorm stuk ontwikkelingskosten e.d. Een reparatiemissie of bijtankmissie ontwerpen en uitvoeren is ook niet gratis, een tweede JWST maken is misschien zo gek nog niet. Ben echt wel benieuwd.

• Reinier

Reinier

\o/

Tom Paris schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Er komen is niet eens het grootste probleem... Maar als je er bent, wat ga je dan doen? Er is op dit moment geen ruimtevaartuig met een luchtsluis om een EVA uit te voeren. Dat is een requirement voor een 'servicing mission' die je voor een reis naar Mars (of ISS, Lunar Gateway) gewoon niet hebt.
Dat is een goed punt dat ik ook al vaak heb gemaakt (deze discussie komt op Twitter e.d. elke dag terug). Het gaat niet om de reis naar L2 en de duur daarvan maar wat je ter plekke kunt. Die docking ring is volgens mij niet bruikbaar en een EVA vanuit een Orion ofzo is ook niet per se een vanzelfsprekendheid.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:42
mphilipp schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Niemand heeft gezegd dat het onmogelijk is. Alleen zien ze het niet zitten om speciaal voor JWST iets te ontwikkelen zodat ie bijgetankt kan worden. Vergeet niet dat ze 30 jaar geleden al met het ontwerp zijn begonnen. Uiteraard konden ze toen ook al ver vliegen (Voyager anyone?) maar erheen vliegen is het probleem niet. De tanker moet dan ook nog aankoppelen en de brandstof overpompen. Dat zijn allemaal weer complexiteiten aan het ontwerp van JWST én complexiteiten voor de missie. Je wil niet dat het docken mis gaat zodat de telescoop ineens aan de zon blootgesteld wordt of er iets beschadigd aan het schild of de spiegels. Dus 'even bijtanken' is best een risicovolle missie. Ja, als je niet tankt, stopt ie ermee, maar als je wél tankt en je sloopt 'm is al die moeite ook voor niets geweest. Ik denk dus dat er meer bezwaren dan voordelen aan kleven. Hij kan straks als alles klopt ruim 10 jaar mee, en ik denk dat ze dan wel genoeg science hebben gedaan en dat het tijd wordt voor de opvolger. Die is dan sowieso weer een stuk geavanceerder.
Klopt. voor een satelliet die vlak om de aarde draait is het een reële optie. Daarvan is de techniek nog recent genoeg om dat qua investering rendabel te maken.

Kijk je naar de James Web telescoop dan is de hoeveelheid brandstof + ruimtevaartuig die benodigd is qua gewicht en kosten niet eens zo verschillend als meteen een nieuwe telescoop met nieuwe techniek lanceren. Want het is niet alleen de brandstof die moet worden bijgevuld. Het gaat ook om de totale levensduur van de rest van de apparatuur. Spiegel, zonnecellen en gyro's.

Nemen we de Hubble als voorbeeld kon die alleen gerepareerd worden daar die met de space shuttle bereikbaar was.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01
Het lot van een start-up: Amsterdams satellietbedrijf Hiber kletterend terug op aarde

De droom van de Amsterdamse start-up Hiber – een eigen vloot satellieten – is na vier lanceringen en 28 miljoen euro uiteengespat. Wat rest is een knieval voor de industrie die Hiber juist wilde opschudden. Het is een schoolvoorbeeld van de rauwe realiteit waarmee techstart-ups worden geconfronteerd.

...

Pas in januari 2021 ging de derde satelliet het wereldruim in, met SpaceX, en in maart volgde nummer vier, met een Russische Sojoezraket. ‘Het begin van een nieuw tijdperk,’ orakelde het bedrijf.

Achter de schermen werd toen al gewerkt aan een heel andere toekomst; eentje zonder eigen satellieten of inpandige satellietbouwers, met een danig gekrompen doelgroep en beperkt activiteitenpalet.

Want terwijl naar buiten toe hosanna werd geroepen, bleken de eigen satellieten aanmerkelijk gammeler dan de buitenwereld was voorgespiegeld, staat in papieren die het bedrijf afgelopen september indiende bij de Amerikaanse toezichthouder FCC.

Lees verder: https://www.parool.nl/ams...-terug-op-aarde~b996ab00/

[ Voor 37% gewijzigd door torp op 05-01-2022 13:21 ]

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:45
downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
Het is nooit goedkoop maar het is wel al gedaan door Northtrop Grumman. Inclusief 2 megapixel camera. 8)

Afbeeldingslocatie: https://mainenginecutoff.com/m/blog/_large/mev-1-approach.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door __R__ op 05-01-2022 13:27 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

__R__ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Het is nooit goedkoop maar het is wel al gedaan door Northtrop Grumman. Inclusief 2 megapixel camera. 8)

[Afbeelding]
Zoiets bedoelde ik inderdaad. Bij de huidige staat van de techniek lijkt een robot die andere satellieten bijtankt me relatief eenvoudig te maken. Maar dat maakt het natuurlijk niet meteen kosten effectief.

• Tom Paris
downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Zoiets bedoelde ik inderdaad. Bij de huidige staat van de techniek lijkt een robot die andere satellieten bijtankt me relatief eenvoudig te maken. Maar dat maakt het natuurlijk niet meteen kosten effectief.
Dat stellen obv het voorbeeld van Northrop Grumman is wel een beetje kort door de bocht... Dat een 'simpele' docking waarbij de helper-satelliet de communicatiesatelliet in een hogere baan duwde. Er was geen overdracht van brandstof oid. Voor JWST zou je dus extra een robot-arm moeten maken, waarbij je er vanuit moet gaan dat de 'tanker' niet kan docken met JWST. Soort geautomatiseerde ezeltje-prik in de ruimte...

Ook gold die NG-missie als demo voor een satelliet die in principe al afgeschreven was, leuk als het lukt maar geen probleem als het mislukt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:45:
[...]
Nee, het is nooit eenvoudig. Niet elke satelliet is hetzelfde. Je moet op een bepaalde manier docken/vastmaken aan dat ding en ze zien er niet allemaal hetzelfde uit. Deze lift-sat is gemaakt voor de grootste gemene deler. Misschien dat communicatiesatellieten er allemaal zo'n beetje hetzelfde uitzien, maar special purpose apparaten als JWST zijn heel anders.

Hubble is specifiek ontworpen om gelanceerd én geserviced te worden door de Shuttle.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Over ruim een uurtje live bij NASA-tv: 9.45 a.m. EST (dus 15.45 P.M. hier)
Operational coverage of James Webb Space Telescope’s secondary mirror deployment

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mphilipp schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Nee, het is nooit eenvoudig. Niet elke satelliet is hetzelfde. Je moet op een bepaalde manier docken/vastmaken aan dat ding en ze zien er niet allemaal hetzelfde uit. Deze lift-sat is gemaakt voor de grootste gemene deler. Misschien dat communicatiesatellieten er allemaal zo'n beetje hetzelfde uitzien, maar special purpose apparaten als JWST zijn heel anders.
Dat snap ik. Ik dacht ook niet dat je er iets generieks voor kon maken. Sowieso is de baan van JWST rond dat L2 punt natuurlijk wat ongewoon (maar niet uniek) en is ook wel een refueling port nodig waarvan ik ook niet weet of JWST die heeft (lees daar verschillende dingen over).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
[...]
Dat snap ik. Ik dacht ook niet dat je er iets generieks voor kon maken. Sowieso is de baan van JWST rond dat L2 punt natuurlijk wat ongewoon (maar niet uniek) en is ook wel een refueling port nodig waarvan ik ook niet weet of JWST die heeft (lees daar verschillende dingen over).
Volgens Scott Manley was er sprake van een docking port, maar daar heeft ie verder nooit meer wat van gehoord. En ze hebben het er niet over ook. Ik denk niet dat ie erop zit.

• MewBie
  • Laatst online: 01:16
downtime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Afhankelijk van hoe de JWST is opgebouwd hoef je niet te refuelen. De tanker klemt zich dan gewoon vast aan JWST en zorgt van dan af aan gewoon voor alle propulsion.

Als JWST tegen de tijd dat de brandstof op is nog gewoon normaal werkt en goede resultaten levert, wordt dat ook gewoon een missie die leuk is als het werkt. Als het niet werkt verlies je er ook niks mee.

[ Voor 15% gewijzigd door MewBie op 05-01-2022 17:05 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• BadRespawn
Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Je bent altijd in een baan om iets. Om naar de maan te komen (384.000 km) moet je de baan vergroten. Dat doe je door meer snelheid en dat kost brandstof.
Om alleen maar bij de Maan te komen wel, maar inclusief trans Lunar naar low Lunar orbit kost het al met al meer dan naar L2. Wikipedia: Delta-v budget
En als je bij je bestemming aankomt moet je afremmen om in een baan om je bestemming te komen. Hoeveel dat kost ligt aan de massa van waar je heen gaat dus ik kan me indenken dat dat voor L2 veel meer is dan voor de maan, en dan moet je ook nog eens van een hogere snelheid afremmen.
Bij L2 kost het juist veel minder. Anders dan de Maan kan je bij L2 met heel lage snelheid aankomen omdat daar niet een hemellichaam is waardoor je wordt aangetrokken, dus L2 insertion kost heel weinig. Zo doet JWST het; die is al op ruim 2/3 van afstand naar L2 maar over de rest gaat ie twee maal zo lang doen als tot nu toe. Hij heeft net iets minder dan ontsnappingssnelheid meegekregen dus bij L2 zal ie ongeveer snelheid nul hebben tov de Aarde.
Je zou wel kunnen bedenken dat je een bemande missie naar L2 wat korter wil laten duren en dus met hogere snelheid aan wil komen en dan ook meer moet afremmen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
Is dat wel bedoeld als opvolger? Van die wikipedia:
Launch date No later than May 2027
Mission duration 5 years (planned)

(...onder de aanname dat de launch date gehaald wordt:)
...dus die overlapt de missie van Webb toch volledig, lijkt mij. Dan kan je het moeilijk een opvolger noemen, eerder complementair onderzoek denk ik.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

vanaalten schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Is dat wel bedoeld als opvolger? Van die wikipedia:
Launch date No later than May 2027
Mission duration 5 years (planned)

(...onder de aanname dat de launch date gehaald wordt:)
...dus die overlapt de missie van Webb toch volledig, lijkt mij. Dan kan je het moeilijk een opvolger noemen, eerder complementair onderzoek denk ik.
Het is altijd lastig...JWST wordt ook vaak de opvolger van Hubble genoemd, maar dat is feitelijk niet zo. Het wordt zo 'verkocht' voor het grote publiek om vrijwel iedereen van Hubble heeft gehoord. Die Grace telescoop is zo je wilt meer een opvolger voor Hubble. Als 'opvolger' van JWST is een in ontwikkeling die pas in 2040 de lucht in gaat. Maar je moet het meer zien als een missie die verder gaat waar de andere ophield, dan wel voortborduurt op de resultaten. Er is helemaal geen sprake van Hubble II of JWST II.

• Tom Paris
Het success van JWST kan een impuls geven aan LUVOIR, als semi-'opvolger' van zowel Hubble als JWST.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:33:
Over ruim een uurtje live bij NASA-tv: 9.45 a.m. EST (dus 15.45 P.M. hier)
Operational coverage of James Webb Space Telescope’s secondary mirror deployment

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
Toch wel jammer dat de Webb geen live feed camera's heeft waarmee je de deployment kan zien. Snap wel dat het een hele uitdaging is om dat erop te bouwen. Bandwidth zal ook vast een issue zijn, maar als de camera op z'n minst om de zoveel seconden of minuten een foto kon sturen zou toch heel vet zijn!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
technoaddict schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:47:
Toch wel jammer dat de Webb geen live feed camera's heeft waarmee je de deployment kan zien. Snap wel dat het een hele uitdaging is om dat erop te bouwen. Bandwidth zal ook vast een issue zijn, maar als de camera op z'n minst om de zoveel seconden of minuten een foto kon sturen zou toch heel vet zijn!
Ik had het ook graag gezien, maar ik snap 100% dat de focus op wetenschap ligt en dat met alle andere complexiteit die er bij JWST komt kijken ze ervoor gekozen hebben om dat niet te doen.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:26
Dit is wel een goede verklaring ervoor: mphilipp in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

• PilatuS
  • Niet online
Waarom dit zo is werd al eerder besproken :)

mphilipp in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

Edit: Net een paar seconden te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 05-01-2022 20:28 ]

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
Helder :) Maar blijf het jammer vinden! Geldt voor iedereen natuurlijk.
Dan maar de animatie kijken. Komende dagen staan er leuke deployments te gebeuren!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bandwidth zal ook vast een issue zijn
Bandbreedte is geen issue overigens. JWST is niet zo ver weg als wij denken. Ze kunnen enkele Gb's aan data per dag van 'm krijgen. Zo'n NASA pief in de livestream had het daarover. Als ie nou ergens bij Jupiter rondhing, maar 1.5mln km is niet zo ver vinden zij... :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mphilipp schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Bandbreedte is geen issue overigens. JWST is niet zo ver weg als wij denken. Ze kunnen enkele Gb's aan data per dag van 'm krijgen. Zo'n NASA pief in de livestream had het daarover. Als ie nou ergens bij Jupiter rondhing, maar 1.5mln km is niet zo ver vinden zij... :+
Dat is inderdaad niks qua afstand.

Groeten,

Voyager 1

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:13:
[...]
Dat is inderdaad niks qua afstand.

Groeten,
Voyager 1
Dat bericht zou er denk ik een dag of 10 over doen... :+

• Tom Paris
Jullie zijn wel allemaal snel tevreden met de uitleg van NASA waarom er geen camera op/bij JWST zit. Ze hebben zelfs een camera achter Voyager 1 aangestuurd! :+

• PilatuS
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:27:
[...]

Dat bericht zou er denk ik een dag of 10 over doen... :+
Voyager gaat flink hard en is al flink lang onderweg. Maar met 23 miljard kilometer is het toch maar 21 licht uur na al die jaren.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
JWT op twitter :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47SgPmtlQMre0p2u0iXD-dxQmvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0aKLiiWwW1cIo5baUil8Q64Y.png?f=user_large

De reactie van die andere NASA accounts hier: https://twitter.com/NASAWebb/status/1478836578147569670

• BadRespawn
Volgens het openbare deployment schema begint ongeveer nu het uitvouwen vd 1e wing van de primary mirror (geen live coverage).

Morgen za 8 jan om niet eerder dan 15:00 NL tijd live coverage van het uitvouwen vd 2e wing.

https://www.nasa.gov/nasalive
(All times Eastern U.S. time. UTC-5)
January 8, Saturday
No earlier than 9 a.m. - Live coverage of the unfolding of the second of the James Webb Space Telescope's primary mirror wings, marking the end of the observatory deployments.

Daarna ruim een week tunen vd 18 spiegel segmenten dmv 7 actuators per segment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pCBAJUE-YyRqytd4UpizWApj3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWpnt2tu6ae4ZCNnZg7LYeje.jpg?f=fotoalbum_large
https://jwst.nasa.gov/con...ry/ote/mirrors/index.html

• PilatuS
  • Niet online
De eerste helft van de primaire spiegel is met succes op zijn plek gekomen. Nu de andere helft nog :)

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-01 22:09
Om nog iets aan de eerdere reacties toe te voegen, hier is de Twitter thread waarin NASA uitlegt waarom ze geen camera's hebben:

• BadRespawn
wouterg00 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Om nog iets aan de eerdere reacties toe te voegen, hier is de Twitter thread waarin NASA uitlegt waarom ze geen camera's hebben:
[Twitter]
Hier iets makkelijker leesbaar op NASA's Webb blog:
https://blogs.nasa.gov/we...-have-deployment-cameras/

• PilatuS
  • Niet online
En dat is het 2e en laatste deel van de primaire spiegel. Nog een paar uur voordat ie volledig vast gezet is en dan is de telescoop volledig uitgeklapt.

• vanaalten
  • Laatst online: 16:54
Nu komende half jaar afwachten of er rare dingen komen uit het calibreren van de instrumenten enzo. Maar mooi dat de hele assemblage in de ruimte goed is gegaan. :)

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 11:42

TinusTegengas

Formula Racing

PilatuS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:43:
En dat is het 2e en laatste deel van de primaire spiegel. Nog een paar uur voordat ie volledig vast gezet is en dan is de telescoop volledig uitgeklapt.

[Twitter]
Zojuist bevestigd. Fully deployed JWST

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• PilatuS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhi19qwQfVha19YH3rge_oEa1dM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wF577qoJOhMIYhz2pSw3Z8x.jpg?f=fotoalbum_medium

• BadRespawn
Tijdens NASA's persconferentie gisteren bevestigd:
Voldoende brandstof voor ruwweg 20 jaar missie, nog nader te bepalen.
https://twitter.com/SpcPlcyOnline/status/1479907157801943042

• PilatuS
  • Niet online
Da's nog eens een flinke meevaller. Van mogelijk 5 jaar tot hooguit 10 jaar, nu naar 20 jaar. Wat een extreem verschil in wat er gedaan kan worden in 5 jaar of 20 jaar.

• BadRespawn
Ik heb begrepen dat die 5 tot 10 jaar (zoals vermeld op wiki) ietwat verouderde informatie is, en dat 10 jaar nominaal zou zijn. Dan nog is ongeveer een verdubbeling daarvan een grote meevaller.

Voornaamste oorzaak is dat de hoeveelheid brandstof per jaar die nodig is om rond L2 te manoeuvreren heel weinig is (nominaal 2.4m/s, orde-grootte v 12cm/s per keer*), vergeleken met de hoeveelheid brandstof die nodig zou zijn voor koerscorrecties als het tot nu toe ongunstig zou zijn uitgevallen (10-tallen m/s), en daarbovenop zit nog een reserve. Er is alleen nog een kleine laag-risico koerscorrectie nodig voor L2 insertion (MCC2 0,7m/s**).
*) https://ntrs.nasa.gov/api...downloads/20140007519.pdf
**) Tourniquet in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BadRespawn schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:31:
Ik heb begrepen dat die 5 tot 10 jaar (zoals vermeld op wiki) ietwat verouderde informatie is, en dat 10 jaar nominaal zou zijn. Dan nog is ongeveer een verdubbeling daarvan een grote meevaller.

Voornaamste oorzaak is dat de hoeveelheid brandstof per jaar die nodig is om rond L2 te manoeuvreren heel weinig is (nominaal 2.4m/s, orde-grootte v 12cm/s per keer*), vergeleken met de hoeveelheid brandstof die nodig zou zijn voor koerscorrecties als het tot nu toe ongunstig zou zijn uitgevallen (10-tallen m/s), en daarbovenop zit nog een reserve. Er is alleen nog een kleine laag-risico koerscorrectie nodig voor L2 insertion (MCC2 0,7m/s**).
*) https://ntrs.nasa.gov/api...downloads/20140007519.pdf
**) Tourniquet in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
En het is bekend dat NASA altijd oer conservatief is, uitgaat van de worst possible scenario voor dit soort schattingen :)

Bijna alles wat ze de lucht in sturen haalt meerdere malen de originele levensduur.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PilatuS
  • Niet online
Nu 20 jaar mogelijk zou moeten zijn geeft dat weer een beeld over de max van die 20 jaar wat betreft brandstof. Alleen brandstof zou dan niet eens meer het grootste probleem zijn. Ik zeg er wel bij dat ik niet weet of wat ik hier quote klopt, maar interessant is het wel.
If the lifetime extends much over 20 years, then fuel stops being the limiting factor on JWST's lifespan. Instead, gradual build-up of cosmic particle damage to the detectors will end the observatory's useful life first.

And whilst it's not technically impossible to refuel JWST, there is simply no way to repair or replace the detectors. It would have been weeks or months of effort back in the lab to get the detectors out, if it had been necessary for whatever reason. But in space? Forget about it.

This is part of why no serious planning had gone into a refuelling mission. Because in the not-unlikely event of a great launch, more fuel would not extend the observatory's lifespan.
Gevonden op Reddit en gepost door iemand die zegt te werken met zulke dingen.
To add to the existing answers, it's also worth pointing out that there may well be nothing a servicing mission could do.

JWST was designed with a bare minimum mission length of 5 years. A mission length of 10 years is what would be possible if JWST had a less-than-ideal launch from the Ariane 5 (which would require JWST to spend more of its own fuel to make up the difference), and if it got launched on a date when the Earth-Moon orbital configuration was also less-than-ideal (requiring more fuel to overcome the Moon's gravity).

As things have turned out, JWST received a basically-flawless launch from the Ariane 5, on a date where the Moon was in a very fuel-favourable position. As a result, JWST is likely to have enough fuel to last more like 20-30 years (although we won't get final confirmation of this for a while). At this point, the gradual build-up of cosmic particle damage to the detectors will probably end JWST's useful life before the fuel runs out. And there is simply no way to repair or replace the detectors. It would have been weeks or months of effort back in the lab to get the detectors out, if it had been necessary for whatever reason. But in space? Forget about it.

But to my mind, a 20-30 year life span would be something to very satisfied with!
Bron: https://www.reddit.com/user/Stargrazer82301/

• Tom Paris
Bij ArsTechnica nog wat meer achtergrond over de precisie van Ariane 5:
During an interview with The Interplanetary Podcast, Ariane 5 program manager Rudiger Albat explained how European rocket scientists approached the Webb launch. Each Ariane 5 vehicle is interchangeable, but engineers and technicians involved in the production of the rocket know which components are going on which rocket. So when they were building a part of Webb, an engineer might say, "I'll take a second look" to make sure the piece was the best it could be.

The Ariane 5 program also selected the best components for Webb, based upon pre-flight testing. For example, for the Webb-designated rocket, the program used a main engine that had been especially precise during testing. "It was one of the best Vulcain engines that we've ever built," Albat said. "It has very precise performance. It would have been criminal not to do it."

A similar attitude was taken toward other components, including the solid rocket motors that were used to build the Ariane 5 that launched two weeks ago.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Je kan je afvragen 'waarom geven ze niet elke raket deze aandacht'. Heel simpel, het kost heel veel extra tijd en dus geld en voor de meeste missies is die extra precisie niet eens nodig. Maar wel leuk om te lezen dit soort anekdotes!

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Who Am I? schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:22:
Je kan je afvragen 'waarom geven ze niet elke raket deze aandacht'. Heel simpel, het kost heel veel extra tijd en dus geld en voor de meeste missies is die extra precisie niet eens nodig. Maar wel leuk om te lezen dit soort anekdotes!
Dat kan toch niet? Ze hebben de componenten geselecteerd op basis van pre-flight testing. Ze maken een motor of een onderdeel daarvan en testen deze. Dan zitten er altijd een paar tussen die misschien nét binnen de marges vallen en eentje die bijna spot-on is. En met testen (static fire denk ik dan) komt ie ook als beste uit de bus. Die pakken ze dan. Het is niet dat ze tijdens het maken extra aandacht besteden, want ze moeten gewoon altijd hun stinkende best doen om het beste spul te maken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
mphilipp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:31:
[...]Dat kan toch niet? Ze hebben de componenten geselecteerd op basis van pre-flight testing. Ze maken een motor of een onderdeel daarvan en testen deze. Dan zitten er altijd een paar tussen die misschien nét binnen de marges vallen en eentje die bijna spot-on is. En met testen (static fire denk ik dan) komt ie ook als beste uit de bus. Die pakken ze dan. Het is niet dat ze tijdens het maken extra aandacht besteden, want ze moeten gewoon altijd hun stinkende best doen om het beste spul te maken.
Dat kan wel. Vergelijk het met de krachtbron in je auto. Af fabriek loopt dat ding prima volgens de specificaties. Maar er zijn monteurs die die motor uit elkaar halen en sommige onderdelen (in-en uitlaatspruitstukken, kleppen, bovenkanten van zuigers) nog een soort van 'overhaul' geven met polijsten en zo zodat de motor ietsje meer vermogen levert. Kost een hoop tijd (en geld), maar de liefhebber heeft het er voor over.
Zoiets kun je je ook voorstellen bij raketten. Niet precies zoals ik beschrijf, maar ik neem aan dat je me begrijpt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BadRespawn
Yaksa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Dat kan wel. Vergelijk het met de krachtbron in je auto. Af fabriek loopt dat ding prima volgens de specificaties. Maar er zijn monteurs die die motor uit elkaar halen en sommige onderdelen (in-en uitlaatspruitstukken, kleppen, bovenkanten van zuigers) nog een soort van 'overhaul' geven met polijsten en zo zodat de motor ietsje meer vermogen levert. Kost een hoop tijd (en geld), maar de liefhebber heeft het er voor over.
Zoiets kun je je ook voorstellen bij raketten. Niet precies zoals ik beschrijf, maar ik neem aan dat je me begrijpt.
In praktijk kan dat met raket motoren niet door een derde partij worden gedaan. ESA zal weinig geld, tijd en mensen in reserve hebben om zoiets te doen, het zou dus ten koste gaan van het aantal raket motoren dat kan worden geproduceerd.

intussen

https://blogs.nasa.gov/we...t-steps-in-webbs-journey/
“Now that the action-packed deployment sequence is over, we are moving into a much slower, yet deliberate, phase of the commissioning process. In the next two weeks, we will move each of the 18 primary mirror segments, and the secondary mirror, out of their launch positions. Then five months of commissioning will include 1) further cooling of the entire observatory, and of the Mid-Infrared Instrument in particular, 2) checking and then aligning the secondary and 18 mirror segments into a single coherent optical system, first with the NIRCam instrument and then with all instruments individually and in parallel, and 3) calibrating of each of the four instruments and their many scientific modes."

(van reddit geplukt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqcPAhY1v9djVCVbI99ATLsMl8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnZvlalSa6Jo8KnoxWBgrJBz.jpg?f=fotoalbum_large

De mirror segment alignment die momenteel wordt gedaan is blijkbaar slechts de eerste fase van alignment.

[ Voor 20% gewijzigd door BadRespawn op 11-01-2022 21:51 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BadRespawn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:44:
[...]
In praktijk kan dat met raket motoren niet door een derde partij worden gedaan. ESA zal weinig geld, tijd en mensen in reserve hebben om zoiets te doen, het zou dus ten koste gaan van het aantal raket motoren dat kan worden geproduceerd.

intussen

https://blogs.nasa.gov/we...t-steps-in-webbs-journey/
“Now that the action-packed deployment sequence is over, we are moving into a much slower, yet deliberate, phase of the commissioning process. In the next two weeks, we will move each of the 18 primary mirror segments, and the secondary mirror, out of their launch positions. Then five months of commissioning will include 1) further cooling of the entire observatory, and of the Mid-Infrared Instrument in particular, 2) checking and then aligning the secondary and 18 mirror segments into a single coherent optical system, first with the NIRCam instrument and then with all instruments individually and in parallel, and 3) calibrating of each of the four instruments and their many scientific modes."

(van reddit geplukt):
[Afbeelding]

De mirror segment alignment die momenteel wordt gedaan is blijkbaar slechts de eerste fase van alignment.

[YouTube: Aligning the Primary Mirror Segments of the James Webb Space Telescope]
Ik vond het ook wel interessant dat ze nu op ongeveer 50% van de tijd tot arrival zitten, maar nu toch al 81% van de afstand hebben afgelegd.

PSN

• Osiris
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Ik vond het ook wel interessant dat ze nu op ongeveer 50% van de tijd tot arrival zitten, maar nu toch al 81% van de afstand hebben afgelegd.
Da's heel logisch als je wat begrijpt van orbital mechanics ;)

Net zoals de specifieke Wikipedia: Molniya orbit voor een specifiek doel gebruikt kon worden, door orbital mechanics. (Snel aan de kant dichtbij de aarde, langzaam aan de kant ver weg van de aarde.)

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 11-01-2022 22:22 ]

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Het is net hard genoeg gaan om precies waar je wil zijn te komen zonder te hoeven remmen. Webb kan namelijk niet remmen omdat er geen thrusters aan de donkere kant zitten. Ook zou de boel compleet gesloopt worden als de donkere kant in de zon zou komen, dus omdraaien is geen optie. Toen Webb los kwam van de raket ging ie met meerdere kilometers per seconde, daar is nu nog maar 0.3km/s van over.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Da's heel logisch als je wat begrijpt van orbital mechanics ;)

Net zoals de specifieke Wikipedia: Molniya orbit voor een specifiek doel gebruikt kon worden, door orbital mechanics. (Snel aan de kant dichtbij de aarde, langzaam aan de kant ver weg van de aarde.)
Niet iedereen heeft de M.Sc. Orbital mechanics altijd paraat :+
Het blijft me meermaals verbazen hoe het werkt :)

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De snelheid is flink afgenomen, toen ik de eerste keer op https://jwst.nasa.gov/con...eIsWebb.html?units=metric keek was de snelheid 1,8 km/s en inmiddels is daar slechts 0,34 km/s van over. Wat ook wel moet want Webb kan niet zelfstandig afremmen.

March of the Eagles

• BadRespawn
En het is begonnen met ca 9.6km/s. Ondanks dat ik weet hoe het werkt, toch opvallend.

• BadRespawn
Gedetailleerde temperatuur informatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRPbXSPZtUp-HkZbMger2-HehtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vrs005F8GVMQuxb5EnLuiMj.jpg?f=fotoalbum_large
https://twitter.com/StephenClark1/status/1480993537344868354

"Temperatures of the instruments are being kept elevated, as intended, to ensure no outgassing on the optics."

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zo, even afleiding van al het JWST geweld...
Vanmiddag een SpaceX lancering waarbij de booster voor de verandering eens niet op zee landt.

Live vanaf 16:15 NL tijd.

En vanavond weer een lancering van Virgin Orbit met de LauncherOne:
[YouTube: Above the Clouds Live Stream | Virgin Orbit]
Live vanaf 22:00 NL tijd.

[edit]
Mooie beelden weer van SpaceX. Mooi weer in Florida.
Stage separation en boostback-burn waren erg goed te zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iazuNGbWWfJTX5AEI2OMiJ4jVq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dI40RMShZpdmlfzj21jxPvRr.png?f=user_large

Landing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zElBCwoIhbOV7noGhDR6pnO4Kko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UH6yM2BPFMnzZkxunwgH242b.png?f=fotoalbum_large

Rode cirkel is launch site, groen is de landing site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVqkE3r8V_2sUAYHWUWEgqTYnIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RTsXkXT1L1dQwz3QKAPbjQ54.png?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door Paling1 op 13-01-2022 16:42 ]

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Zo'n return to launch site is toch wel echt heel erg vet! Het is jammer dat het zo veel extra brandstof kost en dat het dus voor de meeste missies niet mogelijk is, maar zo vet!

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• BadRespawn
BadRespawn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:44:

aanvulling daarop:
De eerste operatie met de spiegel segmenten die nu gaande is dient om de segmenten ruim een centimeter omhoog te schuiven vanuit de 'geborgde' positie waarin ze zaten tbv de lancering. Dat gaat met één actuator tegelijk in heel kleine stapjes waardoor het voor alle segmenten een dag kost om ze 1 mm te verschuiven, en de hele operatie 10 dagen duurt;
Mirror, Mirror…On Its Way! - NASA Webb blog

edit: De positie van de spiegel segmenten wordt getoond op Where is Webb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9nT0PyDvqQ0g8vNOgFN5g4KhEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0cKnJKjHNpK3CgkYJ1ncqNGM.jpg?f=user_large

Het eigenlijke uitlijnen begint pas als Webb bij L2 is gearriveerd en zal ca 3 maanden zal duren.

Wat meer details over Webb's pad naar L2, en de L2 orbit:
Er zijn verschillende orbits mogelijk afhankelijk van het moment van lancering. Oa de druk van zonnewind op het zonnescherm beïnvloed de orbit, afhankelijk van waarop de telescoop is gericht. Om de actuele orbit voldoende nauwkeurig te bepalen tbv de station keeping burns moet Webb telkens 19 dagen lang nauwkeurig worden getracked, die burns worden iedere 21 dagen gedaan. Volgens de documentatie zal de snelheid in orbit ca 1km/s zijn.
JWST Orbit - User Documentation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HTLYEQB5pQcRRKZYGMewxQzK2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8ldlpkTTjXWzuvNtLmYykfr.jpg?f=fotoalbum_large
"A representative example of a valid JWST trajectory and orbit."

[ Voor 8% gewijzigd door BadRespawn op 15-01-2022 21:38 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:19
Paling1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:40:
Rode cirkel is launch site, groen is de landing site:
[Afbeelding]
Bijna goed ;) Groen is SLC 39A/B en rood is... something else :P

Ik heb ook ff een screengrab gemaakt van ong T+6.09 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwNr-BgFSDpJ9YtwpTIDtgNBerc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCyXUtDobDZbOZtBPuvqmgCc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Spooksel op 16-01-2022 17:03 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Roc zijn 3de test vlucht gaat bijna beginnen.
Volgvliegtuig gaat opstijgen.

Wikipedia: Stratolaunch

[ Voor 5% gewijzigd door TrekDr0p op 17-01-2022 11:05 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik snap dat hele Stratolaunch echt niet eerlijk gezegd, dat hele project was al zo traag als stront in een trechter toen Paul Allen nog onder ons was, maar daarna is het al helemaal van de radar verdwenen haast.

Waarom bouwen ze dat ding nog? Hebben ze überhaupt een raket die er vanonder moet gaan lanceren?

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:03:
Ik snap dat hele Stratolaunch echt niet eerlijk gezegd, dat hele project was al zo traag als stront in een trechter toen Paul Allen nog onder ons was, maar daarna is het al helemaal van de radar verdwenen haast.

Waarom bouwen ze dat ding nog? Hebben ze überhaupt een raket die er vanonder moet gaan lanceren?
Wat ik uit de stream van gisteren begreep, is dat ze er voorlopig vooral hyperdrive onderdelen mee willen testen.
En later een raket naar 10k+ km hoogte brengen om zo brandstofkosten uit te sparen voor een zware raket om van de grond af te komen.

Maar om eerlijk te zijn ontgaat het mij ook een beetje over het nut van dit vliegtuig.
Zeker met de her gebruikbare die er nu zijn en aankomen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nog wat mooie beelden van de SpaceX booster van afgelopen donderdag:

Boostback burn is echt heel gaaf om te zien!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:08

Felyrion

goodgoan!

Paling1 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:29:
Nog wat mooie beelden van de SpaceX booster van afgelopen donderdag:
[YouTube: SpaceX - Boost Back - Entry & Landing Burns - Launch to Landing - Transporter 3 - 01-13-2022]
Boostback burn is echt heel gaaf om te zien!
Heel gave beelden inderdaad, bijzonder goede tracking _/-\o_

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• DaCoTa
  • Laatst online: 19-01 13:59
Wel een erg Lord of the Rings plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0seILnh_7PKzeU84mp9v_xXgiAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHojzyn8M8CsXFtd7GR6lvwc.png?f=fotoalbum_large

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik dacht aan iets anders oOo

James Webb is boeiend maar ik zit nu nog meer te wachten op iets schokkend vanaf Mars (Curiosity/Perseverance)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

AMARONE|IA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:41:
James Webb is boeiend maar ik zit nu nog meer te wachten op iets schokkend vanaf Mars (Curiosity/Perseverance)
Zou leuk zijn als ze daar O.J.Simpson tegenkomen bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGBlYAbxBGM2AS9EUxLJWUicLeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OBy39Kwpbf7wxVSRhwWcbcIg.jpg?f=user_large

• PilatuS
  • Niet online
En weer een flinke stap voltooid voor Webb.

Er zijn nog genoeg stappen te gaan voor observaties kunnen beginnen en Webb mooi in de juiste baan is bij L2, maar dit is toch weer een grote stap gezien alle spiegels netjes zoals het hoort hebben bewogen.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 20-01-2022 02:13 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 02:12:
Er zijn nog genoeg stappen te gaan voor observaties kunnen beginnen en Webb mooi in de juiste baan is bij L2, maar dit is toch weer een grote stap gezien alle spiegels netjes zoals het hoort hebben bewogen.
Zeker gezien het feit dat er met 2 (A3 en A6 meen ik) iets aan de hand was. Volgens mij was een van de sensoren stuk oid. Dat wisten ze op de grond al, maar reparatie/vervanging zou wéér een enorme vertraging opleveren. Toen hebben ze een alternatieve strategie bedacht om die spiegels toch goed te kunnen aansturen en zeg maar een berekend risico genomen. En gelukkig werkte het ook.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@mphilipp
De actuators (geen sensors) van die 2 spiegels waren niet helemaal OK.
Effe wikipedia erbij gehaald:
https://nl.wikipedia.org/...ifferentiaaltransformator
Een LVDT is dus wel een sensor. Een sensor die dus gebruikt wordt door een actuator.
Deze worden gelukkig alleen gebruikt voor de grove afstelling (eenmalig eigenlijk). Voor de fijnafstelling worden er andere actuators gebruikt.
https://forum.nasaspacefl...472.msg2331904#msg2331904
Segments A3 and A6 have partially faulty actuators, so need to be driven in a different mode. Each of the 7 actuators on each mirror hexapod is intended to have an LVDT to sense coarse drive position, with two coils inside the LVDT to cancel out thermal effects. On A3 and A6, one of the actuators has only a single working LVDT coil, so needs to be driven with its paired actuator in a way that also cancels thermal effects, but means these two segments need to be commanded separately from the others.
Not a problem for calibration, as there the mirrors are moved individually anyway, and the fine movements do not use the LVDTs for position sensing (the reflected image is used).
Probleem was al een paar jaar bekend.

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 20-01-2022 14:39 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ander raketten nieuws (en een mooi plaatje):
De 2nd stage van een RS1 raket van ABL Space Systems raket is tijdens een test ongepland uit elkaar gevallen.
https://spacenews.com/abl...stroyed-in-test-accident/
Niemand gewond geraakt. Nog geen oorzaak bekend.
Ik had nog niet zoveel over ze gelezen, maar ze hadden al wel een aantal leuke contracten binnen. Onder andere van Amazon.
Meer info hier: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=45148.0
En dan nu het mooie plaatje: De binnenkant van de RS1:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=45148.0;attach=2072583;image

• Webgnome
  • Laatst online: 22:07
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/sunshield.png

Strava | AP | IP | AW

• Osiris
  • Niet online
@Webgnome Perm-ban! Een XKCD-comic zonder de title tekst is uit den boze!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Webb is weer een stapje verder:
Mirror Segment Deployments COMPLETED

This completes the multi-day multi-step activity to activate and move each of the 18 primary mirror segments and the secondary mirror out of their launch configuration.

The primary mirror segments were driven 12.5 millimeters away from the telescope structure. Using six motors that deploy each segment approximately half the length of a paper clip, these actuators clear the mirrors from their launch restraints and give each segment enough space to later be adjusted in other directions to the optical starting position for the upcoming wavefront alignment process. The 18 radius of curvature (ROC) actuators were moved from their launch position as well. Even against beryllium’s strength, which is six times greater than that of steel, these ROC actuators individually shape the curvature of each mirror segment to set the initial parabolic shape of the primary mirror.

Next up in the wavefront process will be moving mirrors in the micron and nanometer ranges to reach the final optical positions for an aligned telescope. The process of telescope alignment will take approximately three months.
Over enkele dagen L2 insertion :)

March of the Eagles

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Straks een lancering van een Atlas V in een bijzondere configuratie. O.a. maar 1 solid booster.
https://spaceflightnow.co...084-ussf-8-live-coverage/

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=50123.0;attach=2081752;image
Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2022 21:30 ]

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Astra heeft een succesvolle static fire van hun Rocket 3.3 gedaan. Ze hadden in november voor het eerst een payload in orbit gebracht, en dit wordt de eerste missie waarvoor ze betaald worden. Ze gaan namelijk wat CubeSats lanceren voor de ELaNa 41-missie van NASA. Dit is ook de eerste keer dat ze niet vanuit Alaska lanceren, maar vanuit Cape Canaveral.

Klik op bovenstaande tweet voor een filmpje en op onderstaande afbeeldingen voor grotere versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLLRMSysWNktAPf1jodCBxpK84A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3YVO5zQjhpvXmSe0NmSEoSO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0cugc4u31ESxh-KEOWyG8hz35Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nr00lBTuVxnU24Daoujzj855.jpg?f=fotoalbum_tile

(Blijf het vervelend vinden dat ik bij dit soort berichten altijd Nederlandse zinnen schrijf met ongeveer 50% Engelse woorden :p)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Vihaio
Goed idee om meer NL begrippen te gebruiken. :) Hier alvast een paar suggesties:

Payload = Nuttige lading
Static fire = Proef start
Orbit = Baan om de aarde in dit geval.
CubeSat = Mini satelliet?

Meer suggesties welkom! :)F
Misschien ook in het Belgisch?... :)B

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Orbit = In een baan

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Reinier

Reinier

\o/

Omloopbaan dus ;)

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Payload = Betaalde lading = Vracht.

Niet nuttige lading meenemen is toch zonde.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Paling1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:33:
@Vihaio
Goed idee om meer NL begrippen te gebruiken. :) Hier alvast een paar suggesties:

Payload = Nuttige lading
Static fire = Proef start
Orbit = Baan om de aarde in dit geval.
CubeSat = Mini satelliet?

Meer suggesties welkom! :)F
Misschien ook in het Belgisch?... :)B
Hou toch op… :+

Engelse vaktermen moet je niet gaan proberen te vertalen naar brak Nederlands zodat niemand er meer iets van snapt of naar kan zoeken.

Betaallading
Statisch vuur
Vierkantsatelliet
/cringe :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2022 12:44 ]

PSN

• Reinier

Reinier

\o/

Ik vind het ook niks geloof ik.

SRB: Solide raketoppepper?
TLI: translunaire injectie?
Enz.

• Osiris
  • Niet online
Nee nee, "voorbij de maan-injectie"!

Laten we 't maar gewoon bij Engels houden a.u.b. :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nix mis met Nederlands termen hoor. Vaste brandstofraket voor SRB is een prima vertaling die de lading dekt. Iedereen weet dan ook wat ermee bedoeld wordt. Zo ingewikkeld is dat niet. Duitsers en Fransen zijn wat strikter met het gebruik van buitenlandse kreten en nemen die niet zonder slag of stoot over.
Orbit is gewoon baan, en ook in het Engels zou je eigenlijk moeten specificeren welke je bedoelt: low earth orbit, of orbit around the moon/moon orbit. Maar ja, we zijn gewend aan de Engelse termen en in Nederland nemen we dat maar wat graag over. Sommige dingen zijn wat lastiger te vertalen met een korte en bondige kreet in het Nederlands, maar meestal kom je er best wel uit met iets dat begrijpelijk en niet houterig klinkt.

• Osiris
  • Niet online
Wat is de term voor een suborbital flight dan in 't Nederlands? :+ Is Latijn (sub) wel toegestaan? Waar leg je de grens? B)

Onderbaanse vlucht? :? Ieuw? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 23-01-2022 13:20 ]

• Reinier

Reinier

\o/

Ik blijf NL ruimtevaarttermen kunstmatig vinden, omdat het grootste deel van wat ik tot me neem (video's, artikelen, etc.) Engelstalig is.

Maar tegelijkertijd: wat mij betreft (IMHO dus, haha, pun intended <--- en nogmaals) gaat het verder dan alleen hier. We slaan door in de leenwoorden. Quickreply. Launch timer. Geen launch gepland. Topic. Bookmark. Postreminder. Kijk eens rond in de supermarkt: er zijn steeds meer artikelen waar geen Nederlandse termen meer op staan.
Dat is echter nogal, euh, kuch... off topic :D

• BadRespawn
JWST update
Zoals wellicht bekend is de L2 insertion manoeuvre ca een dag uitgesteld, volgens de planning zal die in de loop van as maandag middag plaatsvinden. https://jwst.nasa.gov/con...eIsWebb.html?units=metric
De snelheid tov de Aarde is afgenomen tot iets boven de 200m/s, de laagste temperatuur is nu -209c, de hoogste temperatuur is +53c.

Intussen nog wat informatie en detail afbeeldingen:

verwacht temperatuurverloop van diverse onderdelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfPfkqrSdJ68I1hTZlkw5XTnmMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOFQYISWd53rjcOIIjiI1r69.jpg?f=fotoalbum_large

closeup van een vd spiegel segmenten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-E1mBaBR_N_ewyo6dD8yIEF9d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDcCl96XDFa5ZciLBJ8FUmGa.jpg?f=fotoalbum_large

positie van Webb tegen de nachtelijke hemel
https://theskylive.com/jwst-tracker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv4psVoCEBdH7t47c17_dm2PFs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVvJy3JlUna85v8qac2EUpU4.jpg?f=fotoalbum_large

• torp
Een uitleg over Lagrange punten in de Washington Post.

• torp

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:33
https://www.nasa.gov/pres...al-destination-next-steps

Orbital insertion: 20.00
Vragenuurtje (live): 21.00
Persmoment (live): 22.00

Nederlandse tijden, maandag.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:19:
Wat is de term voor een suborbital flight dan in 't Nederlands? :+ Is Latijn (sub) wel toegestaan? Waar leg je de grens? B)

Onderbaanse vlucht? :? Ieuw? :P
Je kunt kijken of je een redelijke Nederlandse term kunt vinden. Lukt dat niet, pak je de Engelse term. Je kunt er meteen allerlei uitzonderingen bij slepen, maar dat heeft geen zin. Er is niets kunstmatigs aan vaste brandstofraket, draagraket of nuttige lading. Sommige termen zijn lastig. Insertion burn zie ik ook niet zo snel een lekker klinkend Nederlands alternatief voor...:+

Pagina: 1 ... 162 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.