“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Altijd goed om dat te checken.WhySoSerious schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:33:
Zwaartekracht werkt tenminste nog...
't zag er uit alsof de 2e motor simpelweg niet aanging
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Zal eerder "SpaceX raket ontploft voor 2de keer op een rij!" zijnBensimpel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:33:
Straks weer in het nieuws: "SPACEX FAALT HARD"
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Van ver wel in ieder geval. Wordt nog even afwachten wat de echte schade is.D-dark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:34:
Nou ja, Starship 10 is nog heel ondanks ontploffing dichtbij
Steam: Grim
Bensimpel
Positieve meneer
Dan weten ze alvast dat voor SN10Spooksel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:34:
Boem is ho, haha.
't zag er uit alsof de 2e motor simpelweg niet aanging
blijft wel mooi, maar de bijna landing van SN9 was mooier.
😆 - Denk ook eens om ;)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
SN8Bensimpel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:35:
[...]
Dan weten ze alvast dat voor SN10
blijft wel mooi, maar de bijna landing van SN9 was mooier.
[J|O|R] <- .signature.gz
*beeeeep*
Omdat de 2de raket te weinig tegendruk kon geven omdat hij niet aanging,,MewBie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:39:
Op de beelden van Everyday Astronaut lijkt het er op dat ie ook te ver door schoot met verticaal gaan.
Best wel jammer. Had het helemaal anders kunnen maken
Klopt, want met maar 1 motor om die flip te controleren ipv 2 is niet genoeg. Daarom schoot ie door en ging ie plat op zn pens.MewBie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:39:
Op de beelden van Everyday Astronaut lijkt het er op dat ie ook te ver door schoot met verticaal gaan.
Het idee is dat er zo weinig mogelijk brandstof nodig is voor de landing. Eerder afremmen kan wel maar kost meer brandstof en maakt het ruimteschip weer zwaarder.jastas schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:34:
Waarom wordt er pas op het allerlaatste moment teruggedraaid uit de belly flop? Komt toch veel te hard neer, was de vorige maal ook al dacht ik?
Ze noemen het niet voor niks een bellyflop.Spooksel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Klopt, want met maar 1 motor om die flip te controleren ipv 2 is niet genoeg. Daarom schoot ie door en ging ie plat op zn pens.
*beeeeep*
Daardoor is de controle natuurlijk weg.
Jammer had best goede hoop voor deze keer.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Bensimpel
Positieve meneer
Jup, geslaagde test dus!XWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Het idee is dat er zo weinig mogelijk brandstof nodig is voor de landing. Eerder afremmen kan wel maar kost meer brandstof en maakt het ruimteschip weer zwaarder.
😆 - Denk ook eens om ;)
Bensimpel
Positieve meneer
SN10 staat al klaar, SN11 staat volgens mij al in de highbay en is ook al bijna klaar. Als de FAA een beetje meewerkt zien we straks iedere maand wel een poging.thijsco19 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:41:
Duidelijk te zien dat de 2e motor niet aanging.
😆 - Denk ook eens om ;)
Vraag mij gelijk af hoe het dan met redundancy zit. Als een motor uitvalt moet Starschip nog steeds kunnen landen, zeker wanneer er (uiteindelijk) mensen aan boord zijn.Spooksel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Klopt, want met maar 1 motor om die flip te controleren ipv 2 is niet genoeg. Daarom schoot ie door en ging ie plat op zn pens.
Maar inderdaad, ook dan moet je nog wel tijd hebben om een reserve-raptor te kunnen starten natuurlijk.
Er is nog ruimte voor meer motoren.XWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:43:
[...]
Vraag mij gelijk af hoe het dan met redundancy zit. Als een motor uitvalt moet Starschip nog steeds kunnen landen, zeker wanneer er (uiteindelijk) mensen aan boord zijn.
Deze testen zijn met de minimale configuratie zodat als het mis gaat je niet meteen een berg dure raketmotoren kwijt bent.
Edit: Voor de mensen die zeggen dat er nog meer motoren komen... dat is waar. MAAARRRRRRR dat zijn straks 3 vacuum optimized modellen die fixed aan de zijwanden zijn. Die 3 in het midden is het wat betreft het landen!
[ Voor 39% gewijzigd door Spooksel op 02-02-2021 21:46 ]
3 sea-level en 3 vacuüm, dus de 3 sea-level motoren zullen het toch moeten doen.Osiris schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:45:
Uiteindelijk komen d'r ook wel meer dan drie Raptors in te hangen hè
Dit zit qua configuratie verkeerd gepositioneerd.Semyon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:46:
Als motor 2 het niet doet is er geen tijd genoeg om nr 3 te proberen?
Zou in theorie wel kunnen maar dan krijg je nog een extra draai te pakken die je eigenlijk niet wil hebben.
Ja, maar dat zijn dan vacuum Raptors met een veel grote nozzle. Geen idee of die motoren dan geschikt zijn om een landing in te zetten?Osiris schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:45:
Uiteindelijk komen d'r ook wel meer dan drie Raptors in te hangen hè
Het duurt bijna twee seconden om een Raptor op te starten, wat voor deze situatie in elk geval veel te lang is.Maar inderdaad, ook dan moet je nog wel tijd hebben om een reserve-raptor te kunnen starten natuurlijk.
Dat geldt ook voor de lancering, als de booster faalt kunnen de Raptors van Starschip niet snel genoeg opgestart worden om Starship weg te schieten. SpaceX buigt zich nog over dit probleem.
Dat had denk ik heel de wereld. Mede doordat de eerste poging eigenlijk perfect leek te gaan en iedereen daar zijn hoop op had gezet.thijsco19 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:41:
Duidelijk te zien dat de 2e motor niet aanging.
Voor zo’n landing zijn zoveel variabelen die invloed hebben op de manier waarop het voertuig van horizontaal naar verticaal flopt dat het algoritme ontzettend moeilijk is lijkt mij. Om maar wat variabelen te noemen:
- voertuig massa
- windsnelheid en richting
- mogelijke windvlagen
- vloeistof dynamiek van de resterende brandstof
- temperatuur (en daarmee luchtdruk)
- engine trust
- engine vectoring
Ze hebben inderdaad genoeg klaarstaan!
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Bensimpel
Positieve meneer
Als ze net zo goed worden als de Merlin motoren voorzie ik geen problemen. Die landen ook gewoon nog iedere keer. Hier zijn ze echt aan het testen hoever ze kunnen gaan volgens mij.XWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Ja, maar dat zijn dan vacuum Raptors met een veel grote nozzle. Geen idee of die motoren dan geschikt zijn om een landing in te zetten?
[...]
Het duurt bijna twee seconden om een Raptor op te starten, want voor deze situatie in elk geval veel te lang is.
Dat geldt ook voor de lancering, als de booster faalt kunnen de Raptors van Starschip niet snel genoeg opgestart worden om Starship weg te schieten. SpaceX buigt zich nog over dit probleem.
😆 - Denk ook eens om ;)
De minimum veilige landmethode bepalen zogezegd.Bensimpel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:52:
[...]
Als ze net zo goed worden als de Merlin motoren voorzie ik geen problemen. Die landen ook gewoon nog iedere keer. Hier zijn ze echt aan het testen hoever ze kunnen gaan volgens mij.
Krijgen ze het voor elkaar dan is het heel mooi. Alleen geen enkele ruimte voor fouten of tegenslagen.
Klopt, maar een Falcon 9 landing mag wel eens falen. Voor Starship geldt dat deze ook moet kunnen landen met mensen aan boord. De FAA zal hiervoor allemaal eisen stellen en ik kan mij voorstellen dat kunnen landen met één Raptor een vereiste wordt. Je ziet ook dat vliegtuigen allemaal redundant uitgevoerd moeten zijn, anders wordt er geen certificaat uitgedeeld.Bensimpel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:52:
[...]
Als ze net zo goed worden als de Merlin motoren voorzie ik geen problemen. Die landen ook gewoon nog iedere keer. Hier zijn ze echt aan het testen hoever ze kunnen gaan volgens mij.
phYzar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:48:
[...]
3 sea-level en 3 vacuüm, dus de 3 sea-level motoren zullen het toch moeten doen.
Ah, zo weinig Raptors maar.. Voor zo'n huge dingXWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Ja, maar dat zijn dan vacuum Raptors met een veel grote nozzle.
Vergeet de engine chill voorafgaand nietXWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Het duurt bijna twee seconden om een Raptor op te starten, wat voor deze situatie in elk geval veel te lang is.
Lijkt me wel een vereiste voor een human rated raket eigenlijk.XWB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:50:
Ligt aan het issue natuurlijk. Ze hebben SN9 al wel na het probleem van SN8 aangepast. Was ook niet zo'n huge aanpassing, helium-tankjes enzo.phYzar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:53:
Gezien elke SN-current model pas vliegt als SN-PlusOne al klaar staat zitten de gefixte issues ook zomaar een paar vluchten later.
SN9 will press CH4 header tank with helium. Long-term solution is under debate. Not clear what is lightest/simplest.
— Elon Musk (@elonmusk) 30 december 2020
[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 02-02-2021 22:00 ]
*beeeeep*
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Behalve dat je ook de horizontale snelheid naar nul moet krijgen.MewBie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
De swing naar verticaal kan in principe elke kant op gedaan worden denk ik, de flaps hebben op dat moment niet veel invloed meer. Het zou dus mogelijk moeten zijn om i.p.v. de 2de motor te blijven herstarten onmiddelijk de 3de te starten en dan de swing de "juiste" kant op maken.
De flaps hebben op het laatste moment nog wel zeker invloed. Je ziet rond 6:18 (flight timer) op het moment dat de raptors worden ontstoken de onderste flaps weg klappen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te maken en de bovenste flaps helemaal uitklappen voor een zo hoog mogelijke weerstand.MewBie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
De swing naar verticaal kan in principe elke kant op gedaan worden denk ik, de flaps hebben op dat moment niet veel invloed meer. Het zou dus mogelijk moeten zijn om i.p.v. de 2de motor te blijven herstarten onmiddelijk de 3de te starten en dan de swing de "juiste" kant op maken.
De luchtweerstand heeft een grote invloed op dat moment.
Onderstaande 4k cam is wel nice om de crash terug te kijken.
Omdat de livestream nog loopt helaas geen timestamp in de link;
maar de klok links onderaan syncen met: 2:32:08 PM does the trick.
Zie op dat moment in de rechterbovenhoek ook nog een verdwaalde gas tank rondvliegen.
YouTube: Nerdle Cam 4K- Starship SN9 Maiden Flight Live At SpaceX Boca Chica...
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Jammer dat wederom het pijnpunt bij de motoren ligt.
Ik blijf wel het gevoel hebben dat de belly flop de manier is en dat ze dat ook gewoon onder controle hebben.
Nu nog even 3 raptors die het gewoon goed blijven doen tot na de landing
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Hierbij nog een slo-mo linkje voor degene die alleen de "landing" willen zien: YouTube: Watch SpaceX launch Starship SN9!SmiGueL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:26:
Zie op dat moment in de rechterbovenhoek ook nog een verdwaalde gas tank rondvliegen.![]()
![]()
YouTube: Nerdle Cam 4K- Starship SN9 Maiden Flight Live At SpaceX Boca Chica...
Ik gok dat ze dit keer meer nuttige data hebben kunnen verkrijgen dan bij SN8, die vorige launch ging in vergelijking met deze een stuk perfecter ook al was het resultaat visueel vergelijkbaar
Opvallend wit "neusje", is dat het resultaat van de LOX header tank? Aan de wolk te zien na de crash zat die nog vol genoeg..
[ Voor 31% gewijzigd door JohnnieWbl op 03-02-2021 10:18 ]
Jup, lekker aangevroren door de supergekoelde brandstof in de neus, net als de witte "buikriem" net boven de onderste flaps.JohnnieWbl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:33:
[...]
Opvallend wit "neusje", is dat het resultaat van de LOX header tank? Aan de wolk te zien na de crash zat die nog vol genoeg..
[Afbeelding]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Onderschat het momentum van een paar honderd ton aan RVS niet. Die ene raptor heeft het hele zaakje al draaiend richting 1 richting gekregen. Dat is niet zo simpel om even de andere kant op te krijgen.MewBie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
Ja, maar waarschijnlijk een ander probleem. De ene motor bleef het goed doen, dus een probleem in de brandstoftoevoer lijkt mij onwaarschijnlijk. Zoals Scott Manley al suggereerde lijkt het 'gewoon' een motorstoring. Maar goed, allemaal speculaas, tot ze het bij SpaceX zelf uitgezocht hebben.TrekDr0p schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:02:
Mooie RUD
Jammer dat wederom het pijnpunt bij de motoren ligt.
Het is pas de tweede RUD. Met Falcon zijn er wel 10 in vlammen opgegaan voordat ze het landen onder de knie hadden.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
edit: there and back again. Booster is weer op het droneschip
[ Voor 31% gewijzigd door Skyaero op 04-02-2021 07:29 ]
Daar ben ik wel benieuwd naar, hij lijkt tijdens z'n gimble beweging wel flink minder hard te staan, pas als-ie in de nieuwe positie stil staat, ziet de straal er weer echt goed uit.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
5de vlucht van deze booster, en tussen de laatste launches zat maar 27 dagenSkyaero schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:17:
Drie minuten tot een Starlink lancering: https://www.twitch.tv/dasvaldez
Echt enorm snel.
Ahw, helemaal gemist. Nouja, dan die van vanmiddag maar kijkenSkyaero schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:17:
Drie minuten tot een Starlink lancering: https://www.twitch.tv/dasvaldez
Volgens mij is die weer uitgesteld: https://spaceflightnow.com/launch-schedule/mcDavid schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:38:
Ahw, helemaal gemist. Nouja, dan die van vanmiddag maar kijken
Staat nu op morgen 11:14u NL'se tijd.
Geen idee of die echt is maar ziet er tof uit! Next een volledige Starship op die plek, met uitgeklapte flapsJorizzz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:38:
Schitterende foto van vanmorgen!
[ Voor 30% gewijzigd door JohnnieWbl op 04-02-2021 09:52 ]
Gaan ze misshien voor 2 knallen in een week
helaas geen grote sneeuwwolk, maar een saaie blowout
Nog even een fimpje over SN9.
Hierin geeft Elon Musk antwoord op vragen over waarom maar 2 engines en waarom niet die 3de werd ingeschakkeld.
[YouTube: Elon Musk Reaction To Starship SN9 Landing - Elon Musk Tweets]
[ Voor 76% gewijzigd door TrekDr0p op 05-02-2021 08:54 ]
Raar filmpje. Een aantal screenshots van twitter met foto's en muziek eronder. Link dan gewoon naar de tweets.TrekDr0p schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:27:
Nog even een fimpje over SN9.
Hierin geeft Elon Musk antwoord op vragen over waarom maar 2 engines en waarom niet die 3de werd ingeschakkeld.
[YouTube: Elon Musk Reaction To Starship SN9 Landing - Elon Musk Tweets]
Vast omdat de 3e aan de verkeerde kant zit voor de thrust vectoring, maar daar ga ik geen youtube filmpje voor kijken om te weten te komen.TrekDr0p schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:27:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
nee hoorYakuzA schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Vast omdat de 3e aan de verkeerde kant zit voor de thrust vectoring, maar daar ga ik geen youtube filmpje voor kijken om te weten te komen.
We were too dumb
— Elon Musk (@elonmusk) 4 februari 2021
We zullen het binnenkort zien bij SN10 iig
PSN
Deze tweet geeft de uitleg over de 3de motorYakuzA schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Vast omdat de 3e aan de verkeerde kant zit voor de thrust vectoring, maar daar ga ik geen youtube filmpje voor kijken om te weten te komen.
Here's what @elonmusk means by this tweet. https://t.co/yZteuXSVNC pic.twitter.com/1y7V4apayA
— Brendan (@_brendan_lewis) 4 februari 2021
Hij meende wat hij zei:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RCj492cuZmmYhr8cBnMj1U8q.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kTOVKmJk9o4McXtbOcpjl6Vp.png?f=user_large)
Mogelijk bij SN10 dus een relight van 3 motoren.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Deels eens, in die tijd was het landen van de F9 booster gewoon iets dat ze probeerden als onderdeel van bestaande missies. Ze verdienden op dat moment al geld met het naar de ruimte brengen van payload, en dat gaf ze de ruimte en gelegenheid om met landingen te experimenteren. Dat doen ze met Starship niet, de huidige ontwikkeling en investeringen die ze aan het doen zijn zal SpaceX een hoop geld kosten, denk dus dat het zaak is dat ze zo snel mogelijk die landing nailen.mphilipp schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:09:
[...]
Het is pas de tweede RUD. Met Falcon zijn er wel 10 in vlammen opgegaan voordat ze het landen onder de knie hadden.
Zal mij benieuwen wanneer ze starship met de booster voor het eerst gaan lanceren, bij F9 hebben ze eerst een paar controled sea landings gedaan. Ik verwacht dat het nog wel even duurt voordat ze de catch tower klaar hebben, dus ik gok erop dat de eerste boosters ook een contoled sea landing zullen gaan krijgen voordat ze het vangen gaan proberen. Maar in die gevallen kunnen ze misschien al wel een Starship met payload (Starlink's) naar de ruimte brengen en hopelijk weer laten landen.
Advanced sheep-counting strategies
Da's niet helemaal waar. Met starship doen ze dat nog steeds, alleen wel nog steeds met de F9. Die is er alleen maar (veel!) rendabeler op geworden sindsdien, en is gewoon de cash cow.BrammeS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:45:
[...]
Deels eens, in die tijd was het landen van de F9 booster gewoon iets dat ze probeerden als onderdeel van bestaande missies. Ze verdienden op dat moment al geld met het naar de ruimte brengen van payload, en dat gaf ze de ruimte en gelegenheid om met landingen te experimenteren. Dat doen ze met Starship niet, de huidige ontwikkeling en investeringen die ze aan het doen zijn zal SpaceX een hoop geld kosten, denk dus dat het zaak is dat ze zo snel mogelijk die landing nailen.
Daar komt inmiddels Starlink bij, wat al dik een miljoen per maand oplevert en naar alle waarschijnlijkheid zal dat voorlopig exponentieel toenemen. (ok, voorlopig zullen de kosten nog wel hoger zijn dan de baten, maar toch)
Ik denk het niet. Starship kan alleen rendabel opereren als 'ie 100% herbruikbaar is. Tot ze dat voor elkaar hebben zal dus alles erop gericht zijn dat voor elkaar te krijgen, en is payloads in orbit krijgen bijzaak. Daar hebben ze immers de F9 en FH voor. Mogelijk dat het sporadisch een keer loont om in de testfase al een betaalde payload te lanceren als die echt noodzakelijk op een Starship moet (denk bijvoorbeeld aan de maanlander), maar dat zal eerder uitzondering dan regel zijn.Zal mij benieuwen wanneer ze starship met de booster voor het eerst gaan lanceren, bij F9 hebben ze eerst een paar controled sea landings gedaan. Ik verwacht dat het nog wel even duurt voordat ze de catch tower klaar hebben, dus ik gok erop dat de eerste boosters ook een contoled sea landing zullen gaan krijgen voordat ze het vangen gaan proberen. Maar in die gevallen kunnen ze misschien al wel een Starship met payload (Starlink's) naar de ruimte brengen en hopelijk weer laten landen.
Ja natuurlijk. Het doel van elk R&D traject is alles met de eerste poging goed te hebben natuurlijk. Maar ze snappen ook wel dat 2 missers (deels eigenliljk, want de andere dingen gingen wel goed) nog geen failure betekent. En het hergebruik van de Falcon, ook al wordt keer op keer anders beweerd, was wel degelijk een belangrijk onderdeel, anders hadden ze er niet zoveel moeite voor gedaan. Het was gewoon de bedoeling vanaf het begin, dus als het steeds maar niet lukt, is dat niet leuk, en zeer zeker niet een bijkomstigheid. Geld opleveren doet zo'n raket natuurlijk nooit de eerste zoveel lanceringen. Het is een traject van jaren voordat je één commerciele lancering kunt doen, dus voordat je al dat geld terug hebt verdient ben je wel even verder.BrammeS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:45:
[...]
denk dus dat het zaak is dat ze zo snel mogelijk die landing nailen.
Bovendien, het falen van de landingen van de Falcon was echt best wel vervelend, want ze konden geen goede data krijgen over hoe de booster er precies aan toe was na de lancering. Als je een booster maakt met het idee om 'm te hergebruiken, wil je 'm graag na de landing uit elkaar peuteren om alles na te kijken. Dat hebben ze in het begin (toen de landingen wél slaagden) steeds gedaan om hun modellen bij te stellen over wat ze moesten verbeteren of vervangen na elke lancering of misschien alleen maar even met een doekje er overheen. Als de landing steeds faalt, mis je die cruciale date en duurt het langer voordat je zinnige dingen kunt roepen over de prijs en hoeveel je gaat verdienen.
Dus nee, geen bijzaak. Het was erg belangrijk voor SpaceX en het Falcon project.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
SpaceX is targeting no earlier than Thursday for Starship SN10's test flight, per Temporary Flight Restrictions.https://t.co/J5UmPLT9bI pic.twitter.com/Yn1bXH8mBY
— Michael Baylor (@MichaelBaylor_) 8 februari 2021
Ze houden het tempo er lekker in
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Of druk op de FAA vanuit SpaceX / Musk?
Ik heb geen idee hoe het met de approval staat maar aangezien ze nog bezig zijn met de restjes van SN9 van het beton af te schrapen lijkt het me sterk dat er deze week al approval komt. Hopelijk heb ik het mis, houden ze vandaag/morgen een static fire test en gaan ze donderdag de lucht in, maar ik zou er geen afspraken om afzeggen deze week.
FAA is nog pending, dus nog niks def.
Ga er eerder van uit pas volgende week.
Tenzij ze SF en alle andere testen vandaag en morgen succesvol afronden dan kan het misschien nog deze week
* Uitzending begint op NASA TV om 11:15 PST. = 20:15 Nederlandse tijd
* Touch down op Mars is rond 12:55 PST = 21:55 Nederlandse tijd
* NASA tv Tune in to Watch Live
* NASA Toolkit (veel handige info) https://mars.nasa.gov/mars2020/timeline/landing/
Ik zou het doen!
Volgens mij is dit juist de manier waarop SpaceX werkt en hier heel bewust voor kiest. Met betrekking tot de landingen hebben ze denk ik de meeste data al binnen voordat de boel explodeert bij een failure. Maar het voordeel van Falcon in die tijd was inderdaad wel dat ze al missies konden volbrengen, en tegelijkertijd de landingen konden perfectioneren. Het falen van een landing levert soms natuurlijk juist meer nuttige data op dan een landing die wel goed gaat - maar net zo goed fout had kunnen gaan.mphilipp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Ja natuurlijk. Het doel van elk R&D traject is alles met de eerste poging goed te hebben natuurlijk. Maar ze snappen ook wel dat 2 missers (deels eigenliljk, want de andere dingen gingen wel goed) nog geen failure betekent. En het hergebruik van de Falcon, ook al wordt keer op keer anders beweerd, was wel degelijk een belangrijk onderdeel, anders hadden ze er niet zoveel moeite voor gedaan. Het was gewoon de bedoeling vanaf het begin, dus als het steeds maar niet lukt, is dat niet leuk, en zeer zeker niet een bijkomstigheid. Geld opleveren doet zo'n raket natuurlijk nooit de eerste zoveel lanceringen. Het is een traject van jaren voordat je één commerciele lancering kunt doen, dus voordat je al dat geld terug hebt verdient ben je wel even verder.
Bovendien, het falen van de landingen van de Falcon was echt best wel vervelend, want ze konden geen goede data krijgen over hoe de booster er precies aan toe was na de lancering. Als je een booster maakt met het idee om 'm te hergebruiken, wil je 'm graag na de landing uit elkaar peuteren om alles na te kijken. Dat hebben ze in het begin (toen de landingen wél slaagden) steeds gedaan om hun modellen bij te stellen over wat ze moesten verbeteren of vervangen na elke lancering of misschien alleen maar even met een doekje er overheen. Als de landing steeds faalt, mis je die cruciale date en duurt het langer voordat je zinnige dingen kunt roepen over de prijs en hoeveel je gaat verdienen.
Dus nee, geen bijzaak. Het was erg belangrijk voor SpaceX en het Falcon project.
Hardware matig is het inderdaad niet ideaal. Het doet me vooral denken aan de "pauze" die ze hebben ingelast in 2015 nadat de Falcon 9 met de CRS-7 missie in vlucht explodeerde.
Ze hebben toen een onderzoeksteam echt alle hardware en data door laten lopen, waarna ze met het vernieuwde (Block 3) model kwamen. De sprong die ze daarmee hebben gemaakt was naar mijn mening erg groot.
Het zou mij niet verbazen als Starship nog aardig veel obstakels gaat tegen komen, en er ook meerdere van dit soort pauzes zullen komen waarin vooral onderzoek wordt gedaan. Op dit moment gaat het natuurlijk erg hard met de prototypes, maar zodra ze ook een Heavy booster lanceren (met 28 Raptors?), zal dat denk ik wel veranderen. Of zullen ze de Heavy booster ook eerst in een lichtere configuratie testen?
Niet al te ingewikkeld, zet er een losse kap op ipv starship voor aerodynamica en doe soortgelijke testen als met de boosters voor Falcon 9. Gewicht is dan minder dus heb je minder motoren nodig.yorkick schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:40:
[...]
maar zodra ze ook een Heavy booster lanceren (met 28 Raptors?), zal dat denk ik wel veranderen. Of zullen ze de Heavy booster ook eerst in een lichtere configuratie testen?
Vervolgens landingssoftware optimaliseren. Je kan bijna dezelfde programmatuur als Falcon 9 gebruiken.
Later identieke test met meer motoren.
Jeetje, is het alweer zover?rammes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:04:
Donderdag 18 feb. zal de Perseverance Rover landen op Mars. Hierbij wat info:
* NASA Toolkit (veel handige info) https://mars.nasa.gov/mars2020/timeline/landing/
Ik zet altijd reminders in mijn agendaXWB schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:00:
[...]
Jeetje, is het alweer zover?Ik had de lancering vorig jaar gevolgd maar was de rover verder helemaal uit het oog verloren.
Ik zou het doen!
Ja zo klopt het weer. Ik wil er ook niet heel lang over doorzeuren, maar hoe je het ook wendt of keert, een raket die explodeert, tijdens welke fase dan ook, is niet leuk. Ja, je leert ervan, en soms testen ze bewust iets tot het kapot gaat, maar je mist gewoon iets Tuurlijk heb je wat data binnen, maar je kunt het materiaal niet meer bekijken om te zien in welke mate alles gesleten is oid. Dat zijn belangrijke gegevens. En natuurlijk is dat falen ook waardevol omdat je dat ook weet hoe het niet moet. Soms gaan dingen bv per ongeluk goed. Daarom moet je iets ook -tig keer testen.yorkick schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:40:
[...]
Volgens mij is dit juist de manier waarop SpaceX werkt en hier heel bewust voor kiest. Met betrekking tot de landingen hebben ze denk ik de meeste data al binnen voordat de boel explodeert bij een failure.
Het ging mij er een beetje om dat ik steeds als er iets ontploft (en dat bedoel ik niet naar) de SpaceX fanclub meteen klaar staat om te roepen dat het niet zo erg is en dat het geen setback is. Nou wil ik niet beweren dat die 2 mislukte landingspogingen nu meteen een setback is. We moeten het ook niet overmatig dramatiseren. Maar je moet het ook niet klein maken en zeggen dat het niets voorstelt. Musk zou heel graag die motoren willen bekijken om te zien hoe ze er precies aan toe zijn na die vlucht. Dat is belangrijk om te weten of ze op de goede weg zijn. Aan de andere kant weten ze nu ook dat ze gewoon die drie motoren aan moeten steken en er eventueel eentje uit zetten voor de landing ipv twee aan zetten op hoop van zegen. De tijd is te kort om nog iets te kunnen doen als er eentje faalt. Dát weten ze nu ook (zeker). Voorlopig lijken ze meer vooruitgang te boeken als SLS, hoewel die ook een heleboel klaar hebben staan. Daar hebben we gewoon wat minder inzage in.
Eerste bereikbare planeet en lijkt het meeste op Aarde.Webgnome schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
Hoeveel apparaten hanger er op dit moment eigenlijk rond een baan om Mars? Het is al lang niet meer alleen de VS die daar hun dingetje doet. Vanwaar de fascinatie met mars eigenlijk?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Meerdere redenene mogelijk:Webgnome schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
Hoeveel apparaten hanger er op dit moment eigenlijk rond een baan om Mars? Het is al lang niet meer alleen de VS die daar hun dingetje doet. Vanwaar de fascinatie met mars eigenlijk?
- - Snelst bereikbare planeet
- Veiligheid van landen (maan heeft bvb maanstof en H3, venus heeft zeer zware rukwinden en grote delen van het oppervlak die bestaan uit vloeibaar lava)
- Kijkend naar temperaturen is ook dat de meest haalbare planeet, op venus zit je met gemiddelde temperaturen van +- 450°C.
- Ook is de atmosfeer op Venus zodanig hoog dat er geen mensen op kunnen bewegen en je heel speciale (diepzee)apparatuur nodig hebt om tegen de hoge druk bestand te zijn.
Een kloon van de aarde ontdekken zal nog even op zich laten wachten.. Maar stel dat we op lichtsnelheid kunnen reizen, zijn er wel heel wat mogelijkheden. Trappist-1e zeggen ze dat op 40 lichtjaren van de aarde verwijderd ligt en mogelijk dé meest leefbare planeet is. Maargoed, daar zijn we nog lang niet. We zitten nu pas aan 1/40000 van mogelijke lichtsnelheid bij de starship.
Ik kijk vooral uit naar de James web telescoop en wat voor extra inzichten deze in de ruimtevaart zal kunnen geven.
Zeer benieuwd wat er te zien zal zijn. Als ik het goed begrijp hebben ze nu een stuk betere camera's mee/aan boord, en gaan we (zoveel mogelijk van) de landing zien. Ook zeer benieuwd of die drone gaat werken, lijkt me erg gaaf om een paar minuutjes aan beelden van "het karretje" op het Marsoppervlak te zien.rammes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:04:
Donderdag 18 feb. zal de Perseverance Rover landen op Mars. Hierbij wat info:
En er staan al wat karretjes nu, dus met een beetje geluk kunnen ze ook de landing van onderaf filmenJohnnieWbl schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:04:
[...]
Zeer benieuwd wat er te zien zal zijn. Als ik het goed begrijp hebben ze nu een stuk betere camera's mee/aan boord, en gaan we (zoveel mogelijk van) de landing zien. Ook zeer benieuwd of die drone gaat werken, lijkt me erg gaaf om een paar minuutjes aan beelden van "het karretje" op het Marsoppervlak te zien.
Het is ook niet zo dat een gefaalde test geen setback is, maar het is een setback op een compleet andere schaal. Het is ook niet zo dat bij SpaceX meer getest wordt dan bij andere bedrijven, het gebeurt alleen op een ander punt in de ontwikkeling. En dat maakt het meer zichtbaar. Een boeing of ULA moet echt net zo goed hun lasnaden testen. Alleen dat doen ze niet met een live-size tank in de open lucht, maar in een laboratorium, met specifieke testapparatuur en proefstukjes. Dat maakt het allemaal minder zichtbaar, en minder kostbaar als het fout gaat. Maar daar tegenover staat dat je die kosten (en tijd) al kwijt bent aan de testapparatuur en proefstukjes.mphilipp schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
[...]
Ja zo klopt het weer. Ik wil er ook niet heel lang over doorzeuren, maar hoe je het ook wendt of keert, een raket die explodeert, tijdens welke fase dan ook, is niet leuk. Ja, je leert ervan, en soms testen ze bewust iets tot het kapot gaat, maar je mist gewoon iets Tuurlijk heb je wat data binnen, maar je kunt het materiaal niet meer bekijken om te zien in welke mate alles gesleten is oid. Dat zijn belangrijke gegevens. En natuurlijk is dat falen ook waardevol omdat je dat ook weet hoe het niet moet. Soms gaan dingen bv per ongeluk goed. Daarom moet je iets ook -tig keer testen.
Het ging mij er een beetje om dat ik steeds als er iets ontploft (en dat bedoel ik niet naar) de SpaceX fanclub meteen klaar staat om te roepen dat het niet zo erg is en dat het geen setback is. Nou wil ik niet beweren dat die 2 mislukte landingspogingen nu meteen een setback is. We moeten het ook niet overmatig dramatiseren. Maar je moet het ook niet klein maken en zeggen dat het niets voorstelt. Musk zou heel graag die motoren willen bekijken om te zien hoe ze er precies aan toe zijn na die vlucht. Dat is belangrijk om te weten of ze op de goede weg zijn. Aan de andere kant weten ze nu ook dat ze gewoon die drie motoren aan moeten steken en er eventueel eentje uit zetten voor de landing ipv twee aan zetten op hoop van zegen. De tijd is te kort om nog iets te kunnen doen als er eentje faalt. Dát weten ze nu ook (zeker). Voorlopig lijken ze meer vooruitgang te boeken als SLS, hoewel die ook een heleboel klaar hebben staan. Daar hebben we gewoon wat minder inzage in.
Het is pas echt zuur als je na duizenden tests op component-niveau een keer een complete integratie test doet, en het dan alsnog mis gaat. Daarom is die gefaalde test van SLS laatst ook een veel grotere setback dan een gigantische explosie van Starship. Bedenk dat ze met SLS al bijna een jaar bezig waren met voorbereidingen voor de greenrun test. Inmiddels tikt de klok (deze core stage heeft een beperkte houdbaarheid) waardoor het zelfs twijfelachtig was of een 2e test uberhaupt mogelijk was. Dat gaan ze nu toch doen maar levert minstens anderhalve maand vertraging op. En dan mogen we hopen dat het dan wel goed gaat, want een volgende core-stage zal nog minstens een jaar op zich laten wachten. Stel dat ze die ook willen testen op Stennis, dan zou dat een setback zijn van 2 jaar.
Ondertussen worden in Boca Chica bijna maandelijks testvluchten gedaan en staat het tweede prototype al klaar op de test-stand voordat ze klaar zijn met de eerste. Dus ja, dan doe je wat minder moeilijk over een ontploffing meer of minder.
Je hoeft er ook niet moeilijk over te doen. Maar onbelangrijk is het ook weer niet.mcDavid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:18:
[...]
Dus ja, dan doe je wat minder moeilijk over een ontploffing meer of minder.
Of het ‘StarLiner’ probleempje waar uiteindelijk bleek dat er geen enkele (goede) complete integratie test was gedaan op de software.mcDavid schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:18:
[...]
Het is pas echt zuur als je na duizenden tests op component-niveau een keer een complete integratie test doet, en het dan alsnog mis gaat. Daarom is die gefaalde test van SLS laatst ook een veel grotere setback dan een gigantische explosie van Starship.
PSN
Ik werk zelf bij een experimentele installatie binnen een bedrijf. En aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant moet je niet zo denken. Je bouwt een installatie (raket) op de vermoedens en aannames die je maakt. Dan kom je bij je proefruns (lanceringen) er achter dat aanname a niet klopt en vermoeden c kant nog wal slaat. Daar ga je op aanpassen en op verbeteren. En als je je milestones goed uitzet mag zo`n ding best wel een keer landen. Maar daar moet je niet van uit gaan. Eerst een keer kunnen produceren (rechtop landen) en dan pas een keer kijken of je die productie (lancering en landing) langer vol (meerdere malen) kan houden. En daarna maar een keer de performance verder verhogen.mphilipp schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
[...]
Ja zo klopt het weer. Ik wil er ook niet heel lang over doorzeuren, maar hoe je het ook wendt of keert, een raket die explodeert, tijdens welke fase dan ook, is niet leuk. Ja, je leert ervan, en soms testen ze bewust iets tot het kapot gaat, maar je mist gewoon iets Tuurlijk heb je wat data binnen, maar je kunt het materiaal niet meer bekijken om te zien in welke mate alles gesleten is oid. Dat zijn belangrijke gegevens. En natuurlijk is dat falen ook waardevol omdat je dat ook weet hoe het niet moet. Soms gaan dingen bv per ongeluk goed. Daarom moet je iets ook -tig keer testen.
Ik snap het wel bij SpaceX. Nou dan doe ik ook alsof ik er verstand van heb.
Ik denk wel die houding van SpaceX te begrijpen.
Gelukkig dat het daarom ook juist proefprojecten heten. Het is beter om te leren uit je fouten en er sterker uit te groeien dan dat er pas fouten in een later stadia aan het licht komen (wanneer het misschien wel fatale gevolgen kan hebben). Dat is trouwens met iedere technologie zo.
Of vrieskou ( Wikipedia: Space Shuttle Challenger disaster ).Flipking94 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:24:
Ach, als je kijkt dat er een kans van 1/60 bestaat dat het eens fout loopt bij lanceringen, doet SpaceX het naar mijn gevoel best goed. Er zijn honderden zo niet duizenden parameters die in overweging genomen moeten worden. Als er daar dan ééntje lichtjes vanaf wijkt doordat je bijvoorbeeld de luchtvochtigheid (ik zeg nu maar wat) niet in rekening hebt genomen, kan dat al negatief zijn voor het proefproject. Het moet daarom niet fataal zijn.
Gelukkig dat het daarom ook juist proefprojecten heten. Het is beter om te leren uit je fouten en er sterker uit te groeien dan dat er pas fouten in een later stadia aan het licht komen (wanneer het misschien wel fatale gevolgen kan hebben). Dat is trouwens met iedere technologie zo.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Ik snap alles hoor. De discussie is gewoon een beetje vertroebeld. Ik riep een keer dat die tweede failure niet vreselijk erg is. Zeker gezien het feit dat het een ander issue was als de eerste keer. Dat is toch zeker bemoedigend. Maar toen zei ik ook dat bij de Falcon de eerste 10x ofzo ook de landing mislukte. En dan komt er een opmerking dat die landing helemaal niet zo belangrijk was enzovoorts.__R__ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Eerst een keer kunnen produceren (rechtop landen) en dan pas een keer kijken of je die productie (lancering en landing) langer vol (meerdere malen) kan houden. En daarna maar een keer de performance verder verhogen.
Ik snap het wel bij SpaceX. Nou dan doe ik ook alsof ik er verstand van heb.
Ik denk wel die houding van SpaceX te begrijpen.
Dus, zonder het hele verhaal wéér opnieuw te gaan doen...dát was dus de bron van mijn betoog. Het gaat eigenlijk helemaal niet over SN9, die tweede failure is helemaal niet erg. Tenminste...geen ramp voor het programma. Het is niet leuk; je hebt liever dat alles goed gaat, maar je moet ook leren tenslotte. Dus iets moet ook fout kunnen gaan. Maar het ging mij om het bagetaliseren van de 10 landingfailures van Falcon 9.
En nu is het onderwerp afgesloten wat mij betreft
Launch timer:
Geen launch.
/f/image/n2hvUeJ3B4mPGXMv9qxC8ODB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zyZxjHJVgSoHMCuxdEfsTPpy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/45dfSCkpW0wEQEEZL8it38Jc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4pylpj98UQDIoiZyvUlY1KSm.jpg?f=fotoalbum_large)