SndBastard schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:17:
Omdat er vast weer een hoop nieuwe "stoppen met rokers" zijn: Een kleine ode aan een nieuwe tank/mod combinatie die ik heb, en mijn transitie daarnaartoe.
Grofweg een jaar geleden zijn we (mijn vrouw en ik) gestopt met roken en begonnen met vapen. De eerste combo was de Eleaf iStick Basic, deze werd ons aangeraden bij Unoroken in Tilburg.
Een absurd simpele combo van een mod met tank erin, die magnetisch aansluit. Op zich een prima apparaat om mee te beginnen. Ik snap dat winkels zoiets aanraden, hoewel ik denk dat de marges op dit soort start apparatuur ook wel behoorlijk is.
Wat me aan deze kit minder aansprak is de hoeveelheid druppeltjes die je binnen kreeg, hoe kort de coils mee gingen, en hoe veel je in de vape-ervaring afhankelijk was van hoe vol de batterij is. De mod werd geadverteerd met een opgeblazen nummer van 2300 mAh, maar ik schat hem soms in op de helft daarvan, vooral na een paar maanden.
Overall sloeg het aan, maar ik was niet super enthousiast over deze eerste kit. Omdat de interesse wel gewekt was ben ik wat verder gaan zoeken en uitgekomen bij de Aspire Zelos kit. Dat is een prima 50W mod met de Nautilus 2 tank. Dit was voor mij een wereld van verschil! De coils gingen véél langer mee en de tank rookte gewoon fijner met constantere damp. Daarnaast vond ik het erg prettig om te kunnen fine-tunen met een display, en fatsoenlijk zien hoeveel batterij er over was. Daarnaast is de ingebouwde batterij in de Zelos fenomenaal vergeleken met de Eleaf Basic.
Inmiddels ben ik nu al bijna een jaar happy met de Zelos kit, maar de Nautilus 2 heeft ook zeker nadelen. Bijvullen bijvoorbeeld is een heel gedoe. Afentoe moet hij (letterlijk) met een tang open, en de eerste paar trekjes na het bijvullen zijn nooit fijn. Hij heeft gelukkig nooit echt gelekt, maar wel regelmatig wat "zweet" van e-liquid. Bij het bijvullen is de coil bij mij maar twee of drie keer mee gekomen met het open schroeven, wat bij anderen ook vaak een probleem lijkt te zijn.
Ongeveer een half jaar geleden heb ik ook nog een Vaporesso Target Mini besteld. Veel marketing en een optisch prachtige micro kit, maar de tank rookt gewoonweg niet zo heel lekker. Ook hier is bijvullen altijd een beetje een bevalling omdat je twee dingen moet losschroeven, waarvan één ook nog in omgekeerde richting, en de sleuf eigenlijk net te smal is. Wel een stuk beter dan bij de Nautilus 2.
Een week geleden was ik bij bestellen van e-liquids wat aan het zoeken en kwam ik de Innokin Zenith kit tegen. Leek interessant, maar ik was niet direct toe aan ook nog een andere mod (heb nog een reserve Aspire Zelos kit liggen). Daarbij vond ik ook de Zenith D22 tank. Die leek - in RVS uitvoering wel heel mooi te passen op de Vaporesso Target Mini mod (allemaal 22mm overigens).
Nu - na een paar dagen vind ik dit echt een match made in heaven voor een mini kit om mee te nemen. Ik denk er sterk aan om in de komende dagen nog een tweede (zwarte) Zenith D22 tank te bestellen en op mijn Zelos mod te schoeven.
Voordelen:
- Tot nu toe de fijnste refill van tanks die ik heb.
- Damp is goed; smaak en consistency is beter dan de Nautilus 2, of hij nu net vol is, of bijna leeg.
- Formaat is prima, grofweg hetzelfde als de Vaporesso Guardian of Nautilus 2.
- De coil (0.5 Ohm Plexus) is bedoeld voor MTL en doet dit ook perfect op 14-19W. Ik gebruik hem nu op 15,5W.
Nadelen:
- Hij kan niet helemaal uit elkaar, dus schoonmaken op langere termijn is lastiger.
- De 510 connector zit in de coil (yes really), da's niet echt een nadeel, maar als je meer tanks hebt dan mods staat hij niet zo lekker in z'n eentje recht-op.
Hoe dan ook, fijne combo die makkelijk in de jaszak past. Ik vape in de Nautilus 2 zo'n 1,2 ml tot 2 ml per dag, dus daarmee gaat de batterij ook prima een dag of twee mee.
Een plaatje erbij; met daarnaast de originele Guardian tank die op de mod zat, behalve dat daar een de RVS drip tip van de Nautilus op zit. Geen fantastische foto want ik hem hem zonder verdere speciale belichting gewoon even op een muismat gezet...
[
Afbeelding]
Voetnoten:
- Ik had nog een Nautilus 2S in pre-order staan, die lost het bijvul probleem enigszins op, dus ik zal jullie een update van mijn ervaringen geven als deze binnen is. Vooralsnog gebruik ik beide combo's.
- Wellicht laat ik me ook nog verleiden tot een Innokin Kroma-A Zenith kit, maar op dit moment lijkt dat niet echt nodig.
- Verder realiseer ik me dat een hoop mensen hier MTL als beginner zien met een soort automatische transitie naar DTL. Ik zie dat toch niet echt zo, en met bescheiden MTL heb ik dus ook geen behoefte aan giga mods met meerdere 18650's of groter. Een mod zoals de Zelos gaat bij mij al een jaar mee met één keer per twee of drie dagen opladen.