LA-384 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:39:
Ook in Nederland komen nu meldingen (nav een enquête) van ziekten die mogelijk met de e sigaret te maken hebben.
https://nos.nl/nieuwsuur/...chten-bij-longartsen.html
Ik heb het nieuws uit de USA hierover niet gevolgd, maar als de problemen daar net zo snel de kop opstaken als bij het voorbeeld in dit nieuwsartikel, dan snap ik dat ze de e sigaret harder aan willen pakken dan de gewone sigaret. Tegelijkertijd is het in dat geval ook wel duidelijk dat het te maken heeft met een recente verandering in de samenstelling van die vloeistof voor in zo'n e sigaret. Of wellicht een wisselwerking met een medicijn. Goed dat er verder onderzoek volgt.
Ik gebruik het zelf niet, rook ook niet, maar ik was vanaf het begin sceptisch over de e sigaret (hoewel dat vooral door onbekendheid komt, en nog steeds), dus wordt makkelijk getriggert door dit soort nieuws.
Je weet wel dat analoge sigaretten ook gebruikt worden om cocaïne, heroïne en zelfs cannabis te roken?
Is er om die reden ooit een analoge sigaret verboden?
Buiten dat tabak aantoonbaar dodelijk is is roken gewoon legaal, peuken overal 24 uur per dag verkrijgbaar en geen hond die er wat van zegt wanneer ik 30 sloffen sigaretten haal bij een tankstation en ze vervolgens achter elkaar wegpaf.
Accijns maakt een hele hoop goed blijkbaar, en nu gaat men opeens vol inzetten op stemmingmakerij om vapen als levensgevaarlijk aan te merken.
Eerst was het een ontploffende batterij van een mod aan de andere kant van de wereld wat vapen gevaarlijk maakte, nu dit soort sensationele berichten uit de VS waar tabakslobbyclubs eindelijk de juiste toon gevonden hebben om hun grootste concurrent in een kwaad daglicht te zetten.
Jammergenoeg werkt dit soort truukjes wel gewoon om een mening door te drammen, via dezelfde truuk is er destijds succesvol een paddoverbod gekomen.
Na gisteren een tenenkrommend filmpje op de NOS site gekeken te hebben over vapen en sishapennen wat stijf stond van de onwaarheden, aannames en complete leugens heeft dit op sensatiebeluste clubje nieuwsverspreiders voor mij iig definitief afgedaan als (betrouwbare) nieuwsbron.
Benieuwd wat er verder nog op de agenda van de NOS staat en welke lobby club hun YouTube vloggeraspiraties nog meer financiert.
Natuurlijk is een ademteug op een alpenweide gezonder dan damp inademen via zo'n vape apparaat maar besef wel dat vapen aantoonbaar 90% minder schadelijk is dan analoog roken en vele voormalig verstokte rokers nu eindelijk van de tabak verlost zijn.
Dat lukte menigeen niet met nicotinepleisters, nicotinekauwgum of andere manieren.
Als ervaringsdeskundige kan ik alleen maar zeggen dat ik erg blij ben een manier gevonden te hebben om van het roken af te komen en die verslaving te stoppen, laat mij lekker in mijn eigen tempo dat vapen afbouwen wanneer ik dat wil.
Ik kan rustig een dag zonder dampen, totaal geen probleem maar in de jaren die ik rookte kon ik werkelijk geen halfuur de deur uit zonder aansteker en sigaretten op zak.
Wat die relberichten in de media betreft: incidenten zijn nieuws, tienduizenden tabaksdoden per jaar inmiddels niet meer...