Elektronisch roken / dampen / vapen - deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:26
Zo die zijn inderdaad groot. Twijfel een beetje of ik dat fijn ga vinden. Sowieso een tube mod vasthouden lijkt me weer "wennen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:15
Hee een vape topic :)

Ik meld me dan ook maar eens.
Damp sinds maart 2014 nadat ik 15 jaar gerookt heb. Dus al 5 jaar peuk vrij.

Momenteel een Eleaf invoke (de kleinste dual box mod die er is) in combo met een uwell crown 4 subohm tank (beste flavor tank die er is in mijn inziens)

En voor thuis een Zeus X rta.

Meestal damp ik heisenberg en vaak een uitstapje naar de aroma’s van Fullmoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Heisenberg is wel lekker ja. Sowieso vind ik de vampire vapes makkelijke en lekkere aroma's. Vanaf 5% kan ik er al prima mee dampen al mix ik ze meestal op 10%. Blueberry is mijn grootste favoriet, maar banaan, dusk en pinkman (die lui zijn fan van Breaking Bad 🤪) zijn erg lekker om af en en toe tussendoor weg te stomen.

Ik heb altijd als ik wissel van smaakje dat ik dan meteen weer helemaal fan ben van de nieuwe. Omg, ja lekkerrrr, en dan als ik terug kom bij de oude bij die weer omg ja lekker heb 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:19:
Er is meer informatie over de uitbraak van "vape lung" via het CDC...

Het gaat om enkele honderden slachtoffers, waaronder een stuk of zes dodelijke slachtoffers, in geografisch zeer beperkte pockets in de VS.
Zo beperkt ook weer niet toch?
As of September 11, 2019 at 5pm, 380* cases of lung illness associated with the use of e-cigarette products have been reported to CDC from the following states and 1 U.S. territory: AR, CA, CO, CT, DE, FL, GA, HI, IA, ID, IL, IN, KS, KY, LA, MD, MI, MN, NC, ND, NE, NJ, NM, NV, NY, OH, OR, SC, SD, TN, TX, UT, VA, WA, WI, WV, and USVI. These numbers may change frequently.

Six deaths have been confirmed in California, Illinois, Indiana, Kansas, Minnesota, and Oregon.

https://www.cdc.gov/tobac.../severe-lung-disease.html
Afbeeldingslocatie: https://www.cdc.gov/tobacco/basic_information/e-cigarettes/images/lung-illness-map-0912-650x423.jpg

Daarnaast:
No consistent e-cigarette or vaping product, substance, or additive has been identified in all cases, nor has any one product or substance been conclusively linked to lung disease in patients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:39:
[...]

Zo beperkt ook weer niet toch?

[...]

[Afbeelding]

Daarnaast:

[...]
Maar wel dus alleen in Amerika?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:09:
[...]

Maar wel dus alleen in Amerika?
Van de CDC wel inderdaad. Het kan dus iets lokaal (beperkt tot de VS) zijn, maar dat is het raar dat het toch zo verspreid is over zo'n groot land. Het kan iets kleins zijn waardoor het buiten de VS nog niet opgemerkt is, bijvoorbeeld een bepaalde samenloop van omstandigheden (maar doordat de CDC er nu naar kijkt er ineens veel gevallen aan de criteria voldoen, mogelijk niet eens allemaal gerelateerd aan vapen).

Totdat er meer over bekend over is is het vooral speculatie. @PalingDrone had het over olie en daar hebben ze het er bij de NOS ook over:
Veel vapers zijn creatief en maken zelf een vloeistof, bijvoorbeeld met meer THC of CBD-olie, de werkende stof in wiet of hasj. Ook gebruiken ze vitamine E-acetaat als oplosmiddel.

Zulke stofjes kunnen de boosdoener zijn, zeggen experts. Het oplosmiddel zorgt voor een vetlaagje aan de binnenkant van je longen, dat je lichaam niet herkent. Daardoor kunnen ontstekingen in de longen ontstaan.

https://nos.nl/artikel/23...evaren-van-e-sigaret.html
Daarnaast is hier eerder al genoemd dat veel spul uit China komt waarbij niet duidelijk is wat er precies in zit, dat is denk ik wel zorgelijk.

Een ander ding wat de NOS noemt en mogelijk relevant is voor jouw vraag:
De regels voor e-sigaretten in Europa zijn strenger. In de VS zit soms bijna drie keer meer nicotine dan hier in Europa is toegestaan. Daardoor worden de e-sigaretten daar zeer verslavend genoemd.

De THC-olie die veel van de slachtoffers in de VS hadden gerookt is in Nederland officieel verboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Maar nicotine is helemaal geen zeer verslavende stof. De verslavendheid is zelfs nooit wetenschappelijk bepaald omdat het nooit is gelukt om labdieren verslaafd te maken aan nicotine... Met cafeïne bijvoorbeeld lukt dat wel. Dus het is minder verslavend dan cafeïne maar toch staat overal "dit product bevat de zeer verslavende stof nicotine".

Wat vooral het "verslavende" effect veroorzaakt is het medicinale effect van nicotine op bijvoorbeeld autisme, schizofrenie, depressie en andere neurologische en psychische aandoeningen. Dat verklaart ook waarom sommige mensen moeiteloos kunnen stoppen met roken terwijl anderen er inderdaad "super verslaafd" aan zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
@Mx. Alba om het laatste deel van je bericht moest ik oprecht grinniken. Dank.

Ieder middel of gedrag dat een mens zich goed laat voelen is potentieel verslavend.

Onderscheid tussen fysiek en mentaal verslavend mag je als nuancering toevoegen zo je wilt.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:40:
Maar nicotine is helemaal geen zeer verslavende stof. De verslavendheid is zelfs nooit wetenschappelijk bepaald omdat het nooit is gelukt om labdieren verslaafd te maken aan nicotine.
Bron?

Ik kan namelijk wel een bron vinden die het tegengestelde zegt:
Studies in both animal and human subjects have shown that nicotine can function as reinforcer, albeit under a more limited range of conditions than with some other drugs of abuse. In drug discrimination paradigms there is some cross-generalisation between nicotine on the one hand, and amphetamine and cocaine on the other. A well-defined nicotine withdrawal syndrome has been delineated which is alleviated by nicotine replacement. Nicotine replacement also enhances outcomes in smoking cessation, roughly doubling success rates. In total, the evidence clearly identifies nicotine as a powerful drug of addiction, comparable to heroin, cocaine and alcohol.

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02245088
En ook het National Institute on Drug Abuse:
Is nicotine addictive?
Yes. Most smokers use tobacco regularly because they are addicted to nicotine.

https://www.drugabuse.gov...rettes/nicotine-addictive
Die bron wordt onder andere door de CDC gebruikt:
Most smokers become addicted to nicotine, a drug that is found naturally in tobacco.2

https://www.cdc.gov/tobac...ting/index.htm#dependence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Ik ga het nu niet vinden maar misschien volgende week wel, er is een 700 pagina's dik onderzoek waaruit blijkt dat de combinatie van handeling, geur, etc., etc., en nicotine verslavend is. Niet de nicotine op zichzelf.

Daarnaast zitten er stoffen in peuken die de verslaving met opzet verhogen zoals aceetaldehyde, ammoniumverbindingen, corab, cellulisevezels, suikers, etc.

Heel het nieuws is uit z'n verband getrokken. In Nederland is er niets aan de hand met de e-sigaret. In de US of A hebben een paar drugdealers THC-olie verkocht in combinatie met e-peuken. Die twee gasten zijn inmiddels gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:36:
[...]

Van de CDC wel inderdaad. Het kan dus iets lokaal (beperkt tot de VS) zijn, maar dat is het raar dat het toch zo verspreid is over zo'n groot land. Het kan iets kleins zijn waardoor het buiten de VS nog niet opgemerkt is, bijvoorbeeld een bepaalde samenloop van omstandigheden (maar doordat de CDC er nu naar kijkt er ineens veel gevallen aan de criteria voldoen, mogelijk niet eens allemaal gerelateerd aan vapen).

Totdat er meer over bekend over is is het vooral speculatie. @PalingDrone had het over olie en daar hebben ze het er bij de NOS ook over:
Jaren wordt er gevaped en ook in heel Europa. Nu ineens zes doden lijkt mij erg neigen naar iets fouts in de liquid/olie. Jaren ervoor waren er niet dit soort aangetoonde problemen. Daarnaast blijft het opmerkelijk dat er 100.000-en doden door roken zijn per jaar en dat wordt niet verboden.

Ik geloof niet dat vapen niet slecht is. Maar vet eten of niet sporten is ook niet zo gezond. Laten we eerst eens uitzoeken wat het nu echt doet (en niet onder invloed van een lobby of onderbuikgevoel) en niet direct de hele shit verbieden. Of anders ook direct tabak verbieden. Vind ik ook best, want dan ben ik direct klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
TheBorg schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:08:
Ik ga het nu niet vinden maar misschien volgende week wel, er is een 700 pagina's dik onderzoek waaruit blijkt dat de combinatie van handeling, geur, etc., etc., en nicotine verslavend is. Niet de nicotine op zichzelf.
Ervan uitgaande dat dat klopt is de volgende vraag hoeveel de dosis nicotine uitmaakt in hoe verslavend het eindproduct is.
Heel het nieuws is uit z'n verband getrokken. In Nederland is er niets aan de hand met de e-sigaret. In de US of A hebben een paar drugdealers THC-olie verkocht in combinatie met e-peuken. Die twee gasten zijn inmiddels gepakt.
Dan nog lijkt het me handig dat dat onderzocht wordt. Zoals gezegd komt veel uit het buitenland waarbij de kwaliteit / inhoud niet bekend is.
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:12:
[...]

Jaren wordt er gevaped en ook in heel Europa. Nu ineens zes doden lijkt mij erg neigen naar iets fouts in de liquid/olie. Jaren ervoor waren er niet dit soort aangetoonde problemen. Daarnaast blijft het opmerkelijk dat er 100.000-en doden door roken zijn per jaar en dat wordt niet verboden.
Klopt, en daarom vind ik het zo'n interessante kwestie, zoals ze bij de NOS schrijven:
Collega-longarts Pauline Dekker zei tegen RTL Nieuws: "Bij de gewone sigaret krijg je pas rond het 38ste levensjaar de eerste problemen. De e-sigaret zorgt nu al voor de eerste doden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:40:
Maar nicotine is helemaal geen zeer verslavende stof. De verslavendheid is zelfs nooit wetenschappelijk bepaald omdat het nooit is gelukt om labdieren verslaafd te maken aan nicotine... Met cafeïne bijvoorbeeld lukt dat wel. Dus het is minder verslavend dan cafeïne maar toch staat overal "dit product bevat de zeer verslavende stof nicotine".

Wat vooral het "verslavende" effect veroorzaakt is het medicinale effect van nicotine op bijvoorbeeld autisme, schizofrenie, depressie en andere neurologische en psychische aandoeningen. Dat verklaart ook waarom sommige mensen moeiteloos kunnen stoppen met roken terwijl anderen er inderdaad "super verslaafd" aan zijn.
Toch is iets als een Juul gewoon verboden hier, dat had volgens mij vooral te maken met het de nogal kolossale hoeveelheid nicotine die er in zit (wat in de VS blijkbaar mag, maar hier dus niet)
Imho ongezonde hoeveelheden, wat niks met verslaving oid te maken heeft, meer zoiets als het verschil tussen een glaasje sterke drank of de hele fles.

Stoppen met tabak roken is vooral moeilijker geworden dan zeg 30 jaar geleden door allerlei bizarre ingredienten die moedwillig aan de blend zijn toegevoegd om verslaafd te blijven, het nicotinegehalte zal ongeveer gelijk gebleven zijn van een tabaksblad, dat verander je niet zomaar ff.

Wanneer nicotine echt zo verslavend zou zijn als beweerd wordt dan vind ik het vreemd dat al die dampers hoog beginnen en vrijwillig vrij snel richting de 6, 3 of zelfs 0 mg nicotine gaan.

Andersom hoor je nooit, iemand die begint te vapen op 0 en binnen een halfjaar op 18 a 24 mg zit.
Het is geen cocaïne, dampers kunnen rustig een voorraadje nicotine hebben liggen zonder onrustig te worden of stiekem steeds meer door hun liquid gaan mengen voor hun fix. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
Hannah Arendt schreef iets moois over hoe nieuwsgierigheid boven het besef van de gevaren gaat. Met andere woorden: wij als mens doen alles wat kan en gaan nadat het mis ging eens nadenken over de gevolgen van... Niet altijd met succes. Soms, roken is een mooi voorbeeld, is het te gewoon geworden om het als samenleving voldoende hard af te keuren.

Ach... 47 jaar jong. Longen van iemand die 77 is :'( Wat mij betreft mag de e-peuk met wat onderzoeken naar de apotheek.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zarathustra schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:33:
Hannah Arendt schreef iets moois over hoe nieuwsgierigheid boven het besef van de gevaren gaat. Met andere woorden: wij als mens doen alles wat kan en gaan nadat het mis ging eens nadenken over de gevolgen van... Niet altijd met succes. Soms, roken is een mooi voorbeeld, is het te gewoon geworden om het als samenleving voldoende hard af te keuren.

Ach... 47 jaar jong. Longen van iemand die 77 is :'( Wat mij betreft mag de e-peuk met wat onderzoeken naar de apotheek.
Serieus, van mij mag het verboden worden. Maar verbied dan ook tabak. Anders ben je een hypocriete overheid. Oh...wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ja, dubbelpost, maar even een vraag die totaal niet gerelateerd is aan de discussie hierboven:
Ik ben begonnen met de Q16. Was geen goede ervaring. Uiteindelijk de Zenith van Innokin. Met de 0,5 ohm coils echt heel nice. Ik vape DL inmiddels.

Maarrrrr... wat zou nu voor mij een mooi DL sub ohm setje zijn? Ik neig nog steeds naar de Ehpro 110 Pro (75W) en ben niet bang om zelf coils te bouwen. Maar fabric lijkt me ook erg prima. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
@barrymossel van de andere kant bekeken zou het leven een treur- en kleurloze bedoening zijn zonder zonden.

Onderdelen om mijn Rancillio Silva tot leven te wekken zijn binnen. Espresso die de definitie van koffie verandert!

De opmerking dat we toch allemaal eens dood gaan krijgt door de COPD wel een andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zarathustra schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:51:
@barrymossel van de andere kant bekeken zou het leven een treur- en kleurloze bedoening zijn zonder zonden.

Onderdelen om mijn Rancillio Silva tot leven te wekken zijn binnen. Espresso die de definitie van koffie verandert!

De opmerking dat we toch allemaal eens dood gaan krijgt door de COPD wel een andere kleur.
Ach, ik vape momenteel apple pie... Van teveel appeltaart ga je ook weer dood schijnt.

Misschien hebben ze wel frituur e-liquid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:54:
[...]

Ach, ik vape momenteel apple pie... Van teveel appeltaart ga je ook weer dood schijnt.

Misschien hebben ze wel frituur e-liquid...
Ik zou eens wat Schotse vape shops afstruinen, wie weet hebben ze daar inmiddels de deep fried mars bar liquid in het assortiment ;)

Daarmee klappen, als gezonde Hollandse jongen, gelijktijdig je aderen en je longen dicht... 8)

• Zarathustra
Van het leven gaat iedereen die poogt er aan deel te nemen vroeger of later dood.

Populaire term is helikoptervieww ;)

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:38
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:48:
Ja, dubbelpost, maar even een vraag die totaal niet gerelateerd is aan de discussie hierboven:
Ik ben begonnen met de Q16. Was geen goede ervaring. Uiteindelijk de Zenith van Innokin. Met de 0,5 ohm coils echt heel nice. Ik vape DL inmiddels.

Maarrrrr... wat zou nu voor mij een mooi DL sub ohm setje zijn? Ik neig nog steeds naar de Ehpro 110 Pro (75W) en ben niet bang om zelf coils te bouwen. Maar fabric lijkt me ook erg prima. Iemand tips?
Ik heb 2 weken geleden de Armor Rabbit kit gekocht, ook van Ehpro. Zeer fijn apparaat, en de dead rabbit is een topper.
https://www.lepetitvapote...96-armor-rabbit-kit-.html

System | Racing is in my Blood

• barrymossel
Barfman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:06:
[...]

Ik heb 2 weken geleden de Armor Rabbit kit gekocht, ook van Ehpro. Zeer fijn apparaat, en de dead rabbit is een topper.
Lelijke mod. Als ze hier alleen de clearomizer van hebben zou het wel interessant kunnen zijn.

Moet ook nog even ontdekken wat ik wil. Zelf bouwen is ok, maar drippen lijkt me niks denk ik. Fabric lijkt me ideaal, maar met sub toch weer duur...

• PalingDrone
  • Niet online
Barfman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:06:
[...]

Grappig ding maar ben je niet bang voor wegrollen en op de grond crashen?
Dat gebeurde bij mij in het begin met die pen achtige vapes nogal regelmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd1 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:21:
Dan nog lijkt het me handig dat dat onderzocht wordt. Zoals gezegd komt veel uit het buitenland waarbij de kwaliteit / inhoud niet bekend is.
In Europa zijn buiten de PG/VG, smaakstof en nicotine andere toevoegingen verboden. CBD liquid is verboden. THC liquid is verboden. Vitamine liquid is verboden. Koop je liquid bij een reputabele webwinkel zoals rookwinkel.nl of zwoofs.nl* dan is er niets aan de hand. Het RIVM neemt regelmatig monsters die worden gecontroleerd. Daarnaast moet alle liquid in Europa worden geregistreerd. Hierbij moeten alle ingredienten worden opgegeven. Een vage koekjes smaak uit China kan daardoor niet zomaar geregistreerd worden. Hierdoor zijn bij Europese liquids nagenoeg alle ingredienten van Europese bodem.

Voor smaakstoffen uit de VS of Maleisië (die laatste hebben ze goede snoep smaken) is het moeilijker om de exacte bron te achterhalen. Veel liquids uit de VS worden met Chinese smakenstoffen gemaakt. Maar dat is niet per defenitie slecht. Zolang je bij bekende merken blijft zie ik geen gevaar.
PalingDrone schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:23:
Toch is iets als een Juul gewoon verboden hier, dat had volgens mij vooral te maken met het de nogal kolossale hoeveelheid nicotine die er in zit (wat in de VS blijkbaar mag, maar hier dus niet)
Imho ongezonde hoeveelheden, wat niks met verslaving oid te maken heeft, meer zoiets als het verschil tussen een glaasje sterke drank of de hele fles.
De Juul is hier verboden omdat er iets van 40 of 50mg nicotine per mililiter in zit. De Juul komt hier straks ook gewoon op de markt in een 20mg/ml variant zodra ze er klaar voor zijn en aan de verpakkingseisen voldoen.

*) De lijst winkels in de OP is achterhaald. Sommige zijn gesloten. Maar de lijst bestaat in z'n geheel uit winkels die reputabele spullen verkopen/verkochten.

Disclaimer: ik werk in de branch. In dit topic wordt met regelmaat gesproken over knutsel of import apparaten waar ik (omwille van de veiligheid) niet achter sta. Ik wil me daar niet mee bemoeien want in Nederland moet iedereen lekker doen wat hij of zij wil. Vandaar dat ik hier ook niet veel post. Wel wil af en toe een boekje open doen over de achtergrond.

• PalingDrone
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:16:
[...]

De Juul is hier verboden omdat er iets van 40 of 50mg nicotine per mililiter in zit. De Juul komt hier straks ook gewoon op de markt in een 20mg/ml variant zodra ze er klaar voor zijn en aan de verpakkingseisen voldoen.

*) De lijst winkels in de OP is achterhaald. Sommige zijn gesloten. Maar de lijst bestaat in z'n geheel uit winkels die reputabele spullen verkopen/verkochten.

Disclaimer: ik werk in de branch. In dit topic wordt met regelmaat gesproken over knutsel of import apparaten waar ik (omwille van de veiligheid) niet achter sta. Ik wil me daar niet mee bemoeien want in Nederland moet iedereen lekker doen wat hij of zij wil. Vandaar dat ik hier ook niet veel post. Wel wil af en toe een boekje open doen over de achtergrond.
Ik vrees dat het voor JUUL in Europa nog lastig gaat worden, zo niet onmogelijk om hier een significante voet aan de grond te krijgen omdat adverteren voor dampwaar in Europa verboden is itt tot de VS.
Agressieve marketing met een gigantisch budget heeft JUUL in de VS zeker geen windeieren gelegd.
Voorbeeldje

• Verwijderd1
  • Niet online

Voor smaakstoffen uit de VS of Maleisië (die laatste hebben ze goede snoep smaken) is het moeilijker om de exacte bron te achterhalen. Veel liquids uit de VS worden met Chinese smakenstoffen gemaakt. Maar dat is niet per defenitie slecht. Zolang je bij bekende merken blijft zie ik geen gevaar.
Niet per definitie slecht, maar ook niet per definitie goed.

Politico heeft ook een interessant artikel over het verschil tussen de VS en de EU. Uiteindelijk lijken er hier nog geen signalen te zijn van de situatie in de VS, maar er is ook minder centraal overzicht. Wel lijkt de conclusie nog even uit te blijven:
The European Commission said it has asked a panel of outside scientific advisers to issue an opinion about the health risks of e-cigarettes to feed into a report due in May 2021 — making that the earliest date at which data is likely to be available.

https://www.politico.eu/a...s-anti-smoking-campaigns/
:+

Overigens kan het in Amerika ook verboden worden, Trump buigt zich er ook over:
President Trump heeft aangekondigd dat hij de e-sigaret met smaakjes gaat verbieden. Dat verbod gaat waarschijnlijk over een paar weken in, dan kun je alleen nog e-sigaretten met nicotinesmaak krijgen.

• barrymossel
GVD wil je net die SS Ehpro 101 Pro kopen, is ie nergens te koop. Wat dan?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
Ook in Nederland komen nu meldingen (nav een enquête) van ziekten die mogelijk met de e sigaret te maken hebben.

https://nos.nl/nieuwsuur/...chten-bij-longartsen.html

Ik heb het nieuws uit de USA hierover niet gevolgd, maar als de problemen daar net zo snel de kop opstaken als bij het voorbeeld in dit nieuwsartikel, dan snap ik dat ze de e sigaret harder aan willen pakken dan de gewone sigaret. Tegelijkertijd is het in dat geval ook wel duidelijk dat het te maken heeft met een recente verandering in de samenstelling van die vloeistof voor in zo'n e sigaret. Of wellicht een wisselwerking met een medicijn. Goed dat er verder onderzoek volgt.

Ik gebruik het zelf niet, rook ook niet, maar ik was vanaf het begin sceptisch over de e sigaret (hoewel dat vooral door onbekendheid komt, en nog steeds), dus wordt makkelijk getriggert door dit soort nieuws.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 14-09-2019 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
barrymossel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:13:
[...]

Lelijke mod. Als ze hier alleen de clearomizer van hebben zou het wel interessant kunnen zijn.

Moet ook nog even ontdekken wat ik wil. Zelf bouwen is ok, maar drippen lijkt me niks denk ik. Fabric lijkt me ideaal, maar met sub toch weer duur...
Is ook los van elkaar te bestellen in diverse kleuren.
Hier de clearomizer

Hier trouwens de SS Ehpro 101 Pro beschikbaar http://www.vapexperience.nl/ehpro-101-pro-75w-tc-mod.html

[ Voor 8% gewijzigd door Barfman op 14-09-2019 08:42 ]

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
[...]

Disclaimer: ik werk in de branch. In dit topic wordt met regelmaat gesproken over knutsel of import apparaten waar ik (omwille van de veiligheid) niet achter sta.
  • vaporesso armour pro: NL prijs €65-75 - china €22
  • je kan wel 3 x 10ml e-liquid kopen maar een 1 fles van 30ml .. china: 30/50ml is gewoon tekoop en goedkoper.
Dus NL winkels :w

• Mx. Alba
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Voor wat betreft de nicotinedosis... Ik damp al een jaar of zes als ik het me goed herinner. Na de opstartfase waarin ik extra nicotine in mijn liquids had zitten, stabiliseerde ik op zo'n 5ml 12mg/ml per dag. Toen ik ging subohmen ging het naar 10ml 6mg/ml per dag, dus nog steeds netto even veel nicotine per dag. En dat is dus al jarenlang stabiel...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• barrymossel
Barfman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 08:34:
[...]

Is ook los van elkaar te bestellen in diverse kleuren.
Hier de clearomizer

Hier trouwens de SS Ehpro 101 Pro beschikbaar http://www.vapexperience.nl/ehpro-101-pro-75w-tc-mod.html
Ik wil per se de stainless steel, maar nee hoor. Fucking irritant...

• Barfman
Dan zal je hem via het buitenland moeten bestellen, zie er nog genoeg staan als je via Google zoekt.

• barrymossel
Barfman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:20:
Dan zal je hem via het buitenland moeten bestellen, zie er nog genoeg staan als je via Google zoekt.
Ja serieus, ik dus niet. Overal in China of waar dan ook is precies de stainless steel uitverkocht. Als je een linkje hebt, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
Hier hebben ze hem, je betaald wel wat meer helaas.
https://geartop.co.uk/pro...od?variant=12499657293936

Prijs valt trouwens wel mee, weet alleen niet wat de kosten voor shipping zijn.

Frankrijk ook een shop die hem heeft: Frankrijk: https://www.aromes-et-liq...hpro.html#/couleurs-acier

[ Voor 51% gewijzigd door Barfman op 14-09-2019 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:39:
Ook in Nederland komen nu meldingen (nav een enquête) van ziekten die mogelijk met de e sigaret te maken hebben.

Ik heb het nieuws uit de USA hierover niet gevolgd, maar als de problemen daar net zo snel de kop opstaken als bij het voorbeeld in dit nieuwsartikel, dan snap ik dat ze de e sigaret harder aan willen pakken dan de gewone sigaret. Tegelijkertijd is het in dat geval ook wel duidelijk dat het te maken heeft met een recente verandering in de samenstelling van die vloeistof voor in zo'n e sigaret. Of wellicht een wisselwerking met een medicijn. Goed dat er verder onderzoek volgt.

Ik gebruik het zelf niet, rook ook niet, maar ik was vanaf het begin sceptisch over de e sigaret (hoewel dat vooral door onbekendheid komt, en nog steeds), dus wordt makkelijk getriggert door dit soort nieuws.
NOS!!! Je weet dat ze niet echt onderzoeksjournalistiek bedrijven, maar ze vergeten weer helemaal weg te laten dat het merendeel van de gevallen in de US te maken heeft met het dampen van THC extract/olie. Dat kunnen ze op precies dezelfde pagina van CDC vinden als waar ze de rest van hun stukje op gebaseerd lijken te hebben.

"Most patients have reported a history of using e-cigarette products containing THC. Many patients have reported using THC and nicotine. Some have reported the use of e-cigarette products containing only nicotine."

De CDC durft inderdaad verder weinig uitspraken te doen, maar het is natuurlijk wel erg typisch dat van alle vapers, het voornamelijk mensen zijn die THC cartridges gebruiken die ziek zijn geworden.
En ik durf er best wel een wedje op te leggen dat er tussen de niet THC-cases voornamelijk mensen zijn die ontkennen THC cartridges te hebben gebruikt, terwijl ze dit toch hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door sugarlevi01 op 14-09-2019 12:45 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
@sugarlevi01 Aangezien de andere nieuwssites naar nieuwsuur (NOS) verwezen als bron, heb ik die link maar gebruikt.

Overigens staat in het artikel:
Het is nog niet duidelijk of de gevallen in Nederland vergelijkbaar zijn met die in de VS, aldus de voorzitter.

De problemen in de VS zijn enkel aanleiding tot het opzetten van een enquete in NL, die enquete heeft dus inmiddels 3 gevallen (in 3 dagen) van klachten na gebruik e-sigaret, opgeleverd. Verder onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak is, en of deze gelijk is aan de VS.

Het lijkt me verder ook onwaarschijnlijk dat de e-sigaret als geheel gevaarlijk is, gezien het korte tijdsbestek waarin er klachten gerapporteerd worden (dat, of de eerdere klachten werden niet direct aan de e-sigaret gerelateerd), maar het is wel goed dat dat nu nader onderzocht wordt. Het blijven tenslotte in vloeistof opgeloste stoffen die je in je longen stopt. Dat geeft altijd risico's, ook in het dagelijkse leven.

• sugarlevi01
  • Niet online
Waar ik over val is dat er in dat artikel schreven staat:
"Directe aanleiding voor het onderzoek in Nederland is het nieuws vanuit de Verenigde Staten. Daar lijden honderden mensen aan een mysterieuze longziekte die vermoedelijk veroorzaakt wordt door het gebruik van e-sigaretten met een smaakje. "

En verderop leggen ze nog even het verschil uit: "Bij het roken van een e-sigaret, ook wel vapen, wordt een vloeistof verdampt en geïnhaleerd. In de vloeistof kan van alles zitten: een smaakje, nicotine of THC en een oplosmiddel."

En daar stoor ik mij dan dus aan in dit artikel. Als ze zelf nog even het andere artikel van de NOS van donderdag hadden gelezen, dan waren ze al wat verder geweest. Want daarin wordt wel weer aangegeven dat het gaat om THC waaraan vaak vitamine E olie wordt toegevoegd.

Jammer alleen dat dames als Wanda Kanter en Pauline Dekker daarin weer een podium krijgen om zwaar te chargeren.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:06
@LA-384 Die 3 slachtoffers in NL kunnen net zo goed komen door wat anders. En in NL kunnen ook mensen gerotzooid hebben met olie of kruiden in hun damper.

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:13
De tabakslobby is groot he propaganda onzin het gaat enkel om de misgelopen knaken.Daarbij heeft tabaksgigant Philip Morris een groot deel van juul in handen.....
Ik zie toch enkele verbanden hoor afijn vape on and stay strong.

Carpe scrotum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:39:

Je weet wel dat analoge sigaretten ook gebruikt worden om cocaïne, heroïne en zelfs cannabis te roken?
Is er om die reden ooit een analoge sigaret verboden?
Buiten dat tabak aantoonbaar dodelijk is is roken gewoon legaal, peuken overal 24 uur per dag verkrijgbaar en geen hond die er wat van zegt wanneer ik 30 sloffen sigaretten haal bij een tankstation en ze vervolgens achter elkaar wegpaf.
Accijns maakt een hele hoop goed blijkbaar, en nu gaat men opeens vol inzetten op stemmingmakerij om vapen als levensgevaarlijk aan te merken.
Eerst was het een ontploffende batterij van een mod aan de andere kant van de wereld wat vapen gevaarlijk maakte, nu dit soort sensationele berichten uit de VS waar tabakslobbyclubs eindelijk de juiste toon gevonden hebben om hun grootste concurrent in een kwaad daglicht te zetten.
Jammergenoeg werkt dit soort truukjes wel gewoon om een mening door te drammen, via dezelfde truuk is er destijds succesvol een paddoverbod gekomen.
Na gisteren een tenenkrommend filmpje op de NOS site gekeken te hebben over vapen en sishapennen wat stijf stond van de onwaarheden, aannames en complete leugens heeft dit op sensatiebeluste clubje nieuwsverspreiders voor mij iig definitief afgedaan als (betrouwbare) nieuwsbron.
Benieuwd wat er verder nog op de agenda van de NOS staat en welke lobby club hun YouTube vloggeraspiraties nog meer financiert.
Natuurlijk is een ademteug op een alpenweide gezonder dan damp inademen via zo'n vape apparaat maar besef wel dat vapen aantoonbaar 90% minder schadelijk is dan analoog roken en vele voormalig verstokte rokers nu eindelijk van de tabak verlost zijn.
Dat lukte menigeen niet met nicotinepleisters, nicotinekauwgum of andere manieren.
Als ervaringsdeskundige kan ik alleen maar zeggen dat ik erg blij ben een manier gevonden te hebben om van het roken af te komen en die verslaving te stoppen, laat mij lekker in mijn eigen tempo dat vapen afbouwen wanneer ik dat wil.
Ik kan rustig een dag zonder dampen, totaal geen probleem maar in de jaren die ik rookte kon ik werkelijk geen halfuur de deur uit zonder aansteker en sigaretten op zak.
Wat die relberichten in de media betreft: incidenten zijn nieuws, tienduizenden tabaksdoden per jaar inmiddels niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:28:
@LA-384 Die 3 slachtoffers in NL kunnen net zo goed komen door wat anders. En in NL kunnen ook mensen gerotzooid hebben met olie of kruiden in hun damper.
Dat maakt het toch niet minder serieus? Voor voedsel worden allerlei toevoegingen getest en gekeurd in de vorm van E-nummers. Als elektronisch roken in de meeste gevallen gezonder is dan gewoon roken (zoals bijvoorbeeld door de Britten geclaimd wordt) dan is het toch een goed idee om te onderzoeken welke stoffen wel en niet schadelijk zijn, die informatie publiek te maken en de gezonde alternatieven te promoten?

Voor de rokers goed omdat ze dan een gezonder alternatief hebben, voor de rest van de samenleving goed omdat er minder overlast is door rokers (minder / geen rook?) en de gezondheidseffecten en kosten daardoor omlaag gaan.

Maar zonder reguleren en met allerlei toevoegingen uit vage bronnen kun je als overheid niet echt adverteren dat het een gezond alternatief is, als dan achteraf blijkt dat bepaalde stofjes heel slecht zijn en mensen daardoor ziek worden (als is het maar een kleine groep) dan heb je een probleem. Met onderzoek en goede informatieverschaffing kan het een win-win zijn voor iedereen behalve de tabaklobby.

• dennis_rsb
@Verwijderd1 Er is genoeg te vinden dat het bij die slachtoffers in de USA gaat om gerotzooid spul. Verdikkingsmiddelen, verdunningsmiddelen, Vitamine E acetaat, THC, Olie. Om maar even de kernwoorden te noemen. Het deel waarvan onbekend is waar het aan ligt kan zijn dat ze het niet kunnen toegeven omdat het in bepaalde staten daar erg gevoelig ligt waardoor je problemen kan krijgen met je werk, geld, ouders etc. Of ze hebben een groep ex rokers erbij gehaald die nu dampen maar COPD o.i.d. hebben gekregen door het roken. Wie zal het zeggen.

Betreft NL, ja het is goed dat ze het onderzoeken, maar ik geloof er niks van dat die drie slachtoffers toevallig net nu gevallen zijn net nu met dat america debacle. Er wordt al 15 jaar gedampt, en al zoveel onderzoeken geweest. Er is geen onderzoek geweest wat echt met ernstige feiten op tafel kwam zover ik mij herinner.

Als je die longarts gisteren bij nieuwsuur hoorde praten kan ik het al niet serieus meer nemen. Die lulde maar een einde in de rondte, vol met aannames, zonder feiten.

De vloeistof in NL wordt wel gecontroleerd hoor. Kijk ik durf niet te zeggen of ze letterlijk alles controleren, maar steekproeven zullen er sowieso zijn. Daarnaast zou ik wel aanraden om bij een bekende shop te blijven zoals Zwoofs of Rookwinkel. Sinds ik niet meer zelf meng koop ik bij rookwinkel vooral pinky vape. Kost maar 2.50 en komt toch van een bekende shop.

Edit: niemand heeft trouwens gezegd dat er 0% risico is. Maar er in 15 jaar nog nooit wat bekend geworden en nu plots in nl 3 slachtoffers net gelijk met het america debacle. Nee ik geloof hier niet in, in dat nlse deel. En als het al is zal er geknoeid zijn met olie of andere zooi.

[ Voor 9% gewijzigd door dennis_rsb op 14-09-2019 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:50:
@Verwijderd1 Er is genoeg te vinden dat het bij die slachtoffers in de USA gaat om gerotzooid spul. Verdikkingsmiddelen, verdunningsmiddelen, Vitamine E acetaat, THC, Olie. Om maar even de kernwoorden te noemen. Het deel waarvan onbekend is waar het aan ligt kan zijn dat ze het niet kunnen toegeven omdat het in bepaalde staten daar erg gevoelig ligt waardoor je problemen kan krijgen met je werk, geld, ouders etc. Of ze hebben een groep ex rokers erbij gehaald die nu dampen maar COPD o.i.d. hebben gekregen door het roken. Wie zal het zeggen.

Betreft NL, ja het is goed dat ze het onderzoeken, maar ik geloof er niks van dat die drie slachtoffers toevallig net nu gevallen zijn net nu met dat america debacle. Er wordt al 15 jaar gedampt, en al zoveel onderzoeken geweest. Er is geen onderzoek geweest wat echt met ernstige feiten op tafel kwam zover ik mij herinner.

Als je die longarts gisteren bij nieuwsuur hoorde praten kan ik het al niet serieus meer nemen. Die lulde maar een einde in de rondte, vol met aannames, zonder feiten.

De vloeistof in NL wordt wel gecontroleerd hoor. Kijk ik durf niet te zeggen of ze letterlijk alles controleren, maar steekproeven zullen er sowieso zijn. Daarnaast zou ik wel aanraden om bij een bekende shop te blijven zoals Zwoofs of Rookwinkel. Sinds ik niet meer zelf meng koop ik bij rookwinkel vooral pinky vape. Kost maar 2.50 en komt toch van een bekende shop.

Edit: niemand heeft trouwens gezegd dat er 0% risico is. Maar er in 15 jaar nog nooit wat bekend geworden en nu plots in nl 3 slachtoffers net gelijk met het america debacle. Nee ik geloof hier niet in, in dat nlse deel. En als het al is zal er geknoeid zijn met olie of andere zooi.
Mijn punt is meer dat er ook bij gevestigde shops iets mis kan gaan. Dat is wat dat betreft niet anders dan de voedselindustrie waar ook schandalen zijn met bijvoorbeeld paardenvlees als rundvlees. Als het serieuzer opgepakt wordt dan kunnen gezondere alternatieven (bepaald aan de hand van onderzoek) aangemoedigd worden ten opzichte van roken en import van het slechtere spul wat jij noemt.

Het voordeel van onderzoek is dat je dan ook die longartsen achter je schaart en het allemaal wat objectiever wordt. Wellicht zijn die onderzoeken er al, maar is het nog niet mainstream genoeg, daarvoor volg ik het eerlijk gezegd niet goed genoeg voor. Met een (goed) onderzoek kan je in ieder geval de discussie aangaan, als iemand dan maar "in de rondte lult" haal je ze zo onderuit.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:01
Verwijderd1 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:12:
[...]

Mijn punt is meer dat er ook bij gevestigde shops iets mis kan gaan. Dat is wat dat betreft niet anders dan de voedselindustrie waar ook schandalen zijn met bijvoorbeeld paardenvlees als rundvlees. Als het serieuzer opgepakt wordt dan kunnen gezondere alternatieven (bepaald aan de hand van onderzoek) aangemoedigd worden ten opzichte van roken en import van het slechtere spul wat jij noemt.

Het voordeel van onderzoek is dat je dan ook die longartsen achter je schaart en het allemaal wat objectiever wordt. Wellicht zijn die onderzoeken er al, maar is het nog niet mainstream genoeg, daarvoor volg ik het eerlijk gezegd niet goed genoeg voor. Met een (goed) onderzoek kan je in ieder geval de discussie aangaan, als iemand dan maar "in de rondte lult" haal je ze zo onderuit.
Maarre de basisvloeistoffen PG en VG worden al in tig applicaties gebruikt. De smaakstoffen zijn voor de voedselindustrie goedgekeurde stoffen. Er is dus al vrij veel bekend. Zelfs in zoverre dat wat was het, diacityl (stof voor popcorn lung) door de meeste fabrikanten al niet meer gebruikt wordt.

Om dan 'alarm' te slaan omdat er in America ineens zieken zijn. En dat te onderbouwen met 3 misschien zieke mensen voortkomend uit een enquête gaat wat ver.
1) omdat er een verband is met een olie-achtige substantie vit E uit THC liquids van de zwarte markt. Waarbij t allang vastgesteld/bekend is dat olie(-achtige) stoffen inhaleren geen goed idee is.
2) omdat je uit willekeurige enquête false positives krijgt. Het geheugen van mensen is super slecht. En als er dan al iets zorgwekkends is, is een andere oorzaak niet uitgesloten. Ik bedoel stuur een enquête over 5G schade in de rondte en je krijgt ongetwijfeld mensen die claimen er ziek van te zijn geworden. Betekent geenszins dat je ook oorzaak gevolg te pakken hebt.

Dus sure, ik ben voorstander van dat veiligheid van e-liquids continu wordt gemonitord en verbeterd. Maar dit, dit is echt een storm in een glas water.

• PalingDrone
  • Niet online
analogworm schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:41:
[...]

Dus sure, ik ben voorstander van dat veiligheid van e-liquids continu wordt gemonitord en verbeterd. Maar dit, dit is echt een storm in een glas water.
Wel een storm die de publieke opinie beïnvloedt want de NOS is "het nieuws", "het journaal op tv" en voor een groot deel van de bevolking die deze nieuwsbron iedere avond om 20 uur trouw bekijkt de waarheid, juist omdat ze niet in deze materie zitten nemen ze dit klakkeloos over als zijnde feiten.

• Verwijderd1
  • Niet online
analogworm schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:41:
[...]

Maarre de basisvloeistoffen PG en VG worden al in tig applicaties gebruikt. De smaakstoffen zijn voor de voedselindustrie goedgekeurde stoffen. Er is dus al vrij veel bekend. Zelfs in zoverre dat wat was het, diacityl (stof voor popcorn lung) door de meeste fabrikanten al niet meer gebruikt wordt.
En dat (smaakstoffen die goedgekeurd zijn voor voedsel) is volgens mij iets om opnieuw te onderzoeken als je het inademt. Olijfolie doet het prima in je maag, maar misschien niet in je longen. Als je het dan als overheid en samenleving serieus neemt is het imho niet gek om op termijn een fatsoenlijk systeem op te zetten zoals dat ook voor voedsel bestaat. Je informeert daarmee de gebruiker en je ziet er voldoende op toe dat er niet zomaar iets toegevoegd kan worden.

Ik ben er zelf niet goed van op de hoogte, maar als ik lees dat er zomaar spul uit China komt dan baart dat toch zorgen. Voor voedsel zou dat in ieder geval niet zonder meer kunnen (zie quote), en longen lijken mij iets waar je voorzichtiger mee omgaat dan met je maag. Quote van de NVWA:
De import van levensmiddelen moet aan regels voldoen. Daarmee voorkomen we dat onveilige levensmiddelen de Europese Unie en Nederland in komen. De NVWA controleert bij de punten van binnenkomst (havens, vliegvelden), in samenwerking met de Douane.

https://www.nvwa.nl/onder...n-en-consumentenproducten
Om dan 'alarm' te slaan omdat er in America ineens zieken zijn. En dat te onderbouwen met 3 misschien zieke mensen voortkomend uit een enquête gaat wat ver.
1) omdat er een verband is met een olie-achtige substantie vit E uit THC liquids van de zwarte markt. Waarbij t allang vastgesteld/bekend is dat olie(-achtige) stoffen inhaleren geen goed idee is.
2) omdat je uit willekeurige enquête false positives krijgt. Het geheugen van mensen is super slecht. En als er dan al iets zorgwekkends is, is een andere oorzaak niet uitgesloten. Ik bedoel stuur een enquête over 5G schade in de rondte en je krijgt ongetwijfeld mensen die claimen er ziek van te zijn geworden. Betekent geenszins dat je ook oorzaak gevolg te pakken hebt.
Volgens mij gaat het hier om een enquête onder artsen. Ik neem aan dat er dan gevraagd wordt of zij relevante gevallen voorbij hebben zien komen en zo ja die te rapporteren omdat er geen centrale autoriteit is die deze gevallen bijhoudt (waar het CDC in de VS dat kennelijk wel doet). Als een arts dan een geval rapporteert neem ik aan dat ze de inhoudelijke details van dat geval geanonimiseerd delen, dat is dus wel een andere orde dan een Facebookenquête over 5G.
Dit is een incident, een aanleiding om het er op het nieuws over te hebben. Het is niet iets om een hele industrie om aan banden te leggen, net zo min als het paardenvleesschandaal aanleiding was om vlees te verbieden of een vliegtuigcrash aanleiding is om al het vliegverkeer plat te leggen. Wel is het een manier om een mogelijk probleem (en dat weet je niet zonder onderzoek, want lange termijn effecten en mogelijk complexe samenloop van omstandigheden) op de kaart te zetten en bewustzijn te creëren.

Nu wordt hier van alles geroepen over bepaalde stoffen, mogelijk vanuit grijze import. De vraag is dan hoe die middelen bij de eindgebruiker terecht zijn gekomen. Het lijkt me niet dat ze expres zichzelf kapot hebben willen maken dus ofwel zijn er stoffen toegevoegd zonder dat zij het wisten ofwel zijn er stoffen in omloop die zij bewust gekocht hebben zonder de gevaren ervan te weten (of die onderschat hebben).

Daarvoor is dus een incidentonderzoek nodig en dat komt in het nieuws en dan komen experts aan het woord. Dat is ook zo als er een treinongeluk is geweest (zie hier de lijst van de OVV, meer dan 800 incidenten die onderzocht worden of zijn) en er zullen vast mensen zijn die de mogelijkheid aannemen om te roepen dat treinen afgeschaft moeten worden maar dat soort overdreven reacties kun je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen. Die overdreven reacties doen uiteindelijk weinig af aan het onderzoek zelf en de uitkomst daarvan geeft een mogelijkheid tot inhoudelijke discussie.

• dennis_rsb
@Verwijderd1 Opzich is er al veel bekend over de stoffen. Maar ook betreft de smaakstoffen zal een fabrikant nooit in detail zeggen wat er exact inzit, dan geven ze het recept weg en gaan mensen het namaken.

Die longarts gisteren is misschien wel omgekocht door de farmaceutische industrie, tabaksindustrie of de overheid, of, wat aannemelijker is, hij heeft zich te weinig verdiept in goed uitgevoerde onderzoeken over het dampen.

Vergeet niet welke belangen er van hogerhand zijn. Als veel meer mensen dampen dan roken liggen er minder mensen in ziekenhuizen, zijn ziek, kopen geen nicotinepleisters etc en loopt men 2,5 miljard aan accijzen per jaar mis. En uiteraard verkoopt de tabaksindustrie dan minder tabak.

[ Voor 21% gewijzigd door dennis_rsb op 14-09-2019 17:44 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

dennis_rsb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:33:
En uiteraard verkoopt de tabaksindustrie dan minder tabak.
Het verbaast mij dan ook nogal dat de tabaksindustrie niet zelf komt met e-liquids.. Ik denk dat er genoeg val te verdienen als je "echte" Lucky Strikes smaak of "echte" Drum smaak kan krijgen om er even twee op te noemen. 8)7

Ja ze hebben een poging gedaan met die tabak verdampers (geen idee hoe het moge heten) maar dat was nogal mosterd na de maaltijd. Ze hebben nu nog de kans om in te springen met smaken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dennis_rsb
@D4NG3R volgens mij bedoel je de juul? Volgens mij is de echte smaak van tabak niet te behalen. Verschil tussen verbranding en verdampen is te groot. En mijn ervaring is dat veel al snel van tabakssmaken afstappen en naar fruit of bakkerijachtigs smaken gaan. Zelf heb ik nooit tabaksliquids gedampt. Begonnen met menthol volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:33:
@D4NG3R volgens mij bedoel je de juul? Volgens mij is de echte smaak van tabak niet te behalen. Verschil tussen verbranding en verdampen is te groot. En mijn ervaring is dat veel al snel van tabakssmaken afstappen en naar fruit of bakkerijachtigs smaken gaan. Zelf heb ik nooit tabaksliquids gedampt. Begonnen met menthol volgens mij.
Ik denk dat @D4NG3R meer aan een IQOS(van Marlboro/Philip Morris) denkt, hier in een vergelijking met vapen.
Volgens mij is dit niet echt een succes geworden in Nederland.

JUUL is ook gewoon vapen maar dan met nicotine salts en in een sterkte die hier niet toegestaan is, ik dacht dat er wel een flinke investering van de tabaksindustrie in JUUL zit maar pin mij daar niet op vast.

Tabaksrook is droog, vapen een (vochtige)damp en al zou je de geur precies na kunnen maken met een liquid dan heeft dat sowieso een ander effect op de slijmvliezen in mond en neus dan het verbranden van tabak waardoor de smaak in de mond nooit hetzelfde gaat zijn. De meeste beginnende dampers/ex-rokers zitten niet te wachten op die schrale zurige verbrande tabaksgeur maar willen juist de sensatie en het totaalgevoel wat ze bij een sigaret verwachten.
Wanneer je dat loslaat komen de meesten er vrij snel achter dat de geur van appeltaart aangenamer in de mond/neus is dan die van je kleding/haren na een avondje in een rookkroeg.

Tabak roken ben je gewend als roker maar dat is allemaal aangeleerd, niemand vind zijn eerste peuk lekker, meestal gaat dat gepaard met een flinke hoestbui en pas na een tijdje wen je aan die gore smaak en denk je dat het lekker is.
De aromatische geur van tabak vind ik nog steeds lekker (zoals in een tabakszaak of een vers opengemaakt pakje) maar wanneer je dat spul gaat verbranden wordt dat een totaal ander verhaal.
Het is ook vrij tegennatuurlijk om bij een bosbrand diep inhalerend over je longen te gaan genieten van de lekkere openhaardgeur ;)

Bij appeltaart, fruit of snoepjes heb je zo'n gewenningsproces niet nodig, hoe zou dat nou komen?

[ Voor 22% gewijzigd door PalingDrone op 15-09-2019 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
Ik heb de NOS een bericht gestuurd dat ik hun verslaggeving over de incidenten met de e-peuk ondermaats vind op journalistiek vlak. Met onderbouwing. Derde keer in mijn 47 jaar dat ik over journalistiek klaag...

Dat uit de enquête onder longartsen in Nederland ook wat zaken naar boven komen maakt me wel wat zenuwachtig. Die ga ik volgen.

Le Petit Vapoteur (grote Franse vapeshop, omzet 15m) stuurt een mailing dat het CDC (Amerikaans centrum voor ziekten) geclaimd zou hebben dat het enkel om olie en THC houdende producten zou gaan. Met als onderbouwing een artikel waarin hetzelfde staat. Zonder link naar CDC. Slechte journalistiek van die krant en mooi hoe commercie (ook buiten Big Tabaco) werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Iemand die ik blij kan maken met (gratis) een half flesje BlackNote Quartet? Ik vind hem niet zo goed als de Sonata en ga die laatste dan ook weer dampen. Kan hem wel weglazeren, maar misschien dat iemand hem wel wil. :)

Oh intussen meer dan een maand sigaretvrij trouwens! :) 2e poging is wel geslaagd. :P Balen van die berichten nu, maar ik was toch van plan om hopelijk tegen ‘t einde van het jaar helemaal gestopt te zijn. Ga over 2 a 3 weken naar 6mg.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 15-09-2019 04:51 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Zarathustra schreef op zondag 15 september 2019 @ 04:32:
Dat uit de enquête onder longartsen in Nederland ook wat zaken naar boven komen maakt me wel wat zenuwachtig. Die ga ik volgen.
Mij totaal niet. Er wordt al 12 jaar gedampt, vele onderzoeken verricht. Nooit echt wat negatiefs naar boven gekomen. Nu gelijk met dat usa gedoe (wat rotzooi was dus) toevallig 3 slachtoffers in nl.

Je kunt je dan 2 dingen afvragen, als dat al is, die drie slachtoffers is wellicht tijd of toch van nu? Dat eerste kan, in nl zijn ook genoeg mensen die experimenteren of pure pech hebben. Of komt het wel door het dampen? Misschien hebben die slachtoffers ooit gedampt en linken nu elke klacht die ze hebben aan het dampen.

Ik raad aan om aan iedereen hier om deze artikelen in de aanslag te houden. Ik print ze uit, als iemand op mijn werk gaat zeuren laat ik dit zien.

https://acvoda.nl/2019/09...e-mysterieuze-longziekte/

http://www.stoprokenvanda...-gebruikt-volgens-artsen/

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 15-09-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
placebo effect kan veel doen opeens he mensen................

Carpe scrotum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foxtrot81

Carpe scrotum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@dennis_rsb Advocaat van de duivel hoor, maar het kan ook zijn dat nu pas lange termijn effecten naar boven komen drijven. :P Overdreven hysterie of niet, het laat wel zien dat het beter is om zowel niet te roken als te vapen. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Laatst online: 12-12-2022
WhatsappHack schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:58:
@dennis_rsb Advocaat van de duivel hoor, maar het kan ook zijn dat nu pas lange termijn effecten naar boven komen drijven. :P Overdreven hysterie of niet, het laat wel zien dat het beter is om zowel niet te roken als te vapen. ;)
Wel, duh. Nicotine op zichzelf is kankerverwekkend en doet best rare dingen tussen je oren (basically rewires your brain). Of je het eet, snuift, rookt, vapet, drinkt - het is allemaal slecht.

En DAN pas kunnen we gaan kijken naar de manier van inname.
dennis_rsb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:50:
Heeft niets met THC te maken. Wel de manier waarop THC (CBD, ... en andere substanties die enkel oplossen in VETTEN) in zo'n vape liquid terechtkomt.
Het feit dat ze zo nadrukkelijk THC vernoemen is gewoon keihard terug te leiden naar de (anti) reefer madness die nog steeds heerst.

Zelf heb ik mijn eigen manieren om die substanties te kunnen vapen zonder verbranden, waar geen olie of iets dergelijk aan te pas komt. Doe het ook al jaaaaaaaaaaaaren en best flinke hoeveelheden en mijn arts was onder de indruk van de gezondheid van mijn longen, gesteld dat ik 10 jaar heb gekettingrookt voor ik overstapte. Voor mij bewijs genoeg dat het niet de THC/CBD is.

Het is spijtig dat je een diploma geneeskunde/biologie en daarnaast ook nog eens (bio)chemie moet bezitten bij wijze van spreken om het geleuter en gezever uit de nieuwsberichten te kunnen filteren.

Ook sinds het eerste 'geval' in de States, waar zoiets als de TPD niet bestaat en ze vlotjes gewoon diacetyl en andere zooi in hun spul blijven kappen, denk ik al: "dit zijn aandoeningen die we al decennia kennen, maar gewoon in jaren bijna nooit meer zijn voorgekomen (denk popcornlong, denk lipid pneumonia), simpelweg omdat we beter weten.

Ik zie de tabakslobby, net om hun verleden, perfect in staat geld te investeren in een 'vape fabrikant', groot te laten worden en dan op het hoogtepunt dat vapebedrijf industriele zelfmoord laten plegen door mensen ziek te maken, zodat publieke opinie (en zelfs wetgeving) richting de traditionele sigaretten teruggaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Tokkes op 15-09-2019 13:19 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@WhatsappHack Beste is idd niks. Maar nee ik geloof daar niet zo in. Daarnaast staat het op acvoda bv ook duidelijk uitgelegd. Daarnaast zijn er al 2 broers in amerika opgepakt.

@Tokkes Lipid Pneumonia is toch ook door olie achtige dingen? Anyhow, die laatste alinea is niet waar. Tenminste, die ''merken'' waar het nu mis gingen waren vrij onbekende, althans in NL. En volgens mij was er zelfs nog geknoeid met verpakkingen of naderhand bijgevoegde zooi. Maar dat deel durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet dat het niet met de thc an sich te maken heeft. Maar ik gooide het even op een hoop. Hoewel je inderdaad wel goed moet weten wat je doet als je thc wil dampen. Heeft ook geloof ik met de temperatuur te maken. Waar het mis ging zover ik begreep is dat ''slimme'' handelaars daar thc olie verdund hebben met rotzooi om meer winst te maken. Vervolgens hebben ze het verdikt met vitamine E acetaat om het toch dikker te laten lijken. En ja wat er gebeurd als je olie of vet in je longen hebt hoef ik denk ik niet uit te leggen.

maar goed daarom print ik mooi die linkjes van Elja (stoprokenvandaag) en van acvoda uit. Degene die lopen te stangen op mijn werk of waar dan ook of oprecht geïnteresseerd zijn krijgen mooi die papiertjes onder ogen. Staat allemaal helder omschreven :p

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 15-09-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tokkes
dennis_rsb schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:21:

@Tokkes Lipid Pneumonia is toch ook door olie achtige dingen? Anyhow, die laatste alinea is niet waar. Tenminste, die ''merken'' waar het nu mis gingen waren vrij onbekende, althans in NL.
Klopt ja, lipid pneumonia komt door vet dat opstapelt in je longblaasjes. Waar vet is, kan geen zuurstof zitten en over het algemeen is olie te zwaar en viscoos voor je longen om het te kunnen afvoeren. Het lijkt een van de dingen te zijn waar ze momenteel ook zo hysterisch over doen terwijl het best 'normaal' is als je naar de mogelijke oorzaken kijkt.

En how maar - ik zei dat ik de tabaksindustrie "in staat acht" om dat te doen - niet dat ze het effectief doen. En zonder bewijs valt daar weinig voor te zeggen maar het zou niet de eerste 'evil act' van de industrie zijn...

Daarbij gaat zo'n tabaksgigant echt niet zijn eigen naam in vol ornaat verbinden aan zo'n 'schandaal', nee, zoiets gebeurt achter de schermen.

Ook niet vergeten dat er nog steeds een heel grote weerstand is tegen wietgebruik, dus public opinion is heel makkelijk negatief te beinvloeden.

(zoals "wiet triggert psychoses" - ja, als je er genetisch voor bent aangelegd om psychotisch te zijn, kan thc inderdaad de trigger zijn. Maar die trigger kan evengoed wat anders zijn - dat zeggen ze er alleen nooit bij want dat klinkt niet zo spectaculair)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Tokkes Oh absoluut, de tabaksindustrie (maar ook de farmaceutische industrie) acht ik in heel veel staten. Ik geloof alleen niet er in NL dit gebeurd bij de ''bekendere'' merken en shops. Er wordt namelijk echt wel gecontroleerd door een RIVM of NVWA. ik zeg niet alles, maar wel steekproeven.

Ik ga geen namen noemen, maar je komt af en toe wel shops in NL tegen die twijfelachtige spul verkopen (waar op internet op forums enzo ook discussie over is) En vaak gaat dit dan wel om CBD/THC achtig spul.

Ik bestel alleen bij de bekendere shops in NL zoals Zwoofs, Rookwinkel. En toen ik nog zelf mengde kocht ik het DIY spul grotendeels bij SaveVape.

Maar wat jij ook al zegt, in America bestaat de TPD niet, dus ik schat de kans dat als er raar spul verkocht wordt (bijvoorbeeld in samenwerking met Big Tabocco) dat het daar eerder zal gebeuren dan hier omdat er daar geen of minder controle is.

Maar ja je weet het nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Tokkes huh? Nee. Nicotine is niet carcinogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
WhatsappHack schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:36:
@Tokkes huh? Nee. Nicotine is niet carcinogeen.
Rechtstreeks niet, nee. Maar het drogen en 'curen' van de tabaksbladeren zorgt voor de aanmaak van N-nitrosonornicotine, waar zeer sterke aanwijzigen voor zijn dat het carcinogeen is. Ook het verbranden/verhitten zorgt voor deze omzetting, dus je krijgt best wat binnen bij het roken van een sigaret.

Dat N-nitrosonornicotine wordt aangemaakt uit nornicotine, wat op zich weer voorkomt uit nicotine over de leeftijd van de plant.

Daarbij kan het proces nornicotine -> N-nitrosonornicotine ook perfect plaatsvinden in ander 'zure' omgevingen - zoals een maag. Of liquid met citric acid (doet de fruitsmaakjes lekker 'ploppen').

Op zich dus gewoon wegblijven van nicotine is de slimste zet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tokkes op 15-09-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Tokkes heb even geen zin om op te zoeken maar ik heb ooit ergens gelezen dat die nitrosamine bij roken iets van 100 x hoger is dan bij dampen. Edit: toch ff gekeken.

bv hier https://drive.google.com/...8S9kIaFRKVWR4YjZ0WFU/view & https://www.sciencemediac...igarettes-and-dna-damage/

Betreft verslaving zie hieronder.

Ook komen er in tabak meer stoffen vrij die additief (suiker, cacoa bv) zijn of op zijn minst zorgen dat de nicotineverslaving heftiger is (amoniak bv)

Er zijn zelfs artsen die een maand damptte met nicotine en niet verslaafd waren. Nicotine in je damper werkt anders dan icm de andere zooi in tabak. Hangt ook van je verslavingsgevoeligheid af. Het is in elk geval zo dat tabak roken verslavender is dan dampen. Is genoeg over te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door dennis_rsb op 15-09-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
Ach. Waterdamp verergert de ontsteking van mijn longblaasjes al. Soms flink buiten adem na het douchen. Dat sommige stoffen in dampvloeistof sommige cellen van longweefsel in sommige gevallen laten ontsteken (ook bij niet rokers) staat vast. Ook dat ontstekingen in de longen niet altijd behandeld kunnen worden. Reageren niet op medicatie.

Tja...

Ik damp rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Zarathustra schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:24:
Dat sommige stoffen in dampvloeistof sommige cellen van longweefsel in sommige gevallen laten ontsteken (ook bij niet rokers) staat vast.
Heb je een bron? Het enige onderzoek wat ik er van ken is deze https://www.nhs.uk/news/h...ngs-vulnerable-infection/ (en ik hou al 3 jaar redelijk nauwlettend het gezondheidsnieuws op het dampforum in de gaten) en lees ook op andere sites redelijk wat.

Er is verder weinig of geen ophef toen op het dampforum hierover geweest, anders had ik het mij wel herinnert. Wat ook bij dit onderzoek meespeelt, het is niet getest in een menselijk lichaam. Zoals ook in het onderzoek staat kun je met zo'n test niet zien wat het doet in een menselijk lichaam waar ook andere organen samenwerken.

Dat is het lastige met zulke onderzoeken, het wordt vaak getest met muizen of proefopstellingen, niet in een menselijk lichaam. Eigenlijk zou gewoon een aantal mensen jarenlang moeten dampen (die nooit gerookt hebben) en dan kijken wat er gebeurt in het lichaam.

Hoe dan ook het dampen is bewezen minimaal 95% minder schadelijk dan roken, maar 0 risico kun je niet zeggen. Maar dat geldt ook voor heel veel andere dingen in het leven, en vaak zijn dat ook de leuke/lekkere dingen juist. Maar goed enige waar ik terughoudend ben zijn keramische coils, daar is niet echt veel over bekend, en het voelt voor mij niet goed. Dus die pod met keramische coil heb ik maar 2 weken gebruikt maar het bleef knagen aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
@dennis_rsb dat zal wellicht hetzelfde onderzoek zijn. Geen zin om ze op te zoeken. En tuurlijk is er verschil tussen lichaam en petrischaal. Definitief antwoord gaat nooit komen vrees ik. Wetenschap is zover dat een enkel mens die niet kan bevatten en nog weten we amper wat...

Ik heb hier (dacht ik) en op Dampforum.nl een link gepost naar een artikel waar onderbouwd die claim van 95% minder ongezond onderuit wordt gehaald. Niemand reageerde op die link en je moet aardig zoeken om dat artikel te vinden. Ondanks dat het meer wetenschappelijke onderbouwing had dan die 95% claim. Die claim die overal aangehaald wordt.

Ik denk dat we, als mens, maar weinig weten.

Zoals gezegd, ik damp rustig verder. Zal morgen even kijken of ik linkje naar artikel over die 95% claim kan vinden. Ga je interessant vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Zarathustra is goed. Ja kijk t blijft lastig met zulke dingen, zeker omdat er veel variabelen zijn qua smaakstoffen vooral.

Maar goed het is sowieso veel beter dan roken en daar gaat het om. Dat er wellicht een paar procent risico is tja dat zou kunnen maar dat is met alles eigenlijk.

Ik ben benieuwd of je t kan vinden. Persoonlijk geloof ik wel in die 95%, met normale spullen. Maar ik denk ook dat er wel verschil inzit of iemand 5 ml per dag dampt of 80. Zelf damp ik rond de 10 ml per dag meestal. Maar tot 1,5 jaar terug vaak 25 ml ofzo

Ik maak mij er ook niet druk om, ik ben nooit een zware roker geweest. Maar elke keer kwam ik weer in de verleiding bij tegenslag of als iemand een verse peuk aanstak. Wel heb ik het plan om langzaam af te bouwen, want uiteindelijk kost het geld, tijd (schoonmaken, coils, tankjes etc) en idd wie weet toch een klein risico als je net degene bent die pech heeft. Alleen weet ik wel, als ii stop, en ik zou in de toekomst toch drang krijgen dan ga ik sowieso weer dampen ipv roken.

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 15-09-2019 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:35:
@Tokkes Oh absoluut, de tabaksindustrie (maar ook de farmaceutische industrie) acht ik in heel veel staten. Ik geloof alleen niet er in NL dit gebeurd bij de ''bekendere'' merken en shops. Er wordt namelijk echt wel gecontroleerd door een RIVM of NVWA. ik zeg niet alles, maar wel steekproeven.

Ik ga geen namen noemen, maar je komt af en toe wel shops in NL tegen die twijfelachtige spul verkopen (waar op internet op forums enzo ook discussie over is) En vaak gaat dit dan wel om CBD/THC achtig spul.

Ik bestel alleen bij de bekendere shops in NL zoals Zwoofs, Rookwinkel. En toen ik nog zelf mengde kocht ik het DIY spul grotendeels bij SaveVape.

Maar wat jij ook al zegt, in America bestaat de TPD niet, dus ik schat de kans dat als er raar spul verkocht wordt (bijvoorbeeld in samenwerking met Big Tabocco) dat het daar eerder zal gebeuren dan hier omdat er daar geen of minder controle is.

Maar ja je weet het nooit.
Ik loop wekelijks bij de Dampfabriek binnen (lekker dichtbij) en meestal interesseer ik mij alleen in de liquids achter de toonbank maar vond het opvallend toen ik laatst even moest wachten en rondkeek dat er toch een vrij groot gedeelte van die shop aan CBD gewijd is.
Van allerlei verdampers tot olieachtige flesjes.
Nou snap ik best dat CBD olie als zijnde "het nieuwe wondermiddel tegen alles inclusief zweetvoeten" populair is en wat druppeltjes nemen met een pipetje in een vloeistof of als orale toediening voor sommige mensen verlichting van hun klachten geeft. Net als homeopathie, als het voor je werkt is het fantastisch, mijn zege heb je. Zelf geloof ik daar niet in, wel in het placebo effect dus nogmaals als het wat voor je doet, vooral doen.
Waar ik wel een beetje bezorgd om ben is de manier van toedienen.
Niet alles kan je zomaar verdampen om het via je longen binnen te krijgen, juist in het geval van iets olie achtigs als CBD lijkt mij dampen nogal riskant.
Er zijn figuren die hun Ritalin platstampen en snuiven voor een sneller effect maar ik ken er geen die hun paracetamol wegnakken of tabak injecteren.

Waarom CBD vapen is mijn grote vraag, je slikt zetpillen toch ook niet door? En een joint langs de zetpil weg consumeren zie ik ook nog niet gebeuren.
Sterker nog, wanneer je tabak gaat eten ben je vrij snel dood, zo heeft alles zijn preferente manier van toedienen terwijl andere manieren ronduit gevaarlijk zijn.
Is het omdat liquid (PG/VG) wat vettig en olie achtig overkomt en men er daarom maar vanuit gaat dat je er rustig een olie bij kan mikken?
Vragen, vragen....

(Disclaimer: geen idee of ze daadwerkelijk CBD olie verkopen, zal de volgende keer eens wat gerichter rondkijken en wat vragen stellen, parafernalia stond er iig wel)

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 15-09-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PalingDrone in de vs is een voorbeeld hoe zoiets kan aflopen. Ben benieuwd of die shop die je aanhaalt controles krijgt. Als ze controles krijgen neem ik aan dat iets met cbd etc in het oog springt.

Zelf heb ik het geluk dat ik niets geef om thc of cbd. :P een keer cbd met melatoninen gekocht om te slapen. (Als pil he) werd er koortsig van en onrustig. En slapen luktte nog niet :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Het bordje CBD boven een vitrine zegt op zich al genoeg ;)
Vroeger was in bijvoorbeeld smart-shops dat ook wel te krijgen en heb het idee dat CBD nu nog een beetje in het wilde westen/cowboy gebied zit qua regeltjes, de populariteit neemt wel behoorlijk toe de laatste jaren valt mij op.
https://dampfabriek.com/p...os=6&_sid=ef1187393&_ss=r
https://dampfabriek.com/p...os=5&_sid=ef1187393&_ss=r
https://dampfabriek.com/p...os=4&_sid=ef1187393&_ss=r
Blijkbaar is er nogal wat animo om CBD te dampen en bovenstaande artikelen geven daar iig de mogelijkheid toe volgens hun site.
Blijft mijn vraag, waarom?
(Disclaimer: geen idee of ze daadwerkelijk CBD olie verkopen, zal de volgende keer eens wat gerichter rondkijken en wat vragen stellen, parafernalia stond er iig wel)

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 15-09-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@PalingDrone zover ik weet krijgen alle dampwinkels (iig in NL) controles. Ik neem aan steekproeven. En het lijkt me logisch dat hun ook even 2 keer kijken als ze cbd zien staan.

Als het alleen de aroma is van cbd en de rest is reguiliere pg/vg (en evt nic) lijkt het mij geen probleem. Wel moet die smaakstof gekeurd zijn dan.

Persoonlijk meng ik zelf al lang niets meer (gedoe was ik beu) maar ik had meestal red astaire en heisenberg. Nu koop ik goedkope liquids van pinky vape (soms aramax of fifty shades of vape) bij rookwinkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Zarathustra ik was toch benieuwd hhaaha heb je link gevonden in een post hier

https://www.thelancet.com...-6736(15)00042-2/fulltext

Ik lees niet echt concrete feiten wat er eventueel niet klopt. Aangezien dit onderzoek uit 2015 is, en het meest bekende is op dampgebied, weet ik eigenlijk wel zeker dat het door veel mensen tegen het licht is gehouden ook door critici. En heb verder eigenlijk nooit iets gelezen qua twijfel aan dit PHE rapport.

Persoonlijk blijf ik weg van keramische coils (voelt niet goed) en ik hoop maar dat de liquids in NL goed gecontroleerd worden, en dat de fabriek waar het gemaakt wordt alles goed doet. Je zou denken dat ze zich geen fouten willen en kunnen permitteren.

Smaakstoffen worden volgens mij ook gechecked, maarja inhalatie van smaakstoffen is anders dan in voedsel. Anderzijds mensen die in een bakkerij werken ademen hele dagen geuren in. Maar goed ik ben iemand die liever niet andere dingen erbij haalt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
PalingDrone schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:02:
[...]

Is het omdat liquid (PG/VG) wat vettig en olie achtig overkomt en men er daarom maar vanuit gaat dat je er rustig een olie bij kan mikken?
Vragen, vragen....
Het extract dat ze uit cannabis maken lijkt op olie, goudkleurigeviscose vloeistof. Te dik om te vapen, daarom wordt het verdund met andere middelen. Maar des te hoger de kwaliteit en percentage THC, des te dikker het spul.

Dus wat doen die grapjassen die veel geld willen verdienen, die verdunnen het eerst heel ver. Vervolgens kunnen ze het niet meer als hoge kwaliteit verkopen, en verdikken ze het weer, met vitamine E olie.
En dat is juist een goedje wat je niet in je longen wilt hebben.

Dashvapes heeft een goed filmpje: YouTube: Black Market Vaping | The real killer.
vanaf 3.45 : YouTube: Black Market Vaping | The real killer.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Zarathustra schreef op zondag 15 september 2019 @ 04:32:
Ik heb de NOS een bericht gestuurd dat ik hun verslaggeving over de incidenten met de e-peuk ondermaats vind op journalistiek vlak. Met onderbouwing. Derde keer in mijn 47 jaar dat ik over journalistiek klaag...

Le Petit Vapoteur (grote Franse vapeshop, omzet 15m) stuurt een mailing dat het CDC (Amerikaans centrum voor ziekten) geclaimd zou hebben dat het enkel om olie en THC houdende producten zou gaan. Met als onderbouwing een artikel waarin hetzelfde staat. Zonder link naar CDC. Slechte journalistiek van die krant en mooi hoe commercie (ook buiten Big Tabaco) werkt.
https://jamanetwork.com/j.../article-abstract/2751245

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar2zz
Het is wel vervelend hoe vaak wij (mijn vrouw en ik) zijn aangesproken op het dampen, zelfs door rokers, sinds dit in het nieuws is. Alleen maar mensen die de titel van berichten lezen en wegens gebrek aan interesse niet het hele artikel. Of, in sommige gevallen, de sensationele artikelen zonder diepgang hebben gelezen, die zijn nog erger want die hebben er dus "verstand" van.

Het enige wat je kan doen is het bij jezelf houden lijkt het. Dat het om liquids van de straat gaat met gekke toevoegingen zegt ze helemaal niks.

En wij maar uitleggen: dankzij het dampen zijn we fit genoeg om te sporten, kunnen we conditie trainen, we kunnen weer ademhalen, hebben we veel meer energie, ruiken we weer alle geuren, stinken we niet meer naar rook, hoeven we niet perse steeds naar buiten voor een pafke.

Wij hebben zelf de insteek dat we nooit zonder kunnen, als de nicotine verdwijnt komt de zin in sigaretten weer. Maar door deze berichtgeving zijn rokers niet meer vatbaar voor het evangelie van dampen. Ze grijpen het aan, van roken ga je tenminste niet acuut dood.

Voordat dit nieuws er was wilden rokers (en niet rokers) nog wel eens een hijs proberen. Dat is helemaal weg nu. Dit voelt dan ook een beetje als het begin van het einde. Of in ieder geval een einde aan de groei van het aantal mensen dat stopt met roken en gaat dampen. Hele slechte zaak dit.

Ik reis met het openbaar vervoer, de bus, naar mijn werk, en ik ruik het de hele rit als er rokers in de bus zitten. Als ze pal naast je gaan zitten is het helemaal goor. Ik ben al een paar keer verplaatst ervoor en ik zeg het ook. Mag ik erlangs, ik ga ergens anders zitten, je ruikt naar sigaretten 😆

• barrymossel
Mar2zz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:58:
Ik ben al een paar keer verplaatst ervoor en ik zeg het ook. Mag ik erlangs, ik ga ergens anders zitten, je ruikt naar sigaretten 😆
Die niet-rokers zijn ook altijd de grootste zeikerds hè... ;) ;) ;) ;)

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 06:26
Dit is geen wel/niet roken discussie.

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 18-09-2019 15:37 ]

• Mar2zz
barrymossel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:18:
[...]

Die niet-rokers zijn ook altijd de grootste zeikerds hè... ;) ;) ;) ;)
Yep grootste nadeel van dampen, je ruikt beter, maar daar hebben de subtiele vieze geuren ook voordeel van 🤪.

• 1nsane
  • Laatst online: 13:22
Mar2zz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:48:
[...]

Yep grootste nadeel van dampen, je ruikt beter, maar daar hebben de subtiele vieze geuren ook voordeel van 🤪.
Vooral in de Discotheek. Vroeger met analoog roken, kon je in elk geval de vieze scheetjes en zweet niet ruiken 😂

Adjust non olet, plerumque...

• barrymossel
1nsane schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:25:
[...]

Vooral in de Discotheek. Vroeger met analoog roken, kon je in elk geval de vieze scheetjes en zweet niet ruiken 😂
De discotheek ook. Heette dat zo nog in 2004? Ik voel me nu wel erg oud worden...
Maar idd dat was verschrikkelijk, kroegen die zo onwijs stonken naar verschraald bier en zweet.

Ik vind dat wel een van de grootste voordelen aan dampen. Je ruikt het niet aan je kleren of eventueel (als ik stiekem binnen damp) binnen de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Trouwens, die Heisenberg is a) mweh en b) spetterend as fuck... Komt dat laatste door iets hogere PG, of de menthol, of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
PalingDrone schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:23:
...
Ff mezelf quoten voor een follow up :)
...
Wel CBD maar gewoon als druppels om in te nemen en niet specifiek om te dampen, blijkbaar is spul zonder THC gewoon verkrijgbaar, ook kwam er vrij veel zinnigs uit de verkoper dus oliedampen wordt daar gelukkig niet gepromoot.
Je weet natuurlijk nooit wat iemand thuis allemaal door zijn liquid mikt maar bij de Dampfabriek vertellen ze iig geen bs, en gaan sowieso geen risico's lopen met vaag/dubieus spul.
Vervolgens bij de Rookwinkel besteld want de Dampfabriek had niet mijn smaakje in 80/20, 50/50 vind ik toch wat te scherp.

[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 20-09-2019 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:25:
[...]

Mij viel het juist op dat na het rookverbod de geur nagenoeg hetzelfde was in de kroeg. Blijkbaar zijn sommige geuren nog sterker dan rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Laatst online: 09:07
PalingDrone schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 03:21:
[...]

Wel CBD maar gewoon als druppels om in te nemen en niet specifiek om te dampen, blijkbaar is spul zonder THC gewoon verkrijgbaar, ook kwam er vrij veel zinnigs uit de verkoper dus oliedampen wordt daar gelukkig niet gepromoot.
Je weet natuurlijk nooit wat iemand thuis allemaal door zijn liquid mikt maar bij de Dampfabriek vertellen ze iig geen bs, en gaan sowieso geen risico's lopen met vaag/dubieus spul.
Vervolgens bij de Rookwinkel besteld want de Dampfabriek had niet mijn smaakje in 80/20, 50/50 vind ik toch wat te scherp.
Wat de discussie wellicht wat verwarrend maakt, is het gebruik van het woord "olie" en oliedampen. Zeker wanneer je het hebt over cbd/thc dampen omdat dit in principe ook olieën zijn die gewonnen worden uit de plant. Op het moment dat je pure wiet rookt/verdampt, waarbij roken eigenlijk hetzelfde oplevert, verdampt de olie uit de plant. Deze damp is ook weer te condenseren in olie en deze kun je wederom verdampen zonder schadelijke gevolgen.

Het zijn echter niet dezelfde soort olieën als plantaardige olieën, mineraal olie, dierlijk vet of petroleum achtige vetten. Het is dus ook niet zo dat het vapen van olie persé slecht is. Die druppels die ze daar hadden waren volgens mij om specifiek NIET mee te verdampen. Dat is namelijk CBD aangelengd met een plantaardige olie en dat is dus slecht om mee te dampen. Het gaat hier volgens mij om triesters (tri-esters) esters die ontstaan uit een reactie van vettige zuren met Glycerol alles wat in die cattegorie valt is niet bedoeld om te inhaleren.

disclaimer: i am not a chemist maar ik vroeg me af waarom ik de ene olie wel zonder problemen kan dampen en de andere olie niet.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
yrew schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:22:
[...]

Wat de discussie wellicht wat verwarrend maakt, is het gebruik van het woord "olie" en oliedampen. Zeker wanneer je het hebt over cbd/thc dampen omdat dit in principe ook olieën zijn die gewonnen worden uit de plant. Op het moment dat je pure wiet rookt/verdampt, waarbij roken eigenlijk hetzelfde oplevert, verdampt de olie uit de plant. Deze damp is ook weer te condenseren in olie en deze kun je wederom verdampen zonder schadelijke gevolgen.

Het zijn echter niet dezelfde soort olieën als plantaardige olieën, mineraal olie, dierlijk vet of petroleum achtige vetten. Het is dus ook niet zo dat het vapen van olie persé slecht is. Die druppels die ze daar hadden waren volgens mij om specifiek NIET mee te verdampen. Dat is namelijk CBD aangelengd met een plantaardige olie en dat is dus slecht om mee te dampen. Het gaat hier volgens mij om triesters (tri-esters) esters die ontstaan uit een reactie van vettige zuren met Glycerol
alles wat in die cattegorie valt is niet bedoeld om te inhaleren.

disclaimer: i am not a chemist maar ik vroeg me af waarom ik de ene olie wel zonder problemen kan dampen en de andere olie niet.
Ik heb eerder het vermoeden dat het spul wat algemeen als CBD olie gezien wordt een tinctuur is, en dus opgelost in alcohol.

Omdat PG en VG ook alcoholen zijn zal dit wel aardig mixen.

CBD in kristalvorm is ook gewoon te krijgen, dat is de puurste vorm en geschikt om te vapourizen.
Mix je het met olie dan kan je dus zo ook een echte CBD olie krijgen, dat lijkt me dan weer wat beter voor orale consumptie, iig zou ik dat niet gaan verdampen.

Pure wiet roken is verbranden en dan komt er wel meer zooi vrij dan op een lagere temperatuur het basismateriaal verwarmen (zonder verbranding) en die aerosol inademen.
Wanneer je je reguliere liquid gaat verbranden dan komen er ook hele andere stoffen vrij die niets meer met dampen te maken hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 20-09-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
PalingDrone schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:36:
[...]

Ik heb eerder het vermoeden dat het spul wat algemeen als CBD olie gezien wordt een tinctuur is, en dus opgelost in alcohol.
Omdat PG en VG ook alcoholen zijn zal dit wel aardig mixen.
Pure wiet roken is verbranden en dan komt er wel meer zooi vrij dan op een lagere temperatuur het basismateriaal verwarmen (zonder verbranding) en die aerosol inademen.
Wanneer je je reguliere liquid gaat verbranden dan komen er ook hele andere stoffen vrij die niets meer met dampen te maken hebben.
cdb olie vs cbd tinctuur is een verschil. Je kunt op verschillende manieren cbd olie maken en 1 van de manieren is om de cbd te extraheren met alcohol (meestal isopropyl anders wordt het een duur geintje) maar deze wordt vervolgens verdampt zodat alleen de cbd (plus alle andere terpenen die in de plant zitten) over blijft. Maar je kunt hier in de winkel wel degelijk tincturen en olie kopen, dit is niet hetzelfde en ik zou het ook zeker niet zelf gaan mixen met PG en VG. Wellicht kun je dan beter kristallen nemen, dat lijkt mij het zuiverst.

Ik bedoelde overigens niet dat het effect van verbranden en verdampen hetzelfde is. Dat is duidelijk niet zo en verbranden is veel schadelijker dan verdampen. Dat gezegd hebbende, thc heeft een verdampingstemperatuur die met verbranden ook bereikt wordt, vandaar mijn stelling dat het voor de thc en de daarbij behorende olie in dit geval het zelfde zal zijn. Zo vraag ik me ook al een tijdje af in hoeverre je de terpenen in een joint al verdampt voor dat de verbranding nabij komt in de vorm van de gloeiende as kegel .

intergalactic.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
yrew schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:47:
[...]

cdb olie vs cbd tinctuur is een verschil. Je kunt op verschillende manieren cbd olie maken en 1 van de manieren is om de cbd te extraheren met alcohol (meestal isopropyl anders wordt het een duur geintje) maar deze wordt vervolgens verdampt zodat alleen de cbd (plus alle andere terpenen die in de plant zitten) over blijft. Maar je kunt hier in de winkel wel degelijk tincturen en olie kopen, dit is niet hetzelfde en ik zou het ook zeker niet zelf gaan mixen met PG en VG. Wellicht kun je dan beter kristallen nemen, dat lijkt mij het zuiverst.

Ik bedoelde overigens niet dat het effect van verbranden en verdampen hetzelfde is. Dat is duidelijk niet zo en verbranden is veel schadelijker dan verdampen. Dat gezegd hebbende, thc heeft een verdampingstemperatuur die met verbranden ook bereikt wordt, vandaar mijn stelling dat het voor de thc en de daarbij behorende olie in dit geval het zelfde zal zijn. Zo vraag ik me ook al een tijdje af in hoeverre je de terpenen in een joint al verdampt voor dat de verbranding nabij komt in de vorm van de gloeiende as kegel .
Volgens mij zijn wij het eens. (ik was met een edit bezig)
Maargoed ik gebruik geen CBD, vond het alleen apart dat het blijkbaar gewoon daar verkocht werd en was wat nieuwsgierig n.a.v. de hypeberichten uit de VS en wat de link was met een vapeshop :)

De sporadische keer dat ik THC wil consumeren doe ik dat wel op de ouderwetse manier, die paar keer per jaar overleef ik ook wel. Ik maak mij meer zorgen om de snelweg die hier de omgevingslucht met fijnstof vervuilt 24/7/365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
PalingDrone schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:00:
[...]

Volgens mij zijn wij het eens. (ik was met een edit bezig)
Maargoed ik gebruik geen CBD, vond het alleen apart dat het blijkbaar gewoon daar verkocht werd en was wat nieuwsgierig n.a.v. de hypeberichten uit de VS en wat de link was met een vapeshop :)

De sporadische keer dat ik THC wil consumeren doe ik dat wel op de ouderwetse manier, die paar keer per jaar overleef ik ook wel. Ik maak mij meer zorgen om de snelweg die hier de omgevingslucht met fijnstof vervuilt 24/7/365
Check, ik zag je edit net voorbij komen.

Nog ff over tincturen dan om volledig te wezen, deze dienen wel gemaakt te worden met ethanol alcohol anders wordt je er ziek van.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:05
Mij is het nu ondertussen al 4 maanden gelukt om van alles af te blijven, incl DL vapen op 3mg nic.
Ik merk ook dat de hele hype rondom mij redelijk aan het sterven is, een grote Vaporshop in een nabije stad is gesloten sinds begin deze maand, een andere grote shop in een 2de stad was s'nachts ook open maar dat is nu ook voorbij en deuren dicht om 18u, ook nog zelden volk binnen.

Ik denk dat de meeste nieuwe dampers gewoon op een Juul of dergelijke stappen en echte die hard DL dampers mixen al lang zelf of kopen op oa flavour boss, en hun hardware ook online.
Dan nog de kosten hier in Belgie, full kitje tegenwoordig al snel 100/105 euro in die Vaporshop, bestel ik online uit de UK voor max 70 euro als ik wil.

• Mar2zz
Klopt het dat bij de NL online shops de liter flessen base niet meer te krijgen zijn? Overal uitverkocht. Ben van mrjoy naar Savevape (NLtalige site, maar zit aan Duits rekeningnummer vast) overgestapt en gelijk maar 5 liter besteld. (topshop trouwens) Is dat de wetgeving die erachter zit of is er gewoon een run op geweest en komt het weer terug?

@barrymossel Spetteren komt volgens mij meestal van normaal vocht in je vloeistof, bijvoorbeeld vocht van je adem ofzo. Ik had daar eerder ook vaak last van (vooral met mijn Meloo atomizer, die ik nooit meer gebruik nu), maar ik ben gevoelig voor PG. Ben overgestapt naar 70/30 VG/PG en sindsdien geen spetters (en geen door kriebelkeelkuch verstoorde slaap) meer.

[ Voor 34% gewijzigd door Mar2zz op 21-09-2019 10:18 ]

• barrymossel
Mar2zz schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:09:
Klopt het dat bij de NL online shops de liter flessen base niet meer te krijgen zijn? Overal uitverkocht. Ben van mrjoy naar Savevape (NLtalige site, maar zit aan Duits rekeningnummer vast) overgestapt en gelijk maar 5 liter besteld. (topshop trouwens) Is dat de wetgeving die erachter zit of is er gewoon een run op geweest en komt het weer terug?

@barrymossel Spetteren komt volgens mij meestal van normaal vocht in je vloeistof, bijvoorbeeld vocht van je adem ofzo. Ik had daar eerder ook vaak last van (vooral met mijn Meloo atomizer, die ik nooit meer gebruik nu), maar ik ben gevoelig voor PG. Ben overgestapt naar 70/30 VG/PG en sindsdien geen spetters (en geen door kriebelkeelkuch verstoorde slaap) meer.
Wel bijzonder dat ik het enorm heb bij Heisenberg en niet bij de liquide van Dragon Vape. Nu nergens last van. Enige verschil is dat de Heisenberg 60/40 is en de Dragon Vape 50/50.
Nou ja, weet ik dat ook weer.

• barrymossel
Wat een waslijst aan ingrediënten. Is dat normaal, of zijn dat de bestandsdelen van het aroma?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iOFxYVa8ckQsR5LAFck3oa2q/full.jpg

• PalingDrone
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:29:
Wat een waslijst aan ingrediënten. Is dat normaal, of zijn dat de bestandsdelen van het aroma?

[Afbeelding]
Omg 3-Hexen-1-Ol, bahbah!
Ik vond 2-girls-1-cup al smerig....
Citronellol is dan wel weer grappig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 21-09-2019 20:29 ]

• Barfman
3-Hexen-1-ol komen insecten op af :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
PalingDrone schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:28:
[...]

Omg 3-Hexen-1-Ol, bahbah!
Ik vond 2-girls-1-cup al smerig....
Citronellol is dan wel weer grappig ;)
Ik snap wel dat mensen dood gaan door dat vapen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Barfman schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:36:
3-Hexen-1-ol komen insecten op af :P
En die Citronellol (Citronella kaarsen) verjaagt ze dan weer, zo krijg je behoorlijk verwarde muggen om je heen, wel niet wel niet wel niet....
Dit merk heeft blijkbaar alle ingredienten van de aroma's gespecificeerd op het etiket, anderen maken zich er af met bijvoorbeeld het woord Heizenbergaroma, PG, VG en nicotine.

Het zou tabaksfabrikanten sieren wanneer ze ook eens alle toevoegingen op een pakje peuken zouden zetten want met "een gevarieerde blend van diverse tabaksoorten" dek je ook allang de lading niet meer.

• doogster
  • Niet online
Interessant artikel als reactie op het recente nieuws over vapen:

https://www.volkskrant.nl...n-de-tabakspeuk~bf6389fe/

• Barfman
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:47:
[...]

Ik snap wel dat mensen dood gaan door dat vapen...
De meeste stoffen zijn allemaal rechtstreeks uit de natuur hoor, de namen zijn geloof ik scheikundig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:29:

[Afbeelding]
Maltol kan wel zorgen voor de aanmaak van IL-8 wat volgens mij een soort immuunreactie is in de longen.

Dat is bijvoorbeeld onderzocht in deze studie, waar nog een aantal smaakstofjes onderzocht zijn. De studie onderzoekt alleen maar bepaalde stoffen die aangemaakt worden door het lichaam na het gebruik van die smaakstoffen, maar merkt wel op:
Recent studies have highlighted the importance of research needed on high doses of flavoring chemicals, their potentially toxic degradation products, and specific flavoring chemicals present in e-cig e-liquids/refills as well as their consequences when inhaled.1,10,28,29 There are more than 8000 flavors for e-cigs on the market, such as chocolate, vanilla, coffee, and apple.1 These flavoring chemicals may pose a major and potential hazard in ENDS users when they are aerosolized into ultrafine particles reaching distal areas of the lungs. All of the food flavoring chemicals approved and evaluated as safe by FEMA for ingestion are now widely being used in ENDS without knowing their safety and inhalation toxicity.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5338075/
Kortom, veilig voor voedsel wil niet zeggen veilig voor longen. Er zijn enorm veel smaakstoffen op de markt en gevolgen van (langdurig) gebruik van (combinaties?) van smaakstoffen zijn niet bekend.
Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste

Let op:
Zoals ook op het hele forum geldt: V&A is in dit topic expliciet niet toegestaan, niet uit eigen naam maar ook niet hinten naar anderen.