Elektronisch roken / dampen / vapen - deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:03
Valt toch reuze mee? Als je dat vergelijkt met sigaretten rokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:14
Mapuck schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:19:
[...]

Valt toch reuze mee? Als je dat vergelijkt met sigaretten rokers.
Het haalt het beeld iig wel dat vapen niet slecht zou zijn. Want dat is het wel. Mensen zullen wellicht overstappen van roken naar vapen, want "wat is er nu mis met lekker ruikende "waterdamp""?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:53
segil schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Het haalt het beeld iig wel dat vapen niet slecht zou zijn. Want dat is het wel. Mensen zullen wellicht overstappen van roken naar vapen, want "wat is er nu mis met lekker ruikende "waterdamp""?
Daarom is eerlijke en goede voorlichting over vapen hard nodig. De vapes waar nu vaak op gewezen wordt, zijn steeds vaker die illegale disposables met torenhoge nicotinegehaltes en allerlei toevoegingen die je in de reguliere, gereguleerde vapes niet terugvindt.

Een groot probleem is de opkomst van de handel in illegale vapes, vooral onder de jeugd. Die dingen zien er vrolijk en kleurrijk uit, smaken naar snoep en niemand weet precies wat erin zit en eerlijk gezegd interesseert het die doelgroep ook weinig, zolang het maar lekker is.

Die situatie is meden (misschien wel grotendeels) veroorzaakt door beleid uit Den Haag. Door het verbod op smaakjes in e-sigaretten zijn jongeren massaal overgestapt op ongecontroleerde producten van dubieuze herkomst. En nu worden juist die extreme gevallen erbij gehaald als afschrikmiddel maar ik betwijfel of dat effectief is.

Waar ligt dan de grens? Alcohol is een gezellig en sociaal geaccepteerd genotsmiddel, maar daar overlijden in Nederland jaarlijks ook zo’n 3.000 mensen aan. En aan roken zelfs bijna 20.000. :|

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:14
renzo4000 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Daarom is eerlijke en goede voorlichting over vapen hard nodig. De vapes waar nu vaak op gewezen wordt, zijn steeds vaker die illegale disposables met torenhoge nicotinegehaltes en allerlei toevoegingen die je in de reguliere, gereguleerde vapes niet terugvindt.

Een groot probleem is de opkomst van de handel in illegale vapes, vooral onder de jeugd. Die dingen zien er vrolijk en kleurrijk uit, smaken naar snoep en niemand weet precies wat erin zit en eerlijk gezegd interesseert het die doelgroep ook weinig, zolang het maar lekker is.

Die situatie is meden (misschien wel grotendeels) veroorzaakt door beleid uit Den Haag. Door het verbod op smaakjes in e-sigaretten zijn jongeren massaal overgestapt op ongecontroleerde producten van dubieuze herkomst. En nu worden juist die extreme gevallen erbij gehaald als afschrikmiddel maar ik betwijfel of dat effectief is.

Waar ligt dan de grens? Alcohol is een gezellig en sociaal geaccepteerd genotsmiddel, maar daar overlijden in Nederland jaarlijks ook zo’n 3.000 mensen aan. En aan roken zelfs bijna 20.000. :|
Probleem met vapen is dat het wordt gebracht als een veilige variant op roken. En vapen kan ertoe leiden dat je ook sigaretten gaat roken. Imho mag vapen even hard aangepakt worden als sigaretten en dan met name de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33
Denniz0229 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:33:
[...]

ik heb laatst hier wat pods besteld; https://aladin-shishashop.de/Home
misschien dat ze de juiste hebben voor jou.

overigens levert LPV volgens hun site al sinds 2018 niet aan belgie;
Attention: since 30/10/2018, Le Petit Vapoteur no longer sends parcels to Belgium
Hebben hun die wegwerpvapes met 10K+ puffs?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:53
Ik zeg ook nergens dat vapen veilig is, het is minder schadelijk dan roken, en dat wordt bevestigd door meerdere onafhankelijke onderzoeken. Het lijkt soms alsof de mensen die hier besluiten over nemen gewoon niet goed geïnformeerd zijn. Het gelijkstellen van vapen aan roken, of zelfs pleiten voor een strengere aanpak dan bij tabak, mist proportie en nuance.

De grootste winst zit ‘m juist in het feit dat veel (ex-)rokers(waaronder ikzelf) via vapen succesvol zijn gestopt met sigaretten. De schadelijke stoffen in e-sigaretten zijn aantoonbaar lager dan in gewone sigaretten – geen teer, nauwelijks koolmonoxide, en veel minder kankerverwekkende stoffen.

Wat betreft het argument dat jongeren via vapen gaan roken: dat is een veelbesproken zorg, maar het bewijs is gemengd. In Nederland is het aantal rokende jongeren de afgelopen jaren juist afgenomen, ondanks de stijging van vapen. Als we alles wat ongezond is even hard gaan bestrijden als roken, zouden we ook suikerhoudende frisdrank, alcohol en fastfood volledig moeten verbieden.

Laten we dus blijven reguleren (liefst op EU-niveau), zeker rondom smaakjes en marketing, maar vapen in de ban doen of net zo streng behandelen als sigaretten zou de volksgezondheid op de lange termijn wel eens meer kunnen schaden dan helpen

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:05
CryptoNL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:48:
[...]

nope, die kan je krijgen op https://vapeseurope.com/
komt dan volgens de pakketdienst uit Frankrijk, meestal binnen een paar dagen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwessels555
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-05 11:12
CryptoNL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Wegwerpvapes met meer dan 600 puffs zijn verboden en dus illegaal. Dergelijke illegale vapes zijn ook niet gereguleerd en gecontroleerd door de EU en mogelijk de oorzaak van de bijna-doden waar RTL aan refereerde.

Je hebt nog wel iets anders wat dan wel weer voldoet aan de TPD en dat is een 'wegwerpvape' met een 'refill capsule'. De vape zelf bevat dan 2 ml liquid en de capsule veel meer, zodat je in totaal veel meer puffs hebt. In Engeland worden alle wegwerpvapes in de ban gedaan vanaf 1 juni dit jaar. Dat betekent dat ecigone.co.uk ze op dit moment allemaal met grote kortingen verkoopt (zolang ze niet uitverkocht zijn).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21
Dat is behoorlijk tendentieus.

Je hebt tegenwoordig op middelbare scholen van die commercieel ingestelde pubers die wegwerpvapes op de zwarte markt bestellen, juist daar gaat het fout.

Er is ook een tijd geweest dat, en dat zal wellicht nog altijd zo zijn, dat er vapes met THC werden gemaakt en geleverd, dat was vooral in de USA een grote movement.

Lullige is, daar zit ook met enige regelmaat vitamine E in om het THC extract op te laten lossen en dát is wél gevaarlijk. Ik moet ook lachen om dat NOS artikel, er staat letterlijk dat er sinds kort vapes met Cannabis zijn.. Dat is gewoon niet waar:

1. Dat bestaat al zeker een jaar of 7.
2. Er zit geen "Cannabis" in, er zit THC in wat geëxtraheerd is uit met name hasj of hasjolie.

Het is gewoon niet te controleren wat erin zit als je het bij wijze van spreken van AliE of Temu haalt. Dan zit er gewoon zooi in.

Natuurlijk is niet vapen beter en alles waar het woord "te" voor staat is niet goed.

Zo vape ik al jaren MTL in plaats van DL (MTL is veel minder volume, je gebruikt het als een sigaret waarbij je eerst in je mond en daarna inhaleert doet, DL is gewoon direct inademen).

Ik heb DL ook wel eens gedaan maar, dat geeft enorme rookwolken en dat lijkt me ook niet heel goed want dat is wellicht te veel. Ik vond dat ook gewoon niet fijn vooral omdat je kamer binnen 5 minuten blauw staat.

Ik maak voor 75% zelf m'n vloeistof. Ooit begonnen met 20mg/ml maar inmiddels 6 tot 8mg/ml. Ik haal het bij grote leveranciers zoals Le Petit Vapoteur. Die kunnen het zich niet veroorloven om rotzooi te leveren, als je een KVK hebt, kan je zelfs bij farmaceutische bedrijven de base vloeistof bestellen.

Nogmaals, je stopt iets in je longen wat er niet hoort, dat doe je liever niet maar die groot uitgemeten nieuwsberichten, dat gaat écht 99,9% over spullen die uit heel schunnige bronnen komen.

Ik zou zeggen, ga je er eens echt in verdiepen ipv sensatiepers voor waar aannemen.

Ik ben niet zo van het aluhoedje principe maar het geeft te denken dat de overheid klaagt over de inkomsten uit accijns. Ze hebben tabaksproducten pas zo duur gemaakt dat mensen die "normaal" roken het maar in Duitsland gaan halen. Zowel dát als vapen, "kost" de overheid dus geld. Dus ja, dan maar zo veel mogelijk vapen verbieden, dan gaan mensen het vanzelf uit niet gecontroleerde bron halen en als er dan slachtoffers vallen, laten we de NOS dit breed uitmeten.

[ Voor 15% gewijzigd door 1nsane op 13-05-2025 10:39 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandejongh
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-05 19:56
Ik heb de vape-reguleringsterror de laatste twee jaar een beetje gemist, maar mogen coils nog online in NL worden verkocht? Ik ben op zoek naar zo'n 1000 coils voor de JUSTFROG Q16... En de eerste drie pogingen waren geen succes :'(

[ Voor 12% gewijzigd door jandejongh op 13-05-2025 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31
jandejongh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:26:
Ik heb de vape-reguleringsterror de laatste twee jaar een beetje gemist, maar mogen coils nog online in NL worden verkocht? Ik ben op zoek naar zo'n 1000 coils voor de JUSTFROG Q16... En de eerste drie pogingen waren geen succes :'(
Deze? LPV bezorgt gewoon in NL
https://www.lepetitvapote.../5305-justfog-coils-.html
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Zoals ook op het hele forum geldt: V&A is in dit topic expliciet niet toegestaan, niet uit eigen naam maar ook niet hinten naar anderen.