Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektronisch roken / dampen / vapen - deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste
Acties:

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:20
Bericht met nuance. Dank voor het delen.

Al komt hier ook die .95% (minder schadelijk) weer naar voren. Gelukkig met het woord ‘ingeschat’. Kan de publicatie waarin dat percentage als ‘blinde gok zonder al teveel onderbouwing’ wordt omschreven niet terug vinden helaas...

@Barfman natuurlijk of chemisch boeit niet. Het is dezelfde stof. Mooi voorbeeld is vanille(smaak) Dat komt of uit een vanillepeul (natuurlijk), kan chemisch gemaakt worden of zelfs via genetisch gemodificeerde gisten of bacteriën (dus weer natuurlijk)

Lijst op veel producten in de super is net zo indrukwekkend. En daar hoeven ingrediënten die minder dan een bepaald percentage in het product zitten niet vermeld te worden.

Geniet en damp met mate? ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• yrew
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06-12 11:59
Gestorven na e-sigaret
Maar er zijn toch mensen gestorven na het gebruik van e-sigaretten? Ja, dat klopt. Het lijkt er op dat de ­getroffenen hun e-sigaret hadden gevuld met thc-vloeistof (de psychoactieve stof uit cannabis) in plaats van met reguliere nicotine-vloeistof. Deze thc-vloeistoffen zijn op de Europese markt niet toegestaan, omdat we hier veel strengere kwaliteits- en veiligheidseisen hebben voor e-sigaretten dan de VS.
Dit is niet de reden waarom we het hier niet hebben. Geconcentreerde thc varianten zijn hier verboden bij wet. Je ziet deze varianten dus ook niet in de winkel.

En hadden ze hem maar zelf gevuld. Maar voor een schijntje van de werkelijke winkel prijs worden de carts gewoon kant en klaar aangeboden inclusief goed gelijkende verpakkingen van de echte legale cartridges die je in de winkel kan kopen.

Ik zou wel eens een artikel willen zien dat eens goed uitlegt dat de e-cigarette en illegale thc carts niks met elkaar te maken. Behalve dan de 510 aansluiting misschien :+

Tot nu toe vind ik de verslaggeving in de Nederlandse media erg onvolledig.

yrew wijzigde deze reactie 22-09-2019 11:54 (9%)

huh?!?!?

• sandpatt
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:34
Ik ben nu een maand rookvrij door het dampen. Nooit gedacht dat ik dit ooit ging kunnen.
De laatste tijd al vaak gedacht om te stoppen met roken, maar de paniek sloeg mij al om de oren wanneer ik er nog maar aan dacht niet meer te kunnen roken.
Vorige maand heb ik mij dan een Hexa podsysteem aangeschaft en sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. Soms wel nog moeilijke momenten natuurlijk, vooral als ik bij andere rokers sta, maar ben toch blij om overgeschakeld te zijn naar dampen.

• Beakzz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:57
Na een jaar of 3 de Joyetech One V2 te hebben gebruikt vroeg ik mij af of er al wat beters onder de zon is ondertussen. Nederlandse sites mogen blijkbaar geen reviews plaatsen en op YT weet je nooit wie de review betaald dus ik hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen.

Wat ik zo fijn vond aan de EGO one V2 was dat je geen overdreven wolken maakte, maar ook niet het gevoel had dat je er vol aan moest gaan hangen om te voelen dat je je dampt. Het grote nadeel vind ik het grote oppervlakte aan glas. Ik heb er namelijk altijd 2 op zak en deze vallen toch af en toe op de grond. In die paar jaar tijd heb ik denk ik 20 tanks versleten op deze manier (en minstens 6 batterijen :+)

Het vapen is voor mij geen hobby al vind ik het wel fijn om te doen, maar ik wil dus geen grote wolken om mij heen, coils maken of een enorm apparaat in mijn broek hebben (don't even go there ;) ) en het liefst een beetje val proof of te bevestigen aan een lanyard.

Heb hier door de jaren heen van alles verzameld, maar die regelbare hoekige batterijen vind ik persoonlijk niets dus het liefst weer een cilinder model.

Op zich lijkt de Joyetech Exceed NC mij wel wat met goedkopere coils (is toch een terugkerend ding), maar ook die heeft weer dezelfde zwakte met het glas. Wat dat betreft was de eerste Ego One toch beter als het om robuustheid ging

Ik verwacht hier geen uitgekauwd antwoord, maar hopelijk wat suggesties om mij op gang te helpen zonder dat ik weer uren aan het zoeken ben naar mogelijke opties.

• messed-up
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 02-12 04:23
[quote]Mar2zz schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:09:
Klopt het dat bij de NL online shops de liter flessen base niet meer te krijgen zijn? Overal uitverkocht. Ben van mrjoy naar Savevape (NLtalige site, maar zit aan Duits rekeningnummer vast) overgestapt en gelijk maar 5 liter besteld. (topshop trouwens) Is dat de wetgeving die erachter zit of is er gewoon een run op geweest en komt het weer terug?

De liter flessen in NL komen niet meer terug. Dankzij de absurde NL regels mag je nu 100 flesjes van 10 ml kopen om een litertje te ontvangen. 8)7 Savevape levert nog wel liter flessen, zijn officieel gevestigd in Duitsland.

• sandpatt
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:34
Heb naast mijn Hexa, ook een tweede pod-systeem aangeschaft om wat meer smaakjes te kunnen gebruiken. Namelijk de Bo One.

Waar ik bij de Hexa (20mg nicsalt) een zachte smaak ondervind bij het dampen, heb ik bij de Bo One (16mg nicsalt) een scherpe smaak. Valt me echt tegen. Kan het helpen om naar een lager mg gehalte te gaan?

• Mar2zz
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-12 18:34
Beakzz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:14:

Ik verwacht hier geen uitgekauwd antwoord, maar hopelijk wat suggesties om mij op gang te helpen zonder dat ik weer uren aan het zoeken ben naar mogelijke opties.
Kayfun heeft fijne tanks (MTL) dus de wolken vallen mee. De reviews op YouTube zijn van de meesten wel prima hoor YouTube: DJLsb Vapes is een grondige reviewer. Hij haalt mods en tanks helemaal uit elkaar en vertelt vrij onpartijdig zijn ervaring. Door hem ben ik bij kayfun terecht gekomen, de prime om precies te zijn. Een hele dure RTA, maar veel klonen op de Chinese sites (tussen de 10 en 30 euro zijn ze dan). De klonen van SXK zijn kwalitatief net zo goed. De kayfun komt ook met een ijzeren "glas", die gebruik ik nu ik al 3x 4ml glas heb laten vallen en 2x 2 ml. (Ik heb een tubemod, dus dat is vragen om problemen.)

Oh ja, in mij zoektocht kwam naar voren dat de kayfun V5 geen "echte" kayfun is vanwege de te losse trek, dus die zou ik vermijden De prime heeft 6 standen, van los tot heel tight. Voor mij is stand vier perfect, mijn vrouw heeft m standaard op 3.

Andere mtl's die ik anders had gekocht: Siren V2 of de Berserker Mini. Dit alles naar aanleiding van dagen onderzoek op YouTube en websites.

Mar2zz wijzigde deze reactie 24-09-2019 19:47 (17%)

• DRaD
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 06-12 07:49
Beakzz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:14:
Na een jaar of 3 de Joyetech One V2 te hebben gebruikt vroeg ik mij af of er al wat beters onder de zon is ondertussen. Nederlandse sites mogen blijkbaar geen reviews plaatsen en op YT weet je nooit wie de review betaald dus ik hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen.

Wat ik zo fijn vond aan de EGO one V2 was dat je geen overdreven wolken maakte, maar ook niet het gevoel had dat je er vol aan moest gaan hangen om te voelen dat je je dampt. Het grote nadeel vind ik het grote oppervlakte aan glas. Ik heb er namelijk altijd 2 op zak en deze vallen toch af en toe op de grond. In die paar jaar tijd heb ik denk ik 20 tanks versleten op deze manier (en minstens 6 batterijen :+)

Het vapen is voor mij geen hobby al vind ik het wel fijn om te doen, maar ik wil dus geen grote wolken om mij heen, coils maken of een enorm apparaat in mijn broek hebben (don't even go there ;) ) en het liefst een beetje val proof of te bevestigen aan een lanyard.

Heb hier door de jaren heen van alles verzameld, maar die regelbare hoekige batterijen vind ik persoonlijk niets dus het liefst weer een cilinder model.

Op zich lijkt de Joyetech Exceed NC mij wel wat met goedkopere coils (is toch een terugkerend ding), maar ook die heeft weer dezelfde zwakte met het glas. Wat dat betreft was de eerste Ego One toch beter als het om robuustheid ging

Ik heb sinds een week of 2 de Innokin Adept Zlide kit (na 2 jaar pico + nautilus 2), prima niet-ingewikkelde mtl met aardige ingebouwde accu. Je schrijft dat je regelmatig wat laat vallen, hij is ip67 water proof, shock proof en dust proof :)

psn drad83

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:17

E-Rick

I love it :7

Ik heb nu een paar maanden een Uwell Caliburn in gebruik en ik wil (voorlopig in ieder geval) niets anders meer. Ik heb van alles gehad, van basic joyetech spul tot diverse RTA's en RDA's, mech mods, dual battery mods, noem maar op.

De uwell is klein, lekt niet, de hervulbare pods geven prima smaak en gaan weken lang mee (2 a 3 weken per stuk), en ik gebruik veel minder liquid, Met mijn innokin scion II met mesh coils ging er met gemak 10 ml juice per dag doorheen (2 mg freebase), nu iets van 2 ml per dag (10 mg nic salt).

Geen gepruts meer met coils, wicks en losse batterijen. Klein uurtje opladen met micro-USB en ik kan er weer een dag tegenaan.

De losse mtl is wel even wat anders dan een wide open DL Scion, maar dat was snel gewend. Geen grote wolken meer dus voor mij, maar ik ben er erg tevreden mee.

Choose life - Shapeways shop

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06-12 15:41
Iemand ervaring met de Ehpro Raptor clearomizer? En is voor zo'n subohm 75 Watt genoeg?

• Cybergamer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 02:21

Cybergamer

Wanna Play a Game?

E-Rick schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:28:
De uwell is klein, lekt niet, de hervulbare pods geven prima smaak en gaan weken lang mee (2 a 3 weken per stuk), en ik gebruik veel minder liquid,
Hoe moet ik dat zien dan? Die pods moet je zelf vullen? Vergelijkbaar als met coils die je lost koopt voor een Clearomizer? Het is iets nieuws voor mij, maar ik denk dat ik een vriend van mij hier wel blij mee kan maken.

Nog geen lid van Gifts For Tweakers en voldoe je aan de eisen? Stuur een DM naar 1 vd Mods! | GFT STATS | YouTube | Twitch

• E-Rick

E-Rick

Cybergamer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:40:
[...]

Hoe moet ik dat zien dan? Die pods moet je zelf vullen? Vergelijkbaar als met coils die je lost koopt voor een Clearomizer? Het is iets nieuws voor mij, maar ik denk dat ik een vriend van mij hier wel blij mee kan maken.
Jep, de pods die je koopt (iets van 13 euro voor 4) zijn tank en coil in 1. Je moet ze inderdaad zelf vullen, kan met zowel freebase als met nic salt. Vullen ziet er ongeveer zo uit, de pods klikken magnetisch vast in de batterij.

• Mar2zz
Het coildraaien en wicken vind ik juist een leuk ritueel. Zou het niet willen missen. Als het snel moet kan ik het binnen een paar minuten, maar ben er graag uitgebreid en zorgvuldig mee bezig. Heerlijk altijd die eerste hijs op een verse coil. 😍

• E-Rick

E-Rick

Coils maken en prutsen met wicks heb ik ook jaren lang met veel plezier gedaan, ik kan me nog een triple core alien clapton op een RDA herinneren, daar ben ik uren mee bezig geweest en dampte voortreffelijk :9~ Maar ik denk dat ik daar overheen ben gegroeid, en ik ga nu voor het gemak :7

• yrew
In Massachusetts zijn ze zover, alle vape gerelateerde producten in de ban:

https://edition.cnn.com/2...-vaping-ban-bn/index.html

huh?!?!?

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06:17
yrew schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:58:
In Massachusetts zijn ze zover, alle vape gerelateerde producten in de ban:

https://edition.cnn.com/2...-vaping-ban-bn/index.html
Geweldig idee want tabak was daar ook allang verboden... ow wacht...

Daar gaat iemand een volledig door de tabaksindustrie gesponsorde hele fijne vakantie tegemoet :)

My DnB is Liquid

• pilskes
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:09
Ben weer toe aan een nieuwe bestelling base, nu zit ik alleen te twijfelen tussen 50/50 of 70/30.

70vg/30pg is natuurlijk wat dikker en ik ben bang dat 50/50 sneller gaat lekken...

Iemand tips?

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:32
pilskes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:57:
Ben weer toe aan een nieuwe bestelling base, nu zit ik alleen te twijfelen tussen 50/50 of 70/30.

70vg/30pg is natuurlijk wat dikker en ik ben bang dat 50/50 sneller gaat lekken...

Iemand tips?
Beide kopen en mixxen, krijg je 60/40 wat best nice is :-)

Adjust non olet

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:08
pilskes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:57:

Iemand tips?
Uhm gewoon VG en PG apart bestellen? Dan kom je met mixen altijd op de gewenste verhouding uit..

• Junia
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:36
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:29:
Wat een waslijst aan ingrediënten. Is dat normaal, of zijn dat de bestandsdelen van het aroma?

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf ook die flavourtec liquids en het viel mij laatst ook op dat er een bizarre waslijst aan ingredienten op kartonnen verpakking staat. Als je vervolgens op het flesje zelf kijkt, dan zie je er slechts 3 a 4 algemene ingredienten worden genoemd, zoals propyleenglycol, plantaardige glycerine, alcohol? (wtf) en aroma.

Valt mij afgelopen weken ook op hoe vaak ik negatief wordt aangesproken over dampen. Niet alleen vanuit vrienden/familiare kring, maar ook op straat dat er gewoon mensen naar me toe zijn gekomen met "hey, weet je niet dat e-sigaretten veel erger zijn dan roken!!!!!"

Komende van een pakje peuken per dag ben ik sinds afgelopen maart gestart met 12 mg wat prima beviel, sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. Nu sinds een maand overgestapt van 12mg naar 3mg wat soepeltjes is verlopen, bij de overstap van 12 naar 3 was het eigenlijk enkel de 1e week waarin ik 'niet helemaal mezelf' was. Nu ik gewend ben aan 3mg wil ik niet eens meer terug naar 12, de kriebel voelt veelste heftig. Het plan is om dit even aan te houden voor een maand of 2 en dan naar de 0mg, om uiteindelijk er geheel verlost van te zijn. Ik had nooit gedacht dat dampen mij zo goed zou helpen bij het stoppen met roken. Het jammere is dat ik niet echt het idee is dat mijn reuk- en longcapaciteit dusdanig is verbeterd over het afgelopen halve jaar, iets wat ik wel had gehoopt.

Junia wijzigde deze reactie 26-09-2019 14:40 (46%)

• Mar2zz
Als je longcapaciteit niet vooruit gaat heeft dat misschien te maken met verhouding VG/PG? Met 50/50 had ik ook geen vooruitgang en kreeg ik erge hoest erbij (pas na 3 maanden ofzo). Daarom overgestapt naar 70/30 V/P en sindsdien gewoon fit. En de verbeterde reuk heeft nadelen! Vieze geuren zijn er meer dan je denkt.

• barrymossel
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt: ik heb de Ehpro 101 Pro besteld (met 21700 Samsung 40T batterijen) en de Ehpro Raptor tank. Helaas met 2ml tank (4ml kon ik nergens vinden), maar als het goed is zit er wel een 6ml bubble glass bij.

Ben erg benieuwd naar het eerste echte sub-ohmen (nu 0.5 ohm op de Innokin Zenith met 19W).

• foxtrot81
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 06-12 17:46
Klaar voor de aankomende hongerwinter 10 liter pg/vg verschillende aroma,s weer op voorraad en 1 liter nicotine weer genoeg voor een paar jaar.(Heb nu ongeveer 2,5 liter nicotine ingeslagen wegens de nieuwe aankomende tpd wet en er belasting op nicotine zou komen.(en wegens al het andere horror fake nieuws)

Asus Maximus Vlll Hero/Skylake i5 6600K/16 gb ddr4 HyperX /MSI GTX 970 4gb /Seasonic Platinum Series 660 Watt/ h110i gtx/Samsung 850Evo 500gb/ [[[OOEHHH YEAHHH]]]

• barrymossel
foxtrot81 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:42:
[Afbeelding] Klaar voor de aankomende hongerwinter 10 liter pg/vg verschillende aroma,s weer op voorraad en 1 liter nicotine weer genoeg voor een paar jaar.(Heb nu ongeveer 2,5 liter nicotine ingeslagen wegens de nieuwe aankomende tpd wet en er belasting op nicotine zou komen.(en wegens al het andere horror fake nieuws)
Ik geloof ook dat ik paranoïde ga worden, dus linkje??

• Mar2zz
Same here 😂 maar dan voor een half jaar ingeslagen. Samen gebruiken wij ongeveer 200 ml per week (vooral een thuiswerk dag damp ik wat weg, en daar heb ik er 2 van in de week). Dus vijf liter base.

Aroma's mix ik nu standaard op 10% en gebruik op 100ml base 1 x 10ml 20mg/ml nicotine.

Ben je in 1x meer dan 100 euro kwijt. Maar een half jaar tabak... Wij zaten na 2 weken al op dat bedrag met sigaretten/shag. Eergisteren nog een pakje gezondigd, analoog rokende vriend over de vloer. Pakje van een tientje in een paar uurtjes weggepafd.

• Beakzz
Ik heb nu een paar maanden een Uwell Caliburn in gebruik en ik wil (voorlopig in ieder geval) niets anders meer. Ik heb van alles gehad, van basic joyetech spul tot diverse RTA's en RDA's, mech mods, dual battery mods, noem maar op.

De uwell is klein, lekt niet, de hervulbare pods geven prima smaak en gaan weken lang mee (2 a 3 weken per stuk), en ik gebruik veel minder liquid, Met mijn innokin scion II met mesh coils ging er met gemak 10 ml juice per dag doorheen (2 mg freebase), nu iets van 2 ml per dag (10 mg nic salt).

Geen gepruts meer met coils, wicks en losse batterijen. Klein uurtje opladen met micro-USB en ik kan er weer een dag tegenaan.

De losse mtl is wel even wat anders dan een wide open DL Scion, maar dat was snel gewend. Geen grote wolken meer dus voor mij, maar ik ben er erg tevreden mee.
Denk dat ik deze maar eens ga proberen. Heb je deze gewoon in NL besteld of uit China?
foxtrot81 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:42:
[Afbeelding] Klaar voor de aankomende hongerwinter 10 liter pg/vg verschillende aroma,s weer op voorraad en 1 liter nicotine weer genoeg voor een paar jaar.(Heb nu ongeveer 2,5 liter nicotine ingeslagen wegens de nieuwe aankomende tpd wet en er belasting op nicotine zou komen.(en wegens al het andere horror fake nieuws)
Daar moet ik ook eens wat mee doen. Ben echt een luie vaper wat dat betreft, Ik koop coils en gemixte flesjes van 10ml (die altijd leeg zijn...heel bijzonder :+ )

Maar ja dan moet ik eerst een appel smaak vinden die ik zelf kan mixen die in de buurt komt van de Aramax. Blijft dit allemaal jaren goed? En kan het nog mis gaan met losse nicotine?

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Hier intussen vergeten wanneer de laatste normale sigaret was, dus de 2e poging is geheel geslaagd. :) Ook van 12mg/ml naar 6mg/ml, maar eerlijkheidshalve: wel van 1.6ohm naar 1.2ohm overgestapt, wat flink meer liquid lijkt te verbruiken; dus misschien krijg ik per saldo het equivalent van ~9mg/ml binnen. :P Misschien dat ik toch nog voor het einde van het jaar de 0 haal en dan ook de vape aan de tabakswilgen kan hangen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• E-Rick

E-Rick

Beakzz schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:22:
[...]

Denk dat ik deze maar eens ga proberen. Heb je deze gewoon in NL besteld of uit China?

[...]
Gewoon hier in NL bij Mr Joy. Ik lees hier in het topic wat slechte ervaringen met die webshop, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met ze. Er ontbrak een keer een flesje liquid in een bestelling, maar na 1 mailtje hebben ze dat direct nagezonden.

• barrymossel
Ik zat gisteren Peaky Blinders te kijken waar ze de ene met de andere peuk aansteken. En ik vond het er gewoon goor uitzien. En dat terwijl ik zelf toch flink heb gerookt. Ik zou er niet aan moeten denken weer terug naar sigaretten te moeten...
Hopen dat de bezorging vanuit China een beetje rap gaat, zodat ik op nog lagere weerstand kan dampen...

• Rzarect0r
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-12 10:09
E-Rick schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:07:
[...]

Gewoon hier in NL bij Mr Joy. Ik lees hier in het topic wat slechte ervaringen met die webshop, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met ze. Er ontbrak een keer een flesje liquid in een bestelling, maar na 1 mailtje hebben ze dat direct nagezonden.
Oplichters daar, "echte" juul pods verkochten ze zogenaamd. Inmiddels gelukkig wel van de site gehaald, heb ze aangegeven bij de voedsel & waren autoriteit.

Komt zo'n jongetje je rustig zeggen nee jaa het is echt hoor! Staan er typfouten op de verpakking en naam van verpakking die niet eens meer bestaat :')

• foxtrot81
Beakzz schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:22:
[...]

[...]

Daar moet ik ook eens wat mee doen. Ben echt een luie vaper wat dat betreft, Ik koop coils en gemixte flesjes van 10ml (die altijd leeg zijn...heel bijzonder :+ )

Maar ja dan moet ik eerst een appel smaak vinden die ik zelf kan mixen die in de buurt komt van de Aramax. Blijft dit allemaal jaren goed? En kan het nog mis gaan met losse nicotine?
Ik ben een paar jaar geleden eerst rustig begonnen me in te lezen, deze vragen geven mij al aan dat je eerst je onderzoek moet gaan doen.Want ja met nicotine en vooral hoeveel mg daar kan het snel flink fout gaan, en je sapjes kun je onder normale omstandigheden zeker wel 2 jaar goed houden.Nicotine in de diepvries gaat gemakkelijk 5 jaar tot meer mee.Maar doe eerst goed je onderzoek naar verhoudingen/risico,s en natuurlijk je enorme voordeel als je gaat mixen ;-)
Ik maak zo 1 liter lekkere sap voor nog geen €50,- (hoofdzakelijk bepaald het type aroma de eindprijs) nou reken maar uit hoeveel winst er op die lullige 10ml zit. ;-0

Asus Maximus Vlll Hero/Skylake i5 6600K/16 gb ddr4 HyperX /MSI GTX 970 4gb /Seasonic Platinum Series 660 Watt/ h110i gtx/Samsung 850Evo 500gb/ [[[OOEHHH YEAHHH]]]

• Beakzz
foxtrot81 schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:54:
[...]

Ik ben een paar jaar geleden eerst rustig begonnen me in te lezen, deze vragen geven mij al aan dat je eerst je onderzoek moet gaan doen.Want ja met nicotine en vooral hoeveel mg daar kan het snel flink fout gaan, en je sapjes kun je onder normale omstandigheden zeker wel 2 jaar goed houden.Nicotine in de diepvries gaat gemakkelijk 5 jaar tot meer mee.Maar doe eerst goed je onderzoek naar verhoudingen/risico,s en natuurlijk je enorme voordeel als je gaat mixen ;-)
Ik maak zo 1 liter lekkere sap voor nog geen €50,- (hoofdzakelijk bepaald het type aroma de eindprijs) nou reken maar uit hoeveel winst er op die lullige 10ml zit. ;-0
Ja wees niet bang. Zoiets ga ik echt niet doen zonder het goed te onderzoeken. Het was meer een vraag om in te schatten of het een beetje te doen is ;) Dus dat gaan we dan maar eens doen voor de heffingen er zijn :)

Beakzz wijzigde deze reactie 30-09-2019 11:28 (3%)

• dennis_rsb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:47
Ik mix al geruime tijd niet meer (was het gedoe beu) maar daar gaat het me ff niet om nu. Sinds ik weer k&k damp koop ik vaak pinky vape.

Ik keek net op t doosje voor de gein. Mn oog viel net op het woordje "lemon oil" op het doosje van pinky vape - Lolitka.

Niet dat ik me echt zorgen maak, tis immers bij rookwinkel in NL gekocht. Maar hoe zouden ze dat dan bedoelen?

• foxtrot81
dennis_rsb schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:17:
Ik mix al geruime tijd niet meer (was het gedoe beu) maar daar gaat het me ff niet om nu. Sinds ik weer k&k damp koop ik vaak pinky vape.

Ik keek net op t doosje voor de gein. Mn oog viel net op het woordje "lemon oil" op het doosje van pinky vape - Lolitka.

Niet dat ik me echt zorgen maak, tis immers bij rookwinkel in NL gekocht. Maar hoe zouden ze dat dan bedoelen?
Lijkt me er niet in thuishoren btw ook opletten op diacetyl ""popcornlong"" komt ook soms voor in aroma,s en is gewoon heel erg slecht voor je.
diacetyl, acetoin,& acetyl propionyl van wegblijven dus ;-)

foxtrot81 wijzigde deze reactie 30-09-2019 14:43 (4%)

• dennis_rsb
@foxtrot81 dit is k&k sap. Ik heb het op t dampforum gevraagd ook. Er zit schijnbaar verschil in olie. Iemand op het forum stuurde dit https://www.reddit.com/r/...e=embedly&utm_term=28hc3d

Alleen mijn Engels is matig dus snap ik t niet goed. Maar het zal denk wel goed zitten dan. Die diacetyl enzo zit zover ik weet nauwelijks meer in liquids en aroma's. En als het er al inzit is het in een veel lagere hoeveelheid dan in tabak, en laat staan in die popcornfabrieken. En fabrikanten geven nooit hun hele recept weg dus kom je er niet altijd achter. Van pinky vape is ook weinig te vinden. Maar goed het wordt in NL verkocht, dus dan zal wel oke zijn door strenge wetgeving en controles.

Maar dat van die lemon oil deed mn wenkbrauwen fronsen.

Edit : iemand zegt :" Essentiële olie bevat geen lipiden=vetten, ondanks de naam."

Dus ze zullen wel essentiele olie gebruiken in die pinky vape.

dennis_rsb wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:54 (7%)

• E-Rick

E-Rick

Rzarect0r schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:32:
[...]

Oplichters daar, "echte" juul pods verkochten ze zogenaamd. Inmiddels gelukkig wel van de site gehaald, heb ze aangegeven bij de voedsel & waren autoriteit.

Komt zo'n jongetje je rustig zeggen nee jaa het is echt hoor! Staan er typfouten op de verpakking en naam van verpakking die niet eens meer bestaat :')
Dat is inderdaad wel kwalijk, terecht dat je ze hebt aangegeven.
Ik heb de codes op het Uwell spul gecheckt op de site van Uwell en die waren wel allemaal genuine.

• Rzarect0r
E-Rick schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:56:
[...]

Dat is inderdaad wel kwalijk, terecht dat je ze hebt aangegeven.
Ik heb de codes op het Uwell spul gecheckt op de site van Uwell en die waren wel allemaal genuine.
Die heb ik daar ook gehaald en gecheckt en waren wel gewoon genuine idd. Het was ook te mooi om waar te zijn, juul pods uit de US voor 20 euro per pakje, terwijl ze daar zelf ook rond de 16-18$ zijn en Juul niet officieel mag exporterenn naar Europa (alleen hun 1.8% pods).

• Belindo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:31

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Iemand nog een (betrouwbare) webshop die de Red Astaire aroma verkoopt? Dat is met Heisenberg m'n standaard smaak, maar ik kan hem nergens op voorraad vinden.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Barfman
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:49
https://www.lepetitvapote...96-red-astaire-aroma.html

https://www.aromashot.nl/.../t-juice-red-astaire-30ml

https://www.aroma-company...ice-red-astaire-30ml.html

Aroma Company koop ik mijn Drip Hacks of Boss Shots, leuke winkel :-)
Aromashot is ook aan te raden voor Drip Hacks en heel veel eigen Shake & Vapes.

Barfman wijzigde deze reactie 30-09-2019 21:35 (25%)

System | Racing is in my Blood

• Zarathustra
Uit longbiopsies van 17 patiënten is gebleken dat het dampen van olie (al dan niet de THC variant) vermoedelijk niet de oorzaak is van de longziekte. Wel gebruikte 76% van de patiënten THC-olie. Dus wel een verband vermoedelijk. Ze hebben in het onderzoek ook gegevens gebruikt van eerdere patiënten. Die toonden dezelfde afwijkingen in het longweefsel.

Bron: https://www.nejm.org/doi/...nejmc1913069_appendix.pdf

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Rzarect0r
Wat voor conclusie hebben jullie zover kunnen trekken omtrent die hele flavor ban drama? Tijd om terug te gaan naar de Marlboro?

Persoonlijk voel ik mij een stuk beter sinds ik vape ipv rook en ben inmiddels nicotine aan het afbouwen (van juul pods van 50+ mg nicotine naar 30-40 mg in een caliburn naar 20mg, en inmiddels naar 3mg).

• Zarathustra
@Rzarect0r ik volg het nieuws kritisch (zie post hierboven) Overstap van shag naar dampen heeft me aardig geholpen. Ik ga zeker niet terug!

Ga wel het dampen ook afbouwen / op termijn stoppen. Maar dat is persoonlijk. Ik heb blijkbaar hypergevoelige longen wat nu door leeftijd begint op te spelen. Dus hoe minder prikkels hoe beter.

Had ik dat niet zou ik rustig blijven dampen.

Mijn utopische ideaalbeeld is dat ze het goed onderzoeken en (enkel) in het basispakket stoppen voor rokers :)

• foxtrot81
Ikzelf damp al 3 jaar heb me nog nooit zo goed gevoelt, daarbij een vrouw met copd dus moesten iets vinden om haar van de stinkstokken af te helpen. Nou ze is het levende bewijs dat ze er met sprongen op vooruit is gegaan. Uit de testen van onze longarts blijkt dat haar longinhoud weer bijna op normaal nivo is. Ze kan weer vrolijk lopen de boodschappen halen en onze longarts en huisarts staan dan ook een dikke 1000% achter onze keuze. Alleen de nicotine zijn ze nog wat huiverig voor krijg ik er ook niet gemakkelijk uitgepraat dat nicotine opzich geen kwade factor is in normale hoeveelheden 18 tot 3 mg inmiddels zitten we op 3 mg en voorlopig dampen wij lekker door. En als thuisbrouwers maken wij ons geen zorgen om al dat gedoe gewoon in bulk inslaan en zorg voor jezelf en je naaste👍

• barrymossel
De Ehpro 101 Pro. Hier met 22 mm Innokin Zentih tank, maar er zijn al twee 25 mm tanks onderweg uit China (Ehpro Raptor en Innokin Zenith 4ml).

Grote mod wel, maar niet onprettig. En de 21700 batterij is echt een hele stap vooruit op de ingebouwde accu van de Vaporesso Target Mini II.

• Rzarect0r
Komen tanks boven de 2ML aan vanuit aliexpress of loop je het risico dat ze je pakketje tegenhouden bij de douane?

• dennis_rsb
@Rzarect0r mijn ervaring is dat het gewoon aankomt. Maar als je iets boven de 22 euro bestelt heb je kans dat je moet bijbetalen.

Je moet niet vergeten dat je prima grote tankjes mag hebben in nl, zoveel hebben dat trouwens. Maar er mogen geen verkopers in nederland zijn die tankjes groter dan 2 ml verkopen. Tpd regels in NL enzo.

• Rzarect0r
dennis_rsb schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:46:
@Rzarect0r mijn ervaring is dat het gewoon aankomt. Maar als je iets boven de 22 euro bestelt heb je kans dat je moet bijbetalen.

Je moet niet vergeten dat je prima grote tankjes mag hebben in nl, zoveel hebben dat trouwens. Maar er mogen geen verkopers in nederland zijn die tankjes groter dan 2 ml verkopen. Tpd regels in NL enzo.
Ah top, gewoon bestellen dus. Thx voor de info

• dennis_rsb
@Rzarect0r ja hoor. Heb het zelf zo vaak gedaan. Tegenwoordig ben ik grotendeels voorzien. P.s. kijk ook eens op fasttech en gearbest. Vooral FT is erg fijn, en geliefd onder dampers.

• roT-
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:29

Wat ik me nu afvraag met dit soort vapes, dat ding is 520mah.. hoe kom je nou daar een dag mee door? Ik vrees dat dit soort dingen bij mij continue aan de lader hangen.

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:28

renzo4000

*Doh!*

Een dergelijke pod device dampt op een veel lager wattage (ergens tussen de 10-15 watt) dus kan die batterij veel langer volhouden. Als ik mijn caliburn een dagje mee heb en ik damp twee tankjes leeg moet ik hem een keer bijladen... Dit gaat vrij rap (20 minuten, als hij niet helemaal leeg is) mede door die kleine batterij.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• E-Rick

E-Rick

roT- schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Wat ik me nu afvraag met dit soort vapes, dat ding is 520mah.. hoe kom je nou daar een dag mee door? Ik vrees dat dit soort dingen bij mij continue aan de lader hangen.
Inderdaad wat @renzo4000 zegt, de coils van de caliburn zijn iets van 11 watt. Ik red makkelijk een (werk)dag, en mocht ie leeg raken dan is een half uurtje aan de lader zeker genoeg voor de rest van de dag.

• Cybergamer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 02:21

Cybergamer

Wanna Play a Game?

barrymossel schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:55:
Ik zat gisteren Peaky Blinders te kijken waar ze de ene met de andere peuk aansteken. En ik vond het er gewoon goor uitzien. En dat terwijl ik zelf toch flink heb gerookt. Ik zou er niet aan moeten denken weer terug naar sigaretten te moeten...
We hebben het dan ook over een tijd van bijna 100 jaar terug heh? xD

Toen was roken hip om te doen. Nu zie je af en toe in series een vaperizer langskomen.

Cybergamer wijzigde deze reactie 05-10-2019 12:49 (5%)

Nog geen lid van Gifts For Tweakers en voldoe je aan de eisen? Stuur een DM naar 1 vd Mods! | GFT STATS | YouTube | Twitch

• roT-
E-Rick schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Inderdaad wat @renzo4000 zegt, de coils van de caliburn zijn iets van 11 watt. Ik red makkelijk een (werk)dag, en mocht ie leeg raken dan is een half uurtje aan de lader zeker genoeg voor de rest van de dag.
ja ok. snap et. maar dan resulteert dat in minder damp, dus zal je je nicotine omhoog moeten gooien.
Damp nu met mn Zeus X rta op 60w met 2x clapton coil op 2mg nicotine.

• barrymossel
Cybergamer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:48:
[...]

We hebben het dan ook over een tijd van bijna 100 jaar terug heh? xD

Toen was roken hip om te doen. Nu zie je af en toe in series een vaperizer langskomen.
Klopt, maar zelf stak ik ook de ene naar de andere aan. En ik heb er momenteel totaal geen behoefte aan. Sterker nog, ik vind het gewoon vies... :?

• E-Rick

E-Rick

roT- schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

ja ok. snap et. maar dan resulteert dat in minder damp, dus zal je je nicotine omhoog moeten gooien.
Damp nu met mn Zeus X rta op 60w met 2x clapton coil op 2mg nicotine.
Klopt helemaal. Ik ben van +/- 2 mg freebase in een subohm tank overgestapt naar 10 mg nic salt in de Caliburn. Effect is ongeveer het zelfde, maar ik maak nu minder wolken en gebruik een heel stuk minder liquid.

• dennis_rsb
@E-Rick Heb zelf ook een podje met 10 MG nicsalt. met DL damp ik op 3 mg/ml. Maar het MTL gebeuren is niet mijn fijnste vape-ervaring. DL ligt mij beter :p maar fijn dat er zoveel keuze is toch.

• roT-
-

roT- wijzigde deze reactie 05-10-2019 20:29 (99%)

• foxtrot81
Is hier een subforum ergens te vinden om alles wat met vapen te maken heeft voor verkoop of ruil ?
Ik heb een volle diepvries met nicotine waarvan ik wel 1 liter wil verkopen voor een schappelijke prijs, dampforum heeft dat wel?

foxtrot81 wijzigde deze reactie 06-10-2019 13:20 (10%)

• LessRam
  • Laatst online: 05-12 13:27
Ik vermoed dat Tweakers zijn vingers niet wil branden aan de verkoop van nicotine >10ml en/of >20 mg/ml dus verkoop-subforum lijkt me logischerwijs niet aanwezig. Daarnaast ben je zelf als verkoper dan ook bezig met illegale verkoop.

LessRam wijzigde deze reactie 06-10-2019 15:16 (17%)

Don't rely on their truth alone

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Er was een ruiltopic: Het E-liquid ruiltopic Maar dat is niet zo populair. ;)

Je kan in VAO eventueel terecht: Vraag & Aanbod overig mits er geen pricewatch categorie van bestaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• skdevil
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 05-12 21:08
Dit is toch behoorlijk zorgwekkend wanneer dit ook zou gebeuren. Ik bedoel hoe lang is het al bekend dat traditioneel roken dodelijk is?
Dat gaan ze uiteraard niet in de ban doen want levert een dijk geld op.

We horen iedere keer maar niets over wat deze patienten gedampt hebben. Daarover blijft het constant stil.
Alle respect voor de longartsen in Nederland maar ik wil toch eerst meer 'bewijs' zien.

• foxtrot81
Wat raar onze longarts denkt er heel anders over, en zijn het geen symptomen die pas komen bovendrijven juist na het stoppen van roken. Het lichaam krijgt een flinke reset na jarenlang gerookt te hebben. Afijn de tabakslobby is machtig dat weten we nu wel.

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:02
Ik krijg sterk het gevoel dat er een aantal longartsen gelobbyd zijn door de grote tobacco jongens (hoe raar dat ook klinkt). Net als dat laatst een GLer is geprobeerd te rekruteren voor big tobacco.

https://www.ad.nl/politie...en-schaamteloos~aa1490e6/

Er worden hier smerige spelletjes gespeeld.

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Puck

Don't be a Jerry

skdevil schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Dit is toch behoorlijk zorgwekkend wanneer dit ook zou gebeuren. Ik bedoel hoe lang is het al bekend dat traditioneel roken dodelijk is?
Dat gaan ze uiteraard niet in de ban doen want levert een dijk geld op.

We horen iedere keer maar niets over wat deze patienten gedampt hebben. Daarover blijft het constant stil.
Alle respect voor de longartsen in Nederland maar ik wil toch eerst meer 'bewijs' zien.
75% van de gevallen (in Amerika) schijnt een specifiek merk van zwarte markt gebruikt te hebben. https://techcrunch.com/20...nst-informal-thc-sources/ & https://www.nbcnews.com/h...hydrogen-cyanide-n1059356

Het klinkt dan een beetje als: laten we eten ook maar verbieden, want mensen zouden wel eens wat verkeerds kunnen eten.

Puck wijzigde deze reactie 07-10-2019 09:16 (5%)

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• barrymossel
Yzord schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:06:
Ik krijg sterk het gevoel dat er een aantal longartsen gelobbyd zijn door de grote tobacco jongens (hoe raar dat ook klinkt). Net als dat laatst een GLer is geprobeerd te rekruteren voor big tobacco.

https://www.ad.nl/politie...en-schaamteloos~aa1490e6/

Er worden hier smerige spelletjes gespeeld.
Ik ben er ook bang voor.

Ik vind het jammer dat er geen nuance wordt aangebracht. Ja, het is niet gezond om te dampen en om die reden moet een longarts dat natuurlijk afraden. Zeker voor niet-rokers natuurlijk. Maar de vraag is in hoeverre het minder slecht is dan een sigaret roken. En wat zijn die "bikkelharde conclusies" en "bewijslast" waar hij het over heeft?

• brambello
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11:06
barrymossel schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Ik ben er ook bang voor.

Ik vind het jammer dat er geen nuance wordt aangebracht. Ja, het is niet gezond om te dampen en om die reden moet een longarts dat natuurlijk afraden. Zeker voor niet-rokers natuurlijk. Maar de vraag is in hoeverre het minder slecht is dan een sigaret roken. En wat zijn die "bikkelharde conclusies" en "bewijslast" waar hij het over heeft?
Het wordt nu wat grimmig ja, ik ben wel benieuwd naar de conclusies en bewijslast.

• dennis_rsb
@brambello Het is diepe treurnis idd. "Toevallig" tijdens stoptober en na het misbruik in de VS. Ik blijf er bij het gaat vooral om geld. Tal van voorbeelden, maar ik denk dat iedereen hier wel snapt dat door elke roker die stopt en niks gebruikt, of gaat dampen, dat Big Pharma, Overheid, Big Tabacco bv veel inkomsten mis lopen.

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Vreemd dat een longarts wel esigaret wil verbieden en niet gewone sigaret.
Ik kan het niet serieus nemen daarom.

• brambello
Soldaatje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:57:
Vreemd dat een longarts wel esigaret wil verbieden en niet gewone sigaret.
Ik kan het niet serieus
Dat begrijp ik, maar die strijd hebben ze mogelijk opgegeven (of spekt roken de portomennee van de longarts, zou wel erg sketchy zijn).

Ik vind jouw argument niet echt valide in die zin. Ook weer wek maar niet sterk genoeg om het allemaal te negeren.

• Zarathustra
Ik vind voornamelijk dat onderzoek door longartsen in de VS verontrustend. 25% van de slachtoffers die géén THC gedampt heeft met ernstige longschade met een aanwijzing dat dampen daar (in)direct voor verantwoordelijk is. Kan natuurlijk zijn dat er al een aandoening was. Astma zonder duidelijke symptomen als voorbeeld. Dan nog, als dampen dat op een dusdanige manier verergert dat een acuut probleem kan ontstaan mag de e-peuk in een mooi wit doosje, enkel op recept verkrijgbaar, bij de apotheek in het schap. Wat mij betreft ;)

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Zarathustra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:11:
Ik vind voornamelijk dat onderzoek door longartsen in de VS verontrustend. 25% van de slachtoffers die géén THC gedampt heeft met ernstige longschade met een aanwijzing dat dampen daar (in)direct voor verantwoordelijk is. Kan natuurlijk zijn dat er al een aandoening was. Astma zonder duidelijke symptomen als voorbeeld. Dan nog, als dampen dat op een dusdanige manier verergert dat een acuut probleem kan ontstaan mag de e-peuk in een mooi wit doosje, enkel op recept verkrijgbaar, bij de apotheek in het schap. Wat mij betreft ;)
Dan hebben we over tien jaar eliquid liquidaties door de esigaret-maffia.
En weet je helemaal niet wat ze erin stoppen.

• brambello
Zarathustra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:11:
Jongeren die bang zijn voor een strafblad? Of hun Christelijke ouders? Maar het is an sich uiteraard verontrustend.

• Blerp
  • Registratie: mei 2003

Blerp

Geüpgegraded

Even een crosspost met de HK waar het hier kort ook even over ging;

In Amerika wordt er erg vaak op allerlei manieren THC (of namaak-THC) in de vloeistof verwerkt. Ook zijn er veel vloeistoffen met toegevoegde vitamines (B12) en zelfs caffeine. Tevens wrodt de vloeistof lokaal gemaakt in verschillende kleinere fabrieken die zoveel mogelijk volume naar buiten willen pompen. De vloeistoffen zijn vaak gemaakt met nicotinezouten omdat dat rustiger is voor de keel.

In Europa komt heel veel base uit Duitsland en uit dezelfde fabrieken die deze stoffen al tientallen jaren maken voor de voedselindustrie. De standaarden in de Duitse chemische industrie zijn ook een heel stuk hoger en beter gereguleerd dan die in Amerika, en veel vloeistoffen gebruiken geen nicotinezouten maar freebase (extract uit tabak). Ik denk zelf dat al deze verschillen (minder toevoegingen, hogere standaarden etc) het in Europa tot een beter alternatief maken voor normaal roken dan in bv Amerika waar er al een aantal omgevallen zijn.

Misschien gedeeltelijk een mening met veel aannames, maar dat zijn de grootste verschillen die ik zelf opmerk als ik er over lees.

Zelf heb ik nog iets van 8 liter base op 1,5mg staan waar ik ook nog genoeg flavour voor heb. Niet omdat het misschien een hongerwinter gaat worden maar omdat ik enige tijd geleden wat leuke aanbiedingen tegenkwam :P

If it ain’t broke, fix it till it is

To meh, or not to meh, that's... meh

• Beakzz
Het is gewoon balen dat er gelijk weer dit soort dingen de media in geslingerd worden. De longartsen zijn dus blijkbaar helemaal blij als er geen elektrische sigaret meer het land in komt. Dus die hebben liever weer meer werk aan verstokte rokers? Het is niet zo dat die mensen ineens allemaal stoppen met dampen en roken.

En iedereen om je heen die weer begint te zeuren of het nou wel handig is om te dampen en collega's die net waren overgestapt gaan weer roken. Het is gewoon een treurig gevolg van deze paniek.

Ik ben groot voorstander van een goed onderzoek zo dat ik precies weet welk risico ik neem en hoe het in verhouding staat tegenover roken en kom daarna gewoon met conclusies aan zetten. Ondertussen weten wij allemaal hoe de lobby van de tabaksindustrie werkt en dat er een hoop geld verloren gaat als er minder accijnzen opgehaald worden. Beetje alu hoedjes theorie, maar als het om zoveel geld gaat dan zou het mij niet eens verbazen als dit gestuurd wordt. De tabaksindustrie heeft toch al massamoord op zijn geweten ondertussen.

• Mar2zz
Het is wel heftig om zoiets te zeggen. Ik durf wel zo ver te gaan dat die longarts dood en verderf zaait en mocht zijn uitspraak effect hebben alle tabaksdoden op zijn geweten heeft die door zijn toedoen van dampen af moesten. Ik vind het gevoel vervelend dat ook ons land corrupt is, en de media net zo hard.

Net een mooie documentaire op YouTube gekeken:
YouTube: Beyond The Cloud - Documentary film about vaping

Het is zo jammer dat wij dampers maar een kleine groep zijn. Alle niet-rokers werken niet mee, alle rokers zijn sceptisch. Terwijl we allemaal het levende bewijs zijn: weer lucht, weer kleur, weer energie. Allemaal symptomen van een verbeterde gezondheid.

• Junia
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:36
Beakzz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:52:
Het is gewoon balen dat er gelijk weer dit soort dingen de media in geslingerd worden. De longartsen zijn dus blijkbaar helemaal blij als er geen elektrische sigaret meer het land in komt. Dus die hebben liever weer meer werk aan verstokte rokers? Het is niet zo dat die mensen ineens allemaal stoppen met dampen en roken.

En iedereen om je heen die weer begint te zeuren of het nou wel handig is om te dampen en collega's die net waren overgestapt gaan weer roken. Het is gewoon een treurig gevolg van deze paniek.

Ik ben groot voorstander van een goed onderzoek zo dat ik precies weet welk risico ik neem en hoe het in verhouding staat tegenover roken en kom daarna gewoon met conclusies aan zetten. Ondertussen weten wij allemaal hoe de lobby van de tabaksindustrie werkt en dat er een hoop geld verloren gaat als er minder accijnzen opgehaald worden. Beetje alu hoedjes theorie, maar als het om zoveel geld gaat dan zou het mij niet eens verbazen als dit gestuurd wordt. De tabaksindustrie heeft toch al massamoord op zijn geweten ondertussen.
Dit. Zonder dat er goed onafhankelijk onderzoek heeft plaatsgevonden zullen veel dampers het gooien op een lobby of andere variant van belangenverstrengeling. Ik bedoel, het feit dat veel mensen ervaren dat ze er gezonder van worden, hoeft niet direct te betekenen dat het op de langere termijn ook echt zo is. Dat is eigenlijk het enige 'voordeel' dat rokers hebben, de risico's zijn bekend en worden desondanks 'geaccepteerd', iets wat voor e-smoking wat nog 'relatief' te jong is om nu conclusies te trekken.

Ik heb het verhaal op ad.nl meerdere keren gelezen, initieel dacht ik dat het mogelijk kwam door een gebrek aan nuance en dat de longartsen bang zijn dat teveel jeugd in aanmerking komt met nicotine c.q. een variant van roken, echter lijkt dat hier niet de insteek, maar letterlijk de slechte effecten op de gezondheid, iets wat mij zeer verbaasd. Er wordt letterlijk verwezen naar het onderzoek uit de UK die aan leek te tonen dat het 95% 'gezonder' was dan roken, wat volgens de betreffende arts niet wetenschappelijk was.

• brambello
https://www.ad.nl/binnenl...zonde-e-sigaret~ad8d3f5a/

Erg voorbarig artikel, alsof het nu bewezen is dat de esigaret definitief zeer schadelijk is.

• barrymossel
Ik vind het wel bijzonder dat je nergens positieve (long)artsen hoort, terwijl ik op meerdere plekken heb gelezen (Facebook, Dampforum) dat die er wel zijn. Ook is het vreemd dat er nu ineens acute problemen lijken te ontstaan en niet de afgelopen 10 jaar. Daarnaast wordt er over onderzoek gesproken, maar nergens zie ik daar resultaten van.
Buiten dat vind ik het toch wel ernstig dat een man met zo'n positie dergelijke uitspraken doet. Ik ben niet zo van de conspiracy en ik vind het moeilijk te geloven dat een dergelijk prominent persoon geld aanneemt in verband hiermee. Dat zou ik eerder aan een of andere shady arts toeschrijven. Maar goed het zou mogelijk zijn. Echter als die longarts echt van mening is dat vapen (acuut) dodelijk is, dan zegt dat toch wel wat.

Het gebrek aan nuance is nogal vervelend. Waarom moet er een totaalverbod komen? Omdat enkele mensen misschien dood zijn gegaan door vapen? Of omdat het zeker is dat het daardoor komt? En door welke stoffen dan? In Amerika komt dat zo goed als zeker door verkeerde stoffen in de liquids (toch?), maar wat is/was de oorzaak van die drie doden in Nederland?

Ik snap ook echt niet dat er geen kritische vragen worden gesteld aan beide partijen (voor en tegen) door de media. Er is geen steekhoudende argumentatie en blijkbaar is dat geen probleem, Bij 1Vandaag zojuist zag je op de achtergrond THC in relatie tot die doden staan, maar er werd verder niets over gezegd.

Ik heb echt geen idee wat ik nu moet denken. Het lijkt allemaal niet te kloppen, maar tsja, het gaat wel om je leven. Als de kans bestaat dat ik (op korte termijn) dood ga, dan stop ik liever. Maar dat vind ik dus weer moeilijk te geloven. Als ze nu met bewijzen komen dat het zo gevaarlijk is als ze roepen, dan wil ik dat best geloven en dan trek ik mijn conclusies. Maar die bewijzen laten zover ik nu overal lees op zich wachten... :?

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:20
In plaats van Big Tobacco, kunnen we bij de long artsen wss eerder spreken van Big Pharma. Of ze zijn op de een of andere manier bedwelmd door Wanda en Pauline.

Ik snap er ook echt helemaal niets van, hoeveel verhalen ik wel moet voorbij heb zien komen van mensen die zijn opgeknapt door over te stappen op de e-sigaret. Verstokte rokers die gewoon echt niet konden stoppen.

Ik snap dat het maar eng is dat vapen, en ik snap dat het ook niet echt chill is dat je liever hebt dat mensen stoppen met roken, en dat dan opeens de hele bevolking massaal aan het vapen slaat met weet ik veel wat voor mogelijke gevolgen. Denk je net een zonde in de ene vorm verslagen te hebben, staat die in een hele ander vorm voor je deur. Dat ze daar bang voor zijn snap ik. Maar dit is wel een erg hysterische en gekleurde reactie van de long artsen.

Want die tientallen mensen die het beter doen met vapen tellen opeens niet meer mee?
Niets van goh we moeten mensen helpen op andere manieren te stoppen met roken, of aanraden dat het beter is helemaal niet te dampe ? Nee... Verbieden die hap... En iedereen die het niet lukt om te stoppen met roken op andere manieren mag omvallen in zijn graf?

Ik word hier ook een beetje hysterisch en gekleurd van geloof ik.

• Embryo1
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:47
barrymossel schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:47:
Ik vind het wel bijzonder dat je nergens positieve (long)artsen hoort, terwijl ik op meerdere plekken heb gelezen (Facebook, Dampforum) dat die er wel zijn. Ook is het vreemd dat er nu ineens acute problemen lijken te ontstaan en niet de afgelopen 10 jaar. Daarnaast wordt er over onderzoek gesproken, maar nergens zie ik daar resultaten van. .............................................enz. enz
Toch een positief geluid:
https://www.hbvl.be/cnt/d...og-altijd-beter-dan-roken

Embryo1 wijzigde deze reactie 07-10-2019 23:02 (4%)

Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows10) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A5(2016) - Galaxy Tab S 10.5

• analogworm
Zullen we er anders even een schepje boven op doen in het nieuws dat vapen slecht voor je is? Schijnbaar veroorzaakt dampen kanker en zouden we... I dunno, t maar niet als stopmiddel moeten gebruiken?

Nieuwsartikel:
https://www.google.com/am...ing-vaping-to-cancer.html

Onderzoek zelf:
https://www.pnas.org/content/early/2019/10/01/1911321116

Belangrijk om te beseffen is dat wij mensen geen muizen zijn. En dat het aantal muizen relatief klein is, namelijk 85 verdeeld over 3 groepen waardoor resultaten al snel significant lijken. Wel opmerkelijk is is dat de controle groep zonder Nic geen kanker ontwikkelde. En daarmee dat nicotine als boosdoener wordt aangewezen.

Nou zal er vast wel eerder onderzoek mbt de carcinogeniteit van nicotine zijn dus ik ben benieuwd of dit meest recente onderzoek een uitschieter is, of in lijn met de rest vd literatuur..

Voor geïnteresseerden in vape onderzoek in t algemeen:
https://www.ecigarette-research.org/research/index.php

analogworm wijzigde deze reactie 07-10-2019 23:59 (16%)

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06:17
Ik vraag mij af hoe "wetenschappelijk" en integer deze arts dan zelf is.
In de VS is een grote rooklobby, logisch dat zij vapen als enorme bedreiging zien en alles aangrijpen om vapen te stoppen, hier hebben we een grote accijnslobby (de overheid) die er alles aan zal doen om zoveel mogelijk accijnzen binnen te slepen, dat alleen is de reden dat tabak nog niet verboden is en ze nu keihard inhakken op de vape industrie, het begint simpelweg geld te kosten.
Ook moet je een andere lobby niet vergeten, big pharma, de artsenvrienden, in ruil voor "bijscholing" op zonnige bestemmingen zijn veel artsen gewend geraakt om als spreekbuis van de medicijnindustrie op te treden.
Pillen als Zyban en Champix die vaak als medicatie gebruikt worden om te stoppen met roken maar de meest verschrikkelijke bijwerkingen hebben worden gewoon voorgeschreven door dit soort (integere) longartsen.
Daar wordt op vele vlakken flink aan verdiend, vaak zijn het medicijnen die oorspronkelijk voor iets totaal anders bedoeld waren, bijvoorbeeld antidepressiva, maar nu om hun bijwerking (minder zin om te roken) een tweede ronde ingaan waardoor er zonder grote kosten wederom flink gecasht kan worden.
Ook nicotinepleisters, nicotinekauwgom en nog wat van die hulpmiddelen met twijfelachtige werking die door medicijnfabrikanten geproduceerd worden gaan de klappen wel voelen nu er iets als vapen is waarbij mensen makkelijker hun rookgewoonte vaarwel zeggen.
Ook voor de medicijnindustrie is er geen betere klant dan een verslaafde klant, wanneer men blijft roken en daarbij veel medicatie nodig heeft om een beetje dragelijk leven over te houden is dat voor deze industrie helemaal prima, iig stukken beter dan wanneer men overstapt op vapen en plotseling van zijn rokershoestje af is en misschien zelfs minder medicatie nodig heeft.

My DnB is Liquid

• barrymossel
analogworm schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:43:
Zullen we er anders even een schepje boven op doen in het nieuws dat vapen slecht voor je is? Schijnbaar veroorzaakt dampen kanker en zouden we... I dunno, t maar niet als stopmiddel moeten gebruiken?

Nieuwsartikel:
https://www.google.com/am...ing-vaping-to-cancer.html

Onderzoek zelf:
https://www.pnas.org/content/early/2019/10/01/1911321116

Belangrijk om te beseffen is dat wij mensen geen muizen zijn. En dat het aantal muizen relatief klein is, namelijk 85 verdeeld over 3 groepen waardoor resultaten al snel significant lijken. Wel opmerkelijk is is dat de controle groep zonder Nic geen kanker ontwikkelde. En daarmee dat nicotine als boosdoener wordt aangewezen.

Nou zal er vast wel eerder onderzoek mbt de carcinogeniteit van nicotine zijn dus ik ben benieuwd of dit meest recente onderzoek een uitschieter is, of in lijn met de rest vd literatuur..

Voor geïnteresseerden in vape onderzoek in t algemeen:
https://www.ecigarette-research.org/research/index.php
Hmmm, het was toch gewoon bekend dat nicotine kankerverwekkend is? En dat dampen ervoor zorgt dat we die andere 70 kankerverwekkende stoffen niet naar binnen werken?

Maar goed, we moeten er als dampers wel voor waken niet té sceptisch te zijn. Als ik dampforum.nu zie lijkt het er daar op dat iedereen op dat forum wetenschapper is en dat alle artsen omgekocht zijn.

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:23
Gister ook bij Pauw op tv. Die arts wist niks..wist niet uit te leggen waarom het volgens hem net zo schadelijk is, wist de effecten niet, wou niets zeggen over alle schadelijke stoffen die wel in peuken zitten en niet in e-sigaretten maar wel dat het verboden moest worden want op de longartsen conferentie was men tegen, wederom geen antwoord waarom. Op het gedoe met vage zwarte markt vloeistoffen weer geen antwoord. Komt op mij over alsof daar op een bepaalde manier een invloed is uitgeoefend. Hoeft nieteens omgekocht te zijn. Zie bv ook de afl van last week tonight over hoe de farmaceutische industrie doctoren beinvloed.
Ik heb de antwoorden ook niet maar we weten de chemische stoffen in sigaretten en wat die doen, we weten ook wat er in e-liquids zit. Maar er werd niks over gezegd behalve verbod want ze weten de lange termijn effecten niet. Hij gaf geen woord over de jongeren tot een ander dat na een tijdje noemde en sprong er toen ook bovenop.
Ook ik begin wat angstig te worden en denk weer aan gewone sigaretten, dat wil ik niet. Lastig..

• analogworm
barrymossel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Hmmm, het was toch gewoon bekend dat nicotine kankerverwekkend is? En dat dampen ervoor zorgt dat we die andere 70 kankerverwekkende stoffen niet naar binnen werken?

Maar goed, we moeten er als dampers wel voor waken niet té sceptisch te zijn. Als ik dampforum.nu zie lijkt het er daar op dat iedereen op dat forum wetenschapper is en dat alle artsen omgekocht zijn.
Volgens het WHO iig niet. Dus daarmee is het wel opmerkelijk dat, zoals ik 'm begrijp, nicotine de boosdoener zou zijn.
https://cancer-code-europ...199-nicotine-cause-cancer

Scepticisme is iets anders als wantrouwig zijn of ronduit achterdochtig zijn en alles wat niet in je straatje past meteen van de hand wijzen. Ik ben het met je eens dat ik niet zo'n fan ben van het "I don't get it so it must be a conspiracy". Hoeft ook niet.

T tegenovergestelde gebeurt wel vaak in vrijwel alle media. Niet wetenschappelijk onderlegde 'journalisten' die met het eerste de beste resultaat aan de haal gaan en dat als feit verkondigen daarbij de overige literatuur uit het oog verliezend.

Daarom vind ik De Farsalinos zijn mening/interpretatie wel interessant mbt vape onderzoeken. Hij herhaalt veel onderzoeken waarmee de methodologie verfijnd/verbeterd wordt. Daardoor vaak met een ander resultaat. En is ook niet bang om eens te vermelden als iets van dampen wel minder wenselijk is (dry burnen coils). Zou mooi zijn als hij ook zijn mening geeft over dit kanker onderzoek.
Mutatie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:35:

Ook ik begin wat angstig te worden en denk weer aan gewone sigaretten, dat wil ik niet. Lastig..
Snap ik. Maar dan zou de volgende stap zijn Nic afbouwen tot 0 en kappen met vapen. Niet weer terug gaan naar iets waarvan je zeker weet dat t je gezondheid ernstige schade toe brengt en dat wellicht met de dood moet bekopen.

analogworm wijzigde deze reactie 08-10-2019 11:47 (12%)

• yrew
Er worden nu ook andere oorzaken aangemerkt. Zo lijkt het erop dat ook de hardware, goedkope cartridges en pennen, niet vrijuit gaat. In veel van deze goedkope rommel is cadmium gebruikt als soldeer. Wanneer je cadmium in ademt voel je je niet zo lekker.

Dat verklaart wel een beetje waarom sommige mensen vrij snel na inhaleren al symptomen kregen.

https://www.wweek.com/new...-used-in-cheap-vape-pens/

huh?!?!?

• Beakzz
E-Rick schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:07:
[...]

Heb hem gisteren binnen gekregen (gewoon via mijn vaste leverancier Zwoofs) en het bevalt mij goed tot nu toe. Moet een beetje wennen aan de plastic feel en op mijn nachtkastje laden is geen optie met dat knipperende lampje. Voor de rest krijg ik er genoeg uit, maar wel alleen als ik het knopje indruk. Zonder het knopje te gebruiken vind ik het niet veel. Zou hoe dan ook meer willen betalen voor een aluminium versie (de "tip" bedoel ik dan).

Beakzz wijzigde deze reactie 09-10-2019 11:12 (6%)

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-12 16:37

KatirZan

Wandelende orgaanzak

yrew schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:25:
Er worden nu ook andere oorzaken aangemerkt. Zo lijkt het erop dat ook de hardware, goedkope cartridges en pennen, niet vrijuit gaat. In veel van deze goedkope rommel is cadmium gebruikt als soldeer. Wanneer je cadmium in ademt voel je je niet zo lekker.

Dat verklaart wel een beetje waarom sommige mensen vrij snel na inhaleren al symptomen kregen.

https://www.wweek.com/new...-used-in-cheap-vape-pens/
Deze zaken zijn al wat langer bekend hoor (lees : een aantal jaar) en kan inderdaad voor nare klachten zorgen.

Ik zit hier in ieder geval met veel interesse alle artikelen door te lezen en praktisch elke zin ben ik hoofdschuddend aan het lezen....
Hoe moe word je er ondertussen niet van dat deze hele hype zo zwaar niet onderbouwd door de media is opgezet. Ze hebben beschikking over officiële documentatie van diverse (Britse) instanties waaruit blijkt dat de e-sigaret daadwerkelijk minder schadelijk is dan een sigaret. Hoe klakkeloos dom kan je zijn om niet bewezen zaken naar buiten te brengen...zeg dan gewoon niets...

Maar 1 ding is zeker : Bij een totaalverbod zullen we het ook zeer hard moeten gaan maken dat er ook per direct een totaalverbod op sigaretten, shag, sigaren, pruimtabak en andere nicotinehoudende middelen moet komen. Als de overheid dit eens een keer zou doen, dan ben je ook daadwerkelijk (bruut hard) bezig de bevolking de "juiste" kant op te wijzen.

Maar nee, dat zal niet gebeuren, want ja...miljarden aan geld....

Maak de e-sigaret maar illegaal...dan verpest je een bewezen stopmiddel en zullen mensen weer sneller regulier gaan roken : meer sterfte, toename van longaandoeningen, hogere kosten voor zorgverzekeraars en derhalve hogere kosten voor onze Nederlanders.....en dat terwijl het allemaal zoveel makkelijk kan als de overheid die kop eens uit hun reet haalt en niet bij het minste of geringste direct een oordeel uitspreekt zonder juiste onderbouwing.

Zucht

Wabbawabbawabbawabba

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:02
KatirZan schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Deze zaken zijn al wat langer bekend hoor (lees : een aantal jaar) en kan inderdaad voor nare klachten zorgen.

Ik zit hier in ieder geval met veel interesse alle artikelen door te lezen en praktisch elke zin ben ik hoofdschuddend aan het lezen....
Hoe moe word je er ondertussen niet van dat deze hele hype zo zwaar niet onderbouwd door de media is opgezet. Ze hebben beschikking over officiële documentatie van diverse (Britse) instanties waaruit blijkt dat de e-sigaret daadwerkelijk minder schadelijk is dan een sigaret. Hoe klakkeloos dom kan je zijn om niet bewezen zaken naar buiten te brengen...zeg dan gewoon niets...

Maar 1 ding is zeker : Bij een totaalverbod zullen we het ook zeer hard moeten gaan maken dat er ook per direct een totaalverbod op sigaretten, shag, sigaren, pruimtabak en andere nicotinehoudende middelen moet komen. Als de overheid dit eens een keer zou doen, dan ben je ook daadwerkelijk (bruut hard) bezig de bevolking de "juiste" kant op te wijzen.

Maar nee, dat zal niet gebeuren, want ja...miljarden aan geld....

Maak de e-sigaret maar illegaal...dan verpest je een bewezen stopmiddel en zullen mensen weer sneller regulier gaan roken : meer sterfte, toename van longaandoeningen, hogere kosten voor zorgverzekeraars en derhalve hogere kosten voor onze Nederlanders.....en dat terwijl het allemaal zoveel makkelijk kan als de overheid die kop eens uit hun reet haalt en niet bij het minste of geringste direct een oordeel uitspreekt zonder juiste onderbouwing.

Zucht
Als je jouw bericht goed naleest en analyseert kan je niet anders concluderen dat big tobacco behoorlijk aan het lobbyen is geweest. Alles voor de poen.

Maar persoonlijk weet ik bijna wel zeker dat de e-sigaret niet verboden gaat worden. Dat valt gewoon niet goed te praten door ze te verbieden en normale sigaretten gewoon in de verkoop te laten.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-12 16:37

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Yzord schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:48:
[...]

Als je jouw bericht goed naleest en analyseert kan je niet anders concluderen dat big tobacco behoorlijk aan het lobbyen is geweest. Alles voor de poen.

Maar persoonlijk weet ik bijna wel zeker dat de e-sigaret niet verboden gaat worden. Dat valt gewoon niet goed te praten door ze te verbieden en normale sigaretten gewoon in de verkoop te laten.
They work in mysterious ways....

Dat is het probleem dus ook meteen...katten in het nauw maken vreemde sprongen...ze moeten een zondebok hebben en misschien is dat de e-sig wel....het blijft afwachten....
Ik hoop alleen dat het "volk" eens een keer daadwerkelijk gaat opstaan en vol tegen de onzin van politiek Nederland in gaat. Ik heb het idee dat het gros van de bevolking ondertussen de poppenkast en het clownsgedrag wel flink zat zijn....(ik stem al jaren niet meer vanwege het ontbreken van een daadwerkelijke "juiste" partij)

O ja, ik heb het dan niet puur over hetgeen in dit topic besproken word.....

KatirZan wijzigde deze reactie 09-10-2019 13:37 (4%)

Wabbawabbawabbawabba

• Mar2zz
Hij is al 3 jaar uit, maar ontzettend relevant:
IMDB: A Billion Lives (2016)

De link tussen big tobacco, big pharma en bedrog rond vapen wordt hierin mooi uitgelegd. De ene wil sigaretten verkopen, de andere nicotine pleisters en andere "stopmiddelen". Terwijl, en dat vond ik een mooi inzicht, je met vapen aan harm reduction doet. Het is voor mensen die niet kunnen stoppen, zoals ik.

• VapingQueen
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11:08

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Mar2zz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:48:
Hij is al 3 jaar uit, maar ontzettend relevant:
IMDB: A Billion Lives (2016)

De link tussen big tobacco, big pharma en bedrog rond vapen wordt hierin mooi uitgelegd. De ene wil sigaretten verkopen, de andere nicotine pleisters en andere "stopmiddelen". Terwijl, en dat vond ik een mooi inzicht, je met vapen aan harm reduction doet. Het is voor mensen die niet kunnen stoppen, zoals ik.
Men beweert dat nicotine zo verslavend is, maar als dat echt zo zou zijn, waarom zijn nicotinepleisters en kauwgom dan opeens geschikt om te stoppen? This does not compute....

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• dennis_rsb
@VapingQueen Zover ik weet is nicotine vooral verslavend in combinatie met de andere stoffen in tabak. Bv. de beruchte MAO's (anti-depressiva stofje)

Nicotine als losse stof is zover ik weet minder of niet verslavend. Ik merktte in elk geval geen verschil toen ik van 20-30 ml @3 mg naar 10 ml @ 3 mg ging per dag.

• Mar2zz
Met dampen houd je ook de activiteiten die je gewend bent. Het vervelendste aan stoppen met roken vind ik de onrust die ik ervan krijg. Ik mis de activiteitjes/momentjes: Het momentje voor jezelf pakken, of even met een collega of vriend, tijdens een drankje, na het eten. Daarin zit de verslaving, grotendeels psychologisch maar ontzettend hardnekkig. Even gezellig samen een pleistertje plakken of kauwgumpje kauwen of antidepressiva slikken heeft toch echt niet hetzelfde cachet.

• dennis_rsb
@Mar2zz ook dat en de handeling. Daarnaast is stoppen met roken één ding, gestopt blijven is een tweede. Met dat laatste had ik iedere keer moeite na verloop van tijd. Sinds ik damp heb ik die cravings niet meer zo, al 3 jaar niet gerookt.

• Mar2zz
Gestopt blijven is verschrikkelijk. Ik kan ook niet goed van sigaretten afblijven als damper. In sigaretten zit nog ander verslavend spul ofzo, want ik vind het stinken en vies smaken. Toch doe ik het. Als ik bij analoge rokers ben ga ik altijd bietsen. Ik ben daarom ook heel blij dat mijn vrouw ook is gaan dampen anders zou ik continue "even een sigaretje bietsen".

• Beakzz
Sinds de dag dat ik ben gaan dampen nooit meer een sigaret op. Geen behoefte meer en ik vind het er vies uit zien. En ik kwam van 1-1,5 sigaretten per dag (was het wel echt zat dat gehoest enz.). Ik word ook bijna misselijk als ik nu op het vliegveld in een rokersruimte moet dampen dus ga ik meestal maar op de wc dampen.

Aan het begin was het nog een beetje lastig met het juiste smaakje zoeken, maar toen ik de goede appelsmaak had gevonden werd het een eitje voor mij.

Beakzz wijzigde deze reactie 10-10-2019 12:23 (21%)

• Mar2zz
Ik vind het ook vies, stinken, rookruimtes zijn niet te doen zo goor. Maar toch doe ik het.

Verslaafd geboren, met binnen rokende ouders opgegroeid, zal ook verslaafd doodgaan, nu het dampen er is hopelijk wel wat later dan als ik volledig analoog was doorgegaan.

We gaan ook 3 weken naar Thailand in februari en daar gewoon roken omdat dampen dus illegaal is daar. Dat weten we nu al. Slecht eigenlijk.

• dennis_rsb
Beakzz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:21:
Aan het begin was het nog een beetje lastig met het juiste smaakje zoeken, maar toen ik de goede appelsmaak had gevonden werd het een eitje voor mij.
Weet niet hoelang je dampt, maar ik zou wel uitkijken als je altijd dezelfde smaak dampt, dwz dat je altijd een of meer backupsmaken moet hebben eigenlijk.. Mijn ervaring is dat je vroeg of laat toch een smaakblok krijgt als je vaak hetzelfde blijft dampen. Ik heb heel lang kers gedampt (niet als enige smaak overigens) en doordat ik elke dag een ml of 5 daarvan damptte proefde ik hem niet meer. Heb hem nu sinds begin september ff niet gebruikt, binnenkort even proberen weer.
Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True