Uiteraard ken ik het artikel en hierin worden een aantal zaken gesteld :
De muizen zijn blootgesteld aan e-liquids op een basis van 36mg/ml nicotine, van waaruit zij in een ruimte geplaatst zijn met een blootstelling aan 130mg/m3. Dit is best heftige damp kan ik je vertellen. Daarnaast zijn deze muizen hier 4 uur per dag á 5 dagen per week aan blootgesteld voor een totale periode van 54 weken.
Enkele van deze muizen zijn helaas overleden tijdens het onderzoek en de resterende muizen zijn gedood voor verder onderzoek (muizen waren inactief).
Uit dit onderzoek komt
niet naar voren :
Wat voor soort nicotine is hiervoor gebruikt (hier zijn gradaties in en ook nog eens verschillende soorten). Welke basis (PG/VG of combinatie van) is gebruikt en zijn er aroma's gebruikt in de liquids.
Er zijn geen muizen blootgesteld aan nicotineloze liquids, hier zijn dus ook geen resultaten van
Er zijn geen muizen blootgesteld aan een lagere dosering nicotine (nicotine is nu eenmaal dodelijk bij hogere promillages).
Er zitten veel te veel gaten in het onderzoek en dit staat dus ook wederom nog in de kinderschoenen. Er is niet vermeld welk onderdeel van de liquids daadwerkelijk dodelijk geweest is voor de muizen, en welke onderdelen van de liquids gezorgd hebben voor de afwijkingen die gevonden zijn.
Laten we eerlijk zijn : Roken of dampen is beide ongezond, dat staat wel vast, maar de vraag die het onderzoeksbureau zelf stelt is dan wel een hele mooie : "
While it is well established that tobacco smoke poses a huge threat to human health, whether ECS poses any threat to humans is not yet known and warrants careful investigation."
Met andere woorden : verder onderzoek is nodig om uit te sluiten dat het ook daadwerkelijk schadelijk is voor mensen. Wat uiteraard logisch is....
Als je bedenkt dat de e-sigaret al bestaat sinds begin 1900 echter is dit in een stroomversnelling geraakt vanaf 2000. De chinees die het product bedacht heeft is sindsdien op diverse manieren in een zwart daglicht gebracht. Claims over hartkwalen was eigenlijk het enige waar men mee aankwam.
Vanaf 2007 word de e-sigaret wereldwijd gebruikt en vanaf 2013 heeft dit een flinke boost gekregen welke nog steeds stijgt, vooral onder (ex)rokers.
Over mijn persoonlijke situatie :
Tot 2,5 jaar geleden rookte ik 2 pakjes shag per week en ben in een periode van 6 weken volledig overgestapt op de e-sigaret (damper). Dat begon met 12mg/ml nicotine, na een aantal weken zat ik op 6mg/ml en een tweetal maanden later zat ik op 3mg/ml. Ondertussen heb ik een subohmer (Smok X-Priv met een Melo 3 tank op 0,3ohm ECL coil) en damp ik een kleine 15 tot 20ml per dag weg. Nicotine? 0,25mg/ml. Waarom deze lage hoeveelheid? Smaak..puur dat....product bevat 70VG/30PG base en 8% van de totale liquid is aroma.
Dit is watergedragen aroma.
Mijn klachten? Helemaal niets meer...tijdens de rookperiode was ik vaak verkouden, veel snot, snel buiten adem, weinig kunnen eten en vaak dus ook weinig eten. Met mijn 1m91 woog ik 74 kilo.
Nu eet ik gezond (en heb ik ook gewoon weer trek) en weeg ik 86 kilo. Ik ben bijna nooit meer verkouden, niet meer snel buiten adem, ik slaap veel beter en heb overdag ook veel meer energie. Mijn reukvermogen en smaak is 100% verbeterd en "most of all" niets stinkt meer naar sigarettenrook.
Wat het allermooiste van het geheel is ; Als mijn sigaretten vroeger op waren, of ik was ze vergeten dan
moest ik nieuwe halen, ik kon geen moment met het idee dat ik geen shag bij me had.
Nu? Laatst gingen we een weekendje weg en ik was mijn oplader vergeten...ik heb hier geen enkel moment moeite mee gehad. Regelmatig vergeet ik het apparaat ook uberhaupt mee te nemen.
De drang is er van af, de verslaving is weg.
Denk ik nog wel eens aan gewoon roken? Absoluut...ik vind shag ook nog steeds lekker ruiken, al zal ik het nooit (!!!) meer aanraken.
Moraal van het verhaal : Dampen kan niet goed voor je zijn, maar de voordelen zijn vele malen beter dan de weinige nadelen die hier aan zitten. Roken is dodelijk, bij dampen weten we dit nog niet (er zijn nog geen sluitende bewijzen voor reguliere liquids).