Dit is iets wat uberhaubt niet echt bij nederland hoort. Oorlogen lopen we niet graag mee te koop, net als veteranen. Leuk je hebt in het leger gezeten, next...Stappieterug schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:00:
[...]
Overigens is die selectieve geschiedeniskennis van het Nederlandse onderwijs iets wat mij ook erg stoort rondom die andere oorlog in -notabene- onze eigen achtertuin, namelijk de eerste WW, en de hoeveelheid doden die in die 4 jaar durende gehaktmolen zijn gevallen. En dat was nog een frontlinie die gedurende het meerendeel van die 4 jaar vaak niet meer dan enkele kilometers verschoof, en niet zoals het volledige oostfront tijdens WW-II, dat continue in beweging was.
Zo ver als het in Amerika gaat met de verheerlijking hoeft van mij ook niet, maar in Nederland zijn we behoorlijk aan het vertrutten door de knuffel generatie die denkt dat vrijheid gewoon aan komt waaien en iedereen is meteen op zijn teentjes getrapt om het minste of geringste.
Laat ze op scholen maar eens wat meer aandacht besteden aan wat een oorlog is, waarom die er zijn en wat de gevolgen zijn. Dan heb ik het niet alleen over de Holocaust, maar ook over wat het met de individuen doet. "alle duitsers waren fout" vind ik zo'n mooie, het overgrote deel van de duitse militairen werd ook maar gewoon gedwongen voor hun land te vechten. Zelfde verhaal voor de Nederlands Indië veteranen. Mijn opa heeft daar een behoorlijke psychische knauw van gekregen, maar praatte er niet over. Besteed daar maar eens wat meer aandacht aan op scholen, wat maakt iemand mee en of hij voor de "goede" of "foute" kant streed doet er wmb niet zo veel toe.