Je hebt een paar belangrijke punten in mijn reactie negeert, ik weet niet of dat toeval is, maar ik zal ze nu ook negeren aangezien ik geen zin in herhaling heb.Hippocampus schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:20:
Hoeveel bootjes komen er vanuit Marokko naar Spanje? (de kortste oversteek)
Een groot probleem is dat instabiele landen (Libie, Syrie bv.) zich op dit moment niet bezig houden met vertrekkende vluchtelingen.
Is het dan niet slimmer om het probleem aan de andere kant van die plas aan te pakken i.p.v. midden op zee te onderscheppen ?
Wat overigens best een fraai tafereel is (imho) is dat zo'n groot land als Australië met zo'n lage bevolkingsdichtheid 'zomaar' besluit zowat alles en iedereen te weigeren. Toegegeven dat ze daar waarschijnlijk voornamelijk met economische vluchtelingen te maken hebben die toch al geen kans maakten om te mogen blijven, maar zo'n zero tolerance beleid druist toch ook wel tegen internationale verdragen in. In plaats van iedere asielaanvraag te wegen slepen ze die mensen doodleuk terug. (of zetten ze op een eilandje in afwachting tot terugkeer)
Daarmee ontduiken ze niet alleen veel bureaucratie, maar ook elke vorm van humanitaire verantwoordelijkheid.
Een asielbeleid zal ooit opgezet zijn in tijden van voorspoed of minder immigratie en dat mag/moet je aan kunnen passen aan de tijdsgeest, maar probeer niet te vergeten dat het om mensen gaat die (om welke reden dan ook) een nieuw bestaan willen opbouwen of hun leven willen redden.
Waarom jij er zo op gebrand bent om 'alles op alles te zetten' om die mensen hun recht op asielaanvraag te ontnemen weet ik niet. Het is zo makkelijk om te roepen dat het land vol is of dat er een hoop ellende van komt, maar als het ooit jouw beurt is zou je ook willen dat je een kans maakte op een uitgestoken hand.
Ik heb nooit gezegd dat alle vluchtelingen tegen gehouden moeten worden. Je moet eens meer moeite doen om de ander zijn tekst te begrijpen, en als je er niet uitkomt, vraag je dan mij beleefd wat mijn standpunt is. Het is een verspilling van mijn tijd om telkens weer assertaties van jouw te ontkennen, die ik nooit in de eerste plaats beweerd heb. Zo krijg ik het idee dat dit eerder geklets is ipv een inhoudelijke discussie.
Mijn standpunt is dus, zoals ik al heb uitgelegd vroeger in het topic, bepaalde quota op te stellen, waarbij die cijfers louter economisch zijn opgesteld. En de rest van de stroom wel degelijk tegenhouden.
En je moet vooral de situatie niet personaliseren en relativeren. Want emotie hoort hier niet thuis maar verstand. Er is sprake van een maatschappelijk probleem en dat los je niet op door te huilen over het persoonlijk lot van een willekeurig geval. De humanitaire aspect moet los worden gezien van de maatschappelijke, en als je heel slim bent, kun je ze eventueel integreren doordat de maatschappelijke oploossing, eveneens voor een humanitaire oplossing zorgt.
Nederland heeft een beperkte geografische oppervlakte. Het landsoppervlak blijft niet groeien om aan het groeiend aantal bewoners te voldoen. We hebben al 17 miljoen bewoners en het land is hooguit geschikt voor 15 miljoen.
We kunnen ze dus allemaal niet opnemen al wil je dat wel graag. Eventueel moeten we gewoon 'NEE' zeggen. Eventueel moet het aantal binnenkomende gelijk zijn aan het aantal vertrekkenden. Op die formule zijn mijn quota gebaseerd.
De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.